Het is nu 22 nov 2018, 12:33

Pagina 2 van 2 [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2018/2019
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 10:42 
Volwassene

Spitsmuis, ik heb dochter met de auto gebracht naar de Amerikaanse begraafplaats in Margraten want dat was de eerste stop voor de leerlingen op de fiets. Heb met dochter de rondleiding mee gedaan (ook interessant voor mama). Daarna op het gemak geluncht met zijn tweeën en haar terug naar school gebracht waar ze in groep 7 ging werken. Die juf van groep 7 had ze zelf eerder gehad en voelde ze zich fijn in de klas.
Dag 2 heeft ze bij groep 7 in de klas gewerkt aan haar eigen taakjes.
Dag 3 was de sportdag dus heb ik haar gebracht naar het kamp en mijn man savonds haar weer opgehaald (ze besloot wel de avond nog even te blijven).
Dag 4 kwamen ze terug van kamp en heeft ze in groep 7 mee gewerkt aan haar eigen taakjes.
Aangezien dochter in groep 7 de overstap van België naar Nederland heeft gemaakt, heeft ze o.a. iets van topo uit groep 6 gedaan (daar deden ze Nederland en dat had ze dus gemist in België) en ze mocht een zelf gekozen boek lezen en nog iets van oefeningen van iets wat ze nog niet zo goed beheerste.
Echt een voor haar samengesteld boekje met taakjes dus. Maar dat had ook goed een onderwerp uitdiepen kunnen zijn wat ze zelf wilde.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 10:53 
Volwassene

Dank je! Ik neem hem mee voor school!

Tot nu toe hadden we een paar opties om kamp te ontlopen (ik mee of ziek melden), maar zoon kan ook in groep 7 wat interessante werkjes maken. Of anders helpen in groep 3 ofzo. Vindt ie ook leuk. :D

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 11:00 
Volwassene

Er is vast genoeg mogelijk, zeker als je nu al aangeeft dat zoon dat kamp helemaal niet ziet zitten en graag voor een alternatief gaat met als onderdelen x en y... Helemaal thuis blijven kan inderdaad alleen als je ziek bent maar helpen in groep 3 of groep 4 (kinderen uit groep 8 zijn leesmaatje van groep 4 kinderen bij jongste op school) of een eigen ding doen kan ook heel leuk zijn!

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 22:04 
Volwassene

@Spitsmuis: mijn zoon is in groep 8 niet mee op kamp geweest en hij ging - op 1x na - ook niet naar klassefeesten. Hij kon het zelf prima verwoorden: "ik heb niks met mijn klasgenoten dus waarom zou ik er dan mijn vrije tijd mee doorbrengen".
De leerkracht van groep 8 respecteerde zoon's standpunt. Hij betrok zoon bij het afscheid door hem achter de schermen klusjes te laten doen maar hij hoefde niet mee te doen aan de eindfilm (hier geen musical) en in de week van het kamp zijn wij een paar dagen met de kinderen naar Zeeland geweest.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 06:11 
Volwassene

Paula, mijn zoon staat er net zo in. Hij heeft niets met ze en zij niet met hem. Geeft niet, maar ze moeten hem niet uitlachen omdat hij leren toevallig leuk vindt. Gelukkig heeft hij een vriendin die in hetzelfde schuitje zit en samen maken ze hun werk, spreken ze af en proberen ze zich niets van de rest aan te trekken. Lastig!

Ik ga het er met zijn juf eens over hebben. Ze is heel fijn en denkt lekker mee (en windt zich net zo op over deze klas als ik!), dus ik denk dat we wel wat kunnen bereiken.

De opties:
- Niet mee en schoolwerk doen in groep 7. Zijn beste vriendin ziet het ook niet zitten om met deze apenrots en meidenvenijn een week op kamp te moeten. Zij blijft ook liever op school begreep ik van haar moeder. Misschien kunnen ze samen een tof project doen.
- Niet mee en hulpmeester worden in groep 3 en 4. Zoon zou dit super vinden! Zijn zusje zit in groep 3 en hij is dol op kleintjes dingen uit te leggen. (hij vindt dat zijn zusje in een leuke klas zit. Dat is ook zo. :D )
- Wel mee en ik ben standby, zodat ik hem op kan halen.
- Wel mee en ik ga mee als begeleiding. (heb ik echt geen zin in!)

Ik ga kijken of ik een afspraak kan maken met zijn juf en de directeur.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 12:10 
Volwassene

Ik ben al een tijdje wat minder actief, maar lees nog wel regelmatig mee.
Ondertussen is het herfstvakantie en beginnen ze volgende week alweer met wat citotoetsen.
Veel ouders en kinderen uit J zijn klas zijn nu al in paniek, omdat ze in deze regio alle lvs toetsen vanaf gr 6 mbt rekenen, begrijpend lezen en spelling meetellen voor het uiteindelijke advies .
Hier mag niet teveel van af worden geweken door de leerkracht.

Tot nu toe doet J het meer dan prima, maar hij hangt de laatste tijd wel erg in zijn hangmat en is in feite klaar met alle gr 8 stof.
Hij zei dat hij hij zijn best zal doen voor deze cito’s , maar als het advies binnen is en hij de eindcito moet maken, verkondigde hij al dat hij dan lekker zou gaan chillen en het niet zo serieus zal maken want het telt toch niet mee.
Op dit moment, als hij klaar is met zijn weektaak, mag hij in de rest van de tijd spelletjes doen op de laptop, en aangezien hij erg snel klaar is met zijn taken, is dat meer tijd dan wij wenselijk vinden.

Vanaf de herfstvakantie krijgt hij een pakket op maat met VO stof/brugklastraining, buiten school, maar wel binnen schooltijd voor een dag per week.
School werkt daar aan mee, en hij zal ook huiswerk moeten maken nadat hij klaar is met zijn weektaak zodat hij kan oefenen met vaardigheden die straks belangrijk zijn voor het VO.
Helaas zijn er geen masterclasses van het VO bij ons in de buurt, dus we hebben nu naar een alternatief gezocht, die wij zelf moeten bekostigen.

De particuliere verrijkingsklas die hij vorig jaar volgde binnen schooltijd, was te weinig bezig met leren/leren, executieve functies etc, en lag het accent vooral op het creatieve proces.
Voor mijn creatieve zoon aan de ene kant heerlijk, maar de zaken waar echt aandacht aan besteed moest worden, kwamen niet structureel aan bod.
Hij vond het verder eigenlijk ook alleen maar vermaak en had het iets te gezellig met zijn vriendjes.

We hopen dat hij nu wat meer uitgedaagd gaat worden en dat hij genoeg vaardigheden leert om volgend jaar een goede start te maken op het VO.
Hij zegt nu al dat het een stuk moeilijker is (oefendag) maar dat de hoeveelheid prima te behappen is en dat hij wat meer wordt uitgedaagd.
Ik ben erg benieuwd wat dit hem gaat brengen aankomend jaar, want een jaar niksen is volgens mij funest.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 20:31 
Volwassene

Ocicat, citotoetsen nu? Doen ze bij ons op school in januari...

Mijn jongste is heel vrolijk op het moment, goede cijfers, goed punt voor zijn boekbespreking en nu moe van een weekend kamp.
Gelukkig hangt hij bijna niet meer voor oud vuil op de bank!

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 20:59 
Volwassene

In groep 8 kan gekozen worden voor B8, ipv halverwege het jaar. Voordeel is dat je niet zo dicht op de eindtoets zit.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 21:03 
Volwassene

Ahh dat verklaart!

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 09:20 
Volwassene

B8 en M8 zijn toch dezelfde toetsen, maar met andere normering?

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 09:51 
Volwassene

Het zijn inderdaad dezelfde toetsen en de normering is aangepast.
Ze doen nu studievaardigheden, woordenschat, technisch lezen en misschien DMT.
De cito’s die er meer toe doen, worden in januari afgenomen.
De reden is volgens mij om de druk in januari wat te verzachten, mede omdat dan ook alle open dagen en proeflessen voor het VO in deze maand vallen.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 10:36 
Volwassene

@Ocicat, zou ik wat meer info mogen over die brugklastraining? Klinkt interessant!

Oudste was afgelopen vrijdag in tranen :( . Ze benoemt heel goed wat er aan de hand is: ze leert niks meer en wil wel wat leren. Ze heeft wel extra werkboekjes (bijvoorbeeld een boekje over natuurkunde wat ze superleuk vindt) maar ze moet nog steeds sommen maken waarvan ze niks leert. Ze heeft best wat aanpassingen in haar werk, hoeft alleen maar mee te doen met instructies als ze dat zelf wil/nodig vindt en met de Snappet zou het redelijk op niveau moeten zijn. Maar het is dus niet genoeg. Ze zou het gaan bespreken met de juf. Ook sociaal merk je steeds meer dat ze toch niet echt aansluiting heeft. Ze wordt niet gepest en ligt op zich goed in groep, maar dat vergt wel aanpassing van haar en dat is ook vermoeiend. Ze slaapt ook slecht de laatste weken. Groep 8 voelt zo echt als uitzitten :( .

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 20:23 
Volwassene

Ik hoor van mijn dochter over Snappet ook weinig positiefs (en dit kreeg ik ook terug van de juf): het idee is prima, maar het zijn eindeloos dezelfde soort sommen op een bepaald punt.. Niet echt uitdagend. Zelf geen ervaring mee, maar dit hoorde ik vanmiddag.

Hier is het verder ook vooral herhalen herhalen, gelukkig heeft de oudste masterclasses op drie verschillende middelbare scholen in de omgeving. Dat is iedere dinsdag van 13-16 wat vakken proeven zoals natuurkunde, Grieks en Latijn, kunst, wiskunde, scheikunde etc. Daar leeft ze erg naartoe, verder is het inderdaad 'uitzingen' van het jaar lijkt wel.

Bij onze dochter met haar dyslexie nog wel wat aandachtspunten dus we hebben wel wat te doen verder en te verbeteren(!), maar de rest van de stof.. Pff..

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 11:51 
Volwassene

Mijn dochter heeft een beetje hetzelfde, te weinig uitdaging en je kent het nu allemaal wel, ze is echt toe aan nieuwe vakken en onderwerpen op de middelbare school. De groep is dit jaar ook erg onrustig met veel jongetjes die de nodige aandacht opeisen. En helaas wat kinderen met wie ze veel omging die naar de middelbare school zijn vertrokken..
Ze heeft nog de komende maanden dyslexiebegeleiding. Hopelijk dat ze daar nog wat vooruitgang mee boekt.

Afgelopen weken al proeflessen gedaan op een middelbare school en komende weken op een andere middelbare school.
Ze is er nog niet uit, Vrije school, regulier, tweetalig, wat een keuzes en ze hebben allemaal voors en tegens.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 12:51 
Volwassene

[quote="ElisHug"]@Ocicat, zou ik wat meer info mogen over die brugklastraining? Klinkt interessant!

Omdat er helaas geen masterclasses zijn in onze regio, hebben wij uiteindelijk voor een maatwerktraject gekozen, die verwantschap heeft met de brugklastraining die het huiswerkinstituut/particuliere school ook geeft.
Hij gaat hier een dag per week naar toe ipv de externe verrijkingsklas.
Het kost een hoop geld, maar een jaar vervelen is funest en nu wordt hij en uitgedaagd en voorbereidt op het VO.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 15:49 
Volwassene

Het klinkt wel goed, die voorbereiding op de brugklas, dat zou voor M. zeker niet overbodig zijn geweest. Voor F. is het denk ik minder nodig.

F. loopt tegen hetzelfde aan als jullie kinderen als ik het zo lees. Er is weinig nieuws meer, veel herhaling. Toch lijkt ze wel met plezier naar school te gaan.
Ze vindt haar verrijking wel leuk zegt ze, en soms ook wel moeilijk.
Deze maand is misschien nog saai, maar mijn ervaring is dat het vanaf december groep 8 aan één stuk bijzonderheden en activiteiten is. December met sint, kerst en oud&nieuw
op school, in januari de M8 toetsen, februari de IEP en daarna gaan ze flink aan de slag met de musical en voorbereiden voor kamp. F. vindt het daarom wel prima zo,
ze zit het saaie nog wel even uit. Maar ze kijkt wel echt uit naar het VO, en hoopt dat ze door de VWO-Extra selectie zal komen, samen met haar (eveneens 145+) vriendin.
Ik hoop met haar mee ;) Het zou zo fijn zijn als ze bij elkaar kunnen blijven, dat geeft een mooie basis veiligheid.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

Pagina 2 van 2 [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2