Het is nu 24 jan 2021, 14:00

Pagina 5 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2019/2020
BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 19:57 
Volwassene

Hallo,

hoe gaat het met jullie en jullie kinderen, sinds iedereen thuis is?

Met M gaat het erg wisselend... Belangrijke factoren hierin zijn o.a. zijn gevoeligheid en zijn besef van de situatie, daarnaast ook dat de leerstof en zijn leerhonger soms/vaak niet op elkaar aansluiten. Weet niet zo goed hoe ik het kan omschrijven... Hij is gemotiveerd om te leren, alleen wel als hij echt dingen leert. Hij haakt compleet af als hij opdrachten moet doen die te makkelijk zijn of (veel) te veel van hetzelfde (herhaling). Opvallend is dat als er dan opdrachten tussen zitten die wel wat meer denkwerk van hem vragen, dat het lijkt alsof hij de moed al heeft opgegeven en ook daar niet aan wil? Door naast hem te zitten (niet per se samen doen, maar vooral aanwezig zijn en 'meeleven') komt hij er doorheen en heeft dan ook een flink tempo.

Het contact met school is echt goed, alleen ben ik zelf toch wel verrast door de opdrachten die hij krijgt. Een deel is echt prima (maar vervalt dan soms wel in veel herhaling, wat M niet nodig heeft en heel vervelend vindt), een ander deel gaat hem toch echt makkelijk af en demotiveert hem. Door afstemming met school is er nu opnieuw meer gecompact en worden er mogelijkheden voor verrijking gezocht. Hoop dat dat hem wat gaat helpen...

Ik vind het zelf wel eens verdrietig dat je je zo staande moet houden in wat je (als kind, maar ook als ouder) nodig hebt...
Als M lekker op gang is (met wat zijn leergierigheid dan ook voedt), dan zie ik hem opklaren, ontspannen en 'openen'. En natuurlijk moet hij (en wij) leren omgaan met de wereld om hem/ons heen, maar soms vind ik dat gewoon even stom :(

Overigens is bij mij ook de vraag gerezen hoe hij de schooldag volhoudt, (veel) zittend in de klas, als ik zie hoe 'wiebelig' hij is! Het liefst leert hij staand, lopend, hangend, tussendoor even rennen, ondersteboven op een stoel, haha... Dat zal hij in de klas toch niet doen, begrijp nu goed dat zijn favoriete momenten gym en buiten spelen zijn :-)

Hoe gaat het bij jullie met compacten en verrijken, nu alles op afstand/vanuit huis wordt vormgegeven?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 apr 2020, 10:29 
Volwassene

Lisa80 schreef:
Opvallend is dat als er dan opdrachten tussen zitten die wel wat meer denkwerk van hem vragen, dat het lijkt alsof hij de moed al heeft opgegeven en ook daar niet aan wil? Door naast hem te zitten (niet per se samen doen, maar vooral aanwezig zijn en 'meeleven') komt hij er doorheen en heeft dan ook een flink tempo.
Dat is nou precies het risico van te lang beneden je niveau werken ... als je altijd werk aangeboden krijgt dat te gemakkelijk is, ontstaat er weerstand want 'saai', 'stom' of 'weet ik al'. Bovendien 'leert' je kind zo dat het alles meteen kan. Als er dan eens iets wordt aangeboden waarvan hij de inschatting maakt dat hij het misschien níet in één keer gaat kunnen/begrijpen/doorgronden, dan ontstaat ook daar weerstand. Een soort voorloper van faalangst.

Wij zijn t/m halverwege het VO bezig geweest om deze 'aangeleerde weerstand' bij onze zoon te doorbreken!

BerichtGeplaatst: 22 apr 2020, 19:32 
Volwassene

Dat proces zijn wij hier ook door heen gegaan. Mede met mij hulp heeft hij nu goed aan kunnen geven dat het niet genoeg uitdagend was en is alles aangepast.
Dat had uiteraard op school zelf ook gemoeten maar zl doet dan gewoon niks of gaat vooral slordigheid fouten maken.
Iig heeft hij zo veel meer geleerd deze afgelopen 5 weken dan normaal op school.

Nog wel extra duidelijk geworden dat hij klaar is net de basisschool stof (wisten we natuurlijk al naar nu extra bevestiging)
Wat hij volgend jaar in Gr 9 gaat doen....

Zl wil sowieso liever thuis blijven leren en niet meer op school

BerichtGeplaatst: 23 apr 2020, 12:57 
Volwassene

Hier gaat het wel ok, als in met het schoolwerk is hij snel klaar. Hij vind het ook niet moeilijk. Hij rost het liefst al zijn werk van die dag er zo snel mogelijk doorheen. Maar is daardoor vroeg klaar en gaat zich dan vervolgens vervelen.

Vorige weken had hij toen ook nog de pech dat zijn zus wel nog bezig was en ook regelmatig contact momenten had. En hij is (was hij al) zo moeilijk te motiveren om iets anders te doen, wat misschien wel interessant is. Bovendien zit ik thuis met burn-out klachten en zit ik in de eerste fase van het herstel. (Rustig aan doen, nog weinig energie, en vooral ook niet te moeilijke dingen kunnen doen, dus laat staan een kind motiveren die niets leuk vindt).

Deze week heeft hij geluk en is zijn zus al vrij en heeft ze meer tijd om samen met hem te spelen. (Al vind ze dat zelf niet altijd leuk)

Ik ben van mening dat het wel beter zou kunnen met de uitdagingen vanuit school, maar dat had ik ook al toen we nog niet vanaf thuis werkten, maar heb me er bij neergelegd dat het dat niet gaat worden. Hij is overgestapt naar voltijd HB voor de peers, en die heeft hij wel.

We zitten alleen wel elke keer met het hoeveelheid schermtijd dilemma. Maar dat lijkt de laatste tijd beter te gaan. En hij is zo moeilijk naar buiten te krijgen. We hebben drie keer een moment dat we gaan wandelen (of fietsen) en de kinderen gaan dan vaak steppen. Maar ze gaan zelf niet naar buiten. Vanmorgen heb ik een bal meegenomen en hebben we bij een bastketbal veldje even wat gedribbeld en overgegooid enzo, maar dat zouden ze zelf niet doen. Nu heb ik dus weinig energie om dit de hele tijd met hen te doen, maar ze hebben het zo nodig.....

BerichtGeplaatst: 03 mei 2020, 08:58 
Volwassene

@Paula en @Vlindertje3
Herkenbaar wat jullie schrijven... Het heeft ook best even geduurd voordat duidelijk was dat hij onder zijn niveau werkte. In groep 4, en toen bleek dat het eigenlijk al langer speelde bij hem... Klaagde veel over buikpijn en de drukte in de klas, maar paste zich verder in de klas aan. Een lieve, rustige jongen. Leerkracht van een paar jaar geleden dacht bijv. hem wat moeilijker werk te hebben gegeven, totdat hij in een gezamenlijk gesprek voorzichtig durfde aan te geven dat dat nog steeds veel te makkelijk was... Daarna ging het balletje meer rollen.
Door veel met hem in gesprek te gaan en samen steeds beter zijn 'puzzel' te leggen (ik bedoel hiermee: leren 'lezen' hoe hij aangeeft of voelt dat er iets niet goed gaat en hoe hij/wij hier dan mee om kunnen gaan), is hij echt gegroeid in het kunnen aangeven van hoe het met hem gaat (vaak gelinkt aan hoe het op school gaat, mate van drukte in de klas en of het werk aansluit...).

@Eekhoorntje
Ook herkenbaar, op verschillende punten. Ik ben een paar jaar geleden een poosje thuis geweest i.v.m. burn-out-klachten (langdurige overbelasting). Om dat in deze tijd mee te moeten maken, lijkt mij niet makkelijk. Enerzijds kan het rust geven, omdat alle 'drukke agenda's' zijn weggevallen, aan de andere kant had ik zelf erg behoefte aan tijd 'alleen' en dat is in deze periode best lastig. Veel wandelen...?
Veel sterkte in ieder geval! En ik ken je natuurlijk niet, maar bij mij heeft het geholpen om mij ervan bewust te worden wat minder streng voor mijzelf te mogen zijn. En om een weg te vinden in een warm en liefdevol, doch zeer intensief gezin... Is soms nog steeds een dingetje ;-)

De afgelopen weken is bij ons duidelijk geworden dat M voor een groot deel helemaal 'bij' lijkt na zijn versnelling. Ondanks dat ik dat van te voren wist (theoretisch), vind ik het toch wel een heftig besef... Betekent o.a. dat ik ter voorbereiding van groep 8 volgend jaar weer goed met de ib-er en leerkracht om de tafel wil, hoe we dat jaar in gaan richten. Risico bij hem is somberheid, terwijl hij zo graag wil leren...

BerichtGeplaatst: 02 jun 2020, 13:44 
Volwassene

Paula schreef:
Lisa80 schreef:
Opvallend is dat als er dan opdrachten tussen zitten die wel wat meer denkwerk van hem vragen, dat het lijkt alsof hij de moed al heeft opgegeven en ook daar niet aan wil? Door naast hem te zitten (niet per se samen doen, maar vooral aanwezig zijn en 'meeleven') komt hij er doorheen en heeft dan ook een flink tempo.
Dat is nou precies het risico van te lang beneden je niveau werken ... als je altijd werk aangeboden krijgt dat te gemakkelijk is, ontstaat er weerstand want 'saai', 'stom' of 'weet ik al'. Bovendien 'leert' je kind zo dat het alles meteen kan. Als er dan eens iets wordt aangeboden waarvan hij de inschatting maakt dat hij het misschien níet in één keer gaat kunnen/begrijpen/doorgronden, dan ontstaat ook daar weerstand. Een soort voorloper van faalangst.

Wij zijn t/m halverwege het VO bezig geweest om deze 'aangeleerde weerstand' bij onze zoon te doorbreken!

Aangeleerde weerstand.... dat is precies wat ik zie. En precies ook dit: 'Als er dan eens iets wordt aangeboden waarvan hij de inschatting maakt dat hij het misschien níet in één keer gaat kunnen/begrijpen/doorgronden, dan ontstaat ook daar weerstand.'

Wat we inmiddels thuis hebben gezien is dat Zoon heel snel zijn werk af heeft als hij naast mij zit. Dan kan hij niet stiekem spelletjes gaan zitten spelen. Hij vliegt door het werk heen, tot er een keer een som tussen zit waarvan hij het antwoord niet gelijk weet. Niet eens een moeilijke som, maar een som waar hij iets voor moet doen, zoals iets uitrekenen op een blaadje. Wat een gezucht en gesteun, tot aan huilen aan toe bijna soms :roll: . Hulp vragen/accepteren kan hij ook nog steeds niet. Dit kost echt allemaal onnodig veel frustratie en energie. Zo moet hij een keer in de twee weken als huiswerk (net als de rest van de klas) zes paginas (!) met rijtjes werkwoordvervoegingen maken. Dat kost hem echt uren. Pfffff….. Ik snap dat het echt supersaai is en ik vind het zelf eerlijk gezegd ook nogal onzinnig. Maar moet ik dan zeggen dat hij dat niet hoeft? Soms denk ik ook wel: 'Kom op, het is niet leuk, maar even tanden op elkaar, dan is het zo af'.

Net maar weer een mail naar school gestuurd. Vanaf kerst ben ik al bezig met vragen om het meerbegaafdheidsprotocol en hoe dat precies op Zoon wordt toegepast, een uitdraai van zijn cito's en vragen om hoe zijn Snappet staat ingesteld. Daar kwam Corona tussendoor, dat snap ik, maar ik wil het nu weleens hebben. In dat meerbegaafdheidsprotocol zou toch ook iets moeten staan over bovenstaande frustraties lijkt me....

BerichtGeplaatst: 02 jun 2020, 14:24 
Volwassene

ElisHug, ik herken wel wat in wat je zegt. Zoon vliegt ook door zijn werk. (Hij is eigenlijk altijd binnen een uurtje klaar.
Maar als er dan een som/opgave is waar hij iets meer voor moet doen, loopt hij te zuchten, steunen, klagen, etc. En vaak is het niet eens moeilijk, maar moet je drie of vier tussenstapjes doen...

Ze werken met snappet en alles is boven de 90% dus hij hoeft weinig opgave te maken. Ik had eigenlijk gehoopt dat er ondanks deze periode juist wat extra’s (als in anders) meegegeven zou worden, maar ze blijven vooral bij de basis. Hij heeft wel wat projectwerk gekregen in de vorige periode, maar nu zie ik daar niets van terug. Ik hoop dat volgend jaar nog wat gaat bieden. Hij is de laatste klas met HB onderwijs op deze school, en ze hebben een klein groepje volgend jaar, dus ik ben benieuwd wat dat gaat brengen.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2020, 11:08 
Volwassene

ElisHug schreef:
Hij vliegt door het werk heen, tot er een keer een som tussen zit waarvan hij het antwoord niet gelijk weet. Niet eens een moeilijke som, maar een som waar hij iets voor moet doen, zoals iets uitrekenen op een blaadje. Wat een gezucht en gesteun, tot aan huilen aan toe bijna soms :roll: . Hulp vragen/accepteren kan hij ook nog steeds niet. Dit kost echt allemaal onnodig veel frustratie en energie.

Heeeel herkenbaar dit!

@Paula, je schreef over de 'aangeleerde weerstand' van je zoon en de moeite om dit te doorbreken. Hoe zijn jullie hier mee bezig geweest? Wat hielp hierbij?

Verder momenteel zeer wisselende ups en downs... Moeilijk om M soms zo te zien worstelen, met brandende tranen in zijn ogen... en op andere momenten barst hij van energie en enthousiasme.
Duidelijk is in ieder geval dat een negatieve factor is, dat school zich in de afgelopen periode vooral gericht heeft op de basisstof van de basisvakken. Wellicht begrijpelijk en het zijn gekke omstandigheden voor iedereen, maar M haakt er fors op af (zowel gevoelsmatig als letterlijk). Hij was zo blij om weer naar school te mogen, en zo verdrietig toen hij merkte dat alles wat voor hem school leuk/interessant maakt, was weggevallen. Nu gaat het nog maar om een paar weken, toch heeft hij het nodig om hierin gezien te worden. We hebben contact gezocht met de ib-er en komen hopelijk samen tot een goede modus voor de laatste weken. Wij hebben daarin een concreet voorstel gedaan, waarbij in ieder geval alle herhaling er uit wordt gehaald.
Voor volgend jaar hebben we al afgesproken om aan het begin van het schooljaar om tafel te gaan om gezamenlijk een (stappen)plan voor dat schooljaar te maken, prima.
Thuis pakken we wat meer momenten om met hem te 'werken' (op een ontspannen manier) aan inzicht in bijv. HB en hoe bepaalde dingen werken bij hem. Het gaat ons daarbij niet om de term HB, maar hem kennende zal het helpen om sommige dingen wat beter te begrijpen, zijn gevoel wat beter te kunnen plaatsen en wat meer grip te kunnen gaan ervaren. Gisteravond samen met veel interesse, plezier en herkenning gelezen over 'ons brein' en de verschillende pijlers van HB...

BerichtGeplaatst: 05 jun 2020, 11:38 
Volwassene

vlindertje3 schreef:
Nog wel extra duidelijk geworden dat hij klaar is net de basisschool stof (wisten we natuurlijk al naar nu extra bevestiging)
Wat hij volgend jaar in Gr 9 gaat doen....

Ik kan mij je vraag goed voorstellen... Is er een idee over, vanuit school?

BerichtGeplaatst: 05 jun 2020, 18:06 
Volwassene

Lisa80 schreef:
@Paula, je schreef over de 'aangeleerde weerstand' van je zoon en de moeite om dit te doorbreken. Hoe zijn jullie hier mee bezig geweest? Wat hielp hierbij?
Heel eerlijk? Dit is denk ik niet het antwoord waar je op hoopt ... Het heeft ons als ouders veel geduld, energie, frustratie en geld (externe plusklus op de basisschool, externe studiebegeleiding op het VO) gekost en uiteindelijk werkte eigenlijk niets omdat alle aangereikte methodes en oplossingen vanuit ons of vanuit school kwamen - zoon zelf had nul motivatie om iets te veranderen. Het was plat gezegd 'trekken aan een dood paard' (en toen hij kleiner was: pony). En hij kwam er al die jaren mee weg ... .

Zoon bleef weerstand houden tegen alles wat met school te maken had. Te gemakkelijk? Hij weigerde het te maken. Te lastig? Hij liet het liggen want hij was niet bereid om extra inspanning te leveren en stél je voor dat hij het niet meteen zou kunnen. Niet interessant? Niet de moeite waard om je in te verdiepen (en door het niet te doen ook geen risico om te falen). Elke leerkracht of docent die (in zijn ogen) een fout maakte of iets verkeerds zei, werd afgeschreven en voor dat vak deed hij dan vrijwel niets meer. Woordjes leren voor Duits of Frans vertikte hij want dat was wat hem betreft teveel inspanning voor iets wat slechts een klein onderdeel van zijn eindcijfer zou zijn én hij zou het toch nooit perfect kunnen (dyslectisch dus spellen was een ramp). Hij calculeerde dus de 1-en voor overhoringen in en scoorde op andere toetsen die meer opleverden. Hij huldigde zijn gehele schooltijd het standpunt "een 5,5 is afgerond ook een voldoende" en meer deed hij gewoon niet. Hij wist precies wanneer hij wél inspanning moest leveren en deed het dan ook. En die minimale inspanning was voldoende om (met vallen en opstaan) een VWO-diploma te halen. Dat was dus niet wat wij voor ogen hadden :wink: .

Op de universtiteit ging zoon in deze modus door. Hij wilde wel studeren maar was niet bereid om veel inspanning te leveren. Het regende dat eerste jaar onvoldoendes en hertentamens maar hij haalde toch nét zijn BSA. Hij vertelde onlangs dat hij eigenlijk pas in zijn 2e studiejaar de intrinsieke motivatie vond om te presteren en inspanning te leveren. Maar het kostte hem ruim een studiejaar om daarin de juiste modus te vinden.

Achteraf gezien was zijn weerstand tegen alles wat met onderwijs te maken had eigenlijk groter dan alleen die 'aangeleerde' weerstand tegen omgaan met gemakkelijke/moeilijkere leerstof.

Tegenwoordig betrap ik hem er trouwens regelmatig op overuren om een opdracht goed af te ronden, op coaching van andere studenten, op extra studie-uren. Hij is onlangs 20 geworden ... Van een fixed mindset is geen sprake meer, hij is het toonbeeld van een growth mindset. Dat is deels het gevolg van onze aanpak toen hij jonger was (vóórleven, laten zien dat fouten maken en leren geen ramp is - heel lastig voor deze mama die zelf een fixed mindset had :oops: ) en voor een groter deel van zijn sport. Daarbij was hij namelijk wél bereid om te oefenen, fouten te maken en te leren zodat hij beter kon worden. Sport had voor hem niet de negatieve bijsmaak die school had.

BerichtGeplaatst: 26 jun 2020, 11:50 
Volwassene

@Paula, bedankt voor je uitgebreide reactie! In mijn hoofd had ik daar al op gereageerd, maar ben ondertussen weer ingehaald door de tijd :roll:
In ieder geval ben ik juist blij met je eerlijke antwoord! Fijn om je ervaringen te lezen en daar dingen uit mee te kunnen nemen, sowieso de (h)erkenning dat het 'soms' gewoon niet makkelijk is...

We hebben een paar pittige weken gehad waarin de weerstand van M zo groot was om naar school te gaan, dat hij 's morgens bijna letterlijk zijn hakken in het zand zette. Er spelen verschillende factoren mee en we hebben goede afstemming met school gehad. Toch is het moeilijk om te zien... En waar doe je goed aan?
En ik weet nu al (en hij ook, we konden er samen gelukkig om lachen), dat het straks vakantie is en hij eigenlijk liever naar school wil... Hij wil er alleen wel echt wat leren. Ik merk dat dat één van de dingen is die mij het meeste raakt: hij is leergierig (leerhonger), nieuwsgierig en geïnteresseerd, wil lekker aan de slag! Dat de moed hem dan af en toe zo in de schoenen zakt, vind ik verdrietig.
Wel fijn dat we met school voor de zomervakantie al een afspraak plannen voor erná, zodat we met een gezamenlijk plan aan groep 8 kunnen beginnen.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 12:30 
Volwassene

Wij zitten al weer sinds woensdag thuis vanwege verkoudheden, gisteren heb ik mezelf laten testen, ik hoop vandaag de uitslag te krijgen, zodat zoon morgen weer naar school kan (of niet, maar dat betekend dat hij de rest van het jaar niet meer naar school kan). Zoon wil zelfs wel weer naar school, dus dat is fijn, dat hadden we vorig jaar echt niet meegemaakt. Wel heeft hij sinds de volledige school hervatting nog maar een keer een volle week gehad. Ik denk wel dat hij daar een beetje overprikkeld van was, want die maandag erna was hij "ziek".

Ik ben heel benieuwd naar volgend jaar, hij krijgt huidige juf, want dat is nog de enige HB juf die er is. ( de school fuseert) En de klas wordt heel klein (10 kinderen, omdat het de laatste groep is die HB onderwijs krijgt). Ik hoop dat ze lekker in gaan zetten op allerlei "bijzaken" want met het gewone school werk is hij zo snel klaar..... Hij weet al naar welke VO hij wil ( die van zijn zus), dus wij weten nu ook dat hij dan wel moet gaan wennen aan iets meer moeite doen voor school. Overigens vind ik dat dochter ook niet ontzettend veel huiswerk heeft, maar er wordt wel wat van ze verwacht.

Nog ruim twee weekjes en dan is het vakantie. We hebben nog geen strakke plannen, maar we blijven in Nederland, met misschien een/twee dagtripjes naar België.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 17:55 
Volwassene

@Lisa80: begrijpelijk dat je zoon als hij wél die leerhonger heeft, soms gedemotiveerd kan raken door wat hij op school (niet) leert. Mijn jongste verzuchtte nog eens "waarom kan ik niet gewoon thuis blijven, hier leer ik veel meer dan op school". Inderdaad fijn dat jullie in gesprek kunnen met school. Wij lieten in groep 7/8 onze kinderen óók meedoen aan dat gesprek ... soms bijvoorbeeld alleen het eerste of laatste stuk, zodat het échte onderhandelen niet in hun bijzijn plaatsvond. Maar we lieten ze zoveel mogelijk zelf uitleggen hoe ze zich voelde, wat de aangeboden stof met ze deed, etc. Zodat school niet alleen óns verhaal hoorde, maar ook van de kinderen te horen kreeg waaróm ze niet goed in hun vel zaten. Dat laatste maakte vaak meer indruk dan wanneer wij het gewoon vertelden.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2020, 07:55 
Volwassene

Zoonlief, kwam vanmorgen superenthousiast uit bed. Ging zich snel aankleden en eten, etc. Hij had z’n wekker vroeg gezet want hij moest nog wat schrijfwerk inhalen (was bijna een week niet op school geweest door verkoudheden, sinds woensdag weer naar school), en om 7uur stond hij naast mijn bed, helemaal positief.

Hij gaat samen met een vriendje vandaag voor het eerst zelf naar school fietsen (5 km), en zoals hij zelf zei hij was opgewonden, hij vond het niet spannend.

Voor de terugweg hebben we vaak een koekje mee, dus dat wilde ik hem nu ook meegeven. Maar het moesten 6 koekjes zijn, want op de terugweg fietsen ze met z’n zessen, omdat een gedeelte bij een ander klasgenootje gaan gamen (Brallstarz). Nog gevraagd gisteren of hij het vervelend vond dat hij niet mee gaat daarmee. (hij had het over een gamefeestje in het begin) Maar het was geen enkel probleem want dat spelletje speelt hij niet!

Zo blij om te zien hoe positief hij is tegenwoordig. Vorig jaar rond deze tijd hadden we zo’n ander jongetje.

Ook zo fijn om te zien dat mijn normaal niet te motiveren kind zo enthousiast bezig is (als in ontbijten, tas klaar, tanden poetsen), dit geeft hoop voor de toekomst.

Pagina 5 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5