Het is nu 04 dec 2020, 21:52

Pagina 1 van 3 [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 8 2019/2020
BerichtGeplaatst: 12 sep 2019, 14:10 
Volwassene

Mijn dochter zit dit jaar (min of meer voor de tweede keer) in groep 8. Ze zat vorig jaar op een andere school ook in groep 8, maar daar liep het zo fout dat we tot een overstap hebben besloten met de kerst en haar toen een jaar terug hebben gezet. De oude school dacht dat ze niet slim genoeg zou zijn voor havo en dat wij eens moesten ophouden met zeggen dat ze waarschijnlijk hoogbegaafd is (net als haar broer). De test gaf de uitslag en het bewijs dat we een goede stap hebben genomen. De rest van het jaar in groep 7 is ze vooral aan het bijkomen geweest en aan het leren dat het leuk kan zijn op school.

Nu begint haar laatste schooljaar, maar de angst zit er inmiddels goed in. De eerste week raakte ze al in paniek dat er nog geen uitdaging was, want juf zei wel dat het komt, maar dat heeft ze al 8 jaar eerder gehoord. Inmiddels is er wel uitdaging en compacting, maar pas als ze haar werk af heeft. Dus ons eerste gesprek met de leerkracht zit er al aan te komen. Het advies van de psycholoog is namelijk om haar uitdaging niet te koppelen aan werk af, vooraf is zelfs beter want dan gaan haar hersenen 'aan'. Ze zijn druk bezig met de plusklas en ook bovenschoolse plusklassen, maar daar moet ze nog even geduld mee hebben. En dat is inmiddels niet echt haar sterkste kant meer.

Gelukkig heeft ze nu wel een klas waar ze zich thuis voelt. Ze voelt zich voor het eerst in jaren veilig en begint zelf met grapjes maken in de klas. Oh ja, en een beetje klieren (stiekem kletsen), tot juf zegt dat ze nu echt op moet houden. Dat laatste deed ze vooral uit verveling en toen ik aangaf dat er veel kinderen zijn die klieren uit verveling was ze stiekem trots op zichzelf.

Hoe zijn jullie gestart in groep 8? En weten jullie kinderen al waar ze heen willen volgend jaar?

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 8 2019/2020
BerichtGeplaatst: 13 sep 2019, 07:10 
Volwassene

Lekker klieren altijd goed :lol:
Hier is ook een goede start gemaakt. Hij heeft een leerkracht die de klas echt aan het werk zet en ik begreep dat hij daar goed aan meedoet. Lijkt te genieten van de taakgerichte sfeer. Hij krijgt ook behoorlijk wat huiswerk en hij kiest er voor het te maken. Hij wil echt leren hoe het moet: huiswerk maken. Dat hij daardoor meer moet schrijven vind ik heel goed. Zie zijn handschrift verbeteren. Al blijven het hanenpoten :lol:
Hij vertelt weinig over extra uitdaging maar dat wil bij ons niet zeggen dat dat er niet is. Volgende week hebben we gesprek met zijn leerkracht. Is standaard bij ons op school.

Hij heeft vwo advies en weet naar welke vo school hij wil. Een met veel ruimte voor autonomie dn creativiteit en hij weet dat hij daarvoor moet leren zichzelf te sturen en aan afspraken te houden. Vandaar zijn ijver op dat vlak

Anne72

Anne72

BerichtGeplaatst: 14 sep 2019, 16:29 
Volwassene

Hallo,

mijn oudste dochter zit ook in groep 8. Voor haar een nieuwe klas, ze is versneld en is van groep 6 naar groep 8 gegaan.
Eerste weken zijn goed gegaan. Thuis wel erg moe, de meeste energie gaat nog naar het wennen en weer fijn voelen in de nieuwe klas.
Komende weken gaan we samen met de leerkracht en de ib-er op een rij zetten 'hoe verder', mogelijke hiaten, enz. En al bijna meteen op kamp!

Ik merk dat ze grote stappen maakt, die haar goed doen. Tegelijkertijd gaat het af en toe even té hard en maken we een pas op de plaats.
Ook voor onszelf (als ouders) gaat het best hard, wij 'versnellen mee' en dat is af en toe ook nog best wennen ;-) (bijv. oriëntatie voortgezet onderwijs)

We proberen het stap voor stap te bekijken en goed in de gaten te houden wat we bij O zien (goed in haar vel of niet, kort gezegd).

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen dit jaar en jullie ervaringen daar in.

Groetjes,
Lisa80.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 10:27 
Volwassene

Mijn dochter is ook na een moeilijk jaar vorig jaar( weinig aansluiting, veel gepest) begin september begonnen in groep 8.(nieuwe samenstelling)
Ze heeft een goede start gemaakt, open overal ingestapt maar helaas liep donderdag op school haar emmertje al volledig over.
Gelukkig was ik nog op school. Ze bleef maar huilen.
Ook al een "startgesprek" gehad met haar leerkracht over wat haar doelen zijn dit jaar. ook werd er weer gevraagd hoe het komt dat ze zo'n hoog IQ heeft maar haar cijfers daar niet mee overeen komen.
Ik hoop deze week van de (nieuwe) ib-er te horen en verwacht eigenlijk dat samenwerkingsverband wordt ingeschakeld. Om een plan voor dit jaar te maken.
Ze leert namelijk niet leren. Rekenen had ze een onvoldoende voor en ze zegt zelf, tja daar moet ik voor nadenken mam en daar heb ik niet zo'n zin in. Ik denk zelf ook dat de manier waarop rekenen haar wordt aangeboden niet haar manier is. En als ik vraag naar de rest zegt ze.. oh maar daar hoef ik weinig moeite voor te doen. Uitdaging krijgt ze nauwelijks ondanks herhaalde verzoeken van professionals. De Plusgroep mag ze 1 x per twee weken heen maar dat stelt eigenlijk maar weinig voor.

Ik hoop dat we haar aan het leren krijgen dit jaar. En dat ze wat meer aansluiting vindt, zich minder eenzaam voelt en wat minder aan mij vast kleeft.

Qua V.O. heeft ze haar keuze al gemaakt. Ze wil heel graag naar de Vrije School.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 13:34 
Volwassene

Sabine, het klinkt of het bij je dochter niet alleen gaat om 'leren leren', maar vooral ook om zin krijgen in leren ('willen leren').

Laatst bijgewerkt door loekie op 16 sep 2019, 16:22, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 14:13 
Volwassene

Klopt hoor, sowieso het zin in naar school gaan en zich daar fijn voelen zou fijn zijn. Vertrouwen te krijgen in haar onderwijzers bijvoorbeeld.
Dingen zoals geschiedenis projecten duikt ze overigens wel vol in. Zo ook als het om creativiteit gaat.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 09:32 
Volwassene

Hier ook een zoon die nu in groep 8 zit. Hij volgt voltijds HB onderwijs en dat bevalt heel goed. Ze zijn nu net met een nieuwe verrijkingsmethode begonnen, plusjeklas, en dat vindt hij super interessant. Ik hoor hem normaal nooit over school en nu vertelt hij opeens spontaan thuis over wat hij geleerd heeft.
We/hij zijn er nog niet helemaal uit over welke school hij volgend jaar naar toe zal gaan. We hebben een hele leuke school in de stad, maar die helaas geen VWOplus of iets dergelijks heeft, want hij wil niet naar het gymnasium. Op grotere afstand ligt een school met een technasium, dat ziet hij wel zitten. Dus grote kans dat dat uiteindelijk de school gaat worden.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 10:23 
Volwassene

We hebben het eerste overleg mooi gekoppeld aan het kennismakingsgesprek, waar mijn meisje zelf ook bij zat. Ze heeft zelf aangegeven wat ze nodig heeft en juf stond daar volledig voor open. Als de dag begint mag zij beginnen met 15 minuten uitdagend werk, en daarna hoeft ze pas te beginnen aan het gecompacte basiswerk. Als de weektaak af is mag ze verder met een grote opdracht, maar deze is niet makkelijk in kleine stukjes te hakken, vandaar pas als alles af is. Deze opdrachten lijken haar wel leuk, maar het lukt nog niet om de gecompacte weektaak af te krijgen. Tot grote frustratie van haarzelf.

Haar weektaak afkrijgen is ook het doel wat ze zichzelf week na week stelt, maar waar ze echt niet aan komt. Van de week met haar erover gepraat en daaruit kwam dat ze nu wel wat werk mag schrappen, maar dat dit eigenlijk alleen het super te makkelijke werk is en dat het merendeel van wat er over blijft nog steeds te makkelijk is (heeft ze deels ook al gehad). Dus ze moet weer terug naar juf, maar stelde dit vorige week steeds uit. En nu ziek thuis, dus het wordt minimaal woensdag voordat ze het nog een keer kan proberen.

Maar wat een verademing deze school. Ze zien haar, staan open voor aanpassingen en betrekken de kinderen actief in wat ze willen aan uitdaging. Ze mochten zelf kiezen welke plusklas ze heen wilden (bovenschools, via de middelbare of een particuliere). En ook wat ze als vervanging voor taal zouden doen. Er werd unaniem besloten dat ze latijn wilden leren. Dus nu wordt er een docent latijn geregeld. Heerlijk dat ze kunnen leren wat ze zelf willen, zo gaan ze ook weer leren, hoop ik.

Mijn meisje wil volgend jaar theaterhavo gaan doen. Dat is een gecompacte versie van de havo, met in de plaats van een aantal uren, extra drama, dans, etc. De school heeft veel kennis van hb, dus we gaan daar overleggen of ze nog wat kunnen naast dit programma, mocht het alsnog te eenvoudig zijn. Daarnaast kijken we nog naar een cultuurprofielschool die aangeeft een persoonlijk programma te kunnen maken, maar die is wat verder weg (trein). Maar dat het een vorm met theater wordt staat eigenlijk wel vast.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 13 okt 2019, 17:41 
Volwassene

Na twee weken was I al min of meer twee weken thuis. Of het jou lichamelijk of schoolziek was of een combinatie...
Eerste nutteloze gesprek op school dus al gehad, ze bedoelen het geweldig maar omdat I niet geweldig presteert

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 13:39 
Volwassene

Daar ben ik weer eens een keer...

Mijn dochterlief had een aantal weken terug haar startgesprek met de leerkracht en daar gaf ze aan wat ze wilde en hoe ze dit denkt te bereiken. Ze wil graag proefjes doen (en wetenschapper worden o.i.d.) en wat meer werkjes overslaan omdat ze die al weet. Nu is het inmiddels weken later, maar ze moest alles gewoon maken :| ... Voor de rest mag ze wel weer iets meer pluswerkjes maken voor rekenen, dus dat is dan wel weer positief.

Waar ik nu vooral mee zit is hoe ik haar leer te leren. Ik lees dat er verschillende cursussen voor zijn, maar ik weet niet of het bij haar aansluit (alhoewel ze toch vaak goed naar een leerkracht/ docent luistert). Voor vakken als Geschiedenis/ Aardrijkskunde en Topo/ Natuur en techniek, wil ze niet samenvatten. Ze komt altijd met het argument "Als ik het 2/ 3 keer lees weet ik het al" en bij het overhoren weet ze het inderdaad voor 90/ 95%. Voor begrijpend lezen laten we haar thuis toch vaak een blaadje oefenen, omdat dit eind groep 7 toch nog gezakt is naar een III. Ze vaak vage fouten waarbij ze soms de verkeerde conclusie trekt of een stevig argument heeft waarom dat antwoord goed is... Verder lijkt ze soms iets van kennis te missen wat betreft de leesstrategieën.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2019, 18:35 
Volwassene

Leren leren doe je m.i. alleen op een niveau dat iets hoger ligt dan je eigen werkniveau. Zodat je fouten maakt en moet oefenen.

Pluswerkjes voor rekenen klinkt leuk maar is dat niveau dan ook echt hoger dan het reguliere rekenwerk? Vaak zijn de plustaken die bij een methode horen vooral meer van hetzelfde, in een iets ander jasje.

BerichtGeplaatst: 26 okt 2019, 09:49 
Volwassene

Hier hebben we de beruchte herfstvakantie dip. De eerste weken op school leken zo veelbelovend, maar vallen weer tegen. Deels aan haarzelf te wijten, als je niks zegt kan niemand je helpen. Als blijkt dat je je bij vrijwel alle lessen stierlijk verveelt, maar niemand weet dat, want je wilt niemand tot last zijn (want ik maak al minder en straks blijft er niks over, en iedereen doet al zo zijn best). Tja. Maar ook dingen waar zij niks aan kan doen.

Er zou een plusklas zijn, en ze zouden naar 1 of 2 externe plusklassen gaan direct na de zomervakantie. De eerste is er niet, want de leerkracht die de plusklas zou geven heeft haar handen vol aan haar eigen klas, en heeft dus geen tijd (ofwel als kinderen klieren krijgen ze de aandacht, maar als ze zich netjes gedragen niet. What's new.). De externe plusklassen zijn op een laag pitje gezet en bleken nog uitgezocht te moeten worden. Is inmiddels deels gedaan en dan blijkt dat er voor groep 8 bijna niks is hier in de regio. De andere ouders gaven aan geen behoefte te hebben aan een plusklas en het zo wel goed te vinden, maar mijn meisje stortte in bij het idee.

Het blijkt dat dat is waar ze de hele week naar uit kijkt. Die ene ochtend/middag in de week trok haar door de week heen. Nadat mijn dochter al dagen in tranen is hebben we toch maar vast een mail naar juf gestuurd, die meteen antwoordde. Ze snapte het probleem en gaat het maandag meteen met de ib-er bespreken en gaat weer over tot actie.

Doordat we op de vorige school steeds te horen kregen dat we niet zo moesten zeuren, merk ik dat ik angstig geworden ben om te 'klagen'. Maar op deze school kan ik wel zeggen wat het probleem is en staan ze open voor het vinden van een oplossing, ook als dat betekent dat we 100 keer moeten overleggen.

Dus heb gemengde gevoelens. Het bestuur wat redelijk laks is met de plusklas, maar tegelijkertijd een leerkracht die zich volledig inzet. Maar ook weer een meisje die iedere dag in tranen is en niet echt geniet van haar vakantie.

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 28 okt 2019, 13:21 
Volwassene

Best herkenbaar Kacela. Ik ben eigenlijk ook al best moe gestreden om dingen voor elkaar te krijgen voor mijn dochter. En weer mn mond opentrekken geeft me het gevoel dat ik een enorme zeikerd ben.
Helaas wordt er bij mijn dochter op school nog zo gefocussed op haar resultaten. Want met zo'n hoog IQ zou je toch beter moeten presteren. :(
Vorig jaar is me beloofd dat ze dit jaar vast een aantal vakken mag gaan volgen op een middelbare school hier. Ik hoorde van de week van iemand die daar werkt dat dat deze week al begint. Helaas is mijn dochter daarvoor weer gepasseerd. Dus morgen zit ik weer bij de ib-er.

Is er bij jullie in de buurt geen middelbare waar ze eventueel al een vak kan volgen?

Ik merk dat mijn dochter vooral moeite heeft met het gemis van erkenning vanuit met name een van haar leerkrachten. Ze wordt simpelweg niet begrepen dus waarom zou het dan ook zin hebben er iets van te zeggen?

Ik blijf het lastig vinden.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2019, 16:57 
Volwassene

sabine72 schreef:
Ik merk dat mijn dochter vooral moeite heeft met het gemis van erkenning vanuit met name een van haar leerkrachten. Ze wordt simpelweg niet begrepen dus waarom zou het dan ook zin hebben er iets van te zeggen?

Zo herkenbaar. Dit had mijn dochter op haar oude school. Nu wordt ze wel herkend en erkend, maar durft als gevolg hiervan nog steeds haar mond niet open te doen.

Goed idee van die vakken, ga ik eens naar kijken. We zijn momenteel aan het kijken naar een programma wat ze tijdens schooltijd zou kunnen lopen voor 'bijna' vastgelopen hoogbegaafde kinderen. Zij waren in ieder geval positief, nu kijken of we school ook aan boord kunnen krijgen.

Afgelopen weekend was het in ieder geval weer veel huilen en niet slapen. Om half 12 sliep ze nog niet gisteravond, terwijl mijn meisje haar slaap echt nodig heeft. Vanochtend met moeite naar school en in tranen thuis. Het was nog makkelijker dan voor de vakantie. Heb haar weer aangegeven dat ze (in overleg met de juf) alles mag schrappen wat ze al kent. 'maar dan blijft er niks meer over'. Uitgelegd dat dat probleem door juf opgelost moet worden, en niet door haar.

Prompt ging ze lekker zitten lezen met haar broodje erbij, en besloot om er nog maar 2 meer te eten (ze eet altijd slecht met stress, dus extra eten betekent dat de stress even weg is). Toen het tijd was om naar school te gaan huppelde ze ineens naar school toe. Dus hopelijk valt bij haar het muntje. Pas als ze zelf haar mond open gaat doen kan er echt veel veranderen, maar dat durft ze nog niet.

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 12:45 
Volwassene

O is inmiddels aardig gewend in haar nieuwe klas. Het schoolkamp wat al na enkele weken plaatsvond, heeft hier (gelukkig) positief aan bij gedragen. Ik merk dat ze tegen een aantal dingen aanloopt, die we eigenlijk goed vinden, maar soms ook best moeilijk, haha. Bij sommige vakken bemerkt ze bijv. dat ze door het versnellen een stukje mist en daardoor wat meer haar best moet doen om aan te sluiten bij de huidige stof. Dat gaat (volgens de leerkracht) prima, maar zelf vindt ze het dan bijv. niet goed genoeg en maakt ze zich daar druk over. Aan de andere kant heeft ze nu toetsen waar ze voor zou moeten leren, stelt dat uit, heeft uiteindelijk dan spanning/stress, terwijl ze de volgende dag de toets 'gewoon' ruim voldoende maakt...

We zijn dus nog wel wat zoekende, maar over het algemeen gaat het goed. Binnenkort een gesprek met de leerkracht en IBer om duidelijk(er) te krijgen hoe het gaat, waar evt hiaten zijn, en hoe het plan voor de komende periode er uit ziet.

De vakanties (zoals bijv. de afgelopen herfstvakantie) vind ik hier overigens vaak wel een uitdaging... Jullie?
Meestal aan het begin zijn ze moe, even klaar met school, toe aan vrij zijn. Daarna een moment/dag/enkele dagen dat ze zijn bijgekomen en lekker in hun energie zitten. Vervolgens gaat dat (m.n. bij O) over in dat ze weer heel hard toe zijn aan de dagelijkse structuur en het schoolleven en uit zich dat in verveling (op een intensieve manier), brutaal/klieren en frustratie...

Ik merk wel dat het fijn is dat de eerste periode geweest is en alles op school weer 'loopt'. Het lesprogramma is op gang, het compacten/verrijken lijkt op gang, plusklas, extra activiteiten, ... Fijn, in afwachting van het gesprek binnenkort.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 20:30 
Volwassene

Hier is de herfstvakantie voorbij gevlogen. Ons menneke geniet altijd met volle teugen. Hij is aan het programmeren met unity, heeft gelezen en ook veel buiten gespeeld met zus en de kleine buurtkindertjes. Donderjagen met bladeren.
.
In de klas gaat het ook prima. Ze zijn druk met herhalen van allerlei basisstrategieen met oog op de B8 Cito. Voor ons menneke niet altijd nodig. Geluk bij een ongeluk is dat hij over twee weken een zware medische ingreep moet ondergaan en daardoor mag hij de B8 Cito’s deze en volgende week maken. Als hij dan weer naar school kan is de rest van de klas ook klaar.

Hij vindt de herhalingen niet eens zo erg merken we. De rest van de klas is erg gefocust en daar wordt hij door meegezogen lijkt wel.

Hij is ook veel bezig met het kiezen van VO school. Kijkt daar erg naar uit. Zijn beste maatje uit de klas is verhuisd dus hij mist me iemand om mee samen te werken. Dat hoopt hij weer te vinden. In de pauzes mist hij hem ook maar dan zijn er ook nog andere kinderen waar hij mee omgaat.

Anne72

BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 15:26 
Volwassene

Mijn meisje heeft haar zinnen gezet op een bepaalde school, maar dat is havo-niveau en misschien daardoor niet de beste keuze. We gaan dat volgende week met die school bespreken, kijken of ze mogelijkheden bieden. Maar toen ik vroeg wat ze er zelf van vond bleek dat ze weer eens een paar stappen verder had gedacht. 'Als dit niet goed is, dan wil ik naar die andere school en anders naar een school waar Latijn wordt gegeven'.

En ik me maar afvragen hoe ik mijn dochter duidelijk moest maken dat er een kans bestond dat wat ze graag wil niet lukt. Ze was me al een paar stappen voor :lol: .

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 09:08 
Volwassene

Zoon heeft het moeilijk op het moment, huilt makkelijk, voelt zich ongelukkig. Zowel hij als wij krijgen er niet echt een vinger achter waar dit door komt. Hij geeft aan dat het in ieder geval niet aan een tekort aan vrienden ligt, want die heeft hij zat. Het werk is ook niet te moeilijk. Ik hoor hem wel meer over "waarom zou ik dit moeten leren" en over dat hij nu al wat zenuwachtig is over het VO en waar hij naar toe zal gaan (want welke school is nog niet duidelijk) en gisteren over een vervelende opmerking van een klasgenoot (niets dramatisch), waar dan een heel clubje mee gaat doen. Hij lijkt over de hele linie héél gevoelig op het moment.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019, 13:29 
Volwassene

Denk dat het een hb-herfstdip is, want hier ervaren we hetzelfde.

In haar geval blijkt de stof weer niet toereikend, waar juf nu druk mee bezig is. Het zelf bepalen wat ze al kan is geschrapt en wordt nu bepaald met vooraf toetsen. Dit bleek in ieder geval een van de problemen te zijn, want ze was meteen een stuk vrolijker. Ze durfde niet te vel te schrappen, want stel dat je wat belangrijks mist.

En ze zit lekker in de groei, waardoor ze vaak moet eten, want anders wordt ze moe en chagrijnig. Ze is nogal gevoelig voor een wisselende suikerspiegel, zeker in combinatie met te weinig uitdaging (hoe ik die moet koppelen weet ik niet, maar het werkt bij haar wel zo).

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 15:06 
Volwassene

kacela schreef:
Ze is nogal gevoelig voor een wisselende suikerspiegel, zeker in combinatie met te weinig uitdaging (hoe ik die moet koppelen weet ik niet, maar het werkt bij haar wel zo).

Heel herkenbaar!
Dit geeft bij ons een vaak terugkerend 'gedoe', want doordat ze soms al te ver is in zo'n bui, heeft ze geen zin om eten/drinken te maken, ik neig ernaar om haar dat wel dringend te adviseren (haha) - ook omdat ik weet dat de bui anders niet voorbij gaat... Haar behoefte aan 'zelf bepalen' steekt dan de kop op... Vaak gebeurde het dat ik dan toch maar wat eten/drinken ging maken, om deze cirkel te doorbreken en daarna weer met haar in gesprek te kunnen hier over. Niet helemaal de bedoeling, maar soms... Langzamerhand begint ze het beter bij zichzelf te herkennen en lukt het beter om tijdig (zelf of na advies) hierin iets te ondernemen.

Pagina 1 van 3 [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende