Het is nu 22 nov 2018, 11:44

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Twijfels!! Van hbklas naar regulier?
BerichtGeplaatst: 21 okt 2018, 13:34 
Volwassene

Wij staan voor een lastige keuze. Onze dochter J. volgt sinds groep 3 voltijds hb onderwijs. Het eerste jaar bloeide ze enorm op en ook het tweede jaar ging het heel goed. Vorig jaar ging het moeizamer; ze is snel afgeleid en had moeite om haar basiswerk af te krijgen. Maar dit zou allemaal wel goed komen als ze overging naar de bovenbouwklas, aldus de leerkrachten. Ik heb toen al twijfels gehad of J. nog wel op haar plek zat in de hbklas. Maar we dachten ook, misschien dat het in de bovenbouw beter gaat.
Maar afgelopen weken ging het eigenlijk steeds slechter. De sfeer in de klas is ook niet goed en dat werkt natuurlijk niet mee, maar daar wordt hard aan gewerkt. Wij maakten ons zorgen omdat J. echt niet goed in haar vel zit en we merken dat ze het gevoel heeft kopje onder te gaan aan de lesstof en het zelfstandig werken. Afgelopen donderdag een gesprek gehad met haar juf. De juf gaf aan dat ze zich vooral zorgen maakt om het feit dat J. haar basiswerk niet af krijgt en dus geen tijd heeft voor extra dingen. En dat ze meer uitleg nodig heeft, maar dat dit niet gegeven kan worden. Toen uitte ik mijn twijfel of J. wel op haar plek zit. Tot mijn verbazing beaamde de juf deze twijfel en eindigde het gesprek ermee dat het haar verstandig leek als J over zou stappen naar regulier en dat dit na de herfstvakantie meteen zou kunnen :shock:

Waar ik nu vooral erg teleurgesteld in ben, is dat dit niet eerder is gecommuniceerd daar ons als ouders toe. Ik had dit advies liever voor de zomervakantie gekregen! En als ik zelf niet mijn twijfels ter sprake had gebracht, dan was er dus niks over gezegd en had ik thuis aan de slag gemoeten met J om ervoor te zorgen dat ze het kan bijbenen op school.

Ik heb meteen de dag erna een gesprek gehad met de juf die ze 3 jaar in de onderbouw heeft gehad. En ook zij was van mening dat het heel verstandig zou zijn en J veel meer lucht zou krijgen en er daardoor juist weer veel meer uit zou komen, "dat we de echte J weer gaan zien"
Ik heb toen aangegeven dat het wel belangrijk is dat zij hier als leerkrachten dan ook open over moeten zijn naar de ouders toe. Ze gaf aan dat er veel ouders zijn die kun kind koste wat kost in de hbklas willen houden. En dat ze het wel een keer als advies heeft gegeven aan ouders en vervolgens een heleboel narigheid over haar heen kreeg. Ik snap opzich dat ze dus blijkbaar niet goed eerlijk durven te zijn tegen ouders, maar je moet als ouders toch kunnen vertrouwen op het advies van de leerkrachten.

Om een lang verhaal kort te maken; wij staan nu dus voor de keuze of we J naar regulier laten gaan of niet. De hbklas op deze school gaat ervan uit dat alle hb kinderen vooruit kunnen met een verkorte instructie en verkorte werktijd. Er wordt binnen de hbklas niet echt gedifferentieerd. In de reguliere groepen hebben ze wel ervaring met mb en hb kinderen, dus ik verwacht dat ze daar voldoende op kunnen inspelen maar daar willen we natuurlijk wel eerst over in gesprek gaan.

Voor J lijkt het me heel erg fijn als ze niet constant op haar tenen hoeft te lopen en de tijd krijgt voor instructie en oefenen. Maar ook dat er wel ruimte is voor extra uitdaging. En qua aansluiting is het natuurlijk ook weer spannend in een reguliere klas, alhoewel ze erg op zichzelf is en in de huidige klas ook niet echt 1 vriendin of een vriendengroepje heeft.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of tips.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Twijfels!! Van hbklas naar regulier?
BerichtGeplaatst: 21 okt 2018, 14:44 
Volwassene

Lastig ergens, terwijl ik aan de andere kant zelf niet echt meer een goed gevoel bij de huidige gang van zaken zou hebben en hoe dan ook zou zoeken naar een andere school. Hoe denkt J. er zelf over? Staat ze open voor een andere school?

BerichtGeplaatst: 21 okt 2018, 18:47 
Volwassene

Hoi Jodilou, ik ben erg lang niet op het forum geweest, maar nu ik onverwacht je dilemma zie, wil ik graag onze ervaring delen. Want ik begrijp dat het een heel lastige keuze is, waarbij het toch een beetje koffiedik kijken is qua uitwerking...

In de eerste week na de zomervakantie van hb-groep 7 hebben we uiteindelijk om allerlei redenen - waarvan het feit dat er geen andere meisjes in haar groep of de hogere groepen zaten het zwaarstwegend was - zonder overleg met de hb-docenten maar wel met de directeur en reguliere docent met onze dochter besloten dat ze beter uit de verf zou komen in de reguliere groep 7 (van dezelfde school).

Dat was een groot dilemma omdat we vonden dat de hb-school in gebreke bleef qua begeleiding, maar inmiddels wisten we dat we op dat vlak geen verandering hoefden te verwachten. In de reguliere groep bloeide ze op, haar zelfvertrouwen groeide. Ze hing niet meer aan de 'onderkant' van de groep bollebozen en merkte in de nieuwe groep dat ze wel degelijk slim was. Slimmer dan de meesten in haar klas. Dat ze meer tijd had voor de basisvakken (met name rekenen) maakte dat ze nu wel tijd had om alles te doordenken. Van de tester hadden we destijds al begrepen dat ze tijd nodig heeft om haar gedachten te ordenen (om vervolgens foutloos te kunnen werken) en dat bleek werkelijk heel veel verschil te maken. De cijfers werden I+-en en het schooladvies uiteindelijk vwo, waarna ze naar het gymnasium is gegaan.

Over de wisseling zegt ze achteraf zelf dat dat het beste is wat ze had kunnen doen, maar dat ze qua 'mens' en humor beter bij de kinderen in de hb-groep paste. Ik vind het lastig dat de hb-school de wisseling van onze dochter als voorbeeld gebruikt dat sommige kinderen beter af zijn in het regulier, terwijl ik vind dat de hb-school veel te inflexibel is qua curriculum/vakken en meer gepersonaliseerd onderwijs zou moeten aanbieden. Maar goed, soms moet je gewoon slikken en kijken naar de langere termijn. Overigens bleven haar broertje en zusje wel in de hb-groepen.

Denk dat het goed is je teleurstelling buiten beschouwing te laten en te kijken wat je vindt van de docent van de reguliere groep, heeft die hb-knowhow en is die vriendelijk? Misschien zitten er meer hb'ers in de reguliere groep?

Succes bij je overwegingen!

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 10:48 
Volwassene

Mijn dochter is afgelopen zomervakantie overgestapt van een hb-klas naar een reguliere klas, groep 8. De aanleiding was hier een andere, namelijk dat de meisjes uit de hb-klas waar zij contact mee had allemaal weggingen. Er ging er 1 verhuizen en dat leidde tot het vertrek van nog een meisje. We twijfelden al langere tijd of ze wel op haar plek zat in de hb-klas. Eigenlijk had ze meer herhaling en tijd nodig voor het reguliere werk dan ze in de hb-klas boden. Ook speelde er een vermoeden van dyslexie. Meerdere malen zijn daar gesprekken over geweest met de leerkrachten die vonden dat het prima ging en met de coördinator die aangaf dat maatwerk mogelijk was. Helaas gebeurde dat in de praktijk niet.
Ik zie nu dat mijn dochter veel meer zelfvertrouwen krijgt in het schoolwerk. Ze heeft voldoende tijd om alles af te krijgen en behoort nu duidelijk bij de besten van de klas, terwijl ze voorheen op haar tenen moest lopen. Sociaal gezien heeft ze het nu helaas veel moeilijker. In haar oude klas met maar een paar meisjes (3) waren ze op elkaar aangewezen en hoefde ze geen moeite te doen om contact te krijgen. Ze is een introvert meisje dat erg de kat uit de boom kijkt. Nu zit ze in een klas waar de groepjes al jaren gevormd zijn en moet zij haar plek zien te veroveren. Ik hoop dat dat vanaf nu langzaam beter gaat.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 12:29 
Volwassene

Ook hier positieve ervaringen met terug overstappen naar regulier na 3 jaar HB-onderwijs.

De HB-school waar mijn dochters zaten differentieerde net zoals jij beschrijft niet. Alle kinderen kregen de basisstof even sterk gecompact en allemaal dezelfde verrijking/verdieping.
Extra instructie of inoefening was niet mogelijk voor de kinderen die dat nodig hadden.
Mijn oudste had met rekenen meer in-oefening nodig en de jongste had (heeft?) dysorthografie en daardoor niet genoeg aan de minimale aandacht die er voor spelling was.

Eenmaal in een reguliere klas waren zij de uitzondering, maar daardoor werd er voor hen een maatwerk programma ingericht, wat een stuk beter passend onderwijs opleverde dan
in de HB klas gegeven werd. Het resultaat is dat zij op alle gebieden weer mooi homogeen goed konden presteren en daarmee ook beter in hun vel kwamen te zitten. In de HB klas
werden ze erg onzeker van dat zij op onderdelen niet mee konden komen.

De hoeveelheid verrijking is wel een stuk minder, maar er wordt wel echt gekeken naar waar zij zelf blij van worden en daar mogen ze in verrijken.
Qua peers blijkt het heel goed uit te pakken, er zitten meerdere HB kids in de klas en vooral F. heeft nu in haar reguliere klas meer aansluiting dan in de HB klas.

Ik deel wel je mening dat het raar is dat je zelf met het idee moet komen en vervolgens alles met stoom en kokend water uitgevoerd moet worden. Het lijkt mij dat jullie prima nog tot
de kerstvakantie de tijd kunnen nemen om alles goed op rij te zetten voordat jullie een beslissing nemen. Ook voor je dochter is het belangrijk dat ze de tijd krijgt om aan het idee te
wennen en haar mening er over te kunnen vormen.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 23 okt 2018, 14:32 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen!

We hebben besloten dat J na de vakantie een paar dagen gaat meedraaien in de reguliere groep om te kijken hoe dat voelt. Ik heb dan met beide juffen van die groep een gesprek. En dan kunnen we dat even laten bezinken en een besluit gaan nemen.

We willen niks overhaast gaan beslissen maar we willen het ook niet te lang vooruitschuiven omdat J echt niet goed ik haar vel zit en de afgelopen weken elke dag niet naar school wilt.

Als ze in de reguliere groep meer tijd voor uitleg en oefenen heeft en daarnaast nog ruimte voor wat extra uitdaging, dan denken we dat ze daar veel beter op haar plek zit. Qua aansluiting zal het even afwachten zijn.

BerichtGeplaatst: 23 okt 2018, 15:25 
Volwassene

Wat is het toch naar als je kind niet blij is. Een paar dingen in wat je schrijft vallen me op. In verband met tijd schrijf ik het even puntsgewijs.

1. De juf die ze drie jaar in het hb-onderwijs heeft gehad zegt dat het beter is voor je dochter om terug te gaan naar regulier. Ik vind dit eerlijk gezegd nogal wat. Ze heeft je dochter jaren lesgegeven en nooit iets laten vallen over het welbevinden van je dochter? Jeetje.

2. De sfeer in de huidige klas is niet goed. Je dochter heeft daarnaast weinig aansluiting. Veel zal ze niet verliezen als ze terug gaat naar regulier.

3. De hb-afdeling is blijkbaar behoorlijk dogmatisch. Echt niet elke hb'er kan het af met verkorte instructie. Daarnaast differentiëren ze amper. Wat verstaat school onder begaafdenonderwijs? Staat de site bol van de aannames en 'wat deze kinderen nodig hebben?' Hoe is het reguliere onderwijs vormgegeven?

4. Wat was destijds de reden om over te stappen naar hb-onderwijs? Of is ze daar begonnen?

5. Je dochter wil niet naar school.

Vooral dat laatste punt zegt genoeg. Ze wil niet naar school. Dat is heel rot en sneu! Waarom wil ze niet naar school?

Afgaande op wat jij schrijft zou ik niet na hoeven te denken over een overstap. Ze heeft weinig aansluiting, ze loopt op haar tenen en wil niet naar school.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2018, 17:44 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Wat is het toch naar als je kind niet blij is. Een paar dingen in wat je schrijft vallen me op. In verband met tijd schrijf ik het even puntsgewijs.

1. De juf die ze drie jaar in het hb-onderwijs heeft gehad zegt dat het beter is voor je dochter om terug te gaan naar regulier. Ik vind dit eerlijk gezegd nogal wat. Ze heeft je dochter jaren lesgegeven en nooit iets laten vallen over het welbevinden van je dochter? Jeetje.

2. De sfeer in de huidige klas is niet goed. Je dochter heeft daarnaast weinig aansluiting. Veel zal ze niet verliezen als ze terug gaat naar regulier.

3. De hb-afdeling is blijkbaar behoorlijk dogmatisch. Echt niet elke hb'er kan het af met verkorte instructie. Daarnaast differentiëren ze amper. Wat verstaat school onder begaafdenonderwijs? Staat de site bol van de aannames en 'wat deze kinderen nodig hebben?' Hoe is het reguliere onderwijs vormgegeven?

4. Wat was destijds de reden om over te stappen naar hb-onderwijs? Of is ze daar begonnen?

5. Je dochter wil niet naar school.

Vooral dat laatste punt zegt genoeg. Ze wil niet naar school. Dat is heel rot en sneu! Waarom wil ze niet naar school?

Afgaande op wat jij schrijft zou ik niet na hoeven te denken over een overstap. Ze heeft weinig aansluiting, ze loopt op haar tenen en wil niet naar school.

1. de eerste 2 jaar ging het supergoed met J, pas het laatste jaar ging het moeizamer. Dat was ook het jaar waarin deze juf een groot gedeelte afwezig was omdat ze ziek thuis zat. Maar dan nog blijft het natuurlijk belachelijk dat je meerdere keren per jaar met elkaar om tafel zit voor een gesprekje en dat dit nooit eerder is aangekaart. Ook al hebben ze de ervaring dat er ouders zijn die hun kind perse in "de eliteklas" willen houden; dan nog verwachten wij als ouders dat zij het belang van ons kind voorop zetten en ons daar dus ook eerlijk advies over geven.

2. de sfeer is inderdaad niet goed, maar J heeft wel aansluiting. Alleen is ze altijd erg op zichzelf en heeft dus niet een vriendinnetje of groepje waar ze heel hecht mee is.

3. er wordt inderdaad uitgegaan van het feit dat alle hb kinderen genoeg hebben aan een verkorte instructie en zelfstandig in korte tijd hun basiswerk kunnen maken. 's Morgens is er kort instructie en dan moeten ze in een uur hun weektaakwerk afmaken, de rest van de dag wordt besteedt aan extra projecten en vakken. Voor hb kinderen met een flinke didactische voorsprong zal dit heel prettig zijn, maar dat geldt niet voor J. Er worden dus niet verschillende leerlijnen uitgezet binnen de hb klas. In de onderbouw wordt er wel meer gekeken naar wat een kind nodig heeft maar in de bovenbouw wordt er echt verwacht dat alle kinderen zo kunnen werken en leren.

4. J is in groep 3 begonnen in de hbklas. In groep 2 was ze niet gelukkig, vaak hoofdpijn en buikpijn en ze verveelde zich. De kinderen met wie ze aansluiting had, gingen allemaal naar de hb klas en zij is toen dus ook meteen de hbklas ingestroomd. Ze is daar toen helemaal opgebloeid, heeft veel meer zelfvertrouwen gekregen en zoog als een spons alles op. Maar sinds vorig jaar, toen er meer zelfstandigheid werd verwacht, gaat het steeds minder goed met haar.

5. ze zegt dat ze niet naar school wil omdat de sfeer niet fijn is en omdat ze het te moeilijk vindt.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 10:14 
Volwassene

Wat lastig als je kind niet blij is met school.
Ook hier twee kinderen die na 3 jaar hb onderwijs grotendeels zelf aangaven om uiteenlopende (valide) redenen dat ze met het hb onderwijs wilden stoppen. De rek was er uit en de nadelen die zij ervaarden, wogen voor hun niet meer op tegen de voordelen van het hb onderwijs.
De oudste heeft toen groep 8 op dezelfde school regulier afgemaakt, de middelste is naar een andere school gegaan (toen groep6).
Beiden hadden een duidelijke mening over wat ze wilden, dat maakte de overstap (nog steeds eng) maar wel één waar we ook weer achter konden staan.

Succes met wikken en wegen.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 12:01 
Volwassene

De knoop is doorgehakt: ze gaat naar regulier.

Ze heeft een paar dagen meegedraaid in de reguliere groep en kwam na dag 1 al helemaal blij uit school. Met de juffen ook goede gesprekken gehad, ze kwamen met een goed plan en staan open voor aanpassingen in het programma als dat nodig is voor J.

Omdat J zelf na de wendagen aangaf dat ze graag naar de andere groep wilde, was het nemen van de beslissing een stuk makkelijker.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 13:08 
Volwassene

Wat fijn! Begint ze morgen meteen al?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 18:26 
Volwassene

Ze is gisteren begonnen in haar nieuwe klas!

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]