Het is nu 26 jun 2019, 12:59

Pagina 4 van 6 [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2018/2019
BerichtGeplaatst: 16 feb 2019, 23:17 
Volwassene

Eerste rapport binnen en om door een ringetje te halen.
Ieder jaar weer lees ik hoe enthousiast de leerkrachten over hem zijn.
Ieder rapport eindigt met lieve R...
begrijpend lezen wat vorig jaar (toen hij versneld was) een C was, is nu een hoge B.
Supertrots! Rest A, A+ en bij Grammatica zelfs 144 uit 145 score. Ohja woordenschat een
B en hij zei dat hij deze totaal verknald had, dat viel wel mee dus.

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2019, 13:44 
Volwassene

@Loekie: Fijn dat het bloed goed was maar lastig dan te bepalen waar de vermoeidheid vandaan komt. Krijg ik toch een gevoel van te weinig uitdaging van...hier kan zl ook klagen over vermoeidheid juist als hij ( op school) weinig heeft gedaan.

Hier nog steeds aan het worstelen met wat er " nu toch gebeurt" op school. Gesprek gehad maar blijft voor ons als ouders wat onduidelijk wat en hoe ze nu hem gaan helpen.
Zl heeft het erg naar zijn zin op de HB afdeling, leuke vrienden en geniet van de extra vakken maar naar ons gevoel leert hij weinig als het om de regulieren vakken gaat.
Dit schooljaar zou hij met rekenen 7a beginnen ( eerste boek groep 7) , ondertussen is het bijna maart en nog niet begonnen.
Wat heeft hij het afgelopen half jaar gedaan?
Hij moest steeds nog dingen van 6B afmaken/ opnieuw doen want ze willen wel zien of hij het kan. Die werkbladen was hij 2 keer kwijt , een keer bleek er een gedeelte niet bij gezeten wat hij ook moest etc etc.
Ondertussen 3 weken bezig geweest met cito E6, 1 week lang hebben ze niet gerekend omdat er een ouder van klasgenoot was overleden. Helemaal begrijpelijk dat ze daar dan aandacht aan besteden natuurlijk en met de klas allerlei mooie dingen hebben gemaakt maar rekenen bleef weer liggen.
Begin deze week had hij eindelijk de cito af maar moest hij nog wat dingen verbeteren.

Ze gebruiken de cito hier niet voor de scores maar vooral als extra check. Hij had bv een vraag met een 3 boven de M maar had geen idee wat dat was.
Vind ik dan wel vreemd als je eigenlijk al begin dit schooljaar met groep 7 rekenen aan de gang zou gaan. Heeft hij zoveel dan gemist? Leggen ze te weinig uit of neemt hij het niet op?
Heel duidelijk is ( gelukkig ook voor school) dat er heel veel in de intrinsieke motivatie zit. Als die er is gaat hij als een speer en werkt hij ook hard ( en presteert hij ook hoog) is die er niet zoals nu bij rekenen dan doet hij amper iets en presteert hij flink onder.
Thuis is mij duidelijk geworden dat de tafels nog steeds niet goed geautomatiseert zijn, hij rekent ze nog steeds uit en dan loop je in groep 6/7 toch er tegen aan dat dat niet goed meer werkt en te veel tijd kost. Ook heeft hij heel eigen strategieen die ook niet meer werken.
Maar goed, zijn juf is er van overtuigd als hij het nu goed oppakt hij weer een grote sprong kan maken

Alleen hoe gaat hij het oppakken?!!

Therapie bij HB psycholoog ook afgerond want zl gaat prima en weet heel goed hoe hij bv met zijn boosheid moet omgaan enzo
Tja, hij weet echt heel goed alles te zeggen. Is een echte Growie ook, in de praktijk echter een schoolvoorbeeld van een fixtie
En de laatste weken is het thuis ontploffen meer standaard dan uitzondering. Afgelopen weekend is zijn broertje ook weer een paar keer geslagen, geschopt ed.
Aldus psycholoog ging dat laatste tijd ook veel beter en kon hij echt goed met de gekregen handvatten overweg
( hij vertelt dat het prima gaat :? )

Kortom , het is al een lang verhaal dus de rest zal ik jullie besparen het gaat niet echt 100% lekker.
Schrijf nog ff hier mee, officieel is hij nu met groep 7 begonnen natuurlijk

BerichtGeplaatst: 20 feb 2019, 14:17 
Volwassene

Hmmm.. klinkt als een slow motion verhaal vlindertje. jammer dat het allemaal zo stroef op gang komt
en dat maakt jullie als ouder dan ook aan het twijfelen. Tenminste, dat kan ik me zo voorstellen.
Wij twijfelden enorm vorig jaar na de versnelling. Nu niet meer, omdat we regelmatig horen dat hij zo goed op zijn plek zit..
Hang in there!

BerichtGeplaatst: 20 feb 2019, 14:22 
Volwassene

Dank je Irisje!
Waar twijfelde jullie vorige jaar aan?

Ja we krijgen ook te horen dat hij goed op zijn plek zit. En dat zit hij ook, regulier ging het helemaal niet
Maar toch mijn onderbuik gevoel blijft zeggen dat het nog niet goed is. Als ouder voel je je wel een " zeur"
School ziet natuurlijk een vrolijk jongetje dat nog prima presteert ( hij is immers 8 en zou dus in groep 5 normaal zitten en hij is met alles nog steeds verder.....dat hij ruim 2 jaar voorsprong had en nu niet meer vind ik dan wel enigsinds zorgwekkend)

Na de voorkaarsvakantie weer gesprek.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2019, 14:33 
Volwassene

Die van ons is ook 8 en wij twijfelde vooral aan de sociaal emotionele kant.
Dat liep niet meteen van een leien dakje. Nu gaat het al een heel stuk beter.
Andere formatie klas ook. Hij heeft nooit in dezelfde klas gezeten en dat maakt hem wel wendbaar.
Begrijpend lezen bleef een beetje achter na zijn versnelling (groep 4 overgeslagen).
deze was een C, maar die ging nu als een raket omhoog naar een hoge B, dus
nu geen zorgen meer.

Laatst bijgewerkt door Irisje op 20 feb 2019, 15:00, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 20 feb 2019, 14:59 
Volwassene

sociaal emotioneel is hier nooit een probleem geweest, regulier waren zijn vriendjes gemiddeld 2 jaar ouder. Nu op de HB afdeling eindelijk vrienden die nagenoeg even oud zijn

Fijn dat het nu een stuk beter gaat! Kan mij voorstellen dat je bij versnellen en nieuwe klas ook je plekje moet vinden.
Hier vanaf groep 1 al naar groep 3/4 gegaan en dat was meteen een andere school dus dat hadden we al gehad.
Op de Hb afdeling had hij erg snel vrienden gemaakt.

Wij dus geen idee qau scores op begrijpend lezen enzo...cito maken ze wel op deze afdeling maar uitslagen krijgen wij als ouders niet. Ze zijn niet van de cito's.
Ga het toch eens vragen....

BerichtGeplaatst: 20 feb 2019, 15:01 
Volwassene

vlindertje3 schreef:
sociaal emotioneel is hier nooit een probleem geweest, regulier waren zijn vriendjes gemiddeld 2 jaar ouder. Nu op de HB afdeling eindelijk vrienden die nagenoeg even oud zijn

Fijn dat het nu een stuk beter gaat! Kan mij voorstellen dat je bij versnellen en nieuwe klas ook je plekje moet vinden.
Hier vanaf groep 1 al naar groep 3/4 gegaan en dat was meteen een andere school dus dat hadden we al gehad.
Op de Hb afdeling had hij erg snel vrienden gemaakt.

Wij dus geen idee qau scores op begrijpend lezen enzo...cito maken ze wel op deze afdeling maar uitslagen krijgen wij als ouders niet. Ze zijn niet van de cito's.
Ga het toch eens vragen....

Oh, dacht even dat de jouwe dit jaar versneld was.

Je kunt altijd naar de uitslagen vragen volgens mij..

BerichtGeplaatst: 25 feb 2019, 12:09 
Volwassene

Ik lees hier wat verhalen over kinderen, die gaan versnellen of versneld zijn. Zoon zat op een reguliere school, die niet geloofde in versnellen, en nu op voltijds HB, waar het ook 'not-done' is. Voor zoon is de overstap heel goed geweest. Zijn resultaten zijn nog steeds prima. Hij vindt de extra vakken leuk en vooral de bergen vriendjes, die hij nu heeft. We vinden hem ook erg 'groot' geworden, minder verlegen, etc.. Alleen denk ik dat hij het nog steeds met 2 (3, 4...) vingers in zijn neus doet en vraag ik me af of versnellen hem niet meer uit zou dagen om eens aan de slag te gaan.

Maar misschien zit ik wel veel teveel op onze zoon te projecteren wat man en ik gemist hebben (discipline en structuur in werk), wil ik stiekem minder lang last hebben van de nieuwe schooltijden (continurooster volgend schooljaar), waardoor ik helemaal niet meer aan werken toe kom, is het een egodingetje misschien? Ik worstel er mee. Ben wel benieuwd wat bij jullie de doorslag gaf om wel of niet te versnellen en in welke klas.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2019, 14:54 
Volwassene

@Maccupid versnellen doe je mi alleen als het echt niet anders kan, en met versnellen alleen ben je er ook nog niet natuurlijk
Bij je zoon op fulltime hb onderwijs werken ze niet op hun eigen niveau dan? Want dan is versnellen sowieso niet nodig lijkt mij.
Als hij ruim voorbij de stof die aangeboden is is en hij in huidige klas niet op zijn niveau kan werken is versnellen wellicht een optie. Is hij door getoetst?

Hier in groep 1 al versneld omdat zl ruim 2 jaar voor liep.... Heeft 1 en 2 eigenlijk in 1 jaar gedaan en dus met net 5 jaar in groep 3 waar hij nog een half jaar is doorversneld
Maar op deze school volgens ze hun eigen leerlijnen dus versnellen (behalve evt dus bij kleuters) is fysiek bijna nooit nodig.

Maar ook al is hij versneld en nu op fulltime hb afdeling tot echt leren komt hij nog steeds niet.
Nog meer versnellen zou daar niks aan veranderen.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2019, 17:20 
Volwassene

Al paar keer gepoogd een bericht te schrijven, maar dan viel het weer weg op de telefoon. In het kort: rapport is vreselijk saai met al die 1' en, en met al die cijfers boven de 8, maar het past gewoon bij wie hij is, hij ontwikkelt dus we zijn tevreden. Gesprek is geweest. Testen is ter sprake gekomen, school gaat kijken of ze daar nog een potje voor hebben. Verder hebben we komende donderdag een vrijblijvend orienterend geprek (hb onderwijs). Qua sociale contacten is het erg wisselend, laatste 2 weken lijkt hij weer wat beter in zijn vel. Al met al blijft het zoeken.

Vlindertje, wat lastig met rekenen zeg; wat zegt de juf ervan?

Maccupid: zoon is van februari (nu net 9). Hij startte in de kleuterklas, kon zijn naam schrijven (met dank aan een zus in groep 3) en begon 3 maanden later te hakken en te plakken. We hebben voorzichtig aan de juf gevraagd of hij mee kon doen met de cito's vanwege het feit dat hij al las (doen ze normaal pas bij 6 maanden gr 1, hij zat er 4 mnd). Hij scoorde op rekenen een A (nu zou dat een 2 zijn) en op taal een C (3 of 4, weet ik niet meer), maar dan wel op de eindcito van 1, dus dat zou hij eigenlijk een jaar later pas moeten kunnen. School gaf toen aan dat hij volgend jaar ' veel met groep 2 mocht meedoen'. We hebben toen gesprek aangevraagd, omdat wij wat meer duidelijkheid wilden voor zoon (die moet je eisen stellen, niet laten kiezen, dan pakt hij het makkelijkste). Afgesproken is toen om hem met gr 2 mee te laten draaien. Vriendjes kwamen voornamelijk uit de gr 2. In november bij het 1e 10 min gesprek, dus nog voor de cito's kwam school ermee dat ze hem idd niet veel zouden helpen als ze hem nog een jaar gr 1 zouden laten doen, en dat ze hem officieel zouden gaan versnellen naar gr 2 uit de cito's bleek dat later ook (alles 1 op de m2), hij is toen met 5.5 naar gr 3 gegaan. Maar goed, het voelt maar als een halve versnelling hoor, was hij 7 weken ouder geweest dan had niemand het over een versnelling gehad. Het heeft altijd goed uitgepakt, alleen dit jaar dus wat met hangen en wurgen, maar dat ligt meer aan de combiklas met 7 waar hij in zit, waar hij cognitief goed bij past, maar sociaal gezien minder aansluiting heeft.

Loekie

BerichtGeplaatst: 26 feb 2019, 18:27 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties, Vlindertje en Loekie!

@Vlindertje: hij is nooit doorgetoetst. Op de oude school lieten ze hem gewoon doorwerken en had hij op een gegeven moment voornamelijk Squla groep 8 op zijn taak staan (in groep 5). Op zijn huidige school wordt gecompact en verrijkt. Bij nieuwsbegrip zitten ze op niveau en dan zit hij in de hoogste groep en bij de andere vakken doet hij gewoon groep 6 en scoort dan altijd hoog. Cito ook alles hoog. Als ze alles op eigen niveau aanbieden komt er toch ook een moment dat het bo "op" is? En als dat moment eraan komt is het dan niet handiger om in een iets eerder stadium te versnellen? Was ook een vraag van mij aan oude school: wat gaan jullie in groep 6, 7 en 8 doen als hij nu al zoveel groep 8 werk doet? Kwam helaas geen antwoord op, behalve dat de stichting nu eenmaal tegen versnellen was.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 12:12 
Volwassene

Hier zijn we in de week voor de vakantie op een andere (HB) school gaan kijken. Betekent dat als we dat zouden overwegen er sowieso een testtraject moet komen. Hier is op school al in het laatste gesprek over gesproken, dus we hebben de vraag teruggelegd of er mogelijkheden zijn vanuit het potje van school. Hier krijgen we naar verwachting deze week antwoord op. En dan dus een traject in, waarschijnlijk. Denk dat we het nu wel moeten, hij is erg gesloten, piekert maar kan niet benoemen waarover, zijn hoofd zit wel vol. we zien daarentegen ook wel ontwikkelingen, voor het eerst heeft hij vorige week aangegeven dat hij tegen een paniekaanval aanzat, noemde STOP en kon daarna met een paar minuten schakelen, dat was heel fijn. Dus hij begint dingen wel te herkennen, zo lijkt het. Kortom, spannende tijd, want dan moeten we ook nog op zoek naar een testbureau dat geschikt is.

Groetjes, Loek

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 23:03 
Volwassene

Wij gaan nu in de wachtstand. Zoon is vanmorgen getest met de rakit2. Binnen een week of 2 de uitslag. Zoon vroeg vanmorgen wat hij allemaal ging doen. ik dat uitgelegd, hij: oh...dus het is net als school (teleurgesteld). Ik zeg nou, ik denk dat je het wel leuker vindt. Komt hij terug van de test, helemaal hyper, mam, het was zo leuk, veeeeeeel leuker dan school. Ik had een blij kind dat veel vertelde. Mam, zegt hij, deze meneer snapt mij.
Nu wachten op de uitslag, we zijn benieuwd.

Loek

BerichtGeplaatst: 03 apr 2019, 10:25 
Volwassene

Wat fijn Loekie! Die van mij vroeg na afloop van de test wanneer hij weer mocht, hij vond het zo leuk. Spannend, komende twee weken.

Hier zijn we ook aan het rondkijken voor hb-onderwijs. Helaas bijna overal wachtlijsten hier. Bij twee scholen staat hij daar al op. Nu nog bij eentje kijken binnenkort.
Hij houdt niet zo van onbekende dingen/veranderingen, maar hij geeft zelf ook aan dat hij op deze school gewoon weinig leert en het tempo laag ligt. En dan krijgt hij al aangepast werk en is het enigszins gecompact.
Daarnaast moet hij al het leerwerk op school doen, waar het erg onrustig is. En je kunt hem hierbij ook niet helpen, dus overhoren, tips geven over hoe je het makkelijkst dingen uit je hoofd leert enz.
Daarnaast het afgelopen half jaar het nodige meegemaakt op deze school waardoor ons vertrouwen in school een enorme deuk heeft gekregen.
Maar het telefonisch contact met de school waar we nog gaan kijken was positief, ik ben benieuwd hoe het daar is.

De plusklas van het samenwerkingsverband bevalt hem inmiddels een stuk beter. Hij is wel aardig de fout in gegaan door niet te willen samenwerken, huiswerk niet te maken enz., maar hij heeft daar wel van geleerd en pakt dit nu actiever op.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2019, 16:42 
Volwassene

Spannende tijd, wachten op de uitslagen, succes Loekie!

Joza, voor jullie ook spannend, een eventuele overstap!

Hier gaat het eigenlijk heel erg goed met H. Hij zit lekker in zijn vel, vindt zijn verrijkingsproject (geschiedenis, steeds een ander onderwerp, vindt hij reuze interessant) heel leuk. Maar ik zit me weer op mijn hoofd te krabben over wat ik moet doen. Hij heeft nu al voor een paar toetsen (engels, geschiedenis, aardrijkskunde) helemaal niets uitgevoerd en haalt erg hoge cijfers. H. is daar helemaal trots op, want er vallen ook onvoldoendes in de klas en niet zoveel echt hoge cijfers, en hij haalt zonder te leren prachtige cijfers.... Zijn zussen vertellen hem dat ze het veel knapper vinden van een leerling die hard leert en daardoor een mooie 7 haalt dan dat hij een 10 haalt zonder leren. Op zich ben ik dan trots op de boodschap die ze proberen mee te geven. Maar...dat is óók niet eerlijk natuurlijk, want hij krijgt niet de kans om te laten zien wat hij kan als hij hard zou leren. En ik wil ook graag dat hij ook leert dat leren loont, maar nu kan ik hem moeilijk zeggen dat hij moet gaan leren, want daar leert hij niets meer door.

Ga ik nu wéér naar de leerkracht toe en vragen of hij misschien een moeilijkere toets kan krijgen zodat hij ook eens moet leren? Of misschien een eindtoets na een project? Ik ben zo moe van het steeds moeten zeuren om aanpassingen. Maar toch... ik wil graag dat hij leert leren op de basisschool, we zien bij oudste wat het oplevert als een kind dat niet leert en hoe moeilijk het is als dat in 2vwo ineens moet...

Toch maar weer een gesprekje aangaan dan? Gaan jullie steeds over deze dingen in gesprek?

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo, 2006 )
♀ (gr. 8, 2007 )
♂ (gr. 6, 2010 )

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 00:38 
Volwassene

Jamathi mv[quote] 3 schreef:
Ga ik nu wéér naar de leerkracht toe en vragen of hij misschien een moeilijkere toets kan krijgen zodat hij ook eens moet leren? Of misschien een eindtoets na een project? Ik ben zo moe van het steeds moeten zeuren om aanpassingen. Maar toch... ik wil graag dat hij leert leren op de basisschool, we zien bij oudste wat het oplevert als een kind dat niet leert en hoe moeilijk het is als dat in 2vwo ineens moet...

Toch maar weer een gesprekje aangaan dan? Gaan jullie steeds over deze dingen in gesprek?
Wij hebben dat t/m groep 8 inderdaad gedaan ... doodvermoeiend en vaak voelde ik me bezwaard omdat ik wéér moest aangeven dat wat er gebeurde niet voldoende was. En achteraf gezien heeft het niet erg geholpen want mijn kinderen leerden uiteindelijk pas leren op de universiteit. Zelfs op het VO gingen ze op halve kracht door. Oudste met hoge cijfers, jongste met 'net genoeg om door te mogen' cijfers (want waarom zou je meer doen als een 5,5 afgerond ook een voldoende is?).

Maar als ik het opnieuw moest doen, zou ik het niet anders doen. Ik zou toch in gesprek blijven gaan en om aanscherpen van het aanbod blijven vragen. Gewoon omdat ik vind dat ook hb kinderen het recht hebben om op school bepaalde vaardigheden te leren en ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 17:12 
Volwassene

Jamathi, ik kan alleen maar zeggen doen. Ik voel me ook zpn zeikmoeder elke keer weer. En kennelijk was sa tf toch nodig.We hebben vrijdag gesprek, maar de uitslag is duidelijk hb, 145 op de rakit 2, harmonisch profiel. Ondanks alles ben ik toch in shock

Loekie

BerichtGeplaatst: 07 apr 2019, 20:07 
Volwassene

Vind dat ook erg lastig.... Weer gaan praten....

Heb het idee toch niet verder te komen, lastige hier ook dat zl niet laat zien wat hij in zich heeft.
Rekenen vind hij niet moeilijk MAAR hij vergeet regelmatig hoe hij ook alweer de tussen stappen moet doen bv.
Gevolg... Juf denkt dat hij die sommen lastig vind.
Maar dat is dus niet zo, eenmaal uitleg gevraagd (daar ontbreekt het ook nog aan) dan vind hij het weer zeer makkelijk....

Wij hebben nu hulp extern ingeschakeld om hem te helpen met exucutieve vaardigheden ed maar ook meer duidelijkheid.
Tot nu toe lijkt ook de uitkomst dat hij meer uitdaging moet op school om echt tot leren te komen...

Maar heb 't gevoel dat die boodschap gewoon niet aan komt.
Groep 7 nu begonnen en eigenlijk nog 2 jaar hierna (stukje Gr 9) maar of dat nog 2 jaar gaat?!

Dus ja en nee... Ga het gesprek wel aan maar punt bereikt dat ik neiging heb 't te laten...

BerichtGeplaatst: 07 apr 2019, 20:08 
Volwassene

@loezie fijn dat jullie duidelijk uitslag hebben.
Hier ook dus 145+was ook best shock....

BerichtGeplaatst: 07 apr 2019, 20:41 
Volwassene

Vlindertje, ik ben nog steeds in shock. Heb zo slecht geslapen van het weekend.
Wat heb jij je kind verteld? En hoe?
Joza, voor jullie ook spannende tijd zeg. Hopelijk gauw plek.
Wij hebben ook al - voor de test - gekeken bij HB onderwijs. En ik denk dat we dit wel gaan willen, maar goed, eerst moeten de gesprekken nog met de onderzoeker en met school (onderzoeker komt uitleg geven). Maar ik denk dat school hier echt niet mee uit de voeten kan. Idd, je blijft praten, maar er komt een keer een eind aan de trukendoos, en idd ook wij denken de bodem wel bereikt te hebben. Het blijft lastig. En twee jaar is nog heel lang, vandaar dat wij ook idd wel een schoolwissel overwegen, als ze plek hebben.

Loekie

Pagina 4 van 6 [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende