Het is nu 22 nov 2018, 12:16

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jong gedrag??
BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 13:28 
Volwassene

Hallo allemaal,

Zoon, 8 jaar (febr..2010), groep 6 in een 6/7 combi. Niet getest, wel slim, lopen een traject met ambulant begeleider ivm leren leren. Veel pluswerk en compacten, met name bij rekenen. Nu komt vanuit het gesprek terug dat juf jong gedrag bij hem ziet. Wat zouden jullie hieronder verstaan?
Het is overigens voor het eerst dat dit nu opkomt, eerdere jaren was dit niet zo, dus we gaan zeker nog navraag doen naar wat ze hiermee bedoelt, maar ik ben benieuwd naar wat jullie hieronder verstaan.

alvast bedankt,

Loekie

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Jong gedrag??
BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 15:13 
Volwassene

De vorige school van onze zoon vond hem ook jong in gedrag. Waarom? Omdat hij geen aansluiting vond bij klasgenoten en jongere kinderen opzocht.

Na lang doormodderen bleek zoon zich totaal niet veilig te voelen in de klas en uit angst voor weer een afwijzing jongere kinderen op te zoeken. Dit heeft hij overigens ook op zijn nieuwe school, maar daar snappen ze hem wat beter en laten ze hem zijn gang gaan.

Zoon zit tegenwoordig op scouting en is de allerjongste van zijn groep. Hij is de enige die nog op de basisschool zit en zit nu tussen kinderen die in de derde van de middelbare zitten. Is hij daar jong? Ja, jonger dan de rest van de jongens die allemaal stevig puber zijn. Hij komt wat betreft interesses en kletspraatjes goed mee en niemand daar vindt hem 'jong in gedrag'.

'Jong gedrag' is een lege term die scholen vaak bezigen als een ze niet willen of kunnen zien dat een kind geen aansluiting kan vinden en niet voor de zoveelste keer wil worden afgewezen.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 15:54 
Volwassene

Soms wordt dit ook over zoon gezegd, maar meer met de kanttekening dat hij ook de jongste in de klas is (ook 2010, gr 6). Gelukkig hechtte ze er niet heel veel waarde aan, want hij komt wel goed mee in de klas, heeft veel vriendjes, en redde zich vorig jaar ook prima toen hij met een gedeelte van toen groep 5 bij de hele groep 6 zat (nu dus 6 en een beetje 7). Waar onze zoon wel last van heeft is een bepaalde gevoeligheid voor enge/spannende/oneerlijke dingen, waardoor hij bijvoorbeeld geen films wil kijken, en geen spannende boeken wil lezen. Dit gooien ze gelukkig niet op het jonge gedrag.

Ik zou inderdaad even verder vragen wat ze er precies mee bedoelen!

Overigens zie ik bij dochter dat ze ook veel naar kleine kinderen toe trekt vaak, maar dat is ook vaak, het schattige moederende wat ze leuk vindt, en op school omdat ze niet veel aansluiting heeft in de klas. Bij scouting heeft ze het omgekeerde van jouw zoon Spitsmuis, ze is de enige in groep 8, want er zijn wat andere meiden overgevlogen die in groep 7 en 8 zaten, maar die waren wel al 11 en zij niet. Op zich gaat dat nu wel goed, juist omdat ze het leuk vind om met die "kleintjes" bezig te zijn, maar ik denk dat ze zich ook prima gered had bij de oudere groep. Ik heb er niet op aan gedrongen bij de scouting om haar door te zetten, maar de dames en heren leiding er wel even op geattendeerd dat ze nu de enige groep 8-er is.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 17:51 
Volwassene

Is "jong in het gedrag" ook niet gewoon letterlijk "het gedrag dat meer past bij een kind die 1 of meerdere groep(en) lager zit.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 20:24 
Volwassene

Zoon is van februari 2010 dus jong, maar ook weer niet overdreven jong, er zitten tenslotte ook kinderen van december in zijn jaar. Ik kan me niet voorstellen dat 2 maanden zoveel scheelt. Ik ga het idd navragen, aangezien het nu ook in een verslag van de IB' er staat, zonder dat het nader gespecificeerd is. Zoon heeft altijd vriendjes gehad, juist meer met oudere kinderen (lees tot een jaar ouder) opgetrokken. Dit jaar is hij in de 6/7 combi gezet, maar zijn vriendjes, en vooral zijn beste vriend zit in de reguliere 6. Qua uitdaging zijn we heel tevreden, maar hij heeft geen vriendjes en speelt ook beduidend minder, helaas. Hij vindt dit zelf ook niet zo leuk. Hij doet het verder prima. En het is ook niet zo dat hij het niet naar zijn zin heeft, maar dat is wel een punt van aandacht, alleen weinig aan te doen (klas is gesplitst vanwege 30 leerlingen en moeilijke klas, de logica achter de keus voor 6/7 is uitgelegd en helder, alleen hebben ze niet goed genoeg nagedacht over de vriendjes)

Wat ik denk dat juf bedoelt is dat hij wel slim is en veel kan, maar niet uit zichzelf intrinsiek gemotiveerd is, hij heeft sturing nodig, kan nog niet zo goed plannen (want ja, wanneer heeft hij dat nog nodig), zal als hij de keus krijgt liever iets makkelijks doen of iets op de tablet (want dat is leuker). Ik vind dat zelf niet zozeer jong gedrag, maar eerder liggen in het verlengde van zijn karakter (wat gemakzuchtig), maar ook in combinatie met dat hij juist niet zo genegen is om de moeilijke dingen uit zichzelf te doen (bang om fouten te maken, weinig intrinsieke motivatie, terwijl hij wel veel dingen leuk vindt als hij uiteindelijk overstag gaat). Hij leest bijvoorbeeld ook niet graag (al kan hij het wel goed), je moet echt eisen aan hem stellen en kaders aanbrengen (zo heb ik hem verplicht om een boekbepreking te doen over een boek op zijn eigen niveau en een boek wat hij nog niet kent). Ik ben een beetje bang dat dit een eigen leven weer gaat leiden en dat..ja, ik weet eigenlijk niet wat dan. Mss maak ik er ook wel een te groot ding van hoor, maar we hebben het nooit als issue gehoord van de andere juffen en ook zelf ervaren we het niet als punt. Er zijn genoeg issues, maar ik label dat niet als ' jong'.

Dus ja, maar even denken hoe hier mee om te gaan

Loekie

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 21:13 
Volwassene

Citaat:
Zoon is van februari 2010 dus jong, maar ook weer niet overdreven jong, er zitten tenslotte ook kinderen van december in zijn jaar. Ik kan me niet voorstellen dat 2 maanden zoveel scheelt.

De kalenderleeftijd maakt niet per se veel uit. Elk kind maakt zijn eigen ontwikkelingssprongen.
Meestal verwijst jong gedrag naar de emotionele ontwikkeling of naar de omgang met leeftijdsgenoten. In groep 6/7/8 kan die nogal veranderen. Kinderen in een klas gaan zich in groep 6 meer op elkaar richten, spelregels, kleding, manier van spelen, van alles verandert onderling.
En niet iedereen gaat gelijk op. Dat een kind cognitief voorloopt, wil niet zeggen dat dat op andere vlakken ook zo is of zou moeten zijn. Het is ook geen blijvend iets, dat hij vanaf nu altijd jong gedrag blijft vertonen.

Bij mijn zoon in de brugklas zit een versneld klasgenootje dat nu moeite heeft met het maken van vrienden. Hij wordt boos op klasgenoten en gaat ze slaan, hij gaat huilen als iets hem niet lukt. Dat accepteren de andere jongens uiteindelijk niet meer. Ik neem aan dat hij zich niet zo op z'n gemak voelt in de klas als de rest. Of hij doorheeft welke rol hij daar zelf in speelt, weet ik niet.

Wanneer kinderen omgaan met veel oudere of veel jongere kinderen ligt dat weer anders. Dan hebben ze vaak een andere positie in de groep en worden er andere normen gehanteerd door de rest van de groep.

Je kunt ook met je zoon praten over wat er verandert bij kinderen in de klas en wat hij er van vindt. Misschien kan hij ook zelf vertellen hoe hij het ervaart.

Uiteindelijk weet alleen de ib-er echt wat zij met de term bedoelt in dit geval.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 21:38 
Volwassene

Groep 6/7/8 is sowieso pittig is mijn ervaring. Niet wat betreft leerstof (vind ik erg weinig voorstellen), maar sociaal gezien verandert er in deze jaren heel veel. Kinderen met wie ze een jaar eerder goed overweg konden, zijn een jaar later afgeschreven. Het ene kind begint in groep 7 te puberen, terwijl de ander liever speelt. De eerste hormonen, verliefdheden, onzekerheden en andere bijna puber-zaken steken de kop op en vrienden worden veel belangrijker dan ze in de jaren daarvoor waren.

Mijn zoons zijn niet versneld en zitten in 7 en 8. Zij ervaren het sociaal gezien als verwarrend en een hoop van hun klasgenoten zijn net zo in de war. Ik zie dit bij zowel jongens als meisjes.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 21:41 
Volwassene

Even verder: in deze zin begrijp ik denk ik wat er wordt bedoeld met 'jong gedrag'. Hij is 8 en zit tussen kinderen van 9/10/11. Wat betreft het sociale vlak is dit een groot verschil en ik snap wel dat je zoon zich niet zo op zijn gemak voelt in de veranderde groepsdynamiek en prepuberteit dat de kop opsteekt.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 21:59 
Volwassene

hoi, dank voor alle reacties. Ik weet niet of het dat is. Zijn klas is gesplitst (in een groep 6 van 18 kinderen en een groep 6/7 van 24 (half-half). In zijn klas van groep 6 zitten weinig vriendjes, hij kan wel met iedereen prima overweg hoor ik terug. Zijn beste vriendje is een jongetje dat net 10 geworden is. Van die twee zou ik hem eerder als 'jong in gedrag' labelen als je kijkt naar de kalenderleeftijd, maar tussen hen gaat het heel goed. Ook zijn andere vriendjes zijn in die zijn minimaal een half jaar tot driekwart jaar ouder. Hij wil graag spelen, maar weet in zijn eigen klas niet goed met wie dan, en in de andere klas is hij dan vaak ' te laat', want die hebben in de klas al afgesproken. We proberen hem daar wel wat bij te helpen, maar ook te stimuleren om nieuwe vriendschappen te sluiten. Maar dat is dus nog wat lastig.

Wat jullie schrijven herken ik wel, van met name groep 7, dat is een pittig jaar waarin veel verandert. Zus zit in groep 8, dus dat hebben we vorig jaar gehad. Het is ook niet dat hij het niet naar zin heeft in de groep. Het is ook niet dat ik dingen niet wil zien en ik zie inderdaad dat hij in sommige dingen ver vooruit is en andere dingen gewoon op zijn leeftijd liggen. Dat realiseer ik me zeker wel dat dingen soms niet synchroon lopen, herkende ik vorig jaar bijv. heel erg in de verkeersveiligheid (daar heeft hij dan net weer een sprong in gemaakt, maar zijn zus was eind groep 5 echt veel verantwoordelijker dan hij in het verkeer). Maar ik vind hem - voor zover ik dat zie - anders dan andere kinderen uit de klas, dwz zijn jaargroep. De groep 7 kinderen zullen ongetwijfeld een groter verschil zijn. Wat ik ook nog niet vermeld had trouwens, is dat de ambulant begeleider het kennelijk ook niet herkende, zij vond hem juist weer wijs voor zijn leeftijd.

Ik denk dat de clou zit in het even navragen :) Ik denk dat het me een beetje stoort ergens omdat ik het van deze juf niet zo verwacht had, het is echt een hele goede juf en ik kan het gewoon niet zo goed plaatsen. Maar goed, we hoeven het ook niet altijd eens te zijn en hoe je het ook wendt of keert, zoon heeft absoluut nog een hoop te leren (met name op het vlak van plannen, motivatie, faalangst en zichzelf uiten). Daar maakt hij stappen in, maar het blijft zoeken. De volledige gebruiksaanwijzing hebben we nog niet gevonden :) Dank voor jullie inzichten in elk geval.

Loek

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]