Het is nu 18 nov 2018, 06:59

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versnelde kinderen groep 4
BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 10:09 
Volwassene

Hi all, ben op zoek naar ervaringen versnelde kinderen groep 4.
Onze jongste heeft dit jaar groep 4 overgeslagen en dat is op zich prima verlopen, al heeft hij dit jaar wel veel minder aansluiting gehad met
de kinderen in zijn klas. Volgend jaar komt veel van zijn oude vrienden weer tegen in de vernieuwde combigroep 5/6
Dan zit hij in 6 en zijn oude vrienden in 5. Op zich prima, maar ook hier heb toch twijfels, maar dat heb ik altijd. :-)

Rekenen, DMT,lezen en spelling had hij net als in feb een A gescoord en woordenschat net als in feb een B.
Alleen voor begrijpend lezen had hij in een feb een C. Zijn leerkracht had verwacht dat hij beter zou scoren op deze cito,
maar hij had weer een C.

Persoonlijk ben ik niet zo bang dat dat niet goed gaat komen. Ik denk dat hij in begrijpend lezen meer moet groeien...

Hoe hebben jullie kinderen het gedaan in de versnelling?

Ben benieuwd naar ervaringen :D

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Versnelde kinderen groep 4
BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 08:05 
Volwassene

Goeiemorgen. Hier dezelfde versnelling, alleen samen met de overstap naar HB onderwijs. Ook hier een IV voor begrijpend lezen. De uitleg van de juf is dat hij het vertikt om het antwoord uit de tekst te halen. Zijn antwoorden zijn hoe hij er zelf over denkt. Ze hebben het afgelopen half jaar flink doorgetoetst en hij uit zijn scores lijkt hij nu minimaal E6 te zijn. En dat terwijl hij begin van het jaar echt afhaakte als het moeilijk werd, veel bloemetjes in de kantlijn in plaats van te starten met werken. Ik verbaas me wel over het tempo waarin hij weer voor is gaan lopen, als hij zo doorgaat is hij ergens volgend jaar door de basisschool heen. Nogmaals versnellen zie ik niet echt zitten. Hoe ze dan gaan voorkomen dat hij zich gaat vervelen is me nog helemaal niet duidelijk. Daarin moet school nog echt stappen maken.

Het echte aansluiting bij de andere kinderen heeft ook lang geduurd. Pas de afgelopen 2 maanden is hij ineens echt aangesloten bij een groep. Ineens is hij niet meer verlegen om speelafspraken te regelen. Echt leuk om te zien. Helaas verandert er komend jaar veel en gaan een aantal naar een andere school of versnellen een jaar. 1 echt vriendje blijft gelukkig nog wel in zijn klas. Maar waar ik dacht dat hij nu eenmaal verlegen is, blijkt dat toch anders te werken.

Waar twijfel je over?

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 09:38 
Volwassene

Hi Biba, goed om te lezen dat er iemand is met een zoon die dezelfde versnelling heeft meegemaakt. Fijn dat hij het zo goed doet.
Ik denk overigens ook dat R. de antwoorden zelf bedenkt en te *lui* is om goed te lezen.
Dat moet wel gaan veranderen, maar hij heeft volgend jaar weer alle tijd om te groeien.

Het enige twijfelpunt (qua les) is dan toch wel begrijpend lezen.
En ik twijfel qua klassenindeling. Aan de ene kant is het super dat hij weer in de klas komt met zijn oude schoolvrienden.
Aan de andere kant hoop ik dat ze ook zullen accepteren dat hij in groep 6 zit en zij in 5. Dat het geen scheve gezichten geeft.
Als je begrijpt wat ik bedoel.. Plus, het zijn wel 'dynamische' jongens. Zijn klas zal drukker worden dan vorig jaar.
Zijn groep nu was al gewend aan de combigroep lesmethode.
De nieuwe formatie kent dat nog niet..

Hoe had jouw zoon de overige cito's gemaakt?

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018

BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 19:50 
Volwassene

Het is alweer een tijdje geleden (kinderen studeren inmiddels, 5e jaars en 3e jaars) maar mijn kinderen versnelden steeds op basis van hun didactische voorsprong en hun gebrek aan aansluiting met leeftijds-/groepsgenoten. Uiteindelijk is oudste 2x versneld en jongste 3x waardoor ze met 10 en 9 jaar naar het VO gingen. Onze ervaringen?

- De kinderen versnelden maar hadden daarna nog steeds een voorsprong op hun nieuwe groep.
- Elk schooljaar was het nodig om te compacten/verrijken/verdiepen. Ze bleven gewoon sneller gaan dan gemiddeld.
- In groep 7/8 had jongste ook een externe plusklas nodig om nog enigszins uitgedaagd te worden.
- Beide kinderen hebben - ondanks de versnellingen - op de basisschool niet 'leren leren'. Dat kwam op het VO pas.
- Aansluiting op sociaal gebied ging in de hogere groepen beter, ook de andere leerlingen werden ouder en stonden meer open voor 'anders'.
- De houding van de 'ontvangende' leerkracht was heel belangrijk, hij/zij bepaalt voor een groot deel hoe klasgenoten een (veel) jongere leerling benaderen.
- De flexibiliteit van de leerkracht is van groot belang als het gaat om 'out of the box denken' en creatieve oplossingen waar een leerling niet binnen het stramien blijkt te passen.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 20:08 
Volwassene

Jeetje, dit verwacht ik zeker niet bij mijn jongste. Hij begrijpt snel en kan goed verbanden leggen, maar niet alles gaat vanzelf. Doen jouw kinderen nu Gymnasium? 9 en 10 naar voortgezet onderwijs, dan zou ik toch wel een aantal keren moeten slikken..

BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 08:20 
Volwassene

Dat weer voorlopen is hier ook. De cito's kan zijn wat vaag, ik krijg alleen grafiekjes. Ik zie niet wanneer ze afgenomen zijn. hij is nu getoetst tot M7. Daar zit hij op hoge II scores. Hier op de HB school hadden ze eigenlijk ook niet door waar de kinderen waren. Pas na commentaar van de onderwijsinspectie zijn ze iedereen weer gaan doortoetsen en bleek zelfs een kwart van zijn klas de basisschool stof al te beheersen.

Je twijfel over de 5/6 klas snap ik wel. Het lijkt een beetje terug terwijl hij net vooruit is gegaan. Als hij zich maar niet gaat aanpassen aan zijn oude vriendjes. Het blijft denk ik van belang dat ze hem in de gaten houden waar hij staat en zijn aanbod voldoende is. Vorig jaar kon waarschijnlijk ongemerkt toch dingen oppikken van groep 6. Ik zag het eigenlijk ook niet aankomen dat hij zo hard ging. Hoorde af en toe wel klachten over saai. Alles is gecompact. Qua verbreding etc zijn ze nog niet op niveau op zijn school.

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 09:02 
Volwassene

Hij zat vorig jaar in een groep 4/5 combi, nu wordt het een 5/6 combiklas.
Er is wel een 6/7 combiklas, maar daar vonden ze hem te jong voor. In de zin dat hij
de jongens op zoekt die stoer zijn en geen positieve uitwerking heeft op zijn resultaten. Met die gedachten hebben zij hem in deze combi gedaan
en ik kan dat goed begrijpen..

BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 10:28 
Volwassene

Oja... Maar het blijft een beetje het gevoel dat hij nooit in de jongste klas van de combi komt. Maar ik weet ook niet hoe het normaal gaat met combiklassen. Het lijkt mij niet leuk om altijd in de jongste of hoogste groep te zitten.
Ik snap de redenering ook niet helemaal, hij zoekt hoe dan ook de wat stoerdere jongens op, of ze nu uit zijn vroegere klas kwamen of in een hogere groep zitten. Wat ik hier op school zie is dat sommige jongens de stoere jongens opzoeken zodra ze zich vervelen. Als ze iets doen waar ze uitdaging in vinden zie ik het veel minder. (ik heb veel binnen school geholpen) Het lijkt wel een kip ei verhaal, zoekt hij ze op als hij zich verveelt of is het werkelijk zo dat zijn prestaties eronder lijden omdat er stoere jongens zijn.

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 10:53 
Volwassene

Hij voegde zich bij de blijvenzitters, een groepje van drie, die twee jaar ouder waren.
Zij gooien er een beetje met de pet naar. vooral eentje waar hij momenteel de meeste confrontatie's mee heeft. Ze zoeken elkaar op.
Zij zijn ook uit elkaar gehaald. Een ander van de drie (die is redelijk ok) zit volgend jaar wel weer bij hem in de klas. De derde gaat weer naar een andere groep.
Te veel conflicten. Allemaal haantjes, waarvan R. het jongste haantje, die de kaas niet van zijn brood laat eten, maar wel zwaar afgeleid werd en eronder lijdt.
Het is namelijk geen ruzieschopper, wel een leider. Volg je me een beetje..? :)

BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 11:23 
Volwassene

Ik snap wel dat je blij bent dat ze uit elkaar gaan. Toch denk dat je volgend jaar ook alert moet zijn of het aanbod dat hij krijgt voldoende is voor hem. Met zijn cito scores heeft hij blijkbaar alle ruimte om zich te laten afleiden. Hoezo leiden zijn prestaties er nu dan onder? Krijgt hij nu wel zijn werk gecompact aangeboden en daarnaast extra aanbod?

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 11:33 
Volwassene

Volgens mij wel. Hij gaat volgend jaar ook weer naar de plusklas, ondanks dat hij lager had gescoord op zijn Cito begrijpend lezen.
Normaliter moet je voor begrijpend lezen een A hebben. Hij deed afgelopen jaar ook plusklas. Hij had 3 A's op zijn citorapport, maar liet
minder groei zijn dan de leerkracht had verwacht van hem het laatste half jaar..

Misschien gek, maar persoonlijk maak ik me minder druk. Groei gaat in golven (van baby af aan gezien) :D

BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 12:32 
Volwassene

Irisje schreef:
Jeetje, dit verwacht ik zeker niet bij mijn jongste. Hij begrijpt snel en kan goed verbanden leggen, maar niet alles gaat vanzelf. Doen jouw kinderen nu Gymnasium? 9 en 10 naar voortgezet onderwijs, dan zou ik toch wel een aantal keren moeten slikken..
:wink: Mijn kinderen studeren inmiddels. Oudste heeft gymnasium gedaan en is haar master TU aan het afronden, jongste heeft VWO gedaan en gaat aan zijn 3e jaar Economie beginnen. Het gaat heel goed met ze.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 12:52 
Volwassene

Heerlijk Paula, een mooi voorbeeld van hoe goed het kan gaan :)

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]