Het is nu 22 nov 2018, 11:45

Pagina 8 van 8 [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2018/2019
BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 16:40 
Volwassene

Dee85 schreef:
Bovendien, en dat is misschien best wel erg, voel ik me op school niet op m'n gemak om vragen te stellen over maatwerk voor kinderen die erg snel leren waar andere ouders bij zijn. :oops: Dat voelt voor mij niet veilig.
ah nee dat snap ik. Maar ik had het geloof ik ook verkeerd begrepen; ik dacht aan het bezoeken van scholen (open dagen oid) ipv dat VO scholen op de basisschool zichzelf komen promoten.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 13:21 
Volwassene

hier krijgt ze topo mee op een blinde kaart ene kant, kaart met afkortingen bij de puntjes aan de andere kant.
op dag 1 leert ze alles aan de afkortingen kant door puur de plaatsen te lezen en aan te wijzen etc.
op dag 2 weet ze de meeste en checkt ze op de blinde kaart of ze alles kan vinden zonder afkortingen en leert de 2 a 3 die ze dan niet weet.
OP dag 3 schrijft ze alle plaatsen op die ze op de blinde kaart ziet. en controlleert de spelling
op dag 4 overhoor ik haar.

Ik denk dat ze 5 minuten per dag bezig is. hooguit 10 wanneer ze met haar hoofd bij iets anders zit en het er niet in wilt.
Ze geeft wel zelf aan dat ze de kaart in een soort logische gebieden doet. en probeert plaatsen te onthouden door het te koppelen aan iets wat ze kent uit geschiedenis ofzo.

ze heeft eigenlijk het meest moeite met het goed leren schrijven haha :) het wordt fout gerekend als de spelling niet klopt.

ik wil dit schooljaar bij 1 a 2 scholen gaan kijken. we hebben hier ook niet super veel keuze.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 13:29 
Volwassene

Wat goed zeg Elora, dat ze zelf ezelsbruggetjes bedenkt. Ook een mooie stapsgewijze methode. Dat zou voor oudste ook wel overzicht betekenen.

Vandaag kwam oudste thuis met het verhaal dat een meisje in de klas vandaag haar feestje viert. Alle meiden zijn uitgenodigd behalve oudste. Ze zat er niet heel erg mee, want ze gingen iets doen wat ze pas geleden al heeft gedaan op een ander feestje. En volgende week gaat ze naar een ander feestje. Ze heeft totaal zo'n 3 a 4 feestjes per schooljaar. Maar goed, echt leuk vond ze het natuurlijk niet. Verder was er een meisje dat commentaar had op haar kleding en was de klas erg druk. Wederom gaf ze aan dat ze zelf ook niet zat op te letten vanwege drukte in de klas en dat het stof was die ze al kende. Wat ik dan wel weer een rebelse oplossing vond: ze zette haar koptelefoon op toen dat meisje over haar kleding begon. :mrgreen:

Ik een mail gestuurd naar de externe plusklas om te vragen hoe ze het daar heeft. Qua lesstof en qua aansluiting. Oudste is er tot nu toe heel enthousiast over.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 13:55 
Volwassene

nooit leuk nee als je niet mag komen, zelfs niet als ze het naast ze neer leggen. Onze dochter heeft niet superveel feestjes. Ze ligt met bijna iedereen prima, maar is ook geen beste vrienden met iedereen, waardoor je altijd degene bent die ze uit zouden odigen als e rnog meer plek was :) haar echte maatjes nodigen haar uit en die nodigt zij uit dus dat is prima.

ja topo gaat er makkelijk in zo. het lijkt ook niet uit te maken hoeveel plaatsen het zijn ofzo, ze heeft langer nodig om te accepteren dat ze moet gaan leren, dan voor het werk zelf.

die koptelefoon was hier ook weer als sneeuw voro de zon verdwenen ineens zei dochter. ze doet het nou maar zonder, ze weet niet waar hij is, iemand heeft hem gepakt en niet meer teruggegeven zei ze zelf. de juf gaf aan het ook niet te weten. tja..

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 15:29 
Volwassene

Eigen koptelefoon met naam erop kopen? Als ze hem echt weer wil gebruiken.
Oudste heeft er thuis ook eentje. Voor concerten gekocht, maar ze slaapt er vaak mee. En wij wonen echt in een rustige buurt en ze slaapt helemaal op de zolder, dus echt geluid van de tv hoort ze niet. Ze heeft altijd beter geslapen met koptelefoon op.

Zo is het bij oudste ook, qua feestjes. Ze nodigt die paar meiden uit met wie het beter klikt. Dat zijn 3 of 4 meiden. En door die meiden wordt zij ook weer uitgenodigd. En daar heeft ze geregeld speelafspraken mee. Zo is dat met middelste ook en die kan er ook niet van wakker liggen als ze niet is uitgenodigd. Daar ben ik blij om, want als ze er echt helemaal van overstuur zijn, dan is dat natuurlijk helemaal niet leuk.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2018, 11:41 
Volwassene

De topo toets werd gelijk nagekeken na het maken ervan. Oudste had alles goed, dus missie: geslaagd. :D
Ze heeft uiteindelijk de kaart goed bestudeerd en de landen en plaatsnamen een keer of drie ingevuld. Op verschillende dagen. Het waren ongeveer 20 namen en op dag drie deed ze het foutloos. Goed om te weten dat zich hier geen problemen vormen en dat ze met inzet dus een prima resultaat bereikt.

Ik heb me verdiept in de mogelijkheden om schoolwerk aan te passen. Kwam daarbij uit op dit idee: pluswerk eerst, weektaak daarna. Zou dat kunnen werken? Op deze manier krijgt oudste misschien het pluswerk wel af (tot nu toe altijd punt van aandacht) en blijft ze gemotiveerd. De weektaak is al voor 50% gecompact. Weektaak niet af betekent nablijven in oudste haar klas.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2018, 15:39 
Volwassene

Topo leren lukt K echt niet van een blaadje. Helpt natuurlijk ook niet dat ik zelf nooit heb leren leren en haar geen tips kan geven.
Zij leert topo met behulp van topomania: eerst kijken of er van de methode al iets op topomania staat (helaas, alleen de eerste 3 keer vorig jaar), als niet dan zelf kaart maken met wat er geleerd moet worden. Dan is ze er al mee bezig, en daarna gaat ze in topomania oefenen. Meestal kent ze het met 1x, en speelt ze daarna de spelletjes. De spelling is nog het lastigste, maar dat word in topomania ook gelijk gecontroleerd bij een bepaalde opdracht.

(Engels en Spaans woordjes leren doet ze overigens ook op de computer, lukt ook niet van een blaadje).

Ov scholen gaan we dit jaar wel bekijken voor een eerste indruk. Eind januari zijn de open dagen. Volgend jaar dan nog een keer de top 2 (of 3) voor meer diepgang.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 09:42 
Volwassene

Er zijn best wat verschillende leerstijlen van de kinderen uit dit topic. Leerzaam! Geen enkele manier is de enige juiste manier wat dit betreft.

Ik schreef het al in het kletstopic; wij hebben ook ons gesprek op school gehad.
Eigenlijk ging het alleen maar over wat niet goed ging (vanuit de juf). Muggenziften op de vierkante millimeter. Oudste kon heel goed uitleggen dat teveel herhaling van stof demotiverend voor haar werkt. Dat nam de juf dan wel serieus, dus ging ze overleggen met de andere juf. Het muggenziften ging over 1 enkel onderdeeltje van rekenen dat niet zo goed ging. Verder geen dingen benoemd die wel goed gingen, niets over hoe ze in de klas is, hoe het sociaal verloopt. Niets...en toen was de tijd om en moest de juf 'ook weer verder' en kwamen we haar beneden in de gang tegen, kletsend met een andere ouder.

Verder over het samenwerken bij het plusprogramma. Dat verloopt nog steeds stroef. Oudste laat haar mening of idee niet horen, ze komt afspraken niet na. Ze had iets moeten regelen met een juf voor een activiteit en dat had ze niet gedaan waardoor heel het groepje niet door kon. Oudste kon zelf niet uitleggen waarom ze dat niet had gedaan. De kinderen waarmee ze samen moet werken voor het pluswerk kunnen heel overheersend zijn, dat zei de juf al uit zichzelf. Ik weet ook niet waarom het oudste niet lukt. Er is door ons en school echt al veel aan gedaan. Gesprekken met de andere kinderen, 1 op 1 begeleiding met een leerkracht, gesprekken met leerkracht en oudste, oplossingen bedacht. Maar niets helpt. Ik heb zelf het idee dat oudste A. zichzelf minder voelt dan de rest, want ze noemt de anderen slimmer omdat ze hun pluswerk altijd op tijd af hebben. B. zich niet veilig voelt bij bepaalde kinderen, omdat die of stierlijk vervelend doen en pesten of haar in het verleden hebben uitgemaakt voor dom en hebben buitengesloten. C. ze sowieso geen positief zelfbeeld heeft (noemt zichzelf de sukkel van de klas n.a.v. feestje waar ze niet was uitgenodigd).
Dus ja...hoe nu verder? Ik heb geen idee. Enige wat er nu uitkwam was extra bedenktijd voor oudste om met een leuk idee te komen. Ik denk zelf dat dat niet gaat werken, omdat ze thuis juist wel snel met leuke ideeen komt. En bij de externe plusklas leeft ze zich helemaal uit wat dat betreft, ook samen met anderen. Daar zit misschien wel de crux...jezelf herkennen in de ander, aansluiting vinden.

Maarja, nu dus afwachten of en wat er gecompact kan worden.

BerichtGeplaatst: 21 nov 2018, 09:16 
Volwassene

Ik was gister blij verrast over het huiswerk van oudste.
Ze had Nieuwsrekenen. Voor degenen die het niet kennen: verhaaltjessommen rondom een actueel onderwerp.
Oudste had moeite met een opgave; was echt gefrustreerd. Die hebben we samen gedaan. Het ging wel een paar keer mis. Als in: huilen en schreeuwen, maar toch kwam ze telkens weer tot zichzelf omdat ze die som wilde oplossen. Top! Mevrouw 'ik snap het niet want het is te moeilijk' deed de volgende soms op eigen houtje. :)
Maar wat ik dus heel erg mooi vond: het ging om sommen op niveau C. Die sommen zijn geschikt voor de onderbouw van het VO (vmbo-t/havo/vwo). Er wordt dus gedifferentieerd! En oudste weet wel dat ze moeilijkere opgaven krijgt dan de meeste klasgenoten, maar ze weet niet dat het VO sommen zijn.
Van de week was ze erg verbaasd dat ze bij de externe plusklas wiskunde opgaven maakt uit 4-5 vwo. Dat ik dat kan, was haar gedachte. Mooi!

Van het compacten nog niets vernomen, wel een bericht dat de juffen nog aan het overleggen zijn.

Pagina 8 van 8 [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8