Het is nu 25 jan 2021, 08:16

Pagina 12 van 17 [ 334 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2018/2019
BerichtGeplaatst: 11 apr 2019, 10:42 
Volwassene

Dee, hoe heeft je oudste het op kamp?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2019, 10:52 
Volwassene

Lief dat je het vraagt.
Ik zie hier en daar wat gespannen gezichtjes op de foto's, maar in de fotosessie van gister zie ik ook een wat blijer koppie. Ze deden aardig wat dingen waarvan ik weet dat ze die leuk vindt. :) Morgen is ze weer terug!

Spitsmuis, succes met de sportdag...

ElisHug, kan me voorstellen dat het een rare week voor je is. Maar wel goed dat je het heft in eigen handen neemt en verder kijkt voor interessanter werk.

Bij ons gaat er nog heel veel gebeuren in die laatste week voor de vakantie. Net terug van kamp en dan de eindtoets, een werkstuk inleveren en we moeten ook nog langs het ziekenhuis voor een gehoortest en de uitslag van een allergietest van oudste.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2019, 10:54 
Volwassene

Oja die eindtoets is ook volgende week.. en een of andere poster die ze in groepje moeten maken ipv een Naut toets (er is een papa een presentatie komen houden in de klas over de ruimte).
Mijn man zit volgende week in het buitenland, middelste moet gewoon veel hockeyen en heeft 2 dagen uitstap, jongste dus die eindtoets, oudste met school in het buitenland.... Ik verveel me niet volgende week!

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 10:02 
Volwassene

Deze week eindcito. Dochter snapt alle ophef eerlijk gezegd niet zo en is heel relaxed. Ik kreeg gisteren wel een paar spellingsvragen ter check, maar die had ze volgens haar goed beantwoord. Dochter is volgens mij wel blij dat de eindcito nog op papier afgenomen wordt. Aanvankelijk zou dit digitaal zijn, want zo mooi, die paste zich aan aan het kind. (Maar als je dan even echt inleest, is het niet meer dan met de normale M en E cito's. Na het eerste deel wordt gekeken of je vervolg 1 of vervolg 2 krijgt. Voorheen had je twee papieren eindcito's (een N en B versie, weet niet precies hoe, maar een van die twee is voor de lager scorende kinderen) en dat is dus dit jaar niet het geval omdat ze pas laat besloten hebben dat de digitale versie niet doorging.

Als ik het nieuws een beetje volg, zou het overigens zo maar kunnen zijn dat mijn oudste de eerste was waarbij de eindcito na het advies werd afgenomen en mijn dochter nu een van de laatste.

Zojuit bevestiging van VO gekregen. Het grote aftellen begint nu echt!

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 10:25 
Volwassene

Gefeliciteerd met de bevestiging Annemiek!

Hier ook de eindtoets gedaan, een andere dan die van Cito. Dochter vond hem makkelijk. Ik verwacht er niet zoveel van. Ze ging sowieso al veel te laat naar bed vanwege een werkstuk dat diezelfde dag af moest. Het was weer een groot drama, uiteindelijk.

Weer een matig positief gesprek gehad met de leerkracht. In zijn beleving is er fundamenteel iets mis met de manier waarop dochter contact legt met anderen (of gebrek daaraan). Ik heb me door laten verwijzen naar de schoolmaatschappelijk werkster. Maar ik verwacht er niet veel van. 't Was een verdrietig moment, eigenlijk. Al zeven jaar loopt het sociaal niet lekker. Sterk het vermoeden dat leerkracht een labeltje in gedachten heeft, ik denk autisme, maar doet daar (wijselijk, trouwens) geen uitspraak over. In de plusklas overigens geen problemen op sociaal vlak. Daar zien ze de trekjes en het gedrag van oudste dat leerkracht omschrijft ook wel, maar in mindere mate en ze zien er ook geen probleem of label in.
Ik weet even niet wat de juiste weg is om te bewandelen, ook gezien het feit dat de basisschool nog maar een paar weken duurt. Vervelende is dus dat al die sociale problematiek meegaat in de overdracht naar VO, maar dan vanuit visie leerkracht/school. Ik zie het zelf anders, dat merkte ik in gesprek met leerkracht.
Ik denk zelf dat we eens moeten afwachten hoe dat gaat in 1 gymnasium, tussen ontwikkelingsgelijken en dat we veel begrip moeten hebben voor het feit dat oudste vaak is buitengesloten en getreiterd. Dat doet iets met je zelfbeeld. Ze heeft wat gedrag ontwikkeld dat mogelijk een reactie is op de pesterijen, het buitensluiten, het anders voelen, niet goed op niveau worden uitgedaagd. Daar kunnen en moeten we iets mee. Maar hoe? Ik weet het niet. Als er al een onderzoek komt, dan denk ik eerder aan handelingsgerichte diagnostiek en niet aan classificeren oftewel zoeken naar een stoornis uit de DSM. Misdiagnoses komen zo vaak voor, dat ik er echt heel huiverig voor ben. Ik zou wel meer willen weten over de psychische en fysieke effecten van pesten.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 16:37 
Volwassene

Mijn dochter was ook heel relaxed, ze maakt zich niet druk om de eindcito.

De bevestiging van het VO ook binnen. Ze komt in een groep van 23 kinderen zoals het er nu naar uitziet.

@Dees, dat is moeilijk. Hopelijk gaat het volgend jaar beter als ze meer aansluiting heeft en krijgt ze wat meer zelfvertrouwen.
Hier kun je gratis een soort cursus doen in de zomervakantie als aanstaande brugklasser waarbij ze kinderen begeleiden met de overstap. Misschien zou zoiets wat zijn? Ze werken ook aan contact leggen.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 17:23 
Volwassene

Hier net zo, dochter heeft de IEP gemaakt, ze vond het vooral saai en lang duren. Ze was steeds snel klaar en moest dan lang wachten op de rest. Ze hadden een paas-boekje gekregen voor als ze tijd over hadden, maar die had ze halverwege dag 1 ook al af. Op dat 2 mocht ze gelukkig een eigen boek meenemen om te lezen.

Voor haar maakt het niet zoveel uit hoe ze de eindtoets gemaakt heeft, dus spanning was er niet.

Dee85, heb je geen invloed op welke informatie er uitgewisseld wordt met het VO? Wij moesten tekenen voor gegevens overdracht, dus als je dat niet zou willen kan je aangeven dat je zelf het onderwijskundig rapport op papier wil bijvoorbeeld, dan kun je zelf doorgeven aan de VO school wat jij relevant vind.
Mijn ervaring is wel dat bij sommige kinderen sociale problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen in een groep peers. Ik hoop voor je dochter dat het gymnasium haar voldoende peers gaat bieden!

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 21:43 
Volwassene

Dochter heeft pas na de meivakantie de eindtoets, de route 8, deze duurt maar drie uur! Dus kunnen ze zich ook niet echt gaan vervelen denk ik.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2019, 11:42 
Volwassene

@Jamathi: is dat onderwijskundig rapport dat rapport wat je krijgt te zien na het adviesgesprek? Daar hebben wij voor getekend en daar stond niets in over de sociale problemen. Is er nog een mondeling overdracht naar het VO? Ik hoor de term warme overdracht hier vaak vallen. Volgens mij is er ook nog een contactmoment tussen PO en VO nadat de kinderen al even in de 1e klas zitten.

Bedankt voor de tip, Joza. Zal er eens naar kijken.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2019, 12:05 
Volwassene

Er is normaal inderdaad een mondelinge overdracht tussen PO en VO.

Iemand vroeg tijd terug naar de kosten van het kamp. Ik kreeg de melding nu dat we 70€ mogen betalen voor het kamp. Kamp is van maandag tot en met donderdag. Kosten zijn incl een dag subtropisch zwemparadijs, rondleiding bij de begraafplaats in Margraten, de overnachtingen, al het eten incl lekkers en andere activiteiten.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2019, 06:53 
Volwassene

Hier is normaal geen mondelinge overdracht. De leerkracht kan op het overdrachtsfurmulier aangeven of hij mondeling contact gewenst vindt. En ouders kunnen dat ook nog aangeven.
Jongste heeft deze week ook de IEP gemaakt. Ze vond de tweede dag rekenen lastig, lastiger dan de eerste. Maar ze is ook echt geen rekenwonder, dus daar waren we vanuit gegaan. Het advies is al binnen en ze is al opgegeven en aangenomen, dus de uitslag van de toets is niet zo belangrijk.
Ze mochten hier gelukkig wel een boek van huis meenemen, en het is zo lekker rustig tijdens een toets, dus voor jongste was 't niet zo belastend allemaal. En ik had haar een smoothie meegegeven met een etiket met IEPSAP erop, dat viel ook wel in goede aarde.

Verder vind ik het wel grappig dat ze uiteindelijk geen voorkeur heeft voor de kinderen bij wie ze in de klas komt. Twee meiden waar ze wel goed mee kan gaan ook tweetalig havo/vwo doen en die hadden al afgesproken elkaar in te vullen als voorkeur. Nou mogen ze er twee invullen bleek later, maar ze heeft het niet gedaan. Ze vindt het prima als ze bij hen in de klas komt, het zijn leuke meiden, maar ze kent ook de verhalen van haar grote zus die met niemand die ze kende in de klas kwam en die dat eigenlijk heerlijk vond. Dus ze heeft niks ingevuld en ze ziet het wel.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2019, 07:30 
Volwassene

He bah Dee, wat vervelend. Het is allemaal zo ins blauwe Hinein als het gaat om hb'ers met autistische trekken. Als je kijkt naar mijn S zou je in tijden dat hij slecht in zijn vel zit (en dat is de afgelopen jaren regelmatig zo geweest) hem zo voor autist kunnen slijten. Zit hij echter goed in zijn vel, dan is het een compleet ander kind dat communicatief, open en flexibel is. Ik ben een leek (of ervaringsdeskundige :D ), maar het zou me niets verbazen als het een combinatie van factoren is.

Pesten, mijn S is ook gepest, heeft een enorm effect op gedrag en welbevinden. Tel daarbij jarenlange verveling op en het hebben van een andere bedrading dan het gros van de klas. 't Is een vervelend optelsommetje als je kijkt naar gedrag en de mening van anderen over je kind.

My two cents: het is niet heel belangrijk of er een sticker AD(H)D, ASS, hb op zit. Wat belangrijker is is dat je kind is wie ze is, met alle leuke en vreemde fratsen. Op een algemeen niveau functioneren is heel veilig en makkelijk, maar ook saai. Juist de kinderen waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat er nou speelt of hoe die bedrading nu loopt zijn zo leuk! Origineel, ongrijpbaar en domweg fantastisch!

Wat belangrijker is dan een label is of ze last heeft van haar eigen gedrag of niet. Je kan labelen wat je wil, maar het is veel belangrijker of ze goed in haar vel zit of niet. En ook met focus op eten en schermpjes kan je prima in je vel zitten en functioneren! Niet iedereen is extravert en daar is helemaal niets mis mee.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2019, 07:42 
Volwassene

Afgelopen week hebben we de kennismakingsgesprekken gehad op de nieuwe school. De kinderen hadden het gesprek en wij, man en ik, zaten er maar wat bij te hangen. Maar wat was het leuk! Ze waren zo schaamteloos zichzelf!

S. antwoordde op alle vragen kort en bondig, zoals we van hem gewend zijn. Het moment dat het over klassieke talen ging veerde hij op, begon te praten en was niet meer te stoppen over mythologie en de Ilias. Nu had hij het gesprek met een docent klassieke talen en je zag haar ook blij worden van hem, zo leuk!

H. was enig en precies zoals ik hem ken. Doodsbang was ie, want hij dacht dat het een soort sollicitatiegesprek was. Arm ding, maar dat maakte hem niet minder zichzelf. Hij kreeg de vraag wat hij liever deed: een boek lezen of gymmen. H. wist niet waar hij het zoeken moest, want dit was toch echt een hele moeilijke vraag. Het hing er vanaf welk boek hij aan het lezen was en wat ze met gym deden, want sommige boeken zijn gewoon saai en gym is ook niet altijd leuk. Nee, deze vraag was echt te moeilijk en hij ging zuchtend onderuit zitten. That's my boy!

Aan het einde van het gesprek over de middelbare school kreeg hij de vraag of hij nog vragen had. Hij keek peinzend de docent klassieke talen aan, leunde wat voorover en vroeg: 'Hoe lang broedt een fuut?'

De kennismaking met de nieuwe klas en de mentor vindt plaats tijdens het groep 8-kamp. De jongens willen graag een dag weg van het kamp om dit mee te maken, maar ik weet niet of dat mag. Na de vakantie maar even vragen.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2019, 09:39 
Volwassene

O, wat heerlijk Spitsmuis! Wat een heerlijke kinderen :D

BerichtGeplaatst: 22 apr 2019, 21:13 
Volwassene

Spitsmuis, wat een heerlijke jongens zijn het ook!

Hier komt geen kennismakingsgesprek met school voor het begin van het schooljaar. Ook kennismaken met de klas is pas in de week dat school begint. Ze beginnen dan wel leuk met allemaal activiteiten.

Jongste heeft zijn tas bijna klaar, morgen op kamp!

Eindtoets ging wel oke geloof ik, op woensdagavond is hij nog met een ouder voetbalteam mee een wedstrijd gaan spelen en was pas om 21.45 thuis. De donderdag was alleen Wereldorientatie toets volgens mij. Zijn werkstuk was een mooie 9. Dik verdiend want hij had hem bijna helemaal zelf gemaakt. We hadden alleen gezegd wat nog wat uit te diepen en welke zinnen hij eens moest nalezen omdat ze 3 regels of meer lang waren....

BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 12:30 
Volwassene

Spitsmuis, bedankt voor je lieve berichtje. Dat had ik nu net even nodig. En als ik dan lees over jouw jongens dan kan ik ook alleen maar glimlachen, ze zijn heerlijk zichzelf. Houden zo! Vreemde vogeltjes for the win! ;)

De meivakantie doet ons ook wel goed. We komen allemaal tot rust. Ik slaap een stuk beter en iedereen gaat z'n gangetje en is veel buiten. Soms een beetje onenigheid over wie op de trampoline mag, maar nooit langer dan een minuut. Eigenlijk gaat het allemaal in harmonie.

Bloemetje, dat is een prachtig cijfer! Hard gewerkt dus, mooi!
Hopelijk ook een leuk kamp zonder dat je hem ziek hoeft op te halen.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 20:17 
Volwassene

Wow, zelfs de kampen zijn al bezig? Is dit het groep 8 kamp, of een vakantiekamp.

Want dochter was afgelopen dagen ook op kamp maar dat was van de jongerenwerkgroep van de sterrenwachten. Maar het groep 8 kamp is pas in juni.

Hier hadden ze bij de inschrijving een kennismakingsgesprek maar lang niet zo uitgebreid als bij jullie spitsmuis. Wat fijn dat ze dan zo goed zichzelf zijn. Dochter valt in dit soort gevallen altijd in de verlegenheid, en is dan niet echt zichzelf. De kennismaking met de klas is pas in het nieuwe schooljaar. Dochter vindt het ook geen probleem dat ze niemand gaat kennen in haar nieuwe klas. Ze kent één meisje die nu al in de brugklas zit, en voor de rest gaat er niemand van haar school hier naar toe.

Dee, wat vervelend dat het nu weer wat lastiger is met school. Ik wil jou en je dochter even een virtuele knuffel geven.

Hier loopt de vakantie nog niet helemaal soepel, maar vooral door onze jongste, en de oudste heeft een heerlijk kamp gehad, en vandaag waren ze naar de BSO, dus die heb ik nog niet zoveel gezien helaas. gelukkig nog bijna twee weken te gaan, waarin ze ook nog jarig is!!

BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 20:37 
Volwassene

Wij hebben nog geen vakantie. Best lekker, want natuurlijk wel een lang weekend gehad, vandaag had ik een studiedag en was jongste vrij, morgen en overmorgen werk ik niet, maar moet zij wel naar school, en vrijdag is alleen s ochtends kongingsspelen, daarna vrij. En dan dus nog twee volle weken.
Oudste twee op t vo hebben nu en volgende week vakantie

BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 21:14 
Volwassene

Hier twee weken vakantie momenteel.
Ze gaan nog 1 nacht op groep 8-kamp eind van het jaar. Begin van het jaar al bovenbouwkamp gehad. Voor de zomervakantie gaan ze kennismaken met hun nieuwe klas.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2019, 00:32 
Volwassene

Eekhoorntje, mijn jongste is op Peers2play kamp. Schoolkamp is inderdaad in juni.

Pagina 12 van 17 [ 334 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Volgende