Het is nu 15 sep 2019, 22:39

Pagina 10 van 11 [ 214 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2018/2019
BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 11:56 
Volwassene

Het blijft zoeken :( ....

gesprek met leerkracht groep 7-8 van onze dochter gehad. Zij blijkt inval-leerkracht die specifiek wordt ingezet om klassen 'er weer bovenop te helpen en ze zal volgend schooljaar niet meer op deze school les geven. Dat betekent: wéér voor niks een band opbouwen met leerkracht, wéér afwachten wie er straks voor de klas staat, weer onveiligheid voor mijn dame. Vandaag heb ik de mail de deur uit gedaan om naar een tussenjaar te kijken voor onze oudste. Ik gun haar liever een fijne afsluiting van haar basisschoolperiode. Maar ik zie het totáál niet zitten om haar straks weer te zien aanmodderen en afglijden :(
Nu maar hopen dat er nog plek is :|

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 13:19 
Volwassene

Hoi allemaal, ik meld me hier ook even aan.
Dochter vindt het hartstikke leuk op school, alleen blijven de Cito scores achter. Voor rekenen had ze I gehaald, maar voor begrijpend lezen een II. Thuis oefenen we met begrijpend lezen van junior einstein en nog een andere, maar daar maakt ze afwisselend fouten. Spelling van woorden die niet standaard aan de regels voldoen (zoals je zegt "onmiddelijk", maar je schrijf onmiddellijk), daar heeft ze moeite mee. Wat vooral ook niet helpt is dat bij het voorlopig advies alleen gekeken wordt naar de Cito scores van groep 5 en 6 (daar scoorde ze voor begrijpend lezen in M5 wat minder, E5 wel weer goed, M6 en E6 weer minder). Met de leerkracht hebben we al gepraat, maar hij vindt dat de kinderen plezier moeten hebben met zo min mogelijk huiswerk. Ook leren ze op school niet de woorden die worden getoetst op het Cito.

Verder heeft ze ook geen begeleiding gehad dat ze hoogbegaafd is en is ze alleen maar versneld van groep 2 naar groep 3. Ik maak met zorgen om het advies, dat ze straks niet goed in stroomt op het VO.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 13:27 
Volwassene

Hi Tang,
maar voor begrijpend lezen een B is toch mooi?
Wat had je zelf in gedachte dat ze zou kunnen halen?
Is ze HB getest? Wellicht kan dat profiel ook meetellen voor het advies.

Hier maak ik ik me nog niet druk om het advies, want dat komt pas volgend jaar bij ons.
Wel een voorlopig advies krijgen we straks..

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 13:43 
Volwassene

Voor I krijgen we volgend jaar de ervaren leerkrachten die de eerste waren die L hebben gezien. Hopelijk kunnen we daar meer bereiken.
Ze is nu bezig met reflexintegratie, dit begint nu duidelijk te helpen.

Bij schooladvies L heeft een IQ onderzoek wel geholpen.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 23:43 
Volwassene

Citaat:
Ook leren ze op school niet de woorden die worden getoetst op het Cito.
Dat is ook niet de bedoeling. Bij CITO moeten de kinderen de kennis toepassen die ze hebben geleerd. De uitzonderingen (zoals onmiddellijk) zitten over het algemeen wel in taalmethodes.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2019, 07:24 
Volwassene

Irisje schreef:
Hi Tang,
maar voor begrijpend lezen een B is toch mooi?
Wat had je zelf in gedachte dat ze zou kunnen halen?
Is ze HB getest? Wellicht kan dat profiel ook meetellen voor het advies.

Inderdaad een mooie score voor begrijpend lezen, alleen keek de leerkracht naar de scores van groep 5 en 6 voor het voorlopig advies. Verder was ze toen ze 5 was getest met de WVNL methode en had ze een score van 140 met de kanttekening dat het mogelijk niet betrouwbaar zou kunnen zijn. Voor een betrouwbaar resultaat zou ze na 8 jaar nog een keer getest moeten worden en dat hebben we niet gedaan.

loekie schreef:
Citaat:
Ook leren ze op school niet de woorden die worden getoetst op het Cito.
Dat is ook niet de bedoeling. Bij CITO moeten de kinderen de kennis toepassen die ze hebben geleerd. De uitzonderingen (zoals onmiddellijk) zitten over het algemeen wel in taalmethodes.

Dat is wat ik me afvraag, ze leren weinig nieuwe woorden en wat ik de laatste jaren ook merk is dat de Cito enorm achterloopt met de woorden die getoetst worden. De woorden die op de Cito worden getoetst zijn woorden die ik nog ken vanuit mijn eigen jeugd en die de kinderen niet gebruiken tegenwoordig. De leerkrachten erkennen dit probleem elk jaar, maar er wordt niet veel aan gedaan. Verder leren andere scholen in de buurt blijkbaar de kinderen wel weer woordjes (die bijvoorbeeld vorig jaar op het Cito werden gevraagd), dus er is echt een verschil in wat scholen ook aanbieden.

Wat is me voor de rest afvraag is of ondersteuning op HB wat gaat bieden voor mijn dochter, gezien ze vaak leert door iets 2 of 3 keer te lezen (Engels/ geschiedenis/ natuur en techniek, etc.). Als ik haar vraag om zelf een samenvatting te maken wil ze dat niet, omdat ze het al redelijk goed weet...

Denken jullie dat ze misschien nog een keer getest zou moeten worden om toch de zekerheid te halen dat ze echt hoogbegaafd is?

BerichtGeplaatst: 13 jun 2019, 21:45 
Volwassene

Citaat:
Dat is wat ik me afvraag, ze leren weinig nieuwe woorden
Bedoel je de betekenis van woorden (toets woordenschat) of de spelling van woorden?

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 00:21 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Dat is wat ik me afvraag, ze leren weinig nieuwe woorden
Bedoel je de betekenis van woorden (toets woordenschat) of de spelling van woorden?

Überhaupt woorden, behalve taal actief. Ze krijgen ook geen huiswerk meer mee naast de paar toetsen (Engels, Natuur en techniek, etc.). Terwijl sommige scholen elke week weer nieuwe woorden leren en elke week spelling, woordenschat en rekenen meekrijgen.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 19:39 
Volwassene

Citaat:
Überhaupt woorden, behalve taal actief.
Als ze de woordenschatlessen van Taal Actief doen leren ze aardig wat nieuwe woorden. En besteden ze ook geen aandacht aan woordenschat tijdens de lessen begrijpend lezen? Dat woorden niet naar huis worden meegenomen betekent niet dat ze geen nieuwe woorden leren.
Leest je kind veel? Dat is één van de beste manieren om de woordenschat te vergroten.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 19:51 
Volwassene

tang schreef:
Überhaupt woorden, behalve taal actief. Ze krijgen ook geen huiswerk meer mee naast de paar toetsen (Engels, Natuur en techniek, etc.). Terwijl sommige scholen elke week weer nieuwe woorden leren en elke week spelling, woordenschat en rekenen meekrijgen.

Op heel veel scholen krijgen kinderen helemaal ben huiswerk of pas in groep acht. Bij onze basisschool kregen alleen kinderen met een achterstand huiswerk.

Laatst bijgewerkt door Drietje op 14 jun 2019, 22:15, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 22:14 
Volwassene

Onze kinderen hebben ook nooit huiswerk woordenschat, spelling of rekenen gekregen. Wel ontleden en toetsen leren voor wereldoriëntatie.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 08:04 
Volwassene

Ze leest vrij veel, met name nieuwere boeken. Ze houdt niet echt van die oorlogsboeken (zoals Oorlogswinter, Kruistocht in een spijkerbroek, Koning van Katoren), omdat ze boeken over de oorlog niet leuk vindt. Daarin staan juist vaak woorden die bij Cito's blijkbaar getoetst kunnen worden. Maar wat ik al zag, de ene school is de andere niet. Met name de onderbouwing dat het al goed genoeg is om naar de Havo te gaan op basis van de Cito scores in groep 6, dat vind ik tegen vallen. Voor haar werkhouding, concentratie, doorzettingsvermogen, daar had ze alleen maar plussen. Ik wacht even de E7 resultaten nog af om toch nog een keer met de leerkracht in gesprek te gaan.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 11:03 
Volwassene

Inderdaad de voorlopige adviezen komen eraan. hebben jullie al enig idee..?

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6

BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 16:11 
Volwassene

Mijn dochter krijgt volgende week haar voorlopig advies. Eerlijk gezegd maak ik me er niet heel erg druk om.
De school waar ze naar toe wil heeft een havo/vwo klas waar pas in het derde jaar de keuze voor havo of vwo wordt gemaakt. Haar broer zit al op deze school, dus de kans dat ze wordt ingeloot is daardoor zo goed als zeker.

Vind het op dit moment belangrijker dat ze met een plan voor volgend jaar komen. Hoe en wat ze gaan doen om haar te prikkelen én te motiveren.
Ze hebben al zoveel steken laten vallen dat mijn dochter sommige leerkrachten op school al niet meer serieus neemt. ( can't blame her)

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 19:59 
Volwassene

Gesprek gehad op school deze week. Ze zijn heel tevreden over I, alleen leerkracht ziet in haar resultaten geen MB/HB kind. Want ze laat het niet zien in de klas. Kreun....
Momenteel TL adves, misschien TL/havo. I wil echt havo. Hopelijk volgend jaar met de betere leerkrachten een beter gesprek

BerichtGeplaatst: 22 jun 2019, 14:47 
Volwassene

Hey allemaal, daar ben ik weer. Ik zal zo even bijlezen :D .

Irisje schreef:
Inderdaad de voorlopige adviezen komen eraan. hebben jullie al enig idee..?

Afgelopen dinsdag voorlopig advies gehad voor J : VWO.
Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat dat dit gesprek zou gebeuren, daarvoor is er de afgelopen weken teveel gebeurd. Maar het ws toch wel fijn om het te horen zo.

Na de ervaring van afgelopen februari, dat J ineens als een ander kind terug kwam van een open les op het sted. gym hier, ben ik keihard aan school gaan trekken: doortoetsen en uitzoeken of ze eigenlijk nog wel wat te zoeken heeft in groep 8.
ze blijkt na haar versnelling van 4 naar 6, nu eind groep 7 eigenlijk klaar te zijn met 8, op een paar hiaten na :shock: . de vraag: met 10 jaar naar vo, of aanmodderen in groep 8 heeft me zo beziggehouden dat ik eigenlijk ook helemaal niet meer aan toegekomen ben om hier te posten of mee te lezen of me druk te maken over een advies :?
Het was echt werken /overleggen in een race tegen de klok, omdat het hier in zuid al begin juli vakantie is, en we voor het begin van het nieuwe schooljaar natuurlijk moesten beslissen over wel of niet naar VO. pfff. zucht.

Hoe gaat het met jullie kinderen? Ik lees zo even terug :).

BerichtGeplaatst: 26 jun 2019, 22:05 
Volwassene

@yolala: klinkt intensief. Begrijp ik goed dat jullie er voor gekozen hebben dat ze groep 8 gaat doen.

Wij hebben morgen eindevaluatie met de HBdeskindige. IBer, huidige leerkracht (1 of allebei) en nieuwe leerkracht van groep 8 schuiven aan. Was iets misgegaan met communicatie dus ik hoorde het vanochtend pas. Gelukkig op mijn werk kunnen regelen dat ik erbij kan zijn.
Ben benieuwd wat er uit komt.

Rapportgesprek met voorlopig advies is over 2 weken. Maar zal wel vwo worden. Hij weet al dat hij een I voor begrijpend lezen en rekenen had.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2019, 09:40 
Volwassene

Voorlopig advies krijgen ze hier vandaag mee naar huis, maar ik heb al gehoord dat het havo/vwo wordt voornamelijk door cito rekenen. K wil heel graag naar gymnasium en we hadden niet verwacht dat dat mogelijk niet zou kunnen.
Ik moet nog even gesprekje met de juf om te vragen wat die cito uitslagen dan zijn (tot en met m6 was die altijd 1+ namelijk, daarna kan ik niet nakijken want haar rapport ligt al terug op school, van m6 vond ik foto die naar opa en oma was gestuurd en tot en met groep 5 zat ze op een andere school). Nou ja, nog een ruim half jaar tot definitief advies.

En anders hopelijk mogelijk om met de vo school te regelen dat ze toch met de klassieke talen mag beginnen. We hebben 2 scholen op het oog, allebei begaafdheidsprofielscholen. Ene is kunskapskolan, vooral van die denk ik dat het wel mogelijk is.

Toevallig iemand ervaring met havo/vwo advies en toch de klassieke talen kunnen volgen?

BerichtGeplaatst: 29 jun 2019, 14:13 
Volwassene

Voorlopig advies heeft ze gisteren mee naar huis gekregen. Ze was zelf hartstikke blij. Het viel mij ook niet tegen. Ik had verwacht dat ze lager zouden inzetten omdat haar resultaten niet altijd goed zijn net als haar inzet.
Ze heeft een havo/vwo advies gekregen en daarmee kan ze gewoon naar de school waar ze naar toe wil.
De drempel test had ze op havo niveau gemaakt. De juf zei haar wel dat ze denken dat ze veel beter kan dan ze laat zien. Hopelijk krijgt ze volgend jaar eindelijk wat begeleiding om tot dingen te komen.

Hoe was t voor jullie kids?

BerichtGeplaatst: 29 jun 2019, 22:47 
Volwassene

Anne72 schreef:
@yolala: klinkt intensief. Begrijp ik goed dat jullie er voor gekozen hebben dat ze groep 8 gaat doen.

Ja, klopt. We vonden met nét 10 (augustus) het VO in een andere stad toch wel heftig. Dus in overleg met school wat we haar volgend jaar dan kunnen bieden. Idee was: school met extra begeleiding op hb zijn, peers, sociaal en emotioneel welbevinden, executieve functies. School leek er achter te staan dat er idd ook iets extern nodig was.
Maar van de week van koude kermis thuis gekomen. Het gaat nu om: budget (lees: we willen niks betalen) en toestemming inspectie. En ineens zegt directeur tussen neus en lippen door: ja, júllie kiezen er voor om haar naar xx te sturen. :(
Ik ging met buikpijn weg. Nu er geld ter sprake komt lijkt het 'gezamenlijke' doel: zorgen dat J volgend jaar een goed jaar heeft zodat ze optimaal voorbereid naar het vo kan, ineens niet meer zo gezamenlijk.

Pagina 10 van 11 [ 214 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende