Het is nu 19 jan 2021, 06:42

Pagina 3 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2019/2020
BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 15:05 
Volwassene

Zoon is ook wel bezig met de middelbare, vooral omdat zijn zus nu in de brugklas zit. Hij geeft tegen meerdere mensen aan dat hij waarschijnlijk wel naar dezelfde middelbare wil. En had zelfs goede argumenten waarom hij Latijn en Grieks wilde (ik had verwacht dat dat een grote reden zou zijn om in de steigers te gaan staan als we deze school zouden suggereren.) En het fijne van deze school is ook dat ze gewend zijn aan kinderen die een of meerdere klassen hebben overgeslagen. Zoon zal ook tien zijn, maar wordt dan snel 11.

Jouw zoon is denk ik ook een najaar-kind, Lisa80? Ziet hij er tegen op om met 10 naar het VO te gaan? Zoon ziet het meer als een gegeven, niets als een obstakel.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 20:08 
Volwassene

Leuk om te lezen dat ze al wel met het VO bezig zijn. En ik herken wat je schrijft Eenhoorntje. H. geeft nu ook duidelijk aan ook VWO-Extra te willen doen, net als zijn zussen. Terwijl ik had verwacht dat hij "gewoon havo/vwo" zou willen doen, zodat hij niet al dat extra werk en verslagen etc. hoefde te doen.

Maar het lijkt hem juist hartstikke leuk, al die verrijking. En hij kijkt erg uit naar geschiedenis en Latijn op het VO. Geschiedenis doet hij al heel regelmatig met een van zijn zussen mee, of pakt hun boeken erbij.

Momenteel heeft hij voor het eerst huiswerk mee, taal en rekenwerk. Er staat op niveau E7, maar het is zo'n eitje voor hem... Hij vult alles bijna zonder erbij na te denken in. Als ik hem er zo mee bezig zie dan kan ik alleen maar denken; Dit is zo zinloos, bezigheidstherapie, laten zien wat je al lang kan. En dat doet hij waarschijnlijk hele dagen, op zijn verrijkingsproject na dan.

Best confronterend...

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 12:19 
Volwassene

Zoon is vorig jaar al mee geweest naar een aantal open dag toen we voor zijn zus aan het kijken waren. Toen was hij al heel geinteresseerd. Ik heb me dood gelachen toen hij samen met zijn zus een proefles latijn ging doen en ze met zijn tweeën helemaal vooraan zaten, continu met de vingers omhoog :lol: .

Gisteren gesprek gehad met de juf. Hij heeft nog veel te leren. Leren leren, hulp vragen en accepteren, tussenstappen opschrijven, plannen enz. Voor nu gaf ze als richting havo/vwo aan. Ik denk dat het uiteindelijk wel vwo moet gaan worden, op de Havo raken we hem denk ik kwijt. Dan wordt het een kind wat totaal helemaal niks meer gaat doen.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 14:52 
Volwassene

@Eekhoorntje
Klopt, hij is van december. Ik weet niet of hij er tegen op ziet, maar het houdt hem wel bezig... Hij vraagt zich af of 'mensen' het niet gek vinden als hij dan nog zo jong is... In februari zijn de open dagen van het VO hier in de omgeving en hoop ik dat hij een wat concreter beeld kan krijgen. Van mogelijk spannende dingen, maar zeker ook van dingen waar hij energie van krijgt (wiskunde :wink: )

Over het algemeen zit M momenteel niet lekker in zijn vel. Ik kan er vooralsnog de vinger niet goed opleggen, maar het lijkt wel school-gerelateerd. Op andere momenten zie ik nl. wel een redelijk blij/ontspannen kind. Hoop dat we er binnenkort samen meer zicht op krijgen.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 17:31 
Volwassene

Dat valt niet op hoor. Ik heb mijn zoon bij gebrek aan oppas ook al in groep 5 meegenomen toen ik met mijn dochter ging kijken. En zo waren er meer broertjes en zusjes.

BerichtGeplaatst: 12 nov 2019, 14:01 
Volwassene

Lisa, vorig jaar toen we naar middelbare scholen gingen kijken voor zijn zus is Zoon heel vaak aangesproken omdat ze dachten dat hij al voor zichzelf aan het kijken was. En hij is gewoon gemiddeld qua lengte. Had er denk ik ook mee te maken omdat hij zelf zo geïnteresseerd was.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2019, 08:54 
Volwassene

Ben er ook weer, wij weten nog niet wat volgend jaar. Zl zal eigenlijk dit jaar ook al de groep 8 stof doen maar school last veel kinderen op de fulltime HB afdeling een soort groep 9 doen.
Dus intentie is volgend jaar ook nog hier.
Wij vragen ons erg af of dat een goede keuze is.
Al op gesprek bij intermezzo geweest maar die gaven wel aan dat het de vraag was of het zl wel genoeg uitdaging ging geven en hij niet eter meteen naar 1ste klas kan gaan.

Zl heeft fijn vrienden groepje nu en vind het ook wel fijn met hen samen basisschool volgend schooljaar af te ronden maar snajt ook naar eindelijk meer uitdaging en wil volgend jaar het liefst al vo vakken.

Wij zijn vorig jaar ook al naar vo opendagen geweest, zl wilde dat heel graag was er ook al erg mee bezig.
Heeft okk al sterk idee waar hij naar toe wil (gymnasium)

BerichtGeplaatst: 18 nov 2019, 13:33 
Volwassene

Hier loopt het nog steeds niet lekker. O gaat iedere dag met tegenzin naar school. Hij is ontzettend klaar met de basisschool. Hij wil zelf graag zsm naar het VO, maar de basisschool geeft aan als beleid te hebben voor de hb-klassen dat er niet versneld wordt. Ik kan me echter niet voorstellen dat O nog anderhalf jaar naar de basisschool gaat, en ben bang dat ik dan een thuiszitter krijg.

Er wordt nu zelfs gesuggereerd dat er iets mis is met O, maar dat is absoluut niet het geval - tenzij schoolstress een aandoening is :roll: . Binnenkort gesprek op school... hoe krijg ik ze zover dat ze enigszins flexibel gaan zijn, en kijken naar O's belang?

BerichtGeplaatst: 19 nov 2019, 09:40 
Volwassene

Jeetje wat vreselijk irritant Mvark. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, zodat je geen thuiszitter krijgt!

Vlindertje, kunnen ze hem in een soort groep 9 beter uitdagen dan op het Intermezzo?

Hier gaat het wel redelijk, de begeleiding die zoon krijgt lijkt hem wel goed te doen. Ik hoop dat er een verlenging kan komen vanuit de gemeente, maar anders denk ik dat we de begeleiding particulier voortzetten.

Wat me vooral opvalt is dat mensen hem echt zien als een jongetje wat echt al heel ver is op bepaalde gebieden. (Juf, IBer, Coach) maar in zijn emotie nog een klein ventje. Dus heel disharmonisch. En misschien is het omdat ik met hem meegegroeid ben en nog zo’n “gekke” dochter heb, maar het valt mij niet op dat hij echt heel ver is, hij is gewoon zoals hij is. Het valt me de laatste tijd wel vaak op dat hij makkelijker op volwassenen afstapt dan op kinderen. (Behalve dan op school).

We zijn ook nog steeds op zoek naar iets van sport, maar ik denk dat het bovenstaande wel is, waarom hij niet in een groep kinderen wil sporten, maar ik kan er nog steeds niet helemaal mijn vinger opleggen.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2019, 01:02 
Volwassene

Wat balen Mvark!! Misschien in het gesprek heel duidelijk maken dat O ongelukkig is en thuiszitten in de lucht hangt? Daar zit de school al helemaal niet op te wachten. Vooral benadrukken dat er gehandeld moet worden in het belang van het kind en niet in het belang van een standvastig schoolbeleid, en misschien een onderwijsconsulent inschakelen en die om advies vragen? Veel sterkte!

BerichtGeplaatst: 21 nov 2019, 10:44 
Volwassene

MvMark, wat moeilijk, hopelijk komt er wat goeds uit het gesprek.

Echte teamsporten zijn ook geen succes bij mijn zoon. Van voetbal had hij binnen een jaar genoeg. Tennis heeft hij twee jaar gedaan tot het vooral herhaling van herhaling was. Hij ging alleen maar gek doen op het laatst, kijken of hij de bal over het hek kon slaan enz. Ja, en dan mag je geen groepje hoger, terwijl hij met wedstrijden vaak won.
Wat ook nog wel aardig was, was trampoline springlessen in zo’n grote trampolinehal. Je kiest zelf welke sprongen/salto’s enz. wilt leren en daar begeleiden ze je bij. Wel in een groep, maar veel was individueel. In ieder geval leuk om zo’n lessenreeks te doen, ze kunnen zichzelf wel uitdagen en grenzen verleggen.
Nu zijn we op zoek naar een nieuwe sport, maar wat hij wil is in een andere plaats, ‘s avonds en 2 x per week. Dat houdt ons wat tegen.

BerichtGeplaatst: 21 nov 2019, 17:23 
Volwassene

Hoi,

Tjee wat naar Mvark. In gesprek blijven met school denk ik, en vooral aangeven wat al gezegd is: hij is ongelukkig en stevent af op een thuiszitter worden. Misschien de onderwijsconsulent inschakelen als je echt niet verder komt met school?
Eekhoorntje, mijn zoon zit op judo en dat is echt heel erg zijn ding. Ben er zelf ook heel erg blij mee. Dat is wel les in een groep, maar verder is het wel een vrij individuele sport. Onze zoon wilde ook beslist geen teamsport. Nu kan hij goed onder woorden brengen waarom (dan moet hij rekening houden met het hele team, dat wil hij niet, bij judo moet het van hemzelf komen). Moet wel zeggen dat hij al lang judoot (vanaf zijn 6e, dus ruim 3.5 jaar) en nu ook wedstrijdjudo doet, maar dat is dus geen must. Bijkomend voordeel: goed voor je zelfvertrouwen en goed voor je spieren, je wordt er ongelofelijk sterk van :) bij zoon heeft het veel gebracht iig (ook in de jaren dat hij op school niets leerde, maar hij bij judo wel moest leren doorzetten om een bepaalde worp te kunnen). Vaak mogen ze ook wel meedraaien een paar keer, mocht het hem wat lijken, dat is bij de meeste sporten volgens mij wel.

Onze zoon gaat eigenlijk wel ok, ze doen heel erg leuke dingen. Gevoelsmatig vind ik dat soms nog wel eens lastig haha, want ze doen zoveel leuke dingen dat ik wel eens denk dat wil elke klas wel. Maar goed, voor hem is het wel heel hard nodig. Momenteel is hij erg into schaken. Ze gebruiken een of ander programma (chessity) en daarmee heeft hij in een maand tijd van pion tot koningsdiploma gehaald, dus hij is wel op dreef en heeft wel weer nieuwe uitdagingen. We zien ook dat hij beter schakelt, leert om met frustratie om te gaan, het gaat dus steeds minder mis. Hoewel het plannen mi nog wel een dingetje is, maar goed. Voor dinsdag moet hij de 50 staten van Amerika leren en hij heeft nog een herkansingstoets (had hij niet geleerd). Dus ze houden hem iig wel wat bezig. We zijn wel redelijk tevreden tot nu toe.

Loekie

BerichtGeplaatst: 26 nov 2019, 11:34 
Volwassene

MvMark, hoe is het gesprek gegaan en hoe gaat het nu?

Hier gaat het de laatste tijd sociaal niet erg lekker met Zoon. Na zijn versnelling zat hij sociaal juist verrassend goed op zijn plek. Maar twee (voormalig?) goede vriendjes doen nu echt heel vervelend tegen hem. Niet leuk. Ik heb zelf een beetje het idee dat hij hen nu voorbij aan het groeien is. Verder zijn we druk bezig met executieve vaardigheden. Vandaag heeft Zoon een toets engels. Dat is best veel, twee A4 vol zinnen en woordjes beide kanten op leren. Gisterenavond kwam het tweede blad pas mee uit school, daarvoor was hij het steeds vergeten. Dus nu had hij nog een avond en een ochtend om te leren. Nu leert hij best snel, maar of dit genoeg is? Ik had dit weekend wel moeders van klasgenoten kunnen appen met de vraag om een kopie van het blad. Maar vrijdag heb ik Zoon nog duidelijk herinnerd aan het meenemen van het blad en dus toch vergeten. Dus ik dacht, laat hem maar even tegen de lamp lopen, misschien helpt het voor de volgende keer. We hebben nu ook elke donderdagavond redactiesommen-drama. Daarvan moet hij op vrijdag een blad inleveren. Het zijn meerkeuze vragen en hij vult die uit zijn hoofd in vijf minuten in. En dan heeft hij ongeveer 80% goed. Maar de regen van de juf is dat de uitwerking met het goede antwoord in een schriftje moet. En dat is dus echt een groot drama. Boos, frustratie, van alles komt naar boven. Maar ik denk dat het wel heel goed voor hem is om juist de tussenstappen op te schrijven. We maken wel kleine stapjes inmiddels.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2019, 14:38 
Volwassene

Ik heb een email gestuurd naar school waarin ik expliciet heb genoemd dat ik bang ben dat ik een thuiszitter krijg als het zo doorgaat. Gesprek daarna met IB'er ging goed. Zij erkende dat zij het zorgwekkend vindt dat O met zoveel tegenzin naar school gaat. Ze gaat met de schooldirectie bespreken wat de mogelijkheden zijn qua versnellen. We hebben ondertusssen een didactisch onderzoek ingepland, ook al erkent de leerkracht dat ze hem prima dit jaar nog klaar kan krijgen voor het VO.

Het gaat op en neer met O. Op sommige dagen gaat hij met heel veel tegenzin naar school en op andere dagen gaat het eigenlijk wel.

ElisHug, jammer dat het sociaal niet lekker gaat.

Lieselotje, O is ook niet zo van de teamsporten, maar doet nu een teamsport waarbij het verbazingwekkend goed gaat. We proberen hier zo'n beetje ieder jaar een nieuwe sport, omdat meneer er tegen die tijd weer op uitgekeken is en weer wat nieuws wil. Ik heb daar geen moeite mee; zo kan hij ook even zien wat bij hem past.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2019, 01:18 
Volwassene

deze week tafeltjesavond gehad. Dochter had zich voorgenomen om iets te zeggen over het huiswerk van taal: ze leert daar niks nieuws en hoeft ook niet extra te oefenen, met die hele rij tienen op haar lijst. Ze vraagt zich af wat dan het nut van huiswerk is. En wat gebeurde er: juf was het met haar eens, en nu hoeft ze tot de kerstvakantie dit huiswerk niet meer te maken. De overwinning en trots op zichzelf die uit de ogen van dochter straalde was zo geweldig om te zien! (klein nadeel: na de vakantie volgt er 'gedifferentieerd huiswerk', dus wel weer huiswerk en waarschijnlijk behoorlijk pittig ook. Daar zien wij dan weer het nut niet van in, maar goed, dat komt dan na de vakantie wel).

BerichtGeplaatst: 04 dec 2019, 18:17 
Volwassene

@mvark wat rot dat het zo slecht gaat met O!
Ze staan dus niet helemaal meer tegen versnellen? Dan gaat hij met 10 jaar naar VO?! Soms is versnellen gewoon echt nodig, regulier of HB onderwijs moet niet uitmaken. Al kan men op HB onderwijs vaak wel meer om dat te voorkomen
Hier wil zl liever ook volgend jaar naar het vo maar in tegenstelling tot O heeft hij het wel naar zijn zin op school, mede door fijn vriendenclubje. Dat maakt natuurlijk zo veel uit... Met tegenzin naar school gaan is echt niet bevorderlijk.

@elishug wat jammer dat het sociaal niet lekker gaat zeg

@baloo wat goed dat je dochter dat zo goed zelf heeft aangegeven tijdens gesprek en er ook direct actie is. Na de vakantie ander huiswerk wat meer gedifferentieerd is klinkt toch juist goed of zie ik dat verkeerd

@teamsport zl heeft klein jaartje basketbal gedaan maar dat klikte toch niet heel goed. Qau leeftijd moest hij bij de jongere en ook motorisch paste dat prima maar hij liep wel vaak tegen andere dingen aan. Sociaal en ook cognitief. Hij zit nu op scouting waar hij wel uitdaging heeft en ook wel klik met wat kinderen.

Hier ook veel bezig geweest met volgend jaar. Zl wil eigenlijk volgend jaar naar het vo. Hij is zo goed als klaar met de basisschool stof en echt toe aan meer. Maar anderzijds heeft hij een fijn vriendenclubje waar hij graag de basisschool mee afsluit. Die gaan allemaal nog niet volgend jaar.
We zijn wezen praten bij tussenjaar maar al snel werd aangegeven dat dat hem waarschijnlijk te weinig uitdaging ging bieden. Daarnaast ook geen sociaal emotionele problemen.
School heeft veel ervaring met kinderen die jaar langer blijven en dus soort groep 9 doen. Dit jaar gaan ze al kijken hoe zl verder kan qau projecten ed. We blijven in gesprek. Onze voorkeur zou ook groep 9 zijn, met amper 10 jaar naar het Vo is niet het streven. Hopelijk niet nodig, kunnen natuurlijk niet in toekomst kijken.

Pre advies ook gekregen en heel duidelijk dat hij min VWO + of gymnasium (bij voorkeur ook plus) moet doen omdat "gewoon VWO" niet genoeg waarschijnlijk is.
Dat hadden wij zelf ook bedacht.
Nu maar kijken hoe het haar verder loopt... Zo als hij nu gaat is hij al ruim klaar met stof voor jaar om is. Wat hij dan precies gaat doen is niet helemaal duidelijk omdat dat maatwerk is.
Wat is dan beter... Blijven met kans dat hij volgend schooljaar helemaal weer inzakt... Of toch naar VO waar de "onbezonnen" tijd voorbij is en er veel huiswerk ed moet. Gun hem op zich ook nog wel een jaartje "klein" zijn.
Met net 11 naar VO is ook al jong zat natuurlijk

BerichtGeplaatst: 04 dec 2019, 23:06 
Volwassene

Citaat:
ander huiswerk wat meer gedifferentieerd is klinkt toch juist goed of zie ik dat verkeerd

ja op zich klinkt dat goed, maar volgens mij is de functie van huiswerk dat je de stof die je moet beheersen extra inoefent. Als je het voor de stof die je moet beheersen al zo goed doet dat het reguliere huiswerk niet nodig is, waarom moet er dan extra moeilijk huiswerk komen? Het lijkt er een beetje op dat het dan is omdat nou eenmaal iedereen huiswerk moet krijgen, en dat vind ik dan weer raar. Maar, we gaan er (nog) geen punt van maken hoor, eerst maar eens zien waar ze mee komen!

Citaat:
Gun hem op zich ook nog wel een jaartje "klein" zijn.
Je kunt een kind wat ergens echt aan toe is niet 'klein' houden denk ik. Is er in jullie buurt misschien een school die pre-VWO aanbiedt? Dan kan hij toch vast wat rondsnuffelen op VO zonder echt over te gaan, en ook nog de band met zijn groep behouden.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2019, 23:30 
Volwassene

@baloo ah ik begrijp wat je bedoelt dan qau huiswerk. Hier (wel fulltime HB onderwijs) heefthuiswerk sowieso geen cognitief doel maar meer het huiswerk an sich dus hoe pak je het aan, qau planning, maken, leren ed.
Voor zl is het bijna altijd te makkelijk maar wel goede oefening voor hem om aan te pakken. Soms ook woordjes leren ed. Echt dus voorbereiding op VO.

"klein" houden is wellicht ook niet juiste beschrijving, want dat is juist ook niet. Ik zie hem zo tussen de VO leerlingen lopen. Maar veel ouders gesproken net kinderen in de 1ste klas VO en als ik dan hoor dat ze toch wel 1-2 uur per met huiswerk bezig zijn, de sociale druk soms al in de klas (groepsapp etc etc) dan gun ik hem nog wel een meer onbezorgd jaartje op zijn huidige school. Zijn vriend die nu in brugklas zit gaf ook aan dat hij het best miste om lekker dagelijks af te spreken ed. Dat komt er nu veel minder van.
Het is lastige keuze omdat je niet van te voren echt weet wat beste is. Als hij komende maanden weer afgeleid kan VO toch noodzakelijk zijn. Hij twijfelt zelf ivm vrienden ook heel erg. Cognitief is hij er zeer zeker klaar voor, sociaal en qau zelfstandigheid op zich ook maar emotioneel vind ik lastig in te gaten. Hij wordt pas 3 weken voor start nieuwe schooljaar 10.
Ze hebben al een dag in de week dat ze naar het gymnasium gaan voor projecten dit jaar. Dat maakte het wel nog enthousiaster.
Ik hoop maar dat het VO niet tegen gaat vallen voor hem qau uitdaging :wink:

BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 09:00 
Volwassene

Baloo schreef:
Citaat:
ander huiswerk wat meer gedifferentieerd is klinkt toch juist goed of zie ik dat verkeerd

ja op zich klinkt dat goed, maar volgens mij is de functie van huiswerk dat je de stof die je moet beheersen extra inoefent.

Wellicht dat voor sommige kinderen dat huiswerk ook nodig is om de stof beter te beheersen, maar hier op school is dat zeker niet het doel van het huiswerk.
Vanaf groep 7 beginnen ze met elke week 4 bladen huiswerk, die dan op maandag weer ingeleverd moet worden, zowel taal als rekenoefeningen. En een paar
keer per jaar een toets van Engels of zaakvakken die thuis geleerd moeten worden.
In groep 8 gaan ze dan naar elke dag een klein beetje huiswerk.

Doel hiervan is wennen aan thuis met schoolwerk bezig zijn, plannen wat je wanneer gaat maken, leren hoe je het leren van een kennis of taal toets aanpakt.
Allemaal om de overgang naar het VO soepeler te maken. En dan nog is de overgang wat betreft huiswerk mega, dus ik ben er heel blij mee dat de school dit
zo doet.

Gedifferentieerd huiswerk is dan wel erg fijn, zodat het voor alle kinderen thuis ook echt even "werken" of "leren" is. Zo krijgt H. ook pittigere stof mee voor
zijn toetsen en moeilijkere toetsen, zodat hij ook echt moet leren en niet wegkomt met niets doen. Super vind ik dat!

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 09:15 
Volwassene

Jamathi mv 3 schreef:

Doel hiervan is wennen aan thuis met schoolwerk bezig zijn, plannen wat je wanneer gaat maken, leren hoe je het leren van een kennis of taal toets aanpakt.
Allemaal om de overgang naar het VO soepeler te maken.

Precies dat inderdaad. Ik schreef het een beetje chaotisch.

Pagina 3 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende