Het is nu 22 nov 2018, 11:44

Pagina 9 van 12 [ 233 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 08:39 
Volwassene

Dee85 schreef:
Vandaag hadden ze dan 'natuur', en dat vond ze erg fijn maar wederom niet echt iets nieuws geleerd zei ze.

Dat was destijds ook de ervaring van mijn zoon bij natuur, aardrijkskunde, geschiedenis e.d.: iedere keer als het bijna interessant wordt, is de les afgelopen. Inmiddels, na een paar jaar voortgezet onderwijs, kunnen we er hartelijk om lachen. Maar toen vond hij het echt niet leuk.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 09:23 
Volwassene

Inderdaad, middelste was ook behoorlijk teleurgesteld. Gelukkig hebben we hier zat encyclopedieën liggen, ook voor kinderen. Erfenis van mijn altijd nieuwsgierige opa. :D We gaan deze vakantie op citytrip waar ontzettend veel te beleven valt. Veel musea bezoeken. Ook nog eens de kans om Engels te oefenen. Dus ze kan de komende week haar ei in ieder geval wel kwijt.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 22:06 
Volwassene

Vandaag een ok gesprek gehad op school over jongste. Ze gaan doortoetsen en observeren om te zien of ze misschien veel minder van zichzelf laat zien dan ze denken. Ze gaan werken aan leren en oefenen en letten op proces ipv resultaat. Ik heb een kaartje van een kindercoach mee gekregen voor stukje op faalangst en zelfbeeld. We moeten zien wat er gaat gebeuren, maar in elk geval fijn dat er wordt meegedacht!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 okt 2018, 17:30 
Volwassene

Bij de meeste klinkt het positief. Fijn is dat!
Hier een kleine tegenslag.
Met rekenen zit hij nu bij een andere juf (rekent een groep hoger) en die heeft echt geen idee hoe je moet een kind om moet gaan die voor loopt.
Gelukkig gaat zijn eigen juf proberen om hem zo veel mogelijk weer naar zich toe te trekken.
En het voordeel is dat de kans groot is dat hij volgend jaar de andere juf gaat krijgen van die groep (wij hebben 2 combiklassen )

BerichtGeplaatst: 21 okt 2018, 20:00 
Volwassene

We wonen eindelijk in ons nieuwe huis! Er zijn een hoop dozen over, maar eten, slapen, en leven kunnen we hier. Heerlijk!

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 21 okt 2018, 20:07 
Volwassene

@vraagteken, welkom thuis!

@lantaarn, volgend jaar duurt nog lang als het dit jaar niet loopt zoals nodig is. En dan nog weet je niet of het zo zal zijn. Er kan nog zoveel veranderen. Juf kan een andere baan krijgen of de combi wordt toch weer anders ingedeeld. Dus dan zou ik daar niet op wachten of hopen. En waarom kan hij nu dan niet bij die andere combiklas gaan rekenen als het nu niet loopt in de deze groep met de rekenjuf?

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 17:55 
Volwassene

MrsDuck, bedankt voor je reactie.
Gelukkig hebben we nu nog geen problemen, maar dat willen we natuurlijk voorkomen.
De juf staat gelukkig wel open voor compromis, dus ondertussen alleen het eerste rijtje herhaling IPV alles.ze is bang voor hiaten :roll: . En hij krijgt rekentijgers en kien . Hoop dat zijn eigen juf hem de meeste uren in haar lokaal kan krijgen, dan weet ik zeker dat het goed blijft gaan.

Wisselen van juf, doen ze bij ons op school echt moeilijk over. Snap dat ook niet echt.
Maar voor nu ook totaal niet nodig. Heb gelukkig een makkelijk kind en door er goed op te letten, verwacht ik dat dat zo blijft. (Klopt hard af)

BerichtGeplaatst: 23 okt 2018, 11:26 
Volwassene

Even een vraagje... toetsen ze normaal door met CITO of met methodetoetsen?

BerichtGeplaatst: 26 okt 2018, 21:37 
Volwassene

hier met cito

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 23:15 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Capri schreef:
Ze doet nu nieuwsbegrip op niveau AA, ik heb even opgezocht en dat komt overeen met groep 4. Dat is wel heel bijzonder, vind je niet? Vorig jaar zat ze in groep 4 en kreeg ze groep 5 niveau, nu zit ze in groep 5 en krijgt ze groep 4 niveau???
Dat lijkt me heel vreemd. Heb je het idee dat de juf het wel serieus neemt? Heb je weleens met de IB'er erover gepraat? Is er geen plan voor je dochter? Zonder plan wordt het niks, lijkt me. Je kunt toch moeilijk voor elk vak alles zelf moeten gaan bedenken en met de juf bespreken. Wat is er met die IQ test gedaan door de school, wat was hun reactie? Het komt nu een beetje over als onwil. Is dat het ook?

Sorry voor de late reactie, ik krijg geen meldingen meer van nieuwe berichten en wij waren de laatste weken erg druk (en een weekje weg op vakantie). Ik krijg tot nu toe niet de indruk dat er veel gedaan is met de adviezen van de gz-psycholoog die het verslag bij de IQ test heeft geschreven. Ze mag nu eindelijk naar de plusklas en doet dat graag, maar toch sluit het nog niet helemaal aan (vooral met rekentijgers, teveel op eigen houtje aanmodderen).
Ze hebben nu ineens ook heel veel huiswerk (niet plusklas, gewoon vanuit groep 5) waardoor ik dan thuis maar met haar aan de slag ga om te leren plannen en alles opschrijven in agenda. Ik kan het zelf al bijna niet meer onthouden allemaal, hoe moet zijn dat dan overzien?

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 15:28 
Volwassene

Hier zegt de ib'er: je kan wel doortoetsen, maar wat moet je dan? :mrgreen: Ik lach er maar om....

Vlak voor de vakantie had ik een mail gestuurd naar de juf over het pluswerk dat middelste nog niet heeft, of eerder: dat ik in haar werkjes niet heb zien liggen. Natuurlijk kwam daar geen reactie op. Wel een uitgebreide mail gericht aan alle ouders over algemene zaken op vrijdagavond. Ik snap dat dan niet. Het zorgt er wel voor dat ik de juf iets minder ben gaan waarderen. Maar we hebben binnenkort het ontwikkelgesprek op school en de mogelijkheid om er dan over te beginnen, laat ik zeker niet aan me voorbij gaan.

Wij hebben verder genoten van een hele leuke maar intensieve vakantie bij onze westerburen overseas. Een ware beleving. Allemaal lekker opgeladen en nu nog genietend van een extra vrije dag in de vorm van een studiedag.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 16:09 
Volwassene

Dee85 schreef:
Hier zegt de ib'er: je kan wel doortoetsen, maar wat moet je dan? :mrgreen: Ik lach er maar om....

Dan is het hoog tijd dat die ib-er zijn/haar kennis over hoogbegaafdheid gaat bijspijkeren. En daarin is het echt niet de enige ib-er, helaas.
Die vakantie klinkt erg fijn. Zo jammer dat je dan na zo'n heerlijke week weer het gevecht aan moet om het goede voor je kind gedaan te krijgen.

J. had vorige week zijn eerste judo-toernooi. Hij judoot pas een paar maanden dus ik verwachtte er weinig van.
Maar in zijn ploegje van drie werd hij eerste. En hij moest met zijn witte band tegen gele en oranje band dus ik vond het echt heel knap van hem.
De lerares zijn ook dat hij het echt goed doet. Erg leuk en heel goed voor zijn zelfvertrouwen, je zag hem gewoon groeien.
Het was een fijne start van een fijne vakantie.
Op een gegeven moment zijn J en M de playmobil uit gaan zoeken. Daarna hebben ze er samen prompt twee dagen heerlijk mee gespeeld. (voor de kerstvakantie staat nu de lego op het programma :wink: )

BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 10:53 
Volwassene

Nou, dat. Het gezever van school kon nog wel een weekje wachten.
Maar: inmiddels een mail terug van de juf met excuses voor het feit dat het zo lang duurde. Ze kwam met een leuk voorstel voor verrijking en legde ook uit dat het om hulp vragen bij het rekenplusboek moeilijk is voor middelste. Ze had wat sommen met de stagiaire gedaan, maar aan klasgenoten vraagt ze niets. Nu zit ze in een nieuw groepje met een meisje die ook het rekenplusboek maakt. Hopelijk is de drempel voor middelste lager om dan om hulp te vragen. We de juf gezegd dat ze het in de gaten moet houden of de koppeling tussen de meiden voldoende is, omdat we bij oudste de ervaring hebben dat om hulp leren vragen veel begeleiding kost. Verder kwam juf nog met een leuk voorstel voor een projectje waar middelste naar mijn idee heel enthousiast over zal zijn. Daarnaast ook leerzaam omdat ze daarmee veel executieve vaardigheden zal moeten aanspreken.
Verder viel op dat middelste heel precies en daardoor wat traag werkt.

Marthe, wat leuk voor J dat het judo toernooi zo goed ging. Gefeliciteerd!
Leuk is dat, als ze bepaald speelgoed weer ineens herontdekken.
Er zijn hier dagen dat ze alle drie bij jongste zus op de kamer met de houten treinbaan zitten te spelen. Zo schattig!

BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 21:18 
Volwassene

Gefeliciteerd met J, Marte. Wat knap van hem!

Fijne bericht, Dee. Het zou inderdaad fijn zijn als je dochter makkelijker om help vraagt.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 00:15 
Volwassene

Ben ik weer.. willen jullie meedenken.. Mijn dochter komt er in haar nieuwe klas moeilijk tussen. Vandaag had ze afgesproken met een meisje en ging dat meisje opeens toch met iemand anders spelen. Mijn dochter heeft echt heel de middag gehuild en was heel vervelend. En ze ging bij verschillende vriendinnetjes in de buurt langs of ze wilden spelen, maar dat lukte ook niet, met nog meer teleurstelling tot gevolg. Ze is een leuke, vrolijke, lieve meid met heel veel fantasie en creativiteit. Ik snap er eigenlijk niks van waarom het zo moeilijk gaat. Ze is niet verlegen of moeilijk in de omgang, niks. Maar ze heeft het idee dat de meeste kinderen al bezet zijn. Ik zou haar graag helpen, maar ik weet eigenlijk niet hoe. Ze hebben op deze school geen namen/adressenlijst en we kennen geen kinderen die bij haar in de klas zitten ergens anders van. De juf zegt dat ze goed kan samenwerken, maar de speelafspraakjes gaan echt moeilijk. Ik zit er nu over te denken of een verlaat verjaardagsfeestje oid iets zou zijn (ze is in de zomervakantie jarig geweest). Wat denken jullie?

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 00:29 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Ben ik weer.. willen jullie meedenken.. Mijn dochter komt er in haar nieuwe klas moeilijk tussen. Vandaag had ze afgesproken met een meisje en ging dat meisje opeens toch met iemand anders spelen. Mijn dochter heeft echt heel de middag gehuild en was heel vervelend. En ze ging bij verschillende vriendinnetjes in de buurt langs of ze wilden spelen, maar dat lukte ook niet, met nog meer teleurstelling tot gevolg. Ze is een leuke, vrolijke, lieve meid met heel veel fantasie en creativiteit. Ik snap er eigenlijk niks van waarom het zo moeilijk gaat. Ze is niet verlegen of moeilijk in de omgang, niks. Maar ze heeft het idee dat de meeste kinderen al bezet zijn. Ik zou haar graag helpen, maar ik weet eigenlijk niet hoe. Ze hebben op deze school geen namen/adressenlijst en we kennen geen kinderen die bij haar in de klas zitten ergens anders van. De juf zegt dat ze goed kan samenwerken, maar de speelafspraakjes gaan echt moeilijk. Ik zit er nu over te denken of een verlaat verjaardagsfeestje oid iets zou zijn (ze is in de zomervakantie jarig geweest). Wat denken jullie?

Ik lees graag mee, want dochter hier heeft hetzelfde probleem, ondanks dat ze niet van school of klas is gewisseld. Zit al vanaf groep 3 met dezelfde kinderen en heeft toch het gevoel overal buiten te blijven staan. Op school gaat samenwerken prima en onderweg wordt ze vaak begroet, maar afspreken gebeurt niet zo vaak. Ze heeft geen echte aansluiting volgens mij, blijft oppervlakkig terwijl ze juist behoefte heeft aan een hecht maatje.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 09:27 
Volwassene

Vlinder, hoe gaat het spelen met anderen op school? Dus in de pauzes enzo.

Edit: oudste vist ook geregeld achter het net als het gaat om afspraakjes. Dan hebben kinderen de dag ervoor al afgesproken. Dus die tip heb ik haar ook gegeven: spreek voor een later tijdstip af met de kinderen die druk zijn met afspraakjes. Dan merkt ze ook gauw genoeg of kinderen graag met haar willen afspreken.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 10:22 
Volwassene

Het spelen in de pauzes heb ik de indruk dat dat ook een beetje moeizaam gaat. Ze speelt dan niet met kinderen uit haar eigen klas, maar met 2 expatmeisjes die er ook nog niet zo lang zijn. Mijn dochter zegt dat de andere kinderen dingen doen in de pauze die zij niet leuk vindt, maar ik vraag me af of dat echt zo is. Ik denk dat het eerder zo is dat ze niet durft te vragen of ze mee mag doen. Op de BSO had ze een leuk vriendinnetje, maar dat meisje is het beste vriendinnetje van een ander meisje, en ze hebben bedacht dat zij alleen op de BSO met mijn dochter mag spelen, maar nu gaat dat meisje van de BSO af en krijgt een oppas thuis. Mijn dochter in paniek dat ze helemaal niet meer met dat meisje kan spelen. Ik heb idd ook tegen haar gezegd dat ze ook voor een later tijdstip kan afspreken als iemand niet kan, maar dat loopt ook vaak mis, want dan gaat het andere kind toch ineens spelen met iemand anders of was het vergeten dat het naar de tandarts moest.. Etc etc.. Ik heb de indruk dat ze erg moet leuren met zichzelf en dat vind ik naar voor haar. Het is toch anders als je steeds moet vragen of je mee mag doen, dan dat iemand het gewoon echt leuk vindt om met jou te spelen.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 11:07 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Ik heb de indruk dat ze erg moet leuren met zichzelf en dat vind ik naar voor haar. Het is toch anders als je steeds moet vragen of je mee mag doen, dan dat iemand het gewoon echt leuk vindt om met jou te spelen.

Dat dus. Dochter was vorige week dolenthousiast dat haar vriendinnetje had gezegd we gaan donderdag afspreken (dit was nadat dochter dat al maanden geprobeerd heef met haar af te spreken... "oh, kan jij eigenlijk wel op donderdag? Maar ik kan deze keer wél, dus ik beloof het!"). Ze heeft er echt 3 dagen naar uitgekeken en toen ging het toch niet door. Dan zit het verdriet heel diep. Dat meisje heeft veel problemen met vermoeidheid (valt vaak al om 18u in slaap) dus ik snap ook wel dat de ouders niet teveel afspraken willen. Maar voor dochter lijkt het alsof voor anderen alles belangrijker is dan zij, en ze helemaal achteraan het lijstje komt, als er eens wat tijd/zin over blijft.

En dus spreekt ze dan maar vaker af met buurmeisjes, niet haar eigen leeftijd. Is ook gezellig, maar niet hetzelfde als een maatje van eigen leeftijd.
Vanmorgen zat ze weer huilend aan het ontbijt, dat ze niet naar school wilde. Blijkbaar is weer/nog steeds hetzelfde meisje uit haar klas waar ze sinds groep 3 bij zit aan het pesten. Ze is door de juf sinds de herfstvakantie bij dat meisje in het team ingedeeld, dus nu zit ze ook nog de hele tijd recht tegenover haar. Het irritante (vind ik dan) is dat dat meisje op straat/ bij volwassenen in de buurt altijd super aardig doet tegen dochter, en dochter daar dan heel kil of niet op reageert en zij wordt met de nek aangekeken daarom. Gelukkig zei ze nu wel dat de 2 andere kinderen in haar groepje het voor haar opnamen en er wat van gezegd hadden tegen dat meisje, maar toch stopt ze niet. *zucht ik ben zelf ook zo ontzettend veel gepest op school (door de hele klas en zelfs daarbuiten). Ik weet hoe ellendig dat voelt en wil haar zo graag hier tegen beschermen, maar op afstand kun je zo weinig doen? Ik weet niet precies wat er gezegd/gedaan wordt dus het is lastig advies geven aan dochter.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 13:10 
Volwassene

Hmm, dat is wel herkenbaar. Bij oudste gebeurt het ook geregeld dat de speeldate 'vergeten is' dat er al een date met een ander stond, etc. Dat is hard...maar meer dan troosten als oudste ermee zit kan ik denk ik niet. Ze zit er niet altijd mee.

Oudste had het in het begin ook lastig op het schoolplein met aansluiting vinden. Ze kwam van een school waar de aansluiting geheel ontbrak en ze vaak de deksel op haar neus kreeg. Ze was dus erg onzeker geworden. Ik heb altijd met regelmaat gevraagd hoe het in de pauze ging. Als er iets niet lekker ging dan zocht ik altijd de leerkracht op samen met dochter. Dit had wisselend succes, afhankelijk van de leerkracht. Maar doordat de leerkrachten er wel aandacht aan besteedden, is het wel steeds beter gegaan. Nu speelt dit probleem niet meer en er is altijd iemand om mee te spelen. Soms ook iemand uit een hogere of andere klas. Dat vind ik zelf verder ook geen probleem.
Ik merkte ook dat oudste door 4 jaar lang geen speelkameraadjes hebben, een inhaalslag moest maken op het gebied van sociale contacten. Bij het minste of geringste voelde ze zich verdrietig en buitengesloten. Ze stelde zich heel afhankelijk op. Door veel inzet van leerkrachten en eigen inzet is ze langzaam meer gaan vertrouwen op zichzelf en gaan groeien.

Ik deel het omdat je misschien iets aan mijn ervaring hebt. En zo niet, dan kan je het hele verhaal naast je neerleggen. ;)

Overigens heb ik het idee dat oudste vaak te spelen gevraagd wordt als andere kinderen niet kunnen, maar die gedachte houd ik voor me omdat ik niet het idee heb dat dit dochter helpt. Gelukkig is er wel 1 meisje bij wie dat niet zo is.

Pagina 9 van 12 [ 233 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende