Het is nu 19 aug 2018, 07:04

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Duizelingwekkende voorsprong
BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 20:20 
Volwassene

Eerder deze week een gesprek op school. Weer even naar adem happen.

Zoon is sinds een paar maanden verzot op scheikunde. Heeft al drie schoolboeken uit de bibliotheek gehaald en doorgelezen. Op school kreeg hij daarom, en om hem wat meer uit te dagen, sinds kort een half uurtje per week scheikunde aan de hand van een VMBO methode waar we zelf voor hadden gezorgd. Na twee keer trok de docent al aan de bel. Die methode is veel te makkelijk voor hem. En veel te traag. Als hij iets één keer leest dan weet hij het; als hij iets één keer uitgelegd krijgt dan snapt hij het. Hij zit nu, op eigen houtje, al zo'n beetje op het niveau VWO3/HAVO4. Als we echt zouden willen zou hij in drie maanden kunnen worden klaargestoomd voor het VWO eindexamen.

Het roer gaat dus om. We gaan breder en dieper. Sinds deze week krijgt zoon drie keer per week op school een uur priveles exacte vakken (wis-, natuur- en scheikunde en biologie), niveau midden VWO. In de toekomst misschien nog meer. Hij vindt het helemaal geweldig. Eindelijk onderwijs op zijn niveau.

Oh ja. Hij is 7.

En wij zijn er natuurlijk ook heel blij mee. Tegelijkertijd vragen we ons af hoe we nu verder moeten. Dat hij überhaupt ooit naar een middelbare school zou gaan wordt nu wel erg lastig voorstelbaar. Hoe het dan wel zou moeten, wij weten het niet. Staatsexamens, waarschijnlijk. En dan? En wanneer? Wij weten het niet.

Pfft.

Iemand tips!?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Duizelingwekkende voorsprong
BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 20:51 
Volwassene

Tjeee... Geen tips hier.
Wel fijn dat hij het zo naar zijn zin heeft in dat uur, en wat super dat dat kan op zijn school. Dat is vast geen reguliere basisschool, toch?

Ik denk dat het geen zin heeft om na te denken over wat als... Dat is normaliter al lastig, maar in dit geval weet je helemaal niet waar je over een jaar bent, laat staan welke keuzes je moet gaan maken als hij een tiener is. Misschien maar gewoon zo goed mogelijk meebewegen met zijn behoeften en interesses, en ook de hoeder zijn van de niet-schoolse dingen waar een kind plezier aan beleeft? Het lijkt me niet gemakkelijk hoor!

Optrekken met andere ouders in een vergelijkbare extreme situatie? De ouders van Laurent bijvoorbeeld? https://www.rtlnieuws.nl/nederland/wond ... willen-hem

Heel veel sterkte!

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 22:07 
Volwassene

Nee, het is inderdaad een HB school. Al zijn ze dit ook niet gewend... We proberen inderdaad maar niet te ver vooruit te kijken en hem zo veel mogelijk nu te bieden wat hij nu nodig heeft.

Tja, Laurent. Dat is misschien een idee :roll:

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 22:12 
Volwassene

Ik schrijf niet veel meer maar dit triggerde me want deels herkenbaar (zoon deed als kleuter al aardig wat bovenbouwverrijking groep 6/7/8 binnen en buiten school).

En vooral dat één keer uitleg en dan weet je het, en pas je het toe.
Het verschil bij ons is (gelukkig denk ik dan maar als ik zo jouw zorgen lees) dat zoon hier niet één maar juist vele verschillende interesses heeft en overal wel in wil duiken.
Maar niet 1 dat het zorgelijk wordt.

Ik heb Wel meerdere keren met wiskunde en natuurkunde boeken van het VO in mn handen gestaan en gedacht...zal ik ze meenemen? Dit zou hij super vinden! Toch steeds weer teruggelegd. Nee je moet een kind niet remmen (had hij expliciet gevraagd: mama wil je wiskundeboeken voor me kopen dan had ik het misschien ook wel gedaan). Nu bewust geïnvesteerd in interesse kweken in vele dingen die school minder in de weg staan (je kent vast het lijstje wel waar iedereen dan mee komt: muziek, sport, bouwen/knutselen/handarbeid, programmeren, schaken, vreemde taal, moeilijke bordspellen, tuinieren, koken, natuur etc etc).

Hier heeft het (in ieder geval tijdelijk tot nu toe) wel aardig gewerkt. Buiten school om dan. Op school is drama en zou hij daar mogen kiezen dan ook 10x liever het beeld wat jij nu schetst.
Toch ben ik wel benieuwd.
Is aanvankelijk niet gekeken wat er mogelijk was als hogere orde denkwerk of projecten (op welk gebied dan ook. Of vindt hij echt alleen scheikunde nog maar leuk?). Schoolboeken en les op VO niveau en dan in een rechte lijn doorgaan aan een 7 jarige is per definitie een enorme versnelling.

Ik zeg niet dat het verkeerd is! Je schetst het beeld van een gelukkig kind en dan is het altijd goed lijkt me.

En dat er eindelijk onderwijs op niveau is, is super. Wat ik hier bij ons wel zie is het extreem en dan 'desnoods' op een schoolse manier (niet bij voorkeur) in onderwerpen duiken vnl gebeurt als het algehele schoolse programma niet genoeg hogere orde denkuitdaging bevat. Is dat beter, dan verdwijnen die 'obsessies' hier naar de achtergrond en worden het gewoon weer wat afwisselende hobbies.

Dus ik vroeg me af of dat misschien kon spelen. En of daar winst valt te behalen. Niet als kritiek op jullie traject he!
Want nogmaals ik lees een blij kind en dat vind ik erg knap dat dat lukt.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 22:22 
Volwassene

O ik lees nu hb school. Dan mag je aannemen dat er ook al veel meer buiten reguliere programma wordt aangeboden en hopelijk ook voldoende dosis hogere orde denkopdrachten . Hoewel dat ook enorm per school kan verschillen heb ik gemerkt. Dus of daar dan winst valt te behalen weet ik natuurlijk niet. Ik weet wel dat ik vorig jaar nog heel erg op de lijn zat van afleiden en anders aanbieden en deels heeft hem dat super geholpen beter in zn vel te komen (thuis). Deels hebben we op school nog het grote gevoel van frustratie dus wie weet als hij ook ineens een fascinatie krijgt tja dat we daar nu toch eerder wat verder in mee gaan (ook al is het te veel(?) versnellende stof van school).

Ik denk iets anders aanbieden als het lukt maar zo niet lekker in mee gaan. En anders heeft hij al wat bèta vakken af als hij naar VO gaat en kan hij een alfa profiel met extra andere vakken erbij gaan doen ofzo? En daarnaast alvast door met een beta thuisstudie aan de Open Universiteit? Nee gekheid ik zeg maar wat. Ik denk dat je gewoon in stapjes mee moet groeien daarin. Komt tijd komt raad..?

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 22:31 
Volwassene

Het is zeker niet alleen de scheikunde die hem interesseert. Dat is toevallig wat nu even langskomt. Maar in het verleden is ook wiskunde, sterrenkunde, dino's, programmeren, geschiedenis allemaal al eens langs gekomen. Vandaar ook dat school het nu breder trekt dan alleen scheikunde. Alle informatie die hij in handen krijgt zuigt hij op. Hij las toen hij 3 was, en meteen vloeiend.

En inderdaad, hij zoekt het wel zelf op. Hij ging zelf naar de plattegrond van de bibliotheek om te kijken waar de scheikundeboeken staan, ze zelf meegenomen, thuis bestudeerd en schriften vol chemische formules geschreven. Het is een HB school dus al het andere is inderdaad geprobeerd, maar ging lang niet diep genoeg. En voor het eerst heeft hij nu op school een docent waar hij iets van kan leren... Tot nu toe alles zichzelf aangeleerd.

Hij maakt inderdaad over het algemeen een happy indruk en gaat graag naar school.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 22:56 
Volwassene

Pittig pittig. Ik snap je zorgen. Geen goede tips helaas. Die van ons is pas net 6 en daar valt gelukkig nog veel winst te halen in het creatieve (maakt niet uit waarin als hij maar zelf iets kan bedenken en creëren). Hij is ook een giga info slurper maar als hij kan kiezen toch net even meer voor het creëeren. Ik vond dat altijd maar héél lastig (want staat haaks op schoolaanbod) maar als ik jouw zorgen lees over met zo'n snelheid overal de diepte in gaan is ook niet mis.
Maar je hebt een gelukkig kind die blij naar school gaat! Daar gaat het om toch! En zoals nu VO stof al naar basisschool gehaald wordt kan evt ook WO tijdens VO tijd..? En dan tegen WO leeftijd een tweede of derde studie...? Nee sorry heb geen flauw idee dus ik roep maar wat in de wilde weg. Maar er is vast wel e.e.a. mogelijk?

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 00:23 
Volwassene

Blij te horen dat hij blij is! En schrikken voor jullie dat hij nog sneller is dan jullie al wisten.

Kan school er in voorzien dat hij alle vakken op vo-niveau krijgt? Of hebben ze alleen mogelijkheden voor de exacte vakken? Het lijkt mij namelijk lastig als hij met scheikunde klaar is maar met bijvoorbeeld engels of economie nog (lang) niet.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 08:14 
Volwassene

Geen enkele ervaring met zoiets op die leeftijd.

Ondanks dat ook mijn oudste een jaar natuurkunde in 1,5 uur geleerd had tijdens boeken kaften.
Voor mijn eigen kind ben ik uitgegaan met hem zaken aanreiken en leren die sowieso niet tot het normale school curriculum horen en wel zijn interesse hadden.
Wat wel een (behoorlijke) investering in materialen, gereedschappen ed. betekende.
Want het is model bouw geworden, niet van pakketjes maar gewoon zelf vliegtuigjes, hoovercrafts ed ontwerpen, rc controled.

Hoe je dat met een 7 jarige met scheikunde interesse zou willen doen? Geen idee.

Maar mijn oudste heeft nog wel miniatuur suiker raketjes gemaakt om te zien of die geschikt waren als booster voor een zweefvliegtuigje.
Wat dus niet alleen het juiste mengsel van suiker en nitraat vereist maar ook een nozzle...

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 09:07 
Volwassene

Ik zit toch ook meer in de richting van Reinier te denken inderdaad. Zitten er buiten het kerncurriculum nou echt niet meer mogelijkheden? Programmeren vond hij leuk zei je... er zijn natuurlijk tig programmeertalen en ook zou je eigen bv arduino computertje kunnen bouwen? Opdrachten in minecraft? Apps ontwikkelen?

Leg dit allemaal vooral naast je neer als je ziet dat je zoon gelukkig is. Daar heb ik echt bewondering voor dat dat lukt met een kind dat zo anders is.

Als ik voor mezelf spreek dan snap ik deels hoe het bij jullie zo gelopen is. Om die reden gaan wij ook niet naar een Leonardo omdat van tevoren al duidelijk is dat dat bij ons niet zo past. Nou hebben ze dat bij jullie zo opgelost en hij is blij. Wij stoeien met wat andere opties en zitten nu in een soort tussenoplossing die niet optimaal is maar sommige dingen werken wel. Als je zorg is dat hem op deze manier geen gewone VO tijd gegund wordt wie weet kun je er iets uitpikken. (Ik houd het hier beknopt, mocht je meer willen weten kunnen je altijd pb'en).

Wij proberen creatief om te gaan met een persoonlijk plan op school dat nog steeds niet past. Er zit nog steeds wel bijvoorbeeld bovenbouw wiskunde in maar vanaf nu echt alleen nog verrijking daarmee en niet doorgaan met VO. Zo moeilijk is brugklas wiskunde niet dus de verleiding is groot, maar zeker bij creatieve opdrachten zelf laten bedenken kun je toch een eind komen. Verder tot het uiterste kijken waar het kan om andere dingen aan te bieden. Heeft hier wel eens wat schooltijd ingeruild voor bijvoorbeeld cursus muziekbeleving. Wat zijn muziekstijlen, wat hoor je hierin wat voel je hierbij, welke instrumenten zijn betrokken etc. En meer van dat soort initiatieven.

Let op voor een net zo een beta als onze oudste had hij hier helemaal geen zin in! Maar eenmaal erin gedoken toch wel gaaf. En zo kost het ons veel tijd, moeite en geld maar weten we het toch nog wat anders in te vullen dan zo vroeg in de VO schoolboeken te duiken.
(Wat overigens niet als commentaar maar als mogelijke inspiratie bedoeld is he!)
Speelt je kind bijvoorbeeld een muziekinstrument en zou hij onder schooltijd mogen componeren? Of een andere hobby aanbieden en uitwerken?
Het vraagt wel een flexibele meedenkende school. Die hebben wij gelukkig. Of het op de lange termijn gaat werken weet ik ook niet, hier pas net 6.
Toch hoor ik ook van andere scholen best vaker dat ze ruimte aanbieden voor meer kunst, toneel, muziek, handarbeid etc om een gat op te vullen. (Beginmend) modelbouw ook hier groot succes inderdaad.

Economie en andere vakken zou ik niet als eerste keus ook al gaan aanbieden tenzij je zoon er expliciet om vraagt en alleen daar nog maar gelukkig van wordt... Ik bedoel te zeggen: uit je posts haalde ik niet dat alles eruit is gehaald met mooie leeropties zonder meteen een heel VO al in de basisschooltijd te gaan onderwijzen (maar wellicht heb je niet alles opgesomd). Als jullie daar wel het allergelukkigst van worden moet je het niet tegenhouden en gewoon doen denk ik. Maar als je zoon voor meer opties openstaat en je vindt veroordeeld worden tot staatsexamens o.i.d. geen fijn idee is er denk ik best nog wat mogelijk.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 09:47 
Volwassene

Ik zou contact opnemen met CTY van John Hopkins, die hebben Engelstalige programma's voor kinderen met uitzonderlijke voorsprongen. Ze hebben een telefoonnummer en webinars waar je ook vragen kunt stellen.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 10:06 
Volwassene

O wow!! Art meets science zou hier een enorme hit zijn. Gaaf! Eerst nog even het Engels opkrikken maar daar bleven we nu juist van weg :? Nou ja dat bezwaar misschien maar laten vallen de (verrijkings)wereld wordt wel een stuk groter als je voldoende Engels beheerst inderdaad.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 10:35 
Volwassene

Wat biijzonder om te lezen dat je zoon ondanks die enorme leersnelheid graag naar school gaat.
Heerlijk!

Engels kun je wel tegen willen houden maar in mijn ervaring levert dat in het VO eigenlijk weinig problemen op.
M sprak al vloeiend Engels toen ze naar het tto ging en dat heeft nergens tot problemen geleid. Ze pakt b.v. gewoon leesboeken voor de lijst die haar interesseren.
Juist op die talen is er heel makkelijk te differentiëren.
J. spreekt ook vloeiend engels, heeft het zichzelf geleerd via youtube, en daardoor is de wereld voor mijn 8-jarige ook veel groter dan destijds bij M het geval was.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 11:25 
Volwassene

Ik merk bij mijn dochter wel dat ze het vervelend vindt dat ze zo voorloopt met Engels. Of beter gezegd: dat ze niets meer leert daardoor.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 11:45 
Volwassene

hanneke schreef:
Ik merk bij mijn dochter wel dat ze het vervelend vindt dat ze zo voorloopt met Engels. Of beter gezegd: dat ze niets meer leert daardoor.

Wordt het dan niet tijd voor een andere taal erbij?

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 12:20 
Volwassene

Brenda1978 schreef:
hanneke schreef:

Wordt het dan niet tijd voor een andere taal erbij?

Dat vindt ze zelf geen goed idee :D

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 15:53 
Volwassene

Dag allemaal,

Dank voor alle reacties. Ik merk dat het helpt om alles weer een beetje op een rijtje te krijgen.

Het is inderdaad zeker niet het geval dat school niets anders heeft geprobeerd. Het hele arsenaal aan standaard verbreding en verdieping was al open getrokken. Maar dit is duidelijk wat hij wil. Zoon geeft zelf aan dat hij graag naar de middelbare school wil, omdat hij op de basisschool nog weinig te leren heeft. Qua kennis heeft hij gelijk (qua vaardigheden zeker niet...), maar dat lijkt ons toch wat jong. :roll: Dus wat dat betreft is dit eigenlijk een prima oplossing. Hij is ook niet zo van het creatieve. Voor Engels loopt hij ook nog niet zo heel warm; ik vind dat zelf eigenlijk ook wel jammer, want dan zou er aanzienlijk meer beschikbaar zijn. Misschien vind hij dat hij daar relatief te veel moeite voor moet doen om verder te komen.

Of school ook voor andere VO vakken kan zorgen weet ik nog niet. Tegen die tijd is daar vast een mouw aan te passen. Alle andere suggesties zullen we ook zeker onderzoeken!

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 16:16 
Volwassene

Bij mijn dochter was het heel toevallig dat ze op 5-jarige leeftijd een wiskundeboek voor VWO 1 in haar handen kreeg. Mijn ouders ruimden hun zolder op en er kwam een doos vol boeken van mijn schooltijd bij ons in huis (Had ik dat boek niet in moeten leveren? :? ) Mijn dochter is verzot op boeken en al snel rommelde ze door de doos en kwam ze met de vraag of zij die sommen mocht maken. Tuurlijk, de uitleg staat erboven en zo begon ze zelf elke avond in haar grote tekenboek sommen te maken en ook mee naar school te nemen. Daar kreeg ze geen stimulans op dat gebied en is ze na een paar maanden weer iets anders gaan doen. Engels leren aan de hand van een woordenboek.
Nu is ze 15 jaar (net een paar dagen) en kan ik terugkijken op tot nu toe niet makkelijke schooltijd voor haar. Ze is regelmatig afwezig geweest, heel veel overleg, veel hulpverlening en had ik dingen achteraf wel anders willen doen. Niet dat ik haar niet begrijp maar dat ik niet in de gaten heb gehad dat ze zoveel verschilt van andere kinderen. Gek genoeg heb IK daar hb begeleiders voor nodig gehad om mij daarop te wijzen. Als ze thuis is dan lijkt ze voor mij niet zo afwijkend, pas als ze in de buitenwereld komt dan gaat het mis.
Gelukkig volgt ze nu (buiten de middelbare school) colleges aan de universiteit en daar past ze qua postuur dan weer niet maar valt ze verder niet op :wink:

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 19:55 
Volwassene

hanneke schreef:

Op school bij jongste is het voor deze leerlingen cambridge geworden....
Jongste had zichzelf Engels geleerd tijdens BO tijd , eerst met games en films op engelse subtitles, daarna door allerlei voor (hb) kinderen aardige leesboeken (en soms hulp grote broer), nee niet perse voor zijn kalender leeftijd, in het engels te gaan lezen.

Oftewel...Engels tegenhouden bij een kind dat dat wil gaat nooit lukken....en opent bovendien vele andere wegen voor een HB kind, waaronder wetenschappelijke bladen kunnen gaan lezen.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 22:11 
Volwassene

wellicht kan Talentissimo jullie ook verder helpen aan contacten?
Dit is een organisatie voor (ouders van) extreem hoogbegaafde kinderen in heel Europa.

http://www.talentissimo.eu/

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ]