Het is nu 22 nov 2018, 11:44

Pagina 7 van 8 [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2018/2019
BerichtGeplaatst: 30 okt 2018, 09:15 
Volwassene

Yolalala, als je twijfelt, zou ik toch de huisarts even bellen om te overleggen. Al moet ik je ook eerlijk bekennen dat ik niet precies weet wat je kunt doen aan een vroeg inzettende pubertijd. Ik herken die buien wel. Van de week gaf ik oudste een kledingtip, omdat ze nogal luchtig gekleed ging op een koude dag. Kreeg ik toegebeten: jij bepaalt niet wat ik draag! :roll: Okeee....
Van de spreekbeurt is ook herkenbaar. Ik moet de tekst echt uit haar trekken, anders wordt het inhoudelijk ook niets. De eisen zijn in groep 7 nog strenger dan vorig jaar wat dat betreft, dus dat beloofd wat. Oudste krijgt het niet voor elkaar om een alinea in eigen woorden samen te vatten en dan te bepalen wat essentieel is om in haar werkstuk te zetten. Nu is dat ook best lastig en ik zoek naar een manier om dat slim aan te pakken. In groep 6 pakten we telkens een alinea die ze dan samenvatte in eigen woorden. En zo werd er een hoofdstukje getypt. Ik moest er wel continu naast zitten.

Wat betreft het schrijven: ze drukt wel hard, maar heb het idee dat dit minder is geworden. Zo op het eerste gezicht lijkt er niet veel vreemds aan haar schrijfhouding. Ze heeft leren schrijven in groep 3. Ikzelf heb een belabberde schrijfhouding - ik houd mijn pen wel goed vast, maar druk soms te hard en buig mijn pols en arm in een rare bocht (ben linkshandig). Krijg dan vrij snel kramp met schrijven, maar ik schrijf leesbaar en ook netjes als ik mijn best doe. Heb oudste nooit over kramp gehoord.

Elora, ik begrijp goed hoe je nu in het hele schoolgebeuren staat. Ik ervaar dat zelf ook een beetje. We hadden zo'n leuke vakantie in Engeland deze herfstvakantie en ik kom terug en denk: bah, hebben we weer dat gezeur met school. Ik ben geneigd om net als jij thuis gewoon hard aan skills te werken en bedenk me ook dat het nog maar heel kort duurt dat ze op de basisschool zit. Er zijn slechte dagen en dagen dat ze de klas uitkotst vanwege het vervelende gedrag. Dan troost ik haar, neem contact op met de leerkracht en vertel haar dat ze over 1,5 jaar toch een groot deel van die klasgenoten kwijt is omdat ze waarschijnlijk naar andere scholen zullen gaan. Het scheelt dat ze ook zelf totaal niet openstaat voor nog een schoolwissel en wij eigenlijk ook niet. De school valt qua beleid voor talentvolle kinderen wel meer tegen dan we hadden verwacht, maar so be it. Erg veel keuze is er hier niet in andere scholen, ondanks dat er echt veel scholen in de buurt zitten. Het leven is meer dan school en zolang er geen ernstige psychische/somatische klachten ontstaan door school, vind ik het wel prima.
Fijn dat jouw dochter haar sport heeft waar ze haar ei in kwijt kan. Ik geloof dat mijn dochter dat wel heeft bij het muziek maken en tekenen.
En inderdaad heel leuk van de boekbespreking! Extra speciaal.

Oudste had een achterstandje opgelopen met lezen (ze moet elke dag zoveel blz's lezen voor haar boekbespreking). Gisteravond ging ze dat zonder morren inhalen. Dat is echt winst!

BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 20:32 
Volwassene

Dee85 schreef:
Oudste krijgt het niet voor elkaar om een alinea in eigen woorden samen te vatten en dan te bepalen wat essentieel is om in haar werkstuk te zetten. Nu is dat ook best lastig en ik zoek naar een manier om dat slim aan te pakken. In groep 6 pakten we telkens een alinea die ze dan samenvatte in eigen woorden. En zo werd er een hoofdstukje getypt. Ik moest er wel continu naast zitten.
hihi, ze heeft iig iets gelezen en typt wat! Hier alleen wat gebrows, één boek doorgekeken, en verder vooral plaatjes op internet gezocht :s

Anyway. Het is goedgekeurd :roll: alleen met feedback dat ze wel wat meer over de plaatjes had mogen vertellen haha.
Ze is nu bezig met een typcursus, hopelijk gaat ze dan wat meer opschrijven/intypen bij de volgende spreekbeurt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 21:06 
Volwassene

Ons menneke was spelling huiswerk dat half af was kwijt. en hij dacht er pas bij het naar bed gaan de dag ervoor aan. Heb even met hem gezocht maar er verder niet op gereageerd. Hij baalde flink want niet af is op school in de pauze afmaken. Maar gelukkig was er ergens een klein momentje dat hij het even snel kon doen. En toen was het zo af. Mooi voor hem om te merken dat hij dus wel snel kan werken als hij zijn juiste knop maar vindt.

Verder hebben we volgende week gesprek met HB begeleider juf en IBer. Ben benieuwd

Anne72

BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 21:34 
Volwassene

Het blijft een hele klus, die kinderen van ons...of meer: die scholen waar we het mee moeten doen...

Hier overigens super tevreden over de school van de oudste. Ze zei gister wel dat ze het jammer vond dat ze naar school moest, ook al vindt ze deze school leuk, het blijft school en dat vindt ze toch wel een beetje saai, maar we kunnen er nu over praten en ze komt nog steeds iedere dag vol enthousiaste verhalen thuis. Van de week ook een brief gehad mbt de plusklas, dat die binnenkort gaat starten en ze daar naar toe mag. Zal vermoedelijk niet te vergelijken zijn met de plusklas op de oude school, maar dat interesseert me eerlijk gezegd niet zoveel. Kind is zoveel gelukkiger dan ze de afgelopen jaren is geweest. <3

Binnenkort als het goed is ook de uitslag van het onderzoek. Ik merk wel dat ik ook al anders naar haar ben gaan kijken en dat door de rust op schoolgebied bepaalde dingen ook veel duidelijker worden/meer naar de voorgrond komen en het daarmee een stuk makkelijker is om met haar om te gaan en haar te begeleiden. En daardoor kan ik ook veel meer van haar genieten. :) Hier dus nog steeds behoorlijk positief! :)

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 13:20 
Volwassene

Mooi om te lezen dat er zoveel positieve veranderingen bij jullie plaatsvinden, Nieke.

Anne, dat was een goede les voor hem. ;)

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 22:17 
Volwassene

Echt fijn hoor Nieke, geeft zo veel rust.

En anne fijn dat het een keer nodig was.. heel herkenbaar hoor, iets kwijt.. of af, maar niet mee naar school etc.

ze moeten ook steeds zelfstandiger worden he.. hier gaat dat wel de goede kant op. Merk dat ze wel makkelijk vanuit gaat dat ik wel met haar 'mee denk' .. ik benoem dus nu van te voren wat haar verantwoordelijkheden zijn en waar ik dus niet op let en dus ook achteraf niet op aangesproken kan worden. (ze zei wel eens.. 'we waren dat vergeten.' waarbij ik dacht.. uhh nee.. jij was dat vergeten) dat werkt heel goed.. je ziet haar bijna denken 'oh dan moet ik daar dus wat alerter op zijn.'

BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 12:38 
Volwassene

Net een gesprekje gehad met oudste over school.
Op het moment vindt ze veel lessen in de klas saai omdat ze de stof al kent. Daardoor is ze bezig met andere dingen zoals haar haren vlechten bijvoorbeeld. Soms krijgt ze een standje omdat ze uit het raam kijkt. Ik vond haar werk ook zeer slordig laatst. Eerder was dit een teken van gebrek aan uitdaging.
Ze heeft telkens haar pluswerk niet af omdat ze eerst dacht dat heel de weektaak af moest. Maar het bleek maar de helft te zijn. Ze krijgt dat alsnog niet af omdat het saai is en ze het al kent. Engels is nieuw dit jaar maar daar vindt ze ook geen uitdaging in. Ze leert af en toe een nieuw woord.

Nu in dubio over wat te doen. Sowieso besproken dat het goed is om toch de halve weektaak te maken en dan in gesprek met de juf. Binnenkort is daar gelegenheid voor. Maar hoe dan verder? De ervaring leert dat bij dergelijke gesprekken er maar mondjesmaat dingen worden gecompact. En dan ook zonder echt een plan. Doortoetsen doen ze niet. Alleen als een kind mogelijk gaat versnellen of ze doen het met maar 1 vak. Qua spelling zat oudste eind groep 5 al op midden groep 8 en nu moeten ze met de spellingmethode elke dag een dictee doen. Oudste heeft op dag 1 hoogstens 2 fouten en daarna 0.

Het is net alsof ik dit jaar ook weer van voren af aan moet beginnen. Ik merk thuis ook al wat meer verandering in gedrag; opstandiger en minder enthousiaste verhalen over school. Over de externe plusklas is ze weer wel enthousiast en daar leert ze elke keer iets nieuws zegt ze.

Ik zit een beetje te denken aan doortoetsen maar dan extern. Voor het laatst gebeurd bij de overgang van groep 3 naar 4. De ervaring leert alleen dat ze de verslagen van externe bureaus zo naast zich neer kwakken. Dus...hoe nu verder?

Met huiswerk maken gaat het nog steeds beter. Maakt ze zonder morren. Ook met het boekverslag tot nu toe geen problemen. Erg fijn!

BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 20:24 
Volwassene

Dee, herkenbaar hoor.
Hier is engels ook echt geen uitdaging, terwijl ze het wel graag wil leren.
Door nieuw emethodes wordt er bijna niets meer gecompact, verrijkingswerk wordt daardoor weer niet gemaakt en het werk is steeds vaker niet af.
De standaard herfstdip??
weer dezelfde discussie?

Hier dus afgesproken dat niet meer te gaan doen. Deze week hebben we tien minuten gesprek met dochter erbij. die gaat wel aangeven dat ze graag weer aan haar verrijkingswerk wil kunnen werken. verder zien we wel.

Het is denk ik vooral hoeveel gesprek je erover aan wilt gaan, want als jedat gesprek steeds opnieuw moet voeren, blijkt dat ze het gewoon niet echt goed begrijpen. Anders zouden ze het uit zichzelf doen.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 22:40 
Volwassene

Dat is waar. Maar als ik merk dat oudste er last van begint te krijgen kan in niet op mijn handen blijven zitten en toekijken.
Het jaar hangt van dips aan elkaar voor veel hb kinderen geloof ik. Ochja, dochter had in ieder geval wel zin in de gymles en plusklas morgen. :)

Overigens hier een nieuwe methode voor spelling. Daardoor geen huiswerk meer daarvoor maar dat konden we tenminste nog zelf sturen. De hoeveelheid oefening.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 11:35 
Volwassene

Over het algemeen lees ik hier fijne berichten en dat is heel positief!

Hier gaat het ook goed. Vrijdag heb ik een gesprek met de juf van oudste over zijn voortgang.
Ik heb een extra gesprekje aangevraagd, omdat door de nieuwe startgesprekken aan het begin van het jaar de
de 10 minuten gesprekken na herfstvakantie zijn uitgesteld naar kerstvakantie. Dat vind ik te lang.

Oudste heeft moeite met zijn hoofd erbij houden en kan slecht op gang komen, vandaar dat ik tussentijds wil weten hoe het gaat.
Maarr... de geluiden die hij thuis afgeeft lijken zeer positief. Krijgt complimentjes van de juf omdat hij het steeds vaker afheeft.
Had nu zijn rekenwerk af voordat ze er uberhaupt mee waren begonnen.
Heeft een zeer uitgebreide spreekbeurt gemaakt samen met klasgenootje over een onderdeel uit geschiedenis.
(iedereen doet een onderdeel uit geschiedenis)

Heeft zichzelf opgegeven om mediator te worden.
Dat is een hele verkiezing, onderzoek, presentaties + sollicitatiegesprekken. 50 kinderen uit groep 7 en 8 hadden zich opgegeven en
hij is door naar de volgende ronde met nog 34. Hij is hierin zeer gemotiveerd. Superleuk vind ik dat! Ben benieuwd hoe ver hij gaat komen.

Hij had zijn Nauta toets nog niet geleerd, maar ik ging hem toch wat vragen stellen.
Had hij alles goed! Bijna 1 op 1 antwoorden zoals beschreven op de stencils. :shock: Ik dacht dat hij het ergens zat op te lezen van een kopietje of zo,
maar dat was niet waar. Jaha, zegt hij; ik heb gewoon goed opgelet tijdens de les!
Fijn hoor :D

Ook al weet ik dat ik soms positievere dingen thuis hoor dan ze in werkelijkheid zijn,
ga ik toch met een goed gevoel naar het gesprek vrijdag. :)

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 12:11 
Volwassene

@Dee, welke stof vindt ze saai? Mocht het rekenen zijn. Kan ze dan bijvoorbeeld geen werk krijgen uit hogere groepen?
Hier wordt dat wel gedaan. Er wordt steeds meer naar niveau gewerkt..

Sommige kinderen vinden school eeuwig saai overigens. Mijn oudste vond het ook supersaai, alleen bij hem heeft het dan niet zoveel te maken met HB.
Hij gaat gewoon liever gamen, spelen, zijn eigen ding doen. Overigens sinds groep 6 vindt hij het minder saai. Ze hebben dan ook leuke projecten etc

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 14:13 
Volwassene

Mijn dame houdt juist van het schoolse leren, dus dat ze dit zegt, geeft wel aan dat ze het echt saai vindt.
De stof zelf zal niet altijd saai zijn, m.a.w. er zal echt wel nieuwe stof aan bod komen. Maar misschien duurt de uitleg te lang. Is er teveel herhaling. Allemaal dingen waar je achterkomt als je doortoetst. Bij ons wordt er niet zomaar naar stof van een groep hoger gegrepen. En als ze dat wel doen, dan laten ze de kinderen zwemmen/zelfstandig werken. Zo deed oudste vorig jaar een tekst van groep 7 en toen ze tweemaal kwam vragen om uitleg, was de eindconclusie 'te moeilijk' dus weer terug naar groep 6 teksten. Waar ze dan weer totaal geen moeite voor hoefde te doen.

Sowieso doet ze met alle vakken mee met de rest van de klas - er wordt alleen 3 sterren rekenwerk gemaakt en met begrijpend lezen mag ze na een korte instructie aan de slag. Dan de halve weektaak en het plusprogramma werk. Waarvan ik bij sommige opdrachten ook het idee heb dat dit voor oudste niet uitdagend is, maar dat weet ik niet zeker. Zou oudste er eens naar moeten vragen.
Al met al is het dus vooral veel werk. Ze is wel erg enthousiast over haar tutorschap. Ze mag kinderen uit groep 4 helpen met rekenen. Daar groeit ze echt van en ze is erg trots op zichzelf.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 17:16 
Volwassene

Ik snap het.. het niveau van uitleg ervaart ze als traag. Misschien is test met extern bureau een goede optie.
School zal echt iets met de uitslagen moeten doen. Zij kunnen immers zelf er ook van leren.
Je wil toch het beste uit de kinderen halen als school lijkt me?

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 18:22 
Volwassene

Lijkt mij ook. Alleen ouders en school verschillen nog weleens van mening als het gaat om wat het beste is. ;) Ik ga het gewoon ter sprake brengen en zal laten weten hoe de leerkracht erop reageerde.

Er is bij ons op school een info avond over het VO. Ook voor groep 7. Maar oudste geeft totaal geen sjoechem. We slaan hem dus maar over. Volgend jaar weer een kans.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 09:26 
Volwassene

Hoe leren jullie kinderen topo?
De man had de vorige keer een hele kaart overgetrokken met bakpapier en weet ik veel wat (landkaartjes zijn nogal 'zijn ding'). Ik had oudste gewoon met een app op de tablet laten oefenen, maar was volgens de man niet voldoende.
Gister moest oudste Europese landen en hoofdsteden leren. Ze had op het lege kaartje van school alle namen ingevuld en na 5 minuten ging ze spelen. Goed gesprekje over gehad, uiteindelijk zei ze zelf: ik weet niet hoe ik dat moet leren.
Nu vind ik de manier van de man nogal arbeidsintensief. Daarom heb ik oudste een nieuw kaartje laten vragen aan de juf. Benieuwd of jullie nog handige tips hebben voor ons.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 10:19 
Volwassene

Mijn dochter (nu groep 8 ) heeft zelf een manier ontwikkeld die haar heel goed bevalt: ze deelt het op in stukjes. Dan leert ze 4 of 5 namen per keer en ze gaat door met het volgende groepje als ze groepje 1 kent. Daarna groepje 1 en 2 samen, en zo steeds een stukje erbij.
Er zijn trouwens ook kaartjes te vinden op internet, bij Topomania bijvoorbeeld, hoef je niet uitgebreid over te trekken.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 10:48 
Volwassene

Dee85 schreef:
Lijkt mij ook. Alleen ouders en school verschillen nog weleens van mening als het gaat om wat het beste is. ;) Ik ga het gewoon ter sprake brengen en zal laten weten hoe de leerkracht erop reageerde.

Er is bij ons op school een info avond over het VO. Ook voor groep 7. Maar oudste geeft totaal geen sjoechem. We slaan hem dus maar over. Volgend jaar weer een kans.
Ik hoorde de tip om juist nu naar een paar scholen te gaan die niet zo hoog op je lijstje staan. Je krijgt dan een eerste indruk en weet volgend jaar beter bij de scholen waar je juist wél naar toe wil, wat je te wachten staat en waar je op wil letten. Ook voor je dochter is dan de 'echte' indruk volgend jaar wat minder indrukwekkend.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 10:52 
Volwassene

Von schreef:
Mijn dochter (nu groep 8 ) heeft zelf een manier ontwikkeld die haar heel goed bevalt: ze deelt het op in stukjes. Dan leert ze 4 of 5 namen per keer en ze gaat door met het volgende groepje als ze groepje 1 kent. Daarna groepje 1 en 2 samen, en zo steeds een stukje erbij.
Er zijn trouwens ook kaartjes te vinden op internet, bij Topomania bijvoorbeeld, hoef je niet uitgebreid over te trekken.

Bij ons wordt het min of meer zo op school ook aangeboden. ze leren een aantal landen bij elkaar (bv spanje en portugal, uk en ierland). Niet alleen de hoofdsteden maar ook een aantal andere grote steden en de zeeen, grote meren en bergen. We doen 'savonds als ze in bed ligt ook nog wat landen: ik noem ze, zij de hoofdstad. of andersom (ook goed voor mijn topo haha). En vaak nog of ze liggen tov nederland. Geen idee of dat de juiste manier is....

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 13:26 
Volwassene

Hm... ik denk niet dat er een juiste manier is. je kind moet toch een beetje ontdekken wat voor hem of haar werkt. In ieder geval werkt het niet om de lijst met namen gewoon uit je hoofd te leren (echt, het gebeurt...)
Ik vind het koppelen aan waar het ligt t.o.v. Nederland wel heel mooi, want je maakt het daarmee zinvoller. In deze Tomtomse tijd raak je makkelijk het overzicht kwijt.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 13:37 
Volwassene

En de man gruwelt van die tomtom. ;) Beroepsmatig is hij veel bezig met verkeer, vandaar dat het ook zijn ding is.
Juist fijn om de verschillende manieren van leren te lezen, dan kunnen we wat dingen uitproberen.

Yolalala, ik heb al heel erg veel in kaart gebracht qua VO scholen in de regio. Ook bij verschillende mensen, ouders en professionals, gevraagd naar ervaringen. De scholen die hun zegje komen doen op onze school, staan niet op mijn lijstje. En zolang oudste er niet echt oren naar heeft, ga ik haar er ook niet mee lastig vallen. De bedoeling is wel echt dat je samen met je kind komt en dan zie ik het al voor me dat ze daar een beetje ongeinteresseerd zit te luisteren en vooral verlangt naar het koekje en de limonade in de pauze...
Ik doe dan liever nu het voorwerk en bekijk volgend jaar samen met oudste wat er op haar lijstje staat qua scholen en eisen en match dat dan met mijn lijstje. Dan kunnen we een aantal scholen bezoeken.
Bovendien, en dat is misschien best wel erg, voel ik me op school niet op m'n gemak om vragen te stellen over maatwerk voor kinderen die erg snel leren waar andere ouders bij zijn. :oops: Dat voelt voor mij niet veilig.

Pagina 7 van 8 [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende