Het is nu 14 dec 2018, 20:41

Pagina 5 van 14 [ 277 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 14:41 
Volwassene

Dee85 schreef:
Middelste mag vandaag 8 kaarsjes uitblazen.

Gefeliciteerd met je jarige, Dee!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 15:01 
Volwassene

Bedankt voor de felicitaties!

Ik had o.a. ook gezegd dat middelste een ochtend allemaal spelletjes ging doen (IQ test). Maar tijdens de test en na afloop was ze daarover aan het mopperen geweest, want ze had bij het woord 'spelletjes' iets leukers verwacht. Het kan dus averechts werken...en vanuit mijn eigen ervaring dus iets om rekening mee te houden.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 15:15 
Volwassene

Dee85 schreef:
Ik had o.a. ook gezegd dat middelste een ochtend allemaal spelletjes ging doen (IQ test). Maar tijdens de test en na afloop was ze daarover aan het mopperen geweest, want ze had bij het woord 'spelletjes' iets leukers verwacht. Het kan dus averechts werken...en vanuit mijn eigen ervaring dus iets om rekening mee te houden.

Inderdaad goed om aan te sluiten bij je kind hierin. Mijn dochter vond de IQ test maken daadwerkelijk zo leuk dat ze vroeg "mag ik volgende week weer?". :lol:

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 19:11 
Volwassene

Gefeliciteerd Dee85!

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 19:14 
Volwassene

Hmmm, morgen weer om de tafel.
Hij gaf weer aan dat school te makkelijk was en daarom weer niet zo leuk.
Juf een Appie gestuurd en morgenmiddag gelijk aanpassen.
Hou van deze juf!

Alleen maakt het me wel angstig, dat hij het weer te makkelijk vind, want hij heeft zijn vrienden in deze klas wel nodig... Hoop zo dat ze hem bezig kunnen blijven houden IPV versnellen.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 08:14 
Volwassene

Nog gefeliciteerd Dee!

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 10:51 
Volwassene

Dankjulliewel!

Lantaarn, het is echt kiezen tussen kwaden dan hè. Maar misschien komt de juf wel met een hele creatieve oplossing.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 09:02 
Volwassene

Woensdag een goed gesprek gehad op school over J.
Deze leerkracht vroeg zelf al of hij liet zien wat hij in zijn mars had omdat ze vermoedde dat hij onderpresteert.
Ook zijn faalangst/startangst op dat punt had ze goed ingeschat.
J. gaat nu pluswerk krijgen zodat hij zijn hersens weer eens kan laten kraken.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 11:15 
Volwassene

Fijn, Marthe! Een oplettende leerkracht.

Ik heb ook een gesprek gehad over middelste. Ze gaat verrijking krijgen. Rekenwerk wordt gecompact. De verrijking komt ook op haar weektaak, zodat het niet vrijblijvend is.
Ze kan, als alles goed gaat, dan in januari instromen in het plusprogramma. Moet ze wel weer I'tjes scores op de Cito...zucht. Maar het is zo. Zowel ik als tester denken dat ze wel hoog blijft scoren. Ik ben vooral benieuwd hoe middelste de nieuwe uitdagingen gaat oppakken, omdat ze dat soms uitstelt als ze denkt dat ze het niet kan. Benadrukt dat begeleiding hierin belangrijk is. En dat beaamde school.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 12:09 
Volwassene

Fijne gesprekken dus!

Hier ook gelukkig.
Allemaal nieuw pluswerk en zelf wat moeilijk dan voor kinderen die voorlopen, juist om hem ergens tegenaan te laten lopen. (Frustratie opzoeken,zodat hij kan leren om daarmee om te gaan) )
Ook een aantal om zijn creativiteit te prikkelen,want daar is hij minder goed in. (Juist omdat hij zoveel dingen snapt, hoeft hij nooit moeite te doen om iets te bedenken)

Ik ben echt zo blij met deze juf! (En ze werkt ook samen hoor, maar ze snapt hem gewoon)

BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 13:04 
Volwassene

Gisteren ging DochterDuck op school weer flink uit de bocht. Het emmertje zat nog vol met ziekenhuis van bijna 3 weken terug, zinloos oefenen, saaie Snappet etc. en dan hoeft een ander kind maar even een voet dwars te zetten of een gymles niet te gaan zoals ze wil en dan knapt ze. Ik zat er eigenlijk al op te wachten. De leerlingbegeleider had toevallig tijd gehad en was met haar gaan zitten om haar te kalmeren en te bepraten wat er nu was gebeurd. Ze kwam naar mij toe om 12 uur om uit te leggen wat er was gebeurd en 's middags hebben we een goed gesprek gevoerd. Daar ben ik blij om! Deze IB'r is min of meer nieuw op school maar kreeg de indruk dat DochterDuck heel pienter en creatief dacht maar moeite had met haar emoties en faalangst/zelfbeeld. Ze wilde toch even met ons en de juf om tafel om te kijken wat ze nu nodig heeft op school en qua werk. Ze zou haar de komende week nog wel een keer uit de klas plukken om met haar zelf te praten. Ik denk dat ik maar een schriftje ga aanleggen van voorbeelden, ervaringen, vragen etc. Even voor onszelf alles op een rijtje zetten van wat willen we, wat weten we, wat weten we nog niet etc.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 19:31 
Volwassene

Fijn die nieuwe IBer.
Wel een lastig probleem zeg.
Schriftje lijkt me een goed idee.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2018, 17:40 
Volwassene

Vandaag gesprek met de juf gehad. Opvallend was dat de oude school geen enkele overdracht had gedaan. Nouja, misschien maar beter ook.. Onze dochter is nog niet helemaal gewend aan het montessorisysteem, maar ze is er heel zelfstandig mee bezig. Ze plant goed haar werkjes, kan goed samenwerken en is behoorlijk serieus aan de slag. Van ongeconcentreerdheid of dyslexie heeft de juf niks gemerkt, alleen dat ze slordigheidsfoutjes maakt. De juf had het vooral over extra uitdaging en het compacten van de stof. Voor het eerst komt ze blij thuis, niet compleet overprikkeld en praat zelfs over wat ze op school heeft gedaan. Heel blij zijn we dus met de overstap, ik wou dat ik het een jaar eerder had gedaan.. Nu nog een leuk vriendinnetje :-)

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 21:33 
Volwassene

Het gesprek op school is geweest. Het kindgesprek had al duidelijk gemaakt dat ze zich kapot verveeld maar het verder wel superleuk op school heeft. Ze gaan volgende week beginnen met doortoetsen met de CITO"s van groep 5 en verder per vakgebied. Ook verschilde deze IB'r van mening met de vorige; de screening in groep 4 wees niet direct op hoogbegaafdheid (maar sloot het ook niet uit) maar leg je haar cito's, methodetoetsen en gedrag er naast dan kun je niet anders dan het toch verder uitzoeken, al is het maar om te bekijken of het antwoorden geeft over waar ze moeite mee heeft qua executieve functies en in haar gedrag. Ondertussen willen ze nog verder gaan compacten en in haar dagtaakbrief alle overbodige ballast schrappen en afhankelijk van het doortoetsen wordt er bepaald wat ze nodig heeft aan verrijking, verdieping, versnelling en waar nog hiaten zitten. In de tijd die vrij komt, gaat ze een project doen in Accadin (alleen dus zonder maatje/groepje) met ondersteuning van de IB'r voor planning, structuur etc. Ze wordt in ieder wel gewaardeerd in groep 5/6, vandaag is ze gekozen tot klassenvertegenwoordigster. Ze neemt het bloedserieus en is er heel trots op. Ik denk dat dit een mooi en leerzaam klusje voor haar zal zijn, bij het klassenoverleg zit een juf die de vergaderingen ondersteunt en coördineert.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 07:31 
Volwassene

Oh, dat klinkt goed mrsDuck.

Hier is ons zoontje weer terug van (school) kamp (3 dagen)
Dikke pret gehad en toch wel moe.. :lol:

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 11:35 
Volwassene

Dat klinkt echt onwijs goed MrsDuck, daar kan onze school nog een puntje aan zuigen. Onze ib'er zei n.a.v. het onderwerp 'doortoetsen': tja, en dan? Terwijl dat me wel verbaast omdat er meer kinderen worden doorgetoetst op school en dan versnellen of meer maatwerk krijgen. Denk dat ze het niet zo zien in middelste, ofzo. Was op de vorige school ook.

Middelste is een paar dagen uit de running geweest vanwege een verkoudheid. Binnenkort ook kindgesprek bij ons op school. Ik baal wel dat ik het formulier nog niet heb omdat ze ziek was. Las iets in de mail over veel herhaling klokkijken en tafels omdat dit erg is weggezakt. Middelste heeft daar geen last van, dus wel een puntje om te bespreken. Zeker omdat ze ook rekenen willen gaan compacten.
Ze heeft wel veel aan de woordenschatlessen. Daar heeft ze echt nog veel te leren.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 11:29 
Volwassene

Het klinkt goed, maar dat deed het vorig jaar ook... maar is er niet doorgepakt. Dus ik ben en blijf op mijn hoede. Het is wat dat betreft jammer dat het beoordelen en doorpakken afhankelijk is van de persoon die het dossier behandelt. De IB'r van vorig jaar heb ik, maar ook DochterDuck, nooit gesproken. Deze nieuwe zat bij het gesprek met de juf, heeft met DochterDuck gesproken, kwam met initiatieven en dat stemt wel hoopvol. Gelukkig heb ik de externe, niet met school verbonden, psycholoog nog die ook nog een duit in het zakje zal gaan doen. De intakedatum is voor school al een natuurlijke stok achter de deur om vaart te maken en dingen in kaart te brengen.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 13:52 
Volwassene

Ja, dat is ook zo. Denk dat het op veel scholen (helaas) zo gaat. Dat lees en hoor ik althans vaak. Ik zou ook zeker een vinger aan de pols houden. En het eigen initiatief klinkt zeker hoopvol! En een datum als stok achter de deur is ook fijn.

Het is meer dat ik wel een verschil in basishouding zie als ik het vergelijk met onze school. Als ze daar al zeggen 'je kan doortoetsen en dan?', dan heeft onze ib'er volgens mij nog wel het e.e.a. te leren in vergelijking met jullie ib'er. :wink:

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 19:02 
Volwassene

Hoi allemaal! Vorig jaar schreef ik mee met groep 4, en nu hebben we de heftige verhuizing achter de rug en wonen we in Nederland. Oudste is in groep 5 begonnen en doet goed. Wel loopt zijn woordschat duidelijk achter, maar dat haalt hij in de loop van de tijd in. Hij maakt ook langzamerhand vriendjes en is een van vier kinderen in zijn klas die vloeiend Engels spreekt, en ook niet de enige half Amerikaan.

Ben heel benieuwd hoe dit jaar loopt, maar gelukkig heeft hij voldoende uitdaging met de achterstand qua taal in te halen. Zijn achterstand in rekenen dankzij de versnelling heeft hij in drie weken weggewerkt, dus taal zal ook vlot gaan.

Leuk om weer met jullie ervaringen te delen!

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 21:12 
Volwassene

He Vraagteken! Goed om weer wat van jullie te horen en dat alles goed gaat met de kinderen. Kun jij ook een beetje je draai vinden in NL? Dat de verhuizing heftig was, kan ik me voorstellen.

Pagina 5 van 14 [ 277 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende