Het is nu 19 jun 2019, 09:23

Pagina 21 van 23 [ 445 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 00:45 
Volwassene

Jeetje, Capri. Je hebt het wel op je bordje. Dat kinderen zo tussen wal en schip vallen en vervolgens maar laten spartelen. Is er dan niemand van al die instanties die zich verantwoordelijk voelt om een oplossing te bedenken?

Hier gaat het goed. DochterDuck kwam vandaag enthousiast thuis. De juf had haar Snappet werkpakket aangepast en spelling+rekenen van groep 6 opengezet. En ze had al een kind van groep 7 geholpen met rekenen. Helemaal blij... ze zit hoe dan ook goed in haar vel.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 10:04 
Volwassene

Capri, hoe gaat het? Is je zoon nog geplaatst bij de zorgboerderij of is het toch niet doorgegaan?

Wat fijn, MrsDuck, een blij kind, een fijne juf, ik ben gewoon jaloers :-)

Hier gaat het niet zo. Dochter in mineur, want ze was niet uitgenodigd voor een feestje van een klasgenootje. Niks bijzonders zou je zeggen, maar ze is nog voor geen enkel partijtje uitgenodigd in haar nieuwe klas. Niks bijzonders zou je zeggen, want ze is nog redelijk nieuw. Maar. Vorige week is een nieuw meisje in haar klas gekomen en die is meteen uitgenodigd voor dat feestje. Dat doet mijn dochter veel pijn. Het nieuwe meisje wordt met open armen ontvangen, terwijl zij op dag 2 in deze klas te horen kreeg dat ze een indringster was. Van een van de jongens, maar toch. Het meisje dat het partijtje geeft heeft ook gezegd dat ze niet meer met mijn dochter wil spelen zonder te zeggen waarom.
Ik voel me zelf een beetje met lege handen staan. Ik weet niet goed wat ik tegen haar moet zeggen. Ze heeft wel een vriendje in haar klas, en ze heeft zeker ook vriendinnen maar die zitten in de andere tussenbouwklas. Ze is van zichzelf heel sociaal, overal waar ze komt krijgt ze kinderen achter zich aan en doet ze vriendinnen op. Behalve in haar eigen klas. Ik worstel hier zelf mee. Moet ik denken, jammer dan, ze heeft genoeg andere vriendinnen, of moet ik hier iets mee en wat dan? Helaas is ze pas in de zomer jarig, dus er is niet een natuurlijke gelegenheid voor een partijtje met de kinderen uit haar klas. Moet de juf er iets mee? Ik krijg er geen hoogte van of ze echt wordt buitengesloten, maar echt goed voelt het niet.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 10:19 
Volwassene

Alleen al omdat het jezelf een rotgevoel geeft en omdat je dochter verdriet heeft, zou ik het wel bespreken. Buitensluiten kan heel geniepig gaan en ik denk dat het goed is als juf hier alert op is. Bovendien zal het je dochter op dit moment geen veilig gevoel in de klas geven en dat kan een negatieve invloed hebben op het leren. Ik vind het heel sneu om te lezen, ik herken het zo erg.

Oudste heeft dit tot nu toe in al haar klassen gehad (groep 1/2, groep 3, groep 4, groep 5 t/m7). Nu versneld in groep 8 wordt ze geaccepteerd ej doen kinderen aardig tegen haar. Ze komt tot rust. De oude klasgenoten zoeken haar nog steeds weleens op op het plein om vervelende dingen te roepen.

De feestjes zijn voor middelste ook op 1 hand te tellen. Van een meisje uit de andere groep 5 en van haar bff. Gelukkig heeft ze die en dat is een groot goed besef ik me. Oudste net zo en ook jongste heeft nog geen feestjes gehad.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 12:01 
Volwassene

Capri, wat een zenuwslopende toestand.
Ik hoop dat daar op niet al te lange termijn verbetering in komt zodat je niet continu in vechtstand hoeft te staan.

Vlinder, zo sneu voor je dochter.
Buitensluiten valt gewoon onder de definitie van pesten. Het is nog veel geniepiger dan openlijk pesten omdat het voor de buitenwacht vaak niet zichtbaar is.
We hebben er met M ook mee te maken gehad en de gevolgen zijn behoorlijk pittig.

J had een prachtig rapport.
De executieve functies zijn nog wel ondermaats maar daar wordt zowel thuis als op school hard aan gewerkt.
De leerkrachten zien hem echt. Hebben ook wel zicht op het feit dat hij veel sneller denkt dan kan schrijven.
Zijn rekenwerk maakt hij inmiddels op de computer zodat hij niet van boek naar werkboek naar schrift hoeft te schakelen. Dit scheelt heel veel tijd en die tijd mag hij nu gebruiken voor pluswerk. Het gebeurt zelfs regelmatig dat hij helemaal geen gewoon werk hoeft te doen en gelijk aan zijn pluswerk mag beginnen.
Het is in verhouding een kleine aanpassing maar het effect is bijzonder. Ineens komen er weer allerlei interesses boven en lijkt zijn leergierigheid aangewakkerd.
Het is zo mooi om te zien dat de leerkrachten zijn asynchrone ontwikkeling goed volgen en er ook plezier in hebben om hem tot bloei te zien komen.
Inmiddels heeft hij ook zijn A-diploma gehaald. Met zijn motoriek is dat een enorme prestatie en het doet zijn zelfvertrouwen duidelijk goed.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 12:23 
Volwassene

Ik heb maandag een afspraak op school, dan ga ik het in elk geval bespreken. Voor mijn dochter is het wel bijzonder om nooit gevraagd te worden. Tm groep 3/4 had ze zo ongeveer elke week een feestje, maar dat ze in groep 4 zo gepest en zeer gedaan werd door een klasgenoot heeft haar zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen geen goed gedaan. Ik had gehoopt dat de nieuwe klas een reset zou betekenen, maar het lijkt erop dat dat niet is gelukt.

Marthe, wat doen jullie en school aan executieve functies? Mijn dochter heeft daar ook moeilijkheden mee en ben nu bezig met school om te kijken hoe we haar kunnen helpen. Misschien kan ik iets leren van jullie aanpak.

Laatst bijgewerkt door Vlinder42 op 21 maart 2019, 12:49, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 12:32 
Volwassene

Vlinder, J krijgt kleine porties werk tegelijk op mét daarbij een tijdsblok. Zo blijft het overzichtelijk, heeft hij succeservaringen en leert hij stapje voor stapje plannen. Hij heeft meer ruimte gekregen om zijn spullen op te bergen. De lades van zijn tafeltje zijn te klein om overzicht te houden en dingen gelijk te kunnen pakken of opbergen. Er is voor hem een hoekje op de kast ingeruimd waar hij zijn boeken neer kan zetten.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 12:51 
Volwassene

Bedankt, Marthe!

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 13:04 
Volwassene

Vlinder. Je kunt privécontact niet afdwingen, DochterDuck wordt ook vaak "vergeten" op feestjes. Aan de andere kant, DochterDuck heeft het zichzelf ook wel lastig gemaakt door haar gedrag waarbij anderen de schuld kregen terwijl zij vooral zelf gefrustreerd was over school en zichzelf. Ik zou als ouder dan ook niet te enthousiast zijn over een kind dat jouw kind in de problemen brengt, woedeuitbarstingen heeft en een dergelijk kind net eentje teveel laten zijn. Dat soort dingen blijven toch hangen bij ouders, terwijl de kinderen allang vergeven en vergeten met elkaar omgaan. DochterDuck heeft veel gehad aan mindsettraining van de ib'r en heeft nu speltherapie van de psycholoog om om te gaan met haar eigen emoties, metaregulatie en sociale interactie. Dit schijnt ook onder executieve vaardigheden te vallen. In de klas zijn er nu geen bijzonderheden of incidenten meer geweest en ik zie haar regelmatig afspraken maken of op het schoolplein spelen.

Qua executieve vaardigheden heeft DochterDuck ook elke dag een momentje met de juf om de dagtaakbrief door te nemen en te benoemen/inpakken in een tas als ze in een ander lokaal gaat werken. Ze is nu zover dat ze behalve structuur en planning ook tijd er aankoppelen. Dus waar ze eerst alleen maar bespraken wanneer ze wat moest doen, bespreken ze nu ook hoeveel ze af moet hebben in een bepaalde tijd. Dit is haalbaar opgebouwd om vanuit succeservaring verder te bouwen. Zo gaat haar werktempo langzaam omhoog. Volgende stap is werkverzorging... en verder heeft ze Acadin waarbij het proces belangrijker is als het resultaat.

Ik zou de situatie in de klas met de juf bespreken. Zij kent de klas, je dochter en daar op adviseren en begeleiden.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 20:39 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Dat lijkt me heel vreemd. Heb je het idee dat de juf het wel serieus neemt? Heb je weleens met de IB'er erover gepraat? Is er geen plan voor je dochter? Zonder plan wordt het niks, lijkt me. Je kunt toch moeilijk voor elk vak alles zelf moeten gaan bedenken en met de juf bespreken. Wat is er met die IQ test gedaan door de school, wat was hun reactie? Het komt nu een beetje over als onwil. Is dat het ook?

Vlinder, dit was een quote van jou van 4 oktober 2018. Dit om een beeld te geven "hoe serieus" school hiermee om gaat, er is namelijk nog steeds niks veranderd.
Inmiddels een (vreemd) gesprek gehad op school waar directeur wel eens wilde weten waar wij willen overstappen naar een andere school (zodra de juiste plek gevonden is) en dat de juf van niets wist. De juf bleef erbij dat het helemaal prima gaat met dochter, goed in de groep ligt (ze heeft weinig aansluiting en wordt door een vast clubje meiden gepest), aangeeft niet meer uitdaging te willen (dat is niet wat ik thuis hoor, misschien faalangst? Of sociaal wenselijke antwoorden geven? Suggestieve vraagstelling? ik ben er niet bij dus dat communiceert moeilijk). Ze haalt toch goede cijfers? Ja al haar hele schoolcarriere maar ze verveelt zich kapot, die cijfers zijn dan toch helemaal niet belangrijk? Woensdag weer gesprek...

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 17:57 
Volwassene

Tijdje niet geweest hier. Heel druk met het huis en werk en alles.

Hier waren de M5 CITOs super spannend voor oudste. Hij heeft redelijk gedaan, maar hij is gestart met extra taalles op school in januari omdat zijn spelling en begrijpend lezen achterlopen. Hij heeft een fantastische juf die ziet dat hij goed en snel leert en wil dat hij de gaten in zijn taal weg kan werken om te presteren op het niveau die ze verwacht. We zien inderdaad goed vooruitgaan qua spelling en woordenschat, en ook is oudste trots op zichzelf. Even makkelijk is het niet (minder dan een jaar geleden had hij een V op de E3 spelling CITO in buitenland), maar hij leert nu leren en kan beter met faalangst aan. Hij was teleurgesteld zelf met zijn CITOs omdat hij toch graag I's wilde, maar we hopen met extra taalles dat hij inderdaad betere scores gaat zien en daardoor juist meer motivatie krijgt.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 18:32 
Volwassene

Vraagteken, heel fijn dat hij zelf zo gemotiveerd is om te werken aan taal. Dat scheelt al de helft. ;)

Wij hebben een heel prettig gesprek gehad op school n.a.v. het rapport. Middelste gaat hartstikke goed. Zit nu in het plusprogramma, maakt een planning, heeft die op tijd af en ze lijkt ook wat meer te gaan samenwerken nu. Dat plusprogramma is nu vast onderdeel van haar schoolwerk, waardoor ze dus ook echt tot het pluswerk komt. Voorheen was dat allemaal iets te vrijblijvend. Ze valt verder op doordat ze een harde werker is met enorm veel creativiteit. :)
Sociaal is het wel wat moeilijk; middelste wil graag meer vriendinnen en heeft ook al een meisje op het oog met wie ze vaker wil afspreken. Aan de andere kant gaf ze op de fiets naar huis ook weer heel duidelijk aan dat ze de meiden allemaal wel aardig vindt, maar dat niemand echt 'vriendinnenmateriaal' is. Zoals ik het hoor, mist ze een stukje aansluiting. Ze heeft 1 echte BFF, een vriendin in de andere klas en een meisje in haar eigen klas waar ze vaker mee wil afspreken. Misschien moeten we kijken of we wat meer buiten school kunnen zoeken naar peers.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2019, 10:14 
Volwassene

Nou, hier gaat het niet zo. Het vervolggesprek gehad op school. De IB'er was er ineens niet bij. De juf heeft wel goede wil, maar geen kennis van add. En dus praatten we compleet langs elkaar heen. Heel vervelend. Het PI-dictee had ze niet goed gedaan en de temporekentoetsen ook niet. De deskundige zegt: dyslexie. Ze moet RT krijgen een half jaar en dan getest worden. School komt niet verder dan een spellingsgroepje in de klas. Maar dat geldt niet als RT. Zonder voortraject van RT kan ze geen dyslexieverklaring krijgen en heeft testen geen zin. De school moet dit regelen, aldus 3 bureaus die ik heb gebeld. Ik heb de beleefdheid maar een beetje laten varen en een mail gestuurd dat we graag willen dat de IB'er erbij betrokken is en we nu een handelingsplan willen. We -ons kind- modderen al 2,5 jaar aan. Het is wel genoeg zo. We hebben dit allemaal al besproken voordat ze naar deze school kwam. Er is veel beloofd maar niets gedaan. Weer een jaar verder met niks.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 08:17 
Volwassene

Dee, sociaal is toch vaker moeilijk op de basisschool. Zelf had ik ook meer aansluiting op de middelbare school, maar dat is wel een aantal jaren verder. Fijn dat ze nu veel meer tijd heeft voor pluswerk.

Vlinder, dat is echt niet fijn dat de school niks doet. Hebben ze een RT en zetten ze je dochter er niet bij, of heeft de school gewoon geen RT? Jammer vooral omdat jullie juist een schoolwissel hebben meegemaakt om juist een goede plek voor je dochter te vinden. Heeft het te maken dat je moet zoveel lage CITO's hebben om een dyslexia verklaring te hebben (zo heb ik het begrepen van mijn schoonzus voordat een neef van me een diagnosis van dyslexia kreeg)?

Qua spelling (waar oudste nog met de Kerst onvoldoende had), krijgt hij extra les op school en doet hij ook in het weekend thuis bij ons oefenen.
Het werkboek wat we hebben gekocht was niet goedkoop (30 euro), maar het is een fijne manier voor oudste om te oefenen. Hij moet elk weekend een aantal woorden kopiëren (kijken, dekken, schrijven, controleren) en een dictee doen.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 09:09 
Volwassene

Ik weet niet of het iets bijdraagt, maar misschien zijn puzzelboekjes voor kinderen een leuke aanvulling op het huiswerk voor spelling? Of is hij niet zo'n puzzelaar?

Vlinder, wat naar dat jullie weer helemaal terug bij af zijn.

Sociaal blijkt voor mijn drie kinderen inderdaad lastig. Zelfs m'n jongste, hartstikke sociale meissie heeft in de kleuterklas geen speelafspraakjes of feestjes. Wel speelt ze graag met een paar kindjes en ligt ze goed in de groep. Net als bij middelste, eigenlijk. Zelf vond ik het VO ook verschrikkelijk, maar ik zat op de havo. Misschien maakt dat ook nog verschil. Gelukkig hoef je je vriendschappen niet alleen uit de klas te halen. :)

BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 12:51 
Volwassene

Jammer als het zo gaat, Dee. Ik herken dit bij de oudste. Ze heeft gewoon andere interesses dan de meeste meisjes in haar klas, dus ze doet wel mee, maar vaak met dingen die ze niet echt leuk vindt en echt vriendinnen wordt ze met die meisjes dan ook niet. Maar ze heeft wel vriendinnen in andere klassen, van haar oude school, van de sportclub etc.

Vraagteken, voor het vergoede traject moet je 3x E scoren op de Cito. Maar als je dat niet hebt, kun je nog steeds wel dyslexie hebben en een dyslexieverklaring krijgen, alleen moeten de ouders dan het onderzoek zelf betalen.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 13:29 
Volwassene

Vlinder, dat zal het verklaren.

Dee, oudste is geen puzzelaar, maar gelukkig wil hij ook huiswerk doen om beter te kunnen spellen. Vorig jaar in het buitenland had hij van school dagelijks spelling en dagelijks lezen als huiswerk, wat standaard was voor alle kinderen, dus eventjes op het weekend een paar woordjes schrijven en een dictee van 7 woorden is geen drama voor hem.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 15:31 
Volwassene

Oh, dan is hij wel iets gewend inderdaad. ;)

Vlinder, herkenbaar wat je schrijft.
Ik heb wel goede hoop dat ze hun eigen 'crowd' ooit gaan vinden. Een clubje vrienden waar ze zich op hun gemak bij voelen.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2019, 15:05 
Volwassene

Hoe gaat het nu met je dochter, Capri?

Hier zijn we blij dat het vakantie is. Op school loopt het niet. We hebben nog een gesprek gehad met IB erbij, maar dat was geen doorslaand succes. Helaas gaat de juf einde schooljaar weg, anders had onze dochter nog een jaar bij haar in de klas gezeten (want het is een combiklas 5/6). Ik had gehoopt met haar tot een goede aanpak te kunnen komen waar we dan volgend jaar ook plezier van zouden hebben, maar dat gaat dus niet gebeuren. We hebben nu zelf RT geregeld. Mijn dochter heeft al 3x op rij dezelfde DLE voor spelling, ze is dus al een jaar niets vooruit gegaan. Maar ze krijgt nu wel E6 rekenen.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 09:36 
Volwassene

Hoe gaat het met iedereen? Bij ons zijn de Cito's begonnen.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 09:56 
Volwassene

Volgende week beginnen de CITOs here. Oudste heeft VOC schepen met Kapla blokken op school gemaakt, dolle pret. Hij heeft meteen dan een heel vloot thuis gebouwd, compleet met Lego piraten en kanonnen. Qua spelling heeft hij erg veel vooruitgang gemaakt, hopelijk is dat te merken straks bij de CITO.

Hoe gaat het sociaal met je dochter, Dee?

Pagina 21 van 23 [ 445 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende