Het is nu 01 apr 2020, 20:10

Pagina 3 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 12:46 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie thuis aan school doen. Ik twijfel daar bij mijn dochter over. Ik vind het allemaal al best veel, school, bso, zwemles, tennis. We lezen elke avond en we doen spelling omdat er een vermoeden is dat ze dyslectisch is. Op haar nieuwe school hebben ze vanaf de kleuterklas Engels. Mijn dochter heeft dat niet gehad, dus daar zit echt een gat. Ik twijfel of ik dat met haar thuis ook moet gaan doen. Ze wil eigenlijk ook nog gitaarles, maar daar moet je natuurlijk ook voor oefenen en dat lijkt me allemaal wel erg veel. Hoe doen jullie dat?

Voordeel is dat onze kinderen niet naar de bso hoeven, klaar zijn met zwemles en alleen nog op gewoon zwemmen zitten (2x in de week een uurtje, de oudste iets meer, maar die gaat zelf). Een lange tijd hebben we vooral 'thema's' aangehouden waar hun interesse lag. Ik wilde de schoolse vakken verder niet doen, omdat ze dan misschien nog meer voor zouden lopen.. Met uitzondering van de oudste die vanwege dyslexie extra aandacht nodig heeft op o.a. spelling en dat lijkt nu met de middelste ook zo te zijn.

Ze bedachten dan zelf vragen die ze beantwoord wilden hebben binnen het onderwerp, haalden boeken uit de bibliotheek en zochten bijv. ook informatie op via internet. Op een groot vel werden de 'resultaten' dan geschreven/geplakt/getekend, maar we hebben dan ook wel eens een museum bezocht of andere activiteiten in die richting. Gewoonweg knutselen deden we dan ook hoor.. Dus een thema over de ruimte daar hebben we filmpjes over bekeken op internet, een sterrenwacht bezocht, maar bijvoorbeeld ook de planeten op schaal bij geknutseld. De oudste kon de schaal berekenen, de middelste assisteerde daarbij, samen knippen/plakken/versieren etc. Iets over kettingreacties daar hebben we met o.a. een knikkerbaan een eigen kettingreactie mee gemaakt en zijn ze een hele dag mee zoet geweest, telkens iets nieuws bedenken.

Zijn korte momenten dat we die dingen doen over het algemeen hoor en vooral in vakanties, bij frustratie over school of bij slechter weer. Het is dus niet zo dat ze structureel uit school nog uren bezig zijn haha.

Zoals ik jou hoor is het inderdaad al behoorlijk druk en bedrijvig. Ik zou gewoon kijken wat nodig is en wat jullie zelf willen.. Misschien pakt ze het Engels wel vlot op en is ze verder tevreden. Dan zou ik niet nog allerlei extra's gaan doen..

En wat frustrerend van die zwemlessen zeg! Hier hebben ze de eisen ook pas per eind augustus veranderd ipv per januari. Mag ze nu wel snel afzwemmen?

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 12:49 
Volwassene

Dee85 schreef:
MV-3: ik herken die trekjes ook wel bij mezelf en dan vooral faalangst. Ik denk bij best veel dingen van tevoren al dat het mij waarschijnlijk niet gaat lukken of dat er 100 mensen zijn die het beter kunnen. Vermoeiend is het.
En off topic: wat leuk, nog een jonge moeder. Ik ben zelf 33. :) Mijn oudste is van oktober 2008.

Vermoeiend is het juiste woord ja.. Ik kan het ook nog hebben hoor, ik ben met het laatste deel van mijn studie bezig, maar de uren voor een tentamen zijn een ramp ('ik kan het niet, het gaat nooit lukken, ik stop ermee'). En dat iedere keer toch weer opnieuw. Gelukkig weet ik het ondertussen te beperken tot maximaal een dag, maar voorheen.. Pffff! Ik ben er zelfs met mijn vwo mee gestopt mede daardoor :oops: :shock:

Oh inderdaad ook een jonge moeder! Leuk! Ik ben vaak een beetje een vreemde eend tussen de ouders op school (zeker bij de oudste).

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 14:11 
Volwassene

Heel herkenbaar, van de faalangst en de vreemde eend in de bijt. Toevsllig kwam het gister nog ter sprake bij ouders van oudste haar vriendinnetje. Haar ouders zijn 13 jaar ouder dan ik en das geen uitzondering.
Toch goed van je dat je doorzet met je studie...goed voorbeeld voor de kinderen. :)

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 14:54 
Volwassene

Wat een idioterie om haar niet een certificaat te geven nadat ze al zolang er tegen aanhikt en geprobeerd heeft. DIe koprol zit er niet in op dit moment en bij de nieuwe C hoeft het niet eens meer. Het lijkt me ook voor haar zo frustrerend.

Mijn dochter hoeft niet naar BSO en heeft haar zwemdiploma's, maar heeft het naast school druk met zichzelf, familieverplichtingen, vriendinnetjes, paardrijden, muziekles, dansmarietjes en jeugdwerk. Dansmarietjes is tot de carnaval en jeugdwerk tot de meivakantie daarna stopt het. Daarom heb ik ook gezegd dat ze dit schooljaar niet mee gaat doen met de naschoolse typecursus waar ook kinderen buiten de BSO aan mee mogen doen, ook al wil ze graag en zou het qua tijd best kunnen. Rust en even niets is ook fijn. Qua school deden we thuis nooit zo heel veel. Hier werken ze ook sterk met thema's. Soms doe ik er wat mee, soms niet. Afhankelijk van onderwerp, tijd etc. Wel heb ik braaf, op hun advies, in de vakantie geoefend met tafeltjes en automatiseren om dat in ieder geval op het matige niveau te houden dat ze had.

Hier willen ze nu beginnen met huiswerk en daarvoor krijgt ze dus inloggegeven voor Snappet thuis om aan de rode- en persoonlijke doelen te werken. Dus ze zal wel moeten en nog een rede om nu niets anders er bij te nemen. Groep 5 vind ik nog erg vroeg voor echt huiswerk. Incidenteel wat afmaken omdat je op school hebt lopen lummelen, prima. Oefenen voor een topotoetsje, prima. In een vakantie wat op peil houden, prima. Maar nu breekt toch mijn klomp. Qua automatiseren heeft ze op school nog niets extra's gedaan, want volgens de taakbrief is dat een keuze. Dus kiest ze wat anders. Ik zou liever zien dat ze er op school dan ook meer verplichting op zetten dat ze dat daar ook oefent. Nee, in plaats daarvan laten ze haar verplicht in een biebboek lezen en Veilig-en-Vlot doen terwijl ze AVI-uit is, goed is in spelling en woordenschat. Fantasia 10 heeft ze na anderhalve week school dus uit... En wat staat er in haar persoonlijke doelen als huiswerk; automatiseren. Ik vind het dan echt de wereld op zijn kop. En het grappige is; DochterDuck vindt dat ook. Voer voor discussie op de algemene ouderavond van volgende week.

Wel hebben we de knoop doorgehakt en zijn we bij de huisarts geweest met onze zorgen. We hebben DochterDuck door laten verwijzen naar een kinderpsycholoog voor haar angst-/frustratiegedrag wat waarschijnlijk gevoed wordt door gevoeligheid en intelligentie. We blijven brandjes blussen die telkens weer oplaaien en steeds heftiger worden om weer onder controle te krijgen. Wellicht blussen we verkeerd of moeten we de oorzaak van de brandjes kennen om het te verhelpen. Maar dat er iets moet gebeuren dat staat nu vast na het drama rondom haar tand trekken, het niet durven/willen eten (ze eet inmiddels weer, maar vraag niet hoeveel moeite dat gekost heeft) en ook het idee dat het op school nodig zal zijn om met een rapport te kunnen slaan om te krijgen waar ze recht op heeft.

Trouwens ik ben 43, mijn man is zelfs nog wat ouder. Ik voel me geen oude moeder zo in groep 5 ;-). En tijdens mijn deeltijdstudie had ik iemand van toen 57 in de klas zitten. Dus alles kan.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 15:45 
Volwassene

Mijn man is ook zes jaar ouder dan ik.
Ik heb tijdens mijn laatste baan een leerling begeleid....van 60 jaar. :lol: Dat was wel heel leuk om te doen. Het is misschien maar hoe oud je je voelt? Ik heb weleens het gevoel dat mijn leeftijd een rol speelt (speelde) bij hoe serieus ik werd genomen op school. De oude school vooral.

Hier is het ook niet echt ingewikkeld huiswerk. Dicteewoorden en tafels oefenen, een enkele keer topo, een boekverslag en een werkstuk.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 15:58 
Volwassene

MV-3 schreef:
@ Dee: Oh perfectionistisch en faalangst is inderdaad zo lastig! Ik heb er zelf heel lang last van gehad en pas nu (30) kan ik zeggen dat ik er beter mee omga. Zie het bij mijn middelste ook en probeer dat zo goed en zo kwaad als het gaat iets te begeleiden, maar het is een moeilijke combinatie ja!

Ja helemaal mee eens. Ik ken dit van mezelf en herkende dit dus ook al snel bij dochter. Maar toen ik op school in groep 1-2 faalangst wilde bespreken, vonden ze dat maar raar. Ze is tenslotte een kleuter en die mogen toch gewoon spelen en knutselen? Maar dochter liet thuis veel meer zien, bv dat ze zichzelf had leren lezen. Ze heeft daar op school bijna 2 jaar lang niets mee gedaan. Sterker nog: toen ze in groep 3 startte kwam ze thuis met "ik heb een nieuwe letter geleerd". Als ik dan zei, maar die kende je toch al? Dan was dat niet waar, want ze had hem nog niet op school gehad. Ze combineerde dus ook niet de letters van school met letters van thuis tot nieuwe woorden, dat kon ze ineens niet meer. Het duurde lang voor de juf doorhad dat ze echt meer uitdaging nodig had, van zowel rekenen als lezen. En het duurde nog langer voordat dochter niet meer dichtklapte als ze pluswerk kreeg. Haar juf van groep 3 (die ze dus nu weer heeft) merkte gelukkig dat het hielp om het niet te benoemen, ze gaf haar gewoon een werkje. Als het pluswerk heette, was dochter bang dat ze het dan misschien niet snapte. Ze durfde niets te vragen, want dan zouden ze haar dom vinden en moest ze weer terug naar de gewone lesstof.

Ze heeft inmiddels al veel meer geleerd vertrouwen op zichzelf hoor, maar ik hoop dat de plusklas haar daarin nog meer kan uitdagen en vooral ook laten zien dat ze niet alleen is. Dat er meer kinderen denken zoals zij.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 16:10 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie thuis aan school doen. Ik twijfel daar bij mijn dochter over. Ik vind het allemaal al best veel, school, bso, zwemles, tennis. We lezen elke avond en we doen spelling omdat er een vermoeden is dat ze dyslectisch is. Op haar nieuwe school hebben ze vanaf de kleuterklas Engels. Mijn dochter heeft dat niet gehad, dus daar zit echt een gat. Ik twijfel of ik dat met haar thuis ook moet gaan doen. Ze wil eigenlijk ook nog gitaarles, maar daar moet je natuurlijk ook voor oefenen en dat lijkt me allemaal wel erg veel. Hoe doen jullie dat?

Wij hebben thuis squla sinds bijna een jaar, omdat dochter vorig jaar dus niet de uitdaging kreeg die ze nodig had (en omdat mijn middelste thuis zit). Daar zijn ze af en aan heel enthousiast mee om het dan weer weken links te laten liggen. Verder doen we nagenoeg niets. Vorig jaar zelfs geen huiswerk, het was veel te makkelijk voor haar. Ik heb het op school besproken en gezegd: ik heb geprobeerd haar te motiveren en het is maar 5 minuten per week, maar ze stelt zelf terecht dat ze dit al kan en wil het niet. Als ik daar nu een punt van maak, wil ze later ook geen ander huiswerk meer maken. Juf was daarmee akkoord. Hele tijd later kwam dochter ineens met "mama mijn naam staat op het bord, ik moet thuis van alles inhalen van rekentuin omdat ik nog niet 200 sommen had gedaan". Ze was nog niet op de helft. Dus ik weer naar school: uitleg graag? Bleek dat het niet hoefde van de juf, omdat zij zo voor ligt met rekenen, maar ze kon voor de klas geen onderscheid maken. Ik blijf dit soort dingen moeilijk vinden hoor. Ga dan ook niet voor de hele klas op het bord schrijven wie er extra werk moet doen, of stel een kind meteen gerust na de les?

Boekenpraatje heeft ze trouwens wel heel enthousiast voor gewerkt thuis. Mooie postertekening bij gemaakt. Ze heeft heel lang tegen het voorbereiden zitten aanhikken, vanwege het idee dat ze voor de klas moest spreken. De laatste dag voor dat ze moest, hebben we dat gedaan. En ze heeft de hele rest van de dag gestuiterd dat ze er zo'n zin in had (vertrouwen dat ze het kon, dan komt het wel goed). We hadden geoefend met extra theatraal voorlezen en ze heeft het net zo overdreven voorgelezen, de klas lag helemaal in een deuk (haar hoofdpersonages hadden ruzie, kwamen wat scheldwoorden langs :lol: met dank aan Roald Dahl)

Mijn dochter zat vorig jaar zo slecht in haar vel dat ze alles wilde stoppen (muziekles en zwemles na C, terwijl ze eerst nog zwemvaardigheid wilde). Dit jaar wil ze wel weer wat, maar kan niet kiezen. 2 dingen vind ik het maximum, dat is meer dan druk genoeg (zeker als je meerdere kinderen hebt die ook wat willen).

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 09:25 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties. We hebben idd ook squla. Daar wil ze zelf mee aan de slag met Engels omdat ze merkt dat ze daarmee achter is. Zij moet met een ander meisje met de juf apart van de andere kinderen en dat vindt ze niet leuk. Ik denk dat ik het in elk geval zo doe, dat als ze haar zwemdiploma heeft, dat ze dan iets anders mag kiezen naast tennissen. Dan heeft ze 2 dingen en kleine zus ook, dan blijft het ook voor mij doenlijk :-)

Ik denk overigens niet dat faalangst en perfectionisme leeftijdgebonden zijn. Mijn jongste had er al last van in groep 1, de oudste heeft vooral faalangst en ik heb er zelf ook veel last van gehad. Ik ben nu 43 en ik vind wel dat ik er beter mee om kan gaan dan vroeger. Achteraf zie ik nu hoeveel kansen ik heb laten lopen omdat ik dacht dat ik wel niet goed genoeg zou zijn en hoeveel stress het me opgeleverd heeft. Heel jammer. Ik hoop dat het mijn kinderen lukt om dit wat eerder onder de knie te hebben.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 09:32 
Volwassene

Nee, het is inderdaad niet leeftijdsgebonden. Mijn oudste had er al last van bij de peuters en ik kan me van mezelf herinneren dat ik ook zo klein al heel voorzichtig was en overal gevaren in zag, het dan liever niet deed omdat ik me kon bezeren of wat dan ook.

Middelste was vanmorgen om 4 uur wakker geworden. Daar liep oudste nogal over te klagen, want die werd wakker van het licht. Middelste wilde gister niet naar bed en had lelijk gedaan tegen oma, die aan het oppassen was omdat wij naar school moesten. Op school een kennismakingsgesprekje met de juf gehad. Leuke juf! Ze vroeg hoe middelste haar groepje vond, dus ik gaf eerlijk aan dat ze met de twee mannen geen klik heeft, maar dat ze het meisje wel aardig vindt. Ze schijnt niet zo vaak haar vinger op te steken, terwijl als ze de beurt krijgt van de juf, het antwoord wel weet. Opmerkelijk, want hier had ze in groep 3 en 4 helemaal geen last van zover ik weet. Dus ze is een beetje sikkeneurig op het moment.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 09:51 
Volwassene

Jammer Dee, jeetje 4 uur is wel vroeg.. maar als het alleen sikkeneurigheid is, gaat het hopelijk snel weer over..

Mijn dochter lijkt wel happy op haar nieuwe school. Ze had gister weer een speelafspraakje met een meisje uit haar nieuwe klas, dus dat gaat goed. Ze heeft wel al 2x geklaagd dat een kind expres een bal op haar hoofd gegooid heeft. Ik kijk het nog maar even aan, soms is ze wel heel gevoelig voor dat soort dingen. Ik ga wel een mailtje sturen voor een afspraak met de juf, gewoon om even te horen hoe het gaat.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 10:06 
Volwassene

Ik denk ook dat faalangst en perfectionisme leeftijdsgebonden zijn. Net zoals een intens gevoelsleven, zeer sterk gevoel voor rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid. Dit past allemaal bij de zijns-kenmerken van een hoogbegaafd iemand. En dat laten ze al op hele jonge leeftijd zien, als je het maar wilt herkennen. Maar vaak wordt dat door volwassenen niet serieus genomen.

Bij mijn dochter uitte faalangst zich op hele jonge leeftijd toen ze leerde lopen of fietsen: ze deed het pas toen ze ZEKER wist dat ze het kon. Perfectionisme merkten we bv bij creatieve dingen. Dan vond ze haar tekeningen niet mooi genoeg of met vioolles kon ze niet spelen wat ze in haar hoofd hoorde, dus "ik kan het niet en wil stoppen". Dat is een van de redenen dat ik hoop dat ze muziekles weer oppakt. Dat is juist goed om te leren doorzetten en eindelijk iets waarbij ze wel herhaling nodig heeft om het onder de knie te krijgen. Maar ook de frustratie daarover wordt veel intenser ervaren, en dat mag.

Ik heb vroeger ook vooral veel last gehad van al deze kenmerken. Het werd afgedaan als onzin, aanstellerij, aandacht zoeken. Ik voelde me nooit geaccepteerd om te mogen zijn wie ik ben. Ik hoop dat ik mijn kinderen die ruimte in ieder geval wel kan bieden. Wat betreft 1 ding kijk ik wel tegen mijn dochter op: zij kan zo heerlijk zichzelf voor schut zetten af en toe. Lekker gek doen en dan ook zeggen ik ben RAAR! Waar we dan allemaal om kunnen lachen. Ik was vroeger als de dood om voor schut te staan, nam alles heel serieus en kon niet met plagen of grapjes op de persoon omgaan. Dat heb ik wel geleerd hoor, maar dat heeft dochter dan alvast mee. Is dat voor sommigen hier herkenbaar?

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 10:11 
Volwassene

Ja, heel herkenbaar. Oudste neemt het ook vaak serieus of letterlijk en met grapjes moet je echt je moment afwachten, anders stampvoet ze weer naar boven. Middelste is daar heel anders in....die zet zichzelf graag voor schut. Net als mama. :mrgreen: Al was ik vroeger ook meer zoals oudste.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 11:49 
Volwassene

Herkenbaar Capri! Hier ook! Ze heeft er een half jaar overgedaan om van langs de tafels schuifelen naar los lopen te gaan. En toen ze eindelijk losliep was ze zo stabiel dat ze dat echt eerder had moeten kunnen als ze had gedurfd. Zelfde met fietsen en zwemmen. Ze is er pas aan toe als het in haar hoofdje klopt en logisch is. Ze kon echt niet in het diepe zwemmen zonder dat ene kleur bandje dus toen ze dat bandje nog niet had en de zwemjuf er toch wilde gaan oefenen; moord en brand werd er geschreeuwd, want zo hoort het niet, niet eerlijk etc. Oefenen voor muziekles? Weet je wel hoe slecht de rest is, mama... tot ze voor sinterklaas moesten optreden en de anderen zich de blubber geoefend hadden. Zij konden het liedje, DochterDuck niet. Goed leermomentje!

Dat raar doen snap ik wel en herken ik wel bij mijzelf nadat ik op de basisschool flink gepest was, werd dat mijn overlevingsstrategie op de middelbare school. Als ze om je lachen, zijn ze ook niet boos op je. Benoem je het zelf, hoeft een ander dat niet te doen. Door haar snelle denken is ze vast ook heel adrem en komt een opmerking toch te dichtbij dan zal ze dat snel genoeg kunnen ombuigen en omdraaien zodat zij bepaalt waar om gelachen wordt. Ze laat precies toe waarover ze uitgelachen wil worden en zal zelfs bewondering oogsten voor haar lef. Scheelt een hoop gepest op school, want daar pikken ze niet snel iemand die de draak met zichzelf durft te steken en de meesten zullen niet zien dat het soms ook maar een masker en een afleidingsmanoeuvre is.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 16:55 
Volwassene

Lastig die faalangst en perfectionisme, hier ook eentje die het heel erg heeft. Hoewel het zijn toppunt had in groep 1, daarna zijn we er thuis een beetje op gaan letten niet teveel 'goed zo' of 'mooi' zeggen, dat heeft wel wat geholpen. Maar het zit ook in het aard van het beestje. Dat doorzetten is hier echt een dingetje, Mup zet echt heel slecht door, wat mij soms weer frustreert. Ook met sporten, liever lui dan moe.

Buiten school: hier dan we verder niets aan schoolse zaken. Of bijna niets: ze heeft maandag tm donderdag huiswerk, maar dat kost haar 3 minuten per dag. Verder 'moet' ze lezen, maar dat doet ze eigenlijk uit zichzelf en vaak ook gezellig samen tegenwoordig voor slapen gaan. Ze is net begonnen met pianoles, dus dat wordt iedere dag oefenen, maar voorlopig gewoon max kwartiertje per dag denk ik. Ze gaat nu ook beginnen met een nieuwe sport, dat is 1x in de week een uur. Dus vrij weinig, Mup heeft echt haar eigen tijd nodig om te knutselen/tekenen/freubelen.

Deze week kwam er een brief mee naar huis dat alle groep 5ers in dit schooldistrict standaard getest worden op hb (dus zochten goedkeuring van ouders). Het is niet echt een iq test, maar een non-verbale 'abilities test' (puzzels, patronen etc). Degenen die daar hoog op scoren worden weer automatisch op iq getest geloof ik. Op zich wel goed, ze doen dit omdat ze zo onderduikers en vooral kinderen van andere etnische achtergronden die hb zijn kunnen identificeren. Kennelijk kun je gedurende het jaar zelf als ouder ook een iq test aanvragen, of een leerkracht, maar kinderen van minority groepen worden veel minder vaak daarvoor doorverwezen. Ik ben wel benieuwd wat daar dan uit komt. Het is gezamelijk met heel de klas tegelijk, dat is voor Mup in ieder geval geen ideale setting. Ze moest vorige week de tafel van 5 doen (hier beginnen ze daar nu pas mee en ik was me er ook niet van bewust, kennelijk moesten we thuis oefenen), nu kent ze die prima, maar omdat het op tijd was en met heel de klas had ze m compleet verprutst. 9x5=65 bijv. Hoewel ze wel een logica had, ze had perongeluk 8x5=60 opgeschreven en vervolgens ging ze alle moeilijke die ze niet uit dr hoofd wist daarmee uitrekenen, dus 9x5 is 5 meer, dus 65. 7x5=55 etc. :lol: Vandaag mag ze m herkansen, deze keer hebben we ze er maar ingedreund. Oh ja, vlinder, dus deze week wel thuis geoefend met de tafels. Maar 5 minuutjes per dag.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 17:08 
Volwassene

Ik kom erachter dat ik een hele pagina gemist had. Grappig die karakter verschillen he, Mup kan absoluut niet tegen grapjes over haar, zelfspot is ver te zoeken. Hoewel wij het zelf wel veel doen en dat begint langzaam wat invloed op haar te hebben. Eigenlijk heeft het meer te maken hoe ze in haar vel zit, voelt ze zich sterk dan kan ze om dingen lachen, anders niet. Eigenlijk ook heel logisch misschien.

Capri, wel heel leuk om te lezen van het boekenpraatje, stoere meid! En leuk dat ze dat doen in de klas.

Huiswerk is hier dus heel weinig, maar erg leerkracht-afhankelijk. Mups kleine broertje in groep 3 krijgt dagelijks een bak aan huiswerk. Echt sneu, is zeker een half uur/3 kwartier bezig iedere dag :evil: Ik heb er al over geklaagd, schandelig vind ik het voor een stel 6 jarigen.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 17:11 
Volwassene

Wat veel herkenning bij zowel ouders als kinderen zeg op dat perfectionistische en faalangstige. Vind ik ergens wel fijn om te lezen! Bij ons hebben 2/3 dochters er een handje van, waarbij de middelste ook van die 'gekke' momentjes heeft en totaal ongegeneerd kan dansen of ik weet niet wat. Dat doet de jongste dan weer niet (en mij ook niet gezien :lol: ).

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 17:14 
Volwassene

Hier is huiswerk eigenlijk ook erg leerkracht afhankelijk: in groep 3 zit er wel wat verplichting in lezen en opdrachtenboekjes. En in groep 4 was het iedere vrijdagmiddag een bak aan huiswerk.. Pff, daar heb ik toen navraag over gedaan want onze dochter had ook begrepen dat het echt afmoest. Vel met 100 sommen, redactiesommen een bladzijde, taal een bladzijde, klokken een stuk of 2 bladzijdes. Kind was eeuwig bezig. Bleek dat ouders om huiswerk gevraagd hadden, maar dat het niet verplicht was alles af te maken :wink:

Ik verwacht nu eigenlijk ook weer iedere vrijdag iets mee te krijgen, daarnaast een boekbespreking en spreekbeurt geloof ik.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 17:53 
Volwassene

gigi schreef:
Capri, wel heel leuk om te lezen van het boekenpraatje, stoere meid! En leuk dat ze dat doen in de klas.

Huiswerk is hier dus heel weinig, maar erg leerkracht-afhankelijk. Mups kleine broertje in groep 3 krijgt dagelijks een bak aan huiswerk. Echt sneu, is zeker een half uur/3 kwartier bezig iedere dag :evil: Ik heb er al over geklaagd, schandelig vind ik het voor een stel 6 jarigen.

Ja ik vond het ook super stoer! De juf kwam helemaal verbaasd naar me toe, van wow dat heeft ze knap gedaan! Jammer genoeg stond dat dan weer niet in de feedback. Daar stonden alleen verbeterpuntjes in (en dan ben ik weer bang dat dochter daarvan oppikt dat ze het niet goed genoeg heeft gedaan).

Pfff zoveel huiswerk in groep 3? Toen hadden ze hier nog helemaal niets. Heel veel kinderen zijn in (begin) groep 3 ook heel moe van alle veranderingen tov kleuteronderwijs. Dan hebben ze extra veel speeltijd nodig na school. In groep 4 was het wekelijks woordenrijtjes oefenen (dat heeft dochter 3x gedaan en daarna vertikte ze het, raakte per ongeluk expres het mapje kwijt etc). Verder tafels oefenen en boekenpraatje. In groep 5 incidenteel huiswerk stond in de infobrief, ook weer een boekenpraatje en af en toe leren voor een toets van de zaakvakken. Ben benieuwd hoe dat laatste zal gaan. Proberen mijn eigen ballast achterwege te laten. Ik moest van mijn moeder vroeger per se minimaal een 8 op 10 halen voor alle toetsen, anders was echt het huis te klein. Onder het mom van "jij kan toch zo goed leren? Nou laat maar zien dan". Faalangst werd dus sterk gestimuleerd :S Ik ben er later via mijn zus achter gekomen dat ze mijn rapportcijfers in de onderbouw van basisschool kunstmatig verlaagd hebben (mijn moeder was ook juf, die had connecties). Dat was hun idee van mij stimuleren beter mijn best te doen, maar een 10 was alleen voor de juf. Dat kon niet als ik die haalde. :?

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 20:11 
Volwassene

Wow, dat vind ik echt erg om te lezen Capri. Jeetje.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 22:15 
Volwassene

Dee85 schreef:
Wow, dat vind ik echt erg om te lezen Capri. Jeetje.

Ik heb later met een HBO-thuisstudie pas echt leren leren, efficiënt stof tot me nemen en goed leren inschatten wanneer ik een voldoende had (en dat dat soms ook gewoon genoeg is, als een vak heel moeilijk is). Is wel redelijk goed gekomen hoor, maar als kind was dat niet makkelijk. Hoop dat mijn dochter te besparen. Maar ik merk het als dochter een rapport krijgt, dat ik dan nerveus wordt. Hoop dat ze hoge cijfers heeft, terwijl mijn verstand echt wel weet dat cijfers niet belangrijk zijn. Dat zij lekker in haar vel zit en mag leren wat bij haar past, daar gaat het om. Wij benoemen dan ook haar inzet etc, niet de punten. Ze heeft tot dusver ook nog niet om uitleg van de punten van haar rapport gevraagd. Ze leest wel de (uitvoerige) bijschriften van de juffen, dat is eigenlijk veel fijner dan cijfers. Ik vind veel te zeggen voor het Finse systeem zonder cijfers (al zou ik het daar persoonlijk moeilijk mee hebben, de waarde van cijfers is er zo ingestampt vroeger).

Pagina 3 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24  Volgende