Het is nu 30 nov 2020, 09:17

Pagina 4 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2019/2020
BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 13:07 
Volwassene

Bij ons op school hebben ze niet zoveel huiswerk. Maar ik zie bij oudste nu ook nog niet die bergen huiswerk die ik had verwacht, maar van ouders van klasgenoten hoor ik wel dat ze veel huiswerk hebben, maar dochter heeft veel werk in de klas al af, dus het is niet per definitie zo dat ze op het VO elke dag bergen huiswerk hebben, het hangt van de school en het kind af.

Neemt niet weg dat het handig is om te oefenen aan huiswerk hebben, en dan is gedifferentieerd misschien wel motiverender dan iets wat je allang al snapt?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 11:12 
Volwassene

Ik ben juist wel blij met dat huiswerk. Mijn zoon niet, maar hij had op zijn vorige school nooit huiswerk.
Het is voor hem dus echt een heel leerproces, waarbij hij ervaart hoe het is om een goede planning of slechte planning te hebben, dat hij nog zo kan schelden op zijn huiswerk, maar dat het toch echt niets oplost, dat er saaie dingen zijn die je in je hoofd moet krijgen, dat sommige opdrachten moeilijk zijn, andere dingen tijd kosten enz.
Hij krijgt uiteenlopende opdrachten, zodat hij het op verschillende manieren kan ervaren.
Ik ben blij dat we dit nu hebben, want hij heeft er een hekel aan en het heeft al de nodige discussies en zenuwinzinkingen opgeleverd, dat we dat er op het VO straks niet bovenop krijgen. Hij maakt al wel vooruitgang.

Gedifferentieerd huiswerk gaat die vaardigheden denk ik beter aanspreken dan dingen doen die je toch al weet of kan.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2019, 12:32 
Volwassene

Joza, in die zin vind het ik het ook goed dat er nu huiswerk ik. Ik merk ook wel dat Zoon ervan leert. Dat soms gewoon iets moet, dat het loont om je best ervoor te doen. We hebben ook al zeker winst, dat de grote weerstand die er steeds was nu voor een groot deel verdwenen is. Zoon lijkt geaccepteerd te hebben dat het nu eenmaal moet.
Maar toch ben ik nu niet blij, ik vind het gewoon echt teveel. Drie keer per week standaard 'normaal' huiswerk (nieuwsbegrip, taal en redactiesommen). Daarbovenop gemiddeld één keer in de twee weken een topo of engels toets. Vooral engels is veel, twee A4 vol zinnen en woorden die beide kanten op geleerd moeten worden. En dan nog regelmatig een nieuwsbeurt, boekbespreking, spreekbeurt. Er zijn zeer regelmatig weken dat Zoon meer huiswerk eeft dan Oudste, die in de brugklas van het gymnasium zit. En wat ik echt heel erg stom vind ik dat Zoon volgende week donderdag, op de laatste schooldag van het jaar in een megadrukke week met kerstvieringen, uitjes enz, nog een topo toets heeft. En dan de dinsdag na de vakantie weer een engels toets. Laat die kinderen even lekker met rust. En de ouders ook. Want een 9-jarige (in elk geval mijn 9-jarige) kan dit gewoon allemaal nog niet alleen plannen en helemaal uit zichzelf doen.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2019, 09:02 
Volwassene

Elishug, dat is inderdaad best veel. Hier is het goed te doen qua hoeveelheid, mits je op tijd begint, maar het is sowieso minder dan wat jij opnoemt.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2020, 09:06 
Volwassene

Hoe gaat het hier met de kinderen in en na de kerstvakantie. Zoon lijkt al beter in zijn vel te zitten en daar zijn we heel blij mee. Vorig schooljaar was dat heel anders. We zitten nog een klein beetje met hoe alles gaat lopen volgend schooljaar omdat er van alles speelt op school...

Verder had hij deze week Cito week en hij was erg teleurgesteld maandag, het was zo simpel. Blijkbaar had hij verwacht dat de Cito wel iets moeilijker zou zijn. Hij vind ook zijn weektaak normaal gesproken niet moeilijk en is meestal snel klaar. Ik hoorde gisteren dat hij een soort “bedrijfje” heeft in de klas om hulp te geven als hij klaar is. En daar is een van de optie het Griekse alfabet leren. (Zus zit in de brugklas) en kwa project hebben ze nu een project waar hij zelfstandig aan de slag moet en juf gaf aan dat hij daar lekker mee bezig is.

We zijn ook al op twee open dagen geweest en daar heeft hij zich niet heel erg laten leiden door de drukte, maar zijn eigen pad getrokken. Vandaag gaan we weer kijken en daarna nog naar twee scholen. Volgens mij heeft hij de school van zijn zus in zijn hoofd, en daar staan we zeker niet negatief tegen over, dit is ook de laatste school die we bekijken, ik ben benieuwd!

BerichtGeplaatst: 18 jan 2020, 13:15 
Volwassene

Vorig jaar hielden we onze zoon thuis rond deze tijd, nadat er voor de kerstvakantie heel vervelende dingen waren voorgevallen op school en school daar mee weg wilde komen zonder daar aandacht aan te besteden, terwijl een juf volledig over de schreef is gegaan.
Wat een vreselijke tijd, ik ben zo blij dat we daar weer zijn.

Nu weer een kind wat sinds jaren met plezier naar school gaat. Alleen aan huiswerk heeft hij een grote hekel en dat gaat met veel weerstand en uitstel, dus dat is echt wennen voor hem en het is nog even zoeken naar de juiste aanpak.
Over de cito’s heb ik hem weinig gehoord, geen idee hoe dat is gegaan, dat is bij hem altijd een verrassing en resultaten lopen nogal eens van I t/m V.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 15:13 
Volwassene

Hoi,

hier gaat het over het algemeen redelijk, wel met ups en downs...
De kerstvakantie was precies op tijd, even lekker bijtanken.
Na de kerstvakantie op zich goed begonnen, maar M had opeens 'last' van de cito's en dat hebben we nog niet eerder gezien. Na wat 'gepuzzel' en gedoe, heb ik hem een middag thuis gehouden. Even opladen en rustig bespreken wat er loos was... toen werd vrij duidelijk dat hij zich erg onzeker is gaan voelen. Hij is versneld en vindt nu sommige dingen moeilijk. Dat vindt hij aan één kant fijn, want het supermakkelijke vond hij zeker niet leuk. Aan de andere kant voelt dit eng en ongemakkelijk en maakt het hem onzeker. Begrijpelijk! Hij had hier uiteindelijk best concrete vragen bij om samen met juf te bekijken, dus dat hebben we meteen onder de aandacht gebracht.
Het had hem zichtbaar opgelucht om dit samen duidelijk te krijgen (en een middag te kunnen opladen, want het piekeren kostte hem veel energie) en sindsdien zie ik hem weer meer ontspannen...

Verder nu wat verschillende huiswerkopdrachten, waarbij planning komt kijken en dat is een nieuwe uitdaging :D

BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 17:50 
Volwassene

Hier gaat het wel lekker.
H. is enorm gegroeid de laatste weken, hij is zoveel ouder en wijzer ineens, veel zelfstandiger. Zo mooi om je kind te zien groeien.

Ook erg leuk was dat hij eigenlijk met tegenzin mee ging naar de open dag van het VO van zijn zussen. Jongste zus gaf een presentatie en daar wilden we natuurlijk even naar kijken. Maar vervolgens was het zoonlief die niet meer weg wilde.
Hij deed bij alle proefjes e.d. zó enthousiast en helemaal uit zichzelf mee, dat is normaal gesproken totaal H. niet, die altijd de kat uit de boom kijkt en bij voorbaat de meeste dingen stom en saai vindt. Sindsdien kijkt hij ineens niet meer zo op tegen de overstap naar het VO (daar zat hij al regelmatig over in de rats, niet dat hij qua lesstof niet naar het VO zou willen, maar hij vond het spannend, en bang om zijn vrienden dan niet meer te zien).

Huiswerk doet H. helemaal uit zichzelf, vaak gaat hij bij zijn zussen aan tafel zitten als zij ook aan het huiswerk zitten. Meestal heeft hij het ruim op tijd af. Alleen maandagavond na het eten kwam hij er ineens mee dat hij eigenlijk nog wel Engels moest leren, voor dinsdag! Helaas komt hij daar dan ook nog mee weg, het is zo simpel dat het ook met een kwartier in zijn hoofd zit. :?

De cito's zijn hier ook bezig en volgens H. waren rekenen en spelling erg simpel, maar hij heeft zich wel al bedacht dat begrijpend lezen in groep 7 waarschijnlijk wel wat pittiger wordt dan in voorgaande jaren (ik denk dat hij dat nog van zijn zussen weet, ik weet anders niet hoe hij daar bij komt), en hij heeft zich bedacht dit keer eens alles te gaan lezen tijdens de toets :mrgreen: . Nou, fantastisch natuurlijk, daar kon ik hem eerder nog niet toe motiveren. Dus ik ben benieuwd. Hij is gelukkig heel ontspannen onder de cito's.

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 30 jan 2020, 08:24 
Volwassene

Heerlijk als ze zo kunnen groeien ineens hé

Merk ik hier ook heel erg. Zl lijkt een soort knop te hebben gevonden om aan het werk te gaan. Hij laat nu soms zien wat hij kan. Het heeft ook wel geholpen dat hij andere mentor heeft en daar goed mee heeft kunnen kijken of er bv bij rekenen nog meer geschrapt kon worden. Hij voelt zich meer gehoord.
Ondertussen is hij wel nog steeds dit schooljaar klaar met basisschool maar nog niet helemaal uit of hij al naar vo gaat.
Voor school is het bijna vanzelf sprekend dat hij nog een jaar blijft. Hun streven is 7 jaar basisschool en op de fulltime HB afdeling zijn er altijd wel een paar die "groep 9" doen.
Wij gunnen hem ook nog wel een jaartje, vo is natuurlijk ook direct elke dag huiswerk ed en minder tijd om gewoon lekker speelafspraken te hebben.
Ook heeft hij fijn vriendenclubje waar hij graag de basisschool mee afsluit.

Aan de andere kant ben ik ook wel bang dat hij volgend jaar weer afglijdt en te weinig uitdaging heeft.
Ik zie hem ook wel op het vo al... Zeker zoals hij nu gegroeid is.
Maar 10 jaar is erg jong natuurlijk

Eerste open avond gehad en binnenkort open dag. Zl is al 95 % zeker welke school hij heen wil.
Denk ook dat deze school heel goed bij hem past.

Jullie ook al open dagen van middelbare scholen bezocht?

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 22:33 
Volwassene

Wij zijn hier nu op open dagen van 4 scholen geweest. 1 hebben we gemist omdat het op hetzelfde moment was, en het zijn teveel indrukken om twee scholen in een middag te doen. Dochter weet het nog niet, het is nu nog erg gewoon rondkijken, hoe is het gebouw, bedenken wat je eigenlijk belangrijk vindt. We gaan nog naar een paar voorlichtingsactiviteiten, en dan laten we het rusten weer tot in het najaar.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2020, 10:08 
Volwassene

Wij zijn ook open dagen aan het bezoeken.
M is zich ervan bewust dat hij nog wel even tijd heeft en dat is prima. Vraag die bij hem vooral leeft, is of hij straks niet de enige jongste/kleinste is op de middelbare school. In gesprek met een brugklasmentor kwam daar een redelijk geruststellende reactie op, voor hem. Wij zijn zelf nog wel benieuwd naar de mogelijkheden en begeleiding, indien nodig.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2020, 11:19 
Volwassene

Wij hebben ook open dagen bezocht (5), en ik had al het idee dat zoon al besloten had, en zaterdag was de conclusie dat hij naar dezelfde school als zuslief wil. Wat me wel opviel op de (vooral laatste drie) open dagen hoe zelfverzekerd hij daar rondliep en ook zichzelf liet zien. Ik heb heel lang gedacht dat hij er echt nog niet aan toe zou zijn om nu al de open dagen te gaan bekijken. Maar nu denk ik eerder dat het volgend jaar nog een lang jaar wordt, want hij lijkt wel toe aan de middelbare school. (huiswerk daar ben ik nog niet zo zeker van).

Verder gaat het wel ok, hij had vanmorgen wat stress omdat zijn klas opeens weer 6 kinderen groter wordt, maar het afgelopen jaar zijn er ook veel weggegaan dus uiteindelijk is het nu het aantal waar ze aan het begin van het jaar mee zouden starten (23). Hij vind het wel leuk dat zijn vriendjes uit de andere groep 7 nu weer bij hem in de klas komen.

Verder is er veel gedoe op school ivm aankomende fusie en het wegvallen van voltijd hb onderwijs, maar als het goed is gaat zoon daar niet zoveel last van hebben.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 15:14 
Volwassene

Het lijkt hier even wat rustiger wat M betreft...
We hebben open dagen van middelbare scholen bezocht en dat was goed voor hem (ook al ging hij met frisse tegenzin mee). Hij heeft nu wat meer beeld en leek wel wat opgelucht eigenlijk. Daarna kon hij het ook weer loslaten, want we hebben nog een jaartje om te beslissen. Prima!

M.b.t. school komt vooral het 'leren leren' bovendrijven. En hoewel dat 'nieuw' is, ben ik daar wel blij mee.
Zijn cito's vallen wat lager uit, maar is grotendeels te verklaren door de recente versnelling. Het is op school onder de aandacht en samen bekijken we stap voor stap wat er nodig is.
Wel belangrijk om het in de gaten te houden, omdat we inmiddels weten dat hij al eerder met iets rondloopt (piekert), dan dat hij laat blijken... Maar voor nu, loopt het wel :-)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 22:03 
Volwassene

Hoi, lang niet geweest hier, maar hoe is het met iedereen?
Hier gaat het nog steeds goed, rapport was prima, hij doet lekker mee en zit erg op zn plek. Hij gaat over het algemeen blij naar school. Op vrijdag is hij vaak echt moe, ik denk van het leren en van het fietsen (40 min per dag), maar het doet hem heel goed. Heeft ook veel vrienden, ondanks dat hij niet heel veel speelafspraken maakt. We hebben 4 o poen dagen bezocht. De school die bovenaan staat, een gymnasiumschool, hadden we eigenlijk het minst verwacht, maar daar waren zowel hij als wij best positief over. Volgend jaar verder kijken. Hoe is het met jullie kids? Gr. Loekie

BerichtGeplaatst: 09 maart 2020, 14:26 
Volwassene

Hier gaat het niet zo goed. Zoon heeft geen klik met de juf dit jaar. En de juf is tussen de kerst- en voorjaarsvakantie maar zeer beperkt aanwezig geweest vanwege een blessure. Ze hebben vijf invallers gehad. Dat helpt ook niet mee. Voor de voorjaarsvakantie had Zoon een rapport waar wij best van schrokken. Hij is met vrijwel alles gedaald. Met Cito's een beetje (van een I naar een II), maar vooral ook op de methode toetsen. Van een 'goed' voor rekenen naar een 'voldoende', werkwoordspelling van een 'goed' naar een 'matig' enz. Ook bij gedrag en werkhouding was alles naar beneden gegaan. Afgelopen week hadden we 10-minuten gesprek en de juf opende het gesprek met de mededeling dat Zoon een goed rapport had. Onze mond viel nog net niet open. Wat volgde was een gesprek waarin alles wat wij zeiden weerlegd werd door de juf. Ik roep al sinds begin dit jaar dat Zoon moeite heeft met plannen en dat hij dat echt nog moet leren. Intussen kwam hij nog steeds met een maagdelijk witte agenda thuis waar ik dan samen met hem de dingen die ik wist ging plannen. Nu kwam de juf met het briljante idee om zelf ook eens zijn agenda te controleren. Joh. En zo nog een paar dingen. Het handschrift van Zoon is belabberd. Dat was ooit een ding omdat hij groep 3/4 in een jaar heeft gedaan en dus een jaar schrijfonderwijs heeft gemist. Met fysio (die constateerde dat er met zijn motoriek niks mis is) en extra aandacht is dat goed gekomen in die zin dat hij een fatsoenlijk handschrift in schrijfschrift had. Tot ze hem zelf hebben laten kiezen voor blokschrift. Ik roep nu al 1,5 jaar dat hij terug moet naar schrijfschrift. Omdat ik dat zo graag wil ( :roll: ) is hij nu weer schrijfles uit groep 5/6 boekjes aan het volgen. Maar dat hoeft hij vervolgens niet in zijn werk toe te passen. Zegt de juf 'wat verwacht je van mij, dat ik al zijn kladschriften en ander werk ga controleren op handschrift?'. Toen moest ik even heel hard mijn best doen om rustig te blijven. Ik heb enkel de (volgens mij meer dan legitieme) verwachting dat hij met een enigszins leesbaar handschrift van school af komt. Hoe ze dat doen maakt mij verder echt he-le-maal niks uit. De dag erna kwam Zoon uit school met de mededeling dat hij alletwee de pauzes binnen had moet blijven om in zijn schrijfschrift te werken :evil: .

Inmiddels verandert Zoon ook van een enorm enthousiast blij ei naar een zombie die nergens meer interesse in heeft. Hij heeft als voorlopig advies Havo gekregen, wat op basis van zijn huidige rapport en werkhouding een logisch advies is. Maar wij zijn inmiddels in de hoogste staat van paraatheid. Hij is nu echt duidelijk aan het onderpresteren en bovendien niet meer zijn enthousiaste zelf. Zo ongelofelijk wat voor een verschil een leerkracht kan maken. En ik zeg echt niet dat dit een slechte juf is, voor veel kinderen zal ze echt een goede juf zijn. Maar voor ZL niet. En omdat ze combiklassen hebben krijgt hij haar volgend jaar gewoon weer waarschijnlijk.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2020, 16:49 
Volwassene

Oh nee, Elishug, dit klinkt echt niet goed!

Hier heeft zoon ook een niet al te best handschrift, mede ook dat hij bijna heel groep 3 heeft overgeslagen. Maar de juf snapt dat dat wel een ding kan worden en omdat ze al met snappets werken hebben ze besloten om extra aandacht te geven aan schrijfonderwijs. We zien wel dat het dit jaar al weer beter gaat.

Ook flauw dat hij dan in de pauzes moet gaan schrijven......

Hier gaat het met zoon op school wel aardig, na een wijziging waardoor er weer een paar kinderen in zijn klas bij waren gekomen, wat een dagje flink wat onrust gaf en daarna moesten ze weer aan elkaar wennen, is de rust in de klas wel weer wedergekeerd. Zoonlief was alleen al een tijdje aan het kwakkelen, voor de vakantie al, maar aan het eind van de vakantie werd dat erger, dus is hij vorige week drie dagen thuis geweest. Hij was gemist, waardoor het hem donderdag wel weer een beetje te veel werd in de klas. Maar hij lijkt nog steeds niet beter, hij snottert nog steeds heel veel ( en nee, we zijn niet in Italia geweest) en hoofdpijn enzo. (En ruikt ziek)

Hij is wel positief en dat is voor de verandering wel fijn. (Na een moeilijk jaar vorig jaar, en het herstel hiervan.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 14:42 
Volwassene

@elishug dat klinkt niet goed..... Duidelijk dat hij niet lekker in zijn vel zit?!

@handschrift is hier ook een ramp. Toen hij 5 was en flink versnelt al begeleiding van fysio gehad maar te weinig denk ik om te beklijven.
Hij schrijft ook hoofdletters midden in woorden, alles gaat alle kanten op en spaties heeft hij nog nooit van gehoord. Op eigen verzoek weer even terug naar fysio (zit hier op school dus zeer kort lijntje) maar die vond het wel meevallen. Als hij geconcentreerd zijn best doet en rustig kan hij het wel....
Advies op lijntjes te schrijven...
Tja, is met veel zo als hij zijn best doen kan hij het allemaal maar dat is dus het probleem. Dat doet hij niet als hij het nut niet ziet.
Spelling ook, hij kan het heel goed maar als hij gewoon gaat schrijven de ene schrijf fout na de ander
Wie weet valt het kwartje op middelbare school?!

Zl heeft in samenspraak met ons besloten groep 9 te gaan doen /nog jaar op basisschool te blijven. Hij twijfelde heel erg, is klaar na dit jaar en zo toe aan meer.
Maar nog heel jong en sociaal het erg naar zijn zin dus blijft toch. Voor volgend jaar goed plan op papier nog met school.

Thuis enorm aan het (pre) puberen?!
Herkenbaar?
Alles is, geen zin in, maak ik zelf wel uit. Zuchten, discussies etc etc

BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 14:47 
Volwassene

Wat je zegt over het handschrift en dat het wel goed komt, zie ik nu wel een beetje bij oudste. Die had ook de neiging om hoofdletters midden in een woord te zetten. Maar na de eerste weken/maanden waar ik nog een paar keer gezegd heb dat ze toch echt netter en duidelijker moet schrijven, lijkt het nu vanzelf wel goed te komen.

Fijn dat julie de mogelijkheid hebben voor een groep 9!

BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 16:40 
Volwassene

@eekhoortje dat geeft dus hoop! Straks op de middelbare school zullen er neem ik aan ook consequenties aan zitten en zal hij het nut ook inzien?!

Mogelijkheid voor groep 9 is zeker fijn, is overig geen losse groep maar gewoon geïntegreerd, de jaarklassen zijn niet zo strak. En er zijn elk jaar wel kinderen die een jaar langer blijven.
Kan hij mooi nog iets langer werken aan zijn aandachtspunten. Hoop wel dat de verdiepende projecten die hij gaat doen voldoende gaan zijn. Blijft lastig.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2020, 11:07 
Volwassene

[quote="vlindertje3"]handschrift is hier ook een ramp. Toen hij 5 was en flink ve :arrow: rsnelt al begeleiding van fysio gehad maar te weinig denk ik om te beklijven.
Hij schrijft ook hoofdletters midden in woorden, alles gaat alle kanten op en spaties heeft hij nog nooit van gehoord. Op eigen verzoek weer even terug naar fysio (zit hier op school dus zeer kort lijntje) maar die vond het wel meevallen. Als hij geconcentreerd zijn best doet en rustig kan hij het wel....
Advies op lijntjes te schrijven...
Tja, is met veel zo als hij zijn best doen kan hij het allemaal maar dat is dus het probleem. Dat doet hij niet als hij het nut niet ziet.
Spelling ook, hij kan het heel goed maar als hij gewoon gaat schrijven de ene schrijf fout na de ander c[/quote] Google eens op dysgrafie. Herken je daar iets in?

Pagina 4 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende