Het is nu 02 dec 2020, 05:21

Pagina 1 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoogbegaafde thuis op school
BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 13:25 
Volwassene

Zoals iedereen wel weet zijn de scholen gesloten i.v.m. de corona crisis.
9 jarige stiefzoon heeft gisteren een pakket huiswerk mee gekregen, nog geen idee hoeveel, want ik zie hem morgen pas weer. Hier en daar zie ik op social media verschillende schema's voorbij komen, om het ritme er in te houden. Denk alleen dat dit niet voor hem wat is. Hij is erg van:' ik bepaal zelf wel hoe ik het doe'. Als je dan toch (in zijn ogen) blijft dwingen, dan wordt de sfeer er niet beter op. Hij vindt het schoolwerk ook best makkelijk en is daarom denk ik ook snel klaar. Het feit dat hij nu niet in een school gebouw zit, motiveert hem denk ik ook niet echt om dan verder te zoeken voor ander leerbaar werk. Hoe gaan jullie dit aanpakken met jullie kinderen? Schema's? Of de vrijheid geven etc?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Hoogbegaafde thuis op school
BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 16:40 
Volwassene

Ik maak elke ochtend een grof schema met de kinderen. Ze hebben allebei de laptop nodig, en de oudste(12, 1e klasser) zit vast aan tijden (hun leraren zijn op de oude lestijden beschikbaar). En daar houden ze zich ook aan.
Ik geef beide kinderen de vrijheid waar het kan.

Ze moeten zorgen dat ze om 9 uur aangekleed en gegeten hebben. En dan gaan we aan de slag. De jongste (8,HB) pakte vanochtend mijn hand "mama, wat fijn dat je me naar de klas brengt" en we hebben netjes afscheid genomen bij de keukentafel. waarna ik een "hoi juf" te horen kreeg :D
Tot lunchtijd doen we (semi-)schoolwerk. Al kan dat ook best een lesje programmeren zijn of een schooltv filmpje kijken. Tot 12 uur doen we schoolse dingen.
Zo heeft de jongste vanochtend van 9 tot 10 op de laptop zijn taal en rekenen gemaakt. Dat moest wel in die tijd ivm laptoptijd van de oudste. Daarna op zijn eigen gelegenheid besloten om nog wat werk van de externe plusklas te maken. iets gedronken. Daarna kwartiertje piano, half uurtje schooltv, een denkspel (gravity maze).
En dan van 12 tot 13 eten en een boek lezen. van 13-14 eruit, of vandaag samen een legpuzzel begonnen. en na 14 gaan ze maar lekker gamen :D

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 17:54 
Volwassene

Ik zou even afwachten wat je aantreft in het tasje morgen. Van onze basisschool heeft zoon een planning meegekregen wat er per dag af moet, per vak welke oefeningen en waar dat te vinden is, met zo nodig inlogcodes om online te kunnen werken. De dagplanning laat school aan de leerlingen en ouders zelf over, maar wát er moet gebeuren ligt al vast, dus daar heeft zoon gewoon niets over te vinden. :wink:

Als jouw stiefzoon graag zelf inspraak heeft zou ik hem met het overzicht van school van wat er moet gebeuren zelf een planning laten maken. Dan ben jij/vader niet degene die bepaalt wanneer hij wat moet doen, kan hij zelf inschatten hoeveel tijd hij nodig heeft voor bepaalde dingen en wanneer hij pauze wil. Direct een mooie oefening in plannen en hij behoudt zijn autonomie.

Hier gaat dat moet ik zeggen heel goed. Zoon gaat netjes aan het werk volgens zijn planning, alleen het half uur lezen stelt hij zo lang mogelijk uit, maar daar loopt hij dan dus ook zelf weer tegenaan dat dat nog moet terwijl hij eigenlijk wil spelen en zijn zussen al lang klaar zijn met schoolwerk... Hopelijk leert hij daar na 3 weken wel een keer van :wink:

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 18:04 
Volwassene

Hier hebben we met een aantal buren afgesproken om tot 14.00u schoolwerk te doen en daarna samen buiten te spelen.

Het zelfstandig werken vinden ze wel prima. Geen saaie lessen :-)
Verder krijgen ze natuurlijk allerlei opdrachten van school, dus er is wel sturing op de output.

Zoon mag zijn pechakucha presentatie opnemen, dat vindt hij ook leuk. En soms hebben ze online lessen via MS Teams. Sommige online leeromgevingen liggen er wel vaak uit.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 20:19 
Volwassene

Hier gaan de kinderen gelijk na ontbijt aan het werk, en totdat huiswerk klaar is, is er geen tablet of gamen. Dat lijk echt prima.

Wel geven we andere werk dan de school geeft. Beter op niveau. We doen ook alleen taal en rekenen. We werken nog allebei dus alleen noodzakelijk werk is verplicht. Ze zijn binnen 1,5 uur klaar.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 23:06 
Volwassene

Hier hebben de kinderen (bijna 11 en 9) het heft in eigen handen genomen, ze willen van planning door mij niks weten. Het werk wordt vanuit school goed georganiseerd aangeboden. Ze waren daar al gewend aan een dagtaak (de jongste) en een weektaak (oudste). Na de eerste dag weten ze nu precies wat ze elke dag moeten doen, waar ze dat vinden, en hoe ze hun werk weer aan de juf sturen. Ik heb ze de eerste dag alleen geholpen met hardware gedoe (waar is mijn koptelefoon, het internet doet het niet, etc.). En ik moet de pauzes afdwingen, om 10.30 en om 12.00 uur, om te voorkomen dat ze chagerijnig worden. Ik kijk niks na en kijk alleen schuin mee of ze niks vergeten te doen. Ze zijn inclusief levelwerk bezig tussen 9 en ca. 13.30. Daarna spelen ze zelf thuis, oefenen ze muziek, tekenen, tv kijken. Om 15 uur mogen ze met kinderen uit de buurt spelen, maar omdat die ouders alleen willen dat ze buitenspelen zijn ze daarna tot etenstijd buiten. Zolang het weer meewerkt, ideaal.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 01:45 
Volwassene

Ik vind het heel hard werken. De oudste in groep 6 heeft werkbladen van school. Dat is best veel werk en een deel ervan vindt ze niet leuk, dat vereist van mij wel aandacht. De jongste in groep 3 heeft alleen digitaal werk opgekregen, maar dat is redelijk vrijblijvend en vaak werkt de hele handel ook niet. Bij haar is ook het probleem dat ze het saai vindt en het allemaal veel te makkelijk is, en ik haar bezig moet houden tot de oudste klaar is. Ik zie nu bij de jongste wat er gebeurt op school. Ze heeft 100% goed en als ze eens een fout heeft dan is dat uit verveling. Ze gaat ook dingen verzinnen uit verveling (zoals in de bieb van veilig leren lezen commentaar geven op boekjes die ze nooit heeft gelezen). Ze heeft behoefte aan meer, maar ik weet niet goed wat en hoe haar dat te geven. Er is nauwelijks contact met de juf. Ik wil eigenlijk liever het programma met haar niet volgen, want ze weet alles al, dus het is echt tijdverspilling, maar ik vind het ook nog lastig om de vrijheid te nemen om dat los te laten. Verder zitten mijn man en ik er niet helemaal hetzelfde in en dat geeft soms ook wrijving. Hij vindt dat ze tot 3 uur 's middags school moeten doen, maar dat hou ikzelf en de kinderen ook niet vol. Ook gaat hij soms het werk nakijken, terwijl ik dat liever aan de juf over wil laten. Ik kom niet/weinig toe aan mijn eigen dingen, dat is op zich niet zo erg, maar 3 weken of meer van dit ervaar ik wel als heel lang..

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 09:29 
­

De meeste basisscholen zeggen dat anderhalf of twee uurtjes per dag genoeg is. Heel veel zaken die op school ook tijd vragen vallen immers weg.
Denk aan kring, tussendoortje, rij maken, gym, crealessen, organisatorische dingen zoals zorgen dat ieder kind de juist spullen voor de neus heeft, incidenten bespreken, en ga nog maar even door. Grotendeels ook leerzaam (vooral sociaal en emotioneel), deels ook noodzakelijk kwaad.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 09:38 
Volwassene

Gun jezelf en het kind de tijd om eraan te wennen.
Het is nogal niet wat. Je kunt je niet meer vrij bewegen, je ziet geen vriendjes, leerkrachten en familie meer.
En thuisonderwijs is ook anders dan op school zitten.
Kijk wat passend is voor het kind en overleg ook met de leerkrachten.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 18:31 
Volwassene

Hier krijgen ze ook huiswerk van gym. Bijv hardlopen met een app en dan een screenshot van het resultaat uploaden. Elke week iets anders.
Zoon in de tweede van het vo blijkt 1,5 uur per dag te besteden aan zijn thuiswerk exclusief gym. En in het weekend vrij, dat scheelt ook weer.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 20:18 
Volwassene

Hier is het vanuit de basisschool oorverdovend stil. Er is een weekschema gestuurd, maar zonder inlogcodes, dus we kunnen niet bij het werk. School is nu ook fysiek dicht.

Jongste heeft hier dus lang vakantie en rommelen maar wat aan thuis. De kinderen op het VO hebben wel dagschema's, ze zijn ongeveer een uurtje per dag bezig. Onderbouw moet soms online aanwezig zijn, de bovenbouw mogen zelf hun planning maken.

Edit: inloggegevens zijn binnen!

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 22:40 
Volwassene

Da's best erg laar Karan, die inloggegevens. Scholen hadden tot woensdag de tijd om de boel te regelen.

Hier heeft jongste haar gewone rooster, maar dan met lesuren van 50 minuten ipv 80. (Brugpieper) het loopt best heel goed, behalve dan dat de halve klas nogal recalcitrant is. (Honderden appjes over en weer tijdens de lessen... leerlingen die eruit stappen en iets voor zichzelf gaan doen en zo. Wordt wel aangepakt geloof ik). Ze is zo ongeveer om 13.00 uit en heeft soms nog huiswerk.

Zoon heeft aangepaste studiewijzers en is daar toch wel een paar uur per dag aan kwijt (5v)
En de oudste heeft gisteren te horen gekregen dat ze de rest van het jaar geen fysieke colleges meer heeft. Heel gek hoor....

Bij ons op school hebben we het digitaal geregeld, maar kinderen moeten ook wel dingen op papier maken in de middenbouw. Vanaf groep 6 werken ze op de snappet. Het was echt maandag al in orde, en mjin collega's zijn op hun werkdagen beschikbaar voor vragen. Op school is elke dag iemand per bouw aanwezig om de kinderen van ouders met vitale beroepen op te vangen, en iemand van de de directie.

Ik hebondertussen een gave actie opgezet, met tekeningen die de kinderen bij mij mogen bezorgen, en die ik vervolgens naar het plaatselijke verzorgingshuis breng. We krijgen prachtige reacties.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 23:01 
Volwassene

Wat een mooie actie Von.

Ik kwam online deze link tegen met plusklas opdrachten voor hoogbegaafde thuiszitters . Misschien zit er iets tussen om zelf thuis te doen: https://www.talent3xl.nl/thuisonderwijs

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 17:44 
Volwassene

Kind heeft van zijn moeder ook een heel schema meegekregen, heeft digitale opdrachten en schriftelijke opdrachten. Moeder heeft hem ook wat moeilijker werk meegegeven, maar dat hoeft hij pas doen, als hij daar zin in heeft en hem kennende wil hij z.s.m na het verplichte werk weer zelf gaan spelen. Optie om met de buren huiswerk te maken heeft geen zin. Die kinderen mogen van hun moeder zelfs helemaal niet naar buiten nu. Zelf jad ik het plan, om naast zijn verplichte werk, iedere dag een moeilijk werkje te laten doen, kwartier lezen uit een boek dat hij leuk vind en een educatief filmpje kijken op internet. Of is dat teveel gevraagd? Zijn jullie nu trouwens ook wat milder qua beeldschermtijd? Stiefzoon is niet echt type van samen wat bakken ofzo en echt spelen met anderen is ook uit den boze nu.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 18:59 
Volwassene

Hier draait het prima. Volgende week les via Google classroom. Mijn kinderen vinden het heerlijk zo, veel minder tijd kwijt, zelfstandig aan het werk en de rest van de dag vrij om zelf te besteden.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 19:57 
Volwassene

wij geven onze kinderen geen werk naast dat wat school opgeeft. Het is al raar en lastig genoeg, ook voor hen. Als het werk af is, zijn ze vrij. Inderdaad zijn we gemakkelijker met beeldschermen nu :? maar stimuleren we ze ook om te zoeken naar ander soort afleiding zoals dingen bouwen, een cursus tekenen online, of zoiets.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 20:19 
Volwassene

Afgelopen week was pittig.

O (HBO) regelt alles lekker zelf. Ik krijg af en toe te horen wanneer hij online colleges heeft.
BSA is uitgesteld dus dat geeft zeker voor deze situatie wel rust.

Bij M is het een heel ander verhaal.
Dagelijks krijg ik mailtjes in mijn inbox met allerhande instructies, vermaningen om ons kind toch vooral te stimuleren en absentiemeldingen door school als ze niet op tijd online zijn. Dat voelt heel vervelend.
Ze heeft docenten die heel flexibel zijn, aangeven extra instructie te willen geven als ze het niet snapt of niet redt om 's morgensvroeg op tijd te zijn. Ze heeft een flinke rebound van de pfeiffer momenteel. En dan zijn er ook docenten die vinden dat ze zelf haar instructie maar ergens online moet zoeken, nieuwe software zelfstandig moet gaan gebruiken en daar dan ook binnen een week goede resultaten mee moet hebben.
Dat is echt wel flink demotiverend voor M. Ze doet vreselijk haar best maar dit soort dingen geeft extra stress.
Bij dit soort dingen zal ik haar komende week dus wel moeten helpen.

J gaat na een hele stroeve start beter.
Een weekend niets doet hem goed.
Overleg met de leerkrachten was fijn. Ik kan zelf kijken wat hij nodig heeft en aan kan.
Ook voor de leerkrachten is het belangrijker dat hij nu goed in zijn vel zit dan dat hij heel veel schooldingen doet.

Ik ga dan ook wel met een geruster gevoel de komende schoolweek in.
Voor mijn man hebben we boven een thuiswerkplek gerealiseerd zodat we beneden alleen rekening te houden hebben met J die zijn schoolwerk doet.
Dat gaat zeker voor alle partijen een hoop frustratie schelen.

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 15:29 
Volwassene

Dochter Y (groep 3) is elke dag binnen een half uur klaar met het werk. We hebben daarom geen dagschema, ergens in de loop van de ochtend doet ze haar schoolwerk en verder doen we waar we zin in hebben en vaak is dat per ongeluk ook leerzaam.
Ik vind het wel erg confronterend, dit is dus het werk dat ze op school ook zou doen. Ik snap nu heel goed dat ze zich verveelt!

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 16:36 
Volwassene

Hier is het ook goed gegaan, hij krijgt binnenkort van de juf ook uitdagender werk. Zijn na het schoolwerk nog naar buiten gegaan om wat aan beweging te doen (gewoon achter ons huis, waar het rustig is, weinig tot geen andere mensen. Wil toch nog zoveel mogelijk buiten zijn ook, al is het in de tuin, vitamine D is belangrijk.

BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 18:04 
­

Peaches schreef:
Dochter Y (groep 3) is elke dag binnen een half uur klaar met het werk. We hebben daarom geen dagschema, ergens in de loop van de ochtend doet ze haar schoolwerk en verder doen we waar we zin in hebben en vaak is dat per ongeluk ook leerzaam.
Ik vind het wel erg confronterend, dit is dus het werk dat ze op school ook zou doen. Ik snap nu heel goed dat ze zich verveelt!

Weet je zeker dat ze dezelfde hoeveelheid werk heeft gekregen als op school? De school waar ik werk heeft dat zeker niet gedaan.
Nog even afgezien van tijdslurpers als buitenspelen, gym, crea, kring etc. Merendeels nuttig, maar vallen weg bij afstandsonderwijs.

Pagina 1 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende