Het is nu 17 sep 2019, 16:49

Pagina 9 van 11 [ 214 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2018/2019
BerichtGeplaatst: 23 dec 2018, 14:57 
Volwassene

Dee, doordat je oudste zelf heeft voorgesteld om naar groep 8 te gaan kan ik me voorstellen dat het voor haar ook leuk kan zijn om over het VO na te denken en uit te zoeken of ze nog uitleg nodig heeft bij rekenen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 dec 2018, 15:08 
Volwassene

Inderdaad Loekie, ze is heel enthousiast. En enorm trots op zichzelf dat ze dit toch 'zelf' heeft geregeld.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 00:39 
Volwassene

Dames allemaal, een heel gelukkig 2019 voor jullie!!

wow dee, wat een mooie stap. er zat ook veel groei in je meidje toch? Zal het hier wel rustiger worden :lol:
Ben neit zoveel meer hier: ik heb eindelijk weer werk en dat houdt me flink bezig. Verder gaat het met dame op school eigenlijk prima. Behalve dat de fijne juf langdurig ziek is, overspannen :cry: :cry:
Daar gaat de doorgaande leerlijn en de doorgaande begeleiding...

BerichtGeplaatst: 19 jan 2019, 20:23 
Volwassene

Hoe gaat het hier met andere 7egroepers?

Hier gaat het goed, meissie lijkt het nut in te gaan zien van de week plannen op school. Ze is ook een typecursus aan het doen, maar het is (ivm co-ouderschap) nog best lastig om haar voldoende te laten oefenen :? en dat frustreert wel een beetje.
Verder merken wij nu ook steeds meer de gevolgen van het leraren tekort: juf is ziek (overspannen :cry: en de vraag is of ze nog terugkomt) en het lukt niet om een goede vervanger te vinden. De directrice vertelde dat ze 5 reacties had gehad op een vacature en dat de sollicitanten van werkelijk bedroevend niveau waren :shock: . Dan is het weer een gelukje dat we een onderpresterende school zijn: er is voor klas oudste een juf weggeplukt van een andere school van de koepel. Maar dat is natuurlijk afschuwelijk voor die andere klas die ineens hun juf kwijt is.

Zijn er nog meer die al een beetje gaan orienteren op vo?
BIj ons in de regio beginnen nu jan-feb de voorlichtingsavonden en open dagen. Ik ga er met oudste zeker 1 of 2 bezoeken. Ben benieuwd wat ze er van gaat vinden. Ik denk zelf dat ze zich straks op v.o. meer op haar plekje gaat voelen dan nu op de basisschool waar ze zit, maar kan natuurlijk dat ze nu vooral heel erg onder de indruk gaat zijn van de grote gebouwen en zo :P

BerichtGeplaatst: 19 jan 2019, 20:39 
Volwassene

Balen, die zieke leerkrachten. :(

Wij gaan ook binnenkort vo scholen bezoeken. Al is het nog niet 100% zeker dat ze over 1,5 jaar naar het vo gaat, maar voor het geval het wel zo is, wel fijn om alvast wat bezocht te hebben. De situatie is nogal complex, dus geen idee hoe het gaat lopen. Ze heeft het in ieder geval erg naar haar zin op school en dat is alles wat ik wilde en op dit moment wil. Ze zit zoveel beter in haar vel dan vorig jaar. (y)

BerichtGeplaatst: 23 jan 2019, 12:01 
Volwassene

Mag ik me bij jullie aansluiten?

Mijn dochter is onlangs weer getest op verzoek van school. Dit hebben we bij een hb deskundige laten doen en kwam er een IQvan 139 uit :shock:
2,5 jaar geleden ook getest en toen kwam er een TIQ van 121 uit. Best groot verschil dus.
Op school laat ze eigenlijk te weinig zien en gaan ze nu doortoetsen om te kijken waar ze vast loopt en naar aanleiding daarvan compacten en verrijken.
Doel van dit jaar is haar weer aan het leren te krijgen. Volgend jaar kan ze mogelijk al een aantal vakken gaan volgen op de middelbare( speciaal voor hbkids uit groep 8). Zaterdag gaan we bij de school kijken waar ze het liefst naar toe wil. :)

BerichtGeplaatst: 15 feb 2019, 18:12 
Volwassene

Hi Sabine, welkom!
Wat leuk dat je dochter al een idee heeft van waar ze naar toe wil! Hoe vond ze het?
Wat was de aanleiding dat school liet testen? Hadden ze door dat er misschien meer in zat of liep ze vast?

Hier zijn de rapporten binnen. J heeft de cito's wat minder gemaakt dan vorig jaar. Nu waren er dus in dit schooljaar heel veel wisselingen van leerkracht, ik vraag me af welke invloed dat had. Helaas is de juf waar me mee begonnen overspannen vanaf begin december en de andere vaste juf was met zwangerschapsverlof.... Nu is er sinds 2 weken een nieuwe vaste juf, maar het is nog wennen. Het commentaar bij de resultaten is dan ook heel summier. 'we hebben het idee dat er meer in zit dan er uit komt' was het enige veelzeggende commentaar. Maar ondertussen is nu ook de vraag gesteld of ze wel het pluswerk moet doen...
Ik baal er wel van.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2019, 11:30 
Volwassene

Hier ook het rapport van oudste binnen. Cito's waren iets gestegen behalve rekenen helaas. Van midden B nu een midden C.
Juf zegt dat dit cijfer door zijn tempo komt. Toch hebben ze hem dit jaar in de plusklas gezet. na de vakantie het gesprek, maar ik vermoed dat ze dit gedaan hebben
om hem uit te dagen plus te motiveren. Een bijzondere beslissing, wat wel gelijk een positieve werking had op oudste, dus ben benieuwd.

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6

BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 10:29 
Volwassene

yolalala schreef:
Hi Sabine, welkom!
Wat leuk dat je dochter al een idee heeft van waar ze naar toe wil! Hoe vond ze het?
Wat was de aanleiding dat school liet testen? Hadden ze door dat er misschien meer in zat of liep ze vast?

.

Eigenlijk denk ik dat ze het voorstelden om het tegendeel te bewijzen. Ze laat op school niet zien wat ze kan. Ze doet het goed maar school heeft het idee dat je als begaafd/hoogbegaafde leerling toch écht allemaal I & I+ moet scoren op je cito's. Om deze reden is ze ook uit de plusklas gezet( waar ze onder de vorige directie op verzoek van haar was in geplaatst).
Toen ik met een hb-deskundige op school kwam praten zijn ze haar gaan doortoetsten.. nou ja.. ze hebben haar gelijk de eindtoets van groep 8 laten maken, zonder enige instructie over de onderdelen die ze nog nooit had gehad. Niet alleen, maar samen met groep 8, onder omstandigheden die eigenlijk heel slecht voor haar waren.
Toen dat een onduidelijk beeld gaf werd er geopperd dat een IQ onderzoek wellicht meer inzicht kon bieden in waar en hoe ze leerbaar zou zijn.
Daar kwam toen een score van 139 uit.
Nu merk ik dat ze eigenlijk niet zo goed weten wat ze moeten doen. Ondertussen lijkt mijn meisje vooral aansluiting te missen. Ze wordt en laat zich buitensluiten.

Haar M7 cito's heeft ze best goed gedaan. Varierend van I-III. De ib-er heeft ze samen met haar geanalyseerd om te kijken waar ze dan moeite mee heeft. Na zo'n een op een uitleg lijkt ze het dan direct op te pikken.
Inmiddels is ze wel weer terug in de plusklas maar ze vind er eigenlijk geen klap aan. Ze vind het leuk omdat het 'anders' is dan de reguliere lessen, maar inhoudelijk biedt het weinig uitdaging.

Lastig yolalala, veel wisselende leerkrachten. Mijn zoon heeft daar vorig jaar ook mee te maken gehad. Fijn dat er wel al een nieuwe vaste juf is. Dat was hier niet zo helaas.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2019, 21:00 
Volwassene

Hier een poos niet geweest, oudste loopt vast in 2gym.
Ben met jongste ook naar wat VO scholen gegaan, mede door ervaring met oudste ben ik nu nog banger dat er voor haar niets gaat passen. Methode toetsen gaan prima, interne en externe plusgroepen ook, maar nog steeds geen begeleiding in leren leren en cito's worden lager ipv hoger. Rekenen nu zelfs een IV.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2019, 00:02 
Volwassene

ohoh dat klinkt niet best bij jullie beiden (MamLi en Sabine).
Zo te horen maakt school er een potje van :(

@MamLi wat diep treurig. school moet daar toch zelf ook naar kijken en zich afvragen wat er gebeurt? als een kind eerst goed presteert maar dan steeds verder afzakt, dan is er toch wat aan de hand?

@Sabine Aansluiting is hier ook een probleem. Al heeft vorige juf wel een trajectje opgestart en lijkt J wel wat meer bij een aantal kinderen te passen nu.... maar ik heb t idee dat het toch nog lastig is. Ik vind het soms pijnlijk om te zien... mijn eigen herinneringen doen dan mee (ik had ook geen aansluiting), en haar zus die heel goed ligt in haar eigen klas geeft zo'n schrijnend vergelijk... Huidige juf heeft een peers2play kamp voorgesteld. Zou dat voor jullie ook een idee zijn? ze kan dan iig ervaren dat er echt wel kinderen zijn 'zoals zij', waar ze misschien wél mee kan kletsen en die haar wél waarderen als ze zichzelf is...

Ik vermoed zelf dat J pas straks in het VO meer 'haar' vriendinnen gaat vinden. Dat hoop ik tenminste van harte....
Van de week ben ik met J naar een open lesavond gegaan van het zelfstandig gymnasium hier. Ze begon super verlegen maar was heel enthousiast aan het eind van de avond. Ik heb het idee dat ze heel veel meer haar ei gaat kwijt kunnen op de middelbare school straks. Eindelijk wat onderwerpen die haar interesseren (science, scheikunde, aardrijkskunde etc) ipv saai taal, rekenen etc. ze werd er helemaal 'wakker' van.
Dus tja. misschien zit er niks anders op dan toch maar pappen en nathouden, doen wat we kunnen in ondersteunen, tot ze meer op hun plekje zitten?

BerichtGeplaatst: 25 feb 2019, 00:20 
Volwassene

@sabine: Welkom en wat jammer dat het niet goed gaat. Geeft het verslag geen handvaten voor de school. Als ze bij plusklas niet werkt aan leren leren vind ik dat heel apart. Is het niveau te laag of is er geen aandacht voor.

@Yolala bij dalende Cito’s zou ik toch blijven zoeken naar een oplossing. Dadelijk krijgt ze een schooladvies dat kiezen voor een categoraal gymnasium niet haalbaar maakt.

Ons menneke had een uitstekend rapport. Alle Cito op I / A. En vaardigheidsscores waren gestegen. Ook methode toetsen waren prima. Alleen werkverzorging blijft aandacht vragen. Ook mooi persoonlijke opmerkingen en adviezen. We blijven blij dat hij zo gezien wordt

Anne72

BerichtGeplaatst: 25 feb 2019, 18:30 
Volwassene

Anne72 schreef:
@sabine: Welkom en wat jammer dat het niet goed gaat. Geeft het verslag geen handvaten voor de school. Als ze bij plusklas niet werkt aan leren leren vind ik dat heel apart. Is het niveau te laag of is er geen aandacht voor.

@Yolala bij dalende Cito’s zou ik toch blijven zoeken naar een oplossing. Dadelijk krijgt ze een schooladvies dat kiezen voor een categoraal gymnasium niet haalbaar maakt.

Ons menneke had een uitstekend rapport. Alle Cito op I / A. En vaardigheidsscores waren gestegen. Ook methode toetsen waren prima. Alleen werkverzorging blijft aandacht vragen. Ook mooi persoonlijke opmerkingen en adviezen. We blijven blij dat hij zo gezien wordt

Anne72

Ik lees even terug en zie nu dat de opmerking van niet leren leren van MamLi komt. Excuus. Maar wat blijft is dat ik dat echt heel zorgelijk vind en moeilijk te rijmen dat het in de pluklassen wel goed gaat. Snap ook je zorg om vinden van een voschool voor een creatieve uitdagende leerling. Hier in Utrecht heel veel verschillende scholen die bij een eerste gesprekje bij de open dag heel verschillende vragen en verhalen hadden. En die mij al dan niet geschikt leken. In welke regio zitten jullie?

Anne72

BerichtGeplaatst: 26 feb 2019, 21:17 
Volwassene

Anne72 schreef:
(Nieuwe) juf had het wel meteen over gymnasium in het gesprek, en vroeg of ze al eens getest was. Dus ik maak me niet direct zorgen over het advies (advies leerkracht is vooralsnog bindend, toch?, alleen bijgesteld naar boven als cito er aanleiding toe geeft), en ze gaan route8 doen als eindtoets. Maar ik ga het voor de zekerheid nog wel even navragen.
Ik ben me in zo'n gesprek wel enorm bewust van mijn privilege als witte, (redelijk)hoog opgeleide ouder die ook nog eens behoorlijk goed thuis is in leerkracht'speak' en behoorlijk wat weet van hb problematiek. Vraag me af hoe dit bij het turkse vriendinnetje van J gaat, die ook behoorlijk bij de pinken is, maar wiens moeder nauwelijks nederlands verstaat :/ .

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 11:09 
Volwassene

Hallo!

Het gaat hier niet zo lekker met mijn meisje. Steeds minder zin om naar school te gaan. Heel veel buikpijn. Naast het missen van aansluiting blijkt ze ook gepest te worden.
De juf ziet het, heeft haar waarnemingen aan mij doorgegeven maar vooralsnog is er niets mee gedaan.
Afgelopen week een 10-minuten gesprek met haar en mijn dochter gehad. Daar gaf mijn dochter aan dat ze het écht niet naar haar zin heeft. Ook vroeg de juf haar hoe het kwam dat ze ondanks haar hb- iq, resultaten op 'begaafd" niveau behaald. Ik antwoordde daarop in de zin van.. als ze het niet krijgt aangeboden kan ze ook niets laten zien.
Ze moet geprikkeld worden maar dat lijkt nog moeilijk te zijn.
Donderdag heb ik een gesprek met de ib-er en hopelijk een van de juffen. Als er nu nog niets gaat gebeuren ga ik proberen voor de meivakantie een andere school te vinden. Probleem is dat veel scholen hier, die enigszins iets met hb-ers kunnen een opnamestop hebben.

hoe is het met jullie kids?

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 22:18 
Volwassene

He sabine, niet leuk :( . En wat een rare vraag van die juf. Als de juf saaie dingen moet doen, zal ze ook niet uitblinken toch?
Of was de vraag niet zo bedoeld? Volgens mij meet iq de capaciteit, niet per se de prestaties. :?
En wat super naar van het pesten zeg. Waarom heeft juf er niks mee gedaan? Alleen signaleren is natuurlijk niet voldoende, iemand zal er iets mee moeten lijkt me.
Zijn er nog meer redenen nu voor jullie om naar een andere school te gaan kijken? of is het echt het pesten en niet passend aanbod op school?

Met mijn dame ben ik bij proeflessen op een zelfstandig gymnasium geweest. ik dacht eigenlijk dat ik naar een open avond ging, maar in plaats daarvan kon ze kiezen uit allerlei korte lesjes. Man wat een opgetogen en enthousiast meisje ging er mee terug naar huis! Zo had ik haar in geen tijden gezien. Dat drukte me met de neus op de feiten dat er aan de aanpak van school, ondanks versnelling, ondanks compacten, toch echt wat ontbreekt nog.
Vrijdag ga ik in gesprek met juf. Ik ben nu voorzichtig aan het nadenken over de mogelijkheden van een (gedeeltelijk?) intermezzo-jaar volgend jaar. (intermezzo is een soort tussenjaar tussen basisschool en middelbare, voor kinderen op vwoniveau die versneld zijn of om andere redenen nog niet helemaal toe zijn aan volledig vwo).
Misschien kan ze 1 of 2 dagen daarheen, en toch ook afsluiten op de basisschool in groep 8. Ik weet het nog niet. Ze heeft best nog wat te leren op de basisschool. maar ze is duidelijk ook erg gefrustreerd en vindt geen aansluiting :(.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 10:18 
Volwassene

Hoi!

Het is puur op het ontbreken van prikkeling en nu ook het pesten gebaseerd. Vanmorgen heel even contact gehad met de directrice. Morgen overleg met de ib-er en juf. Duidelijk is dat de directrice ook graag ziet dat er wordt aangepakt.
Inmiddels heeft mijn dochter zelf aangegeven dat het haar leuk lijkt bij de kleutergroep te mogen helpen( de juf daar ligt haar erg goed). En daar is gelijk gehoor aan gegeven. Je hebt gelijk hoor van de capaciteit t.o.v de prestaties. Zo kijk ik er ook naar. Maar het lijkt alsof school nog erg naar prestaties kijkt.

Wat heerlijk weer enthousiasme in je kind te kunnen zien! Wat fijn dat de mogelijkheid er is van dat tussenjaar. Ik heb ook al wel overwogen door te stromen naar het VO met haar, maar vind haar eigenlijk nog te jong daarvoor.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2019, 22:18 
Volwassene

Nou, fijn dat de directrice houdt van aanpakken. maar welke gevolgen heeft dat dan in de klas?
helpen bij de kleuterjuf is natuurlijk wel heel leuk :D .

ik vind mijn dame ook te jong voor vo, zie het ook niet zitten als ze vgd jaar helemaal naar dat tussenjaar zou gaan. maar als het 'deeltijd' kan, zou ik het wel heel fijn vinden. We boffen idd met deze optie in de buurt, maar ik weet helemaal niet of er nog plek is voor haar, en of deeltijd idd kan.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 11:23 
Volwassene

Hoi!

Gisteren gesprek met juf én ib-er gehad. Duidelijk is dat de situatie zoals hij nu is onhoudbaar begint te worden voor mijn dochter.
Ib-er gaat op korte termijn met directie en juffen in overleg voor een plan van aanpak. Mogelijk een interventie.

Daarnaast vertelde de ib-er me dat hij veel wijzer over haar leermethode was geworden toen hij haar zelf de laatst gemaakte cito's liet analyseren.
Ze leert niet zei hij. Wat ze moeilijk vindt slaat ze simpelweg over. Tja.. dat is voor mij niet echt nieuws. Weer de vraag daar neergelegd wat ze daarmee gaan doen. We waren het er wel over eens dat we denken dat haar begaafdheid voornamelijk in haar creativiteit ligt.

Ben me inmiddels wel aan het verdiepen in een organisatie waar met name creatieve prikkeling plaatsvindt. Echt haar ding. Even bekijken wat het financiele plaatje is dat daarbij behoort.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 20:11 
Volwassene

Interne plusklas voor I is voor de excellente leerlingen, niet voor HBers. I is idd helemaal creatief HB en dyslectisch. Ik merk gewoon bij rekenhuiswerk dat ze nog steeds hiaten heeft, waarschijnlijk omdat de uitleg nooit topdown en specifiek kijkend naar I is - ze doen wat voorbeelden volgens de methode uitleg, terwijl I eigenlijk moet weten waarom doen we iets zo doen. En ze is te koppig soms om dat te vragen dus verzint zelf maar wat (lang leven enorme autonomie). Eb niet automatiseren - dyslexie maar ook ik kan het niet dus ik probeer het niet.
En geen school persoon die dit ziet.
In onze provincie/regio is helemaal niets voor creatief begaafden. Zucht

Pagina 9 van 11 [ 214 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende