Het is nu 06 dec 2019, 21:22

Pagina 3 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 6 2017/2018
BerichtGeplaatst: 26 aug 2017, 08:03 
Volwassene

elora schreef:
Petrak, wat goed huiswerk! daar gaan ze echt veel aan hebben als ze dat nu al krijgen. Deze kids komen vaak op redelijk niveau middelbare school waarze ineens heel veel husiwerk krijgen vergeleken met de basisschool. Goed dus om alvast te wennen. Onze dochter krijgt dat uit de plusklas ook.
Veel scholen hebben wel een visie over hoe er om moet gegaan worden met tegenzin voor huiswerk. Sommige scholen willen dat je ze juist pushed het te doen, andere willen jusit dat je het meld en dan maken zij de kids er verantwoordelijk voor etc.
Check even met school hoe of wat?

Hier helpt het heel erg als we het huiswerk benaderen als iets wat hoort bij grote kids.

Agenda kopen, en dan bespreken we samen wat ze moet doen en mag zij inplannen wanneer zij het gaat doen. of ze het in stukjes doet of in 1 keer bijv. op deze manier heeft ze het gevoel dat ze inspraak heeft.

Succes wat het kan een hele strijd zijn!

Het is zeker goed om het er met school over te hebben. Maar het is ook belangrijk om te bedenken wat jij zelf vindt. Ben jij verantwoordelijk dat je kind het huiswerk maakt of niet. Zelf vind ik dat aan het eind van de rit ieder kind zelf verantwoordelijk is. Je kunt alle omstandigheden scheppen, helpen herinneren enz. Wat hier wel helpt is zeggen dat hij die verantwoordelijkheid heeft en dat dat ook betekent zelf tegen de juf zeggen als hij het niet gedaan heeft. Met de reden waarom niet. Meestal maakt hij het dan toch heel snel behalve de keer dat hij zei dat hij het een aantal weken daarvoor ook al had gehad. En toen bleek at ook te kloppen. Maar omdat veel kinderen de toets slecht hadden gemaakt had ze het nog een keer meegegeven. Ons menneke had de toets wel goed gemaakt en de juf accepteerde ook direct dat hij de herhaling niet had gemaakt.

Anne72

BerichtGeplaatst: 26 aug 2017, 08:11 
Volwassene

Goed om te lezen dat veel kinderen een mooie start hebben gemaakt met dictees nieuwe vrienden enz. Mooi hoor.
Hier op zich een goede start maar heel enthousiast was hij niet. Door omstandigheden was de juf er twee dagen niet en de invalster weet dan toch niet alles. Zo kon hij donderdag en vrijdag niet aan zijn boek schrijven en daar baalde hij van. Maar goed: volgende week weer door. Goed rekenwerk en compacten was wel opgepakt en gelukkig had hij een goed boek.

Anne72

BerichtGeplaatst: 26 aug 2017, 10:53 
Volwassene

Fijn dat voor de meesten de eerste week een goede start was.
Balen dat de juf ziek was Anne, maar fijn dat de inval wel wist dat hij gecompact les krijgt. Dat heb ik ook wel anders gehoord.

Wat het huiswerk betreft ga ik zeker nog met juf bespreken. Ik heb eerst paar dagen gekeken wat K zelf ging doen. Woensdag pakte ze wel gelijk wiskunde maar liet Engels nog steeds liggen. Omdat het de 1e les wiskunde was hadden ze een woordzoeker met allerlei wiskundige begrippen. K vind woordzoekers niet leuk dus begon gelijk te klagen dat ze wel heel veel woorden moest vinden. Ik heb haar gevraagd of ze er liever 1 keer lang aan wil werken of meerdere keren kort. Ze koos het laatste, en ze heeft toen uitgerekend dat ze iedere dag 4-5 woordjes moet zoeken om het op tijd af te hebben.
Na wat gezucht doet ze dit ook.
Maar Engels wilde ze gewoon de woordjes lezen en dan de vertaling erbij, en dan later dat wij het zouden vragen. Prima, maar ze heeft alleen de lijst Engelse woordjes en ze moet en-nl en nl-en. Daarbij wist ze van de helft niet meer wat de Nederlandse vertaling was.
Ik was bezig en kon niet gelijk helpen, man ook, dus ik stelde voor dat ze de woorden zou opschrijven met vertaling die ze wel wist. En daar ging het fout. Grote driftbui.

En ik snap het wel. Eerste keer huiswerk van school (van harples heeft ze wel al paar jaar huiswerk maar heeft ze ook hekel aan. Niet aan harp spelen of aan de les maar wel aan het oefenen). Ze moet nog uitvinden wat voor haar het beste werkt (en wij als ouders ook). En ze wilde eigenlijk tv kijken.
Straks op een rustig moment maar even een gesprek hebben over de mogelijkheden hoe om te gaan met huiswerk en een plan van aanpak voor komende week laten verzinnen.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2017, 13:02 
Volwassene

Bedankt allemaal. Zo leuk om te lezen dat jullie toch een beetje mijn enthousiasme delen. :)

Wat betreft huiswerk: oudste heeft nu voor het eerst maakhuiswerk. Ik heb met haar besproken dat ze dit zelf in de gaten houdt en op tijd afmaakt. Ze heeft er een week de tijd voor. Aangezien ze alleen rekenhuiswerk hoeft te maken (het gaat om 2 of 3 blaadjes), leek me dit wel te overzien. Ik ga dit ook wel even bij de leerkracht aangeven. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik oudste hierin meer verantwoordelijkheid geef. Ze ging er in ieder geval zelf mee akkoord. Van het weekend zei ik nog: denk je aan je huiswerk? Zei ze: jahoor, ik hoef het toch pas vrijdag in te leveren. Dus ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen. ;)
Uiteraard ga ik haar bij de grotere huiswerkopdrachten wel helpen, zoals boekverslagen en werkstukken. Dat overziet ze niet en daarin mag ze nog leren.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2017, 21:25 
Volwassene

Dee, wat fijn dat school alles zo oppakt!

Anne, vervelend dat de juf ziek was. Gelukkig dat het wel bekend was bij de invaljuf dat hij gecompact les krijgt.

Hier zit oudste weer niet goed in z'n vel sinds school gestart is. Hij heeft een erg kort lontje, zoekt ruzie met zijn broertje en houd zich niet aan afspraken. Ook zijn knippertic is weer terug. A is een stoere jongen om te zien maar zo ontzettend gevoelig en angstig. Zo sneu om te zien dat hij niet goed in zijn vel zit. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de spanning vanwege een nieuwe juf en klas en door het gebrek aan uitdaging. De hele eerste week was gevuld met (kennismakings)spelletjes. Vanaf morgen wordt er echt begonnen met de lessen en gaan ze ook meteen compact en en verrijken. Ook de plusklas start deze week, hopelijk krijgen we dan onze oude A weer terug.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 08:24 
Volwassene

Vanaf volgende week gaan ze hier ook weer naar weer naar school. Oudste naar goep 6 en jongste naar groep 5. Spannend allemaal weer. Vooral het huiswerk voor oudste..

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 11:23 
Volwassene

Hier zit oudste in hetzelfde lokaal met dezelfde (leuke) leerkracht, dus dat was vertrouwd. Het eerste kinderfeestje alweer gehad, dagelijks komen er vriendinnen mee naar huis. Oudste ligt zeer goed in de groep, daar liggen haar problemen niet.

Wel steken haar faalangst en fixed mindset direct de kop weer op. Ze spreekt ook uit een grote druk te ervaren doordat ze het allemaal goed wil doen. Komt 's avonds zeer moeilijk in slaap, kan haar hoofd niet stilzetten, klaagt weer over allerlei vage pijntjes terwijl ze in de zes weken zomervakantie nergens last van had.

De prepuberteit is ook aangebroken, ze ruikt ineens naar zweet en heeft nu een kinderdeo, ze kan lastig met deze veranderingen omgaan. Wil nog geen borsten krijgen en is daar veel mee bezig. Ik ben benieuwd...

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 09:18 
Volwassene

Inde, herkenbaar. Oudste liep vorig jaar al met deo rond. Gymshirtje van gister stonk enorm, die kan ze vandaag echt geen tweede keer aan. De prepubertijd vindt ze volgens mij wel interessant. Maar ze is emotioneel ook gewoon nog echt een meisje van 9. Al heeft ze soms een grote mond als een puber. :shock:

Wel sneu dat gelijk die faalangst weer zo opkomt, Inde. Kunnen ze daar op school iets mee?

Clnl, ik hoop ook dat alle genomen maatregelen A weer terug krijgen. Niet leuk, zo'n start.

Hier gister het kennismakingsgesprek gehad. We hebben afgesproken dat oudste werk dat niet af is, mee naar huis neemt. Leerkracht vroeg of we daar voor open staan. In principe wel, mits er geen overbodige herhaling in het werk zit. Daar waren we het verder snel over eens. Het werktempo van oudste is nog steeds niet heel hoog. Maar ik hoop eigenlijk dat het vele compacten dat probleem al grotendeels gaat oplossen.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 11:18 
Volwassene

Dee, die faalangst manifesteert zich vooral thuis. Dan gaat ze helemaal door het lint, terwijl ze op school kalm en beheerst is :roll: Ik kijk het nog even aan maar ik vrees dat dit echt iets is waarbij we dit jaar hulp moeten zoeken. Het probleem is ook nog eens dat ze van ons niets aanneemt op dit vlak, ze is vreselijk koppig en eigenwijs. Spreekt ook uit dat ze er niet tegen kan als anderen haar zeggen wat ze moet doen.

Bij jullie lijkt de communicatie met school goed te lopen, wat fijn! Werktempoproblemen herken ik van mijn andere kind (nu groep 5). Daar hoop ik dit jaar tot compacten te kunnen komen. In mijn ervaring blijft dat moeilijk voor veel leerkrachten.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 13:41 
Volwassene

Ja, ze zijn best bang om van de gebaande paden te gaan. Terwijl er bijvoorbeeld routeboekjes zijn - dan hoef je de angst niet te hebben dat je belangrijke stof overslaat. Daarin staat precies hoeveel lesstof je kan schrappen.

Mijn dochter reageert thuis op faalangst door te gaan schreeuwen en huilen. En boos te worden. In de klas raakt ze passief en vermijdt werken aan datgene wat ze moeilijk vindt. Het probleem is er dan zowel thuis als op school, maar op school gedraagt ze zich aangepaster. Dat autonome herken ik dan weer niet zo in mijn oudste dochter, maar het lijkt me wel moeilijk om daar een weg in te vinden.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 20:18 
Volwassene

Oh clnl wat vervelend om te zien zeg.
Hopelijk lukt het aangepaste werk iets en helpt de plusklas.

Hier ook een dochter met deo en een luchtje haha omdat ze het zelf super interessant vind.
ze wil eigenlijk een tiener zijn. dat wordt nog wat als ze er echt een is denk ik.

Wel sneu om te horen dat je dochter er zo onzeker door wordt! misschien maar gewoon leuk maken die grote meiden dingen? wellicht voelt ze zich dan gewoon groot. De mijne heeft een grote zus en broer dat scheelt enorm. die kijkt er juist een beetje tegenop.

Inde wij hadden ook thuis echt tegenstribbelen, huilen etc.. bij faalangst.. op school vermijdde ze die situaties dor zeer diep na te dneken hoe ze er allemaal onderuit kwam. ook dat kostte heel veel energie. We hebben daar heel hard aan gewerkt en ik ben echt heel blij dat we dat hebben gedaan. Nu nog wel zenuwachtig en wat afwijzend, maar niet meer tegenstrilbbelen en huilen, maar gewoon hulp vragen. op school probeert ze het vaker en vermijd ze niet alles meer. (nog wel veel)

Hier zegt dochter ook letterlijk dat ze er een bloedhekel aan heeft als iemand zegt dat ze iets moet doen.(zoals een kladpapiertje gebruiken bijv) ze doet het dan opstandig juist niet, ondanks dat ze dan rustig een uur bezig is ipv 5 minuten.
als ze het maar zelf mag bepalen.
Wel herkenning dus!

We hebben er thuis wel en een goede weg in gevonden hoor, heb weinig problemen met het gedrag van mijn dochter gelukkig.
Al is het wel iets waar je bewust mee om moet blijven gaan.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 12:17 
Volwassene

Bedankt voor jullie verhalen en de herkenning m.b.t de faalangst!
Inderdaad thuis heel boos met schreeuwen en gillen. Op school raakt ze ook in paniek als ze iets niet denkt te snappen, maar die paniek uit ze daar niet. Dat komt er thuis pas uit. Op school doet ze juist erg cool en relaxt, volgens de leerkrachten (dit speelt al jaren).

Hoe hebben jullie er thuis een weg in gevonden Elora? Kun je dat omschrijven of is dat lastig?

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 21:05 
Volwassene

we zijn begonnen met een gouden tip die ik van iemand anders kreeg.

Op het moment dat mijn dochter met ons in disucssie wilde onder gillen, krijsen etc. bespraken we het volgende.
Je mag het met ons oneens zijn, maar we bespreken dat thuis rustig. Je kunt nu naar je kamer om na te denken hoe je dat op een nette manier met mij kan komen bespreken.

Oftewel.. stampvoetend en nog harder huilend naar boven.. en als ze afgekoeld was mocht ze zelf weer naar beneden komen hoor.. sterker nog als ze niet in discussie wilde hoefde ze niet eens naar boven ze ging al automatisch omdat ze zo'n behoefte had om met ons in discussie te gaan had en om met ons in discussie te gaan moest ze eerst boven rustig worden :p
werkte fantastisch goed. ehb haar nooit naar boven hoeven sturen ofzo dit werkte gewoon als een trein.

daarna natuurlijk wel ook tijd nemen om in gesprek te gaan. en uitleggen da tookal hebben ze goede punten het soms gewoon toch moet omdat er dingen zijn die jij zwaarder vind tellen op dat moment en jij verantwoorodelijk bent voor hun welzijn en jij vind dat dit nodig is voor dat welzijn.

dit bovenstaande maakte dat ze het vaak oneens was, maar het hele discussie stuk eruit ging en ze steeds vaker gewoon rustig ging zeggen dat ze het oneerlijk vond dat ze huiswerk moest maken, wij niet begrepen hoe zij dat wilde uitrekenen en de juf het toch echt anders had utigelegd etc.

daarna heb ik van dingen die ik belangrijk vind routine gemaakt, dat haalt nog meer discussie weg.. hierdoor ging ze voelen dat het gewoon moest, ze er niet onderuit kwam. (of het nou huiswerk is, kamer opruimen, of gewoonweg iets heel anders)

daarna steeds aangestipt wat zij erop won als ze dingen op een bepaalde manier deed. dat het haar tijd kan schelen om naar tips te luisteren etc. steeds haar voordeel aanwijzen. en zorgen dat er dus ook echt een voordeel aan zat.. als ze naar bed moet naar haar huiswerk boeit het haar niet of ze snel of lang over haar huiswerk doet :P als ze een kwartier huiswerk moet maken en daarna mag ze nog een half uur tv kijken.. maar zij kiest ervoor om alles uit haar hoofd te doen en daardoor ipv een kwartier huiswerk drie kwartier aan haar husiwerk te zitten.. dan kiest ze de dag erna echt wel dat kladpapiertje hoor!

nouja zoiets :) inmiddels gaat het alelmaal met veeeeeel minder strijd.

daarbuiten mag ze superveel zelf bepalen en vertrouwen we veel op haar verantwoordelijkheid. dit zorgt ervoor dat ze minder strijd zoekt in het algemeen. dingen die wij dan belangrijk vinden gaan op onze manier.. daar mag ze ideen over aandragen of over in discussie, maar wij bepalen hoe dat gaat en wanneer. ( oh btw.. superveel vind ik in vergelijking met leeftijdsgenootjes.. zelf vind ik het nog wel meevallen, maar merk dat ze vele meer zelf mag bepalen en mag kwa alleen naar huiskomen enzo dan haar leeftijdsgenootjes)

hopelijk geeft het je wat ideen :)

oh en.. schiet me nog te binnen.. echt denken aan die mindset gebeuren die je hier overal vind.. aanspreken op het proces ipv het resultaat is ook echt heel helpend geweest binnen dit hele proces.
De strijd komt voort uit angst en onzekerheid, niet uit onwillendheid. ze hebben je steun echt nodig. Al zit je met een kopje thee erbij aan tafel, zodat ze weten dat je beschikbaar bent, en doe je een kruiswoordpuzzeltje ofzo. kan je later afbouwen naar even afwassen in de keuken terwijl ze aan de eettafel in de buurt zitten ofzo..
inmiddels ga ik vaak al even boven wat doen :P

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 12:21 
Volwassene

Een groeimomentje hier. Oudste heeft zich verkiesbaar gesteld voor de leerlingenraad. Ze had ook al opgemerkt dat veel kinderen zich opgeven zodat ze kunnen vergaderen en dus even geen les hebben. Maar zelf neemt ze het heel serieus en wil ze graag meedenken over actuele onderwerpen op school. Ik hoop zo dat ze genoeg stemmen krijgt en dat de popi-jopi's het eens niet worden. Dit kan voor oudste echt heel leuk en goed voor het zelfvertrouwen zijn.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 12:52 
Volwassene

Leuk Dee. K zat vorig jaar in de leerlingenraad, vond ze erg leuk dat ze mocht meedenken over van alles en nog wat.
Nieuwe school heeft geen leerlingenraad helaas.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 13:35 
Volwassene

heel leuk, hier heeft dochter leerlingenraad gedaan in groep 4. ze vond het wel jammerdat je er maar 1 keer in mag.

week 2 zijn we ook goed dorogekomen. echt superfijn!

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 11:56 
Volwassene

Hier ook een meisje dat net begonnen is in groep 6. Vorige jaar hulp gehad voor faalangst en het ging even goed. Nu toch wel in alle hevigheid terug. Gillen, huilen en panieken. Vooral thuis in haar veilige omgeving. Fietssleutel verloren en dus helemaal in paniek. Roept dat ze heel boos is op zichzelf. Spelletje op de computer waarbij ze iets niet snel genoeg kan, dus weer huilen en brullen en schreeuwen, weglopen ervan.

Ze gaat moeilijkheden uit de weg. Weigert gewoon dingen te doen die nieuw zijn om zo falen te vermijden, zegt dat ze het lekker expres fout gaat doen dan. De leerkracht van vorig jaar heeft ze nu weer voor een paar dagen. Deze leerkracht denkt dat ze hard moet werken en dat het best wel moeilijk is voor haar (alleen maar I scores op Cito en begrijpend lezen zelfs maar 1 fout). Wij zien juist een meisje dat in haar veilige modus blijft zitten en moeilijk werk dus uit de weg gaat. Groot inzicht laat zien, maar dingen wil kunnen en niet wil oefenen. Grote fixed mindset zeg maar. Daarbij ook zeer gevoelig voor emoties van anderen een groot sociaal inzicht. Kan leerkracht goed lezen zeg maar.

We hopen dat we in ons komende gesprek goed duidelijk kunnen maken hoe wij haar zien en dat de leerkracht hiermee goed aan de slag gaan. Gaan zelf nog kijken of ze nog een sessie kan volgen voor haar faalangst en dan misschien ook observatie op school door deze persoon. Zo jammer dat je toch veel zelf in de hand moet houden. Gelukkig heeft ze wel vriendinnen op school.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 21:25 
Volwassene

I is vandaag ook weer begonnen en vond het tot nu toe best leuk. Hopen dat het zo blijft.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 14:45 
Volwassene

Ik hoop het ook, MamLi.

Oudste werkt nu uit haar eigen map voor spelling. Ze vond de les van vandaag wel makkelijk, maar ondertussen toch wat geleerd m.b.t. 'ch' en 'g'. Het spellingschrift van groep 8 zit ook in de map maar daar is ze nog niet mee begonnen. Ze is ook al een keer met de ortho wezen praten. Samen hebben ze planning gemaakt voor deze week en, ik geloof, de week erop. Donderdag gaat ze weer naar de ortho.

Ze lijkt nog steeds met plezier naar school te gaan. Er zijn nog geen speelafspraakjes geweest, maar dat komt misschien nog. Sociaal blijft het zoeken.
Vandaag vertelde ze dat een jongen uit de klas iets naar haar schreeuwde omdat ze van hem haar met stoepkrijt bedekte handen niet mocht uitkloppen (?). En dat ze iets terug schreeuwde. Misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar het 'want mama, ik durf dat' wat erachteraan kwam vond ik geweldig om te horen! Ze kwam vandaag voor zichzelf op. 8)

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 14:56 
Volwassene

Zeker goed dat ze voor zichzelf opkwam dee.

Na 2 weken vind K rekenen wederom saai, maar de rest van de vakken nog steeds leuk of moeilijk, dus dat gaat goed. Ook heeft ze al 2 speelafspraakjes gehad, en blijft ze ook met haar oude vriendinnen afspreken. Dus ook dat gaat goed.

En ik heb vanmorgen op school geholpen met lezen. Deed ik op de oude school ook, maar ik vond het toch spannend. Ik ken het gebouw nog niet, de methode niet en de kinderen ook nog niet. Maar dat komt wel en gaat op deze manier toch het snelst.

Pagina 3 van 22 [ 437 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22  Volgende