Het is nu 12 dec 2018, 06:18

Pagina 18 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 16:13 
Volwassene

Nou de boosdoener is boven tafel: de sfeer is niet te pruimen in de klas. De leerkracht is heel vaak boos op voornamelijk het mannelijk deel van de klas. Vandaag was er een incident met een jongen die haar pijn had gedaan. Ze kwam overstuur uit school en heeft een uur zitten huilen en een boekje open gedaan over de sfeer in de klas. Het liefst wil ze nu naar eem andere klas ondanks dat ze de meiden wel heel leuk en aardig vindt. Al blijft ze wel buitengesloten worden door 1 meisje die dat blijkbaar ook voor de rest van dr meiden bepaald.
Ze voelt zich hierdoor ook niet veilig in de klas en durft de leerkracht minder om dingen te vragen omdat hij zo vaak boos is op kinderen.

Nu bedenken wat hier mee te doen. Ik heb haar lang niet zo verdrietig gezien. :(

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 18:00 
Volwassene

oh Dee, wat verdrietig zeg! Maar wel goed dat de aap uit de mouw is nu.
Klopt het dat jullie al vaker het gesprek zijn aangegaan met de leerkracht over de sfeer en buitensluiten? Misschien is het echt tijd om bij de directeur aan de bel te trekken. Want dit heeft impact op alle kinderen in de klas en komt de 'leerbaarheid' van de groep natuurlijk niet ten goede! Dus in ieders belang dat ze hiermee aan de slag gaan.

Er zijn dacht ik wel programma's om met kinderen én leerkracht te werken aan de groepssfeer. (volgens mij loopt er bij ons nu zo'n traject bij een klas met een verleden van niet zo goed functionerende en steeds wisselende leerkrachten, ik hoor daar wel wat goeds over).
Maar goed, ik zit meteen aan oplossingen te denken... misschien eerst ff bijkomen en bezinken nu dit er uit is. wat een rotsituatie.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 20:00 
Volwassene

Don't worry, ze vertelde me óók dat ik nog steeds zeur. ;)

Ik ben benieuwd naar die programma's. Ze hebben vorig jaar wel een sova training gehad. Dat gebeurt altijd in groep 5 op deze school. De directeur heeft vorig jaar ook gesproken met de kinderen in de klas en er kwam ook een uitgebreide mail over onrust in de klas. Deze klas staat ook wel bekend als zijnde 'pittig'. Ook veel wisselingen; kids weg en erbij.
Ik heb er met mensen in mijn directe omgeving al over gesproken en die zeiden ook dat ik iemand van de directie moet aanspreken. Maar even kijken of dat nog lukt voor de vakantie.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 21:08 
Volwassene

ik heb je pb gestuurd.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 20:58 
Volwassene

De klas van mijn middelste heeft ook een speciaal programma op maat gemaakt omdat de klas niet werkte..
leuke investering, goed dat het gedaan is, wel iets geholpen, maar met die klas kwam het niet meer goed.

Ondanks dat is het denk ik goed dat een school er wel energie in steekt, slecht is het toch al, mogelijk wordt het dan wel beter. Al scheelt het maar iets.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2018, 11:28 
Volwassene

Inderdaad, al verbetert het maar iets. Over het algemeen is het een school die heel erg inzet op een goed pedagogisch klimaat, snel reageert op pestgedrag en veel in samenspraak met ouders doet. Dus in dat opzicht heb ik wel het vertrouwen. Ik heb nog een aantal signalen gekregen dat de leerkracht het niet goed aankan. Ik denk dat dit nu het grootste probleem is. Eerder dit jaar had hij alles goed onder controle en ging het allemaal heel leuk. Dat merkte ik ook direct aan oudste.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2018, 12:28 
Volwassene

hier begonnen we in groep 5 ook best goed. Daarna ging het met de juf op gezondheidsgebied veel minder en toen kelderde ook alles wat omlaag.
zo'n klas voelt dat haarfijn aan en met al die kids die op deze leeftijd zo ontzettend hun plek aan het zoeken zijn is dat niet niets.

Gelukkig is je dochter al zo gegroeid!! zal er ongetwijfeld minder last van hebben nu dan 2 jaar terug.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2018, 13:00 
Volwassene

Precies, dat is in ieder geval positief. :) Het zal allemaal wel weer op z'n pootjes terecht komen.

Wij hebben nu vakantie en hopen een aantal leuke dingen te kunnen doen. We willen naar de Japanse tuin. En verder zoek ik nog wat uitjes m.b.t. WO II. Die interesse is sinds de laatste tijd wat groter geworden. Eens kijken of er nog bunkerdagen zijn. Of musea met mooie tentoonstellingen.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2018, 13:18 
Volwassene

het militair museum in soest vond ik best leuk, die hadden wel veel! was niet alleen wo2

en leuke dingen helpt altijd. Wij hebben daar niet echt de middelen voor deze vakantie, maarja we vermaken ons wel. En lekker even niet naar school is altijd goed.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2018, 14:15 
Volwassene

Lekker lanterfanten in en om het huis kan ook heerlijk zijn. :) De kinderen hebben een flinke slag geslagen op de rommelmarkt en veel leesvoer gekocht. Die zullen zich dus thuis ook wel vermaken. Met mooi weer zijn ze 's ochtends al buiten. En een filmpje met een chippie op de regenachtige dagen maakt ook een hoop goed.

Bedankt voor de tip van het museum!

BerichtGeplaatst: 29 apr 2018, 18:25 
Volwassene

Dee85 schreef:
Wij hebben nu vakantie en hopen een aantal leuke dingen te kunnen doen. We willen naar de Japanse tuin. En verder zoek ik nog wat uitjes m.b.t. WO II. Die interesse is sinds de laatste tijd wat groter geworden. Eens kijken of er nog bunkerdagen zijn. Of musea met mooie tentoonstellingen.

Het verzetsmuseum in Gouda heeft ook net weer een nieuwe tentoonstelling.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 09:18 
Volwassene

Dankjewel! Ik ga gelijk kijken.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2018, 15:30 
Volwassene

Ik heb mijn zoon helemaal op zien leven in de vakantie. We waren een paar dagen op een camping waar beide kinderen heerlijk gespeeld hebben. We zaten op een veld vol leeftijdsgenoten en ondanks mijn introverte aard hadden zowel de kinderen als ik snel contacten. Magisch hoe binnen enkele uren 3 HB-moeders en de bijbehorende kinderen elkaar gevonden hadden.
Zo fijn dat ze lekker zichzelf konden zijn, geaccepteerd en gezien werden.
We zijn nog steeds op zoek naar een andere school. Mijn eerste keuze zijn we niet gaan kijken toen tevoren al duidelijk werd dat er voor oudste geen plek zou zijn. De tweede keuze leek perfect. Fijne kleine school, goede sfeer, directeur vertelde een verhaal wat ons aansprak en er is stabiliteit. Maar toen spraken we de IB-er die ook de plusklas doet en kinderen verder begeleidt binnen de school. Het werd al snel duidelijk dat de plusklas hier is voor goed scorende hoogintelligente kinderen. Mijn zoon was ooit hoogscorend maar is inmiddels totaal geblokkeerd. Hij heeft behoefte aan peers maar de ib-er legde de nadruk op leren omgaan met andere kinderen. Ook belangrijk hoor, dat ontken ik niet, maar het is niet de focus die mijn zoon nu nodig heeft en niet de take home message die ik wil meekrijgen van een kennismaking.
Volgende week gaan we toch nog bij 1 andere school kijken. Ik heb daar positieve verhalen over gehoord dus krijg voorzichtig weer hoop. We zitten zó klem, ik zie het op onze huidige school echt niet meer goed komen en na de zomer start oudste al in groep 7. En de jongste in groep 4, die dan de leerkracht krijgt waar we met de oudste zo mee vastlopen.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 10:06 
Volwassene

Dina, ik heb dat om me heen wel vaker gehoord, dat er vooral aandacht is voor de hoogpresteerders. Bij VO scholen kan het ook zo zijn dat je er niet binnen komt zonder allemaal A/I scores, goede motivatie en werkhouding. Zo wrang, want wat die scholen bieden is nou vaak JUIST wat onderpresteerders nodig hebben om uit die modus te komen, met begeleiding van iemand die snapt wat er met een onderpresteerder gebeurt.
Ik hoop dat jullie bij die laatste school echt een goed gevoel houden en dat er daar plek is voor jullie kids. Het is ze gegund!

Wij zitten in de laatste week vakantie. Er wordt met geen woord gerept over school. Gisteren was ik in gedachten verzonken tijdens het koken en ik dacht aan de vervelende situatie in de klas en dat ik eigenlijk niet goed kan inschatten hoe het nu daadwerkelijk met oudste gaat. Ze blijft school een 9 geven ondanks wat er voor de vakantie allemaal gebeurd is. Het werk vindt ze ook prima, maar ik moet er vooral niet over 'doorzeuren'. Ik zit op een dood spoor en weet niet goed waar oudste nu behoefte aan heeft. Mijn gevoel fluistert me wel iets in, maar ik wil niet zonder meer van dat gevoel uitgaan zonder eerst te onderzoeken of dat echt het beste voor haar is (versnellen? naar de parallelgroep omdat het daar gemoedelijk en veilig is? een eigen leerlijn? rots en water training? intensieve begeleiding bij het leren leren/maken van een werkstuk?). Gelukkig bijna mijn gesprek met de coach. Ik heb in de tussentijd voor mezelf wel duidelijker gekregen waar ik precies hulp bij nodig heb in de communicatie met oudste. Dus dan kunnen we ook gerichter zoeken naar handvatten.

BerichtGeplaatst: 17 mei 2018, 20:39 
Volwassene

zo weer bijna een week opgestart.
er gebeurd hier van alles maar kan het niet zo goed samenvatten. Dochter maakt wel nog steeds groei door dat is mooi. Ik heb het idee langzaamaan ook didactisch. of dat zo is weet ik niet.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2018, 21:11 
Volwassene

Al even geleden dat ik hier geweest ben, maar ook hier is veel gebeurd. Met als eindresultaat dat we deze week de aanmelding voor een andere school gedaan hebben. Niet alleen met mijn kind gaat het slecht op school maar ook met de school op zich. Veel teamwisselingen, directiewissels (nu de 2e interim), voortdurend wisselende IB-ers. Er gaat weer stabiliteit gecreërd worden maar wij gaan het niet meer afwachten. Er zijn al diverse gezinnen vertrokken. Helaas voor mijn zoon precies de kinderen met wie hij aansluiting heeft. Sinds na de meivakantie is duidelijk dat hij alleen nog maar aan het overleven is. En het OT over zijn doortoetsresultaten is uitgesteld maar uit de ruwe gegevens maak ik op dat het ook cognitief niet beter gaat.
De nieuwe school gaat er vaart achter zetten om nu dáár een OT te organiseren om nog voor de zomervakantie een plan te hebben liggen voor volgend schooljaar. Alleen dat voornemen al is een verademing. Ik kwam huilend thuis, ik word eindelijk gehoord. Dit na jaren trekken aan deze school en een paar gesprekken op een tweede school die het niet geworden is vanwege visieverschil omtrent HB.

Voor de jongste zal het wel heftiger zijn als ze overstappen, zij zit sociaal nog goed in de klas. Maar ook bij haar zie ik al waarschuwingssignalen. De kinderen weten het nog niet, eerst het OT, want we willen zeker weten of ze mogen komen vanwege de grote onrust die het vermoedelijk oplevert.

Verder ben ik nog met de gemeente aan het stoeien voor PGB voor de buitenschoolse begeleiding. Ook daar zit eindelijk beweging in. Het is een zware tijd geweest maar de afgelopen week lijkt al mijn inspanning ineens resultaat op te leveren.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 18:40 
Volwassene

Dina, een goede beslissing als ik het zo lees. Ik herken dat geworstel met een school die niet wil. Dan is het trekken aan een dood paard en dat heeft totaal geen zin, zeker als het met je kinderen niet bepaald beter gaat. Ik hoop dat de nieuwe school veel beter aansluit bij de onderwijsbehoeften van je kinderen.

Hier ook wel wat ontwikkelingen. Met de melding over de onrustige sfeer in de klas is iets gedaan. Er komt waarschijnlijk een project voor de klas en met oudste individueel gaat de leerkracht nog een keer wat dingen bespreken die opvielen uit het gesprek dat hij eerder dit jaar met haar voerde.
Qua werkstuk wordt er nog altijd niets gedaan....ik heb het nogmaals gemeld bij de leerkracht toen hij vroeg waar het werkstuk bleef, maar hij ondernam verder geen actie. Zei dat het in de klas allemaal goed gaat en haar werk op tijd af is. Ondertussen hoor ik hier thuis continu van oudste dat ze niet werkt aan spelling- en taalwerk op haar niveau en dat ze haar pluswerk vrijwel nooit af heeft. Ze zegt door het keet schoppen van klasgenoten op de gang, maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo. De andere kinderen schijnen het pluswerk wel elke keer op tijd af te hebben. Ik denk dat ze nog steeds heel faalangstig is, nog steeds niet gewend is om echt te werken en na te denken en dat de planning wellicht ook nog wat aandacht nodig heeft.

Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. De leerkracht geeft geen sjoechem en echt superslecht gaat het niet. Maar die I'tjes die na jaren II'tjes werden, het terugzetten naar een lager niveau technisch lezen, het werk dat niet af is, de woede uitbarstingen thuis zodra ze aan het werk moet...dat lijkt me toch ook weer niet helemaal normaal. Misschien weer eens doortoetsen, intensiever begeleiden bij het aanpakken van werk op niveau?

BerichtGeplaatst: 28 mei 2018, 08:19 
Volwassene

Iedereen aan het genieten van het lekkere weer? 8)

Hier hebben we op de resetknop gedrukt. Dochterlief heeft nog 10 dagen voor werkstuk en spreekbeurt. We hebben een planning gemaakt en ze gaat ervoor. We houden ons aan de originele einddatum voor de spreekbeurt en dat moet lukken. Kwaliteit van het werkstuk en de spreekbeurt laat ik nu even ondergeschikt aan doorzetten, aan je planning houden en je werk doen. De inzet, daar gaat het om. Ze is goed op de hoogte van de consequenties van het plan: je kan het niet veroorloven om een dag over te slaan en het betekent dat er de komende twee weken geen speelafspraken ingepland kunnen worden. Expliciet haar akkoord gevraagd en ze stemde in. Ik denk dat er wel een moment komt waarop ze wil afspreken en dat ze boos wordt, maar het scheelt dat ik dat al ingecalculeerd heb. :wink: Op een betere uitkomst deze keer!

Het huiswerk is vorige week ook weer gemaakt. De sommen waren 'saai' oftewel lastig. Met een beetje hulp van papa lukte het haar, alleen was het veel werk. Maar dat geeft verder niet, het was af.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2018, 13:22 
Volwassene

I had moeite met weer zoveel "moeten" na de vakantie. Eigenlijk heel sneu, van de 32 kids in haar klas zitten er maar twee waar ze wat aan vind. De rest is nogal bezig met snapchat enz, in groep 6 nog wel...

BerichtGeplaatst: 30 mei 2018, 19:36 
Volwassene

Dee85 schreef:
Iedereen aan het genieten van het lekkere weer? 8)

Hier hebben we op de resetknop gedrukt. Dochterlief heeft nog 10 dagen voor werkstuk en spreekbeurt. We hebben een planning gemaakt en ze gaat ervoor. We houden ons aan de originele einddatum voor de spreekbeurt en dat moet lukken. Kwaliteit van het werkstuk en de spreekbeurt laat ik nu even ondergeschikt aan doorzetten, aan je planning houden en je werk doen. De inzet, daar gaat het om. Ze is goed op de hoogte van de consequenties van het plan: je kan het niet veroorloven om een dag over te slaan en het betekent dat er de komende twee weken geen speelafspraken ingepland kunnen worden. Expliciet haar akkoord gevraagd en ze stemde in. Ik denk dat er wel een moment komt waarop ze wil afspreken en dat ze boos wordt, maar het scheelt dat ik dat al ingecalculeerd heb. :wink: Op een betere uitkomst deze keer!

Het huiswerk is vorige week ook weer gemaakt. De sommen waren 'saai' oftewel lastig. Met een beetje hulp van papa lukte het haar, alleen was het veel werk. Maar dat geeft verder niet, het was af.

Dat is een pittig schema. Ik ben benieuwd waar de switch vandaan is gekomen. Wie heeft er op reset geduwd. Is je dochter tot inkeer gekomen of koos jij er voor toch niet op je handen te blijven zitten of is school in actie gekomen?

Anne72

Pagina 18 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Volgende