Het is nu 22 jun 2018, 15:48

Pagina 19 van 21 [ 406 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 09:30 
Volwassene

Anne, alle partijen hebben er een aandeel in gehad. Leerkracht mailde, het gesprek met oudste kwam op gang, ik heb het erover gehad met de kindercoach. Tijdens het gesprekje met oudste vertelde ze dat ze er eigenlijk heel erg van baalt dat het werkstuk niet op tijd is ingeleverd en ze wil wel graag iets moois inleveren. Dat is moeilijk voor haar en wij proberen haar daar zo goed mogelijk bij te begeleiden. O.a. door even te wisselen als we bij onszelf merken dat we even niet meer met de frustraties van oudste om kunnen gaan. Dat maakt het behapbaar. En ondanks alle frustratie, toch een compliment voor haar inzet en een dikke knuffel. Soms wil een grapje ook nog wonderen doen, maar dat moet je een beetje aftasten.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 06:58 
Volwassene

Dee85 schreef:
Anne, alle partijen hebben er een aandeel in gehad. Leerkracht mailde, het gesprek met oudste kwam op gang, ik heb het erover gehad met de kindercoach. Tijdens het gesprekje met oudste vertelde ze dat ze er eigenlijk heel erg van baalt dat het werkstuk niet op tijd is ingeleverd en ze wil wel graag iets moois inleveren. Dat is moeilijk voor haar en wij proberen haar daar zo goed mogelijk bij te begeleiden. O.a. door even te wisselen als we bij onszelf merken dat we even niet meer met de frustraties van oudste om kunnen gaan. Dat maakt het behapbaar. En ondanks alle frustratie, toch een compliment voor haar inzet en een dikke knuffel. Soms wil een grapje ook nog wonderen doen, maar dat moet je een beetje aftasten.

Dat klinkt echt heel mooi! Ik hoop dat ze straks echt trots zal zijn op het resultaat en vooral dat dit nu een doorbraak gaat zijn en dat het bij toekomstige projecten “vanzelf” beter zal gaan. Ik zet vanzelf tussen “” omdat het zeker nog inspanning gaat vragen en soms wrijving zal ontstaan, maar dit klinkt al heel goed.

Anne72

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 07:49 
Volwassene

Jahe? Ik ben er zelf ook erg blij mee.
Gister gingen we samen een hoofdstuk uit een boek samenvatten. Dat vergde best wat inzet vanwege de woordkeuze (echt voor volwassenen geschreven) en de concentratie vooral. Met samenvatten op zich geen problemen, dat kan ze juist erg goed als ze zich ertoe zet. Dan zie je goed dat het vooral het concentreren, doorzetten en uberhaupt beginnen voor haar lastig zijn. En het moet echt stapje voor stapje om het te blijven overzien. Als ze dan toch tot de kern van een alinea komt mbv mij is het: ooooohhh, is dát het?

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 08:49 
Volwassene

We maken nog steeds heel langzaam progressie. Ze heeft op het moment veel hulp nodig bij het samenvatten van informatie uit boeken en websites. Dat doen we alinea voor alinea en ook dan heeft ze dikwijls hulp nodig. Maar ze blijft gemotiveerd, al had ze gisteren wel weer eventjes de pest erin. Ze was ook moe en wilde eigenlijk liever met onze nieuwe kitten spelen en dat is ook logisch. Maar ze had 's ochtends ook al de tijd gehad om iets aan het werkstuk te doen en toen kwam ze niet echt tot werken. Dat kon ik met haar bespreken zonder grote monden of irritatie en dat is ook al heel veel winst. We lopen in principe wel op schema nu.

Vandaag zijn de Cito's weer begonnen bij ons. De vorige keer scoorde ze allemaal II'tjes. Normaal gesproken scoort ze altijd I'tjes. Stel dat er weer II'tjes zijn gescoord, zou ik dan verder moeten kijken naar hoe dat komt? Alleen voor rekening en spelling is er een verkorte instructie en compacting en plusopgaven. Voor taal en technisch lezen niet.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 19:37 
Volwassene

Sorry voor de afwezigheid. Heb last van bepaalde vitamine die totaal dramatisch worden opgenomen in mijn lichaam waardoor ik erg moe ben, dus wat minder puf om dan ook nog te schrijven.

Klinkt goed dee, en nu je weet waar je haar mee moet begeleiden lukt dat vast ook goed dan hoor! dan voelt ze vanzelf wat hetoplevert.

ik denk dat als de cito's IItjes zijn je even moet vragen of ze het representatief vinden voor hoe ze in de klas presteert of dat ze willen kijken of er hele rare verklaarbare fouten zijn gemaakt.

Hier ook benieuwd naar de cito's. heb het idee dat het beter gaat op school, dus zo benieuwd wanneer we dat eindelijk in die cito resultaten gaan zien.
gisteren wilde ze zowaar ergens feedback op en was haar antwoord op het eind 'mama je hebt me echt geholpen dank je wel'
ik kreeg er nog zelfs een beetje tranen van in mijn ogen.. normaal wil ze eigenlijk niet horen dat ze iets anders moet of kan doen, zelfs niet terwijl ze het wel weet.

de juf blijft het super doen. ze haalt lang niet alles uit mijn dochter, maar ziet en hoort haar wat haar enorm goed doet.
Steeds vaker hoor ik dat ze de lesstof echt te makkelijk vindt, maar ik ben voorzichtig met dat aankaarten, omdat ze vooruitgaat en de juf het juist zo goed doet. Alleen als het steeds bij een zelfde vak ofzo is laat ik mijn dochter het zelf aankaarten. Dat heeft in kleine mate effect. Ik denk dat de juf mijn dochter goed snapt, maar onderschat hoe groot het verschil is tussen wat zij nodig heeft voor uitdaging en wat er aangeboden wordt :)
na al die jaren ellende en dochter die zich neit begrepen voelde door de leraren is dit jaar wel echt een verademing.

de individuele hulp hoor ik bar weinig van. ik laat het maar een beetje. Ik heb geen zin in school en hen tegen me in het harnas jagen net nu dochterlief een beetje opkrabbeld. Ik vind het wel super zonde van wat de hulp had kunnen zijn.

morgen een gesprek in de plusklas om te horen hoe het daar gaat en wat ze momenteel doen met dochter dus ben benieuwd.

ze blijft het meest leren doorzetten en willen ontwikkelen in de sport en daar maak ik gretig gebruik van.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018, 08:06 
Volwassene

Elora: ahhh, maar dat is ook echt heel lief wat ze zei. En zeker als je kijkt naar waar ze vandaan komt, is het echt geweldig dat ze dat zegt. Dat al jullie harde werken niet voor niets is geweest.
Ik snap goed wat je bedoelt qua alles nu even laten. Je hebt dit jaar al best veel bereikt met een fijne juf en dat is allemaal nog best fragiel. Heeft ze ook veel aan de externe plusklas naast het sporten of zie je daar echt een groot gat tussen wat betreft het leren doorzetten?
Bij ons op school reageren leerkrachten juist heel snel als leerlingen zelf dingen aangeven. Ik merk dat ook aan oudste: die laat, sinds ze hier op school zit, meer van zich horen. Hebben jullie ook kindgesprekken op school?
Al met al hele mooi ontwikkelingen bij jullie dus en ik hoop dat je dat terug zult zien in de Cito's. Dat zou toch de kers op de taart zijn.

Het werkstuk is af!
*ik herhaal*
Het werkstuk is AF!
:banan: [pompon]
En ze heeft zelfs haar vader en moeder bedankt in het slot. :mrgreen:
Nu hebben we nog vier dagen om een spreekbeurt in elkaar te zetten en te oefenen. Het voordeel is dat het werkstuk net af is en alles nog fris in het koppie zit. Oudste onthoudt heel goed.

En wat betreft de Cito's: is inderdaad misschien wel een goede om te vragen of de scores passen bij wat ze in de klas zien. En anders kijken naar het type fouten dat ze heeft gemaakt.
Ik ben nu het boekje Bright minds, poor grades aan het lezen. Ik vind er zeer veel herkenning in. Voor zowel oudste als mezelf.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018, 20:31 
Volwassene

YEsssss wat goed dat ze het af heeft. die spreekbeurt gaat nu zeker lukken de stof leeft nog helemaal. dat wordt een eitje. wat een prestatie!

De externe plusklas zijn wij echt super tevreden over. We kunnen daar ook goed mee sparren over wat juist wel en wat juist niet te doen bij het werken aan bepaald gedrag van waar dochter vandaan komt. Ze hebben super goede tips en vinden het leuk om mee te denken als we het alelmaal niet weten. Daarnaast vindt onze dochter het super leuk om er heen te gaan.

Onze dochter doet het daar super. Ook zij zien dat ze steeds vaker dingen leuk vindt en zo nu en dan echt op een leuke manier het voortouw kan nemen. Ze vinden haar langzaam minder perfectionistisch worden en zien haar zelfvertrouwen groeien. Mooi ook dat de juf waar we nu het gesprek mee hadden haar getest heeft op dag 1. Dus die heeft echt het hele proces gezien van binnen komen met iq test, naar aanmelden plusklas en nu 2 jaar later hoe veel beter het gaat.

We zijn nu vooral bezig met bepaalde vaardigheden op gebied van taakaanpak enzo.
In groep 7 blijft ze naar de plusklas gaan. Dan gaan we werken aan het zetten van extra stappen ipv in 1 keer een antwoord uitbraken. Ze weet hoe alles moet maar heeft soms iemand nodig die even zegt.. misschien moet je het even op papier doen ipv uit je hoofd ofzo.. en dan lukt het zonder moeite wel. maar ze moet zelf die gedachte gaan koppelen, anders kan ze heel vaak dingen die uit meer stappen en complexere dingen bestaan niet alleen.
Verder werkt ze de laatste weken nu en volgend jaar nog aan dat ze accepteert dat ze dingen ook moeilijk vindt. (leerdoel bedacht door haarzelf)

Maar we werken dus in sport en plusklas en thuis aan dezelfde doelen. dus dat is een super fijne samenwerking.
Deze juf heeft op school heeft daar zeker ook in een kleine mate op wat kleinere doelen aan meegewerkt en ik denk dat dat al heel wat is.

Kindgesprekken doen ze wel, maar weinig. Onze dochter heeft wel ruimte voor gesprek bij deze juf. Dat hebben denk ik alle kids wel. Zo hebben ze het wel gehad over de hoeveelheid werk. het was wat ondudielijk wat er noou verplicht af moest en wat eventueel gewoon extra werk was enzo. dat pakt ze dan wel meteen goed op.

maar ik ben super trots en superblij dat het een gesprek was waar ik gewoon trots kan zijn ipv dat ik me super zorgen maak.
tuurlijk zouden die cito cijfers een kers zijn op de taart.. en meer opties voro de toekomst, maar dat ze zo vaak beter in haar vel zit is me duizend keer meer waard.

al zit ze nog regelmatig met al haar gedachten, emoties, denkwerk en weet ik niet wat in deknoop hoor. maar ik denk dat dat wel echt past bij onze kids. als je zo veel kan nadenken kom je altijd wel wat vervelends tegen.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018, 20:55 
Volwassene

Ja, dat laatste merk ik hier ook. Ik heb dan de neiging om te denken dat ze alleen het negatieve ziet, maar ik probeer dan wel altijd door te vragen naar haar beleving ban dingen. Zo is ze nog steeds niet heel erg te spreken over de sfeer in de klas (ze geeft het een 4), maar doordat er nu minder emoties aan verbonden zijn dan eerst toen ze die uitbarsting had, kan ze ook beter uitleggen waar het ‘m in zit.
Er is voor ons meisje nog zoveel te leren. Als ik lees over jullie plusklas dan denk ik: men, dat is exact wat oudste nodig heeft. Er is hier een externe plusklas in de buurt waar ik veel goede dingen over hoor. Ik ben het steeds serieuzer aan het overwegen. Jouw uitgebreide bericht over de plusklas van je dochter is misschien wel een teken. ;) Bij ons mist er gewoon een schakel als het gaat om werken aan bepaalde doelen. Ik denk dat een school dat niet allemaal kan opvangen en dat een externe plusklas een hele goede aanvulling kan zijn.
Echt ontzettend fijn dat jullie zoveel winst geboekt hebben. En natuurlijk is het het allerbelangrijkst dat ze lekker in haar vel zit en dingen aan het leren is.

Het was hier vandaag trouwens de omgekeerde wereld als je het vergelijkt met maanden geleden. Ze was aan haar spreekbeurt begonnen en wilde niet stoppen. Asjemenou! :shock:

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 14:56 
Volwassene

das een goed teken, dan zit ze er helemaal in! dat is de staat waar je ze eigenlijk in wilt krijgen als ze iets moeten doen he :)) lukt hier vaker niet dan wel, maar als ze zo'n bui heeft kan alles.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 12:58 
Volwassene

Slecht nieuws hier, de school waar we al onze hoop op hadden gezet heeft een afwijzing gedaan. Al teveel zorgleerlingen in de klas om voldoende veiligheid te bieden voor onze oudste in (dan) groep 7. Ook ging het na de dossieroverdracht van de oude school, inclusief zijn totaal ingestorte scores plots niet meer over HB maar over "mogelijk HB"
Deze school was zo'n beetje onze laatste hoop op een school die het zou kunnen. We krijgen er nog een gesprek omdat er nu voor hen een rol ligt in de verdere zoektocht.

Verder gaat het door andere omstandigheden niet zo goed met mezelf waardoor ik het heel moeilijk vind om te blijven knokken. Maar er moet voor de zomervakantie toch wel een oplossing komen of op zijn minst een plan.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 16:17 
Volwassene

Ach nee Dina, wat ellendig!!
Daar zit je dan een paar weken voor de zomervakantie, wat een drama. Is de andere school waar jullie toen zijn wezen kijken nog een optie?

Misschien is het handig om iemand mee te nemen wanneer je een gesprek hebt met school, iemand van samenwerkingsverband? Mogelijk kan het met de juiste hulp wel slagen? Veel sterkte!

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 16:27 
Volwassene

Op die andere school zijn we zelf helemaal afgehaakt vanwege teveel visieverschil met de IB-er. Verder is dat ook de IB-er geweest die betrokken was bij het thuiszitter raken van de dochter van een goede vriendin. Die twee dingen gecombineerd met mijn intuïtie wil ik niet aan de kant schuiven.
Het samenwerkingsverband was aanwezig bij het aanname-OT. Ze zijn er morgen niet bij maar ik vond de betrokken onderwijscoach verfrissend dus ik zal wel vragen of ik haar kan benaderen.
Verder komen er veel nieuwe mensen op de oude school, dus ook nieuwe kansen. Ik ga vragen of ze al weten welke leerkrachten mijn kinderen gaan krijgen. Sociaal is het voor de oudste dan nog wel een probleem (zijn vrienden zijn van school en hij heeft nu niemand meer. "Mama, ik word niet gepest maar wel buitengesloten". Als we blijven moet er snel, razendsnel, actie komen, voor een plan, m.i. inclusief een didactisch onderzoek, en ook sociaal moet er iets. Maar wat?
Op de school die afwees was hij bij 3 bekenden in de klas gekomen, waaronder 2 vriendinnen van hem. Maar strijden voor toelating is vermoedelijk niet verstandig. Onze HB-coach beaamde de overweging dat ze vermoedelijk onvoldoende veiligheid kunnen bieden, ze ziet ook geen match tussen mijn zoon en de leerkrachten die hij daar zou krijgen. Dus hoewel het een flinke tegenslag is is het vermoedelijk beter dan overstappen en weer vastlopen.

Verder ga ik hulp zoeken voor mezelf. Ik heb deze kar te lang alleen getrokken.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 18:39 
Volwassene

Dina, wat een enorme tegenvaller zeg. Echt heel erg balen. :cry:
Goed dat jullie coach beaamt wat de school zelf al zei, daardoor is tenminste wel duidelijk dat een overstap geen soelaas biedt. Een jaar of twee op een school waar het niet veilig is en waar de klik met de leerkrachten ontbreekt, is misschien nog wel schadelijker dan blijven op de oude school, ook al is dat ook niet ideaal. Ik lees in ieder geval wel de nuance in je bericht, door alle emoties heen. Dat vind ik best knap. Ook dat je hulp erbij gaat zoeken, want het is ook heel zwaar om je kind of kinderen niet lekker in hun vel te zien zitten en jij die daar alles aan probeert te doen, alleen, terwijl alles en iedereen je lijkt tegen te werken. Dikke digitale knuffel!
Is er misschien nog een externe plusklas in de buurt of een leuk zomerkamp voor hb'ers waar hij eventueel een beetje kan bijtanken?

Oudste deed vandaag haar spreekbeurt over haar werkstukonderwerp. Dat ging, gezien de relatief korte voorbereidingstijd, best aardig. De hele klas geeft middels briefjes feedback op de spreekbeurt. Twee meiden hadden daar echt iets lelijks op gezet. De ene meid weet veel over het onderwerp (maar niet alles) en de ander heeft dat ook overgenomen. Geen idee of je dat pesten kan noemen, maar leuk vond oudste het in ieder geval niet. Er werd trouwens al dagen over gezeurd door dat meisje en er werd ook weer gedreigd de vriendschap te verbreken als oudste het niet volgens de wijze van dat meisje zou vertellen tijdens haar spreekbeurt. Ik verzin het niet. :roll:

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 20:40 
Volwassene

Dank je wel voor je lieve en begripvolle reactie, Dee, echt fijn!

Wat een nare venijnige acties van die meiden. Ik snap dat ze dat niet leuk vond. Stuurt school nog op dit soort dingen?

Ja, ik ben en blijf van de nuance. Het is denk ik mijn eigen niet-gemiddelde brein. Ik heb de neiging dingen tot in het extreme te overdenken en af te wegen. Gek genoeg lukt het momenteel dat minder te doen, ook omdat er veel teveel op mijn bordje ligt, ook buiten de kinderen en school.

Hij gaat al naar een extern HB-groepje, 2 uur in de week. Doet hem goed. Al wil hij er ook vaak weg want het is ook confronterend om op niveau en op je gedrag aangesproken te worden. Een zomerkamp gaat niet, teveel angsten voor zoiets. Maar ik heb al wel leuke dingen gepland deze zomer, de succeservaringen van de meivakantie proberen te herhalen.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 21:55 
Volwassene

Dat is herkenbaar Dina, ik kan ook goed nuanceren al heeft dat bij mij verder niets van doen met een niet-gemiddeld brein.
Fijn dat hij iig de externe plusklas heeft. Misschien zomaar datgene waarvan hij later zegt: dat heeft me er doorheem gesleept. Hoop dat jullie een topvakantie hebben!

Op dat soort feedbackbriefjes komt geen reactie van de leerkracht omdat hij die niet leest. Daarom vind ik het eigenlijk wel een vorm van pesten maarja, ik kan ook weer niet voor elk dingetje op te stoep staan? Oudste zelf vond het niet leuk maar echt een gesprek heb ik nog niet gevoerd. Ze was erg moe en wilde vroeg gaan slapen.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 19:13 
Volwassene

He Dina wat ontzettend balen dat het niet soepel loopt met de schooloverstap. ZEker als je zo weinig opties hebt en je dan afgewezen wordt op 1 van je opties.
ik hoop dat jullie een goede plek vinden waar de kinderen zich fijn voelen en waar jij een stap achteruit kan doen.
Goed dat je ook hulp voor jezelf durft te kiezen. Hopelijk gaat het snel beter met je.

Dee, die feedbackbriefjes vindt ik zwaaaaaaaar discutabel. De kinderen kunnen daar eigenlijk alles opschrijven ook dingen die niets met die spreekbeurt te maken hebben. De leerkracht leest ze niet maar de kids zitten er wel mee opgescheept.
Heel vreemd. Kinderen moeten leren feedback geven/ontvangen. Voor elke 9,10,11 jarige een hele opgave. dan moeten ze leren hun boodschap formuleren juist doordat een leerkracht meeluistert en stuurt in het opbouwend brengen van een boodschap etc etc.
En die moet een leerling helpen met het ontvangen er van en nagaan of de feedback terecht is etc.
heel vreemd dat dat op deze manier onder enige controle gebeurd.

Ik snap dat je niet overal over naar school wilt hoor! en ik vind het vooral super dat ze toch dat werkstuk af gemaakt heeft en die spreekbeurt heeft gegeven.

Hier zijn de cito's begonnen wist dochter te vertellen. we zijn benieuwd.

Geen gesprek meer gehad sinds begin januari en eerstvolgende gesprek is pas in juli.. dus tja we zien wel.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 20:00 
Volwassene

De briefjes van andere klasgenoten waren echt wel serieus gelukkig. Geen lelijke dingen. Alleen ietwat suffe vragen als wat is *onderwerp spreekbeurt*? Die hebben duidelijk niet op zitten letten. ;)
Vandaag vertelde oudste ook van de voorvallen aan oma, dus denk dat het wel indruk op haar heeft gemaakt. Vandaag ging die ene meid ook gewoon door met commentaar leveren op oudste haar spreekbeurt en ze zei ook nog dat oudste dom is. Oudste zit naast dit meisje in de klas omdat ze eerst wel een klik hadden maar dat is dus inmiddels helemaal omgeslagen. Meisje zit hier pas sinds januari.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 06:17 
Volwassene

Ik val ff binnen.
Maar denk wel dat het verstandig is om te melden aan de juf.
Als die meiden door hebben dat het kan, zal het snel uit de hand lopen en krijg je een nog groter probleem.
In alle opzichten, voor je dochter, de klas en zelfs die meiden is dit een slechte ontwikkeling die je niet op z'n beloop moet laten.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 08:36 
Volwassene

Was onlangs even bij de ib'er voor wat andere dingen en die liet ook blijken dat ze de groep meiden goed in beeld hebben en dat hier inderdaad problemen rondom zijn. Ik heb verteld van de spreekbeurtkaartjes. Oudste had van de week tegen ib'er zelf ook al verteld van de sfeer in de klas toen ze er naar vroeg. Ze gaan volgend schooljaar inzetten op een sociale vaardigheidstraining voor de meisjes als ik het goed begrijp. Ik hoop dat dit zoden aan de dijk zet.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 18:51 
Volwassene

Dee met kinderen zo kan dat idd heel mis gaan. De huidige groep 8 van I's school hebben ze nooit daarvan af kunnen krijgen, zelfs met externe hulp. I ieder geval fijn dat de spreekbeurt was gelukt!

Dina wat vervelend, vooral zo dicht bij de vakantie :(

De dyslexie begeleiding van I begint een verschil te maken, ook de cito's zijn nog nooit zo hoog geweest. Ze begint weer wat van haar enorm sociale en meelevende karakter weer aan anderen te laten zien. Rekentoetsen gaan nu ook beter nu het niet alleen meer over tafels gaat. En van de externe plusklas heeft ze een geweldige creatieve opdracht gekregen voor thuis als eihoeder (het ei mag twee weken logeren, je krijgt verschillende aantallen punten voor allerlei activiteiten, bij te houden door foto's enz).
Ik heb al wel gevraagd of we volgend schooljaar samen kunnen gaan kijken voor eventuele opties voor het VO, als creatief begaafd type die niet zo veel heeft met schoolstof en al helemaal niet met teveel "moeten" wordt een school vinden wel erg moeilijk.

Pagina 19 van 21 [ 406 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende