Het is nu 30 nov 2020, 10:32

Pagina 5 van 11 [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2019/2020
BerichtGeplaatst: 10 nov 2019, 09:20 
Volwassene

Ik had gewoon een mooi leesboek in m'n laatje vroeger. Het lost niet alles op maar het is in elk geval minder saai. Volgens mij heb ik ook wel getekend als ik klaar was. Het lastige is, het is ook gewoon een zegen als het je allemaal makkelijk afgaat, maar het is soms best lastig om dat zelf zo te zien. Ik weet nog wel dat ik tegen m'n moeder wel eens heb gezegd dat ik het maar oneerlijk vond, de kinderen die het moeilijker vonden kregen altijd aandacht, gesprekken, bijles onder lestijd, ik nooit :-) . Ik snap wel dat je bang bent dat ze over het hoofd wordt gezien, maar je maakt niet de indruk dat je dat snel laat gebeuren ;-) Wat dat wachten betreft ben ik wel blij dat onze dochter nu montessori doet. Deels kan ze dan op eigen niveau en tempo werken en dat heeft haar plezier in school echt veel vergroot. Ze zegt nu zelfs dat ze school heel leuk vindt. Dat is zo'n opluchting na het geploeter van de afgelopen jaren.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2019, 10:29 
Volwassene

Montessori onderwijs past niet bij ieder kind, maar het kan echt een zegen zijn. Ik vind dochter ook best wel een montessori kind. Er zit een montessori VO in onze woonplaats en ik zie dochter daar wel heen gaan over een paar jaar. We hebben die school ook bezocht met oudste. School had een goede vibe en er was veel mogelijk voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Voor haar werd alleen naar onze inschatting teveel gevraagd van haar zelfstandigheid en er waren nog wat dingen die dochter zelf wilde en daar niet kon krijgen. Maar mijn groep 6 dochter is een zelfstandig kind, supercreatief, leergierig. Die zou daar echt goed passen.

Het is uiteindelijk natuurlijk ook hartstikke fijn als je goed meekomt in de klas, maar dat levert helaas wel frustratie op in een klas met heel veel niveauverschillen. Iemand zei ooit eens dat dochter zelf maar de uitdaging moest leren opzoeken en als ze dat niet deed, was het haar eigen schuld. Dochter was toen 6 jaar....dat kon ze toen nog niet. Inmiddels denk ik dat ze wel veel beter in staat is om haar leerproces mee te sturen. Het is goed dat ze heel veel dingen aangeeft en open is.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 18:43 
Volwassene

Zelf de uitdaging opzoeken, dat lijkt me best wel een onmogelijke opgave in klassikaal onderwijs.. Ik had zelf het geluk dat ik gewoon door mocht werken in elk geval met rekenen. Was het boekje uit, dan kreeg ik gewoon de volgende, daar is nooit moeilijk over gedaan. Maar in de klassikale omgeving waar mijn dochter tm groep 4 zat, kon zoiets helemaal niet. Dat is heel jammer. Het is ook heel jammer voor jouw dochter. Maar als het onderwijs op een bepaalde manier geregeld is en de school/ leerkracht het moeilijk vindt om daarvan af te wijken, dan loop je gewoon tegen een muur aan. Ik loop nu ook weer tegen die muur aan met de jongste. Lastig, hoor. Montessori is voor ons groep 6 kind echt heel fijn. Dat je zelf meer mag bepalen wanneer je iets doet, daar is ze erg van opgefleurd. Ik was zelf bang dat ze met het plannen en de zelfstandigheid moeite zou hebben, maar dat is helemaal niet zo.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 11:53 
Volwassene

Wat fijn dat het haar zo goed doet, Vlinder. Was zij juist ook altijd een meisje dat heel ongeorganiseerd te werk ging? Mijn oudste dochter is zo'n typje en nu in de 1e klas merken we dat heel goed.

Het is heel herkenbaar wat je schrijft over die muur. Die muur zie ik nu ook heel vaak.

Zelf je uitdaging zoeken lijkt mij inderdaad ook lastig met klassikaal onderwijs. Bij ons zijn er gewoon standaard drie instructiegroepen. Er zijn bijvoorbeeld ook momenten dat de leerkracht door de klas loopt en kinderen vragen kunnen stellen. Dat doet mijn dochter ook als ze een som tegenkomt op Snappet die ze niet begrijpt. Maar de leerkracht zegt dan dat ze dat nog niet hoeft te kunnen en laat haar naar de volgende som gaan. Gemiste kans.
Dochter had van de week al haar streefdoelen op Snappet gehaald. Er was nog een soort apart pakket wat ze zou kunnen maken, maar dat had de leerkracht niet open gezet. Dochter was vooral aan het zuchten dat ze niets te doen had, maar ik heb haar gezegd dat ze dan naar de leerkracht moet gaan en moet zeggen dat alle doelen behaald zijn en vragen of ze nieuwe mag. Dus in die zin kan ze dan meesturen in haar eigen leerproces.

Vanmorgen kwam dochter met een lang gezicht aan op school. Dus ik vroeg wat er was. Ze had geen zin in school, zei ze. Ook weer waar de leerkracht bij stond.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2019, 11:51 
Volwassene

Juist met Snappet zo het zo makkelijk moeten zijn om individueel te kunnen sturen. Hier gaat de instructie in drieën. Reguliere instructie waarna de middenmoot en de plussers aan het werk gaan. De zwakkeren krijgen dan verlengde instructie. Na de verlengde instructie controleert de leerkracht op het dashboard hoe het gaat, loopt een rondje en overlegt even met de onderwijsassistent. Mijn dochter heeft intussen de helft van de normale opdrachten moeten maken en begint dan aan het pluswerk als ze genoeg reguliere opdrachten goed heeft. Heeft ze dat niet dan maakt ze het reguliere werk af.Na zijn rondje geeft de leerkracht plus-uitleg, verrijking en verdieping over de behandelde stof. Werkt prima.

Met DochterDuck gaat het goed. Ze heeft wat in een dip gezeten na de DCD-diagnose maar daar is ze nu weer uit. De peergroup lijkt aan te slaan. Volgende week hebben we een team-overleg met het revalidatiecentrum en ook de ib'r heeft aangegeven daar bij te zijn om te kijken wat school kan doen.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2019, 10:45 
Volwassene

MrsDuck, fijn dat het met je dochter steeds een beetje beter gaat.

Ik denk trouwens dat een fundamenteel verschil tussen de klassen van onze dochters is dat er bij jullie een onderwijsassistent is. Bij ons staat de leerkracht alleen op 32 kinderen. En dan al die niveauverschillen...ik geef het je te doen. Alhoewel de aanpak van jullie leerkracht van de plusleerlingen op mij overkomt als goed georganiseerd en niet perse extra werk.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2019, 19:38 
Volwassene

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het volgende. In groep 6/7 van mijn dochter heeft men het over de tweede wereldoorlog en wil als uitstap passend bij dat thema binnenkort een bezoek brengen aan een concentratiekamp. Wij schrokken daar nogal van. Zelf weet ik nog van mijn schooltijd dat WOII pas in gymnasium 3 aan bod kwam, dus ik weet niet of er op meer basisscholen dit onderwerp al behandeld wordt?

Laatst bijgewerkt door Capri op 18 nov 2019, 22:50, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 nov 2019, 21:01 
Volwassene

Bij ons wordt WOII in groep 6 wel behandeld, maar oppervlakkig.
Wat ik me afvraag: gaan er voldoende leerkrachten/hulpouders mee voor de emotionele support?
Ik ben zelf in Auschwitz/Birkenau geweest als jongvolwassene en het is heel indrukwekkend. Als ik daar weer in de buurt ben (er woont schoonfamilie in die omgeving), dan zou ik mijn kinderen zeker meenemen om het ze te laten zien. Maar: dan ben ik samen met mijn man en is er voldoende gelegenheid om ze te helpen begrijpen wat daar is gebeurd en om om te gaan met hun emoties. Kunnen we schakelen naar een uitleg die past bij hun eigen ontwikkeling.
Ik kan me goed voorstellen dat ouders dit liever zelf met hun kind ondernemen. En dat de school dan bijvoorbeeld een plaatselijk museum bezoekt dat te maken heeft met WO II, iets dat minder emotionele lading heeft maar wel educatief is. Dat hebben wij eens op de basisschool gedaan in de bovenbouw. Het feit dat ik het me nog kan herinneren, zegt genoeg over hoe interessant ik het destijds vond. :)

BerichtGeplaatst: 18 nov 2019, 23:04 
Volwassene

Hoi Dee, bedankt voor je reactie. Mijn man heeft aan school voorgesteld dat hij dan mee gaat inderdaad, voor emotionele ondersteuning. Hij is zelf op zijn 22e in Auschwitz geweest en de beelden staan hem nog helder bij.

Ze begint pas net een beetje (jeugd)journaal te volgen en een beeld van de (volwassen) wereld te krijgen. Bij elke verslaggeving over bv brand, natuurrampen, misdaden, oorlog etc raakt ze bezorgd. Ze denkt altijd verder: kan zoiets ook hier gebeuren?
Ik vind dit nog te vroeg eerlijk gezegd. Los van het begrijpen is dochter heel gevoelig voor sferen en emoties van anderen, ook als er niets zichtbaar is. Dat maakt natuurlijk een verschil in hoe wij dit bekijken, voor sommige kinderen zal het misschien wel kunnen.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2019, 00:07 
Volwassene

Ik was vorig jaar in een groep 6 toen de leerkracht n.a.v. een tekst begrijpend lezen vroeg wat de kinderen wisten over de tweede wereldoorlog. Het viel me op dat er veel kennis werd gedeeld en dat de onderwerpen concentratiekamp, jodenvervolging, hongerwinter allemaal voorbij kwamen. Ik denk dat het bezoeken van een concentratiekamp op elke leeftijd zeer indrukwekkend is en dat het omgaan met dit soort informatie (met goede uitleg en ondersteuning) ook leerzaam is.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2019, 00:55 
Volwassene

Van mijn eigen jeugd kan ik herinneren dat we in groep 8 naar het Oorlogsmuseum in Overloon gingen en ik dat heel heftig vond. En dan niet zo zeer het buitengebeuren met de tanks maar wel het binnengedeelte met de foto's en verhalen. En dat vind ik jong genoeg.

De onderwijsassistent werkt voor de groepen 4 tot en met 8. En hier zijn het allemaal combinatieklassen dus de juf legt in 6-voud uit en de groepen die geen instructie hebben, zitten op de gang/werklokaal met de assistent als hulp/toezicht. Maar bij het wisselen overleggen ze dus even. Ons schooltje heeft nu ongeveer 120 kinderen.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2019, 10:17 
Volwassene

Ons 'schooltje' heeft 520 leerlingen. :mrgreen:
De assistente van de groepen 3 en 4 zie ik ook geregeld invallen in een kleuterklas. Wij hebben ook geen combiklassen.

Toch vind ik het bezoeken van een concentratiekamp ook heel erg leerzaam. Ondanks dat het heftig is, kun je ze wel meegeven dat dit nooit meer mag gebeuren. En dat iemand haten om zijn kleur, afkomst, geloof of wat dan ook de wereld niet mooier maakt. Wij herdenken ook altijd op 4 mei en niet alleen voor de slachtoffers van WOII, we denken aan alle oorlogsslachtoffers. Ik denk dat het dus een heel persoonlijke keuze is of je het je kinderen wel of niet meegeeft, maar als je ze zelf meeneemt, kun je ook beter sturen en eventuele hele heftige plekken laten voor wat het is.
Ik kan me de dag in Auschwitz ook nog heel goed herinneren, nu 15 jaar geleden. Ik ben overal wezen kijken; barakken, gaskamers, crematorium. Dit vergeet ik nooit meer. Wat me nog het meest is bijgebleven, is het immense oppervlak van dat terrein.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2019, 11:45 
Volwassene

Bedankt allemaal voor de reacties. Uiteraard vind ik het wel belangrijk om mee te geven dat racisme of buitensluiting/ minachting van anderen zeer kwalijk is. Maar dat geldt in het algemeen, dat dragen we breed uit en dat kan los van dit onderwerp meegegeven worden.
Wat ik vooral sterk tot uitdrukking zie komen in zo'n concentratiekamp of het onderwerp WOII is hoe intens slecht de mensheid kan zijn. De enorme aantallen slachtoffers en grootsheid van de hele operatie, daar moeten zoveel mensen van geweten hebben en toch is het niet tegengehouden. Dat impliceert dat zoiets wél weer kan gebeuren? Ik geloof helaas niet in de boodschap dat door dit te delen dit nooit meer zal gebeuren. De harde realiteit is dat er nog steeds oorlogen zijn en wreedheden tegen minderheden worden gepleegd, dat terrorisme wereldwijd een actueel probleem is en ook hier kan gebeuren.

Het lijkt mij wijzer om wereldnieuws en -geschiedenis in kleinere stappen aan te bieden, alvorens zo'n beladen topic te behandelen. Laat een kind (nog ietsje langer) kind blijven? We hebben het wel over een leeftijd waarop ze nog my little pony kijken, in hun fantasieverhalen zitten en met poppen of iets dergelijks spelen.

PS: ik lees net een krantenartikel dat het museum is vernieuwd, voor "een nog intensere beleving, waarbij alle zintuigen geprikkeld worden". Met veel meer nadruk voor de ervaring van kampbewoners en persoonlijke verhalen/ voorwerpen en gericht op het bewust laten nadenken op wat je zelf zou doen in zo'n situatie? Welke keuzes pakken goed/verkeerd uit?
Juist hierom maak ik me zorgen. Omdat ik net als MrsDuck had dat juist de foto's en details een grote impact hebben en omdat dochter sowieso al zover doordenkt over zoiets.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2019, 12:01 
Volwassene

Daarom schrijf ik: nooit meer mag gebeuren. Maar het gebeurt wel. Onder onze neus. En de mensen toen zeiden ook 'ich hab' es nicht gewusst'. Nu een andere tijd, maar diezelfde fout kan zo weer gemaakt worden.
Ik geloof wel in de generatie na ons en dat ik als ouder verantwoordelijk ben voor het vormgeven van die generatie (voor zover mogelijk). Het bezoeken van een concentratiekamp kan bijdragen aan een stukje vorming op dit gebied. Natuurlijk dragen wij in het dagelijks leven uit dat haat en discriminatie onacceptabel zijn. Maar het stukje geschiedenis achter WOII zet die boodschap veel kracht bij. Daarnaast is het ook een onderdeel van hun familiegeschiedenis. Ik wil graag dat ze die geschiedenis kennen en dan kom je weer uit op het stukje dat het heel persoonlijk is wat en of je er iets mee doet.

Als je denkt dat het bezoek aan het concentratiekamp te intensief is, kun je haar ook thuis houden.

Qua wereldnieuws; wij kijken hier eigenlijk geen nieuws, behalve de man. De kinderen kijken op school naar het jeugdjournaal, waar ik eigenlijk niet zo'n fan van ben om diverse redenen. Ik heb liever dat ze af en toe wat inhoudelijke berichten lezen over bepaalde nieuwsitems. Dat is er niet echt voor kinderen, dus aan tafel komen er geregeld items voorbij waar ik zelf over heb gelezen. Geen NOS of nu.nl, maar achtergrondartikelen. Geen 'waan van de dag' berichten.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2019, 18:47 
Volwassene

Ik ben vroeger in Westerbork geweest en ik kan me niet herinneren dat dat heel akelig was. Ja, wel als je doordenkt, maar niet in de zin dat het qua beelden ed heel gruwelijk is. Ik denk dat een kamp in Nederland echt anders is dan Auschwitz ed omdat in Nederland voornamelijk deportatiekampen waren. In Westerbork was een spoorlijn waar de rails van omhoog gaan als monument en er waren barakken, dus dat is niet zo heel eng. Het is misschien wel een goede manier om er iets over te leren terwijl het niet zo heel gruwelijk/ beeldend is. Ik weet niet hoe het nu is. Op zich vind ik het niet gek dat er aandacht aan WO II wordt besteed en ik denk dat de leerkrachten en het museum wel weten dat ze met jonge kinderen te maken hebben. Mijn dochter heeft in groep 5 een wandeling gemaakt met de klas door Rotterdam over het bombardement op Rotterdam. Dat vond ik ook wel een aardige kennismaking met het onderwerp.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2019, 10:40 
Volwassene

Het was vanmorgen spekglad en onze gemeente snapt niet helemaal hoe strooien werkt (vorig jaar verstuikte ik mijn enkel door een val met de fiets op een glad stuk). Dit keer was het dochter die viel. Jas en muts helemaal nat, huilen natuurlijk. Gelukkig alleen een gevoelig bovenbeen. Ze kon wel weer naar school fietsen, meester zou nog eventjes naar haar been kijken. Was zo kwaad he, er vielen hartstikke veel mensen op die gladde stukken! Gelijk weer een klacht ingediend.

Ze hebben bij dochter in de klas lootjes getrokken. Voor dochter een feestje, want die is gek op knutselen. We hebben al een heel leuk idee samengesteld, nu kijken hoe we het gaan realiseren. Ik verzamel altijd een hoop materialen (schoenendozen, plastic, wc rollen, etc) voor surprise tijd. En het komt telkens weer van pas. :)

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 09:54 
Volwassene

Leuk dat knutselen idd. Mijn dochter begon meteen met de surprise, zo grappig dat enthousiasme. En ze is heel trots op wat ze gemaakt heeft. Heel anders dan vorig jaar, toen was ik vooral aan het knutselen ipv zij :-)

Verder gaat het goed. Ze is behoorlijk ziek geweest met hoge koorts, maar nu gaat alles weer goed. Op school niets te klagen, ze heeft dit jaar een fijne juf. De juf had met de hele klas PI-dictee gedaan en AVI afgenomen, zodat ze gericht kunnen oefenen. Heel anders dan de vorige juf, daar moesten we eerst 5x komen praten voordat we een PI-dictee kregen alsof dat heeeeel bijzonder was. Zo fijn om gewoon een goede ervaren juf te hebben. Het enige is dat onze kinderen de laatste tijd veel ruzie maken om niks. Wie gaat voor op de trap, wie gaat aan welke kant in de auto en ga zo maar door. Tot nu toe helpt niets daartegen..

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 10:20 
Volwassene

Vlinder, dat is zeker fijn en het kost je zoveel energie als je te maken hebt met een leerkracht uit de categorie 'eerst 5x vragen'. Dat heb ik ook meegemaakt. Zo ging het eigenlijk altijd, totdat mijn oudste kwam met de vraag of ze mocht versnellen. Dat was binnen een week geregeld zonder doortoetsen en al. Eigenlijk heel apart.

Wat vervelend dat ze zoveel ruzie maken. Zou het ook niet te maken hebben met de tijd van het jaar? De spanning voor de Sint etc.

Dochter is ook al een heel eind op weg met de surprise. Ze is ook bezig met haar boekbespreking, die is volgende week. Ze komt er prima uit en ze doet ook wat met onze tips en tops.
Dochter heeft op het moment wel geregeld opkomende hoofdpijn. We zorgen dat ze goed eet, voldoende slaapt en uitrust. Meer kunnen we denk ik niet doen. Gister ging haar muziekles niet door en voor een keertje was dat wel lekker. Ze vindt alles nog steeds makkelijk op school. Wel werkt ze aan een leuke opdracht bij het plusprogramma volgens eigen zeggen - ze maken een spel met een groepje. Tja, iets maken, daar is ze altijd wel voor in. :)

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 13:54 
Volwassene

Ik lees hier toevallig even en ik wil even inhaken op het concentratiekamp.
WOII is een standaard (verplicht) onderdeel in de geschiedenislessen, meestal in groep 6 en in groep 8. Ik vind het belangrijk dat er aandacht aan wordt besteed. Maar ik vind een bezoek aan een concentratiekamp absoluut niet geschikt voor deze leeftijd. Dat wil zeggen, ik denk dat sommige kinderen het prima kunnen handelen. Maar een heleboel ook niet (mijn kinderen hadden die op die leeftijd zeker niet aangekund, en ik zou ze thuis hebben gehouden). Je kunt dit niet met een hele groep doen.
Ik herinner me inderdaad ook het binnengedeelte van Overloon, waar wij ook in VWO3 naar toe gingen. Een meisje uit mijn klas viel daar flauw, en voor mij en een aantal anderen scheelde het niet veel of we gingen ook.
Je kunt op de basisschool heel goed over de oorlog praten, mensen uitnodigen die er veel van weten, 13 in de oorlog kijken, Oorlogswinter of Oorlog zonder vrienden voorlezen, werkstukken laten schrijven over Anne Frank, maar een concentratiekamp is gewoon een stap te ver.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 22:32 
Volwassene

Bedankt voor je reactie Von. Wij hadden die gedachte ook, vonden het onderwerp bespreken eigenlijk al best heftig (ik heb dat nooit gehad op de basisschool, in 3 VWO wel in detail en met een bezoek aan fort Breendonk. De vele beelden staan me nog in het geheugen gegrift).
We hebben het ook dochter gevraagd en ze wil heel graag mee, omdat ze niet buiten de groep wil vallen. Niet alle kinderen gaan mee overigens, sommige ouders hadden dezelfde bezwaren. Wij hebben dochter uitgelegd dat we denken dat het te heftig is. Als compromis gaat papa nu mee, om haar emotioneel te begeleiden. In een groep heb je toch minder snel door als een kind er niet goed op reageert denk ik. Hopelijk verlaagt dit de drempel voor haar om aan te geven als het te heftig is, en papa houdt haar natuurlijk goed in de gaten.

Pagina 5 van 11 [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende