Het is nu 01 apr 2020, 20:24

Pagina 4 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018, 11:59 
Volwassene

Wat een herkenbaarheid. J begint ook het liefst niet aan dingen waarvan hij denkt dat ze moeilijk zijn of dat hij ze niet in 1 keer beheerst.
Hij zal ook niet een antwoord van hem dat je niet verstaan hebt herhalen omdat hij dan denkt dat hij iets zei dat niet klopte.
Best lastig om dan op school zichtbaar te krijgen dat hij meer in zijn mars heeft dan hij laat zien.
De laatste tijd gaat het met dank aan Squla wel iets beter.
Als je daar een fout maakt krijg je gelijk de uitleg op je scherm. Zo kon ik hem goed uitleggen dat je ook van fouten maken kunt leren.
Dus wie weet gaat dat in zijn mindset toch iets meer ruimte opleveren.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2018, 15:02 
Volwassene

Fijn dat Squla helpt.

Nu ons was dat juist lastig, een fout maken op Squla.
Snel boos. Terwijl hij sommige dingen gewoon niet kan weten en toch boos zijn omdat hij het niet weet :-?
Maar gelukkig gaat het ook steeds beter.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2018, 14:06 
Volwassene

Bij onze dochter is het vooral dat ze dingen die ze niet meteen kan, niet meer wil doen. Heel lastig..

BerichtGeplaatst: 07 sep 2018, 20:32 
Volwassene

Dat is ook lastig ja.
Die van ons wil zo lang doorgaan tot hij het wel kan/weet, maar soms is het onhaalbaar en moeilijk aan zijn verstand te brengen :roll: (ondertussen super boos)

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 17:13 
Volwassene

Het doet me denken aan die keer dat ik voor de verjaardag van mijn oma een portret van haar en opa wilde tekenen, zittend in hun stoelen in de woonkamer, inclusief alle details van tafels, beeldjes, fotolijstjes, gordijnen, bloempotten, etc. Alles in perspectief getekend. Uit mijn hoofd. Dat wilde ik in een uurtje doen. Ik was 10 jaar. En ik was vreselijk gefrustreerd omdat het mij niet lukte. Wat herken ik mezelf dan in jullie kinderen. :wink:

Onze afspraak met school en tester is niet doorgegaan door omstandigheden. Erg jammer, nu weer een nieuwe afspraak plannen.
Ik heb van middelste gehoord dat ze voor technisch lezen en rekenen 3 sterren werk maakt. Verder geen idee of en wat er gecompact en verrijkt wordt.
Ze had haar eerste les Engels gehad, maar was niet bijster enthousiast. Er werd teveel herhaald. Maar toen ik naar bepaalde woorden vroeg die ze hebben, wist ze het niet meer. Blijkbaar is die herhaling dus toch wel nodig. ;)
Ze merkte op dat er nog stof uit groep 4 werd behandeld, ook stof die ze wat eerder in groep 4 hebben gehad. Ze snapte niet waarom, dus dat heb ik uitgelegd. Zelf had ze geen moeite met de stof en later bleek ze ook niet heel erg veel te herhalen.
Nu vooral erg bezig met haar verjaardag van volgende week. Is wel wat moe/slaapt wat slechter, klaagt over hoofdpijn. Zal ook wel een beetje de spanning zijn.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 20:12 
Volwassene

Dee85 schreef:
Het doet me denken aan die keer dat ik voor de verjaardag van mijn oma een portret van haar en opa wilde tekenen, zittend in hun stoelen in de woonkamer, inclusief alle details van tafels, beeldjes, fotolijstjes, gordijnen, bloempotten, etc. Alles in perspectief getekend. Uit mijn hoofd. Dat wilde ik in een uurtje doen.

Tuurlijk, doe je even :lol: Ik snap werkelijk waar niet hoe mensen dat doen, zo uit de losse hand een beeld (landschap, voorwerp, persoon) dat ze voor zich zien op papier zetten. Toch verbaasde ik mezelf met tekenen op de middelbare school door verrassende effecten te kunnen krijgen met 3D tekenen: 1 opdracht klopte het perspectief voor geen meter en kreeg ik een Escher effect, maar dat had wel wat. En een paar opdrachten met wat meer vrijheid, lukte me wel om een kaartenhuis te tekenen en te laten lijken of de poppetjes (joker etc) eraf liepen. Maar vraag me niet om een dier of gezicht te tekenen. Ik kan vooral goed na-tekenen. Mijn vriend is juist goed in heel vlug iets schetsen, karikatuur ofzo. Hij deed veel aan striptekenen als kind. Dochter vindt tekenen ook erg leuk en kan er goed haar fantasie in kwijt (landschappen met waterval, bomen, paarden of eenhoorns erin). De laatste tijd is ze meer op knutselen overgestapt, ze heeft van satéprikkers en elastiekjes een boog en pijlen gemaakt (en een koker om in op te bergen), waarmee ze meters ver kan schieten. Nu wil ze op boogschieten.

Vervelend dat de afspraak niet is doorgegaan, hopelijk snel een nieuwe. Soms duurt het zo lang voor er wat geregeld is!

Dochter vertelde vandaag dat ze "slecht is in rekenen". Ze krijgt in de plusklas sinds kort "rekentijger" en had de uitleg niet begrepen. Nu wordt verwacht dat ze dat door de week op school af maakt, maar ze komt tijd te kort (na het gewone rekenen, ik weet niet hoeveel hier al gecompact wordt) en weet niet hoe te beginnen... Ik denk gevalletje faalangst en even wennen aan dat ze moeilijke stof krijgt, maar even afstemmen met de juf(fen). Even bevestigen dat ze dingen mag vragen en dat het niet weten niet erg is, dat betekent juist dat ze iets nieuws kan leren! (YIKES)

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 09:16 
Volwassene

Ik begeleid de Rekentijgers.
Rekentijgers is vooral puzzelen IPV rekenen.
Het is zoeken naar een oplossing en dat kan veel tijd kosten en soms heb je die juist heel snel.
Soms geef ik ze een tip, want om het leuk te blijven vinden moet het ook niet te lang duren. Daarbij ligt de ene opdracht het kind beter dan de andere en dat verschilt bij elk kind.

Ik geef ze juist zo min mogelijk uitleg en moeten ze de opdracht goed lezen. Ondertussen hou ik ze in de gaten of ze het snappen. Soms zie je dus dat ze de opdracht op een andere manier toepassen dan het antwoordenboek. Vaak keur ik het wel goed, omdat de vraag in het boekt zo beknopt staat.
Het is leuk om te zien wat ze met die "ruimte" doen, die het boek geeft.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 10:10 
Volwassene

Capri, en meer de nadruk leggen op het proberen, het proces, dan op de uitkomst? In combi met wat Lantaarn aangeeft.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 10:22 
Volwassene

Bedankt Lantaarn en Dee, voor jullie reacties. Ik ken rekentijger zelf niet, ik kreeg het alleen zo terug te horen van dochter die daar nu net mee gestart is. Ze kreeg uitleg erover in de plusklas, en de rest moet ze in de loop van de week zelf doen.

Als ik het goed begrijp, is het dus vooral ter stimulatie van zelf op zoek naar de oplossing ipv voorgekauwde rekentrucjes herhalen? Vorig jaar dacht ze juist op haar eigen manier, wat vaak moeilijker was dan wat de opdracht bedoelde. Dan kwam ze thuis met een vel rekenoefeningen en stond er een dikke streep door, omdat de uitkomst fout was. Ik heb nooit terugkoppeling gehad van de juf dat ze kon volgen hoe dochters denkpatroon was geweest (terwijl dat heel duidelijk te zien was aan wat ze had gedaan) enkel dat ze heel veel fouten maakte. Ze mocht toen daardoor niet compacten met rekenen, moest eerst het trucje onder de knie krijgen. Het is dus vooral school die de omslag moet maken in kijken naar het proces en minder naar de uitkomst. Maar er wordt schijnbaar veel automatisch nagekeken. :|

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 10:54 
Volwassene

Ik bedoelde ook school die meer op het proces moet focussen. Sorry als dat niet helemaal overkwam.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 14:01 
Volwassene

Nou, dat weet ik allemaal niet zo, hoor.. Als de uitkomsten van reguliere sommen gewoon echt fout zijn, dan moet je daar wel aandacht aan besteden. Ik zou zeggen dat er dan gekeken moet worden waar het mis gaat. Ik zou dat geen trucje noemen, maar een basisvaardigheid :-). En die moeten dan ook meestal nog geautomatiseerd worden. Heel saai :-) Maar ik snap je frustratie. Mijn dochter heeft wel eens haar halve rekenboek opgeteld in plaats van afgetrokken uit onoplettendheid. Ze moest het allemaal over doen.. De rekentijger heeft andersoortige opgaven dan het reguliere rekenboek. De rekentijger is meer bedoeld om logisch redeneren te stimuleren en andere manieren van denken, het loopt niet vooruit op de reguliere lesstof.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 16:00 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Nou, dat weet ik allemaal niet zo, hoor.. Als de uitkomsten van reguliere sommen gewoon echt fout zijn, dan moet je daar wel aandacht aan besteden. Ik zou zeggen dat er dan gekeken moet worden waar het mis gaat. Ik zou dat geen trucje noemen, maar een basisvaardigheid :-).

Dat ging er hier mis. De opdracht uit mijn voorbeeld bestond uit 4 delen, a-b-c-d. De opdracht was om de cijfers per subdeel op volgorde van klein naar groot te zetten. Dochter had ze allemaal samen gedaan en dus was alles fout. Dan had ze alsnog de basisvaardigheid "op volgorde zetten" wel onder de knie, wat de juf meteen had kunnen zien als ze had gekeken naar wát mijn dochter gedaan had (dat lijkt me dan weer een basisvaardigheid van de juf). Op die manier gingen er meer dingen mis. Dochter is vorig jaar doorgetoetst en daarbij hebben ze gezien dat haar rekeninzicht heel goed is, daarmee ligt ze voor. Maar ze moest nog "een paar trucjes" leren zoals mij letterlijk is gezegd. Om ervoor te zorgen dat ze op de op school aangeleerde manier zou werken en later niet in de problemen zou komen met een (eventueel omslachtigere) zelfbedachte manier.

Nu met rekentijger moet ze blijkbaar juist wel op haar eigen manier tot een antwoord komen en wordt het niet voorgekauwd. Ik snap wel dat ze dan even moet omschakelen. Ze hebben haar vandaag op weg geholpen met de opdrachten van vorige week, dat was nu af. Ik verwacht dat het nu wel goed zal komen, al is het misschien nog even wennen.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 16:03 
Volwassene

Bij Rekentijger zijn ook tips voor de leerling. Dat zijn een soort hints. Leerkrachten kunnen die downloaden via de leerkrachtmodule (via Basispoort).

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 19:52 
Volwassene

Nee, de vraagstelling is heel anders met Rekentijgers.
Dat komt totaal niet overeen met het gewone rekenen.
Dus in het omschakelen zit het probleem niet.

Zoek eens Rekentijgers via Google en zoek op inkijk exemplaar.

Het is de bedoeling dat kinderen niet 123 aan de slag kunnen. Aangezien de meeste LL die Rekentijgers mogen doen, dat met de gewone sommen wel gewend zijn, lopen soms eerst tegen een muur.
Wel ben ik van mening dat je Rekentijgers met begeleiding moet doen.
Het gaat ook/juist om het leren van doorzetten wanneer het lastig is.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 09:24 
Volwassene

Binnenkort gaan we met DochterDuck naar een kinderpsycoloog om te bekijken waar ze staat, ook qua angsten, gedrag, intelligentie, gevoeligheid etc. Maar hoe leg ik haar dat netjes uit zonder dat ze zich van alles in het hoofd haalt? Er is niets mis met haar en dat willen we haar ook niet aanpraten. We zoeken alleen naar mogelijkheden om het haar makkelijker te maken om met angsten, hobbels en weerstand om te gaan en meer uitdaging te krijgen op school.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 11:15 
Volwassene

Zoals je het schrijft zou ik het uitleggen, iets kinderlijker misschien ;)

We gaan samen bij iemand langs die heel veel van kinderen af weet. Er is niets mis met je, maar die mevrouw/meneer kan jou en ons misschien helpen of tips geven bij ...... . Zoiets, zou ik er van maken met misschien een korte uitleg over wat ze daar dan gaat doen (tenminste dat zou mijn dochter willen weten).

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 12:19 
Volwassene

Wat MV-3 zegt. Dat het vooral bedoeld is om haar te helpen.
Ik heb middelste destijds ook iets dergelijks uitgelegd toen er een onderzoek werd afgenomen.

Middelste mag vandaag 8 kaarsjes uitblazen. Ook is er een extra dag vrij hier vanwege de stakingen.
Ze was vanmorgen al om half 6 wakker....

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 12:32 
Volwassene

Wees inventief. Toen we de onze lieten testen zeiden we dat ze een dagje naar de spelletjesschool mochten om te kijken wat we op school voor ze konden doen.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 12:45 
Volwassene

Gefeliciteerd Dee85! Mooi op tijd wakker ahum.. :roll: Fijne dag!

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 15:40 
Volwassene

MrsDuck schreef:
Binnenkort gaan we met DochterDuck naar een kinderpsycoloog om te bekijken waar ze staat, ook qua angsten, gedrag, intelligentie, gevoeligheid etc. Maar hoe leg ik haar dat netjes uit zonder dat ze zich van alles in het hoofd haalt? Er is niets mis met haar en dat willen we haar ook niet aanpraten. We zoeken alleen naar mogelijkheden om het haar makkelijker te maken om met angsten, hobbels en weerstand om te gaan en meer uitdaging te krijgen op school.

Ik had dochter van net 8 toen uitgelegd dat ze denkspelletjes en opdrachtjes zou krijgen op de IQ-test, om te zien wat ze nodig heeft op school. Ook erbij gezegd dat het niet ging om goed of fout (antwoorden), maar om hóe zij dacht. Dat we dan tips kunnen krijgen om beter bij haar aan te sluiten. Zij voelde zich heel ongelukkig door al het aanpassen. Ze heeft toen ze 7 was tijdens een heftige huilbui letterlijk gezegd "ik ben mezelf kwijt, ik weet niet meer wie ik ben" Ze had zoveel aanpassingen gedaan dat de grond onder haar persoontje weggeslagen was.

Ze kreeg gelukkig ook alle ruimte om zichzelf te zijn daar, om te wiebelen op de stoel of rond te lopen als ze dat wilde tijdens een opdracht of om even te pauzeren, mij even een dikke knuffel te komen geven. Dat was totaal anders toen ze mijn zoontje van destijds 5 getest hebben bij GGZ: hij mocht pas pauzeren als zij dat nodig vonden, mama moest weg, hij moest opdrachten doen die hij niet wilde en dat kind stond al helemaal in de overlevingsstand (flight or freeze). Het was toen behoorlijk bijzonder als hij 10 minuten op een stoel bleef zitten, laat staan dat hij dat 2 uur (de test liep uit) kon. Kwam ook hele lage score uit, maar een IQ test kon volgens hun niet zoveel afwijken door ongunstige omstandigheden. Daar denkt onze huidige GZ-psycholoog HEEL anders over.

Kortom: spreek ook even af met haar en de testafnemer af wat ze fijn vindt, dat ze wensen mag aangeven, misschien wil ze iets van thuis (knuffeltje of favo speelgoed) meenemen om over te vertellen, dat maakt het allemaal wat luchtiger.

Pagina 4 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 24  Volgende