Het is nu 18 jul 2018, 02:20

Pagina 1 van 2 [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 7 2017/2018
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017, 14:25 
Volwassene

J is vandaag begonnen in groep 7.
Ze heeft een fijne start gehad. Ze heeft een juf die ze in groep 5 ook een periode 1 dag per week had, een lieve maar strenge en duidelijke juf, en de andere juf is ook lekker duidelijk. Ze zitten op een lijn en zullen het prima doen met deze groep, daar heb ik alle vertrouwen in.
De juf was ook positief over de eerste dag, ze waren rustig en gezellig geweest.

J had alleen erg last vaan hooikoortsverschijnselen, maar toen ik haar zus (die vandaag nog vrij was) Reactine had laten brengen ging het al snel beter. Soms is het zo handig om op de school van je kind te werken!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 7 2017/2018
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017, 18:27 
Volwassene

Hier is onze dochter ook begonnen in groep 7. Wel raar om er nog maar een op de basisschool te hebben. Ze was vanochtend wel als eerste de pineut en heeft ook al direct huiswerk meegekregen :shock: . Ze vond de juf van vandaag niet echt fijn (ken haar zelf nog niet) en hoopt nu maar dat de juf van de andere drie dagen een stukje liever is. Het groepje waar ze in geplaatst was, was wel OK. Dat was wel een geruststelling.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 23 aug 2017, 20:54 
Volwassene

Vandaag had J de tweede juf. De een is op maandag en dinsdag, deze de rest van de week. Ik vroeg of de juffen erg verschillend waren. Ze zei: "Nee, dat valt wel mee. Het verschil tussen juf J (van vorig jaar) en deze juffen is véél groter!" En toen ik vroeg waar dat verschil dan uit bestond: "Deze juffen kunnen VEEL beter uitleggen! En ze lopen ROND als we aan het rekenen zijn! Dat deed juf J NOOIT! En als je dan iets niet snapte, dan moest je bij haar tafel komen staan, maar dan stond er al een lange rij, en dan zei ze: "O, dan moet je dit en dat doen " en dan snapte je er nog minder van..."

Ik geloof dat ik dit jaar met vertrouwen tegemoet kan zien.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 07:06 
Volwassene

Hier ook een meld. Tot nu toe weinig te melden, Dochter had zin om te beginnen. Zet werken vanaf dit jaar met tablets, dus dat is interessant en leuk. Dochter zit in een groep 7-8 combi, waarmee ze nu tot de oudsten van de school hoort, en dat is ook stoer natuurljk. Als ik sommige groep 8-ers vergelijk met Dochter is het nog wel echt een frummeltje hoor :) .

BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 10:28 
Volwassene

Hier ook een meisje in groep 7. Er zit nu bijna een week op, en tot nu toe goede verhalen. Zelfde juf als vorig jaar, maar nu in combinatie met groep 8. Juf heeft deze combi twee jaar geleden ook gehad en gaf aan dat dit voor dochter waarschijnlijk even beter is. Jongens van geoep 8 zijn wat rustiger en maken daarmee de zweer in de klas ook beter. En we zijn lekker op de fiets naar school. Ritje van bijna 5 kilometer, heerlijk, niet meer een uur in de auto!! Alleen dinsdag moet ze gelijk gymen, dus hebben we de auto gepakt deze eerste week.

Ben benieuwd wat het jaar gaat brengen.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2017, 16:37 
Volwassene

Ik zie dat deze groep niet echt actief is.

Helaas gaat het met onze dochter niet zo super. Er zitten een paar plaaggeesten in de klas en haar emmertje is te vol, dus ze reageert daar iets te heftig op en dat werkt weer niet zo goed. Het lijkt net voor de vakantie iets beter te gaan, dus ik hoop dat we dat nu kunnen volhouden. Ze had wel een leuke opsteker voor haar zelfvertrouwen, ze was gedeeld derde in de klas met de Slimmeriquiz. ( Ik ben zelf eigenlijk niet zo van dit soort "ranglijsten") ze mag dus ook met groepje 2 naar de volgende ronde. In eerste instantie was ze gedeeld derde, maar er had een jongen later de quiz gedaan vanwege ziekte en die scoorde hoger, vond ze niet erg gelukkig. ( jongen zit ook in 8).

BerichtGeplaatst: 24 okt 2017, 17:54 
Volwassene

Jammer dat t niet echt lekker loopt eekhoorntje.

J gaat nog steeds heerlijk met haar twee nieuwe juffen. Ik wist, doordat ik op school weerk, wat er vorig jaar aan schortte, maar ik had niet in de gafen dat het verschil zó groot was...
Deze juffen geven oook oefenstof mee voor de rekentoets, naast het gewone huiswerk (een of twee bladen rekenen en een of twee bladen spelling per week, heel goed te doen) Die oefenstof was vrijwillig, maar mijn dochter doet het fanatiek. Ik ben er ook blij mee, ik zie hoe ze gegroeid is in de eerste periode van dit jaar.

En ze zit goed in haar vel, gaat graag naar school en wordt gewoon gezien door haar juffen.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 08:55 
Volwassene

Oh, ik wil ook wel meeschrijven. Wat jammer Eekhoorntje dat het in de klas niet zo lekker loopt. Hopelijk komt de groep weer een beetje tot rust in deze perdiode en wordt het geklier minder.

Fijn Von dat het zo goed loopt met deze twee juffen.

Mijn dochter is juist totaal niet fanatiek of prestatiegericht en dat is weer een beetje haar probleem. Ze maakt zich weinig druk om cijfers, ik hoor haar er ook zelden over. Ze is nogal dromerig, altijd geweest en die paar werkjes en dingen die ze thuis moet doen, doet ze zelden uit zichzelf.
Ik geloof dat ze alles al snel prima vindt.
Helaas is de groep sinds dit schooljaar erg groot en het is ook geen opvallend type, dus soms moet ik er wel een beetje voor waken dat ze wel gezien wordt.
Dan heeft ze ook nog dyslexie, dus dingen als spelling gaan absoluut niet vanzelf en daar krijgt ze ook extra huiswerk voor. Ik vraag me soms sterk af hoe dat op de middelbare school moet.
Zoveel huiswerk enzo. Nou ja, dat duurt nog een kleine twee jaar, maar toch...

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 12:05 
Volwassene

Ik zie dat ik hier nog niets had geschreven.. Laat ik me netjes beetje introduceren.
Ik heb een zoon van 9 in groep 7, hij is van groep 4 naar groep 6 gegaan samen met een vriendje. Helaas klaagt hij nu dus weer regelmatig dat het te langzaam gaat. Ze teveel klassikaal doen etc. Leerkracht moet hem helaas regelmatig vertellen dat hij dingen maar moet onthouden voor op de middelbare school.. Een discussie over of er andere manieren zijn om het lijdend voorwerp te vinden in een zin, kan niet klassikaal als er kinderen zijn die het verschil tussen een persoonsvorm en een vraagwoord niet weten in de klas. Die raken daar nog verder van in de war. Dat snap ik zeker maar altijd alles onthouden voor het middelbare helpt mijn zoon niet verder.

Zoon krijgt zijn werk gecompact en er levelwerk bij. Het plusboek van rekenen werkt hij een blok verder dan het gewone boek. Er liggen nog genoeg andere dingen in de kast maar daar moet hij dan wel om vragen. Hij zit in de plusklas van school maar doet nu niet mee met het project omdat hij onderwerp te eng vindt (mummies met o.a. het stukje hoe prepareren ze de overledenen). Wel kan hij 1 keer per week bij de plusklasjuf terecht om dingen te vragen over het levelwerk etc.

Over het algemeen gaat hij met plezier naar school, vooral als er andere dingen dan standaard op het programma staan. Hij blijft helaas ook regelmatig met vage buikpijn klachten thuis (afgelopen maand al 2 keer een dag).

Oef, als ik het zo op een rijtje zie, moet ik toch maar weer gesprek inplannen met de meester en wellicht IB'er.

Eekhoorntje, hoe gaat het nu met je dochter?

BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 12:52 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Over het algemeen gaat hij met plezier naar school, vooral als er andere dingen dan standaard op het programma staan. Hij blijft helaas ook regelmatig met vage buikpijn klachten thuis (afgelopen maand al 2 keer een dag).

Oef, als ik het zo op een rijtje zie, moet ik toch maar weer gesprek inplannen met de meester en wellicht IB’er

Zoon is weer thuis vandaag, gesprek met leerkracht en IB is aangevraagd, wordt na de vakantie.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 14:34 
Volwassene

Ik heb een tijdje niets meer geschreven, maar lees regelmatig mee.
Mijn zoon begint aardig te wennen op zijn nieuwe school en heeft ondertussen al 5 vriendjes waar hij regelmatig mee afspreekt.
Hij gaat een keer per week naar de verrijkingsklas binnen school en een keer per week buiten school, maar binnen schooltijd . (Samen met 2 andere klasgenoten en 1 van zijn vorige school waarmee hij bevriend is)
Juf gaf na de herfstvakantie aan dat het nog niet zo lekker loopt qua vriendschappen, maar dat heeft de afgelopen weken een vlucht genomen.
Daarnaast komt hij in een gevestigde orde die elkaar al kennen vanaf de kleuters en een deel zit ook met elkaar in een hockeygroep, dus dan is het lastig om er tussen te komen. (Ook voor mij trouwens)
Juf vindt hem verder jong qua gedrag, maar hij is ook de jongste en een aantal zijn zelfs 1,5 jaar ouder en dat maakt een groot verschil, die jongens beginnen al te puberen of de baard in de keel te krijgen.
Ze vond dat hij maar naar een sovatraining moest, dus dat hebben we gedaan.
Ik denk dat het weinig gaat toevoegen, maar hij vindt het wel leuk om te gaan en het zet hem wat meer aan het denken op het vlak van zelfreflectie, waar hij nog veel winst kan behalen.
Hij heeft een sociale kaart in zijn hoofd van de klas en kiest bewust zijn vrienden uit, dat zijn dan degene die niet op hockey zitten.
Juf moest nog even benadrukken dat hij nog enkele foutjes maakt bij de methodetoetsen voor taal, dus ze moest het nog maar zien met de cito’s ......
Blijkt dat ze totaal geen gegevens had van de vorige school en ook niets wist van zijn verleden.
Uiteindelijk is ze wat ingebonden qua defensief gedrag naar ons toe en begon ze het allemaal wat te verzachten.
Ze bleek niet zo’n goed beeld van ons te hebben en was dus behoorlijk vooringenomen.
Wij maken ons verder compleet niet druk om die cito’s die maakt hij altijd goed, en het zou niet oke zijn als hij alles foutloos maakt dat hebben wij haar ook aangegeven.
Hij voelt zich goed en heeft het naar zijn zin en dat vinden wij op dit moment het belangrijkste.
Wij zijn ook erg tevreden over deze school dus het komt allemaal wel goed.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2018, 17:48 
Volwassene

Grappig dat het groep 7 draadje zo rustig is.

Zijn jullie al naar scholen wezen kijken? Wij wel, en hebben er nu 6 op zitten. Ik vind het wel moeilijk om nu te kijken wat het beste is voor dochter. Dochter heeft een paar duidelijke afkeuren en verbazend genoeg was dat ook de school waar je TTO had bij het Gymnasium. En ze weet nu helemaal zeker dat ze Gymnasium wil doen, na een paar proeflessen en informatie lessen Latijn en Grieks. Nu nog hopen dat ze wel het juiste advies krijgt, maar juf staat er wel achter. We hebben juf vorige week nog even gesproken. Haar afgekeurde scholen zijn ook wel degene die ik echt niets vond. En het lijkt erop dat ze voor de "verder weg" scholen gaat. Maar wat nu mijn voorkeur is, is (nog) niet haar voorkeur, nu heb ik haar wel verteld waarom het mijn voorkeur is, en ben ik een beetje bang dat ik haar te veel stuur. Ik ben bang dat ze op de school die zij nu als voorkeur heeft toch peers gaat missen (1/2 tot 1 gym klas), en dat is uiteindelijk een van de redenen waarom we bij de vorige school weggingen.

Hoe gaat het verder met jullie Groep 7 kinderen?

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 10:17 
Volwassene

Mijn dochter in groep 7 gaat nog steeds best lekker.
Ze is net begonnen met een KEI-training (sociale weerbaarheid en zo), die wordt gegeven door haar eigen juf, die ook speltherapeut is. Ze vindt het heel leuk, en vindt het zelfs niet erg om gym ervoor te missen.

We zijn op 2 scholen wezen kijken tot nu toe, de school waar haar grote broer in de 3e zit en de vrije school. Bij de derde waren we verhinderd. Komende zaterdag nog de school waar haar grote zus in de 5e zit.

De vrije school vond ze, en vonden we, leuk om een keer te kijken, maar niet om naar toe te gaan. Ik voelde me er welkom, maar niet thuis. Ik geloof dat dat ook voor J gold. Het is wel een school waar steeds meer kinderen van reguliere basisscholen naartoe gaan, en het is nog maar afwachten of je geplaatst wordt.

Wat betreft de scholen waar haar grote broer en zus zitten; wij als ouders hebben een sterke voorkeur voor de school van zus. Veel betere begeleiding, veel prettigere sfeer, goed gedrag wordt gestimuleerd, er worden leukere dingen gedaan. Inmiddels heeft zoon zelfs haast een beetje spijt van zijn keuze.
Maar de grote meerwaarde van de school van zus is wel het tweetalig onderwijs. De school van zoon heeft bijvoorbeeld een kunst en cultuurlijn, dat past ook wel bij jongste. Dus ze is er nog niet echt uit, maar dat hoeft ook nog niet.

Ik vind het ook wel lastig om haar niet te veel te sturen. Ik heb nou eenmaal een sterke voorkeur.
Nou ja, zus is haar grote voorbeeld, dus vermoedelijk komt het wel goed....

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 11:56 
Volwassene

Met dochter hier gaat het, maar niet super.
Ze kan (net als oudste) haar ei gelukkig kwijt in het sporten, waar ze helemaal voor gaat en volop van geniet.
Verder kan ze momenteel niet wachten tot ze naar het VO mag. Ze krijgt natuurlijk veel mee van haar broers, en ziet ook dat die twee het daar gewoon beter naar hun zin hebben als op het BO. Haar klas is gewoon niet echt fijn, en dat is lastig te veranderen.

We zijn ook al met haar naar de open dagen van 3 scholen geweest. School dichtbij viel direct af, dat vond ze niet zo veel.
De vrije school (klas binnen reguliere school van middelste) sprak haar erg aan. Wij zien haar dit ook wel doen, maar hebben niet helemaal een duidelijk beeld van wat dit nou precies allemaal inhoudt, ook hoe de kinderen na 2 of 3 jaar in de reguliere klassen worden ingedeeld. Hier gaan we dus nog even achteraan. Maar het was leuk om te zien hoe ze bij dit gedeelte van de open dag helemaal opbloeide. Middelste (a creatief) vindt dit echt helemaal niks en snapt niet waarom we dit uberhaupt overwegen. Maar terugkijkend in de tijd, heeft zij eigenlijk tot nu toe haar fijnste tijd gehad op een soortgelijke peuterspeelplaats in Duitsland. Voor ons als best wel cognitief handelde ouders dus nog wel lastig om dit precies in te schatten.

Mocht het niet de vrije school worden, dan is haar keuze duidelijk voor de derde school, die van haar oudste broer. (En dat maakt vind ik de keuze voor de vrije school ook wat minder aantrekkelijk, omdat ze hier na 2/3 jaar dus overstappen op het reguliere onderwijs op de school die ze anders niet zou kiezen).

Maar goed, er is nog een jaar te gaan.
Ook wel leuk om te zien dat alle drie de kinderen in groep 7 eigenlijk al voor een groot gedeelte het gevoel hadden naar welke school ze wilden gaan. Dat geeft straks in groep 8 wel wat rust met alle open dagen en proeflessen ed.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 12:57 
Volwassene

We zijn ook druk open dagen aan het kijken (heb ook zoon in groep 8 dus we moeten ook wel).
School 1 vind ik super maar de jongens iets minder. School 2 werden ze heel stuk blijer van. School 3 is voor eind februari.

Jongste heeft gisteren meegedaan aan een schaaktoernooi (schaakt pas maand of 3 via les op school). Hij ging na ieder potje meer stralen. Gaaf om te zien hoeveel energie hij kreeg van dit toernooi. We hebben 2 weken geleden gesprek gehad op school, ze hebben zijn weektaak verder aangepast en dat helpt wel iets. Maar we zijn er nog niet...

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 13:39 
Volwassene

Hier ook nu 3 scholen bezocht en een valt er direct af, die school teert op oude glorie en ouders die er zelf op hebben gezeten.
De eerste school die we hebben bezocht staat nog steeds op nummer 1 bij mijn zoon.
Die heeft de naam een kakschool te zijn volgens de desbetreffende docent, maar in de praktijk blijkt dat mee te vallen en ervaren kinderen het als een veilige warme school.
Sommige kinderen komen van 20/ 30 km verder omdat ze bijvoorbeeld niet terecht konden in A’dam.
De andere school heeft een HB stroom, maar mijn zoon staat daar niet echt om te springen.
De reguliere stroom vindt hij wel een optie.
A.s woensdag de 4e school bezoeken die met een portfolio werkt en met een eigen leerlijn als optie.
Ik ben erg benieuwd.
Ondertussen heeft mijn zoon zijn plek gevonden in de klas met idem vriendjes en heeft het naar zijn zin op sociaal emotioneel vlak.
Zijn programma is flink gecompact voor rekenen wat betekent dat hij maandag al klaar is met zijn weektaak.
Hij vindt de verrijking niet interessant omdat het allemaal veredelde puzzels zijn, dus hier moeten we even over gaan praten op school tijdens de rapportbespreking.
Zelf vindt hij het geen probleem en kan hij lekker lezen of tekenen, maar een beetje uitdaging zou wel goed voor hem zijn.
De externe verrijkingsklas stoppen we misschien na dit jaar.
Te weinig concreet en volgens mijn zoon is het meer vermaak dan dat hij daar wat leert.
We gaan nu kijken of hij volgend jaar een dagdeel binnen schooltijd een andere taal kan leren of gaat werken aan het leren plannen/organiseren , huiswerk maken , proefwerken maken en leren presenteren.
Dat lijkt ons nuttiger met het oog op het VO.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 17:14 
Volwassene

Hier 1 school bezocht, regulier met een VS afdeling. Over die Vrije school is ze enthousiast, nog voor we gingen kijken. Ze zit in een combigroep 6, 7 en 8, dus ze heeft vorig jaar en dit jaar al het e.e.a. gehoord omdat groep 8 een keuze moet maken. Ik was in eerste instantie iets minder enthousiast, maar het bezoek heeft toch best wat zorgen (omgang met dyslexie enzo) weggenomen. Na het bezoek heeft ze het ook alleen daar over gehad en amper over het reguliere deel van de school. Maar goed, ze vindt het ook nog prima om voorlopig nog op de basisschool te zitten.

Verder is de dyslexiebegeleiding begonnen via school en gelukkig is de juf na langdure ziekte weer terug. Dat scheelt zeker. De invallers hadden de groep niet goed onder controle, dus veel onrust.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 09:19 
Volwassene

Leuk, weer even het groep 7 draadje omhoog :D .

Met dochter gaat het goed. Af en toe wel wat prepuberale nukken, maar verder zit ze goed in haar vel. We zijn nu bij twee scholen gaan kijken, beide scholen havo/atheneum/gymnasium en om de hoek. Volgens mij zijn het beide goede scholen, van allebei hoor ik goede verhalen en had ik een goede indruk en dochter ook. Op school A kan ze technasium in combinatie met gymnasium doen en door begonnen dochters ogen van te stralen. School B is een Dalton school en de juf en ik hebben het idee dat dat systeem goed aansluit bij dochter. Ik had er ook een wat warmer en persoonlijker gevoel, hoewel de school wel groter is. Maar als dochter nu zou moeten kiezen zou ze voor school A kiezen. Volgend jaar gaan we nog in de stad naar een categoraal gymnasium kijken en er zit ook op niet al te grote afstand een school met hb-profiel waar ik goede verhalen over hoor, daar wil ik ook nog even gaan kijken.

Wat het bij dochter lastig maakt is dat ze aan de ene kant heel talig is maar aan de andere kant niet kan spellen (ze heeft dysorthografie en ook een dyslexieverklaring). Ik heb er wel wat vragen over gesteld maar kan toch niet helemaal inschatten hoe hiermee omgegaan wordt. Daarnaast is het hier in huis al een drama als er voor eens in de paar weken engelse zinnen en woorden geleerd moeten worden. Dat komt niet aanwaaien bij dochter en is dus een goed leermoment, maar ik zie wat dat betreft al wel op tegen de middelbare school....

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 09:21 
Volwassene

Ze krijgt overigens, ondanks een IV (bijna III!) voor spelling als het zo blijft wel een vol VWO advies. Gisteren de uitslag van de Cito's gekregen en dat waren verder ook alleen maar I-en gelukkig.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 10:23 
Volwassene

ElisHug, daar zie ik met haar w.b.t. de dyslexie ookwel tegenop op de middelbare school. Ik heb ook nog op de school die we bezocht hebben gevraagd of tweetalig ook kan met dyslexie en volgens die leraar kon dat ook. Was op de havo en ik vond het verder een beetje vage man, dus als ze daar echt interesse in zou hebben, dan vraag ik daar t.z.t. nog wel naar bij de dyslexiecontactpersoon op school.
Beide middelbare scholen hier hebben wel een overzicht met wat ze allemaal (kunnen) bieden, maar dat was wel even zoeken op de site. Er was ook een dyslexiekraampje met iemand die uitleg kon geven, maar daar zijn we niet eens aan toegekomen.

Ze heeft nu voor het eerst cito’s op de computer gemaakt en dat vond ze totaal niet fijn werken. Ze had ook nog tegen de invaller gezegd dat ze de rest gewoon op papier wou maken, maar ze moest het op de computer doen, die ook nog een keer vastliep bij rekenen. En sinds jaren heeft ze daar nu een II voor i.p.v. een I. Denk dat het daar toch (deels) aan ligt.
Meteen aan haar vaste leraren laten weten dat ze gewoon weer op papier de cito’s wil maken.
Verder gaat het zijn gangetje.

Pagina 1 van 2 [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende