Het is nu 26 jun 2019, 12:48

Pagina 22 van 23 [ 455 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 13:23 
Volwassene

Ik heb J nog niet gehoord over CITO's.
Als die inderdaad volgende week zijn is de planning wel weer erg onhandig, dan is hier ook de avondvierdaagse.
J draait momenteel een beetje op halve kracht. Leerkrachten zien hem goed maar sociaal wil het niet zo heel erg.
Er zijn een paar dames in de klas die de hele klas tegen hem op blijken te stoken. Volgens de ouders doen hun kinderen dat niet.....
Tja, ik zou het ook niet thuis vertellen als ik dat zou doen.
Uiteindelijk was hij het zat en beet hij op een nette manier van zich af. De leerkracht vond het prima, de moeders wat minder.
Hij moest het maar tegen de juf gaan zeggen in plaats van een keer zelf duidelijk (zonder geweld overigens) zijn grens aangeven.
Wij waren juist zo blij dat hij niet over zich heen liet lopen en op een nette manier de grens aangaf.
Ik houd hem dan ook af en toe een dag thuis om de spanning even te laten vieren.
Qua schoolwerk gaat hij wel heel erg lekker. De plusgroep en het rekenwerk op de computer doen hem duidelijk goed.
Hij heeft ook het buitenspelen weer ontdekt. Er woont sinds kort een hb meisje in de buurt met wie hij veel optrekt en ook lekker strategische spelletjes speelt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 18:33 
Volwassene

Citaat:
Uiteindelijk was hij het zat en beet hij op een nette manier van zich af. De leerkracht vond het prima, de moeders wat minder.
Hij moest het maar tegen de juf gaan zeggen in plaats van een keer zelf duidelijk (zonder geweld overigens) zijn grens aangeven.
Begrijp ik goed dat deze moeders hierover contact hebben met je zoon, terwijl het om zaken gaat die onder schooltijd gebeuren? Dat lijkt me niet de bedoeling.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 19:16 
Volwassene

Wat Loekie zegt. Dat kunnen ze beter met de leerkracht oppakken.
Stoken kan heel geniepig gaan. Bij mijn oudste in haar vorige klas gebeurde dat ook en het is heel lastig om er zicht op te krijgen. Voor een leerkracht dus fijn om te weten dat je zoon er last van heeft en dan kan hij/zij ook in gesprek met die meiden en evt. hun moeders.
Sowieso supergoed dat hij tegengas heeft gegeven.

Sociaal gaat het hier wel aardig. Middelste zit naast twee jongens in de klas en daar kan ze het best mee vinden. Qua speelafspraken blijft het beperkt tot haar bff en zo nu en dan een meisje uit de andere klas. Middelste zegt dat ze onlangs een paar meiden had gevraagd maar die konden niet. Juf had gezegd dat ik me er misschien meer mee moest bemoeien door contact op te nemen met de moeder van een meisje met wie middelste graag speelt. Maar dat meisje kan vaak niet. Ook op middelste haar feestje niet bijvoorbeeld. Telkens als middelste het vraagt, komt ze ook niet met een tegenbod terwijl het mijn ervaring is dat ze er op deze leeftijd echt wel uitkomen als ze graag willen. Ik besloten om me er niet mee te bemoeien. Ik denk namelijk dat het meisje toch niet zo graag wil als ze heeft gezegd.

Verder gaat het heel goed. Hele goede beoordeling voor haar werkstuk, tafeldiploma in 1 keer gehaald, nog steeds blij met pluswerk al zegt ze er vaak niet extra hard voor te hoeven werken. Oefent trouw voor muziekles. Super! :)

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 20:21 
Volwassene

De bewuste moeder zei het tegen mij dus toen heb ik ook de andere kant maar even belicht. :wink:
Kind had de naam van J genoemd. Kan natuurlijk ook niet verwachten dat een kind zwijgt als het vindt dat het onrecht wordt aangedaan.
De leerkracht weet heel goed hoe het zit en neemt het ook echt wel voor J op en is er ook blij mee dat hij tegengas geeft op een beheerste manier.
Maar lastig is het wel. Zeker omdat we al heel wat ervaring hebben omtrent pesten en de gevolgen.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2019, 08:43 
Volwassene

Bij ons is het sociale helaas ook nog steeds een dingetje. Ik heb zelf de indruk dat m'n dochter wordt buitengesloten door de meisjes uit haar klas. Waarom, geen idee. Ze kwam gister thuis dat weer twee meisjes tegen haar hadden gezegd dat ze niet met haar willen spelen. Ze speelt alleen met meisjes uit de andere klas en met 1 of 2 jongetjes uit haar eigen klas. Ze lijkt nu wel echt dikke vriendinnen te worden met een meisje uit de andere klas. Als het aan hen ligt spelen ze elke dag met elkaar.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2019, 09:52 
Volwassene

Wat fijn, Dee, dat de werkstuk zo goed ging en dat plusklas fijn gaat. Ook probeer ik niet veel te bemoeien met speelafspraakjes, tenzij ze in het weekend zijn. Maar het is niet makkelijk.

Marthe, zeker lastig met bemoeiende moeders. Fijn dat de juf komt goed voor hem op. Hopelijk is de juf volgend jaar ook zo goed in.

Vlinder, moeilijk dat ze lijkt buitengesloten te zijn. Zou ze volgend jaar van klas kunnen wisselen?

Oudste kwam trots vertellen dat hij zeer goed deed op zijn nieuwsbegrip toets. Hij was heel trots en dat zal zijn zelf vertrouw helpen als CITO weer begint.

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 16:00 
Volwassene

Ik zit met mijn handen in het haar. Ze had extra tijd gekregen voor de Cito's, maar ze deed dagenlang over het rekenen. Ze schreef hele kladbladen vol. Ik vroeg wat voor sommen het waren en wat ze aan het doen was. Blijkt dat ze de legborden zit na te tekenen om deelsommen op te lossen. En dat duurt heel lang als het sommen zijn zoals 630:7=. Ze zegt dat ze op school nog helemaal geen deelsommen heeft gehad. Hoe kan dat nou? :-(

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 18:44 
Volwassene

Vlinder, wat ik bij kinderen met rekenproblemen regelmatig zie is dat ze denken dat ze iets niet hebben gehad omdat ze het niet herkennen. In alle rekenmethodes komen in groep 5 deelsommen voor, maar sommige kinderen begrijpen het wel als de leerkracht het uitlegt, maar herkennen het niet zonder die uitleg en denken dan dat ze het niet hebben gehad.
Wat ook mogelijk is is dat ze het vooral hebben gehad in opdeelsituaties (45:5 --> hoe vaak past 5 in 45) en dan een verdeelsituatie (hoeveel krijgt ieder als je 45 verdeelt over 5 mensen) niet herkennen als deelsom. En als de tafels niet geautomatiseerd zijn wordt het natuurlijk ook een tijdrovend karwei.
Bedoel je met legborden de deelborden die op Montessorischolen vaak worden gebruikt?

BerichtGeplaatst: 18 mei 2019, 14:23 
Volwassene

Bedankt, Loekie. Dat snap ik wel. Ik denk ook dat ze het idd niet herkent. Maar ik vind het wel vreemd dat dat in de klas niet ook op die manier geoefend is en/of dat de juf dit niet heeft gemerkt. Het zijn idd montessori legborden. Ze is hoogstwaarschijnlijk dyslectisch en heeft met rekenen automatiseringsproblemen. Daarom kreeg ze extra tijd, maar dit was wel weer een onverwacht konijn uit de hoge hoed..

BerichtGeplaatst: 18 mei 2019, 15:46 
Volwassene

Dat ze legborden tekent geeft aan dat ze voldoende inzicht heeft, maar nog geen strategieën heeft om het op een meer formele manier uit te rekenen. 630:7 uitrekenen als de tafels niet geautomatiseerd zijn vergt veel tussenstappen: eerst bedenken dat je 63:7 moet uitrekenen, dan uitzoeken welke som uit de tafel van 7 je wel kent, hopelijk denken aan 70:7 enz. Maar dan moet je wel meteen weten dat 70-7=63 en dat is bij kinderen met automatiseringsproblemen vaak ook een probleem. Overigens hoef je dit soort sommen op de E5 niet goed te hebben om een gemiddelde score te behalen, dus ik kan me voorstellen dat het accent bij een kind met automatiseringsproblemen in groep 5 nog niet op deze sommen ligt. Deze sommen komen in groep 6 nog volop terug. In groep 5 zal de aandacht vooral nog gericht zijn op het automatiseren van de tafels en deeltafels.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2019, 09:00 
Volwassene

Bedankt, Loekie!

BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 22:44 
Volwassene

Vandaag te horen gekregen dat dochter is toegelaten tot fulltime HB-onderwijs, waar ze na de zomervakantie in groep 6 zal starten. Super fijn nieuws! Huidige school is ineens wel in actie geschoten, oa met aangepast huiswerk (tafels t/m 20 en niveau hoger van nieuwsbegrip) en een proef voor een digitaal verrijkingsprogramma (vakoverstijgend) waar dochter samen met de andere plusklassers mag deelnemen aan de pilot. Ik heb nog niet gehoord wat ze ervan vindt, maar het verandert onze beslissing ook niet meer; fulltime hb programma zal haar veel meer te bieden hebben.
Ze ging de afgelopen weken op in haar verjaardag (tevens die van papa en oma), haar spreekbeurt (die ze heel handig zelf 1 dag na haar verjaardag had gepland... superdruk verjaardagsweekend en dan "mama kun je even helpen met een PowerPoint presentatie?")
Uiteindelijk is ze met losse plaatjes voor het digibord naar school gegaan en gelukkig ging haar spreekbeurt heel goed. Ze had het over Egyptische mummies gedaan en het onderwerp leeft hier echt zeg maar (haha levende mummies).

Jammer aan het telefoontje vandaag was wel dat meteen gezegd is dat jongste (nog) niet naar deze school kan, tot hij eerst is geobserveerd op de huidige school. En aangezien hij nu niet naar school mag en er nog weinig tot geen vooruitgang zit in naar de wc gaan, lijkt dat nog wel even te kunnen gaan duren :( Hij blokkeert erop, houdt alles op en ligt dan te kermen van de buik-/blaaspijn, dus advies vanuit zkh is vooral geen druk erop, geef maar luier als hij het dan wel kwijt wordt op tijd. Hij geeft ook aan nooit meer naar school te willen, dus er is echt wel een samenhang. Voor de rest is hij thuis lekker bezig met leren tellen (eerst tot 300, daarna grotere stappen: mama komt na 9000 dan 10.000, 11.000,...) en sommen, inclusief tafels. Ik val af en toe van mijn stoel waar hij weer mee aan komt zetten. Dacht dat ik wel wat gewend was ;-)

Middelste gaat nu 1x per week 1 a 1,5 uur naar de zorgboerderij met mij erbij (om zo nodig te verschonen). Zet niet echt zoden aan de dijk nog, en over een paar weken gaat zijn vaste begeleider met zwangerschapsverlof. Er is nog niets zeker voor na de zomervakantie. CJG wil dat we volledig uitbouwen (dat is dan 3 dagen) en net doen alsof hij wel zindelijk is. Ze gaan er vanuit dat hij dan wel meestal thuis zal poepen en het geen probleem zal zijn op de zorgboerderij. Ik moet hem thuis de meeste dagen wel 1 of meer keer in bad doen omdat alles onder zit, dus dat gaat niet werken. Maar als ik dat zeg, moet ik niet zo negatief doen en "het zal wel zo moeten want er is geen andere optie". Die is er wel, bv dat CJG een extra verzorgende op de zorgboerderij zet. Maar tja bezuiniging. Andere optie is de HB/Hsp begeleiding die ik gevonden heb en die aan huis komen, maar die hebben geen contract met gemeente, dus dat wordt ook niet betaald. Daar zijn we dus nog niet uit en we kunnen ook weer aan de slag met het aanvragen van verlenging van vrijstelling voor de schoolplicht. Ik wil zo ontzettend graag dat het weer eens wat normaler wordt, minder bureaucratie en (nutteloze) gesprekken en gewoon de normale zorg/opvoeding. Dan gaat het allemaal een stuk soepeler namelijk, mama meer ontspannen = kinderen beter in hun vel.
Bijna zomervakantie!

BerichtGeplaatst: 22 mei 2019, 08:53 
Volwassene

Oef Capri, ik kan me levendig voorstellen dat je toe bent aan de zomervakantie. Wat een gedoe allemaal weer dat op jouw schouders terecht komt. Ik ben wel heel blij voor jou en dochter dat ze naar de HB school mag. Ik hoop zo dat ze het daar fijn zal hebben. Een lichtpuntje voor jullie dus en allemaal dankzij jouw inzet.
Wat frustrerend moet het zijn om precies datgene niet te kunnen doen (HB onderwijs) wat je zoon waarschijnlijk zo hard nodig heeft om van zijn zindelijkheidsproblemen af te komen. Inderdaad, als je ziet wat hij thuis allemaal doet: wow. Wat frustrerend al die bureaucratie.

Met ons meiske gaat alles nog steeds zijn gangetje. Ze gaat van de week beginnen met een cursus koken na school. Zolang ze maar iets kan maken. Tekeningen, schilderen, gerechten, muziek, bouwwerken van dozen voor de katten: het maakt niet uit. ;)
Ik ben van plan een afspraak bij de huisarts voor haar te plannen. Wil toch graag even samen kijken naar de hoofdpijnklachten van middelste. Op het moment valt het heel erg mee en ze heeft gelukkig allang niet meer gespuugd t.g.v. hoofdpijn. Maar bij spanning en slaaptekort komt het toch weer opzetten.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2019, 21:34 
Volwassene

Dee85 schreef:
Met ons meiske gaat alles nog steeds zijn gangetje. Ze gaat van de week beginnen met een cursus koken na school. Zolang ze maar iets kan maken. Tekeningen, schilderen, gerechten, muziek, bouwwerken van dozen voor de katten: het maakt niet uit. ;)

Klinkt heel erg als mijn dochter :-) Ze bouwt alleen ook wel eens dingen die niet leuk zijn voor de kat (kooi van clics ofzo). We moeten iets te vaak waarschuwen dat de kat geen speelgoed is.
Dee85 schreef:
Ik ben van plan een afspraak bij de huisarts voor haar te plannen. Wil toch graag even samen kijken naar de hoofdpijnklachten van middelste. Op het moment valt het heel erg mee en ze heeft gelukkig allang niet meer gespuugd t.g.v. hoofdpijn. Maar bij spanning en slaaptekort komt het toch weer opzetten.
Lastig, hoofdpijnklachten kan door zoveel veroorzaakt worden. Ogen nagekeken? Als het van spanning komt, wil het nog wel eens helpen iets van muntolie in de nek te druppelen, of op de plek (voorhoofd/slaap) waar de hoofdpijn zit, als dat tenminste geen irritatie aan de ogen veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2019, 23:18 
Volwassene

Wat fijn, Capri, voor je dochter dat ze naar die andere school kan. En heel naar voor jou en je zoons dat het zo gaat. Die jongste van jou, dat is me er eentje met rekenen, knap zeg!

BerichtGeplaatst: 23 mei 2019, 23:29 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Die jongste van jou, dat is me er eentje met rekenen, knap zeg!

Ja het is wel met hinkstapsprong hoor, niet dat hij al op groep 4 niveau rekent ;-) Er komt evengoed ook nog een hoop (rekenkundige) onzin uit. Heerlijk eigenwijs! We laten hem er maar lekker zelf mee bezig zijn en af en toe vraagt hij wat.

Ik ben ook heel benieuwd wat de nieuwe school voor dochter zal veranderen. Het gaat momenteel redelijk met haar, maar ze blijft school "een gevangenis" noemen. Hopelijk komt het oprechte plezier in naar school gaan volgend schooljaar weer terug.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019, 09:28 
Volwassene

Inderdaad, misschien heeft het nog wat tijd nodig. Ik hoop zo dat ze het er leuker gaat vinden.

Capri, middelste heeft al een bril en nog niet heel lang geleden nieuwe glazen gekregen. Dus dat zit wel snor. Bedankt voor de tip van de muntolie.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2019, 16:51 
Volwassene

Met m'n dochter gaat het heel goed. Ze heeft sinds kort adhd-medicatie. Wat een verschil. Ze is op de reken-Cito van D naar A gegaan. Wel helaas met verkeerde rekenstrategieen, maar toch..

BerichtGeplaatst: 28 mei 2019, 17:53 
Volwassene

Wat fijn Vlinder!

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 09:15 
Volwassene

Van een D naar een A, wat een verschil Vlinder! Superfijn! Het begin is er.

Hier gaat alles z'n gangetje. Dochter heeft vandaag haar spreekbeurt. Dit jaar doen ze het anders in groep 5. Ze presenteren in een groepje. Alle kinderen in dat groepje schreven het werkstuk over hetzelfde onderwerp, individueel maar wel met overleg en het delen van informatiebronnen. Dat ging dochter heel goed af, ze heeft er zelfs twee extra hoofdstukken aan toegevoegd. Vandaag dus twee minuten iets vertellen over een deelonderwerp van het werkstuk samen met de anderen uit haar groepje. Ze was wel een beetje zenuwachtig, maar heeft zich goed voorbereid. Klein beetje gemopper, maar ze heeft wel doorgezet. Heel fijn! Het zal vast goed komen vandaag.

Volgende week beginnen de Cito's. Het jaar raast echt voorbij. We weten nog niet welke leerkracht(en) ze volgend jaar krijgt. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
In het plusprogramma gaat het ook heel goed. Ik zou haast zeggen dat ik er geen kind aan heb. ;)
Ze bespeelt sinds een paar weken een instrument, ook dat gaat 'r goed af. Ik moet haar wel herinneren aan het oefenen maar dan gaat ze ook echt goed aan de slag, ze bestudeert echt de moeilijke stukjes extra enzo. Vind dat best knap voor een kind van 8 jaar.

Pagina 22 van 23 [ 455 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23  Volgende