Het is nu 25 jan 2021, 10:17

Pagina 10 van 17 [ 334 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2018/2019
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 12:53 
Volwassene

Hier ook flitskaartjes. Ik ben er een fervent voorvechter van. Ze maken ze meestal zelf, bij tijdgebrek wil ik nog wel eens helpen. Ze worden gebruikt voor de talen, maar m'n oudste in 6VWO gebruikt ze ook voor definities van bijvoorbeeld maatschappijwetenschappen. Daar heeft ze vandaag een schoolonderzoek van. Gisteravond was ze hardop alle vragen die ze op de voorkant van de kaartjes had geschreven aan het beantwoorden. Een stapeltje van een cm of 2 kende ze volledig uit haar hoofd, een stuk of 5 kaartjes nog niet, die zou ze 's ochtends nog even herhalen.

Het maken is al een deel van het leren, en je kunt heel makkelijk herhalen, bijvoorbeeld de eerste twee dagen alle kaartjes, de volgende dag alleen de kaartjes die je nog niet kende, en een paar dagen later weer alle kaartjes. Moet je wel op tijd beginnen natuurlijk, eigenlijk elke keer bijhouden, en niet pas voor de toets.
Ik heb pas voor alle 3 een doos kaartjes besteld. Bij Bol.com heb je een doos van 1000 blanco kaartjes voor €9,95 of zo. Dat heb ik er graag voor over. De fancy randjes die je bij een duurder merk erbij krijgt maken ze zelf met markeerstiften, voor elk vak een kleur.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 12:57 
Volwassene

Ik denk dat overschrijven ook beter werkt, maar dan moet je wel goed zien of je het woord goed of fout hebt geschreven. Bij middelste is dat vaak niet het geval, dan werkt quizlet of wrrts dan net wat beter.

Bij quizlet kun je trouwens ook middels flitskaarten leren (en aan geven welke je niet meer wilt), maar ook flitskaarten laten uitprinten. (dan wel zelf even knippen)

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 13:06 
Volwassene

Met een toets moeten ze het ook kunnen schrijven. (tenzij ze i.v.m. bijvoorbeeld dysgrafie een computer mogen gebruiken). VOlgens mij is het dan handiger om het goed nakijken te oefenen. Mijn zoon gebruikte eerder ook Quizlet, maar dat bleek toch niet voldoende te werken voor hem. Nu met de kaartjes kent hij het veel beter, hoewel hij heus wel de neiging heeft om maar te "vergeten" ze te maken, het is gewoon echt een bak werk. Maar wel nuttig werk.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 13:09 
Volwassene

De beste manier van school, de beste manier van ons, whatever. Een manier die wel werkt met huiswerk maken. Beter dan het laatste minuut werk of het vergeten, a.k.a. de methode van oudste.

Ik weet niet hoeveel problemen ik met woordjes leren moet verwachten. Dat is het enige dat tot nu toe met geringe inspanning hartstikke goed gaat. Mag ook weleens. ;)

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 22:34 
Volwassene

Wat werkt bij woordjes leren is niet voor alle kinderen gelijk. Voor mij voldeed het prima om mijn hand op de rij met woorden in de andere taal te leggen en mezelf te overhoren. Ik bedacht hoe het woord geschreven moest worden en controleerde of het klopte. Dat is veel minder werk dan woorden op kaartjes schrijven. Bij mijn jongens werkte een online overhoorprogramma (Teach 2000) prima.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 08:17 
Volwassene

Da's natuurlijk sowieso waar.
Wat wekt, wetenschappelijk bewezen, is in ieder geval:
- herhalen
- verschillende zintuigen gebruiken (dus bv lezen, hardop zeggen, schrijven (gevoel))
- koppelen aan informatie die je al hebt (een woord in een andere taal bijvoorbeeld)
- ezelsbruggetjes gebruiken

Dat laatste heb ik zelf op een grappige manier gemerkt. Ik doe een soort topografiespelletje op de Ipad. Ik ken ondertussen alle landen van de wereld en heel veel hoofdsteden uit mijn hoofd, met de vlaggen erbij, en ook kleine eilandjes en delen van landen enz. Maar ik had met een aantal moeite. Zo was er bijvoorbeeld Ingoesjetie, met hoofdstad Magas. Dat onthoud ik door me voor te stellen dat ze In Goes soep maken, met Maggi. En de hoofdstad van Tatarije is Kazan. Daar staat Hans Kazan te goochelen, en dan roept 'ie "Tataaaa!".

Maar hoeveel van alles iemand nodig heeft, verschilt wel. De een heeft genoeg aan een paar keer overlezen, en de andere heeft het echt nodig om al deze middelen toe te passen.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 09:13 
Volwassene

Zo onthield ik als kind Oostenrijk met Wenen: mijn tante ging altijd naar Oostenrijk op vakantie. Dan misten wij haar, en moesten we “wenen”.
En bij Griekenland zei mijn zus tegen me: onthou maar dat dat aan je tenen hangt. Dat vond ik als negenjarige erg grappig, en ben de hoofdstad nooit meer vergeten.

Ik ben erg van de ezelsbruggetjes.
En dat hardop stampen werkt voor mij leerde ik op de Havo. Ik wilde eens een keer een voldoende halen, en besloot echt goed te gaan leren. Maar de toets was al de volgende dag. Toen ben ik op het toilet gaan zitten, en heb binnen een half uur twee bladzijdes vocabulaire in mijn hoofd gezet. Door gewoon hardop te herhalen.
Mijn vader was altijd meer van het uitleggen en verbanden aanbrengen. Als kapstokken, zei hij altijd, om de rest aan op te hangen.

Ja, de kennis van hoe het moest had ik wel. Maar om vervolgens dan de stap te zetten om het ook te gaan doen, dat was ( en is) veel ingewikkelder hier in huis. Terwijl ik weet dat , als ik aan de gang ga, het ook zo voor elkaar is.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 10:03 
Volwassene

Waren je ouders vast blij mee dat je het toilet zo lang bezet hield. :wink:
Ezelsbruggetjes zelf bedenken vond ik ook altijd goed werken.

Wij kregen gister brieven voor kamp mee. Het wordt nu allemaal echt. Oudste is nog nooit zo lang van huis geweest. Ik ben echt benieuwd hoe zij en hoe wij het gaan vinden. Mezelf kennende tel ik de dagen af tot ze weer thuis is.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 14:00 
Volwassene

Bij ons is kamp een extra bijdrage, zoals schoolreisje ook altijd een aparte bijdrage is. Maar de gewone bijdrage is dan maar € 25.

Dochter is begonnen aan de musical en heeft een bepaalde rol op het oog, dus da’s even afwachten of dat gaat lukken.

Hier zijn er geen werkstukken die thuis gemaakt moeten worden, wel een spreekbeurt, een proefje en een krantenartikel. Ook doen ze hier ook niet aan cijfers, dus meer voldoende of niet. Bij toetsen (engels/aardrijkskunde/geschiedenis) kunnen ze wel een goed! Krijgen als alles goed is. Ik vind dat ze wel wat strenger mogen zijn op de inhoud van de projecten bv. Het is voltijd hb, maar ik heb niet echt het idee dat er veel geeist wordt. Ben benieuwd daardoor hoe het volgend jaar gaat. Gisteren heeft ze de bevestiging gekregen dat ze op de locatie van haar keuze terecht kan. Dus die onzekerheid is ook weer weg.

Verder gaat het zo z’n gangetje.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 22:21 
Volwassene

We hebben vandaag de toelatingsbrief gekregen. Ze is aangenomen op het regulier TTO gymnasium :D

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 22:31 
Volwassene

Leuk Launie!

Daar moeten we nog even opwachten.... volgens mij kwam die bij de middelste ook pas in april ofzo... En dat het de landsgrens over moet, helpt niet in snelheid.... :lol:

Jongste heeft schitterend rapport mee naar huis en vandaag genoten van de Kangaroewedstrijd. Vindt het schaken ook weer zo leuk nu hij echt uitdaging heeft, dat hij woensdag mee gaat doen met een schoolschaaktoernooi. Mama rijdt wel.... volgens mij krijg ik de rest van zijn team ook mee.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 11:07 
Volwassene

Launie, gefeliciteerd! Hebben jullie het nog een beetje gevierd?

Bloemetje, gefeliciteerd met het mooie rapport en wat leuk dat hij het schaken weer helemaal ontdekt heeft.

Ook wij krijgen in april pas te horen of dochter op de school van haar 1e keuze is geplaatst.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 10:44 
Volwassene

Ik heb de mail binnen dat jongste is aangemeld op de school, nog niet de bevestiging dat hij is aangenomen (maar voorzie geen problemen). Gisteren was er Schoolschaakkampioenschap van de provincie, jongste en een meisje uit groep 6 en een jongetje uit groep 4 deden mee. Het was heel gezellig om met deze 3 op pad te zijn. Jongste heeft het super gedaan met 5 gewonnen wedstrijden, 1 keer remise (de tegenstander stond pat) en 1 keer verloren. Wel een lange dag, we vertrokken om 12.30 aan school en om 18.45 pas thuis (moest die andere 2 ook even thuis brengen). Normaal is 4 leerlingen, ze werden nu voor het begin aangevuld met 2 kinderen (1 reserve) maar die 2 moesten vroeg weg.

Ze zijn begonnen met de musical rollen te verdelen, hebben gisteren lekker de hele ochtend in een kinderatelier gewerkt met speksteen. Zo lukt het wel om het nog even vol te houden.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 12:42 
Volwassene

Dochter hier is druk bezig geweest met haar outfit voor het cito finito feest wat ze de avond na de cito hebben. Voor mij helemaal nieuw (want nieuwe school sinds vorig jaar mei), maar wat een leuk idee.

Verder is de musical dacht ik wel al bekend, maar beginnen ze hier pas mee na de eindcito. Binnen haar hockeyteam hadden ze wel al uitgevonden dat ze met zn 3en (alle andere school) dezelfde musical hadden.

Gisteren was er iemand in de plusklas geweest die haar verhaal kwam vertellen over het donorhart dat ze gekregen had toen ze klein was. Volgens mij maakte dit toch behoorlijk veel indruk,

Verder is ze druk met schoolvoetbal en wil ze aan de ene kant heel graag beginnen aan de brugklas (en zijn ze onderling daar volop mee bezig), maar aan de andere kant vindt ze dit schooljaar ook weer erg snel gaan en vindt ze het erg raar dat het eigenlijk over 3,5 maand al weer voorbij is. In de klas wordt volop geoefend voor de eindcito en dit stoort haar behoorlijk. Maar een aantal in de klas hebben nog een dubbeladvies en hopen op een hoger advies (ook een goede vriendin), dus ze hoopt voor hun dat het wel gaat helpen.

Morgen gaat ze samen met haar nichtje met de trein naar opa en oma. Zij stapt een halte eerder in, nichtje komt het volgende station erbij. Tot nu toe is ze wel al met de stoptrein alleen of met een vriendin op pad geweest, maar eigenlijk nog nooit zo ver. Maar ook hier heeft ze heel veel zin in en merk je gewoon dat ze enorme stappen aan het maken is.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 03 apr 2019, 10:09 
Volwassene

Ja, inderdaad een gek idee dat ze over 3,5 maand klaar zijn met de basisschool.
Hier zijn ze na de voorjaarsvakantie begonnen met de musical. Door een ouder met de leerlingen geschreven, dus geen kans dat andere scholen hetzelfde doen.
Al is ze ook wel klaar met de basisschool en toe aan wat nieuws.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2019, 10:56 
Volwassene

Inderdaad een gek idee. Begin dit schooljaar dacht ik dat dochterlief nog 2 jaar basisschool voor de boeg had. :lol:

Annemiek, wat een leuk idee, dat Cito finito feest. En alleen met de trein naar opa en oma, dat is inderdaad een hele stap.

Ik hoor zelf weinig terug over wat er in de klas gebeurt, maar ze zullen vast bezig zijn met het voorbereiden voor de eindtoets. Bij ons is het de IEP. Ik verwacht er niet veel van eigenlijk, hoor her en der dat hoogbegaafde kinderen er niet altijd goed op scoren. Voor ons is hij ook niet belangrijk, aangezien er al een VWO advies ligt.
De musical wordt hier helemaal zelf geschreven, daar zijn ze denk ik al wel mee bezig. Volgende week gaan ze 5 dagen op kamp. Ik merk dat ik dat nu toch wel spannend vind. Dochterlief ook, die is op het moment niet echt goed aanspreekbaar en heeft weer veel zenuwentics. Ze heeft er wel heel erg veel zin in.

We zitten weer even in een werkstukdipje. We hadden een hoofdstuk -en paragrafenindeling gemaakt en dat gaf veel structuur, maar inmiddels is 's avonds een half uur aan je werkstuk zitten niet meer voldoende. We moeten echt afspreken wat ze per avond typt.

Verder hadden we een gesprek met de meester. Hij had wat zorgen over het sociale stukje. Dochter is weer heel erg op zichzelf en zoekt weinig contact. Was er wel even door van mijn stuk gebracht, heb er een apart topic over geopend. Ik gun mezelf even de tijd om erop terug te komen en maak na de kampweek wel een afspraak met de meester. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het soms ook niet meer weet met oudste. Ze is zo'n intens meisje.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2019, 16:38 
Volwassene

Vanmiddag het mailtje gekregen waarin staat dat oudste is geplaatst op de school van haar eerste keuze. Hoera! Dat gaan we vieren met junkfood bij een grote Amerikaanse keten.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2019, 16:28 
Volwassene

Tijdje niet geweest! Ik was druk met wat (leuke) privézaken en heb heel veel laten versloffen.

In het kort: gefeliciteerd voor de geplaatsten!

Hier zijn de papieren ook binnen en kunnen de jongens naar de school van keuze. (hadden we ook verwacht, aangezien er geen loting is hier in de stad) Naast de plaatsingsbrieven zijn ook de uitnodigen voor de kennismakingsgesprekken en de ontmoetingen met de nieuwe klassen en mentoren binnen, wat het voor de jongens wel heel erg echt maakt. Zo leuk!

Mijn mannen zijn echt toe aan de middelbare school en ik merk dat ik er ook aan toe ben. Het wordt tijd voor wat nieuws en ze zijn nu toch wel te groot voor de basisschool. Grappig, want aan het begin van dit schooljaar dacht ik er heel anders over en had ik wat moeite met loslaten.

Volgens mij zijn ze wel een soort van begonnen aan de musicals, maar ik hoor er weinig over. Beiden houden van toneelspelen (hebben ze van hun moeder!), maar ik denk niet dat die hele musical erg interessant is. Het enige wat ik heb gehoord is dat ze baalden van klasgenoten die musicals heel stom vinden en de boel verstieren, dus ik denk dat ze niet zo enthousiast zijn. Maar goed, dat weet ik niet zeker.

Wat ik wel zeker weet is dat ik dol ben op musicals! Afgelopen donderdag ben ik voor de derde keer in drie maanden naar Cats geweest. :D Ik heb daar meerdere redenen voor:

1. Ik hou van musicals in het algemeen en van Cats in het bijzonder.
2. De eerste ronde ging ik met dochter voor haar verjaardag.
3. Jongste zoon was wat jaloers, dus ik ben twee weken later ook met hem gegaan. Hij kan er ook niets aan doen dat hij, net als zijn moeder, van musicals houdt en dat moet je als ouder toejuichen.
4. Ze hadden nog extra speelweken ingelast en man had last-minute kaartjes geregeld. Helemaal speciaal voor mij!

Kortom: ik was a happy camper afgelopen donderdag.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2019, 16:31 
Volwassene

Dee, ik hou van junkfood! Tijdens mijn studententijd at ik elke week bij de grote M samen met wat huisgenoten, maar ik kan er helaas niet meer zo goed tegen. Na een junkfoodfestijn heb ik standaard een kater-gevoel en voel ik me niet lekker. Jammer.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2019, 13:13 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Mijn mannen zijn echt toe aan de middelbare school en ik merk dat ik er ook aan toe ben. Het wordt tijd voor wat nieuws en ze zijn nu toch wel te groot voor de basisschool. Grappig, want aan het begin van dit schooljaar dacht ik er heel anders over en had ik wat moeite met loslaten.

Hier precies hetzelfde. Eind vorig schooljaar zag ik het nog niet zo, Dochter over een jaar al naar de middelbare. Nu is het de laatste maanden echt uitzitten. Dat ze er zelf zo klaar voor is maakt dat ik er zelf ook meer vrede mee heb. Al zal ik op de afscheidsavond echt nog wel een traantje laten hoor.

Wij hebben ook de toelatingsbrief ontvangen. Geen verrassing, er was ook geen loting ofzo. Begin juli is er een kennismakingsmiddag. Wat me alleen een beetje verbaast is dat we geen gesprek meer lijken te krijgen. Terwijl ik op het inschrijfformulier wel had aangegeven behoefte te hebben aan een gesprek. Met name vanwege de dyslexie van Dochter. Ik denk dat ik toch nog maar ga bellen.

Verder nog wel gedoe op sociaal vlak. Dochter heeft heel goed geanalyseerd hoe het komt dat ze niet in de grote groep meisjes past. En die analyse klopt prima. Ook heeft ze besloten dat ze zich niet aan gaat passen om er toch bij te horen, al betekent dat dat ze soms buiten de boot valt. Ik vind het heel erg knap van haar. Maar leuk is het niet altijd. Er is ook gedoe in haar hockeyteam. Het enige meisje waar ze een klik mee had is per direct gestopt. Er zijn een aantal meiden in haar team die gewoon echt niet leuk zijn. En nu dat ene meisje is gestopt is Dochter de pispaal van het team geworden. Dochter gaat ook stoppen met hockey maar van ons moet ze in principe het seizoen afmaken. Inmiddels ben ik in gesprek met de coach, maar het is wel lastig. Toch ook maar per direct stoppen?

Pagina 10 van 17 [ 334 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende