Het is nu 30 nov 2020, 09:01

Pagina 2 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2019/2020
BerichtGeplaatst: 22 sep 2019, 14:15 
Volwassene

Jamathi mv 3 schreef:
Joza schreef:
Dat is inderdaad wel iets om op te letten, dat ze een goede basis krijgen. Al heeft hij op zijn reguliere school vorig jaar bijna niets geleerd. De hele groep miste een hoop basiskennis.
Die basis heb ik thuis deels bij moeten brengen.

Ook waar, zeker, er zijn genoeg reguliere scholen waar het met de basis ook niet helemaal snor zit, helaas.

Maar, Joza, het was niet mijn bedoeling om negatief te doen natuurlijk he. Soms heb ik gewoon de sterke behoefte om even te nuanceren als er hier op het forum wat al te rooskleurig wordt gedacht over HB-scholen in 't algemeen. Maar er zijn echt ook goede bij, en ik hoop van harte voor jullie dat je zoon nu lekker op zijn plek zit en
dat zowel de basis als de VVV goed zit op deze school.

Inmiddels is bij H. het aangepaste programma ook weer op gang gekomen. Hij lijkt weer met plezier naar school te gaan. Leuk ook dat dit jaar ook zijn vriendje een verrijkingsproject heeft. Dan voelt hij zich minder de uitzondering, dat vindt hij echt wel heel fijn.

Oh, ik had het ook helemaal niet negatief opgevat hoor. Ik denk dat veel scholen hier tegenaan lopen, of je voor fulltime hb-onderwijs kiest of een gewone school.
Al zullen sommige scholen die fulltime hb-onderwijs bieden, misschien bijna fulltime een soort Plusklasprogramma bieden, waardoor je kind straks een bepaalde basis mist.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 12:45 
Volwassene

Joza, wat fijn dat hij mag blijven! Hoe vindt je zoon het?

Hier dus ook een recente wissel naar een HB school. Ik snap de zorg zeker wel, anderzijds denk ik hoeft hij nog maar 2 jaar :) Maar al lezende dacht ik wel: mmm ben benieuwd wat ze bijv. met zo'n vak als topo doen. NIet dat dit nu de belangrijkste dingen zijn, maar toch. Bij ons doen ze in elk geval wel de half jaarlijkse cito's om idd te kijken/ monitoren hoe een kind op schema zit, en volgens mij doen ze hier ook de entreetoets (op de oude school niet). Vooralsnog ben ik heel blij met de 'peers' en het gecompacte en verrijkte programma.
Overigens, wij wonen redelijk 'gunstig'. Op een ruim kwartier fietsen naar 2 kanten zit er elk 1 (aan de oostelijke kant van Nederland). In de grote stad waar we in de buurt wonen, zit er nagenoeg niks. De ene school had enorme wachtlijsten (pak em beet 2 jaar), daar gaan ook veel kinderen eerst naar een reguliere klas om dan voorrang te krijgen op de HB klas. Dat werkte voor ons niet, omdat zoon nog maar 2 jaar hoeft. Ik ga dan niet 2x wisselen. Maar gelukkig kreeg de andere school wel nagenoeg direct plek (begin april onderzoeksresultaten bekend, ondertussen al wel op de 'wachtlijst' gezet begin maart in afwachting van het onderzoek, en eind mei te horen gekregen dat er plek kwam en dat hij een observatieweek kreeg. Plek miv nieuwe schooljaar, razend tempo dus). Zoon kan dus 'alleen' naar school, want het is bijna alleen een lange rechte weg vanuit ons huis, dus dat gaat prima. Als we met de auto hadden moeten gaan, weet ik niet of het gelukt was, want dan kan brengen misschien nog wel, maar halen om 2 uur/ half 3 niet. Overigens is het wel een streekklas, want ze komen wel echt overal vandaan, sommigen zelfs wel een half uur met de auto. Al met al hebben we best mazzel denk ik.

Loekie

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 22:10 
Volwassene

Hij vindt het leuk! Kleine groep, meer rust in de klas en pauzes en gewoon een ander tempo en meer uitdaging.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 09:13 
Volwassene

Joza en Loekie, wat fijn dat de nieuwe scholen bevallen! Is toch altijd spannend en afwachten.

Zoon heeft groep 3 en 4 in één jaar gedaan en is dus een jaar versneld. Dat vond ik spannend maar is tot nu toe echt een heel goede keuze geweest. Ook (juist!) sociaal gezien zit hij op zijn plek, terwijl ik daar de meeste zorg over had. Vorig jaar ben ik wel gaan kijken bij een HB-school. Ik had er een beetje een wisselend gevoel over. Om zo'n keuze te maken moet het denk ik wel echt veel beter zijn, vooral ook gezien het praktische aspect van halen en brengen. Voor nu denk ik dat we voor Zoon de beste keuze maken om hem tussen zijn vriendjes te laten. En te gaan werken aan zijn executieve functies.

Zoon is tot nu toe matig enthousiast. Hij vind rekenen ineens moeilijk, hij had het over vergelijkingstabellen. Volgens mij is hij iets nieuws aan het leren wat hij nog niet gelijk wist :wink: .

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 22:32 
Volwassene

Citaat:
Hij vind rekenen ineens moeilijk, hij had het over vergelijkingstabellen. Volgens mij is hij iets nieuws aan het leren wat hij nog niet gelijk wist
Hij heeft een mooi woord gevonden voor verhoudingstabellen denk ik. En er vast wel iets van begrepen als hij aan het woord 'vergelijken' denkt.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 09:35 
Volwassene

Met O gaat het moeizaam. Hij zit nu in groep 7 van een 6-7-8 groep van voltijds hb-onderwijs. Hij vindt het saai, en gaat soms huilend naar school 's ochtends. Hij zit overduidelijk niet lekker in zijn vel. Begin van groep 6 vroeg ik me af of we hem nog een groep over moesten laten slaan, (maar dat hebben we toen niet gedaan) en wederom stel ik mezelf die vraag. Volgend jaar gaat een regelrechte ramp worden, vermoed ik. O heeft heel veel behoefte aan 'nieuwe dingen', en die zijn er niet genoeg, en zeker niet in groep 8. Hij doet met gemak 3 a 4 weken leerstof van de reguliere stof in 1 week. Bovendien loopt hij - denk ik - sowieso al heel erg voor op de reguliere stof. Tegelijkertijd is O niet heel erg weerbaar, en heel gevoelig. En dan met 10 jaar naar het VO, ik weet het niet...

Lastig hoor. Heeft iemand nog tips?

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 12:21 
Volwassene

Nu 7-8 in één jaar en volgend jaar intermezzo of een geschikt tussenjaar misschien een optie? Al moet dat maar net kunnen in jullie regio.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 13:07 
Volwassene

Niet echt tips, kan wel aangeven hoe het bij ons is gegaan :

Omdat school bij oudste ook de 'informatiehonger' kon stillen, hebben we dit uiteindelijk zelf opgepakt.
Zoon wilde niet versneld naar de brugklas, maar voelde zoon zich ook niet thuis in de hb klas (te druk, geboden uitdaging paste niet bij zoon) en hij heeft toen zelf aangegeven naar groep 8 van het reguliere onderwijs van de school te willen. Na wat gedoe, mocht hij ook naar de plusklas van de reguliere klassen. Wat ze hier deden, paste uiteindelijk beter bij zoon.

Wij hebben zelf verrijkinsmateriaal, plusklassen op VO school (1 middag in de week), privélessen (konden goedkoop iemand vinden, daarvoor mocht hij 1 middag naar huis) uitgezocht, betaald, begeleid (verrijkinsmateriaal) en voorgelegd aan school of dit mocht. Zeker omdat dit hun verder geen extra werk opleverde (en zelfs werk scheelde) gingen ze hier ook veelal mee akkoord. Verder was er op school een bejaarde wiskunde docent die een half uur in de week kwam (zo ongeveer het hoogtepunt van de week en dat maakte die dag volledig draagbaar)

Daarnaast kreeg zoon snipperdagen van ons, waarbij hij zelf mocht bepalen dat hij die dag niet naar school hoefde te gaan. (volgens mij 1 of 2 tot kerst en zomervakantie). Dit gaaf zoon wel het gevoel dat hij zelf kon beslissen of het echt te veel aan het worden was of dat hij die dag toch liever opspaarde tot een later moment.

Het was echt niet altijd zaligmakend, maar hij heeft het jaar wel met een positief gevoel kunnen afsluiten.

We hebben altijd met hem de stappen beproken die we gingen nemen en zover mogelijk ook zijn mening meegenomen in de beslissingen die hierbij genomen moesten worden.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 13:43 
Volwassene

Er is bij ons in de buurt alleen een tussenjaar op een particuliere school, en de kosten daarvan zijn exorbitant hoog.

Ik betwijfel eveneens of O beter af is in een reguliere klas. Onze ervaring daarmee is niet heel goed... We hebben wel zitten kijken naar het aanschaffen van interessante cursussen voor O op school, maar school is van mening dat onderwijs op school toegankelijk moet zijn voor voor iedereen en wil dus niet dat ouders zaken/cursussen aanschaffen voor op school, omdat dat ongelijkheid in de hand werkt. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Alle gratis cursussen die ik tot op heden gevonden heb, vind ik een beetje ongestructureerd, en O heeft duidelijke structuur nodig om tot leren te komen. Dat zet niet echt veel zoden aan de dijk. Ik vermoed ook dat school niet mee wil werken als we een prive-tutor inhuren, tenzij dit buiten schooluren plaatsvindt. Niet gemakkelijk dus!

Dank voor het meedenken...

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 17:59 
Volwassene

Ik herinner me op dit forum een draadje over het verkrijgen van toestemming om 1 dag perweek een kind thuis te houden. Op die dag verzorgen de ouders ( of privé leraar) een van te voren met de school overeengekomen aanbod met doelstellingen enzo.

Wellicht is dit een optie om het verrijkingsaanbod dat jullie willen aanschaffen te geven, zonder dat dit jaloezie in de hand werkt. Aangezien de andere kinderen er niet direct in de klas mee geconfronteerd worden?

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 19:12 
Volwassene

Mvark schreef:
We hebben wel zitten kijken naar het aanschaffen van interessante cursussen voor O op school, maar school is van mening dat onderwijs op school toegankelijk moet zijn voor voor iedereen en wil dus niet dat ouders zaken/cursussen aanschaffen voor op school, omdat dat ongelijkheid in de hand werkt. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Alle gratis cursussen die ik tot op heden gevonden heb, vind ik een beetje ongestructureerd, en O heeft duidelijke structuur nodig om tot leren te komen. Dat zet niet echt veel zoden aan de dijk.

Kinderen krijgen in zo'n situatie inderdaad ongelijk aanbod. Maar in mijn ogen zou de gelijkheid er in moeten zitten dat ieder kind passend aanbod krijgt. Dán heeft elke kind de gelijke kans om zich op zijn eigen manier en eigen tempo te ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2019, 09:47 
Volwassene

Thuis met zoon besproken: hij wil liefst zo snel mogelijk naar het VO, dus dat zou ervoor pleiten om groep 7 en 8 ineen te doen (oftewel doortoetsen en die groep 7-stof doorwerken die nog nodig is, en dan naar groep 8). Volgende week maar eens kijken wat de leerkrachten hiervan vinden...

BerichtGeplaatst: 01 okt 2019, 12:42 
Volwassene

Mvark, wat rot dat het niet lekker gaat met je zoon. spannende beslissingen/gesprekken dus ook weer.

Elishug: heel fijn dat het nu lekker gaat. Las je stukje over HB school van 'het moet dan wel heel stuk beter zijn'. Ik vond dat echt lastig inschatten. Wat is beter, wat is slecht en waar doe je goed aan. Wij zijn gaan testen omdat we nu toch een 'objectief' getal wilden hebben om te weten waar we over praten, wel/ niet HB. Om van daaruit te kunnen bepalen wat hij nodig heeft. Onze zoon heeft altijd prima meegedraaid in de klas, was redelijk geliefd, tot had in elk geval kinderen met wie hij speelde, zat sociaal op zijn plek, haalde hoge scores op de citos, deed alles wat hem gevraagd werd, kortom best een ideaal plaatje. het enige is dat hij zich vreselijk verveelde en dat wij het idee hadden dat hij weinig leerde (en thuis paniekbuien had). Maar los van dat zagen ze op school gewoon een leuk, lief kind, dat lekker meedraaide en prima lag in de klas. Misschien vonden ze ons ook wel wat pusherig. Zijn eigen juf heb ik het nog gevraagd toen we net wisten wat de uitslag was of ze het verwacht had, nee, wel dat ie slim was, maar niet zo...In de observatieweek, en nu ook op school merkten we wel dat hij weer 'aan' kwam te staan en met plezier naar school ging. En dat is dan inderdaad wel de winst waarop we hoopten. Ik vraag me soms nog wel af hoor, of hier zijn potentieel er helemaal uitgehaald wordt, maar goed, we gaan het afwachten. Als hij nog 2 jaar met plezier naar school gaat en nog wat dingen leert om het VO beter aan te kunnen, ben ik al best tevreden. Achteraf hadden we dit misschien veel eerder moeten doen, maar ja, je handelt altijd met de kennis van dat moment. Maar fijn da de versnelling bij jullie ook goed uitgepakt heeft en hij daarmee op zijn plek zit.

Loekie

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 13:34 
Volwassene

Loekie, het is het ook allemaal zo lastig omdat je niet de verschillende scenario's even in de toekomst kan bekijken. Wat ik vooral bedoelde, als die HB-school bij ons om de hoek had gezeten dan was voor ons een grote praktische drempel weg om hem daar naartoe te laten gaan. En dan had hij er misschien al wel gezeten. Maar nu heeft het voor ons best wat praktische consequenties. Als het nu dan niet goed zou gaan op de huidige school zou dat natuurlijk van minder belang zijn. Hopelijk krijgt je zoon een fijne tijd op de nieuwe school waarbij hij heel veel gaat leren (en dan niet alleen de cognitieve zaken :wink: ).

Wij hadden afgelopen donderdag de intake bij de orthopedagoog. Na een half uurtje een gesprek met Zoon erbij en daarna nog even met ons kwam ze al vrij snel met ADD. Nu heb ik dat ook weleens gedacht, maar ik vond dit toch best snel. We hebben nu afgesproken dat ze in eerste instantie ADD niet gaat onderzoeken, maar aan de slag gaat met het gedrag waar hij tegenaan loopt. Hopelijk heeft Zoon er wat aan.

BerichtGeplaatst: 21 okt 2019, 08:45 
Volwassene

Lastig inderdaad die keuzes.

Wat betreft hb onderwijs, wij hebben de keuze gemaakt (en er waren voor ons heel veel praktische bezwaren, we zijn ervoor verhuisd) omdat dochter zich ondanks vriendinnen, goed voelen in de klas, goede prestaties, reactieve meewerking van school, zich eenzaam voelde in de klas (in een klas van 32! Maar in haar eentje compacte stof, plusklas, extra werk, engels volgen in een hogere klas). Zoon heeft zich op vorige school nooit goed gevoeld, en dat was eigenlijk op de peuterspeelzaal al zo. Op nieuwe school was het wennen, maar zagen we wel vanaf het begin verschil. Ze zijn beide versneld op de oude school, en er was geen noodzaak om dit terug te draaien.
Kwa aanbod twijfel ik soms ook wel aan deze hb school, is dit genoeg, maar het doel waarom we hier kwamen is peers, en niet meer de enige zijn met aangepaste stof, en die hebben ze hier gevonden, en fijne bijkomstigheid met kleine eigen extra bijdrage. Er zijn ook mensen ronduit ontevreden met deze school, en er zijn zelf mensen die actief de school afkraken op facebook, maar bij onze kinderen gaat het nog goed tot redelijk.

Vorig jaar had zoon een moeilijk jaar, en het einde van dochters jaar was ook niet fijn. Het valt en staat soms met de leerkrachten. (Bij dochter hadden de invalkrachten het duidelijk niet in hun met die klas) En met andere dingen die nu spelen is er nu soms bij ons ook twijfel moeten we iets anders. Maar dit jaar is zoon weer blij en is er meer rust in de klas. We hebben alleen wat vrees voor volgend jaar.

Wat betreft een tweede keer versnellen, dit is iets wat bij ons een klein beetje speelt, vorig jaar gaf zoon al aan dat hij liever groep 7 werk had, maar nu lijkt hij daar niet zo’n behoefte aan te hebben. Bij hem is net een jongen erbij gekomen die nu voor de tweede keer versneld was en dit was een mooi aanknooppunt, maar zoon heeft er nu geen behoefte aan. Maar als jouw zoon graag wel wilt, Mvark, is het een ander verhaal. Je geeft zelf aan dat hij er niet aan toe is, wat dan? Balen dat er niet zo’n tussenjaar is bij jullie in de buurt.

BerichtGeplaatst: 21 okt 2019, 08:57 
Volwassene

Wij hadden van de week een gesprek bij coach van zoon, en daar kwam naar aanleiding van de vargenlijsten uit dat zoon klinisch depressief is. (Ik had wel hoe hij zich vorig jaar voelde in mijn achterhoofd met de vragenlijst)

De coach is bezig om de sipheid aan te pakken (ze noemen het bij zoon niet depressief) en met zijn mindset. Maar wat ik zag in de vragenlijstjes, die hij heeft ingevuld (een quiz) was dat hij heel goed weet wat hij moet antwoorden, maar dat had de coach ook goed door. Hij had bv bij een quiz over fixie en growie alles bij growie staan, en het is eerder alles op fixie.
Naast dat hij dus dit jaar beter in zijn vel zit en er meer rust heerst in de klas, ben ik blij dat we dit nu ook via een coach aanpakken. Zelf kwamen we er niet uit.

Op school ben ik helaas ook wel weer in gesprek, want ik kwam er achter dat het gedeelte van groep 7 wat bij 8 zat een ander lesaanbod had dan zoon’s gedeelte, en ook dat ze eigenlijk niets meer samen deden. En dat was in voorgaande jaren anders, dan hielden ze bij gym/engels/aardrijkskunde/etc de groep bij elkaar. Ook kwam dit niet overeen met wat er met ons is afgesproken. Er is wel actie op ondernomen en het wordt nu rechtgetrokken.

Naast dit spelen er dingen op school ivm fusie en het afstappen van het hb onderwijs, waardoor we soms niet goed weten waar we aan toe zijn de laatste twee jaar. Er is verzekerd dat klas van zoon nog op deze manier onderwijs krijgt, maar dan moeten de juffen die dit dragen wel ook volgend jaar nog op school zijn.....

BerichtGeplaatst: 21 okt 2019, 18:24 
Volwassene

Best heftig Eekhoorntje, maar goed dat de coach zulke dingen ziet en ermee aan de slag gaat.
Fijn dat hij met de groep dit jaar in rustiger vaarwater zit qua sfeer enzo, maar wel vervelend dat er zoveel onzekerheden zijn over volgend jaar.

Hier gaat het goed op school, hij is erg blij met de overstap. Hij is vrolijker en veel meer ontspannen. Op school heeft hij ook speelafspraakjes en hij heeft het naar zijn zin in de groep. Spreekt nog wel af met twee jongens van zijn oude school, maar verder mist hij de school zelf totaal niet. Hij is ook blij met zijn juffen en vertelt regelmatig wat hij heeft geleerd en wat voor leuks hij heeft gedaan.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2019, 18:34 
Volwassene

Hier inmiddels gesprek gehad op school. Beleid op school is dat er niet versneld wordt; alleen gecompact en verrijkt/verbreed. Dat zou betekenen dat O nog 2 jaar moet doorbrengen op de basisschool, wat ik echt niet zie gebeuren. In de herfstvakantie een fijne tijd gehad, maar 2 dagen voordat school begon alweer stress over school, huilbuien en al. Vanochtend weer drama om hem naar school te krijgen. Gelukkig lijken de leerkrachten er nu van doordrongen dat het echt niet goed gaat met O. De IB-er wordt ingeschakeld. Ik vraag me nog altijd af hoe ze de hoogbegaafde kinderen bezig houden in groep 8. Volgens de leerkracht zet ze de kinderen dat jaar hard aan het werk, maar waarmee dan? Ik zie niet in hoe ze een jochie dat nu al zo overduidelijk een hekel aan school heeft (hij mocht op vakantie een wens doen, en wenste dat scholen niet meer zouden bestaan) nog een jaar gaan bezig houden met herhaling....

Hoe doen ze dat bij jullie op school?

BerichtGeplaatst: 29 okt 2019, 12:44 
Volwassene

Dat is balen. Groep 8 is toch gewoon best wat herhaling en saai over het algemeen. Mijn dochter heeft afgelopen jaar echt bar weinig geleerd. Vond er niets meer aan. Dat was regulier.

Bij mijn zoon in de klas zit ook iemand die 7 en 8 in één jaar doet. Ze geven wel aan dat het verdieping en verrijking heeft de voorkeur heeft, maar als dat niet voldoende is, dan versnellen kinderen.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 13:05 
Volwassene

M is inmiddels aardig gewend in zijn nieuwe klas. Volgens de leerkracht 'alsof het nooit anders is geweest', met betrekking tot aansluiting met zijn klasgenoten.
Qua leerstof geeft hij zelf aan dat hij wat meer moet nadenken. Het was altijd makkelijk, nu is het "niet moeilijk en niet makkelijk"... Binnenkort hebben we een gesprek met de leerkracht en IBer om duidelijk te krijgen hoe het nu gaat, of er hiaten zijn en wat het plan is voor de komende periode.
Leerkracht wilde eerder al met ons overleggen over het (doorzetten van) compacten bij de rekenstof, waarop M zelf duidelijk aangaf dat hij dat graag wilde. De leerkracht volgt hem hierin, met de afspraak dat als hij vragen heeft, hij voor dat onderdeel aansluit bij de (extra) instructie. Dit lijkt vooralsnog goed te lopen. M vindt rekenen erg leuk en vraagt zelf om moeilijkere sommen.

De eerste periode van dit schooljaar vond ik hem wel erg moe... kon er niet goed de vinger op leggen. Denk toch de nieuwe indrukken, wennen, weer zijn draai vinden. Hij vond de nieuwe klas ook beduidend drukker, wat hem veel energie kost. Hij probeert hier goed mee om te gaan, maar soms wordt het hem even te veel. Hij is sowieso iemand die af en toe een 'oplaad' dag nodig heeft.
Na de herfstvakantie vind ik hem weer wat beter in zijn energie zitten. Daarnaast piekert hij momenteel wel weer wat meer, over zware onderwerpen. Ook houdt het hem wel bezig hoe het 'straks' zal zijn, als hij als 10-jarige naar de middelbare school gaat.

Net als bij mijn oudste dochter, is ook bij M te merken dat het wel fijn is dat het schooljaar nu weer 'goed op gang is'. Het programma loopt, plusklas, extra activiteiten... prima. Nu even afwachten tot het gesprek binnenkort...

Pagina 2 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende