Het is nu 25 jan 2021, 08:55

Pagina 18 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 25 jan 2019, 18:09 
Volwassene

Bij ons krijgen ze niet echt structureel huiswerk. Ze moesten wel een boekbespreking houden en daar moest wel wat aan voorbereid worden. Ik heb mijn dochter daar wel bij geholpen. Plannen moet ze immers ook leren, dus ik ben met haar gaan zitten met de kalender en heb samen met haar een stappenplan en een planning gemaakt. Bij ons leren ze wel plannen, want het is montessori en daar plannen ze elke dag hun eigen werk, maar dat is minder 'groot' dan zo'n boekbespreking.

Ik heb voor de kinderen een whiteboard met de dagen van de week (samen 1 board). Daar zet ik alles op, BSO, gym op school, speelafspraakjes, sport etc. En dus ook huiswerk als ze dat moeten doen. Als ze het huiswerk opkrijgen, dan zou je kunnen vragen wanneer ze dit wil doen en dat dan op haar planning schrijven. Dan kan ze het zelf zien en hoef je haar er niet steeds aan te herinneren. Het eigenaarschap is dan dat ze in elk geval zelf heeft gekozen wanneer ze het wil gaan doen. De dag voordat het af moet zijn, kun je even vragen of ze het gedaan heeft. Als ze het allemaal al kan en er op school verder niks mee gedaan wordt, zou ik er verder niet zo mee zitten als ze het een keer niet gedaan heeft. Ik zou er overigens wel problemen mee hebben als mijn dochter zou zeggen dat ze geen huiswerk heeft als dat wel zo is..

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 09:43 
Volwassene

Wat een hoop huiswerk zeg.
Zou me idd meer druk maken om het kijken over huiswerk dan het huiswerk zelf.
Maar wat ik vreemd vind is dat ouders blijkbaar niet kunnen weten wat het huiswerk precies is, maar wel deed verantwoordelijk zijn voor de uitvoering daarvan.

Onze zoon weet vanaf de kleuterklas al zo goed wat hij welke dag moet doen...
Enige wat hij nu heeft is het voorzittersonderwerp.
Daar had hij ook geen zin in, omdat hij het moeilijk vond.wist niet waar te beginnen. Wel wist hij wie er te laat aan begonnen was en wie het dus niet zo goed hadden gedaan in de klas.
Dus heb daar wel een beetje druk op moeten zetten. Volgende week mag hij het doen en verwacht dat het goed zal gaan.

Heb ook wat gehoord van de Cito, dat hij deze weer "op zijn manier" heeft gedaan volgens de juf. Welke dus heel goed is. Dat wou ik graag weten omdat we bezig zijn met de aanvraag voor de plusklas en IQ test.
Daar heb ik dan weer rust van.
Rapport komt 6 februari als het goed is.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 12:49 
Volwassene

Hier hebben de kinderen in groep 5 ook geen huiswerk. Het enige is dan die tafels oefenen en kinderen die op bepaalde gebieden wat meer oefening nodig hebben, krijgen wat werk mee naar huis. De boekbespreking en spreekbeurt moeten thuis voorbereid worden. Tot vorig jaar was er ook elke week spellinghuiswerk, maar sinds de overstap naar een nieuwe methode, is dat niet meer nodig.

Lantaarn, fijn dat je alvast de bevestiging van goede Cito's binnen hebt. Gaat het dan om een bovenschoolse plusklas?

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 13:21 
Volwassene

MV-3 schreef:
Oh, ik bedenk me nu.. Misschien werkt het wel om een weekplanning op papier/magneetbord/krijtbord te hebben voor haar als ze huiswerk op vaste dagen meekrijgt? Kunnen eventuele andere activiteiten ook bij en dan kan je haar verwijzen naar wat er staat? Hebben we hier een tijdje gehad en dat werkte goed, maar drie verschillende werd me een beetje te chaotisch in de beperkte ruimte hier thuis :oops: Dus alleen de oudste heeft er nog eentje op haar kamer inclusief kleine taken zoals kamer opruimen e.d.

Ja zoiets wil ik ook wel maken, maar ik heb inderdaad ook al zo'n planning voor middelste (thuiszitter, ik geef hem les). Ik vind het persoonlijk nog heel vroeg om zoveel dingen zelf in te plannen voor een kind, maar als school dat husiwerk zo aanbiedt en verder niet helpt bij hoe pak je dat aan, dan wordt het bij ouders neergelegd. Mijn achtergrond is overigens basisschool in België, waar in de 3e klas al veel meer huiswerk gegeven werd (dagelijks diverse vakken) en met agenda werd gewerkt. Dat werd volledig vanuit school begeleid en mijn ouders hielden zich daar in het geheel niet mee bezig.

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 13:23 
Volwassene

Ik weet niet of het echt een bovenschoolse plusklas is, maar verwacht van wel. Hij wordt op een andere school gegeven. Gaat mij meer om de IQ test die erbij hoort, want nu zit hij zo goed in zijn vel.
In groep 7 en 8 is het zeker een bovenschoolse plusklas en die vind ik wel belangrijk omdat die plusklassen op het gymnasium en nog een school gegeven worden. Kan hij vast de sfeer proeven. Als hij de IQ test "niet haalt" hebben we tijd genoeg om naar andere mogelijkheden te zoeken of anders te denken over de toekomst.

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 13:34 
Volwassene

Dat is wel fijn ja, dat je sfeer kunt proeven.
Mijn oudste heeft de externe plusklas ook op een VO school, maar voor die school voelt ze niets.
De plusklas heeft haar wel helpen inzien hoe eenvoudig de stof van groep 7 voor haar is en heeft geholpen bij haar besluit om naar groep 8 te gaan. Mooi, zo'n inzicht dat je in de eerste plaats eigenlijk helemaal niet verwacht.

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 16:50 
Volwassene

Oh fijn idd. Beste is dat ze zelf kiezen en ook weten waarvoor ze kiezen.
Onze zoon zit met rekenen in 5, maar verder nog in 4. Maar taal is ook te simpel en zijn ze ook aan het kijken wat ze daarmee nog kunnen.
Huidige juf ziet het net als ons, dat doorstromen geen oplossing gaat zijn.Hij beter bij zijn vrienden kan blijven. Met rekenen groep 5 zit hij ook weer bovenaan met compacten en extra kien en Rekentijgers..

Met open dagen proberen ze het zo leuk mogelijk te maken en dat is in mijn ogen meestal niet de werkelijkheid.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2019, 15:19 
Volwassene

Capri schreef:
MV-3 schreef:
Oh, ik bedenk me nu.. Misschien werkt het wel om een weekplanning op papier/magneetbord/krijtbord te hebben voor haar als ze huiswerk op vaste dagen meekrijgt? Kunnen eventuele andere activiteiten ook bij en dan kan je haar verwijzen naar wat er staat? Hebben we hier een tijdje gehad en dat werkte goed, maar drie verschillende werd me een beetje te chaotisch in de beperkte ruimte hier thuis :oops: Dus alleen de oudste heeft er nog eentje op haar kamer inclusief kleine taken zoals kamer opruimen e.d.

Ik vind het persoonlijk nog heel vroeg om zoveel dingen zelf in te plannen voor een kind

Ja, vind ik ook hoor.. Een 7-jarige die dat zelf allemaal in moet gaan plannen zonder begeleiding zie ik niet snel gebeuren ;)

BerichtGeplaatst: 31 jan 2019, 15:50 
Volwassene

Wat een verschil toch weer in scholen.... hier krijgen ze geen huiswerk in groep 5. Ze kunnen wel thuis werken aan Snappet, maar het hoeft niet. Voor kinderen die moeite hebben met bijvoorbeeld rekenen worden er soms wel individueel wel afgesproken om thuis te oefenen en lessen klaar gezet voor de langere vakanties om het moeizaam behaalde niveau niet te ver te laten terugzakken. Maar dat is dus in overleg met de ouders. Zo hebben wij braaf tafels geoefend met haar in de zomervakantie.

Vandaag een gesprek op school over hoe het nu met DochterDuck gaat. Wat ons betreft gaat het goed. Ik heb geen idee hoe ze de CITO's gedaan heeft, ze wilden immers nu de E5 doen om zo adaptief te werken. Daar heb ik nog wel wat vragen over. Want wat ga je dan in juni toetsen en geven de uitslagen dan geen vertekend beeld richting het schooladvies als ze zo blijven werken in groep 6 en verder als ze nu II of III haalt terwijl als je haar op de reguliere tijd toetst het 1 of 1+ is. Verder gaan we school meenemen in de rapporten van de psycholoog en de fysiotherapie. Ze weten dat ze door de mangel is gehaald en we hebben ze wel in de week gelegd dat we aan motorische ontwikkelingsachterstand in combinatie met aandacht- en concentratrieproblematiek denken, maar of de IB'r daarmee de puzzel gelegd heeft richting DCD weet ik niet. Daar komen we straks achter en dan is voor de school de vraag of ze een officieel labeltje nodig hebben om zo verder te kunnen (ik hoop van niet want dan moet ze door de medische molen heen) en of ze haar in dat beeld en hun bevindingen herkennen.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2019, 23:46 
Volwassene

Als je halverwege groep 5 de E5 afneemt kun je de scores ook omzetten in een M5-score. Dat kan van belang zijn. Dus dan kan het zijn dat ze op E5 III haalt en dat de omgezette score op niveau M5 toch I is. Als ze op E5 voldoende of goed scoort kan in juni de M6 worden afgenomen en als de score wat lager is kan de E5 nog een keer wordt afgenomen.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2019, 10:52 
Volwassene

Bij mijn zoon hebben ze regelmatig Cito's van hogere leerjaren afgenomen, om te kijken waar er nog wat te leren viel. Dit heeft de school geholpen met het inzetten van lesmateriaal op het juiste niveau. Dit heeft verder geen invloed gehad op het schooladvies: in de toetsoverzichten die de school bijhield was goed te zien dat de toetsen eerder dan normaal waren afgenomen. DLE en DL konden nog gewoon tegen elkaar afgezet worden.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2019, 13:12 
Volwassene

Citaat:
Ik heb geen idee hoe ze de CITO's gedaan heeft, ze wilden immers nu de E5 doen om zo adaptief te werken. Daar heb ik nog wel wat vragen over. Want wat ga je dan in juni toetsen en geven de uitslagen dan geen vertekend beeld richting het schooladvies als ze zo blijven werken in groep 6 en verder als ze nu II of III haalt terwijl als je haar op de reguliere tijd toetst het 1 of 1+ is.

Een I+ score is niet betrouwbaar en is niet informatief (het geeft je geen zinvolle informatie over wat de leerling wel en niet kan). Een toets over stof die nog niet aangeboden is, is ook niet erg betrouwbaar; het resultaat zou zomaar heel anders kunnen zijn als je een uurtje instructie vooraf geeft (vooral bij rekenen, waarbij een leerling bijvoorbeeld de concepten al kan kennen zonder de symbolen ervoor te kennen).

Idealiter krijgt ze nu obv deze E5 een aanpassing in het aanbod, en past de volgende toets bij het aanbod wat ze gehad heeft.

Op het alternatief leerlingrapport (die met die grafiekjes) staan in de tabel de kolommen 'norm' en 'cor'. Als een toets op het "verkeerde" moment is afgenomen, dan staat bij 'cor' de omgerekende score waar loekie het over heeft. Gaat volledig automatisch. Je zou voor de zekerheid nog even met school kunnen afspreken dat ze die gecorrigeerde scores gebruiken in het schooladvies / dossier.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 07:55 
Volwassene

Ik maak me veel zorgen om mijn dochter. Ik dacht dat dat met haar plek in de klas was opgelost, maar ze heeft daar maar 1 dag gezeten. Nu zit ze bij de juf aan tafel voorin de klas met als gevolg dat de kinderen die in de rij staan bij de juf zo ongeveer bij mijn dochter op schoot zitten. Met als gevolg dat alles downhill gaat. Ik heb er met de juf over gepraat, maar die heeft mij en dus mijn kind met een kluitje het riet in gestuurd. Tijdens het zelfstandig werken zouden er geen kinderen staan omdat de juf dan in de klas rondloopt. Ondertussen komt mijn dochter thuis met verhalen dat ze extra moet oefenen op school met nieuwsbegrip en dat zij als een van de weinigen de A teksten moet maken. De meeste kinderen doen B of hoeven het helemaal niet meer te doen. Ze komt zwaar overprikkeld thuis en valt 's avonds pas heel laat in slaap. We gaan maar weer naar de juf. Ik baal hier echt zo van :-(

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 12:02 
Volwassene

Vlinder, dat is niet leuk. :(
De juf lijkt de behoeften van je dochter niet goed aan te voelen. Dat maakt gesprekken met haar voeren dan ook lastiger. Veel wijsheid gewenst wat dat betreft...ik hoop dat je binnen school ook mensen treft die het beter begrijpen.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 18:15 
Volwassene

Bedankt, Dee. Het is heel lastig.
Ze kreeg vandaag haar rapport mee. En waar ik bang voor was is ook gebeurd, CIV voor de DMT, spelling en rekenen :-(

BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 08:44 
Volwassene

Oh jeej, slecht nieuws vlinder.
Wat nu? Heb je al een idee om dit te verbeteren?
Wel raar dat ze slechts 1 dag op een betere plek zat..
Binnenkort ook 10 min gesprekken?

Nog meer mensen met de rapporten?

Wij krijgen morgen het 10 min gesprek.
Cijfers van de cito heb ik nog niet, dus ben wel benieuwd.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 13:21 
Volwassene

We krijgen een deel vandaag. Andere deel komt later - was iets fout gegaan met invoeren.
Hier gaat alles z'n gangetje. Dochter is thuis druk met allerlei projecten. Ze wilde laatst een cd opnemen en een kledingstuk maken. Of iets bakken. Waarom ik daar allemaal niet bij kan helpen. Ja uhhhh. :roll: Bakken lukt wel en qua muziek opnemen kunnen we wel een heel eind komen. Ze wil heel graag een eigen radio hebben.

De afgelopen twee maanden draaide heel veel om oudste vanwege de versnelling en het uitzoeken van een VO school. Als die keuze is gemaakt, ben ik voornemens om met middelste te gaan kijken voor een muziekinstrument. Ze heeft een voorkeur voor blaasinstrumenten, dus hartstikke leuk. Even weer wat meer aandacht naar haar toe.
Ze tekent ook veel. Ze lijkt daar echt een talent voor te hebben. Ze tekende laatst een dier na in 10 minuten en het deed echt niet onder voor iets dat ik na zou tekenen. Leuk om ook dat verder te ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 13:44 
Volwassene

Nee, lantaarn, geen idee. We kunnen het niet zelf thuis verbeteren. We oefenen al automatiseren van rekenen, spelling en lezen. Met weinig resultaat. De kinderpsycholoog die mijn dochter afgelopen jaar begeleid heeft zegt dat ze waarschijnlijk dyslectisch is. Ze moet getest worden en hulp krijgen, alleen heeft de school tot nu toe niks willen doen. Het wordt steeds gebagatelliseerd. Ze scoort geen E-V doordat ze slim is, maar ondertussen kelderen haar resultaten steeds meer.. Ik heb nu een gesprek aangevraagd met de juf en IB.

Leuk, Dee! Mijn dochter zit sinds kort op gitaarles. Ze vindt het hartstikke leuk!

BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 15:32 
Volwassene

Vlinder42, wij hebben uiteindelijk zelf laten testen op dyslexie.
Ook vanwege grote uitval bij spelling maar te weinig voor school om er iets mee te doen.

Het was uiteindelijk net niet slecht genoeg om voor de stempel 'dyslexie' in aanmerking te komen.
Voor dit proces hebben wij ook zelf de RT lessen geregeld (want net als bij jullie, was het een IV en ging school er dus verder niks aan doen) en met school afgesproken dat dit onder schooltijd op school mocht gebeuren. Alle tijd die wij zelf bezig waren geweest telde helaas niet mee als remediering. Gaat een langer verhaal achter. Maar uiteindelijk met goede RT in groep 7/8 is het (iig voor de CITO) weer goed genoeg geweest.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 17:59 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Nee, lantaarn, geen idee. We kunnen het niet zelf thuis verbeteren. We oefenen al automatiseren van rekenen, spelling en lezen. Met weinig resultaat. De kinderpsycholoog die mijn dochter afgelopen jaar begeleid heeft zegt dat ze waarschijnlijk dyslectisch is. Ze moet getest worden en hulp krijgen, alleen heeft de school tot nu toe niks willen doen. Het wordt steeds gebagatelliseerd. Ze scoort geen E-V doordat ze slim is, maar ondertussen kelderen haar resultaten steeds meer.. Ik heb nu een gesprek aangevraagd met de juf en IB.

Leuk, Dee! Mijn dochter zit sinds kort op gitaarles. Ze vindt het hartstikke leuk!

Bij ons ook hoor, geen dyslexie test wanneer er niet steeds e-V wordt gescoord. Ongeacht of de juf ook een sterk vermoeden heeft. Nu heeft onze vriendin gelukkig wel genoeg V gescoord en wordt er wat in gang gezet.

Denk ook dat het verstandig is om zelf onderzoek te laten doen. Vanuit school gaat het wsl niet gebeuren omdat het volgens de regeltjes moet.

Pagina 18 van 24 [ 469 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 24  Volgende