Het is nu 14 nov 2018, 12:20

Pagina 21 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 15:48 
Volwassene

Gewoon zeggen zoals het is. Anderen gaan daar niet over dus hoeven ze er ook geen mening over te hebben. Dat hebben ze ongetwijfeld wel, maar daar hoeft jouw dochter niets mee (en jij ook niet). Niks zeggen is ook raar, want ze is immers elke week een keer weg, dat valt toch wel op.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 15:53 
Volwassene

Irisje, ja ze gaat als enige.
Von, ik ben het roerend met je eens. Maar ik weet hoe verdrietig oudste kan zijn van rotopmerkingen. Ik denk dat ik dan maar goed contact moet houden met de leerkracht daarover, mocht ze nare opmerkingen krijgen.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 19:48 
Volwassene

Als ze rotopmerkingen willen maken dan doen ze dat toch wel. Ik zou het dus niet ingewikkelder maken dan het al is en er gewoon eerlijk over zijn. En inderdaad contact houden met de leerkracht mbt opmerkingen ed. Maar wie weet valt het wel mee, kan soms ook (juist als ke het niet verwacht).

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 20:07 
Volwassene

Dat hoop ik!

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 20:23 
Volwassene

gewoon de waarheid zeggen!. hier waren er destijds ook wel een paar kids die zich afvroegen waarom onze dochter datdan nodig had enzo.
er was geen echt lelijk gedrag, maar wel gewoon niet begrijpen.
Inmiddels vindt iedereen het super normaal dat ze er soms niet is.

het plagen in die klas wordt denk ik niet versterkt door iets als dit. tis net als hier boven stond. zeggen ze hier niets over, dan wel over iets anders.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 08:54 
Volwassene

Oudste blijkt de enige te zijn van wie de spreekbeurt doorgaat. :lol: Ouders hadden geprotesteerd en nu gingen de spreekbeurten toch niet door (als ik het goed begrepen heb), maar oudste wilde wel (ik heb ook niet geprotesteerd, zolang zij er geen probleem mee heeft heb ik dat ook niet snel), dus mocht hem gewoon houden. En het fijne ervan is dat de juf nu meteen ziet dat ze echt wel gemotiveerd en positief kan zijn (we zitten in een nogal lastige periode, zacht uitgedrukt :roll: ). Ben benieuwd naar hoe het gegaan is! :)

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 15:36 
Volwassene

Leuk dat ze dan toch wilde! dat laat inderdaad weer even zien dat ze wel willen he. Is zo nodig bij onze kids dat je soms die motivatie ziet.

hier een lekker dagje uit gedaan samen. Even al die cito gedoe eruit zwaaien in attracties. Ze is best in de stress, omdat ze zelf ook zo graag ze eens goed zou willen. Ze is zich heel bewust van haar niet zo hoge scores. Jammer, maar dat kan je niet meer weghouden op deze leeftijd. Ze weten heel goed hoe ze zo'n rapport moeten lezen.
Nu dus echt zenuwachtig voor de uitslag die kleine. Hoop voor haar dat er weer vooruitgang te zien is.

ZE praat veel over de middelbare school. Ze lijkt er zin in te hebben en geeft aan dat ze denkt dat het daar leuk is. Ik hoop het voor haar.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 08:48 
Volwassene

Ik hoop het ook voor haar, Elora. Dat zou toch wel heel gaaf zijn.
Hier ook meer nieuwsgierigheid naar de middelbare school. Oudste denkt ook dat het er heel leuk is, maar ze is zich ook zeer bewust van het sociale gedrag geloof ik (de juiste kleding, fiets, haardracht, hoe vriendinnen met elkaar omgaan, etc). Een beetje onzeker denk ik. Hopelijk komt dat straks helemaal goed als ze eenmaal op een leuke school zit.

Vandaag weer eens een mail naar de leerkracht gestuurd. Oudste vertelde vrijdag over wat voorvallen met haar buurvrouw in de klas. Die schijnt het nodig te vinden om telkens te benoemen dat oudste dom is en dat ze haar haat. Zelfde meisje die commentaar had op de spreekbeurt (dat briefje, weten jullie nog?). Maar oudste durft niet goed naar de leerkracht te gaan hiermee, dus vandaag even een mailtje zodat hij zelf het initiatief tot een gesprekje kan nemen. We hebben er thuis al wel over gesproken, wat het met haar doet, wat zij zou kunnen veranderen aan de situatie en wat ze zou kunnen doen als dat meisje dat weer eens tegen haar zegt. Gelukkig bijt ze wel beter van zich af nu, zegt dat ze niet dom is en dat dat meisje moet stoppen. Alleen gaat ze dus door.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 20:19 
Volwassene

Pfft wat een gedoe zeg met dat meisje. Ik hoop dat het beter wordt, zou fijn zijn als ze gewoon uit elkaar gehaald zouden worden kwa klasindeling. Ipv naast elkaar zitten. Wel goed dat ze van zich afbijt meer.

Hier is de lerarenindeling bekend voor volgend jaar. Ik ben zeer tevreden met de uitkomst. Dochter houdt de leerkracht van nu waar het goed mee klikt. Ik hoop echt dat we in een opwaardse spiraal zitten.

BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 08:44 
Volwassene

Dat is fijn zeg, dat ze deze leerkracht houdt!

Bij ons is de indeling al even bekend. Ik ben zelf niet zo blij met de ene juf die oudste krijgt. Ik weet van een andere ouder met een hoogbegaafd kind dat deze juf niet veel begrijpt van hoogbegaafdheid. Aan de andere kant is haar kind heel anders dan het mijne, dus misschien gaan wij helemaal geen problemen ervaren. Mijn eerste indruk van de juf is niet heel positief; ze lijkt me vrij nors en streng. Maar misschien valt dit ook reuze mee. De andere juf ken ik al van vorig jaar, volgens mij iemand die prima met oudste om kan gaan.

Oudste heeft het uitgepraat met dat meisje en prompt ging ze gistermiddag met ons mee naar huis voor een speelafspraak. :shock: Ik snap er soms geen zak van. Oudste zei wel dat ze het in het gesprekje met de meester over een heel ander incident hadden gehad dan oudste bedoelde, als je het al een incident kan noemen. Oudste zou tijdens muziekles te vaak tegen dat meisje aangeleund hebben? Dat hele stukje van 'dom' en 'ik haat je' heeft ze helemaal niet benoemd, aldus oudste. Heb het voor de zekerheid ook nog even gemaild naar de leerkracht. De klas staat erom bekend dat er veel meidenvenijn is en ik vind dat ze daarom van dit soort opmerkingen moeten weten.

Gisteren zijn we wezen kijken bij de externe plusklas waar oudste volgend jaar heen gaat. Het was een open avond en ze heeft daar 1,5 uur haar ogen uitgekeken en dingen gebouwd. Ik geloof dat zij het daar prima naar haar zin gaat hebben en waarschijnlijk komt ze ook in de klas bij een vriendinnetje uit een hogere groep. Echt superleuk!

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 15:10 
Volwassene

Hier zijn de rapporten binnen.
Oudste heeft voor begrijpend lezen, rekenen en spelling een I. Voor de DMT een II en Avi plus.
Voor de vakken varieert de beoordeling van 'ruim voldoende' tot 'zeer goed'.
Hartstikke trots en blij dat ze nog steeds laat zien wat ze kan op school.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 21:26 
Volwassene

Vorige week bespreking gehad van de externe HB plusklas, ze zien flink groei. Vorig jaar stond ze vooral te observeren en veranderde snel de opdrachten als ze het moeilijk vond, nu doet ze steeds meer mee. Gelijk daarna bespreking op school, ook daar zagen ze veel verbetering. Wel jammer dat de cijfers nog steeds niet overeenkomen met haar potentieel, maar we zijn zelf al lang blij dat ze beter in haar vel zit.

Begin volgend schooljaar ga ik om tafel met HB begeleider die het meeste weet van het VO om samen te gaan kijken welke optie het minst schadelijk zal zijn voor I. Zo wordt het letterlijk genoemd hier, ook de onderwijs consulent ziet het helaas zo. Eventueel zouden we willen kijken naar een stukje masterclass of op een andere manier alvast meelopen. Dan gaat wel een plusklas eraf maar voorbereiding lijkt ons beter. Ze zit juist niet te wachten op het VO, ze ziet hoeveel werk L eraan heeft

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 08:34 
Volwassene

Jeetje, dat lijkt me best heftig om te horen: het minst schadelijk. Maar ik snap wel wat ze ermee bedoelen. Ik hoop dat jullie een fijne constructie kunnen vinden die werkt.
Heel fijn dat I beter in haar velletje zit en meer laat zien van zichzelf. Het begin is er, zou je zeggen. Hopelijk zet dit allemaal door. Eerst maar uitrusten en genieten in de vakantie. Moeten jullie nog lang?

Hier hoeven ze alleen volgende week nog naar school. Ze doen vooral veel leuke dingen nu.
Oudste heeft al een keer of drie een gesprek gehad met iemand (in opleiding als pedagoog, zelf HB) over verantwoordelijkheden en onderpresteren. Het klikt goed tussen die twee, ze zitten wel op 1 golflengte. Diegene geeft haar opdrachtjes mee naar huis die haar helpen zich verantwoordelijk te voelen voor haar eigen zaken. Het heeft tot nu toe effect. Ze gaat ook met veel plezier naar die gesprekken en komt er ook enthousiast weer van terug. Het effect thuis is dat ze dus eerder uit zichzelf begint aan taken zoals huiswerk en dat er veel minder gemopper en gegooi met deuren is. Heel fijn!

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 08:51 
Volwassene

Wauw Dee, dat lijkt me fantastisch! Daarover maak ik me bij mijn oudste soms wel zorgen: ik heb geen idee hoe ik haar kan helpen verantwoordelijkheid te nemen voor haar schoolwerk en haar spullen. Voor wat betreft huiswerk: daar bemoei ik me nu niet meer mee. Het gevolg is dat ze niets doet (Engels leren, topo leren, boekbespreking voorbereiden) en alsnog tienen haalt :roll: .

Wat voor soort opdrachtjes zijn dat?

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 09:02 
Volwassene

Onze dochters: ze lijken op elkaar. Alleen haalt die van mij dan geen tienen als ze geen zak uitvoert. :mrgreen: Desondanks zal ze niet uit zichzelf actie ondernemen, daar moeten we haar echt mee helpen.

Ik denk dat het sowieso raadzaam is om te kijken naar het niveau van het werk als ze zonder iets te doen hoge cijfers haalt. Je hebt anders niet echt een situatie waarin je kunt oefenen met werken voor je cijfers, want waarom zou je als immers alles vanzelf gaat?

Oudste moest elke dag een e-mail sturen naar degene die met haar praat. Ze moest daar helemaal zelf aan denken. Ik moest het melden als ik haar moest helpen herinneren. Ze mag nu een verhaal gaan schrijven over hoe ze zichzelf over 20 jaar ziet. Daar gaan ze het dan weer over hebben.
Ze heeft ook allemaal kaartjes geschreven/getekend met dingen die ze op een dag moet doen. Die hang ik op een slinger in haar kamer op en zij haalt ze eraf zodra ze het heeft gedaan. Varieert van tandenpoetsen en aankleden tot aan huiswerk maken en kamer opruimen.

Ik lees nu het boek Bright minds, poor grades. Ik vind er veel herkenning in (ook m.b.t. mezelf). Ik ben nog niet bij het stappenplan achterin het boek aangekomen, maar ik hoop daar wat nuttige tips vandaan te halen. Het is uiteindelijk een verandering van de mindset van zowel ouders als kind, merk ik tot nu toe.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 11:10 
Volwassene

Dee85 schreef:
Onze dochters: ze lijken op elkaar. Alleen haalt die van mij dan geen tienen als ze geen zak uitvoert. :mrgreen: Desondanks zal ze niet uit zichzelf actie ondernemen, daar moeten we haar echt mee helpen.

Ik denk dat het sowieso raadzaam is om te kijken naar het niveau van het werk als ze zonder iets te doen hoge cijfers haalt. Je hebt anders niet echt een situatie waarin je kunt oefenen met werken voor je cijfers, want waarom zou je als immers alles vanzelf gaat?

Dat is precies mijn zorg. Ze oefenen het huiswerk ook op school; dat is voor mijn dochter blijkbaar genoeg. Wat mij betreft betekent dat dat ze niet genoeg huiswerk krijgt, maar daar kan ik weinig aan doen. En als ze ziet hoe andere kinderen hun boekbespreking doen, weet ze dat zij dat zonder voorbereiding ook kan. Ik probeer de leerkrachten te laten zien dat ze haar niet moeten vergelijken met klasgenoten (dat niveau haalt ze zonder enige moeite, ook al is ze verreweg de jongste van de klas), maar met zichzelf: wat heeft zij geleerd, waarin is ze gegroeid? Maar dat lijkt te hoog gegrepen, helaas. Volgend jaar met twee nieuwe leerkrachten maar weer vol goede moed aan de slag.

Dee85 schreef:
Oudste moest elke dag een e-mail sturen naar degene die met haar praat. Ze moest daar helemaal zelf aan denken. Ik moest het melden als ik haar moest helpen herinneren. Ze mag nu een verhaal gaan schrijven over hoe ze zichzelf over 20 jaar ziet. Daar gaan ze het dan weer over hebben.
Ze heeft ook allemaal kaartjes geschreven/getekend met dingen die ze op een dag moet doen. Die hang ik op een slinger in haar kamer op en zij haalt ze eraf zodra ze het heeft gedaan. Varieert van tandenpoetsen en aankleden tot aan huiswerk maken en kamer opruimen.

Ik lees nu het boek Bright minds, poor grades. Ik vind er veel herkenning in (ook m.b.t. mezelf). Ik ben nog niet bij het stappenplan achterin het boek aangekomen, maar ik hoop daar wat nuttige tips vandaan te halen. Het is uiteindelijk een verandering van de mindset van zowel ouders als kind, merk ik tot nu toe.

Voor zoiets heb ik inderdaad echt een externe partij nodig. Ik krijg dat zelf niet voor elkaar, maar dat kan uiteraard ook prima aan mijn benadering liggen. Zal eens kijken of ik dat boek ergens kan vinden, bedankt voor de tip!

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 12:05 
Volwassene

Ouders (en school) zijn ook onderdeel van het probleem bij onderpresteren. Vaak help je er onbewust aan mee. Soms best heftig als je ermee geconfronteerd wordt, maar je kan er dan wel mee verder.
Misschien kan je met de nieuwe leerkrachten wel praten over een andere huiswerkopdracht, een opdracht die kennis verbreedt of verdiept, die een beroep doen op het hogere orde denken. Lijkt me voor je dochter leerzaam.

Het lastige aan onze situatie is dat school helemaal niet vindt dat oudste onderpresteert. Zij zien een hoop verbetering. En dat is ook zeker zo en school heeft echt wel hard gewerkt voor al die verbetering, net als oudste zelf. Maar het is moeilijk uit te leggen dat je weet dat je kind nog meer in zich heeft, maar dat ze gehinderd wordt door een gebrek aan bepaalde vaardigheden en bepaalde mindset waardoor ze zich niet direct verantwoordelijk voelt voor haar schoolwerk. Het beslaat ook niet alleen het schoolwerk, onderpresteren zie je vaak in alle facetten van het leven terugkomen. Dat is wat ik merk althans, bij oudste maar vooral ook bij mezelf. Ik denk dat de gestructureerde omgeving van school het onderpresteren verbloemt. Anders gezegd: die structuur is voor oudste heel belangrijk om tot werken te komen. Zodra er een beetje structuur wegvalt, zie je ook dat ze het moeilijker krijgt met aan taken beginnen en ze afmaken. Dat zie je in het verrijkingsprogramma heel duidelijk gebeuren. Gelukkig geen reden voor school om haar er direct uit te zetten. Ze gaan samen met haar zoeken naar een oplossing en dat is heel fijn.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 15:06 
Volwassene

Dee85 schreef:
Ouders (en school) zijn ook onderdeel van het probleem bij onderpresteren. Vaak help je er onbewust aan mee. Soms best heftig als je ermee geconfronteerd wordt, maar je kan er dan wel mee verder.
Misschien kan je met de nieuwe leerkrachten wel praten over een andere huiswerkopdracht, een opdracht die kennis verbreedt of verdiept, die een beroep doen op het hogere orde denken. Lijkt me voor je dochter leerzaam.

Ik zou graag willen weten wat mijn rol is bij het onderpresteren. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik te weinig de verantwoordelijkheid bij haar laat liggen, en nog te veel voor haar oplos. Ze zal een paar keer flink haar neus moeten stoten. Dat heb ik nu geprobeerd met het huiswerk, maar dat heeft duidelijk niet gewerkt. Sinds kort zijn we bezig met flexischoling (een dag per week thuisonderwijs), daarbij zoek ik inderdaad naar opdrachten op hogere orde denkniveaus. Ik hoop dat dat z'n vruchten gaat afwerpen, maar hoop ook dat school gaat helpen door hogere eisen aan haar te stellen.

Dee85 schreef:
Het lastige aan onze situatie is dat school helemaal niet vindt dat oudste onderpresteert. Zij zien een hoop verbetering. En dat is ook zeker zo en school heeft echt wel hard gewerkt voor al die verbetering, net als oudste zelf. Maar het is moeilijk uit te leggen dat je weet dat je kind nog meer in zich heeft, maar dat ze gehinderd wordt door een gebrek aan bepaalde vaardigheden en bepaalde mindset waardoor ze zich niet direct verantwoordelijk voelt voor haar schoolwerk. Het beslaat ook niet alleen het schoolwerk, onderpresteren zie je vaak in alle facetten van het leven terugkomen. Dat is wat ik merk althans, bij oudste maar vooral ook bij mezelf. Ik denk dat de gestructureerde omgeving van school het onderpresteren verbloemt. Anders gezegd: die structuur is voor oudste heel belangrijk om tot werken te komen. Zodra er een beetje structuur wegvalt, zie je ook dat ze het moeilijker krijgt met aan taken beginnen en ze afmaken. Dat zie je in het verrijkingsprogramma heel duidelijk gebeuren. Gelukkig geen reden voor school om haar er direct uit te zetten. Ze gaan samen met haar zoeken naar een oplossing en dat is heel fijn.

Fijn dat ze op school zo hun best voor haar doen! Dat is een mooi uitgangspunt.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 19:10 
Volwassene

Citaat:
Ik zou graag willen weten wat mijn rol is bij het onderpresteren. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik te weinig de verantwoordelijkheid bij haar laat liggen, en nog te veel voor haar oplos.
Het is misschien het enige, maar wel een heel belangrijke....

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 20:34 
Volwassene

Zeker een mooi uitgangspunt! Al heeft onze school in dit opzicht nog een hoop te leren, net als ik zelf.

Het is zoals Loekie zegt echt een hele belangrijke. Ik vind het lastig om die verantwoordelijkheid bij oudste te leggen, want hoe doe je dat dan? Daar heb ik nu ook hulp bij, van die persoon die met oudste praat en door dat boek te lezen. En door een heleboel keren te vallen en weer op te staan. Het is mijn oudste en alles is nieuw, het is voor het eerst dat ik ermee te maken heb.

Pagina 21 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Volgende