Het is nu 22 aug 2018, 09:09

Pagina 7 van 10 [ 200 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 - 2017/2018
BerichtGeplaatst: 19 dec 2017, 21:12 
Volwassene

Wat heerlijk, ElisHug. Geniet ervan!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2017, 11:06 
Volwassene

ElisHug schreef:
Moi, wat een lastige situatie. Is school zich wel bewust van de noodzaak tot een plan? Het lijkt er zo een beetje op alsof ze het ook niet meer weten... ik zou geloof ik zeker eens met hb onderwijs gaan praten.

Eekhoorntje, klinkt pittig. Wij hebben voor onze oudste ook hulp gehad en dat heeft echt veel goed gedaan! Hopelijk ook bij jullie.

Het voelt een beetje misplaatst om nu te schrijven dat het hier heel goed gaat. Zoon heeft een goede klik met de meester, wordt gezien. En zit (dus) goed in zijn vel! Hij heeft de afgelopen maanden echt veel ontwikkeling laten zien, is zoveel ‘groter’ geworden! Verantwoordelijker en zelfstandiger vooral. Wij zijn echt heel blij met de versnelling. Qua niveau lijkt hij goed te zitten. Wel in het bovenste segment, dus het is vooral opletten dat hij niet weer ineens doorschiet. Al met al is het tot nu toe een heerlijk rustig schooljaar voor mij, met weinig bezoeken aan school. Want ook de oudste gaat goed en de jongste (net twee maanden begonnen) wordt gezien en is blij. Ik weet uit ervaring dat het zomaar ineens om kan slaan dus ik geniet er even lekker van. Fijne feestdagen allemaal!

Klinkt als ons verhaal :D

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2017, 15:48 
Volwassene

Omdat onze oudste creatief hoogbegaafd is, ze leert hapsnap en pikt razendsnel alles op, ik heb weleens gezegd dat ze van de lucht lijkt te leren. 145+. Hoewel ik er eerder niet zo aan wilde, raak ik er steeds meer van overtuigd dat dat toch weer om een andere benadering vraagt. Een HB-school zou er wel open voor moeten staan dat ook zij misschien moeten gaan zoeken naar de juiste inhoud en begeleiding. Ik lees en hoor daar zeer wisselende verhalen over.

Biba schreef:
moi schreef:

Het is een verdrietige, frustrerende situatie zo. We overwegen wel fulltime HB-onderwijs, maar ik vraag me serieus af of ze haar daar wel kunnen bedienen. Dan moet je wel een heel flexibele school treffen, volgens mij. Frustratieniveau bereiken hebben we inderdaad maar uit ons hoofd gezet, de werkperiode vol krijgen met nuttig werk is nu onze eerste prioriteit.

Waarom vraag je je af of ze haar kunnen bedienen?

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 23:43 
Volwassene

Hier op de valreep voor de vakantie nu eindelijk de resultaten van het doortoetsen binnen. Daar zijn ze dus vanaf eind augustus mee bezig geweest he! :shock: Voor spelling zit ze op E7, voor begrijpend lezen is ze ergens in groep 8, rekenen hebben ze niet af kunnen maken omdat kind weigerde nog meer toetsen te doen, maar verwachten ze dat de C's bij E6 zouden komen. Eindelijk, eindelijk, begint de IB'er de omvang van de verveling een klein beetje in beeld te krijgen, eindelijk eindelijk lijken ze te zien wat wij twee jaar geleden al zagen. Een goed gesprek gehad, en goede voornemens voor het nieuwe jaar: betere organisatie (door school) van Levelwerk, zeer sterk (nog meer) compacten van de reguliere taalmethode, veel meer talige uitdaging. Met rekenen gaat het voorlopig goed op de manier waarop ze nu werken (compacten met routeboekje van de methode, Rekentijgers erbij). Ik hoop maar dat ze het werkelijk gaan oppakken, ik blijf de vinger strak aan de pols houden, gesprek inplannen met juf in januari. Ik kijk niet uit naar de tweede helft van het schooljaar, waarin het vorig jaar snel bergafwaarts ging met de motivatie.
Prettige vakantie allemaal!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2018, 10:42 
Volwassene

Jeetje Balou, ik hoop inderdaad dat het school de ogen heeft geopend en ze het goed oppakken.

Vakantie was hier hard nodig en had nog wel langer mogen duren.
Juf is met zwangerschapsverlof en de vervangende juf is een vrolijke vrouw, maar erg rommelig en ze heeft grote moeite met de organisatie en planning. Helaas ook met levelwerk wat al een tijd stil blijkt te liggen, ondanks herhaaldelijk er om vragen door mijn zoon. Daar kunnen we dus weer achteraan.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018, 09:17 
Volwassene

Hier hadden we voor de vakantie een stikchagrijnig kind. Na een gesprek met een goede kennis en daarna met zoon viel het kwartje: hij wil Veel liever taal en rekenen dan al dat kerst geknutsel en 'niks' doen. In de vakantie ging het redelijk, hoewel hij zich ook bij vlagen erg verveelde. En gisteren kwam er een uiterst vrolijk kind uit school. Blij met de structuur en dat hij weer kan rekenen. Ook vanmorgen stond hij vrolijk op. Voor de vakantie zijn ze begonnen met doortoetsen, tzt zullen we wel weer een gesprek krijgen maar dat kan zo pas in februari zijn. Ik ben erg benieuwd. De frustratie en driftbuien thuis nemen wel toe, dat vind ik dan wel zorgelijk.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018, 10:56 
Volwassene

Na twee weken vakantie zijn beide kids weer uitgerust naar school.
Ik ben benieuwd hoe ze het tweede deel van het schooljaar zullen doen.
Oudste in groep 6 behoort nu regelmatig tot de top 5 en dat doet hem erg goed.
Jongste versneld in groep 5 lijkt ook prima te gaan.

Jongste (7 jaar) kreeg wel een soort van angstperiode in de vakantie.
Bang voor IT clowns, babypoppen etc. Enerzijds is hij altijd geintresseerd in dat soort enge
verhalen, maar geestelijk kan hij dat helemaal niet aan liet hij de angst zijn hele leven beheersen.
Hij durfde totaal niet meer alleen te zijn en hing aan mijn benen.
Toen heb ik een soort van therapie met hem bedacht over ontspannen en angsten in een kastje stoppen etc
en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Hij is al minder angstig aan het worden en durfde ook weer in zijn eigen bed te slapen en sliep daar ook lekkerder zei hij.
Dus we zijn wat dat betreft weer goed begonnen sinds de eerste schooldag.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 11:00 
Volwassene

Wij hebben een wonderbaarlijk begin. De kinderen hadden zondag een nieuwe wekker gekregen (wake-up light). En dat doet wonderen voor zoon. Hij is er gelijk uit, kleed zich aan en helpt met het ontbijt klaar zetten en de trommels klaar maken. Ook hebben we een aanvinklijst gemaakt voor het ontbijt en de trommels, zodat ze de avond ervoor al aangeven wat ze willen hebben. Zodat ik eventueel als ik er vroeger uit ben al de trommels kan doen. En dit gaat al drie dagen zo goed. Vanmorgen kreeg mijn man zelfs instructie van zoon hoe het werkte!!

Uit school gaat het nog niet helemaal soepel, maar het hielp niet dat we maandag op de fiets waren (en dat is toch 5 km heen en 5 km terug) en gelijk boodschappen gingen doen, en gisteren ook nog boodschappen gingen doen. Hij si dan denk ik vooral moe en hongerig. En tijdens de vakantie is er te veel lekkers gegeten en dat probeer ik nu drastisch terug te brengen dus ja dan is het niet leuk als je alleen maar groente en fruit mag als je al 1 koekje hebt gehad.

School zelf heeft ook een actie ondernomen om een gedeelte van zijn klas (het gr 5 gedeelte) een paar uur in de week apart te pakken met een meester zodat ze meer uitdaging kunnen krijgen. De precieze invulling weet ik nog niet, maar er blijft beweging in zitten.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2018, 20:47 
Volwassene

nou, wij beginnen nu toch echt wel ons af te vragen wat we zullen gaan moeten. ik had al geschreven dat zoonlief zn frustraties steeds meer toenemen, maar de 'incidenten' waarbij hij zo volledig 'dichtklapt'/ op slot gaat als hij getriggerd wordt in iets wat hij moeilijk vindt (of het nou gaat om een knutselwerkje wat niet wordt zoals hij in gedachten had, of een spel wat moeilijker gaat dan gedacht), komen steeds vaker voor. Hij kan totaal niet buiten zijn eigen denkspoor dan meer denken, wordt zo boos/ verdrietig en zo in paniek. Hij weet gewoon niet waar hij moet gaan beginnen om alles te ordenen. Hoe pak ik iets aan als ik iets niet weet. Vanmiddag dus bij een spelletje (14+ spel volgens de doos, een behoorlijk abstract spel met patroonherkenning, vaker gespeeld, en zowel hij als paps zijn spelletjesfanaten, dus de leeftijdsgrens kun je niet helemaal serieus nemen van dat spel, al is het spel echt wel ingewikkeld voor hem). Hij snapt een kaart niet, vraagt dat dan wel, maar paps wil niet voorzeggen en hem proberen zelf na te denken op welke manier die kaart nuttig voor hem kan zijn. Ik denk dat we een uur bezig geweest zijn voordat het spel afgemaakt kon worden. Hij was zo boos - en onderliggend zo verdrietig en gefrustreerd en in paniek - dat hij het niet weet. Hij vindt dat dus vreselijk (zegt hij ook). Als ik aan hem vraag: maar als je op school iets niet weet, wat doe je dan (om hem zo beetje op weg te helpen). En dan is het antwoord: mama, dat heb ik nooit. Dat klopt deels (bij het gewone werk iig wel). Bij het pluswerk niet, dus dat zeg ik dan ook: maar rekentijgers snapte je ook niet altijd, wat deed je dan. Ja, dan sloeg ik het gewoon over. (en dat klopt ook, vorig jaar werd het amper nagekeken...dus moeilijke dingen liet hij zitten). Dus dat is het probleem. Hij weet doorgaans in de klas altijd alles wel, en als hij het niet weet, dan slaat hij het over (vermijden) of de paniek slaat toe.
Ik ga er dus weer een mail aan school aan wagen, de toetsen zijn bijna allemaal klaar en dan volgt er een gesprek met de juffen en ofwel de IB'er of de juf van de plusklas. Ik hoop dat het snel is. Maar als school niks kan, dan moeten we misschien wel verder gaan zoeken, al heb ik geen idee wat.
Ik hoop maar dat het doortoetsen bevestigt wat wij ook zien...anders weet ik het ook niet meer.
Niet echt een opwekkend verhaal vandaag maar goed...we hopen er maar het beste van. We moeten hem echt gaan helpen, anders dan loopt hij later net zo vast als zn vader (school niet afgemaakt, enorm faalangstig).
Als iemand nog tips heeft...graag!

Loekie

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 07:43 
Volwassene

Heel herkenbaar, Loekie. Hetzelfde verhaal hier. We hebben versnellen aangekaart, maar overwegen ook een overstap naar een andere school. Helaas weet je altijd pas achteraf wat de goede keuzes zijn. Daar word ik momenteel erg gek van :oops:

Laatst bijgewerkt door Maccupid op 15 jan 2018, 10:07, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 08:28 
Volwassene

Hoi maccupid, vervelend dat je het ook herkent. Versnellen vind ik eigenlijk zelf geen optie, omdat hij officieel al versneld is (februarikind, moet dus nog 8 worden en zit in groep 5). Daarbij heeft hij vriendjes in de groep. Qua school zou ik het ook niet zo weten wat dan een goede school voor hem zou zijn. In het stadje verderop zit een school die daar wel een speciale klas voor hem, maar ik vermoed dat hij dan getest moet worden en ik zou niet weten hoe ik de vervoersproblemen zou moeten tackelen. Maar goed, zover is het nog lang niet. Ik heb gisteravond nog een mail naar school uit gedaan dat ik hoop dat we gauw om de tafel kunnen (dat gesprek komt er binnenkort wel). We wachten nog maar even af, maar goed dat doen we al heel lang, we moeten nu wel echt een plan gaan maken.
Is jullie kind wel getest en / of doorgetoetst? En wat vindt school ervan?

Loek

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 10:27 
Volwassene

@ Loekie: hij krijgt volgende week een begaafdheidsonderzoek (extern). Vorig jaar is sprake geweest van doortoetsen, dat zou dit schooljaar gebeuren, maar zijn huidige juffen geven aan dat ze gewoon voor ieder blok voortoetsen. Nu had ik de cito's opgevraagd voor het onderzoek en toen bleek dat vorig jaar op een onderdeel wel de getoetst te zijn tot E6 (nog steeds I). Op school werken ze ook met Squla, staat ook op zijn taak, en daar doet hij de groep 8 opgaven van (staat ook zo op die taakbrief...). Volgens mij geen twijfel over een voorsprong, dus. Toen we aankaartten dat een jaar versnellen misschien een optie zou kunnen zijn, wilde juf daar over nadenken, omdat ze vreesde dat hij dan toch weer snel voor zou lopen.

Ik vind het lastig, wel of niet versnellen, wel of niet van school wisselen. Bij versnellen komt hij bij zijn zus in de klas en dat is ook de reden dat we het niet eerder aangegeven hebben. Dochter geeft echter aan dat niet erg te vinden. Vervelender is misschien dat de groep 7/8 combi waar ze dan volgend jaar in zouden komen een niet al te gezellige dynamiek heeft. Bovendien is de meester, die ze dan krijgen, erg van de oude stempel en sluit dat niet zo aan bij onze kids.

School wisselen vind ik vrij heftig. Vanwege de sluiting van hun eerste school hebben ze al een keer moeten wisselen en dat viel met name bij Zoon niet mee. HB onderwijs is bovendien op 28 km afstand, dus ook aan de logistieke kant zou dat uitdagingen opleveren. Dichterbij is wel een school met meer aandacht voor HB (o.a. een dagdeel in de week plusklas), maar ik ben een beetje bang dat dat ook gewoon weer mooier in de beleidsstukken staat, dan dat het echt in de uitvoer terug te vinden is....

Blèh, keuzes :bonk:

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 10:50 
Volwassene

Ja lastige keuzes zeg. Wel fijn dat er een onderzoek gepland staat en er dan hopelijk duidelijkheid komt. Wij zijn nog niet zo ver dat we dat willen, maar ik zeg niet dat het nooit zal gebeuren. tot voor kort hadden we gewoon wel een vrolijk mannetje, maar de issues worden nu wel steeds erger, dus we moeten wat. Ik hoop binnen een paar weken te weten of hij idd voorloopt (eis voor de plusklas is een jaar voorlopen met een 1, dus dat zal dan hetzelfde zijn, namelijk een 1 score op minimaal midden 6). Ik ben benieuwd of hij dat haalt. rekenen zal haast wel, of taal en spelling ook zo zijn, dat is dan eerder de vraag.
afhankelijk van wat er uitkomt, moeten we verder een plan gaan maken. Ik ben benieuwd waar school mee komt
School wisselen zou ik ook niet zo fijn vinden idd vanwege de vriendjes in de klas, maar als het nodig is, moeten we verder kijken. En versnellen is dus niet echt een optie voor ons, tenzij school dat erg nodig vindt. Maar ik denk dat ze daar niet mee komen. In dat geval zal het voor zijn zus (ook uit 2007, net als jouw dochter, nu in groep 7) wel een dingetje zijn (want bijna 3 jaar jonger, en nu 2 groepen lager...1 groep lager vindt ze echt niet leuk). maar ze komen niet bij elkaar in de klas, dat zou ik ook niet willen.

En ja, hoe kom je er achter of iets alleen op 'papier' goed zit, of dat het ook echt zo is. Lastig, lastig.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 08:58 
Volwassene

Wat een dilemma's weer hier. Maccupid, lastig dat aan alle opties haken en ogen zitten. Kon je maar een blik in de toekomst werken he? Wel fijn dat je met het begaafdheidsonderzoek wat 'feiten' krijgt, dat maakt kiezen misschien iets makkelijker?

Loekie, zo te lezen moeten jullie inderdaad iets. Waarom niet toch een onderzoek? Ik vond dat bij mijn oudste echt verhelderend. En doortoetsen op school lijkt me toch ook een goed plan. Bij zoon hebben ze dat vorig jaar gedaan, daarna was heel duidelijk dat versnellen de beste optie was voor hem. Hopelijk werkt school een beetje mee.

Hier gaat het nog steeds goed. Een vrolijk ventje, zit goed op zijn plek in de klas. Maar ik zie toch alweer beren. Hij vindt met name rekenen echt heel makkelijk. Hij vond de Cito bijna lachwekkend simpel zei hij. Dus óf hij heeft hem echt heel goed gemaakt, óf hij heeft juist veel fout omdat hij te snel is gegaan. We gaan het zien. Eind vorig jaar haalde hij ook hoge I scores op de cito's, als die lijn nu doorzet denk ik dat we toch weer aan de bak moeten. Vooral omdat hij zelf aangeeft dat het makkelijk is. Dan moet er wel een plan komen denk ik, vooral omdat nog een keer versnellen gewoon geen optie. is. Qua vaardigheden heeft hij dan wel weer genoeg te leren, hoewel hij daarmee in deze klas echt een veel vooruitgang heeft laten zien!

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 09:33 
Volwassene

Wat een vervelende situatie Maccupid. Dat kan je je nachtrust flink kosten, al die kopzorgen.
Ik hoop dat jullie snel de juiste oplossing hebben gevonden.

Hier weet ik het niet zo goed. Ze moeten vanaf nu tafeltoetsen doen (alle tafelks door elkaar) en van de 100 had R. er maar 28 ingevuld in de 8 minuten.
Wel op 1 na allemaal goed, maar geen tempo erin nog. Ik hoop dat die snelheid nog wel groeit.

Ook had hij van de week spelling huiswerk mee. Niet afgemaakt in de les.
Thuis doet hij er 3 minuten over, dus vraag me erg af waarom :?:
En toen viel mij ineens op dat hij schreef met een rechtshandige Stabilo.
Ik was compleet verbaasd. We zijn een half jaar verder bijna en niemand die het opgevallen is dat hij met een verkeerde Stabilo schrijft.
Hier heb ik wat van gezegd op school. Ze zouden een linkshandige regelen, maar dat heb ik zelf gedaan en maandag had hij de juiste mee naar school.
R. zelf wist dat hij de verkeerde had, maar nooit iets over gezegd. :shock:
Hij is blij met de goede nu en wellicht helpt het in tempo en netheid.

Ik had ook een mail gestuurd tegen de kerstvakantie, maar geen reactie op gehad.
Ik heb de mail nog herhaald op een appje, maar meer dan behalve "ik ga je vanmiddag een antwoord op je mail sturen"
heb ik niet gehad.

Tegen de herfstvakantie had ik ook al een mailtje gestuurd met de vraag een kleine update over R. Toen ook geen antwoord gehad.
Terwijl op het 10 minuten gesprek werd gevraagd of ik altijd mijn vragen wilde mailen.... :(

Persoonlijk vind ik een versnelling best een bijzondere stap, waar ik graag heel af en toe wat extra info zou willen ontvangen van school, maar helaas.
Dat valt me dit jaar erg tegen.

Oudste had vorig jaar deze leerkracht en toen was ik ontzettend tevreden. Dit jaar is dat anders.
Hij is ook vader geworden en ze hebben nu continueroosters.
Misschien dat het daaraan ligt.

Toch een beetje teleurgesteld, maar misschien is geen bericht wel goed bericht.
We moeten wel positief blijven :)

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 10:11 
Volwassene

Hoi elishug

Ja we moeten wat en misschien komen we tzt idd op testen uit. Maar het lijkt me wel goed om nu eerst maar de gegevens van het doortoetsen af te wachten, die kunnen elk moment komen.

Loek

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 21:23 
Volwassene

Oh, Irisje, dat vind ik altijd zo ingewikkeld als er niet gereageerd wordt. Want hoe lang wacht je voor je een reminder stuurt of juf vraagt of ze nog even naar je mail wil kijken? Dat de juffen parttime werken helpt dan ook niet. Hier wisselt het ontzettend hoe snel ze zijn.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 10:40 
Volwassene

Irisje, wat vervelend dat je geen antwoord krijgt en dat met die pen was ook niet handig van school.
Bij ons werkte voor tempotoetsen dit gratis programma www.bigbrainz.com voor op de p.c. of laptop goed, voor beide kinderen gebruikt. Heel handig voor snelle denkers die anders de tafels of sommen in hun hoofd uit gaan rekenen, want met dit spel heb je daar geen tijd voor. Bam, je moet binnen een paar seconden antwoorden.
De kinderen vinden het sowieso wel een leuk spel.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 11:30 
Volwassene

Dank je wel voor de tip Joza. Ik daar eens naar kijken, heel fijn!

BerichtGeplaatst: 19 jan 2018, 20:36 
Volwassene

We hebben volgende week vrijdag gesprek nav alle toetsen. Zoon vertelde ook nog dat ze een vragenlijst hadden ingevuld vandaag. We zijn erg benieuwd.

Loekie

Pagina 7 van 10 [ 200 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende