Het is nu 18 okt 2018, 21:16

Pagina 5 van 6 [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 2018/2019
BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 06:43 
Volwassene

@dee85 aan mij moet je niets vragen als ik honger heb...

Gisteren gestart met “mijn” plusklasje. De mannen haddenniet zo’n zin om het project van vorig jaar af te maken. Wilden liever aan iets nieuws beginnen. Dat werd een mooi gesprek over afmaken (dat moet) en ambitie (die mag best naar beneden) dus hebben ze afgesproken hoe ze het project goed genoeg af gaan maken.

Verder is het eerste gesprek tussen de HB begeleider en de leerkracht geweest. Maar ik heb nog geen terugkoppeling gehad. Dat komt denk ik pas in het kennismakingsgesprek over 2 weken. Komende woensdag start eindelijk het robot project. De lessen zijn veel goedkoper dan we dachten! Eerst is er een kennismaking en de week daarna start blok 1.

Ons menneke zelf is erg open over school. Hij heeft het behoorlijk naar zijn zin en contact met de leerkrachten wordt beter. Ze wennen aardig aan elkaar. Maar ik heb nog geen zicht op wat hij daadwerkelijk doet in de klas. Maar goed, dat komt wel in het gesprek.

Anne72

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 16:07 
Volwassene

Haha, dat kan natuurlijk ook.

Nieke, hoe is het nu met je dochter?

Leuk van het robotproject, Anne72. Oudste gaat ook met robots werken in haar externe plusklas.
Fijn dat hij zo open is over school en het contact met de leerkrachten goed gaat. Ik heb hier ook niet echt zicht op wat er gebeurt in de klas. Nouja, ik ga af op de dingen die oudste vertelt.

Hier gaat alles z'n gangetje. Er is voor het eerst huiswerk mee gekomen. Dat heeft ze goed in haar agenda genoteerd. Het scheelt dat ze die agenda machtig interessant vindt. Een van de opdrachten is 'maak een huiswerkplan.' Daar moeten we van de week dus een goed gesprek over voeren en afspraken maken.
Oudste is veel uit spelen, maar doet ook haar taakjes thuis. Ze is erg bezig met haar verjaardag. Ze wordt 10 jaar en voelt zich dan een echte tiener. Ze kan ook bloedserieus vertellen welke dingen tieners wel en niet (horen) te doen. Prachtig om te horen. ;)

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 12:27 
Volwassene

elora, is ze nog steeds zo enthousiast? ;)

Anne72, klinkt heel leuk en goed wat je doet!

Dee85, 10 worden is natuurlijk ook heel bijzonder! En fijn dat het toch best goed lijkt te gaan!

Hier gaat het ook weer beter gelukkig. Afgelopen weekend weer een dip. Misschien de nieuwigheid en de vermoeidheid die er dan uitkomt of het feit van even niet naar school 'mogen', want op maandag is het direct weer over en gaat ze met veel enthousiasme weer naar school. Ze komt ook iedere middag vol verhalen van wat ze heeft gedaan thuis en doordeweeks is ze eigenlijk behoorlijk relaxed. Als dit zo blijft, dan is de overstap de beste beslissing in jaren geweest. En één die we veel eerder hadden moeten doen, maar goed, dat is achteraf natuurlijk... Voor nu in ieder geval even genieten van de relatief rustige periode en hopen dat het stand houdt! (Als ik hoor wat ze doet op school, dan kan ik het me ook heel goed voorstellen. Zo veel leuker en gevarieerder dan op de oude school. Ook de standaard verplichte dingen pakken ze anders aan, waardoor het voor haar veel minder 'moeten' wordt en ze dus enthousiast wordt. Ook dat er kinderen in de klas zitten die nog geen topografie hebben gehad en de tafels nog niet goed beheersen doet haar goed, ze vindt het prachtig om hen daarbij te helpen. Ik ben heel benieuwd hoe het uitwerkt op haar leerprestaties, maar ik vind het belangrijker dat ze goed in haar vel komt te zitten en op dit moment gaat dat in ieder geval de goede kant op.)

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 15:34 
Volwassene

Goed in je vel zitten, gezien en gehoord worden, je veilig voelen....dat is ook de basis die je nodig hebt om te kunnen leren. Fijn dat dit bij jullie nu allemaal het geval lijkt te zijn. Jullie hebben ook al heel wat jaren aanmodderen achter de rug. Echt leuk om te lezen dat het nu zo lekker gaat!
En ja, het is altijd achteraf praten. Dat hadden wij ook toen we net van school gewisseld waren. Hadden we dit maar eerder gedaan.....maar het is ook best een stap. Je weet wat je nu hebt (ookal is dat 3x niks) en je weet niet waar je heen gaat.

Ik heb het idee dat groep 7 oudste tot nu toe erg goed doet. Er was 1 voorvalletje met een meisje in de klas, verder is het rustig.

Rekenen is nu haar lievelingsvak (ze schreef het zelfs naar jouw dochter Elora!). Vorige week ging ze aan de slag met nieuwe stof. Dat snapte ze niet direct en ze vroeg om hulp aan de juf. Na een extra uitleg viel het kwartje en ze is nu erg enthousiast over hetgeen ze geleerd heeft. Alsof het koppie ineens een paar versnellingen hoger kan. Vorig jaar vond ze nog dat ze slecht was in rekenen. (a.k.a: ik snap het niet in 1 keer uit mezelf en moet een strategie toepassen om tot een antwoord te komen)

Vandaag had ze dan Engels. Alhoewel ze geen enkel nieuw woord heeft geleerd, vond ze het wel erg leuk.

Inmiddels is ze weer uit spelen. :)

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 20:14 
Volwassene

klinkt goed dee!! en ja ik hoorde het ja van rekenen :) ze vindt het wel leuk zo een mailtje sturen geloof ik :)

Wat fijn dat het goed gaat. En Nieke dat klinkt ook goed.
Anne leuk dat alles weer begonnen is.

Dee hoe vindt ze de externe plusklas nu eigenlijk? destijds toch even wennen met uit de klas moeten toch?

ja ik moet zeggen dat ze nog steeds enthousiast is over school. Ik hoop ook dat ze het er goed doet, maar ze doet volgens mij echt haar best en ze komt behoorlijk vrolijk uit school. Wel erg moe afgelopen week, nasleep van haar verjaardag denk ik. hier was 10 worden ook echt een ding hahaha ze nam deze verjaardag veel serieuzer dan alle anderen :)
hier eerste topo toets inderdaad al binnen, en elke week 1 blad huiswerk ofzo.. en de plusklas begint ook weer op te starten, dus er komt ook weer wat logica in het werk enzo. vandaag door een planningsfout dus 2 keer huiswerk moeten maken hahaha.. iets gedaan wat nog lang niet af hoeft en iets wat bijna af moet nog niet.. dus dat viel even tegen, maarja wel goede les. uitgelegd dat je dus ook moet kijken naar wat wanneer af moet en niet alleen naar het huiswerk wat je het leukste vindt om te maken :)

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 07:42 
Volwassene

De externe plusklas begint pas over twee weken. N.a.v. wat heen en weer schrijven hier, hebben we toen besloten dat ze rustig kan antwoorden waar ze heen gaat en dat het de andere kinderen verder niks aangaat waarom.

Ja, dat huiswerk....dat is een vak apart. ;) Oudste had twee bladen maakhuiswerk. En dan de opdracht om te kijken hoe je het beste huiswerk kan plannen. Het moet vrijdag ingeleverd worden en er is natuurlijk nog niets gemaakt, maar ik heb haar gister ook ziek van school gehaald. Vandaag lijkt ze niet heel erg ziek te zijn, dus ze kan vast een momentje vinden. Ze zijn hier vandaag vrij vanwege stakingen.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 13:14 
Volwassene

Oh oh oh, grote fixed mindset paniekaanval hier. oudste wilde graag sommen oefenen (doe ik soms met haar 's avonds in bed; met de tafels hebben dit vorig jaar intensief gedaan). J bleek onvoldoende of matig te hebben op tempotoets met eenvoudig optellen en aftrekken tot 20. Ze blijkt dit totaal niet geautomatiseerd te hebben. Dus dit wilde ik oefenen met haar: 7+8 en dan zegt zij: 7+3+5 . En dan zo snel mogelijk. boos, stampvoeten, huilen! :shock: ik wist wel dat ze nog niet zo snel was, maar dit heftige blokkeren had ik niet verwacht.
Gelukkig deed ze het daarna wel; maar echt met moeite. Geen wonder dat ze rekenen steeds minder leuk vindt... En ondertussen moeten de tafels boven de 10 ook nu ineens, en breuken...

iemand nog tips?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 13:34 
Volwassene

Wat ik wel eens doe met leerlingen is een stapeltjes kaartjes met sommen. Die verdeel ik dan in snelwegsommen (die zijn al of bijna geautomatiseerd), omwegsommen (die gaan al goed, maar nog niet snel, er is nog een omweg voor nodig) en verkeerdewegsommen (verkeerd antwoord).
Je kunt dan bijvoorbeeld proberen het stapeltje verkeerdewegsommen bij de omwegsommen te krijgen, dan hoef je niet meteen alles snel te kunnen. En dan probeer je een een paar van de omwegsommen naar de snelwegsommen te krijgen. Dat hoeft niet allemaal in een keer.

En verder: met spelletjes als monopoly en bijvoorbeeld ook het scorebord van Carcassonne e.d. kun je dit ook heel goed oefenen. Het in een keer overzien dat een zijde van monopoly 10 is, en dat je 9 kunt splitsen in 4 en 5, of 2 en 7, of... (net waar je staat) is een goede oefening.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 20:51 
Volwassene

hier helpt het om op papier grote onder elkaar optel en aftrek sommen te maken. Zo heeft ze het gevoel dat ze enorm grote sommen doet en heeft ze minder het gevoel dat ze iets niet kan wat ze al hoort te kunnen. Stiekem oefenen ze vervolgens dus eigenlijk kleine sommetjes achter elkaar.

942536
824984
----------+

zoiets zeg maar.. da's toch 6 simpele optel sommen in 1 keer.

Het kan trouwens ook dat ze het wel kan, maar dat de kleine som haar zo ontzettend tegenstaat dat ze hem daardoor niet meer kan. In groep 4 hebben wij gehad dat ik te horen kreeg dat ze sommen als 11-7 niet kon. De mensen die mijn dochter getest hebben gaven toen aan dat ze zo tegen dat soort sommen op zag (door het overmatig herhalen) dat ze simpelweg blackouts kreeg bij dat soort sommen.

De aanvallen zijn wel herkenbaar trouwens!! moeilijk om te zien en een realiteitsmomentje dat er nog werk aan de winkel is voor onze kids vind ik altijd.

succes

klinkt als een goed idee von.. beetje hetzelfde idee als woordkaartjes voor vreemde talen. zou ze hier zeker voor in zijn en ga ik onthouden.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2018, 07:54 
Volwassene

Ik kan me een blog herinneren van Edu & ik die onderstreept wat Elora zegt. Alleen ik kan hem dus nergens meer vinden, was er vorige week ook naar op zoek. Het komt er op neer dat automatiseren ook met moeilijkere stof gaat en volgens mij stond er zelfs dat het voor hele intelligente kinderen zelfs een betere manier is om te automatiseren. O.a. om de redenen die Elora noemt. Ik ga nog eens op zoek naar dat artikel.

Hier niet veel nieuws onder de horizon. Vier dagen vrij geweest (studiedag, Prinsjesdag) en dat was hard nodig. Iedereen heeft een beetje aangerommeld en oudste is daar bij ook snipverkouden en verre van fit. Gister wel een museum bezocht met een vriendinnetje samen en daarna geluncht in de speeltuin. En maandag een middagje in het bos rondgehangen. Ik vind dat superlange weekend echt een verademing. Het begin van het schooljaar tot aan de herfstvakantie is best een lang stuk.

Het gaat verder heel goed met het oefenen voor muziekles. De juf koppelt terug wat wij ook zien en daardoor kan ze nu meer op de inhoud i.p.v. de vorm gaan richten. Het huiswerk is ook op tijd af als we haar er aan herinneren. En dat alles zonder stampij.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 10:26 
Volwassene

Dee85 schreef:
Ik kan me een blog herinneren van Edu & ik die onderstreept wat Elora zegt. .
ja ik heb dat meen ik ook wel eens gelezen. Ik weet niet of J dat nou zo veel geoefend heeft, ze is in groep 4 veel bezig geweest met de tafels en halverwege met de stof van groep 5 (vanwege het versnelde doorstromen naar 6). Dus het kan goed zijn dat ze juist die herhaling niet heeft gehad. Aan vermenigvuldigen hebben we vorig jaar wel veel gewerkt.
Citaat:
En dat alles zonder stampij.
dat klinkt als een verademing!

Von schreef:
stapeltjes kaartjes met sommen. Die verdeel ik dan in snelwegsommen (die zijn al of bijna geautomatiseerd), omwegsommen (die gaan al goed, maar nog niet snel, er is nog een omweg voor nodig) en verkeerdewegsommen (verkeerd antwoord).

dat klinkt op zich goed, maar ik snap het eigenlijk ook niet zo goed :oops: . Wat bedoel je met 'verkeerde weg sommen'? passen ze dan een verkeerde berekening toe of zo? hoe kom je er achter dat ze het verkeerd berekenen?

@Elora die lange sommen vind ik ook wel een goed idee. Alleen moet ik dan nog een praktisch moment vinden om dat te doen. En het gaat om snelheid. dus dat zouden we moeten timen of zo.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018, 15:03 
Volwassene

Oudste is voor het eerst bij de externe plusklas geweest en dat vond ze heel leuk. Maar nou moest ze voor haar eigen klas na afloop gaan vertellen waar ze was geweest, waarom ze er was geweest en wat ze had gedaan.
Vind dit wel vreemd. Oudste zelf vond het ook niet prettig.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018, 15:44 
Volwassene

yolalala schreef:
Dee85 schreef:
Ik kan me een blog herinneren van Edu & ik die onderstreept wat Elora zegt. .
ja ik heb dat meen ik ook wel eens gelezen. Ik weet niet of J dat nou zo veel geoefend heeft, ze is in groep 4 veel bezig geweest met de tafels en halverwege met de stof van groep 5 (vanwege het versnelde doorstromen naar 6). Dus het kan goed zijn dat ze juist die herhaling niet heeft gehad. Aan vermenigvuldigen hebben we vorig jaar wel veel gewerkt.
Citaat:
En dat alles zonder stampij.
dat klinkt als een verademing!

Von schreef:
stapeltjes kaartjes met sommen. Die verdeel ik dan in snelwegsommen (die zijn al of bijna geautomatiseerd), omwegsommen (die gaan al goed, maar nog niet snel, er is nog een omweg voor nodig) en verkeerdewegsommen (verkeerd antwoord).

dat klinkt op zich goed, maar ik snap het eigenlijk ook niet zo goed :oops: . Wat bedoel je met 'verkeerde weg sommen'? passen ze dan een verkeerde berekening toe of zo? hoe kom je er achter dat ze het verkeerd berekenen?

@Elora die lange sommen vind ik ook wel een goed idee. Alleen moet ik dan nog een praktisch moment vinden om dat te doen. En het gaat om snelheid. dus dat zouden we moeten timen of zo.

een "verkeerdewegsom"'is als ik dit toepas gewoon de benaming voor een som die fout beantwoord wordt. Je hebt de verkeerde weg genomen, dus kom je niet bij de goede bestemming uit. Een omwegsom kan met behulp van een verkeerde strategie uitgerekend zijn, maar wel bij het goede antwoord uitkomen. Je doet er dan alleen langer over. Maar het kan ook zo zijn dat de strategie niet verkeerd is, maar nog tijd kost. Wanneer een kind de tafels nog niet geautomatieerd heeft, kan een som als 9X6 bijvoorbeeld uitgerekend worden door helemaal vanaf 1x6 de tafel op te zeggen met behulp van herhaald optellen. Dat is niet fout, maar wel een erg grote omweg, en geen goede strategie, ook omdat een foutje snel gemaakt is. Wanneer een kind vanaf 10x6 terugrekent, is dat nog steeds een omweg, maar wel een veel kortere. En wanneer het kind de tafel van 9 wel kent, en de som omdraait, gaat dat nog sneller. Dat is dan de beste strategie wanneer de som niet geautomatiseerd is. En wanneer het kind 56 zegt, heeft het de verkeerde weg genomen, want het antwoord is fout.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018, 20:06 
Volwassene

dee, wat fijn dat ze het naar haar zin gehad heeft!
wel inderdaad vreemd dat het in de klas zo ontzettend benadrukt werd. kan me voorstellen dat ze dat onprettig vond. Hier vroegen de kids er ook naar, en vertelde ze het dan gewoon. Ze heeft dat jaar wel d'r spreekbeurt erover gedaan, omdat ze het zelf wilde uitleggen, dan wist iedereen maar hoe het zat.
En de juf vroeg in het begin vaak even of het leuk was geweest en wat ze had gedaan, maar dan 1 op 1.

hier geen tegenzin, ook niet super zin. om het even. het lijkt wle weer positiever te zijn dan vorig jaar.. ben benieuwd hoe ze werkt ga het binnekort maar weer eens navragen.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 08:13 
Volwassene

Dat was eigenlijk ook wat ik had bedacht met oudste. Als ze er naar vragen, dan zeg je dat je naar de plusklas gaat. En als je verder geen zin hebt om tekst en uitleg te geven, dan zeg je gewoon dat het verder hun zaak niet is.
Ik denk dat de juf de intentie had om te voorkomen dat er vervelende situaties zouden ontstaan. Zo van: gelijk voor de boeg ermee, dan kunnen er geen wilde verhalen ontstaan. De manier waarop past totaal niet bij oudste. Die zou ook geen spreekbeurt gaan houden daarover. Overigens heeft ze niet verteld dat ze hoogbegaafd is en dat houdt ze ook liever voor zich. Ze heeft het in een opwelling weleens gezegd tegen een goede vriendin uit de klas, maar dat meisje keek haar een beetje schaapachtig aan en ik had zelf echt zo'n *cringe* moment. :|
Ik wacht het maar af. Komen er toch vervelende opmerkingen, dan loop ik even naar de juf.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 18:14 
Volwassene

Von schreef:
een "verkeerdewegsom"'is als ik dit toepas gewoon de benaming voor ..... want het antwoord is fout.
ah, bedankt ik snap het!

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 18:16 
Volwassene

He vervelend Dee, dat je dochter zo voor het blok werd gezet. Als ik juf was, dan had ik van te voren even met je dochter besproken of en hoe ze het zou willen vertellen. Nou ja, maar afwachten hoe het valt.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 08:47 
Volwassene

Tot nu toe heeft oudste er nog geen vervelende gevolgen van ondervonden, gelukkig.

Van het weekend was ze nogal vroeg wakker en vooral heel veel herrie aan het produceren met haar zusje. Daar werden we best boos om en we hadden goede afspraken gemaakt voor de zondag. Toen was ze dus weer heel vroeg wakker, maar toen heeft ze helemaal uit zichzelf haar kamer opgeruimd. Had ze de zaterdag ervoor ook gedaan, maar met de franse slag. Haar motief? 'Mama, ik werd gewoon gek van de rommel.' :lol: Wow, vond het zo goed van haar. Ze gaat echt lekker.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 18:20 
Volwassene

Ik merk steeds weer hoe erg ik het afgelopen jaar op mijn tenen heb gelopen, wachtend tot het weer mis ging... Gister had de oudste opeens een andere juf, zelf bleek ze dat al te weten, maar ik wist het niet. En gelijk dacht ik 'als dat maar goed gaat'. Objectief gezien natuurlijk onzin, maar in haar oude klas was een andere leerkracht standaard reden voor grote incidenten. Maar in deze klas ging het gewoon goed, ik heb althans geen negatieve dingen gehoord.
Dochter blijkt het met rekenen lastig bij te kunnen benen. De juf gooide het op de overgang van de methode, ik denk dat ze in de afgelopen jaren gewoon veel niet meegekregen heeft, waardoor ze een achterstand heeft opgelopen, in ieder geval qua inzicht (wat ze uit zichzelf niet zo heeft, misschien ook wel door het disharmonische profiel?). Natuurlijk zal de tijd het uit moeten wijzen, maar deze juf lijkt in een paar weken zo enorm veel te zien wat ze op de oude school jaren gemist hebben... :roll: Ik hoop zo op een goed verloop van de laatste jaren basisschool, maar de ervaringen van de afgelopen weken geven echt wel goede hoop. Daar heb ik al het geregel en gedoe graag voor over!

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 08:12 
Volwassene

Dat klinkt ook allemaal veel beter dan wat je schreef over de oude school, Nieke. Dan kwam er weer een berichtje van je voorbij en dan was het eigenlijk altijd dat je dochter niet lekker in haar vel zat, niet graag naar school ging. Zoiets. Ik vind het echt leuk om te lezen dat het nu zoveel beter gaat! :)
Wat je schrijft over het rekenen zou zomaar kunnen. Ik heb dat in mijn omgeving ook gezien. Maar het lijkt me dat jullie school wel in staat is om samen met je dochter de achterstand weg te werken.

Hier gaat alles goed. Oudste had gister even een nare bui. Combi vermoeidheid en verjaardagsstress dat eruit kwam. Ze is dinsdag 10 geworden.
Schijnt dat een van de juffen haar een paar keer gewaarschuwd heeft omdat ze tijdens een instructiemoment steeds uit het raam zat te kijken. Ze zei dat ze wilde kijken of haar zusje aan het buitenspelen was. Toen ik vroeg of de stof die de juf behandelde al bekend voor haar was, riep ze meteen 'ja, het was allemaal makkelijk want ik kende het al!' Hmm. Uitgelegd dat het toch handig is om te luisteren naar de instructie voor het geval je iets tegenkomt dat je nog niet kent. Maar ik vond het ook een beetje dubbel, omdat ik me kan voorstellen dat het echt iets is dat ze allang weet (het was op het gebied van taal). Ik heb nu geen zicht op de lengte van instructie die ze krijgt en wat er gecompact wordt.
Diezelfde juf had haar huiswerk nagekeken en een aantal commentaren erbij gezet. Het blaadje was helemaal gekreukt en er zat een scheur in, dus waarom ze het niet in haar mapje had bewaard? Ze heeft zelf besloten dat ze haar huiswerk op woensdag maakt. Maar het moet uiterlijk vrijdag worden ingeleverd, dus wat doet ze? Ze rekt het tot vrijdag. Uitgelegd dat het handig is om het direct de dag erna in te leveren (gelijk in je tas doen als het af is). Want als je het vergeet, dan heb je in ieder geval vrijdag nog. In de week dat ze ziek was, had ze maar de helft ingeleverd. Aandachtspuntje dus. :roll:

Edit: is er hier misschien nog iemand met leestips?
Oudste moet ook dit jaar weer een boekverslag maken en boekbespreking houden, maar in groep 7 worden er iets andere eisen aan de boeken gesteld. Zo mogen boeken met veel illustraties (Dagboek van een muts, Leven van een loser, etc.) niet meer. Laat oudste nu juist die boeken erg leuk vinden, plus strips. Kortom: klein uitdaginkje. Ik zoek een boek dat niet te dik is, want dan haakt ze af/wordt het lezen een strijd. Het boek mag in dezelfde thematiek zijn als bovengenoemde boeken. Maar ook boeken over geschiedenis zijn oké. Het moet dan haast wel een C boek zijn, want het moet aansluiten bij het avi niveau.

Pagina 5 van 6 [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende