Het is nu 21 nov 2018, 07:28

Pagina 8 van 10 [ 200 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 - 2017/2018
BerichtGeplaatst: 22 jan 2018, 12:11 
Volwassene

N.a.v. Eekhoorntjes positieve bericht over een wake-up light heb ik er vanmorgen ook eentje gekocht. De Action heeft ze nu voor 12 Euro nog wat, nou, vast niet zo geweldig als Philips ofzo, maar voor dat geld wou ik het wel proberen.
Haha, de ‘natuurgeluiden’ zijn tamelijk hysterisch, alsof je op een kinderboerderij bent waar het voedertijd is en ze een krekelplaag hebben of je in een overvolle volière zit :lol: , maar goed, er zijn meer opties. Gelukkig kun je wel veel instellen, volume enz. Kan ook op de radio.
Ga het ook in de avond proberen, dat het licht steeds minder wordt, hopelijk gaat hij dan op tijd slapen.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2018, 12:34 
Volwassene

Voor 12 euro ga ik hem ook testen! :D

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 12:35 
Volwassene

Ik denk dat ik ook maar eens naar de Action ga :D . Met name oudste dochter heeft moeite met in slaap komen en wakker worden (zeg maar gerust een enorm ochtendhumeur, dat heeft ze zeker niet van haar moeder :wink: ).

Cito tijd... Zoon is er erg mee bezig. Hij vond de rekentoets verschrikkelijk makkelijk en kwam gisteren thuis met de mededeling dat hij een II heeft gehaald. Een II ben ik eigenlijk heel blij mee. Prima score, maar nog wel wat te leren dus dan zit hij mooi op zijn plek. En dat correspondeert ook wel met hoe het nu gaat. Over een paar weken hebben we weer gesprekken, dan ga ik nog wel vragen waar de fouten zitten en hoe het nu zit met compacten en dergelijke .

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 17:24 
Volwassene

Hier is ook de citoweek maandag gestart.
Ik ben benieuwd hoe R. ze maakt. Hij geeft positieve geluiden af in ieder geval.
Toch erg benieuwd weer.

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 10:14 
Volwassene

Gisteren gesprek gehad. Zoonlief scoort op de e5 een1 voor rekenen en begrijpend lezen, bij spelling op de m6 nog een 1. Verder zijn ze niet gegaan. Conclusie is half jaar voorsprong, 2e leerlijn vasthouden (plusklas) en inzet ambulante begeleiding om leren leren en stukje zelfbeeld. Wij schatten eea zorgelijker in als school maar in grote lijnen zien we wel dezelfde dingen. Ik ben benieuwd of het gaat helpen en ik ben erg blij dat hij in de plusklas mag blijven.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 18:31 
Volwassene

Hier ook met cito bezig. Doen je bijna nooit hier op school heb dus weinig zicht op hoe hij scoort.
Hij heeft voor rekenen E5 gedaan en dat vond hij erg makkelijk. Maar goed of hij het ook goed heeft gedaan is de vraag. Hij kwam thuis met verhaal over vraag waar je zelf mocht weten hoe lang de glijbaan was.
Glijbaan was 2....en dan moest je kiezen tussen cm, meter, km etc.
Haha...Ik heb natuurlijk km gedaan want dat is wel heel gaaf een glijbaan van 2 km.

Tja.....dat is natuurlijk niet de bedoeling van de vraag....

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 18:32 
Volwassene

Vervolg....kon niet alles op mobiel kwijt.
Als hij zo met meer vragen om gaat.

Begreep van leerkracht dat ze sowieso niet veel met de cito doen. Ze weten ook dat veel hb ers de vragen te letterlijk nemen enzo.

Zl gaat aankomende week zelf wel moeilijker dingen vragen. Ben benieuwd, hij geeft zelf aan dat hij eigenlijk bijna nooit echt moeilijke dingen doet. En dat wil hij wel.
Wij merken ook dat hij weer erg onrustig is en slecht kan slapen
Maar ja hij zit al op fulltime HB onderwijs....

BerichtGeplaatst: 28 jan 2018, 17:39 
Volwassene

Haha, wat grappig dat jullie een wake-up wel willen proberen :D .
Hier werkt het nog steeds wonderlijk. Hoe is het tot nu toe bevallen?

Cito's waren hier ook afgelopen week, en ze hadden wat problemen met de computers dus ze hebben ze uiteindelijk maar op papier gemaakt. (wordt hier normaal gesproken op de computer gedaan.) Alleen begrijpend lezen hebben ze 3.0 en die was nog niet als computer versie. Zoon heeft het er niet heel er gover gehad. Hij vertelde alleen dat hij maar 1 fout had op deel 1 van rekenen, maar voor de rest horen we het pas bij het rapport. Bij de vorige school kon je het op de portaal zien. Hier zijn ze helemaal niet van de cijfers, maar ze doen de Cito's wel voor het LVS.

Verder gaat het een beetje af en aan met hem, hij heeft duidelijk nog wel ergens last van, en vorige week zondag was er even een bom ontploft bij mij. toen hebben manlief en de kinderen samen gepraat en een plan opgesteld ( op mijn aangeven) en nu kan ik makkelijk verwijzen naar het plan als hij weer gelijk boos wordt en wegloopt. Dat lijkt ook te helpen. (In plan staat dat hij als hij boos wordt in ieder geval iets moet zeggen, en als dat niet lukt, hij even rustig moet aangeven dat hij even naar zijn kamer ofzo wil. En dat hij als we hem aanspreken ons aan moet kijken, want nu is hij vaak druk met iets bezig dat hij ons niet hoort, en dan wordt hij boos als we hem er weer bij brengen.)

Helaas is het deze laatste paar weekenden druk met scholen bezoeken voor dochter, en hij hoeft niet mee, we hebben het geprobeerd, maar het vind het echt niet fijn. (Alhoewel hij vrijdag wel weer terug kwam, omdat een profielwerkstuk van Natuur en Techniek er toch wel heel gaaf uit zag.) Maar nu gaat er even veel aandacht naar zijn zus. hij krijgt dan wel prive tijd van papa. (Dat is de oplossing die we dan maar gekozen hebben) Dus straks maar weer even veel met hem bezig zijn.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 11:30 
Volwassene

Vanmorgen maar even een appje gewaagd aan de leerkracht van R. en kreeg een geruststellend appje terug.
Hij zou al twee keer mailen dit jaar (rond herfstvakantie en kerstvakantie) maar dat was er niet van gekomen.
Aangezien de tien minuten gesprekken pas in maart zijn en de rapporten pas over 3 weken, vroeg ik hoe hij R. de Cito's had gemaakt.
Ik heb maar weinig inzage in zijn groei wat betreft school...

goed dat je even appt. Mailtje sturen stond al een tijdje op mn lijstje maar is er niet van gekomen.
Excuus. Cito heeft R. supergoed gemaakt, eigenlijk scoort hij nu op alles (hou me even te goede, want ik ben thuis op dit moment) A of A+.
Dat betekent dat hij de overstap naar gr 5 eigenlijk geruisloos heeft gemaakt. We gaan R. in de komende periode in de plusgroepjes zetten.
Als je donderdag of vrijdag om 2 uur even langskomt kan ik je zijn resultaten alvast wel even laten zien. Ook sociaal emotioneel doet hij het goed.
Hij is vrij relaxed, is graag bij V. en J., maar kiest wel zelf zn eigen pad. Kortom een heel mooi rapport

blij mee :)

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 20:20 
Volwassene

wat fijn! :D

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 11:24 
Volwassene

Irisje, ik kan me voorstellen dat je blij (en trots) bent dat hij het zo goed doet na de overstap! Super, vooral ook omdat hij zo te lezen in de klas lekker in zijn vel zit :D . Waar ik me dan wel een beetje zorgen over zou maken is hoe ze dit in de toekomst verder op gaan pakken. Hij is versneld en haalt gelijk weer de hoogste scores en gaat niet langzamer leren... Dus wanneer is het effect van de versnelling 'uitgewerkt'? Ik heb zelf deze zorg namelijk :wink: .

Zoon zei gisteren dat hij nu nieuwsbegrip B maakt. Dat is bedoeld voor groep 7/8. Mijn oudste dochter heeft in groep 5 ook nieuwsbegrip B gekregen, maar daar hebben we destijds echt voor moeten strijden terwijl begrijpend lezen duidelijk (duidelijker dan bij Zoon) haar grote talent is. Midden groep 4 haalde ze M8 scores. Ze zit nu in groep 7 en krijgt nu net, na een jaar zeuren van ons en haarzelf, nieuwsbegrip C. Ze maakte de eerste toets gelijk foutloos. Het is heel erg fijn dat het bij Zoon zo goed wordt opgepakt, en wie weet mede dankzij de strijd die we voor zijn zus moeten leveren, maar ergens steekt het wel. Dochter was ook best wat gepikeerd en zei zelfs 'dat kan helemaal niet, dat jij al nieuwsbegrip B krijgt'.

Ter info hieronder de uitleg over de niveaus:
- Niveau B voor groep 7/8, vmbo bbl/kbl leerjaar 1-2 en mbo niveau 1
• Niveau C voor de betere lezers van groep 8, vmbo bbl/kbl leerjaar 3-4, vmbo g/t leerjaar 1-3, havo/vwo leerjaar 1-2 en mbo niveau 2
• Niveau D voor vmbo t leerjaar 4, havo/vwo leerjaar 3-4 en mbo niveau 3

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 12:32 
Volwassene

Hi Elishug, het is inderdaad zeker fijn en goed om te horen. Zeker als je van zoon zelf vrij weinig hoort.
Het gekke is dat hij zelf altijd alleen het negatieve benoemd. Zoals bij een rekenwedstrijd had zijn maatje gewonnen zegt hij.
Achteraf blijkt dat R. de eerste 4x had gewonnen en de laatste had verloren. Hierdoor krijgen we als ouders soms een vertekend beeld.
Dit is maar een voorbeeld.

Ik heb geen idee welke nieuwsbegrippen R. krijgt. Ik denk gewoon groep 5 niveau.
Ik moet zeggen dat ik ze zelf soms lastig vindt, maar dat ligt meer aan mij dan aan de toetsen. :D
Ik zal eens kijken naar de niveau's..

Dat is natuurlijk vaak zo dat er voor de oudsten meer strijd geleverd moet worden.
Wel heel goed voor je zoon dat hij ze krijgt, dat is superfijn!

Voor de toekomst, geen idee. Nog een keer versnellen is geen optie voor mijn gevoel. Al zou hij niet misstaan in de klas van zijn broer.
Toch wil ik dat echt niet. Basisschool is toch vaak de mooiste tijd, daarna wordt het drukker en komen er ook meer zorgen voor de kids.
Ik zou het niet leuk vinden als hij erdoorheen flitst. Maar dat is persoonlijk.
Zoals de leerkracht zei, gaat hij in plusgroepjes en ik hoop dat hij daar zijn ei kwijt kan.

Hoe sta jij tegenover een tweede versnelling?

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 16:32 
Volwassene

Ik sta er hetzelfde in als jij denk ik. Gevoelsmatig is nog een versnelling echt geen optie. Maar 1,5 jaar geleden vond ik versnellen voor hem ook nog geen optie. Tot het moment kwam dat voor iedereen duidelijk was dat dit voor hem het beste was. En tot nog toe heeft het heel goed uitgepakt voor hem, op alle vlakken. Dus zeg nooit nooit :D . Maar mocht dezelfde situatie zich weer voor gaan doen dan denk ik dat we liever uitwijken naar een hb-school. Voor nu geniet ik er met volle teugen van dat het fijn loopt!

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 22:04 
Volwassene

Citaat:
Basisschool is toch vaak de mooiste tijd, daarna wordt het drukker en komen er ook meer zorgen voor de kids.
Zo hebben mijn kinderen dat niet ervaren. Vooral mijn oudste bloeide op op het VO en kreeg het nog meer naar zijn zin op de universiteit.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 15:35 
Volwassene

Vanwege een eventuele tweede versnelling van de oudste hebben wij inderdaad besloten over te stappen naar voltijd hb. (Iber van vorige school gaf aan nadat zij getetst was,mdat ze dan waarschijnlijk groep 8 ook wel zou overslaan.) nu is daar echt geen sprake van, ook vanwege een rekenhiaat.

Jongste heeft nieuwsbegrip B, en dit kan ik zien omdat ze huiswerk krijgen voor nieuwsbegrip. Oudste had vorig jaar (gr 6) al C, maar daar was eerst nog wat twijfel over, want ze hadden eigenlijk nog nooit D gegeven op school, dus ik ben benieuwd, over dochter dan volgend jaar ook nog C moet doen, dan zou ze drie jaar C doen, maar dat zien we volgend jaar wel weer.

Wij krijgen ook niet altijd de juiste informatie terug van zoon over school. Dus fijn dat je nu wel een korte reactie kreeg Irisje.

Hier zijn de lijntjes met de juffen best kort en er kan ook wel regelmatig een ingelast gesprekje tussendoor.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 16:16 
Volwassene

Ik heb even gekeken en R. heeft nieuwsbegrip niveau A. (Groep 5/6)

Ik heb vandaag de resultaten mogen inzien van zijn leerkracht en het is toch een tikkie anders dan hij zei in het appje. Een prima lijst op zich hoor, maar woordenschat was pas vandaag nagekeken en hierop had hij een B. Dat vind ik zeer netjes tegenover de C die hij in groep 3 had voor woordenschat. Dat was toen de enige cito die geen A+ was op groep 3 niveau. Maar deze telde niet mee in de beslissing voor de versnelling. Nu heeft R. De volgende resultaten:
Rekenen A, Avi A+, DMT A, Spelling A, Woordenschat B, maar voor begrijpend lezen een C.

Zijn leerkracht verwacht hier wel groei bij R. Het is een nieuw onderdeel, zoals voor R. dit jaar vele onderdelen nieuw waren en waar hij zich op moest focussen.
Ik kan zelf een C niet goed rijmen met zijn andere Cito scores, maar ik weet er ook gewoon te weinig van. Zijn leerkracht wilde hem hierin extra gaan uitdagen, waarop ik dan denk.. moet het juist niet wat langzamer? Heb ineens toch vragen, maar ben ook heel positief gestemd en ik denk ook dat R. kan groeien hierin..

Overigens zag ik vandaag een foutloze nieuwsbegrippen. Dat is toch begrijpend lezen?
Het blijven ook momentopnamens. :)

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 16:34 
Volwassene

[quote=Eekhoorntje]

Jongste heeft nieuwsbegrip B, en dit kan ik zien omdat ze huiswerk krijgen voor nieuwsbegrip. Oudste had vorig jaar (gr 6) al C, maar daar was eerst nog wat twijfel over, want ze hadden eigenlijk nog nooit D gegeven op school, dus ik ben benieuwd, over dochter dan volgend jaar ook nog C moet doen, dan zou ze drie jaar C doen, maar dat zien we volgend jaar wel weer.
[/quote]

Dat was het argument van school vorig jaar, als ze in groep 6 al C zou krijgen, dan was de kans groot dat ze ook snel aan D toe zou zijn en dat zouden ze dan speciaal voor haar moeten kopen. En begin van het jaar moest ze zich weer eerst bewijzen door drie keer achter elkaar een ‘goed’ voor de B-toets te halen :roll: . Zo’n kromme redenering.

Irisje, ik zou me op basis van één toets nog geen zorgen maken hoor. Het is ook weer een andere vraagstelling bij Cito. En als hij de normale toetsen goed maakt kan extra uitdaging geen kwaad toch? Woordenschat Cito hebben ze op onze school zelfs geschrapt dit jaar vanwege de onbelangrijkheid :wink: .

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 10:07 
Volwassene

Vanochtend kijkochtend op school en ik heb nu toch wel een ander beeld. Ik keek even in de Snappet en zag dat Zoon ver in het rood stond bij begrijpend lezen. Ik vroeg hoe dat kan: 'omdat ik de teksten nooit lees maar gelijk antwoord geef, dan ben ik snel klaar'. Bij de toetsen leest hij de teksten wel en haalt zo goede cijfers. Verder mocht hij vandaag niet op zijn Snappet werken omdat hij er gisteren alleen maar mee heeft zitten spelen. De meester had zijn werk uitgeprint. En dat gaat tergend langzaam. Hij had gisteren ook al huiswerk mee, een verhaaltje wat hij moet schrijven voor op zijn rapportblad. Dat lukt hem gewoon niet. Hij heeft een half uur gedaan over een regel en wist het echt niet meer. Al met al zie ik weer wat dingen terug uit het verleden. Niet tot werken komen, slechter gedrag in de klas (vorige week is hij ook een keer de klas uitgestuurd) en thuis gedraagt hij zich ook zeurderig/irritant. Tijd voor een goed gesprek. Wat ik nu zie is dat hij niet werkt en toch nog best goede resultaten haalt. Maar dat gaat een keer opbreken natuurlijk, plus dat het doodvermoeiend is om niks te doen in de klas. Misschien is het toch goed om hem eens te laten testen?

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 10:35 
Volwassene

In jouw verhaal herken ik veel van mijn oudste. Niet tot werken komen. Geen verhaal kunnen schrijven. Toch goede cijfers halen.
Laatst zei de juf tegen hem, dat hij beter toetsen maakt dan zijn werk. In ons geval is het absoluut een stuk des-intresse. Hij kan zichzelf moeilijk motiveren.
Wanneer het hem wel intresseert gaat hij als de brandweer.

Wellicht is testen een uitkomst in jullie geval en zeker een goed gesprek op zijn tijd doet wonderen.

Overigens als ik er een Itunes tegenover zet, kan hij het ineens wel, dus... :shock:

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 10:39 
Volwassene

Irisje schreef:
In jouw verhaal herken ik veel van mijn oudste. Niet tot werken komen. Geen verhaal kunnen schrijven. Toch goede cijfers halen.
Laatst zei de juf tegen hem, dat hij beter toetsen maakt dan zijn werk. In ons geval is het absoluut een stuk des-intresse. Hij kan zichzelf moeilijk motiveren.
Wanneer het hem wel intresseert gaat hij als de brandweer.

Wellicht is testen een uitkomst in jullie geval en zeker een goed gesprek op zijn tijd doet wonderen.

Overigens als ik er een Itunes tegenover zet, kan hij het ineens wel, dus... :shock:

Het is niet iets wat uit de lucht komt vallen. Maar waar ik me zorgen om maak is dat hij niet leert leren. Feitelijk fietst hij er doorheen met niks doen en dat al een klas hoger. Dan moet hij zichzelf toch een keer heel hard tegen gaan komen. Hoe zie jij dat Irisje, en wat doet school daaraan? Plus dat het gewoon heel vervelend is om op school je tijd maar uit te zitten zonder iets te doen. (Heel herkenbaar probleem van mezelf, ook in werk.)

Pagina 8 van 10 [ 200 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende