Het is nu 16 nov 2018, 14:55

Pagina 1 van 10 [ 200 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 5 - 2017/2018
BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 19:51 
Volwassene

Over een week begint voor ons het schooljaar; tijd voor een schone lei :D

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 5 - 2017/2018
BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 21:09 
Volwassene

Hier ook! Ik heb het gevoel weer aan het begin van de cyclus te staan: vol goede moed, we gaan weer met school praten, wat is er nodig, wat gaat er dit jaar ingezet worden, dan gaat het vast beter dit jaar.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 07:22 
Volwassene

Hier ook volgende week weer van start. Gup is vorig jaar over gestapt naar hb school en daarna nog versneld naar groep 4. Ik heb het idee dat hij op zijn plek zit nu, dus ik hoop op een rustig jaar.

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 19 aug 2017, 11:41 
Volwassene

Hier ook in de startblokken (not...) voor het nieuwe schooljaar. Jongste komt in een klas die voor 75% nieuw voor haar is (combiklas). Ze moet altijd wel even wennen aan nieuwe situaties dus ik ben zeer benieuwd. Verder heeft ze heel veel zin in de bovenbouw en heeft al een aantal keer uitgesproken dat ze hoopt eindelijk eens iets te gaan leren. Ik hoop dat dat niet te zeer tegenvalt.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2017, 06:34 
Volwassene

Wij beginnen ook weer volgende week. Drie weken geleden verhuisd, maar we zitten nog in de bende. Maar geen uur meer rijden om op school te komen. Bij lekker weer op de fiets! We hebben vrijdag al een keer proef gefietst. Super makkelijke route, de hele tijd rechtdoor, tunneltjes, en een klein stukje waar ook auto's (en koeien!!) kunnen rijden.

Zoon heeft nog niet echt zin, zegt hij. Maar hij wil heel graag zijn vriendjes weer zien. Een jongetje van groep 5 zit in de andere combi dat vind hij jammer en een vriendje zit in groep 4, dus ook niet in zijn klas. Maar ze ziullen elkaar vast genoeg zien.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2017, 09:12 
Volwassene

O ja, groep 5 is bovenbouw, onze oudste zit op montesoori-onderwijs en daar heet het middenbouw :lol:.

Ik voel me hetzelfde als Baloo: vol goede moed beginnen. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Onze oudste is versneld, maar zit dus nog in dezelfde combiklas (groep 3-4-5) gelukkig. Die vindt verandering ook moeilijk. Maandag weer beginnen, ben benieuwd!

BerichtGeplaatst: 20 aug 2017, 09:12 
Volwassene

O ja, groep 5 is bovenbouw, onze oudste zit op montesoori-onderwijs en daar heet het middenbouw :lol:.

Ik voel me hetzelfde als Baloo: vol goede moed beginnen. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Onze oudste is versneld, maar zit dus nog in dezelfde combiklas (groep 3-4-5) gelukkig. Die vindt verandering ook moeilijk. Maandag weer beginnen, ben benieuwd!

BerichtGeplaatst: 20 aug 2017, 21:32 
Volwassene

Mijn zoon was zei begin deze week spontaan door de telefoon (hij was uit logeren): ' Ik heb zo'n zin om maandag naar groep 5 te gaan!' Ik zei dat ik het leuk vond dat te horen en vroeg wat er specifiek was dat maakte dat hij er zin in had? 'Gewoon, een nieuw jaar, een nieuwe juf, een nieuwe groep, moeilijkere dingen leren.' Mijn zoon heeft duidelijk geen moeite met veranderingen :D En dat terwijl hij vorige jaar een schoolwissel en bso-wissel na een verhuizing heeft meegemaakt. Toen vond hij de verhuizing geweldig en kon hij ook niet wachten tot hij naar de nieuwe school en bso mocht.

Ik heb voor de zekerheid verduidelijkt dat hij wel in een nieuwe 'groep' cq lokaal komt met een nieuwe juf, maar dat het wel dezelfde kinderen zijn. Het is voor hem de eerste keer dat de groepssamenstelling (vrijwel) hetzelfde blijft.
Hij heeft gelukkig wel enkele vriend(innet)jes in deze groep, heeft ook gespeeld in de vakantie met klasgenoten en heeft al een uitnodiging voor een partijtje.

Overigens wel goed dat hij geen moeite heeft met veranderingen, hij heeft over 3 weken De Test (weet hij zelf nog niet) en los van wat de uitslag zal zijn, ik betwijfel of huidige school voldoende kan/wil aanpassen en uitdagen. Dus op naar het startgesprek...

BerichtGeplaatst: 20 aug 2017, 21:41 
Volwassene

Meld. Met tegenzin helaas.

Zoon heeft zelf geen zin. Op zich wel om naar school te gaan, maar niet om te moeten werken. Hij gaat nu ook fysiek naar de bovenbouw, andere ingang met een trap naar boven. Afgelopen jaar is hij versneld (3 en 4 in één jaar) maar toen bleef hij fysiek in dezelfde klas. Morgen komt de échte verandering. Ik zal mijn verstrooide lieve knulletje ook meer los moeten laten, en dat doet best een beetje pijn aan mijn moederhart :( .

Daarnaast zie ik als een berg op tegen alle schoolse verplichtingen, clubjes en dergelijke. En weer overal achteraan moeten. Zoon komt bij een jonge meester, en ik heb eerlijk gezegd nog niet bepaald vertrouwen. Zucht. Ik moet de goede moed nog maar even gaan zoeken voor morgenochtend vrees ik....

BerichtGeplaatst: 20 aug 2017, 22:06 
Volwassene

Hopelijk lezen we hier morgenavond allemaal opgeluchte 'het viel mee en ging goed' verhalen :kleeblatt:

BerichtGeplaatst: 21 aug 2017, 06:08 
Volwassene

Wij mogen (gelukkig) nog 2 weken. Onze oudste heeft het nog geen moment gehad over school. Is lekker aan het spelen en pakt boeken/leerstof wanneer het haar uitkomt. Ze is zoveel ontspannener en zichzelf de laatste weken.

Succes vandaag!

BerichtGeplaatst: 21 aug 2017, 08:13 
Volwassene

Zo, eerste ritje naar school op de fiets zit er op. Ging supergoed, lekker op tijd op school. Zoonlief ging zonder problemen de klas in en zijn spulletjes wegzetten enzo. Wat een verschil met de eerste maand vorig jaar. Maar ja, toen was het een nieuwe school. Nu alleen een nieuwe juf, lokaal en combi.

Ben benieuwd naar vanmiddag!

BerichtGeplaatst: 21 aug 2017, 09:10 
Volwassene

Hier ging het ook goed. Met dochter althans :wink:. Ze had er zin in, in haar laatje lagen een nieuwe gum en een nieuw potlood en ze zit aan een fijn tafelgroepje.

Ik werd heel emotioneel toen ik de school uit liep, merkte ik. Iedereen vrolijke verhalen over de vakantie en ik merk dat ik me al bij voorbaat schrap zet voor weer een schooljaar. Heel erg lastig. Ik heb mezelf thuis even de tijd gegeven om het goed te voelen en ben nu weer aan de slag. Ik blijf op mijn hoede, jammer is dat.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2017, 11:19 
Volwassene

Ja, nu zit nu de eerste helft van de basisschooltijd er op. Prima, hebben we dat tenminste gehad, met flinke ups en downs.

Hij had totaal geen zin in school. Ik had de begintijd verkeerd begrepen, we kwamen daardoor een uur te laat. Nou, hij was toch blij, vooral omdat hij het kringgesprek met vakantieverhalen had gemist.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2017, 19:46 
Volwassene

dat schrap zetten en op je hoede zijn voor komend jaar, heel herkenbaar! En ook de tegenzin tegen alle evenementen en wat daarvoor georganiseerd en gedaan moet worden door ouders. Er gebeurt in NL megaveel leuks op school, maar er wordt ook megaveel beroep gedaan op de ouders. Van mij mag dat beiden wel minder.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2017, 07:29 
Volwassene

moi schreef:
Hier ging het ook goed. Met dochter althans :wink:. Ze had er zin in, in haar laatje lagen een nieuwe gum en een nieuw potlood en ze zit aan een fijn tafelgroepje.

Ik werd heel emotioneel toen ik de school uit liep, merkte ik. Iedereen vrolijke verhalen over de vakantie en ik merk dat ik me al bij voorbaat schrap zet voor weer een schooljaar. Heel erg lastig. Ik heb mezelf thuis even de tijd gegeven om het goed te voelen en ben nu weer aan de slag. Ik blijf op mijn hoede, jammer is dat.

Ik heb precies hetzelfde gevoel.

Gisteren ging best goed. Zoon liep blij de klas in, begon gelijk te praten met klasgenootjes. En was helemaal gelukkig met de tablet waarmee ze dit schooljaar gaan werken. Hij moest ook gelijk naar de BSO, en dan dus ook naar de bovenbouw groep terwijl veel vriendjes (waaronder zijn beste vriendjes) nog in de onderbouw zitten. Ik vroeg aan de BSO juf hoe het ging en ze zei dat hij prima in de groep past, dat hij vrolijk was en goed meedeed. Toen ik het aan Zoon vroeg was hij nors en zei hij dat hij niet naar zijn vriendjes beneden had gemogen. Zucht. Voor de vakantie heb ik overleg gehad met de BSO en toen zeiden ze dat hij in principe zelf mocht kiezen, maar dat hij wel steeds bij de bovenbouw zou beginnen. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, de meester die er gisteren ook stond zei tegen Zoon: nu is dit je groep, en niet beneden. Dat was dus niet zo'n fijne afsluiter.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2017, 19:16 
Volwassene

Zo de eerste dus al weer gestart.

Hier nog week vakantie, maandag zo ver.
ik kijk er naar uit. Vakantie is veel te lang hier. Zl heeft erg veel zin. Eindelijk naar fulltime HB afdeling en bovenbouw. Afgelopen februari al in gr 5 begonnen maar toch in onderbouw gebleven. Hij start nu 2de helft groep 5.

Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.

Eekhoorntje heerlijk he met de fiets naar school. Wij zijn vorige zomer vakantie naar buurt school verhuisd. Bevalt nog steeds goed.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2017, 20:13 
Volwassene

Baloo schreef:
dat schrap zetten en op je hoede zijn voor komend jaar, heel herkenbaar! En ook de tegenzin tegen alle evenementen en wat daarvoor georganiseerd en gedaan moet worden door ouders. Er gebeurt in NL megaveel leuks op school, maar er wordt ook megaveel beroep gedaan op de ouders. Van mij mag dat beiden wel minder.

Ja, mijn kinderen zitten nu op een jenaplanschool, staat bekend om veel ouderparticipatie. Nou, het is ook best veel, maar minder dan de reguliere basisschool waar ze eerst zaten.
En per kind verschilt het ook of ze dat ook leuk vinden, mijn dochter vindt het super leuk, van mijn zoon hoeft het allemaal niet, in de meeste gevallen slaat hij al die dingen het liefst over.

De eerste week viel mee op school. Wel saai, omdat ze dingen gingen herhalen en de meeste kinderen weer aan het schoolritme moeten wennen en ze daarom wat minder werken.
En een keer 's avonds nog heel boos geworden om niets, denk toch weer even wennen.
In ieder geval heeft hij alleen de eerste dag gezegd dat hij niet naar school wou, daarna niet meer en ging hij zonder commentaar mee.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 07:19 
Volwassene

Hoi allemaal, ik kom ook meeschrijven hier. Vanaf volgende week start mijn jongste in groep 4/5 en gaat meedraaien in groep 5. Hij slaat dan in principe groep 4 over als alles goed gaat.

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 08:29 
Volwassene

Spannend Irisje! Wel heel fijn dat hij in een groep 4/5 zit.

Oeh, ik heb een boos jongetje. Hij wil niet. En ik kom er niet zo goed achter waar het hem nou precies in zit. Het moeten, zo net na de vakantie (daar heb ik zelf ook last van), de stof, de klas.... Mijn oudste kan altijd precies vertellen wat er aan de hand is, maar wat dat betreft is Zoon een echte man. Hij doet vooral boos.

Pagina 1 van 10 [ 200 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende