Het is nu 19 dec 2018, 04:32

Pagina 5 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 09:07 
Volwassene

wat een heerlijk, fijn nieuws!

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 09:49 
Volwassene

Wat fijn Rozemarijntje!

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 17:26 
Volwassene

Wat fijn, Rozemarijntje!

Geen ervaring met een plusklas in het Engels, wel ervaring met TPO, maar dat heeft, denk ik, toch een ander 'effect'...

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 11:38 
Volwassene

Hier geen ervaring met Engels, wel krijgt mijn dochter Spaans in de interne plusklas en dan wordt ook alleen maar Spaans gesproken. Ik kan me daar niet zo goed een voorstelling bij maken maar goed, zo werkt het kennelijk.

Wat weten jullie allemaal veel over het cognitieve gedeelte van school. Dus of de tafels alweer geoefend zijn en zo. Mijn kinderen vertellen best veel over school maar ik hoor NIETS van ze over wat ze inhoudelijk leren. Hier ook geen startgesprekken vanuit school, alleen een algemene informatieavond, en pas in november de eerste gesprekken. De meester is gelukkig heel benaderbaar, en (nog gelukkiger) er is geen aanleiding om met hem te gaan praten. Oudste zit goed op haar plek.

De klas (nieuwe combiklas) zit wel in de groepsvorming-fase en dat is onrustig voor haar. Ze is altijd erg gefocust op onderlinge relaties en is gevoelig voor sfeer. Er is vooral veel meidengedoe. Juist omdat oudste goed in de groep ligt en met bijna alle meiden bevriend is, krijgt ze er van alles van mee en voelt ze zich steeds verscheurd. Ze lijkt het zich haast meer aan te trekken dan de meiden die daadwerkelijk conflicten hebben...Gisteren speelde ze eindelijk weer eens met haar enige jongensvriendje en daar kwam ze echt verkwikt van terug. Even geen drama en meidenvenijn.

De meester is dezelfde als vorig jaar en ik heb veel vertrouwen in hem. Ik heb het gevoel dat onze focus dit jaar meer zal liggen op ons andere kind in groep 5.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 16:44 
Volwassene

Plusklas in het engels hebben we hier ook niet. Hier ook spaans als vak. Ik denk dat het een leuke toevoeging kan zijn mits er correct engels gesproken wordt door de aanbieders. Maar ze willen graag engels leren op deze leeftijd dus waarom niet.

Inde hier horen wij ook niets van school tenzij je een gesprek aanvraagt. Ons start gesprek was ook omdat wij die hebben aangevraagd eind vorig jaar. Hoor hier nooit uitslagen van schooltoetsen, dictees of wat dan ook. Jammer want dan kan je ook niet zien of ze vooruit gaan.

Ik heb hier wel echt het idee dat het heel goed gaat bij mijn dochter. Ze oogt zo veel minder verveeld dan vorige jaren. Ze geeft ook nog steeds aan dat de juf leuk is. En dat na toch al 4 weken school te hebben gehad. Ik zou het zo fijn vinden als dit jaar de cijfers wat omhoog gaan, zodat ze wat meer vertrouwen in haar eigen kunnen krijgt. Durf er nog niet echt op te hopen, maar het zou wel leuk zijn.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2017, 20:24 
Volwassene

Met I gaat het ook nog steeds best goed. Ben veel bezig geweest met L met start VO, erg leuk maar ze heeft veel hulp nodig met planning en huiswerk. Volgende week heeft I een studiedag dus ga dan lekker een ochtend wat speciaal met haar doen

BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 06:09 
Volwassene

Helaas blijkt Dochter na twee weken toch weer overprikkeld en is ze weer flauwgevallen in de klas :( . De dynamiek in deze groep 5/6 is veel rustiger dan die van vorig jaar, dus ik vermoed dat het toch de druk is van het taakwerk/presteren op school oid. Eerste gesprek met juf staat weer gepland :roll:

BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 20:08 
Volwassene

Oh wat naar zeg. wat balen dat het dan toch zo veel blijkt.
Wat vind ze zelf van het flauwvallen? maakt het haar angstig of valt het wel mee?

en uiteraard genoeg om over te praten op school lijkt me, hoop dat ze je horen en met je mee denken.

en mamli, is ook wel logisch hoor dat ze actief hulp nodig hebben bij die opstart.. het is ineens best veel als ze gewend zijn alles maar te kunnen! hier een hele vwo klas op zijn gat zien gaan bij mdidelste in de eerste. inmiddels in 4 vwo kunnen ze het echt zelf :)
eerder al ergens halverwege de eerste ging het wat meer van zelf bij bijna alle kids.

en ik kan me voorstellen dat je zo'n studie dag dan even extra benut.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 20:28 
Volwassene

Ze raakt vooral nog meer vertrouwen in zichzelf kwijt, Elora. En voelt zich meer een buitenbeentje. Ik heb er maar een apart topic over geopend, hoop dat iemand er misschien ervaring mee heeft (alhoewel, voor jullie hoop ik natuurlijk dat je er juist geen ervaring mee hebt) en wie, weet de gouden tip. Maar iedere tip is welkom!

BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 20:34 
Volwassene

Ik heb, gelukkig, geen ervaring met flauwvallen. Wel veel lichamelijke klachten gezien uit overprikkeling. Dochter heeft oogmigraine waarvan het ziekenhuis zegt dat het ook met overprikkeling te maken heeft. Zelfde concept, andere klacht dus.
Oogmigraine is als kind wel wat makkelijker te verbergen dan flauwvallen. Kan me voorstlelen dat het voor je dochter erg lastig is.

Als die dag vrij goed werkte zou ik zeker kijken naar momenten om uit de prikkels weg te komen!
wellicht werken met muziek op? sommige intelligente kids doen toch liever 2 dingen tegelijk en verwerken info prima met lekkere muziek op.

een goude tip heb ik niet, maar kan me voorstellen dat het heel rot voelt voor je dochter, zeker als ze er geen controle over heeft.
Jammer dat de ritalin dit ook niet oplost.

Is er goed uitgezocht of ze last heeft van interne of externe prikkels etc? Soms werkt ritalin niet heel optimaal als je je ook vanuti binnen overprikkeld. (wat hooggevoelige kinderen zeker kunnen doen)
Een (ECHT GOEDE) si therapeut kan met jullie heel goed kijken naar welke prikkels wat oproepen, en welke je juist moet laten zijn en welke prikkels je moet afnemen.

zomaar wat gedachtes want ik hoop echt dat jullie hierop een oplossing vinden. niets zo vervelend als lichamelijke klachten.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2017, 08:07 
Volwassene

Maccupid, wat naar zeg. Ik hoop dat je topic wat tips oplevert.

Wat betreft de brugklas en opstarten. Ik weet nog van mezelf dat ik daar heel erg de mist mee inging. Was echt wennen! Dus ik kan begrijpen dat veel kinderen dit hebben. Alleen bij mij kwam het nooit meer echt goed met plannen. Helemaal niet toen ik in de tweede fase terecht kwam. ;)

Met oudste gaat het goed. Geeft steeds duidelijker aan wat te gemakkelijk voor haar is en voelt zich op haar plek in de klas. School doet ook actief iets met de dingen die oudste aangeeft. Gister ging ze uit zichzelf aan haar huiswerk thuis. :shock:

BerichtGeplaatst: 22 sep 2017, 19:42 
Volwassene

Wat erg Maccupid. Vermoedelijk geen hyperventilatie?

BerichtGeplaatst: 22 sep 2017, 19:44 
Volwassene

I had vandaag meisjes groep bij de coach, ging veel beter.
Nu op zoek naar iemand voor primitieve reflexen, dat is duidelijk een probleem

BerichtGeplaatst: 24 sep 2017, 20:13 
Volwassene

Nee, MamLI, geen hyperventilatie. In het ziekenhuis heeft ook een fysiotherapeut met haar gewerkt om te kijken naar haar ademhaling in verschillende omstandigheden en daar was niets afwijkends aan.

Bij mijn dochter is ook net met een therapeute aan de slag met primaire reflexen. Ik had er nog nooit van gehoord tot dit forum, maar hoop erg dat het iets oplevert. Hopelijk vinden jullie snel een geschikte therapeut.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2017, 08:38 
Volwassene

Ik lees dit wel vaker op verschillende hb groepen, ben wel benieuwd maar die primitieve reflexen en wat daar dan precies mee moet gebeuren.

Hier gaat alles nog steeds erg goed met oudste. Ze heeft tijdens het laatste bezoek aan de orthopedagoge aangegeven dat ze graag met koptelefoon wil werken en dat wordt dan ook gerealiseerd. Ze gaan ook het structurele verrijkingsprogramma nog evalueren om te zien of het niveau aansluit.
Het huiswerk dat ze zelf regelt is tot nu toe elke keer op tijd af en ik geloof dat zelfs de tafeltoets dit keer is gehaald. Ze had daar niet voor geleerd omdat ze dacht dat het niet nodig was. Na 2x een onvoldoende heb ik haar elke dag 10 min aan het werk gezet en dat heeft geholpen.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2017, 10:26 
Volwassene

Ben aan het bijlezen vanaf begin september. ik reageer gewoon even op wat ik tegen kom ;)
Rozemarijntje schreef:
Hoe zit dat bij jullie kinderen? Hebben die de tafels allemaal volledig geautomatiseerd?

Nee, J heeft ze ook nog niet. Dat merk ik ook bij de moeite die ze heeft met delen. We zijn nu (bijna) elke avond aan het oefenen, één tafel per week. We zijn nu bij 7 en die ging eigenlijk al best vlot. Ook goed voor haar geheugen denk ik.
Rozemarijntje schreef:
De meester vertelde dat ze vaak eigen strategieën heeft om sommen op te lossen en bij het juiste antwoord te komen
. yep, herkenbaar. Heb jij al gehoord hoe ze dat aan gaan pakken om de 'goede' (of liever, handigere) strategieen te gaan gebruiken? bij ons zal dat nog een uitdaging worden.

Elora schreef:
Vandaag trakteert ze op school, omdat ze eindleijk ook 9 wordt :) zoals zo veel van haar klasgenootjes. sommige zijn al 10.
Dee85 schreef:
Oudste wordt volgende maand 9. Een maand later wordt de eerste klasgenoot 10 jaar.

Oeps... J is in augustus net 8 geworden... Even een reminder voor mezelf. Ik geloof dat bij haar in de klas de kinderen verder ook 9-10 zijn. Wel fijn dat het een combi-klas is met 5. Hebben jullie kinderen last van die leeftijdsverschillen?

@Dee85, ik moest wel lachen om het terugschreeuwen van je dochter en dan ook tegen je zegt 'ik durfde dat'. Hartstikke goed haha

@maccupid: wow, 12 kinderen? wat lijkt me dat fijn! Ook mooi om te zien dat je kind zichzelf zo leert kennen al, toch? dat ze zelf dingetjes gaat uitproberen als ze zich druk voelt. Zo belangrijk om jezelf een beetje te leren kennen en te weten hoe je met jezelf moet omgaan.
@maccupid2 oeps, flauwvallen :( . dat lijkt me heftig voor je kind. geen ervaring mee, maar veel sterkte en ik hoop dat jullie iets vinden.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2017, 10:35 
Volwassene

Ook even kort over J. Ik merk aan haar dat ze nog niet helemaal lekker in haar vel zit nu in groep 6. Misschien is het wennen aan het 'aan de bak moeten', en uit haar hangmatje komen. Ze vindt het niet zo leuk dat ze niet meer de beste van de klas is en heeft daar een soort kleine identiteitscrisis door. Aan de andere kant vindt ze dingen ook juist heel erg leuk, zoals woordbenoemen. En ze is ineens zonder angst bezig gegaan met haar spreekbeurt voorbereiden (haar eerste op school)! Vorig jaar mocht ze in groep 4 een spreekbeurt doen (ter verrijking), maar toen was ze nog panisch. Nu is ze gister gewoon begonnen (met powerpoint :shock: ). Wel een beetje hulp nodig met het programma, maar ze was echt lekker bezig met plaatjes zoeken op internet en zelfs nieuwe dingen leren, waar ze er eerder van overtuigd was dat ze álles al wist over konijnen :mrgreen:
Wat mij er toe brengt: Al zoekende kwam ze op konijnen als proefdieren met hele akelige plaatjes :( . We hebben het er even over gehad en ik verwacht dat ze met nog wel meer vragen komt. maar ik had dit eigenlijk nog niet zo ineens voor haar neus willen hebben... laat staan andere plaatjes wanneer ze een spreekbeurt over poesjes gaat houden :wink:

Hoe gaan jullie om met zoeken op internet? hebben jullie een soort kindvriendelijke zoekmachine? of een eigen kinderaccount met parental supervision of zo? mijn provider (xs4all) doet hier niet aan, en uiteindelijk zou ik haar ook vrij hierin willen laten. maar nu ze 8 is, hoeft dat voor mij niet zomaar allemaal onverwachts op haar bordje te komen.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2017, 14:18 
Volwassene

@yolala: Mijn J. is ook nog maar 8. Wel een paar maanden eerder geworden dan jouw J. In haar klas zit nog een jongen die volgend jaar pas 9 wordt, de rest is het al of wordt het dit jaar. Geen idee of er in haar klas ook al kinderen 10 zijn, in haar vorige klas wel twee. Dochterlief heeft geen last van de leeftijdsverschillen, één van de tienjarigen uit de andere klas is één van haar beste vriendinnen en ze trekt ook graag met kinderen uit een klas hoger op. Zelf heb ik er soms wel 'moeite' mee, maar dat komt ook omdat het nogal een dromertje is en dat vind ik soms wel lasting combineerbaar met kinderen van 9 of 10 die veel vrijheid krijgen en bv. 's avonds nog alleen door de wijk mogen fietsen (vind ik sowieso niet nodig, maar los daarvan ;)).

BerichtGeplaatst: 03 okt 2017, 14:28 
Volwassene

yolalala schreef:
Hoe gaan jullie om met zoeken op internet? hebben jullie een soort kindvriendelijke zoekmachine? of een eigen kinderaccount met parental supervision of zo? mijn provider (xs4all) doet hier niet aan, en uiteindelijk zou ik haar ook vrij hierin willen laten. maar nu ze 8 is, hoeft dat voor mij niet zomaar allemaal onverwachts op haar bordje te komen.

Thuis mag ze alleen zoeken op dingen die ze vooraf aan ons gevraagd heeft, zodat wij haar zoekterm aan kunnen passen als we denken dat het nodig is of anders samen met haar kunnen zoeken. Hoe dat op school gaat weet ik eerlijk gezegd niet, ik mag hopen dat de juf daar kijkt naar wat wenselijk is en wat niet. Laatst hadden ze een project over kunst en toen hadden ze wel het eea voorbij zien komen wat 'vies' was, gaf ze aan, maar ze was (nog) meer bezig met de reacties van een aantal jongens uit haar klas dan van wat ze gezien had, geloof ik. :lol:

BerichtGeplaatst: 03 okt 2017, 17:42 
Volwassene

Nee, oudste zoekt alleen op Youtube en verder niet op internet behalve op sites om rekenen te oefenen. En ik zeg dat ik alles wat ze doet in de geschiedenis kan terugzien. Hopelijk schrikt dat genoeg af. ;) Grapje.
Bij oudste in de klas worden geregeld rare liedjes en filmpjes opgezocht zodra ze de kans hebben. Maar geen hele schokkende dingen zover ik van oudste weet. Ik weet 9 van de 10 keer ook precies welke filmpjes ze bedoelt. :shock:

Oudste is trouwens niet versneld hè. Zij is gewoon een vroege herfstleerling. De nieuwe school laat kinderen over het algemeen lang doorkleuteren. Vandaar dat velen al ouder zijn. Zij behoort tot de drie jongsten van de klas.

Pagina 5 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Volgende