Het is nu 28 maart 2020, 14:00

Pagina 2 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 07:13 
Volwassene

Gisteren bij ons ook de school weer begonnen.
Volgens mij zit hij aan een aardig tafelgroepje, maar die wisselt weer na elke vakantie.
Hij zit officieel in groep 4 nu en is er erg blij mee. Hij rekent met groep 5 mee, dus vandaar dat ik hier mee wil schrijven. Bij groep 4 op het forum zitten ook moeders van kinderen die zijn doorgestroomd en vind ik veel minder herkenning. (Daarbij blijft hij zo lang mogelijk in dezelfde groep vanwege zijn vrienden, gelukkig zagen de juffen ook dat hij die veilige haven nodig heeft)
Juf had gistermorgen al gezegd dat ze (2juffen) de eerste week hem met de rest mee lieten lopen en de week erop weer gaan overleggen welke uitdagingen hij erbij moet krijgen.
Alles was makkelijk gister zei hij, rekenen was herhaling van vorig jaar.. dus heb even uitgelegd dat dat voor de kinderen is die weer even moeten "inkomen" na de vakantie.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 11:28 
Volwassene

Super Mamv2!
En welkom Lantaarn.

Eerste schooldag ging hier ook wel lekker. Weinig over gehoord. Maar wel gelijk weer een speelafspraak.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 00:09 
Volwassene

Pfff... DochterDuck is weer lekker door de bocht gegaan. Ze begon steeds minder en moeizamer te eten sinds woensdag. Ze oogde verder niet ziek, was vrolijk genoeg en ze zei dat ze geen pijn had. Een nieuw hoofdstuk in haar lastige eetgedrag? Tot ze van het weekend dus niet meer durfde te eten. Met moeite kregen we er nog wat yoghurt, Knijpfruit etc. in. Dus maandagochtend de huisarts een bezoekje gebracht maar keel en oren waren in orde. En toen eind van de middag toch maar even bij de tandarts langs omdat ze al een paar weken een wiebeltand heeft. Maar daar schoot ze compleet in paniekmodus bij de controle. Tandarts had wel kunnen zien dat er een melktand was deels afgebroken en waarschijnlijk ontstoken omdat de wortel er nog wel zat. Alleen hij zag geen mogelijkheid dat te verhelpen als ze zo paniekerig was dus ga maar naar het ziekenhuis om onder narcose te gaan behandelen. Maar hoe snel ze daar terecht kon, wist hij ook niet. Dus vanochtend kreeg ik de kopie-verwijzing per mail en heb zelf maar even het ziekenhuis gebeld voor een afspraak. Mocht ze eind van de ochtend komen. Helemaal in paniek toen ze via een scan een foto wilden maken, uiteindelijk wel gelukt, want apparaat was eng.... Maar die melktand moest er uit en gezien haar stress onder narcose. Ze moest wachten tot ze het knijpfruitontbijt had verteerd, want dat had ze natuurlijk net op. Dus paar uur gewacht op de kinderafdeling en daar heeft ze samen met de pedagogisch medewerker geoefend met kapje, bloeddrukmeter, film gekeken over hoe het op de ok gaat etc. en alle vragen gesteld die er te stellen waren. Ze ging kalm onder narcose en was met een uurtje terug op de afdeling vol praatjes. Het viel wel mee en het kadootje wat ze kreeg viel in de smaak. Oftewel een mens lijdt het meest onder het lijden wat men vreest... Ze had zoveel doemscenario's bedacht en haar hoofd vol gezet met als dit en wat dan dat ze compleet op slot zat. Herkenbaar? Ik was in ieder geval blij met die pedagogische begeleiding. Weten wat haar te wachten staat en weten dat ze geen keus heeft, helpt enorm.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 07:50 
Volwassene

Zo, heftig zeg!
Fijn dat het gelukt is en een nieuwe overwinning voor je dochter. Hoop dat ze haar angst de volgende x meer onder controle kan houden.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 08:31 
Volwassene

Wat fijn dat die ontstoken wortel het probleem was en niet een nog groter eetprobleem.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 09:19 
Volwassene

Oh, het verhaal over de tandarts zou over mijn oudste dochter kunnen gaan.
Gelukkig was je er snel achter wat het was, MrsDuck. Inderdaad fijn dat er een pedagogisch medewerker was die je dochter hielp met het omgaan met de angst.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 17:34 
Volwassene

pfoe heftig zeg MrsDuck... Je klinkt alsof je zelf een grote dosis geduld daarvoor hebt, wat je ook wel nodig hebt in zo'n situatie.

Hier zitten we lekker in een ritme, Mup gaat met plezier naar school. Wel is ze verdrietig over haar 'bff', die twee waren dikke maatjes sinds we hier kwamen wonen een half jaar geleden, maar nu zit dat meisje in een andere klas en heeft ze alleen maar oog voor weer andere meisjes. Dat meisje is echt een sociale vlinder, hopt van de ene vriendschap naar de andere, Mup is meer van het type labrador, hondstrouw :lol: Dus dat begrijpt ze niet helemaal. Gelukkig heeft ze ook een andere hele goede vriendin in haar klas en een jongetje waar ze veel mee speelt, hoewel die weer een vriendinnetje heeft die niet wil dat Mup met hun speelt. Pff.. sociale netwerken... Ik weet het nog van mijn basisschooltijd en het hoort er allemaal bij, maar het liefst zou ik er zo willen beschermen tegen gekwetst worden, ze is heel kwetsbaar. Wel zit ze sinds we hier zijn echt beter in haar vel, ook ineens 6cm gegroeid in afgelopen 4 maanden, vraag me af of dat ermee te maken heeft.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 20:07 
Volwassene

Slikken van stukjes vindt ze nog eng. Dus dat rustig weer opbouwen. Het zit nu echt in haar hoofdje. Ze moet leren dat wat ze denkt vele malen erger is dan wat er uiteindelijk gaat gebeuren. En het liedje van Kinderen voor Kinderen; het is Gruwelijk Eng, maar ik ben niet bang, herhalen we veel en het helpt.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 07:04 
Volwassene

Gigi, wat een herkenning idd die vriendschappen en sociale netwerken op school....
Gelukkig staat onze zoon er heel anders in, maar zelf weet ik dat idd ook nog ja. Allemaal behoorlijk ingewikkeld.
Die 6 cm hoeft er niks mee te maken te hebben, maar het kan wel. Daar kom je wsl nooit achter :lol:
Maar dat wordt een hele nieuwe garderobe dus [starsmiley]

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 09:14 
Volwassene

Wow, 6cm gegroeid. Dat is echt heul veul.
En herkenbaar van die sociale netwerken. Ik vind het ook zo rot als 1 van mijn kinderen dan benadeelt wordt in zo'n netwerk. En dat gebeurt ook nog wel eens, maar middelste is er beter tegenop gewassen dan oudste.
Wel heel leuk om te lezen dat het zo lekker gaat bij jullie.

MrsDuck, dapper meisje sowieso!

Ik probeer een afspraak met school en tester te maken om het intelligentieonderzoek te bespreken en een plan van aanpak te maken, maar er zijn al vijf data afgeschoten en we zitten nu al eind september met data. Ik baal er wel een beetje van en wilde dit ook voorkomen. Daarom heb ik vorig jaar heel hard gezeurd om een afspraak, maar door de eindejaarschaos liet school verstek gaan. Ik moest ook al zo vreselijk lang wachten op de ingevulde vragenlijsten die bij het onderzoek hoorden, waardoor ik in totaal vijf weken op de uitslag en bespreking moest wachten. Ik snap best dat je even moet wachten, maar vijf weken in het duister tasten, vond ik toch wat teveel van het goede. Ik hoop maar dat we de afspraak nog in september kunnen maken. Papa is er dit keer maar niet bij, want met zijn agenda wordt het hoogstwaarschijnlijk ergens in januari ofzo... :roll:

Ik hoor hier verder weinig terug over hoe het op school was, middelste is meer bezig met vriendschappen en afspreken na schooltijd.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 13:13 
Volwassene

Bij ons is het dag 4 van de nieuwe school. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Ze komt redelijk vrolijk thuis. Ze zei 's avonds gisteren wel dat ze sommige kinderen uit haar oude klas mist. Ze zag ertegen op om naar de bso te gaan omdat ze de namen van de kinderen nog niet kent. En ze is nog niet gewend aan montessori en dat is best een hele omslag, soms weet ze niet wat de bedoeling is. Het is niet echt makkelijk voor haar, maar ze slaat zich er goed doorheen. Positief is ook dat ze al met een meisje uit haar klas heeft gespeeld en volgens beide dames was dat heel leuk. Dus fingers crossed :-)

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 20:47 
Volwassene

Goed nieuws vlinder42!

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 10:01 
Volwassene

Hallo allemaal,

Ik lees en schrijf ook graag hier mee. Mijn oudste zit in groep 5. Ze heeft er heel veel zin in, omdat ze haar juf uit groep 3 terug heeft (goede klik) en omdat ze nu meer zaakvakken erbij krijgt. Dat laatste vind ik tegelijkertijd weer een beetje spannend omdat ze daar al heel veel van weet (uit eigen interesse thuis mee bezig geweest) en de kans op verveling dan groot is. We hebben afgesproken met school dat ze eigen projecten doet in hetzelfde thema als waar de klas aan werkt. Zo kan krijgt ze de ruimte om een onderwerp uit te diepen en moet ze ook zelfstandiger werken (op zichzelf durven vertrouwen, je kan je dan aan niemand aanpassen). Ik hoop dat dat een succes is. Nu de eerste weken wordt er nog niet gedifferentieerd, iedereen moet weer even in het ritme komen en de nieuwe groep 5 dingen leren. Als dat maar niet te lang duurt... Vorige week mocht ze eindelijk beginnen in de plusklas (dat is 1 ochtend per week). Daar was ze wel heel enthousiast over, zo met haar hoofd in de wolken dat ze vergeten was dat ze eerst naar haar eigen klas terug moest voordat ze naar buiten mocht. Gevolg: ze was als eerste op het schoolplein, zag niemand en dacht dat ze juist al heel laat was. Maar ze was juist veel te vroeg en ik was broertje van de psz halen, waardoor ze mij misliep. Na 10 minuten zoeken op school (heel veel manieren daar om elkaar mis te lopen) heb ik haar juf ingelicht en ben naar huis gegaan. Onderweg kwam ik haar tegen, helemaal overstuur...

Baloo schreef:
Ik hoop dat ze in groep 5 wat meer kan worden uitgedaagd op de 'overige' vakken (niet taal en rekenen), en dat ze een begin gaat maken me leren hoe je iets kan leren wat je nog niet kan, en dat dat enorm leuk kan zijn. Kortom, vol goede moed weer...
Is dat misschien ook wat voor jullie, zelfstandiger werken aan extra uitdaging voor de zaakvakken?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 10:34 
Volwassene

Welkom Capri!
Ik las je verhaal in het groep 1 topic (ik heb ook een dochter in groep 1) en jullie hebben al aardig wat meegemaakt in jullie jonge schoolcarrière. Zo moeilijk in verschillende opzichten als je een thuiszitter hebt. In welke regio woon je?
De zaakvakken zijn vaak een lichtpuntje voor kinderen en hun ouders in onze doelgroep, maar het kan inderdaad ook heel goed dat het tegenvalt. Heel fijn dat jouw dochter eigen projecten mag doen en kennis mag uitdiepen.
Zelf vond ik het best tegenvallen met die zaakvakken in groep 5. Mijn oudste vond het zelf desondanks wel heel interessant en heeft er wel wat van opgestoken. Nu zit mijn middelste in groep 5 en ik kan niet echt zeggen of zij een voorkeur heeft voor geschiedenis of aardrijkskunde, of ze beiden leuk vindt of juist helemaal niet. De tijd zal het leren.

Hoera, mijn afspraak met school staat deze week gepland! Wat ik uit het gesprek hoop te halen? Dat middelste mag instromen in het plusprogramma en dat de leerkracht goed in de gaten houdt hoe ze dat doet. Als iets moeilijk is begint ze namelijk niet of ze rekt tijd. Dus dat ze daar ook mee op weg geholpen wordt. En wanneer het goed gaat met het plusprogramma, de mogelijkheid tot doortoetsen.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 11:55 
Volwassene

Hier vandaag ook allemaal weer begonnen!

Helaas hebben ze geen echte aparte zaakvakken meer hier.. Voorheen wel, maar ze zijn overgegaan op een soort overkoepelend vak waarbij je kleine beetjes uit dergelijke vakken aangereikt krijgt in een thema/project. Wat mij betreft missen er essentiële dingen daardoor, want topografie, geschiedenis en bijv. ook aardrijkskunde krijgen maar zo minimaal aandacht! Gelukkig kunnen we er thuis dus wat themaatjes van maken die speciaal op wat ze al weten en nog willen/kunnen leren gericht, maar ik had toch graag iets meer aanbod vanuit school verwacht..

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 23:09 
Volwassene

Dee85 schreef:
Welkom Capri!
Ik las je verhaal in het groep 1 topic (ik heb ook een dochter in groep 1) en jullie hebben al aardig wat meegemaakt in jullie jonge schoolcarrière. Zo moeilijk in verschillende opzichten als je een thuiszitter hebt. In welke regio woon je?

Dankjewel Dee! Wij wonen in Noord-Brabant. Inderdaad al aardig wat hobbels op de weg die school heet. Zelf vroeger op vwo uitgevallen, zonder diploma en dan maar werken tot ik oud genoeg was om via colloquium doctum te doen en naar hbo te gaan. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Het is alleen makkelijker als je met de stroom mee kan, dan er tegenin zwemmen. Voor mijn thuiszitter betekent dat dat ik hem volg, omdat hij dat nodig heeft om tot ontwikkeling te komen.

Succes met het gesprek, hopelijk haal je eruit wat je doel is. Lijkt me inderdaad belangrijk dat je dochter leert doorzetten als het even niet meteen lukt. Herkenbaar ook, deze kinderen zijn zo gewend van alles maar uit hun mouw te schudden. Of willen wel doorzetten maar hebben de lat zo hoog gelegd voor zichzelf, dat ze in hun ogen falen. Ik hoop dat de oa plusklas mijn dochter hiermee kan gaan helpen.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 09:04 
Volwassene

Jammer, wij wonen zelf in Zuid Holland en ik weet van wat initiatieven die hier uit de grond gestampt worden voor de thuiszitters. Maar dat is te ver reizen voor jullie.
Inderdaad, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar als je een enorme omweg met extra hobbels kunt voorkomen, dan doe je dat. Alhoewel ik dan ook weer vind dat er niets mis is met laatbloeiers.

Denk dat mijn dochter inderdaad een beetje typetje 'doorzetten, maar ook een hoge lat' is. Dat kwam ook uit het intelligentieonderzoek naar voren, perfectionisme. Ze heeft geen HB score, maar het is ook zeer zeker geen lage score en ze kan zeker extra uitdaging gebruiken.
De oudste is faalangstig en perfectionistisch tegelijk, dat is echt een hele lastige combi. Voor haarzelf en voor de omgeving. ;) Die draait nu twee jaar mee in het plusprogramma, maar je ziet dit gedrag echt ontiegelijk langzaam een beetje veranderen, met de nodige terugvallen tussendoor. Ze start dit jaar ook in de externe plusklas. Ik heb goede hoop dat ze daar op haar plek zal zijn.

Laatst bijgewerkt door Dee85 op 04 sep 2018, 11:03, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 09:31 
Volwassene

@ Dee: Oh perfectionistisch en faalangst is inderdaad zo lastig! Ik heb er zelf heel lang last van gehad en pas nu (30) kan ik zeggen dat ik er beter mee omga. Zie het bij mijn middelste ook en probeer dat zo goed en zo kwaad als het gaat iets te begeleiden, maar het is een moeilijke combinatie ja!

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 09:54 
Volwassene

Over doorzetten.. mijn dochter heeft zwemles voor diploma c, maar voor de zomer mocht ze niet afzwemmen, niet met de zwemles en niet met schoolzwemmen, want ze kon alles behalve de koprol. Op turbocursus gegaan, daar mocht ze niet afzwemmen want ze kon alles behalve de koprol. Afgelopen zaterdag naar reguliere zwemles. Nieuwe diplomaeisen, die hele koprol komt niet meer voor, pff.. En eigenlijk golden die eisen al vanaf 1 januari..

MV-3 schreef:
Gelukkig kunnen we er thuis dus wat themaatjes van maken die speciaal op wat ze al weten en nog willen/kunnen leren gericht, maar ik had toch graag iets meer aanbod vanuit school verwacht..
Ik ben benieuwd wat jullie thuis aan school doen. Ik twijfel daar bij mijn dochter over. Ik vind het allemaal al best veel, school, bso, zwemles, tennis. We lezen elke avond en we doen spelling omdat er een vermoeden is dat ze dyslectisch is. Op haar nieuwe school hebben ze vanaf de kleuterklas Engels. Mijn dochter heeft dat niet gehad, dus daar zit echt een gat. Ik twijfel of ik dat met haar thuis ook moet gaan doen. Ze wil eigenlijk ook nog gitaarles, maar daar moet je natuurlijk ook voor oefenen en dat lijkt me allemaal wel erg veel. Hoe doen jullie dat?

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 11:06 
Volwassene

MV-3: ik herken die trekjes ook wel bij mezelf en dan vooral faalangst. Ik denk bij best veel dingen van tevoren al dat het mij waarschijnlijk niet gaat lukken of dat er 100 mensen zijn die het beter kunnen. Vermoeiend is het.
En off topic: wat leuk, nog een jonge moeder. Ik ben zelf 33. :) Mijn oudste is van oktober 2008.

Vlinder42, echt frustrerend van die zwemlessen. Ze hadden ook een certificaat kunnen geven waarop staat wat je allemaal beheerst.

Pagina 2 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Volgende