Het is nu 18 nov 2018, 03:27

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hulp gepest kind bij start op nieuwe school
BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 08:51 
Volwassene

Mijn dochter gaat na de vakantie starten op een nieuwe school in groep 5/6, ze is dan net 8 geworden en de jongste van de klas. Ze is van zichzelf heel sociaal en outgoing, maar op haar oude school had ze het laatste jaar nauwelijks vriendinnen en werd ze gepest en zeer gedaan. De school heeft daar niets adequaats aan gedaan ondanks dat we dit herhaaldelijk aangekaart hebben.

Ik hoopte dat het in de vakantie wel bij zou trekken, maar ze is er nog meer door beinvloed dan ik dacht. Op de camping zoekt ze veel contact met andere meisjes, vooral met veel jongere kinderen van rond de 6 jaar, die ze kan vertellen hoe alles moet. Ze is heel claimerig, die kinderen zijn haar beste vriendinnen al kent ze ze net een paar uur. Laatst ging een van die kinderen weg uit het zwembad en was ze helemaal in paniek dat dat meisje nooit meer met haar zou spelen. Thuis krijgt ze de laatste tijd ruzie met leeftijdsgenootjes omdat zij dingen beter kan, bijv rekenspelletjes die ze dan wil doen.

Over een week start ze op haar nieuwe school. Hebben jullie tips wat wij als ouders kunnen doen om haar hiermee te helpen?

Berichttitel: Re: Hulp gepest kind bij start op nieuwe school
BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 14:03 
Volwassene

Je vraagt om tips wat jullie als ouder kunnen doen om je dochter te helpen bij het starten op een nieuwe school. En dan vooral op het sociale vlak. Omdat je je zorgen maakt na aanleiding van gedrag dat je tijdens de vakantie hebt gezien en wat je eigenlijk niet van je dochter kent: het bazig, claimerig en wat betweterig zijn. Klopt dat? Terwijl je eerder gedrag bij haar zag dat je “beter” vond.

Ik vind het best spannend om op basis van zo’n kort berichtje te reageren dus als jij er helemaal naast zit laat het me dan maar weten.

Ik vraag me af of je dochter zelf ook een probleem heeft of zich zorgen maakt of dat dit iets is wat bij jou zit. Omdat je haar op haar vorige school niet kon beschermen wil je nu de pijn misschien voor zijn. Misschien wil je het gedrag dat je hebt gezien aan waar je volgens mij een negatief oordeel bij hebt met haar bespreken. Maar dat zou ik niet doen. Geef haar de kans om zo open en vrij mogelijk te beginnen. Misschien wordt ze heel anders ontvangen dan jij nu denkt en reageert ze daar ook weer heel anders op.

Wat je wel zou kunnen doen is de eigenschappen die jij juist erg in haar waardeert te benoemen als ze die laat zien. Dat ze misschien heel gezellig of grappig doet of nou ja... vul maar in.
Daarmee versterk je denk ik haar gevoel van eigenwaarde meer dan met een gesprek over wat er op vakantie is gebeurd.

anne72

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 20:33 
Volwassene

Je hebt gelijk dat het deels bij mij zit. Ik heb het misschien niet zo duidelijk omschreven. Het is niet zo dat ze betweterig is, ik schrok van de paniek die ze liet zien toen dat meisje wegging. Er was niets aan de hand, ze hadden ook geen ruzie, dat meisje ging weg omdat ze moest eten ofzo en heeft de volgende dag gewoon weer met haar gespeeld. Mijn dochter is heel onzeker geworden. Hoe onzeker wordt me steeds duidelijker. Daar komt mijn vraag uit voort.

Met die spelletjes ook. Ze kan goed rekenen, vriendinnetje minder, vriendinnetje speelt vals om te verhullen dat ze het moeilijk vindt, dochter zegt daar iets van, vriendinnetje wil niet meer met haar spelen, dochter wil spelletje niet meer doen terwijl ze het eerder leuk vond. Ik maak me gewoon zorgen om haar zelfvertrouwen. Ik merk dat ik wel positieve dingen tegen haar kan zeggen, maar dat ze dat minder belangrijk vindt dan negatieve reacties of afwijzing door andere kinderen. Daar heeft ze wel last van. Ze ziet er ook tegenop om naar school te gaan, al is ze wel blij dat ze van haar oude school af is.

Misschien heb je gelijk en moet ik de nieuwe school open tegemoet gaan. Ik ben zelf ooit van school veranderd en dat heeft goed uitgepakt, hopelijk is dat voor haar ook zo.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 21:43 
Volwassene

Vlinder wat rot dat dit zo is gelopen op de vorige school. Ik herken veel van je bericht in het gedrag van mijn eigen dochter, die ook een knauw heeft gekregen vorig jaar w.b. vriendinnetjes. Deze zomer zag ik ook dat ze vooral naar jongere kinderen trok, en pas in het kielzog van haar jongere zusje contact probeerde te maken.
Ik heb niet direct advies, behalve dan toch ook zoeken naar peers buiten school.
Toevallig hebben we vandaag het kinderfeestje van J gevierd. Uiteindelijk heeft ze maar meisje van school uitgenodigd en verder meiden van andere plekken (zwemles, scouting) Met die meiden had ik ook een klik gezien, dus ik heb t ook gestimuleerd. Ze zijn op de een of andere manier allemaal 'anders'. En ik moet zeggen, ik heb haar de laatste tijd zelden zo uitgelaten en 'vrij' gezien in het contact.

Het lost de problemen op school niet op (hoewel je bij jou natuurlijk nog niet weet wat er gaat gebeuren), maar geeft haar wel een succeservaring: ze kán wel vrienden maken.... !

Onze meiden zijn gewoon de wat zeldzamere 'puzzelstukjes' . Ze zijn niet zo makkelijk overal aan te leggen ;).
Ik weet van mezelf dat ik altijd heb gedacht 'ik ben raar', omdat ik ook niet makkelijk paste. En zie je anderen schijnbaar makkelijk met elkaar spelen, dan voel je je heel onzeker worden. Maar als je weet dat je niet overal hoéft te passen, dat je wat verder mag zoeken, dan kan dat misschien je dochter ook wel rust geven. Misschien kan je dochter wat met die analogie (al blijft het natuurlijk niet leuk, zolang je jóuw groepje nog niet gevonden hebt), en misschien kun je haar helpen bij haar zoektocht naar passende mede-stukjes, ook buiten school.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 22:04 
Volwassene

Citaat:
Ik merk dat ik wel positieve dingen tegen haar kan zeggen, maar dat ze dat minder belangrijk vindt dan negatieve reacties of afwijzing door andere kinderen.

Je moet denk ik niet onderschatten wat opbouwende opmerkingen en ondersteunend gedrag voor invloed kunnen hebben. Zelfs als ze totaal geen reactie laat zien; ze heeft het wel gehoord! Het is erg lastig om met een compliment om te gaan, zeker als je weinig zelfvertrouwen hebt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 aug 2018, 16:52 
Volwassene

Hoi Baloo en Yolalala, dank voor jullie reacties. Yolalala, wat jammer dat je het herkent. Ze heeft op andere plekken inderdaad wel vriendinnen, maar dat lijkt op dit moment nog niet op te wegen tegen de knauw die ze heeft gekregen. Maar ik heb eerder wel gezien dat ze veerkracht heeft en kan herstellen, al kost dat wel tijd. Ze zal inderdaad wel horen wat we zeggen ookal geeft ze niet altijd een reactie of zie je het effect niet meteen. Ik probeer het positief en met vertrouwen te benaderen. Als moeder wil ik haar wel graag behoeden voor nieuwe vervelende ervaringen, maar ik heb er wel vertrouwen in dat ze in een nieuwe omgeving een nieuwe kans heeft en het wel goed zal komen.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]