Het is nu 17 okt 2018, 15:55

Pagina 1 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 8 2018/2019
BerichtGeplaatst: 26 aug 2018, 20:09 
Volwassene

Morgen begint school hier weer, ik vind groep 8 toch wel een bijzonder jaar, laatste jaar van de basisschool en een middelbare school uitzoeken, ik ben benieuwd.
Mijn dochter heeft er zin in.

Berichttitel: Re: Groep 8 2018/2019
BerichtGeplaatst: 26 aug 2018, 20:39 
Volwassene

Mijn jongste start morgen ook in groep 8. Ze heeft er ook echt veel zin in.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 26 aug 2018, 22:46 
Volwassene

Ook hier een dame die morgen in groep 8 begint. De laatste eerste schooldag van de basisschool! Ze heeft er heel veel zin is, maar is wonder boven wonder zonder problemen ingeslapen.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 06:07 
Volwassene

Ook hier gaat het vandaag beginnen. Helaas heeft dochter er helemaal geen zin in....

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 09:43 
Volwassene

Hier vorige week weer begonnen, maar wel op een andere school (haar oude school waar ze heeft gezeten tot halverwege groep 3). Ze vindt het allemaal nog erg spannend.
Ze is overgestapt omdat in haar groep haar vriendinnen onverwachts weggingen vanwege verhuizing en terug naar oude school. De kinderen die overbleven had ze geen contact mee. Wel met de vorige groep 8, maar die vertrokken natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 16:05 
Volwassene

Ik meld me ook. Nog een weekje vakantie hier. En dan breekt ook voor jongste het laatste jaar van de basisschool aan. Zuslief gaat dit jaar naar de middelbare.
Groep 8 is echt een heel bijzonder en leuk jaar! Jongste verheugt zich er op maar heeft eigenlijk ook al een beetje zin om naar de middelbare te gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 17:51 
Volwassene

Ik wil hier ook gaan meeschrijven! Volgende week start de oudste in groep 8. Ze heeft er totaal geen zin in, geen hb-klas meer en weinig aansluiting met de andere kinderen (helaas). Dus we maken er nu nog een extra leuke week van :)

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 18:01 
Volwassene

Ik meld me ook voor groep 8 komend jaar. Gelukkig deze week nog vakantie. Dan begint het allemaal weer.

F. krijgt komend jaar de leukste meester en tegelijk ook een van de beste leerkrachten van de school. M. heeft 2 jaar geleden
een fantastisch jaar gehad bij hem in groep 8. Maar haar situatie was anders, hij heeft haar op een heel mooie manier uit het onderpresteren weten te
krijgen. Ik ben benieuwd of F. als goede presteerder die veel uitdaging nodig heeft net zo'n
goede leerkracht aan hem heeft, maar ik verwacht eigenlijk van wel.

Ze heeft er zelf in elk geval wel weer zin in. :D

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 09:44 
Volwassene

Hier twee jongens in groep 8!

Gisteren zijn ze begonnen en vol praatjes kwamen ze thuis. (ze zijn nu echt heel erg groot) Ze zitten niet bij elkaar in de klas, maar beiden hebben het getroffen met de leerkrachten dit jaar. (eigenlijk hebben al mijn kinderen echt hele fijne leerkrachten)

Zoon 1 heeft een leerkracht die nieuw is op school, maar wel flink wat ervaring heeft. Zoon zei dat ze niet te streng en niet te lief is. Precies goed, volgens hem!
Zoon 2 heeft een leerkracht die mijn dochter heel even in de kleuters heeft gehad. Ik ken haar dus al een tijdje en zij is echt super! Dol op jongens, stoer, sportief, ervaring met begaafde kinderen en een stem als een misthoorn. Daarnaast is ze graag buiten met leerlingen en daagt ze ze uit. Precies wat mijn knulletje nodig heeft!

Voor beide jongens gaan we uit van een vwo-advies en wij maken ons niet zo druk over komend jaar. We hebben alle vertrouwen in de leerkrachten, de jongens hebben zin in dit jaar en er worden driftig afspraakjes gemaakt. Kortom: groep 8 lijkt een topjaar te worden!

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 10:01 
Volwassene

Mijn jongste is vorige week begonnen in groep 8. Super leerkracht die mijn middelste vorig jaar had. Helaas voor geschiedenis een leerkracht waar hij niet blij mee is. Mij is nog niet helemaal duidelijk waarom ze voor geschiedenis en naut naar andere leerkracht gaan. Naut krijg hij zijn leerkracht van vorig jaar voor. Jongste was niet zo duidelijk in het verhaal, info avond volgt nog dus ik zal het wel horen.

Hij mag masterclasses gaan volgen op de middelbare school waar zijn broer net vorige week begonnen is. Helaas is jongste wel al ziek thuis. Gisteren met rode wangen en gloeiend uit school gehaald al voor de lunch. Nu wordt er druk Vlotte Geesten gespeeld met buurjongetje (die pas volgende week begint). Praatjes genoeg maar fit is hij niet.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 08:25 
Volwassene

Meld! Mijn oudste zit ook alweer in groep 8. Echt enthousiast is ze niet. Nu is ze drie dagen op kamp, ik ben benieuwd hoe het volgende week gaat. Ik denk dat ik wel even een gesprekje aan moet vragen met de juf. Ze heeft dezelfde juf als vorig jaar (combi 7/8) maar het is wel tijd voor een update zullen we maar zeggen.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 16:43 
Volwassene

Hier gaat het erg goed. F. is vrolijk (M. en H. overigens ook, wat een genot als het met alle 3 gewoon eens goed gaat!).

Het is hier vooral heel opvallend hoe F. in een week tijd gegroeid is. Ze is nu duidelijk "de oudste" van de school en dat straalt
er vanaf, ze oogt ineens wel een jaar ouder, gedraagt zich ook anders. Ze is in elk geval heerlijk zelfverzekerd en zit goed in haar vel.

Merken jullie ook dergelijke invloed van groep 8 op jullie kinderen?

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 18:28 
Volwassene

Hoe is het nu Elishug?

En wat lekker Jamathi dat ze het alledrie zo naar hun zin hebben! :) Hier merk ik weinig van dat 'de oudste' zijn.

De oudste zag er erg tegenop omdat ze niet meer naar de hb-klas kon (na 2 jaar mag je niet meer), maar ze is nu uitgenodigd voor masterclasses op diverse middelbare scholen. Ik denk dat ze dat geweldig gaat vinden. Eindelijk een lichtpuntje voor haar!

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 22:29 
Volwassene

Ik merk wel dat J zich heel bewust is van haar eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van het leren. Ze geeft aan bij de leerkracht als ze iets niet snapt, en vraagt ook aan mij om uitleg. Vandaag hadden ze een moeilijke rekenles, met staartdelingen, en die waren weer wat weggezakt. Nou heb ik toevallig (omdat ik leerlingen in haar klas heb) de inlogcode van de snappet van de leerkracht, dus ik kon (in overleg met de leerkracht) kijken wat er nou precies voor sommen zo moeilijk waren. Ze wil dat dan ook graag snappen en kunnen. Stiekem is haar doel denk ik nog steeds VWO, hoewel ik de kans niet groot acht. Maar haar streven en werkhouding vind ik mooi.
En waar de andere twee op de basisschool nooit ergens moeite voor hoefden doen, leert zij nu al heel hard werken, dat kan haar later nog van pas komen.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 15:17 
Volwassene

Bij ons dametje loopt het naar mijn gevoel niet lekker op school. ook heb ik een wweek geleden gedroomd dat haar VWO advies ingetrokken werd, en dat haar idee om naar een categoraal gymnasium te gaan daarmee in rook op ging. Nu heb ik weinig zicht op hoe het nu eigenlijk op school gaat, dus heb ik maar een gesprek met de juf aangevraagd, om het er over te hebben. (of juf nog steeds denkt dat het Gym een goed idee is voor dame)

Verder is ze met een soor SoVa training gericht op Hb-ers begonnen, maar heeft ze stress over de eerste huiswerk opdracht.

Zelf zit ik nu ook niet echt lekker in mijn vel, dus kan haar niet zo goed helpen (wat mij dan weer frustratie geeft).

Ze zit ook nog steeds niet helemaal lekker in de klas.
Buiten de klas gaat het wel ok, ze heeft nog steeds veel zin in MuseumJeugdUniversiteit, is daar nu ook vriendinnen aan het maken. En heeft het ook naar haar zin op de Scouting, alleen vind ze het denk ik wel jammer dat de oudere meiden zijn overgevlogen. (en daar zaten ook meiden bij die in groep 7 zaten, maar ja het gaat op leeftijd). nu vind ze het ook wel leuk om zich over "kleintjes" te ontfermen.

Vorige week had ze een engels toets en die had ze helemaal niet geleerd, en ze had drie foutjes, maar dan nog. Haar handschrift is ook nog steeds niet helemaal zoals handig is. Ze mag nu los schrijven, maar valt dan terug in haar eigen aangeleerde (kleuter) handschrift en haalt hoofdletters en kleine letters door elkaar.

Al met al, weet ik het even niet meer.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 09:15 
Volwassene

Lastig Eekhoorntje.

In de presentatie over het VO van groep 8 werd aangegeven dat de eindCITO (afgezien van VWO) alleen nog maar dubbele adviezen geeft. Is blijbaar veranderd dit jaar.

Verder wordt bij dochter de digitale CITO afgenomen. Dochter vindt dit maar jammer. Zoals zij aangeeft : als het op papier staat voel ik de som/vraag beter.

Hier beginnen binnenkort de proeflesjes, en ik moet wel zeggen dat ik het hele keuzeproces van dochter weer leuk vind om mee te maken. Het is binnen een half jaar al drie keer volledig veranderd, maar ik vind het zo mooi om te zien hoe ze hierin haar keuzes maakt en steeds nieuwe informatie meeneemt in haar beslissing.

Er zijn twee goede scholen in de buurt met een breed aanbod, waar ze voor ons vrij is om tussen te kiezen. Dat maakt de keuze (vooral als je bekijkt dat je in Adam 12 voorkeursscholen moet opgeven) wellicht wat beperkt, maar omdat beide scholen ook al bekend zijn bij ons, ook heel fijn overzichtelijk.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 09:30 
Volwassene

Ach Eekhoorn, wat een zorgen. Ik herken het helaas in een van mijn zoons. Gedeelde smart is halve smart, zeg maar.

Mijn zoon zit dus ook in groep 8 en het is op vorig jaar na nooit echt lekker gegaan op school. Leren kan hij prima, maar sociaal gezien lukt het niet. Nu zit hij ook in echt een hele stomme klas en zou ik hem bij zijn tweelingbroer in de parallelklas willen plaatsen, maar mijn zoon wil dat niet. Ik snap het wel, want ik zie ook dat hij daar weinig aansluiting zal vinden. Hij zou dan wel zijn broertje hebben, dat wel.

De afgelopen maand heb ik al vier gesprekken gehad met zijn juf en de directeur. Iedereen is heel welwillend en begripvol, maar zoon glijdt tussen mijn vingers door een depressie in. Hij huilt veel, slaapt slecht (en normaal is hij dol op slapen!), hij vindt school saaihaaihaai en zou het liefst de hele dag bij mij zijn.

Na de herfstvakantie begint hij op de middelbare school met een aantal vakken. Hopelijk geeft hem dat wat lucht, maar dan nog zal hij dit jaar op kamp gaan (wil hij niet) en allerlei klassenfeesten hebben (wil hij ook niet). Van mij hoeft hij niet, maar mijn hemel! Wat had ik hem een fijne schooltijd gegund!

Nog maar een paar maanden. Ruim een half jaar en hij kan weg. Weg van deze school, weg van alle stomme kinderen en op naar het gymnasium. Hij heeft er zo'n zin in! Ik hoop maar dat dat leuker voor hem wordt.

Tot die tijd moet hij het maar uitzingen en zal ik hem regelmatig thuis houden. Gelukkig heeft hij de scouting en roeien waar hij fijne contacten heeft, maar ik zie hem ongelukkig zijn. En dat is stom!

Hij is namelijk zo leuk.

Serieus: hij is echt leuk. 't Is een mooi kind (lijkt op mij :D ), nieuwsgierig, leergierig, grappig, slim en eigenlijk heel sociaal. Waarom ziet zijn klas dat dan niet? Waarom pesten ze hem met zijn interesses? (de klassieken, munten, techniek en geschiedenis in het algemeen) Hij kan er ook weinig aan doen dat hij niet sportief is! Hij is wie hij is en had geen betere versie van zichzelf kunnen zijn.

Stomme rotklas.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 10:15 
Volwassene

Oh Spitsmuis, inderdaad herkenbaar, ook dochter heeft die interesses en vind school wel leuk, want daar leert ze wat. (Of ze dat echt doet daar?) maar haar kennis buiten school wordt inderdaad een beetje lacherig over gedaan, als in wandelende encyclodepie, enzo.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 10:22 
Volwassene

Ach Spitsmuis!

Mijn dochter is trouwens niet mee gegaan op kamp in groep 8. Ze heeft wel de sportdag mee gedaan maar verder had ze een alternatief programma op school. Dus ze moeten niet op kamp als ze echt niet willen (althans hier was dat makkelijk te regelen).

Jongste zit lekker in zijn vel, maakt grapjes, had een creatieve uitleg rond het kadootje wat hij voor zijn meesters verjaardag had uitgekozen (een soort fakkel voor in de tuin want die leek op een koningscepter en de meester was de koning van de klas :lol: ).
Morgen gaan we naar een concert van Bazart, vindt hij echt helemaal tof. Ik ben benieuwd, zo op de radio klinkt het erg lekker en cd 1 was ook een genot om te horen.

Voor wat betreft middelbare schoolkeuze zijn we er nog niet uit... Het wordt of de school waar de middelste zit en hij nu masterclasses volgt (Gepersonaliseerd leren) of toch een standaard middelbare school. Alleen zie ik de laatste school wat minder zitten vanwege hoop gedoe binnen de organisatie.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 10:34 
Volwassene

Eekhoorn, mijn zoon wordt ook een wandelende encyclopedie en Wiki-nerd genoemd. Hij vindt het gewoon leuk om kennis te hebben en snapt niet dat daar zo lacherig en pesterig over gedaan wordt. Ik snap het ook niet.

Bloemetje, kan je iets meer vertellen over het aangepaste programma? Wie weet kan ik daar meer mee voor mijn knulletje!

Zoon weet al zeker naar welke school hij wil: een categoriaal gymnasium op ongeveer een half uur fietsen. Hier in de buurt hebben we drie grote scholengemeenschappen, maar die vond hij allemaal niet. Het gym een dorp verderop vond hij direct super en hij kan niet wachten tot hij daar naar toe mag! Het leuke is dat mijn vader ook op die school heeft gezeten. Nu is paps al een tijdje aan het hemelen, maar ik weet zeker dat hij het fantastisch had gevonden dat zijn kleinzoon naar 'zijn' gymnasium gaat.

Tweelingbroer weet nog niet naar welke school hij wil. Aan de ene kant is hij nogal van de makkelijke en vindt hij vijf minuten fietsen meer dan genoeg. Aan de andere kant vond hij het gymnasium waar zijn broer naar toe gaat ook prettig, dus het wordt nog een uitdaging om de juiste school voor hem te vinden. Latijn en de Romeinen vindt hij niet zo, maar een proefles Grieks was hem goed bevallen. Of het wordt gymnasium, of hij kiest voor het technasium. Aan de andere kant vond hij de Vrije School ook wel wat en ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat dat ook goed bij hem past.

We'll see. Ik ben benieuwd wat zijn keuze uiteindelijk gaat worden!

Pagina 1 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende