Het is nu 17 okt 2018, 14:55

Pagina 6 van 6 [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2018/2019
BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 10:23 
Volwassene

Fijn dat het zoveel beter gaat Nieke.

Dee, naar buiten kijken tijdens instructie van iets dat al bekend is, klinkt mij niet vreemd in de oren. Ze stoort er verder toch niemand mee? En al kijkt ze naar buiten en niet naar de juf/het bord, ze hoort waarschijnlijk wel wat de juf verteld.

Wat betreft boekbespreking: K moet dit jaar zowel een Engels als een Nederlands boekbespreking houden. Voor Engels heeft ze besloten om het over Mathilda (Roald Dahl) te doen, want dat boek kent ze goed en in groep 5 (vorige school) heeft ze haar boekbespreking daarover gehouden. :roll: ik weet niet precies wat ik ervan moet vinden, maar ze moet het boek in ieder geval in het Engels lezen, en de presentatie ook in het Engels maken.

Anyway, ik denk dat Roald Dahl wel mag voor jouw dochter, en mijn dochter vind het in ieder geval een leuk boek. En anders misschien Harry Potter of iets van Jacques Vriens? Meeste wat mijn dochter leest zijn B boeken omdat de C boeken veelal niet bij haar beleveningswereld aansluiten (qua leesniveau kan ze ze wel makkelijk lezen, maar de onderwerpen moeten natuurlijk ook aansluiten).
De serie (3 boeken) superhelden.nl vond ze ook leuk (is young adult dacht ik)

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 10:45 
Volwassene

Bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee. Ik zit dus ook een beetje met het probleem van belevingswereld. De C boeken sluiten daar niet bij aan. Harry Potter vindt ze niets en dat is ook veeeeel te dik voor haar. Daar houdt ze de aandacht niet bij.

Deze juf is vrij streng en rechtlijnig. Iets dat goed is voor een groot aantal kinderen in de klas, maar bij oudste werkt het niet. Die zegt nu: ik weet niet wat er met mij gebeurt, ik denk dat ik ook vervelend ben geworden net als de jongens in de klas. Ze is wel een typje die uit het raam kan kijken maar toch een heleboel mee krijgt. En als de stof inderdaad al bekend is, dan snap ik dat ze afdwaalt. Maar ik probeerde haar efficiënter gedrag aan te leren, zeg maar. Luister toch naar de instructie voor het geval dat of besluit er een keer met de juf over te praten, al dan niet met mij erbij. Aangeven wat je nodig hebt. Zo kom je gemotiveerder over dan wanneer je uit het raam kijkt, want dan kan de juf dus denken dat je niet oplet of dat het je niet boeit.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 14:40 
Volwassene

Mijn dochter loopt langzamerhand warm voor klassiekers uit mijn jeugd. Het mooie van deze boeken is dat ze echt al wat meer kinderliteratuur zijn, nu nog steeds relevant en mooi om te lezen. (wat ik betwijfel over dagboek van een muts bijvoorbeeld). tips in die trant:
Roald Dahl (sjakie en de chocoladefabriek, mathilda, de fantastische meneer vos), Tonke Dragt (brief voor de koning bijvoorbeeld), Astrid Lindgren (Ronja vond ze geweldig, voor gebroeders leeuwenhart is ze nu nog net te jong denk ik, maar misschien wel voor jouw dochter), Thea Beckman (maar die zijn natuurlijk allemaal heel dik).
Ze is trouwens nu hierin aan het lezen: https://www.bibliotheek.nl/catalogus/ti ... aan-dronk/
echt wel een tandje erbij, na Geronimo Stilton en de Thea Sisters haha. Maar ze vind het erg mooi.
en deze leek mij dan weer heel leuk: https://www.kluitman.nl/series/merel-jansen/ , maar daar heb ik haar nog niet aan gekregen :wink:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 20:25 
Volwassene

Even kort, want forummen op mn telefoon vind ik niet fijn... Ik moest ook denken aan Matilda. Of (een van de vele) boeken van Tosca Menten.

Hier is Harry Potter veruit favoriet op het moment, met Matilda en Tosca Menten. En ze is nu de Verschrikkelijke twee oid aan het herlezen. De boeken van Arend ten Dam mbt geschiedenis en Vet oud! leest ze ook tig keer.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 21:02 
Volwassene

Oeps, ik vergat er even bij te zeggen dat het boek niet verfilmd mag zijn. My bad! Ik vond vroeger de GVR zo leuk.
Ze heeft gekozen voor 'Groep 7 slaat terug' van Jacque Vriens
Morgen even laten checken op school en dan hopelijk aan de slag.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 14:59 
Volwassene

Wij hebben enorm genoten van Nevermoor - Jessica Townsend

nieuw book met veel leuke nieuwe dingen erin. en dus nog lekker onbekend in de klas :)

NIeke, klinkt goed zeg die nieuwe school! fijn.

Dee, nog gefeliciteerd.

Hier liggen er dit jaar ook meer eisen aan de boekverslagen. En liever niet allemaal dezelfde boeken. Een soort krantenartikelen kring mag ook geloof ik.

hier is de klas een beetje uit zijn doen. paar kinderen die het enorm verzieken voor de rest. Dochter (en veel anderen) hebben er last van. vooral van de negativiteit. De juf herkent het probleem en is aan het kijken hoe ze de rust die er altijd is geweest weer terug kan brengen.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 15:16 
Volwassene

Bekend verhaal. Daar had oudste vorig jaar ook zo'n last van. Tot nu toe gaat het goed en als er geen gekke dingen gebeuren (leerkracht halverwege het jaar weg, veel kinderen weg en nieuw), moet het wel goedkomen. Hopelijk bij jullie ook Elora.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 15:36 
Volwassene

elora schreef:
Wij hebben enorm genoten van Nevermoor - Jessica Townsend
oh dat klinkt leuk zeg. Als je dochter deze leuk vond, vindt ze 'Het meisje dat de maan dronk' waarschijnlijk ook wel leuk. En Hex & co.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 15:39 
Volwassene

Hebben we eigenlijk alleen mama's met dochters die hier meeschrijven?

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 15:41 
Volwassene

Irisje en Anne72 hebben een zoon.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 08:26 
Volwassene

Van het weekend heb ik samen met oudste een gesprekje voorbereid dat alle kinderen op school krijgen. Gewoon om even te kijken hoe het gaat, wat ze willen leren, wat ze graag zouden veranderen, wat goed gaat, etc. En oudste was eigenlijk heel content met hoe het op school gaat. Ze merkt wel dat de onrust in de klas een beetje begint terug te komen en dat geeft ze dan ook duidelijk aan. Net als hulp bij het stukje planning, dat blijft voor haar lastig.
Opmerkelijk was verder dat er qua werk niets hoefde te worden aangepast. Op het moment wordt er veel nieuwe stof behandeld bij rekenen en taal en dat geeft een verzadigd gevoel op gebied van leerhonger (nu helemaal in haar nopjes met werkwoordspelling, haha). Ik denk ook wel dat het met het plusprogramma op school, de externe plusklas en de muzieklessen wel goed is zo. Ze geeft naar school gaan een 9!

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 12:14 
Volwassene

Wat fijn Dee.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 15:57 
Volwassene

Dat klinkt goed, Dee!

elora, hopelijk kan de juf het inderdaad omdraaien! Ik heb de afgelopen tijd gemerkt hoe enorm het door kan werken op je kind... Hier dus nu (veel) meer rust in de klas, terwijl de kinderen in de klas echt niet makkelijker zijn (integendeel misschien wel), maar de dynamiek is zo anders, waardoor de sfeer positief is.

Vandaag bij de afsluiting van de Kinderboekenweek geweest en ze stond samen met wat kinderen uit haar klas op het podium te dansen. <3 Ze heeft het zo naar haar zin, zo fijn om te zien. :) Als dit zo blijft, dan komt er aan het eind van groep 8 een grote taart voor het schoolteam daar, want ze hebben mijn kind het plezier in school en leren in het algemeen terug gegeven en het vertrouwen in zichzelf en anderen niet te vergeten (al moet dat nog wat groeien, maar dat heeft tijd nodig)!

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 16:55 
Volwassene

Mooi al die positieve verhalen!

BerichtGeplaatst: 13 okt 2018, 13:51 
Volwassene

Wij hadden afgelopen week oudergesprek en ik ben echt zo blij hoe goed ze K. zien. En om daardoor ook te zien dat K op school echt zichzelf is. Juf gaf ook aan dat ze vind dat K zo gegroeid is het afgelopen jaar, meer zelfvertrouwen vooral. Dit schooljaar heeft ze zelf een 'waarschuwing' moeten geven omdat K zat te kletsen. Dat was voorheen echt niet denkbaar want iets tegen de regels doen durfte ze echt niet. De faalangst en om hulp vragen is nog wel een dingetje, maar ook daar zit groei in. Zelf om hulp vragen doet ze nog niet, maar als juf aangeeft dat ze de mogelijkheid heeft om om hulp te vragen doet ze dat nu wel (ipv zich in zichzelf terugtrekken en huilen).

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 18:02 
Volwassene

Hier net een start gesprek gehad, juf lijkt tot nu toe prima. I is nog steeds stabiel. Ze heeft geoefend voor topo en kreeg gelijk een geweldig cijfer ipv een onvoldoende. Ook hier wil het plannen van huiswerk voor vrijdag wel eens wat uitgesteld worden.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 08:00 
Volwassene

Hahaha Petrak, ik weet nog dat ik in het begin ook zo blij was te horen dat oudste voor het eerst een waarschuwing kreeg. Goed teken!
MamLI, fijn dat alles bij jullie nu ook stabiel is en als beloning een prachtig cijfer voor het harde werk, wat wil je nog meer?
Nieke, zo heerlijk hè, om je kind zo blij en enthousiast te zien.

Kindlief heeft deze ochtend weer plusklas. Ze had er veel zin in omdat ze verder gingen met een leuke opdracht van de vorige keer. In de klas wordt er volop nieuwe stof behandeld. Bij zowel rekenen als taal. Bij taal nu een begin met ontleden en werkwoordspelling. Nog nooit een kind zo blij zien zijn daarmee. :mrgreen:
In de klas is het nog steeds tamelijk rustig, al zegt oudste dat het wel weer wat rumoeriger begint te worden tijdens het werken. De meiden onderling gaat oké. Er zijn veel ruzietjes om niets, maar het duurt minder lang. Een enkeling vindt het nog leuk om te duwen of uit te schelden, maar daar bemoeit oudste zich niet mee.
Bij de meiden spelen fysieke veranderingen nu heel erg een rol. Oudste heeft daar zelf nog niet mee te maken, maar andere meiden wel. Ze praten daar onderling over en soms ook met de leerkracht. Thuis komen er ook wel meer vragen.

Pagina 6 van 6 [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6