Het is nu 15 okt 2018, 12:38

Pagina 16 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 09:36 
Volwassene

Wat fijn, Anne! Ik ben best benieuwd wat ze hem gaan voorschotelen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 09:53 
Volwassene

Anne72 schreef:
Wat een toestanden met dat meidenvenijn. Ons meiske zit al een aantal jaar in een gemengd jongens/meidengroepje. Zij bemoeien zich niet met het haantjesgedragg van de voetbaljongens en niet met het meidengedoe. Heerlijk rustig.

oh wat heerlijk lijkt me dat :). Helaas wordt bij ons op school de scheiding jongens-meisjes al vanaf de kleuterklas bevorderd :roll: . Niet bewust met het doel de groepen uitelkaar te halen, maar op zo'n onbewuste manier. bij optredens en zo is het vaak 'de meisjes doen dit dansje en de jongens doen stoere trommels' en dat soort dingen. Echt super zonde (het is zo makkelijk te zeggen: de helft gaat trommelen en de helft dansen, wie wil met wat meedoen?).
het ontstaan van meisjes-jongensvriendschappen zit er daarmee een stuk minder in.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 10:14 
Volwassene

Het is misschien ook een beetje inherent aan het karakter van het kind? Ik merk hier dat de middelste veel meer mt jongens speelt dan de oudste. Ook toen ze de leeftijd had van middelste. Misschien speelt het in de klas van oudste ook mee dat er letterlijk twee keer zoveel jongens als meiden in haar klas zitten. Het is een vrij drukke klas met behoorlijk wat onstuimige jongens. Die komt ze ook op haar plusclubje tegen en ze zegt dat ze dit weleens behoorlijk zat is. Wat ik ook kan begrijpen. Maar ja, die jongens zitten nu eenmaal in haar klas en die hebben ook recht op een plekje. Enerzijds probeer ik een beetje begrip te kweken en anderzijds toon ik begrip.

Anne, wel heerlijk dat jullie dat allemaal niet hoeven mee te maken. Ik denk dat jouw kinderen ook zelfverzekerd genoeg zijn. Het zijn vaak onzekere kinderen die of meedoen aan het meidenvenijn en haantjesgedrag of die daar slachtoffer van zijn.
Fijn ook dat het arrangement is aangevraagd!

Oudste vertelde dat ze is teruggezet naar de twee sterren opdrachten van technisch lezen. Nu zijn er nog maar twee kinderen die drie sterren opdrachten maken. Dit is gedaan omdat ze telkens niet snel genoeg leest. Ze vertelde dat er een minuut vanaf ging waardoor ze nog sneller moest. Ik krijg het idee dat ze blokkeerde. Ze vindt het zelf niet leuk. Ik heb gezegd dat de meester het erg belangrijk vindt dat je op tempo leest. Of ze hierdoor meer plezier kreeg in lezen? Nee, helemaal niet. We laten het maar voor wat het is.
Ik heb nu een minder actieve rol in het begeleiden van huiswerk en oefenen voor viool. Tot nu toe resulteert dat in niets doen van oudste haar kant. Ik geef met regelmaat aan dat ze voor hulp bij mij of papa terecht kan. Gister zou ze met een vriendinnetje aan het werkstuk gaan bij haar thuis, maar dat kwam er niet van. Vriendinntje was al bijna klaar. Oudste moet praktisch nog beginnen. Ook is het huiswerk al twee weken niet ingeleverd. Ze is het kwijt. Ondanks dat we er een vaste plek in haar bovenste bureaulaatje voor hadden bedacht.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 12:36 
Volwassene

Dee, met begeleiden van huiswerk en opdrachten spelen wij als ouders wel een actieve rol. Niet in het maken of doen van het werk, maar we zorgen er wel voor dát ze het doen. Dus we bieden structuur en dwingen soms ook af dat ze ermee bezig gaan. Want uit zichzelf beginnen ze vaak gewoon niet!

Voor mij is dit ook een terugkomend twijfelpunt: nemen we ze niet te veel uit handen?
Bovendien irriteert het onze oudste. Ze zegt minder aansturing nodig te hebben, maar dat laat ze vervolgens totaal niet zien in de praktijk. Terwijl ze op school heel zelfstandig werkt, aldus de meester. Dus misschien ligt het toch bij onze aanpak.

Jongens/meisjes is voor een deel inderdaad karakter, denk ik. Mijn oudste is veel meer met de buitenwereld bezig en wil meer in de smaak vallen bij haar vriendinnen dan mijn jongste. Die is eigenlijk altijd gewoon zichzelf. Daar ben ik zelfs nog weleens jaloers op.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 13:19 
Volwassene

Zoals je op deze pagina en die hiervoor kunt lezen, is dat ook onze worsteling. Ik laat het nu even op z'n beloop en hoop dat het uurtje coaching mij wat handvatten geeft. Telkens slaande ruzie is voor niemand fijn. Ik merk vanzelf wel of er vanuit school geluid komt hierover.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 13:36 
Volwassene

Dee85 schreef:
Zoals je op deze pagina en die hiervoor kunt lezen, is dat ook onze worsteling. Ik laat het nu even op z'n beloop en hoop dat het uurtje coaching mij wat handvatten geeft. Telkens slaande ruzie is voor niemand fijn. Ik merk vanzelf wel of er vanuit school geluid komt hierover.

Ik snap je helemaal.
Soms zijn dingen gewoon niet af te dwingen.

Ik denk zelf dat wij te veel sturen.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 17:18 
Volwassene

Hoe komt het dat je dat denkt Inde? Hoor je het uit de omgeving of gaat het finaal mis als je niets doet?

Haha, hier soms zelfs als ik letterlijk niet bijstuur. Gisterochtend lag er bijna een meerkoet onder haar fiets. Dromer... :roll:

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 07:01 
Volwassene

Dee85 schreef:
Hoe komt het dat je dat denkt Inde? Hoor je het uit de omgeving of gaat het finaal mis als je niets doet?

Haha, hier soms zelfs als ik letterlijk niet bijstuur. Gisterochtend lag er bijna een meerkoet onder haar fiets. Dromer... :roll:

Namens de meerkoet dankjewel :clap: :clap: :clap:

Het is ook moeilijk om te bedenken hoeveel je moet sturen en waar de verantwoordelijkheid ligt. Het begint denk ik al bij je eigen basishouding ten aanzien van huiswerk en die van de school. Ik vind dat hij zijn huiswerk moet maken en de juf vindt dat ook. Is het niet af dan moeten ze nablijven. Dat laatste wil hij echt niet dus accepteert hij ook hulp.
Dan vind ik het onze verantwoordelijkheid om de tijd en de plek te organiseren waar hij huiswerk kan maken. Dat doen we in overleg: hij mag zeggen wanneer hij het gaat doen en ik houd hem daaraan. Probeer het dan ook gezellig te maken. Bijv wat fruitsoorten hem maken of een kopje thee. Maar of hij het goed genoeg doet, dat laat ik aan de school.

Echt ruzie en discussie hebben we niet. Wil hij het echt niet doen, dan kan hij het niet inleveren en moet hij nablijven. Dat is dan zijn keuze.

Ik vind het wel lastig als huiswerk niet goed op niveau is. Nu bijvoorbeeld teveel klok kijken. Dan wil ik het nog weleens Compacten.

Anne72

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 08:25 
Volwassene

Dat zijn hier ook punten. Het huiswerk is niet altijd op niveau. Redactiesommen en een tijdje terug de hte sommen waren nodig om te herhalen. Maar het taalhuiswerk vaak niet. We hebben wel afgesproken dat ze thuis geen dictee hoeft te oefenen.
Er is nu al twee keer geen huiswerk ingeleverd en vanuit school komt er helemaal niets. Het verbaast me.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 11:20 
Volwassene

Dee85 schreef:

Uit de omgeving hoor ik niets, maar ik zie dat er dan ofwel niets gebeurt ofwel dat ze veel te breed bezig gaan en verstrikt raken in hun eigen informatiezucht.

Anne, volgens mij krijgt jouw kind meer huiswerk mee dan die van mij. En het kind van Dee lijkt ook meer te krijgen. Hier is het voornamelijk topo dat mee naar huis komt. Elke twee weken hebben ze een topotoets waar ze thuis voor moeten leren (zowel mijn groep 6’er als mijn groep 5’er). Verder per kind drie tot vier keer per schooljaar een boekbespreking of spreekbeurt. Voor Spaans (verbreding) hebben ze wel “huiswerk” maar dat moet op school worden gemaakt. Dat mag niet eens thuis, aldus school, die Spaans vooral inzet om kinderen te leren leren.

Voor taal, spelling, rekenen en wereldoriëntatie komt hier in groep 6 nog geen huiswerk mee naar huis.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 19:40 
Volwassene

vanuit school krijgen wij alleen 1 keer per 2 weken 10 plaatsen topo.
en 1 keer per jaar een spreekbeurt
en 1 keer per jaar een boekbespreking

voor de plusklas heeft ze dan nog iets meer huiswerk en af en toe een spaanse toets.
ik vul dus de rest in met dingen waarop ze achterloopt.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 19:42 
Volwassene

Het gekke hier is dat oudste maar eenmaal topo heeft gehad in groep 5. Provincies plus hoofdsteden. Zat er overigens zo in en het scheelt dat ze dat ook leuk vindt.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 20:54 
Volwassene

Hier inderdaad meer huiswerk. Bijna iedere week:
- 1 blad met redactiesommen, vindt hij erg leuk
- 1 blad tafels of klok kijken
- 1 blad spelling met woordjes die drie maal moeten worden overgeschreven. Ons menneke maakt er in plaats daarvan een verhaaltje van waarin het merendeel van de woorden voorkomt

Dan wat onregelmatiger:
- 1 blad met themawoorden, maar die kent hij meestal al
- topografie

En ook zon drie werkstukken / presentaties.

Best wel wat dus.

Anne72

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018, 09:23 
Volwassene

Dat is veel huiswerk zeg :shock:

Maar tafels en klok kijken is toch groep 4 en 5 werk?

Wel knap dat hij van de woordjes een verhaaltje kan maken 8)

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018, 11:02 
Volwassene

Huiswerk hier is iedere week Engels, Spaans en wiskunde (laatste heeft ze meestal in de les al af).

Verder af en toe topografie (dit jaar 4 keer gehad), 1 muziekpresentatie (spreekbeurt over je favoriete lied) en 1 boekbespreking.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018, 21:31 
Volwassene

Goh, jullie kinderen krijgen inderdaad best veel huiswerk. Hier in groep 6 eigenlijk alleen de spreekbeurt en het project (soort spreekbeurt ). Over topo heb ik ze nog niet gehoord, laat staan andere dingen.
In de ene groep 7-8 is er trouwens wel wat huiswerk (om te gaan wennen aan voortgezet onderwijs) en in de andere groep 7-8 is dat niet, omdat de juf heeft weten te onderbouwen dat huiswerk niet bijdraagt aan het leerrendement. Persoonlijk vind ik huiswerk in groep 6 ook best vroeg om mee te beginnen. En aan de andere kant ben ik er wel voor dat ze in groep 7-8 al wel gaan wennen eraan; de gewoonte kweken. Al draagt het misschien nog niet bij aan het leerrendement. Toch zullen ze er mee moeten dealen in het v.o. en de eerste stap daarvoor is gewoonte kweken.

Anne72 schreef:
Dan vind ik het onze verantwoordelijkheid om de tijd en de plek te organiseren waar hij huiswerk kan maken. Dat doen we in overleg: hij mag zeggen wanneer hij het gaat doen en ik houd hem daaraan. Probeer het dan ook gezellig te maken. Bijv wat fruitsoorten hem maken of een kopje thee. Maar of hij het goed genoeg doet, dat laat ik aan de school.
Dat vind ik wel een mooie verdeling. Ik merk dat ze het moeilijk vind om zichzelf los te maken van de leukere activiteiten zoals spelen en lezen. Dus ik bespreek met haar hoeveel tijd ze nodig heeft, wanneer ze er dan aan wil werken, en wat ze nog nodig heeft (bv boeken uit de bieb) en, nav een tip hier, wanneer ze tevreden is. En dan faciliteer ik dat en herinner haar eraan en dat is soms best iets meer dan alleen 'denk je aan je werkstuk'?.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me bij het werkstuk af en toe nog wel wilde bemoeien met dingen (misschien kun je dit erbij zetten of dat; en sterker zelfs: ik vind dat je dan dit er ook in moet zetten). Ik probeer het te laten, maar vind het van mezelf ook nog wel oké als ik haar prikkel met vragen en zo (zoals aandringen op het vermelden van bronnen bij haar spreekbeurt en de suggestie van een interviewtje bij haar werkstuk). Het blijft een worsteling: wat kan ik aan zelfstandigheid verwachten van mijn acht-jarige en waar moet ik haar nog sturen?

BerichtGeplaatst: 10 apr 2018, 08:14 
Volwassene

Bij ons is het in groep 6 als volgt:
- 1 boekverslag plus presentatie
- 1 werkstuk plus spreekbeurt
- elke week dicteewoorden oefenen (hoeft oudste in overleg met school niet)
- elke week een blad met opgaven, kan variëren van redactiesommen tot aan grammatica

Het is dus in principe prima te overzien, eigenlijk.
Ik weet dat er onderzoeken zijn die aantonen dat huiswerk totaal geen effect heeft of zeer weinig effect heeft op schoolse prestaties. Ik bezocht een aantal jaren terug een montessorischool die op basis van die onderzoeken ervoor had gekozen om de kinderen geen huiswerk mee te geven. Ik weet helaas niet om welke onderzoeken het gaat. Ik had het wel interessant gevonden om te lezen.

Vanochtend was oudste een beetje misselijk en ze had last van buikpijn. Ze heeft dat weleens meer gehad en ik vond haar niet ziek overkomen verder. Ik vroeg of er misschien iets spannends te gebeuren stond op school vandaag, maar dat was volgens haar niet zo.
Gisteren was ze enorm de grenzen aan het aftasten. Op een gegeven moment was ik dat zat en toen heb ik haar naar bed gestuurd om acht uur. Natuurlijk was ze diep beledigd en ik was echt de allerstomste moeder van de hele wereld die haar het leven zuur maakte. Ik ben kalm gebleven en ben er niet op in gegaan. Maar wel lastig zo, hoor.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2018, 14:01 
Volwassene

Dee85 schreef:
Ik weet dat er onderzoeken zijn die aantonen dat huiswerk totaal geen effect heeft of zeer weinig effect heeft op schoolse prestaties. Ik bezocht een aantal jaren terug een montessorischool die op basis van die onderzoeken ervoor had gekozen om de kinderen geen huiswerk mee te geven. Ik weet helaas niet om welke onderzoeken het gaat. Ik had het wel interessant gevonden om te lezen.

Het blijkt dan vooral om de basisschool te gaan:
https://wij-leren.nl/effect-huiswerk-op ... taties.php (onder het tweede kopje 'soort school')
en een artikel in de washington post met citings naar het onderzoek https://www.washingtonpost.com/news/ans ... f71621a536

Ik vind zelf dat huiswerk niet thuishoort op de lagere school, behalve misschien in groep 7-8 zodat er al gewerkt wordt aan het kweken van gewoontes. Tja ok, het automatiseren van de tafels en hoofdsteden en bv samen lezen. Daar kun je thuis wel bij helpen.
Buiten schooltijd aan project en spreekbeurt werken vind ik eigenlijk al twijfelachtig eerlijk gezegd.

Tja... 'stomste moeder van de hele wereld', die krijg ik ook nog wel eens. Verrassend genoeg vooral van jongste die een grote knuffelbeer is en juist ook degene is die dagelijks zegt 'mama ik hou van jou', 'je bent de liefste mama van de wereld' etc.
Inderdaad moeilijk dan. Goed dat het gelukt is om rustig te blijven. Mijn huisarts zei dat spanning soms ook pas dagen later manifesteert in de buik. Dus dat zou het ook nog kunnen zijn. Of misschien had ze zelf nog niet zo goed door dat er iets spannend is. Soms heb je dat als ouder eerder in de gaten dan je kind.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2018, 15:01 
Volwassene

Dat zou inderdaad ook nog kunnen, dat er al iets spannends is geweest of dat ze het zelf nog niet doorheeft.

Bedankt voor de onderzoeken! Ga het op mijn gemak lezen als ik meer tijd heb.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2018, 17:39 
Volwassene

Over nut en noodzaak van huiswerk valt veel te zeggen denk ik. Zelf denk ik dat je het effect van huiswerk niet los kunt zien van wat er onder schooltijd gebeurd, maar misschien is daar in deze onderzoeken wel rekening mee gehouden. Zelf heb ik er niet zo veel problemen mee dat ze huiswerk krijgen. Ze krijgen het op een vaste dag en hebben een week de tijd om het te maken. En ze zijn iedere dag om 14.00 uit.

Klokkijken komt vaak terug omdat blijkt dat kinderen het lijken te vergeten. Het is dus echt herhaling. Voor ons menneke is dat dus juist het vervelende. Hij houdt niet van herhalen.

De stomste moeder of zoiets ben ik de afgelopen jaren niet meer genoemd. Zou ik ook niet accepteren denk ik. Heb er van begin rustig maar wel duidelijk opgehamerd dat ze alles wat ik zeg en doe stom mogen vinden maar dat ik niet wil worden uitgescholden. En daar houden ze zich inmiddels ook aan.
Al hoewel dingen hier tegenwoordig “echt werkelijk waar extreem belachelijk” worden genoemd.

Anne72

Pagina 16 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 22  Volgende