Het is nu 14 dec 2018, 21:24

Pagina 6 van 14 [ 277 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 08:43 
Volwassene

Hoi vraagteken, leuk dat je er weer bent!

Een vraagje over rekenen. Mijn dochter heeft nog steeds moeite met automatiseren en met sommen over het tiental heen, zoals 72-35=. Ik heb eind vorig schooljaar heel veel rekenspelletjes met haar gedaan zoals joppen, rekenoorlogje, tafelkwartet, splitsen, ik heb/wie heeft etc. Dat leek toen wel goed te gaan, maar ze heeft geen goede rekenstrategie voor het oplossen van sommen zoals het voorbeeld. Ze gaat dan heel onlogisch dingen optellen en aftrekken en komt ook verkeerd uit. Iemand een tip?

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 12:34 
Volwassene

Ja, Dee, draai gevonden gelukkig. Ben weer aan het werk, tijdelijk als consultant maar met uitzicht om een vaste positie. Ook hebben we een nieuwe huis gekocht, en volgende maand verhuizen we voor de laatste keer (voor als het aan mij ligt heel wat jaren).

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 17:56 
Volwassene

Jeetje vraagteken, wat een hoop engelssprekers in de klas! Dat is wel fijn voor hem, of spreken ze allemaal nederlands met elkaar? Jullie spreken sowieso altijd nederlands thuis? Of engels? Lekker zeg, vooruitzicht voor lange tijd niet meer verhuizen, wij hopelijk over een half jaar ook voor de laatste keer in lange tijd! Eerst eens een hypotheek zien te krijgen als buitenlander :?

Vlinder, krijgen ze op school geen rekenstrategie daarvoor aangeleerd? Hier werken ze met een visuele manier dat ze de tientallen en eenlingen apart moeten tekenen als puntjes. Dus in het geval van jouw voorbeeld moet je van de 7 puntjes in de tientallen er 1 weggummen en 10 bij tekenen bij de eenlingen, en dan kan je 5 eraf halen bij de eenlingen en 3 bij de tientallen. Zo begonnen ze met leren vorig jaar tenminste, totdat ze dat snappen en het visuele over kunnen slaan. Automatiseren van simpelere sommen is denk ik zelfde als wat je al deed? Misschien een beetje gezakt tijdens de zomervakantie? Met Mup nu met tafels leren (begint hier pas dit jaar), doe ik simpel flitsen, dat vindt ze zelfs leuk en werkt prima.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 20:36 
Volwassene

In Nederlandse rekenmethodes is de basisstrategie bij 72-35 als volgt: 72-30=42; 42-5=42-2-3=37. Dus eerst tientallen weghalen, dan eenheden. Bij tientalpassering eenheden eerst splitsen.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 21:35 
Volwassene

loekie schreef:
In Nederlandse rekenmethodes is de basisstrategie bij 72-35 als volgt: 72-30=42; 42-5=42-2-3=37. Dus eerst tientallen weghalen, dan eenheden. Bij tientalpassering eenheden eerst splitsen.

Dat klinkt een stuk makkelijker! :lol:

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 22:23 
Volwassene

Ik ben vandaag gaan kijken bij Montessori+ fulltime HB-onderwijs. Wat een andere manier van les geven, veel meer ruimte voor verdieping en eigen interesses, alles op eigen niveau en heel compact (25% van reguliere lesstof taal en rekenen). En ook niet onbelangrijk: behalve leerstrategieën wordt er ook veel aandacht besteed aan self-management: hoe merk ik dat ik overprikkeld raak, hoe neem ik dan rust, wat kan ik doen? Sowieso veel rust in de school, max 20 kinderen in de klas, op sokken voor minimaal contactgeluid. Er is ruim aandacht voor de zijns-kenmerken van HB en niet alleen gericht op hogere intelligentie. IQ is maar een getal. (Toch snap ik wel dat ze ergens een grens moeten stellen, als ze al een wachtlijst hebben).
Heb het aan mijn dochter uitgelegd, en ze was super enthousiast. Ze zei meteen dat ze heel graag wilde gaan kijken, ook al zei ze ook meteen dat ze wel haar vriendin zou missen als ze naar een andere school zou gaan. Nu is het zo dat ze een wachtlijst hebben, maar na de kerstvakantie start een nieuwe groep. Wie weet is er dan plaats voor haar en mag ze eerst 3 dagen komen proefdraaien, daarna kan alsnog besloten worden.
Vraag me dan alleen wel af hoe dat praktisch gezien gaat, als je andere kinderen op een andere school zitten (en zelfde start- en eindtijden). Het is fijner als je kinderen op 1 school zitten (zeker omdat ik er nu ook nog 1 thuis heb, 3 kids 3 locaties is een logistieke nachtmerrie). Wel fijn dat er ook een gemengde groep 2/3 is voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong/vermoeden van HB maar die nog geen HB-testuitslag hebben. Die kunnen dan toch alvast op hoger niveau leren. Wie weet zou dat wat zijn voor mijn jongste, als die aan groep 2 toe is.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 07:40 
Volwassene

Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken of ze het samen wil doen. Ik denk niet dat ze die rekenstrategie heeft geleerd, of het is wel aangeboden en ze heeft zitten dromen..

Capri, mijn kinderen zitten op 2 scholen. Ik had van te voren gedacht dat dat lastig zou zijn, maar tot nu toe valt het me mee. De scholen beginnen wel om dezelfde tijd, maar de deur gaat om 8.15u open. Dus brengen we de ene om 8.15u en daarna de andere. Bij mijn kinderen verschillen de eindtijden een kwartier en de kleuters hebben op vrijdagmiddag vrij en de groten niet. Als de eindtijden precies hetzelfde zijn, kun je misschien met de juf afspreken dat je kind nog even in de klas mag blijven of spelen op het plein. Ik ken jouw situatie niet precies, het meisje is jullie oudste toch? Als die overstapt zou ik de jongste daar ook inschrijven, meestal krijgen broertjes/zusjes voorrang. En de middelste is thuis? We hebben wel 2x ouderavond en dat soort dingen.

Bij ons heeft de overstap zoveel rust gegeven, dat dit ruimschoots opweegt tegen de logistieke problemen. We hebben nu kinderen die vrolijk thuis komen, die niet meer gefrustreerd, boos en verdrietig zijn, niet meer in hun broek plassen of 's avonds niet kunnen slapen. Ze komen nu thuis met verhalen wat ze op school hebben gedaan. We hoeven niet meer in een paar uur 's avonds op te lossen wat de hele dag op school allemaal is mis gegaan.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 08:43 
Volwassene

Echt heerlijk Vlinder. Blij dat het voor jullie zo goed werkt.
Vraagteken, jeetje, al dat verhuizen, wat een stress! Ik vond 1 verhuizing vlak voor kerst vorig jaar al een ramp. En ik ging niet in een ander land wonen, nee, ik ging slechts een paar straten verderop wonen. :lol:
Capri, dat klinkt heel goed wat die school doet. Vooral ook de aandacht voor de zijnskenmerken en executieve functies, het zelfbeeld.

Middelste kwam thuis met het verhaal dat ze minder opdrachtjes in haar rekenboek mag doen en nu het plusboek van de reguliere methode erbij heeft. Ik hoop niet dat het hierbij blijft, eerlijk gezegd. Het plusboek is vooral meer van hetzelfde en zodra middelste daar goed en wel in begonnen is, denk ik dat het al snel weer simpel voor haar zal zijn. Om haar echt goed uit te dagen op gebied van rekenen, moet het wel wat complexer. Daarbij zouden ze ook nog andere opdrachten erbij pakken waar ze dan zelfstandig aan moet werken.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2018, 15:45 
Volwassene

Onze zoon had vandaag verstoppertje in heel de school met een aantal overgebleven groepen.
Er zijn groepen op kamp en andere zijn vrij vanwege kamp, dus veel klassen leeg.
Vind dat zo leuk he, van de juffen. Lekker creatief :love:

BerichtGeplaatst: 27 sep 2018, 18:22 
Volwassene

DochterDuck is gestart met haar Acadinopdracht en was wel enthousiast. Voor de rest was vooral rekenen saai geweest. Gisteren zijn ze met de hele school (groep 1 t/m 8 groepsdoorbroken) aan het werk geweest in een natuurgebied in het kader van teambuilding, landschapsbeheer etc. De kinderen hebben weer veel geleerd over samenwerken, delen, veiligheid, planten, diersporen etc. Ik zag gisteren in ieder geval tevreden koppies. Dit wilden ze wel vaker doen.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2018, 18:39 
Volwassene

Wat leuk, Lantaarn!

MrsDuck, klinkt leuk. Fijn dat scholen ruimte maken voor minder academische activiteiten.

Gigi, succes met de hypotheek gesprekken. Nooit leuk maar hoort erbij. Hier heb ik problemen met bankrekening vanwege mijn nationaliteit. Hoog irritant. Kan me voorstellen ook dat Amerika niet echt gewend aan buitenlanders is!

Oudste mag kiezen uit een lijst voor vrijdagmiddagklassen. Zijn eerste keus was meedoen met de Kerstmusical en tweede was Spaans leren. Hij hoopt heel erg op de musical. :D

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 28 sep 2018, 08:05 
Volwassene

Wat een leuke extra activiteiten op jullie scholen. Ik vind dat zelf ook altijd top, als er veel van dat soort extra dingen zijn op een school. Voor de oudste twee is dat nu even rustig, maar jongste gaat vandaag naar de bieb met de klas en maandag naar het museum.
Verstoppertje zouden ze in onze school ook goed kunnen spelen. Zoveel gangetjes, gaatjes, kiertjes. Het eerste jaar verdwaalde ik er geregeld. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 11:22 
Volwassene

Pfff dochter gefrustreerd en ik snap haar heel goed! Ze had een huiswerkmapje meegekregen, voor de periode nu tot kerstvakantie. Ze moeten elke week 1 blaadje tafels/keersommen maken. Alleen moet ze dus weer heel veel herhalen van de tafels die ze vorig jaar heeft gehad en waar ze (na faalangst/moeite met automatiseren) toch haar tafeldiploma had gehaald. Dat ze in (verhaaltjes)sommen het geleerde moet toepassen snap ik maar weer hele vellen vol dezelfde sommen/ herhaling dat snap ik niet!
Ze is BOOS. Het is stom, saai, te makkelijk, wil het niet maken, suf van de juf, waarom moet dit, had tafeldiploma toch al... etc. Bespreken op school? Of toch laten maken want soms moet je dingen doen die je niet zo leuk vindt? Ze heeft het in een mum van tijd af als ze er niet zo over loopt te mokken tenminste.
Maar ze zou haar tijd nuttiger kunnen besteden door bv te werken aan rekentijgers waar ze nog steeds niet mee vooruit is geholpen. Ze heeft nu haar eerste blaadje af (van 4 weken geleden dus) en toen ik vroeg hoe heb je ze opgelost, zei ze: weet ik niet. We hebben het in de klas samen nagekeken en toen kwam er dit uit. Ze ziet de handige trucjes om iets uit te rekenen niet en dus duurt het te lang/ haakt ze af. Ik kan haar hier niet goed mee helpen, want dit is precies waar ik zelf vroeger ook altijd vastliep. Ze wil nu ook helemaal niet meer verder met rekentijgers (blijkbaar hebben niet alle kinderen in de plusklas dat, alleen zij en nog 2 andere).

BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 11:34 
Volwassene

@Vraagteken, welkom terug.

@Lantaarn, wat leuk zo'n grote versie van verstoppertje.

@Capri, logisch dat je dochter boos is. Die tafelsommen op papier zijn ook gewoon saai.
J. heeft ook automatiseringsproblemen en die heb ik de tafelsommen waar hij moeite mee bleef houden in de auto aangeleerd.
Dan pakte ik 3 sommen, opeenvolgend van een tafel, b.v. 3*4, 4*4 en 5*4 en die stelde ik hem dan 3 minuten achter elkaar in vlot tempo.
Op die manier was het kort maar krachtig en uiteindelijk bleef het dan ook hangen.

Met J. gaat het op dit moment een stukje beter op school.
Hij krijgt nu denkwerk, estafettelezen en de plusgroep engels erbij.
Ik zie hem nu langzaam op 'aan' gaan. Zijn gesprekken gaan niet alleen meer over games en youtube maar hij stelt weer allerlei leergierige vragen over hele diverse onderwerpen. Mijn eigen nieuwsgierige kind komt weer tevoorschijn. Of het genoeg is weet ik niet maar het is in ieder geval een hele verbetering vergeleken bij vorig jaar.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 12:22 
Volwassene

Marthe schreef:
Met J. gaat het op dit moment een stukje beter op school.
Hij krijgt nu denkwerk, estafettelezen en de plusgroep engels erbij.
Ik zie hem nu langzaam op 'aan' gaan. Zijn gesprekken gaan niet alleen meer over games en youtube maar hij stelt weer allerlei leergierige vragen over hele diverse onderwerpen. Mijn eigen nieuwsgierige kind komt weer tevoorschijn. Of het genoeg is weet ik niet maar het is in ieder geval een hele verbetering vergeleken bij vorig jaar.

Wat fijn dat het beter gaat! In de gaten blijven houden of de stijgende lijn blijft natuurlijk, maar herkenbaar om je kind eindelijk weer meer te zien doen dan gamen/beeldscherm. Ze zijn van zichzelf zo leergierig, zo krom dat een schoolsysteem dat juist stuk maakt ipv stimuleert, als je tenminste niet de goede aanpassingen krijgt.
Wat is estafettelezen?

BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 20:46 
­

Het halen van een tafeldiploma betekent niet dat de tafels voor altijd gememoriseerd zijn. Het hangt ook een beetje af van wat de norm was bij het tafeldiploma (hoe snel ze het moesten) of het überhaupt gememoriseerd is. En dat is op zich wel belangrijk: een kind moet van de tafels de antwoorden meteen weten, zonder uitrekenen.
Om het steeds als rijtjes sommen te herhalen is best saai. Het kan ook met flitskaartjes of games, maar dat is als huiswerk opgeven wel onpraktisch (lastig uit te delen en niet te controleren)

Fijner is het om de tafels (keertafels en deeltafels!) te gebruiken in andere opgaven, zoals:
nullenregel (7x40 = 280)
cijferen vermenigvuldigen (7x567, onder elkaar)
breuken herleiden (1/4 = 5/20)
splitsommen (4x14 = 4x10 + 4x4 = 56)

Als de tafels nog heel zwak zijn gememoriseerd lopen kinderen hier weleens in vast, omdat ze dan moeten nadenken over twee dingen tegelijk: het algoritme en de berekeningen. Sommige kinderen zien pas dan het nut van memoriseren in en kunnen het dan een stuk sneller leren.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 21:16 
Volwassene

tafelsommen: is ze te motiveren door elke week haar eigen tijd te verbeteren? Klok het blad en schrijf de seconden erbij, volgende keer sneller!

rekentijgers: juist wel blijven doen, die frustratie dat je iets niet meteen begrijpt is juist goed.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2018, 08:31 
Volwassene

Pompom schreef:
Het halen van een tafeldiploma betekent niet dat de tafels voor altijd gememoriseerd zijn. ...
Fijner is het om de tafels (keertafels en deeltafels!) te gebruiken in andere opgaven
Ik snap dat het halen van het tafeldiploma niet alleszeggend is en bij veel kinderen zakt juist in de zomervakantie ook weer een deel van de opgedane kennis weg (hier niet). Ik ben ook helemaal vóór het toepassen van de tafels in andere opgaven hoor, inderdaad zodat het kind kan zien dat ze daar nuttig voor zijn. Dat motiveert weer om de resterende tafels ook te memoriseren.

Baloo schreef:
tafelsommen: is ze te motiveren door elke week haar eigen tijd te verbeteren? Klok het blad en schrijf de seconden erbij, volgende keer sneller!
rekentijgers: juist wel blijven doen, die frustratie dat je iets niet meteen begrijpt is juist goed.
Ik wil ook dat ze rekentijgers blijft doen, maar ze heeft wel even wat hulp nodig om er goed mee op gang te komen. Ze is niet gewend ergens tegenaan te lopen dat niet meteen lukt, dus het is echt een mentale strijd. Ze heeft gisteravond een uur liggen huilen op bed (niet alleen om het rekenen, dan komt ook boven dat ze zich onbegrepen voelt, geen echt maatje heeft, nog steeds verdriet over haar beste vriendin die naar de andere groep 3 ging en haar als een baksteen liet vallen, het allemaal niet wil lukken, sensorische dingen, een map voor geschiedenis die was dichtgeklapt met haar velletje ertussen, nu vindt ze de map eng maar ze m blijven gebruiken van de juf...)

BerichtGeplaatst: 01 okt 2018, 16:55 
Volwassene

Capri, misschien kan je dochter de tafelblaadjes voor vier weken tegelijk maken. Als ze ze snel af kan hebben, gaat vier achter elkaar nog sneller. En dan is ze er weer voor een tijdje vanaf.
Natuurlijk niet in één keer inleveren :D

BerichtGeplaatst: 01 okt 2018, 18:52 
Volwassene

DochterDuck is enthousiast met Acadin bezig en ze had vandaag alleen . De rest had ze vrije keuze in plusopdrachten, Acadin, Team Talento etc. En ze mag voor Nieuwsbegrip naar groep 7/8 waar ze de B-tekst doen. De juf van 7/8 heeft ze al een handje gegeven in het kader van warme overdracht. Nu nog toetsen om te kijken waar ze didactisch staat. Ik hoop dat ze dat toch gaan oppikken deze week, want het is bijna herfstvakantie in het zuiden en dan zouden ze dat gedaan hebben en naar ons terugkoppelen wat de bevindingen zijn zodat we dat mee konden nemen naar de psycholoog. Misschien woensdag even binnenlopen om daar toch nog naar te vragen.

Pagina 6 van 14 [ 277 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Volgende