Het is nu 19 aug 2018, 02:47

Pagina 1 van 22 [ 432 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 11:46 
Volwassene

Aangezien wij nu in de laatste week vakantie zitten, trap ik af: het groep 6 topic van 2017/2018!

Onze kinderen mogen vrijdag even een half uurtje in hun nieuwe klas kijken en kennis maken met de nieuwe leerkracht(en). Dan maandag weer aan de bak. We zijn er nog totaal niet mee bezig, haha.
Wij hebben in de eerste schoolweek ook gelijk al onze eerste afspraak met de orthopedagoog en nieuwe leerkracht van oudste. We gaan om de tafel voor een plan m.b.t. spelling omdat na het afnemen van het PI dictee is gebleken dat oudste een grote voorsprong heeft. Waarschijnlijk zullen we ook praten over de andere vakken. Taal en rekenen doortoetsen lijkt ons belangrijk. Eens kijken hoe school daar inmiddels over denkt - ze hadden voor de vakantie nog een wat afwachtende houding.

Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 12:27 
Volwassene

Klinkt goed dee, gelijk gesprek met leerkracht en nog voor de school begint kennismaken.

K begint ook maandag op nieuwe school. Ze vind het heel erg spannend.

BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 14:01 
Volwassene

Al hebben wij geen nieuwe school hoor. Dat kennismaken is standaard en de kans wordt aan alle leerlingen geboden.

Succes op de nieuwe school!

BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 14:15 
Volwassene

Dee85 schreef:
Al hebben wij geen nieuwe school hoor. Dat kennismaken is standaard en de kans wordt aan alle leerlingen geboden.

Succes op de nieuwe school!

Ah, dat doen ze bij ons de laatste week voor de vakantie. Word doorschuifuurtje genoemd. Dan gaan de leerlingen en docenten naar hun lokaal van het komende jaar om met elkaar kennis te maken. Nieuwe leerlingen mogen dan ook komen en groep 8 is uurtje eerder vrij.
Zowel op oude als nieuwe school werd dat gedaan, maar helaasheeft K dat gemist omdat wij in Frankrijk zaten ivm overlijden van mijn schoonvader.

BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 17:30 
Volwassene

Ik meld me ook weer. Volgende week moeten wij ook weer aan de bak. Ons menneke begint op maandag met een invaljuf omdat eigen leerkracht met babyverlof is. De andere dagen heeft hij de leerkracht die hij afgelopen jaar ook had en daar is hij heel blij mee.
Het wisseluurtje was hier dus ook niet heel spannend. Wij hebben tweede week van de vakantie het standaard startgesprek. Is in ons geval dus ook niet heel spannend al ben ik wel benieuwd wat ze dit jaar precies gaan doen.

Hij heeft er in ieder geval super veel zin in. Al geniet hij ook van de vakantie. Veel buitenspelen met vuur messen en stokken, lekker gamen en lego-en. Ook toen wij weg waren heeft hij zich erg goed vermaakt. Hij geniet zo van de natuur en de vrijheid. En hij heeft super veel gelezen. Vooral de boeken over groep 8 van Jacques Vriens en de boeken van Tom de Groot waren populair. Lang leve de e-reader en het kobo plus abonnement.

Anne72

Anne

BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 20:47 
Volwassene

Hier maandag ook weer beginnen. Ik geloof dat wij ergens in week 3 een gesprek hebben. ik ben heel benieuwd. Dochter heeft wel een soort zin in school, vooral omdat alle kids er dan weer zijn om mee te spelen. In het schoolwerk niet zo gok ik. Ze geeft steeds vaker aan dat ze het moeilijk vind als iemand haar 'commandeert' oftewel bepaald welk werk ze moet maken ofzo. Helaas gebeurd dat veel in het leven dus daar zal ze mee moeten leren dealen.

Ik ben heel benieuwd naar dit schooljaar. Ik hoop heel erg dat de vooruitgang die we vorig jaar in onze dochter hebben gezien nu gaat doorzetten naar haar prestaties. Het zou leuk zijn als ze eens een rapport heeft wat ze ook aan anderen wil laten zien. De nieuwe juf is zeer onbekend voor ons. Ook nog weinig gehoord over haar. Ze geeft nog niet zo lang les op deze school. Ben heel benieuwd. Een frisse wind kan ook juist heel fijn zijn!
Ik probeer met vertrouwen en goede moed te beginnen. Dat is in ieder geval fijn voor de juf en voor mijn dochter.

Dee, gesprek in week 1 is wel super lekker hoor. Wat goed. Pi dictee bovengemiddeld haha wou dat dat hier ook zo was. Hier zit hij ver onder gemiddeld.

Anne, Wel fin dat er verder een vaste leerkracht staat. Al is de eerste dag een inval natuurlijk wel een beetje een domper, maarja als daar tegenover een goede leerkracht staat is dat toch meer waard :)

Petrak, ik hoop dat de nieuwe school gaat zijn wat jullie er van verwachten en dat het jullie een zorgeloos jaar oplevert!

BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 21:04 
Volwassene

elora schreef:

Anne, Wel fin dat er verder een vaste leerkracht staat. Al is de eerste dag een inval natuurlijk wel een beetje een domper, maarja als daar tegenover een goede leerkracht staat is dat toch meer waard :)

tja die invallers is toch iets dat er een beetje bij hoort met die juffen die maar kinderen krijgen. Gelukkig heeft school wel al net voor de vakantie een goede vervanger gevonden die in principe de hele periode blijft. Ze is ook al even langs geweest in de klas om zich even voor te stellen. Dus dat is in ieder geval iets. Ze heeft toen een goede eerste indruk gemaakt. En het zou me ook niet verbazen als de leerkracht die hij vier dagen heeft de eerste dag toch aanwezig is ook al is het geen werkdag voor haar. Maar dat moet dan natuurlijk wel net passen.

Anne72

BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 22:36 
Volwassene

Oudste krijgt een meester dus wij zullen niet zo'n last hebben van eventueel babyverlof. ;)
Wij krijgen in week 2 ook nog een standaard kennismakingsgesprek. Erg fijn.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 18:25 
Volwassene

I zal nu als enige naar het BO gaan, L begint op het VO.
Nu wel huiverig ivm interpretatie IBer van I's laatste IQ test die onder 130 kwam (erg slecht in vel, HB begeleiding twijfelt niet aan HB, ze is creatief begaafd). Haar vorige test was 140+. Gelukkig gaat I's HB begeleider en haar coach beide zich hier mee bemoeien. Maar het voelt niet zo goed.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 09:31 
Volwassene

Ik kreeg een reactie van school op de vraag hoe ver oudste met het pi dictee was gekomen. Ik kreeg als antwoord dat ze dit graag persoonlijk willen bespreken maar het komt erop neer dat er nog maar een paar onderdelen zijn over de hele linie van de basisschool die ze nog niet beheerst. Dus dat wordt een uitdaging voor school en voor ons, want ik heb ook geen idee hoe je dit gaat opvangen.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 12:59 
Volwassene

Onze jongste was ook zeer goed in spelling. Dat was één van de makkelijkere dingen om op te lossen. In de meeste methodes zitten slechts 2 spellinglessen per week. Hij maakte er één (de nieuwe categorie) en mocht de andere overslaan. Zo kreeg hij de goede spellingregels wel minimaal één keer aangeboden (en werd voorkomen dat hij die niet kende en alles alleen op woordbeeld kon spellen).

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 14:35 
Volwassene

Loekie, wat deed hij dan in de tijd dat zijn klasgenoten bezig waren met de andere spellingsles?
Oudste heeft in groep vier een tijdje leenwoorden uit het Frans gemaakt en verhaaltjes geschreven met variaties op dicteewoorden. Volgens mij vond ze vooral die verhaaltjes schrijven wel een uitdaging.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 16:50 
Volwassene

Dee85 schreef:
Loekie, wat deed hij dan in de tijd dat zijn klasgenoten bezig waren met de andere spellingsles?
Oudste heeft in groep vier een tijdje leenwoorden uit het Frans gemaakt en verhaaltjes geschreven met variaties op dicteewoorden. Volgens mij vond ze vooral die verhaaltjes schrijven wel een uitdaging.

Ons meiske kreeg soms ook de opdracht om een gedicht or rap te maken met de woodenlijst daar zijn echt pareltjes uitgekomen.

En Dee: Gefeliciteerd met je huis!

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 17:48 
Volwassene

In die tijd werkte hij aan verschillende verrijkingsopdrachten, zowel op het gebied van Nederlandse taal (stelopdrachten, Cryptologisch) als op andere vlakken (extra werkstuk of spreekbeurt, lezen Engels). De meeste taalmethodes hebben best aardige verrijkingsopdrachten. Ook geschikt: webkwesties (http://www.webkwestie.nl/), werkgidsen Kinheim, Acadin etc.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 18:00 
Volwassene

Dankjewel Anne72! Gedichtjes vindt ze misschien ook leuk.

Loekie, Webkwesties hebben ze op school. Ze vindt dat erg leuk en ze kan er ook veel van leren m.b.t. executieve vaardigheden. Dus dat vind ik wel een goede, bedankt.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 21:14 
Volwassene

Volgens mij is spelling inderdaad best goed op te vangen hoor! lekker bezig zijn met taal en woorden kan juist op veel manieren waarin deze kids ook lekker hun ei kwijt kunnen en wat creativiteit in kunnen stoppen.

wij hopen op dat pi dictee nu een c te halen. volgens dochter is het goed aan het gaan. ze is nog niet helemaal klaar. volgende week denk ik laatste deel. zou fijn zijn als ze die c haalt, dan krijg ik het idee dat we langzaam de goede richting op gaan met spelling.
heb wel het idee dat ze de spellingsregels een stuk beter begrijpt. taal ansich vind ze wel heel leuk. spreekwoorden, moeilijke woorden, etc vind ze fantastisch. ze wil ook van alle woorden die ze niet kent de betekenis weten. zelf opzoeken doet ze niet, maar vragen wel. dat vind ik al heel wat bij haar!
(hier wordt weer langzaam een gebied gevonden waarop ze wil leren/ontwikkelen, na zo lang geen nieuwsgierigheid meer tonen met andere erbij)

vandaag de laatste avond van de feestweek. Ze heeft het heel leuk gehad. Ze was zo trots op zichzelf. ze vertelde hoe het vandaag gelukt was om het denken een beetje uit te zetten en gewoon mee te feesten. ik weet zeker dat dit nu vaker gaat lukken want ik zie in de trots in haar ogen dat ze dan een soort knopje gevonden heeft die ze vaker kan indrukken. dat is een proces wat wel vaker voor komt. Eerst is ze er dan heel vaak over aan het praten en merk je dat het onderwerp haar bezig houd en dan ineens zie je dat ze doorheeft hoe ze het aan moet pakken.
ze was direct ook wat minder overprikkeld dan anders. dus superfijn!

niets beter dan start nieuw schooljaar als dat je vlak daarvoor met een groot deel van je klas lekker gefeest hebt.

mamli ik hoop echt dat jullie een goed start kunnen maken. Je gevoel niet goed betekent helaas vaak ook dat dat waarheid wordt. Gauw goed in gesprek en je angsten uitspreken denk ik!

BerichtGeplaatst: 18 aug 2017, 07:00 
Volwassene

Groep 6 alweer! Wat worden ze groot. :shock:

En wat goed dat zoveel scholen zo'n kennismaking en een gesprek hebben! Hier heeft alleen de nieuwe groep 3 een wenmomentje (maar de juf van de jongste is nieuw dit jaar, dus die heeft ze nog niet gezien) en gesprekken doen ze al helemaal niet aan.

We gaan zien wat dit jaar gaat brengen. Ik houd mijn verwachtingen bewust laag, dan kan het alleen maar meevallen. Oudste gaat naast het reguliere programma en de verdieping en verbreding ed in ieder geval starten met extra begeleiding voor spelling, want dat blijft hier juist achter. Hopelijk krijgt ze er op deze manier zelf ook weer wat meer vertrouwen in.

Hier moeten ze maandag ook weer... Ik vond wat iemand in het vorige topic schreef heel treffend (wat het letterlijk was weet ik niet meer, maar hier kwam het op neer): dat het zo erg is dat we ze na iedere vakantie toch weer terug moeten sturen, ook al weten we wat het met ze doet. Ik heb daar toch wel echt moeite mee in ieder geval, na iedere vakantie meer eigenlijk...

BerichtGeplaatst: 18 aug 2017, 20:38 
Volwassene

Ik wil me graag bij jullie aansluiten! Mijn dochter van 7 gaat maandag ook beginnen in groep 6... Je wilt niet weten hoe zenuwachtig ik ben. Ze slaat groep 5 over omdat uit doortoetsen bleek dat ze de stof van groep 5 beheerst. We hebben samen met school de versnellingswijzer ingevuld en in goed overleg besloten dat dit de minst slechte optie is. Maar ze krijgt nu een meester die helemaal nieuw is op school, dus dat is erg spannend. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat oppakken...

Gelukkig is er vanaf september begeleiding vanuit het bureau waar onze dochter (hb) is getest, daar zijn we erg blij mee. Het eerste gesprek met leerkracht, IB'er, mhb-coördinator, testbureau en ons staat gepland. Het hele MHB-beleid staat op deze school nog in de kinderschoenen, maar gelukkig ervaren we wel veel bereidheid om mee te denken, aan te passen en naar ons te luisteren. Fingers crossed...

BerichtGeplaatst: 19 aug 2017, 10:32 
Volwassene

Welkom Rozemarijntje! Jullie startpositir klinkt goed. Ik hoop dat je dochter het naar haar zin zal hebben en veel nieuwe dingen mag leren.

Volgens mij schreef ik dat toen Nieke. Het is inderdaad jammer dat ze elk jaar weer terug moeten. Al zit oudste wel beter in haar vel sinds dr schoolwissel.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2017, 11:38 
Volwassene

Ook wij beginnen maandag weer :shock: na een heerlijke zomer waarin weer eens gebleken is hoe leergierig beide dames zijn. Oudste blijft in hetzelfde lokaal met dezelfde leerkracht (combiklas) dus wat dat betreft verandert er niet veel.

Pagina 1 van 22 [ 432 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende