Het is nu 23 jun 2018, 01:57

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Andere dingen zeggen dan bedoelen.
BerichtGeplaatst: 17 mei 2018, 20:56 
Volwassene

Mijn dochter maakt een knoeiboel van het uitspreken van dingen terwijl zij aan het werk is.

Wanneer ze bijvoorbeeld een som uitrekent en ze denkt hierbij hardop (wat soms van mij eens moet om te kijken of ze een beetje logische stappen neemt) valt op dat heel veel van wat ze uitspreekt iets anders is dan ze op schrijft.

Ze noemt sommen andersom op dan ze er staan. Bijvoorbeeld 2 gedeeld door 6 ipv 6 gedeeld door 2. Draait bijvoorbeeld 25 om naar 52 of zegt rustig half 2 ipv half 4. Etc.
Ook kan ze rustig 250 zeggen ipv 2500.
Soms lijkt het helemaaal onlogisch wat ze zegt. dan mengt ze bijvoorbeeld gegevens van 2 delen van de som door elkaar en komen er hele andere getallen uit.

Ze rekent echter vervolgens wel met de juiste getallen en schrijft ook de juiste getallen op. Komt vervolgens ook uit op het juiste antwoord via een kloppende strategie.

Hierdoor heeft ze dus een hekel aan hardop denken bij sommen en vindt ze klassikaal antwoord geven een complete ramp! ze geeft dan namelijk vaak het verkeerde antwoord, terwijl als ze het op zou schrijven het goed zou doen.
Ik wil haar graag helpen hiermee, maar heb geen idee hoe.

wie herkent dit en wat heb je er aan gedaan? of herken je het niet en heb je een helder idee?

Berichttitel: Re: Andere dingen zeggen dan bedoelen.
BerichtGeplaatst: 18 mei 2018, 06:40 
Volwassene

Ik herken het niet.
Wat ik kan bedenken: misschien raakt ze gespannen doordat ze druk voelt van het “goed moeten doen”, of faalangst? En daardoor in de war raakt ?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 mei 2018, 06:56 
Volwassene

Ik zie het wel vaker bij kinderen, vooralbij minsommen. Het lijkt er op dat ze 5-2 in hun hoofd zien of verwoorden als 2 van de 5 afhalen en dan zeggen 2-5. Doet ze het wel goed als ze de tussenstap opschrijft?

BerichtGeplaatst: 18 mei 2018, 07:57 
­

Citaat:
(wat soms van mij eens moet om te kijken of ze een beetje logische stappen neemt)

Maar dan ben je haar aan het controleren, toch? Dat is druk.

Misschien dat ze bij een som wel niet zoveel taal gebruikt (wat juist prima is) en dan juist in de war raakt omdat ze een denkproces dat in haar hoofd taalloos gaat ineens moet reproduceren en dan ook nog in het kader van een 'controle.' Dan krijg je een soort kortsluiting van circuits, zeg maar.

Ik moet zeggen dat ik dat wel herken, ik vind het ook bij een aantal zaken heel lastig om dat te verwoorden terwijl ik bezig ben. Juist omdat het zo automatisch en vloeiend gaat en ik geen taal gebruik bij die zaken, maar andere processen.
Als ik op een ander tijdstip moet uitleggen wat ik gedaan heb gaat dat overigens weer helemaal prima (dat was trouwens ook een belangrijk deel van mijn opleiding, dus te leren is het zeker.)
Dus je kunt haar ook misschien vragen de som te maken, en daarna pas uit te leggen hoe ze dat gedaan heeft, dan stoor je haar niet.

Het is vervelend dat ze in de klas dan ook vaak het verkeerde antwoord geeft bij een beurt, maar als ze normaal haar sommen goed maakt, zou ik het vooral in de hoek van verklaren zoeken: je kunt het prima, maar niet als..... en dat is niet erg, want.... (haar eigen antwoorden zijn vast de beste - misschien kan ze dan ook zelf heel goed een oplossing vinden. :wink: )
Best kans dat als ze daardoor voor zichzelf minder druk voelt, het probleem er straks ook niet meer is.

Zou het ook even met de leerkracht overleggen. Die kan dan zorgen dat er wat meer tijd is als je dochter de beurt krijgt en helpen om de druk eraf te halen.

Weet niet of je hier wat aan hebt, is natuurlijk op mijn eigen ervaringen gebaseerd. :D

BerichtGeplaatst: 18 mei 2018, 08:09 
Volwassene

Ik herken dit wel van mezelf. Als klein meisje had ik hier last van en eigenlijk nog steeds.

Ik ga dingen verhaspelen en verkeerd zeggen als ik me onder druk gezet voel. Nu ben ik sowieso faalangstig en kan niet zo goed omgaan met druk, maar ik weet niet wat de kip en het ei is in dit verhaal. Ben ik faalangstig geworden omdat ik onder druk werd gezet of zit het in mijn natuur? Geen idee.

Wel weet ik dat onder druk zetten niet heeft geholpen. Ik moest ook vaak hardop zeggen wat ik deed met bijvoorbeeld rekenen, waardoor ik stress kreeg en het verkeerde zei. Dat was dan gelijk FOUT en mocht ik het nog een keer opnieuw doen, waardoor ik aan mezelf ging twijfelen. (en het dan juist fout deed)

Voor mij was het hardop verwoorden wat ik deed een straf. In mijn hoofd wist ik het allemaal wel, maar juist door het hardop te moeten doen ging ik aan mezelf twijfelen en deed dan maar iets anders, want waarom moest ik het hardop doen?

Mijn advies: laat haar niets hardop doen, maar de tussenstappen opschrijven als je wil controleren of ze de juiste methode gebruikt. Laat de juf op school haar ook hardop rekenen? Is het huiswerk wat ze moet doen? Loopt ze achter met bepaalde zaken? Zo nee, dan zou ik het lekker bij school laten.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2018, 08:15 
Volwassene

Wat sjuut zegt denk ik idd ook, dat ze de sommen in haar hoofd normaalgesproken niet 'talig' beredeneert maar daar dan ineens toch toe gedwongen wordt. Dat doet een enorme aanslag op je werkgeheugen, wat je toch al stevig gebruikt tijdens het rekenen. Ik snap dan wel dat het onderdeeltje taal even wat minder zorgvuldig gaat. Zolang de sommen goed gaan en de genruikte strategie op zich ok is zou ik me er niet druk om maken.

(Onze jongste (stevig beelddenker) heeft altijd wat moeite om dat wat in zijn hoofd zit om te zetten in taal. Hij denkt sneller dan hij kan vertellen, dus de logica is soms ver te zoeken. Dat zit volgens mij in dezelfde hoek, want als hij moe is, is het veel erger, dan kan hij echt gekke dingen zeggen zonder dat hij het zelf door heeft :D )

BerichtGeplaatst: 18 mei 2018, 09:03 
Volwassene

Als ze de tussenstappen wel goed op kan schrijven zou ik er verder niets mee doen. Ik zie overigens wel kinderen die het ook verkeerd opschrijven. Dan zou je kunnen zeggen dat ze de formele rekentaal nog niet voldoende beheersen. Het inzicht en begrip kan prima zijn. In dat geval zou het wel belangrijk zijn om ook de formele rekentaal te gaan beheersen. 6:3 betekent nu eenmaal iets anders dan 3:6 en verderop in de basisschool en in het VO is formele rekentaal wel belangrijk.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2018, 09:50 
Volwassene

Ik herken het heel erg! Het juiste voor je zien maar verkeerd benoemen in woorden. Het kan spelen bij beelddenken of antwoorden gewoon in 1x zien zonder de tussenstappen. Zoon zwerft beetje tussen groep 4-7 rekenstof vandaar dat ik hier meeschrijf.
Is het nu een probleem? Bij zoon niet want die is net 6 dus heeft nog wel even de tijd. Op school vinden ze het op zichzelf wel een probleem dat hij nooit of zeer slordige tussenstappen neemt omdat hij het geheel te snel ziet. Of geen probleem, maar wel een aandachtspunt dat hij ook leert nauwkeurige kleinere tussenstappen te nemen. Ik denk dat het verder inderdaad pas een echt probleem kan worden verderop in hogere VO stof als de sommen echt ingewikkeld worden. Dan moeten ze echt wel terug kunnen vallen op de juiste strategieën lijkt me (maar zo ver zijn wij nog niet dus geen idee). Jullie hebben nog even de tijd om daar aan te werken. Is het bij school ook bekend? Dan zou het als duidelijk aandachtspunt opgepakt kunnen worden toch?

BerichtGeplaatst: 18 mei 2018, 18:24 
Volwassene

het komt niet voort uit druk. Het verergert wel bij druk. Dus inderdaad als ik het dan even controleer dan kan ik er van uit gaan dat dit gebeurd.
Echter is dat allemaal niet zo'n probleem want ze rekent dus prima. De tussenstappen die ze maakt kloppen ook. Ze benoemd ze alleen verkeerd.

Ik denk wel dat ze inderdaad wellicht niet talig zoiets benaderd. Ze denkt inderdaad ook heel snel.

Ze schrijft alles wat ze verkeerd benoemd wel goed op. Haar betal begrip enzo is prima, en ze realiseert zich ook dat 6:3 iets anders is dan 3:6

Voor mij vooral een probleem dus omdat ze er mee kwam dat ze er in de klas tegen aan loopt bij het klassikaal werken. of het samen aan grote rekenopdracten werken.
Ik ga dit zeker ook even met de juf oppakken.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2018, 22:15 
Volwassene

Citaat:
Voor mij vooral een probleem dus omdat ze er mee kwam dat ze er in de klas tegen aan loopt bij het klassikaal werken. of het samen aan grote rekenopdracten werken.
Ik ga dit zeker ook even met de juf oppakken.
Als juf het weet kan ze haar een beurt geven nadat ze de tussenstappen heeft opgeschreven. Of niet vragen om de tussenstappen te benoemen, maar vragen om de tussenstappen op het bord of op een wisbordje te schrijven.

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]