Het is nu 19 feb 2018, 20:45

Pagina 5 van 5 [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2017/2018
BerichtGeplaatst: 28 jan 2018, 14:50 
Volwassene

Hier ook bezig met de keuze.
Gelukkig vorig jaar al eerste selectie gemaakt en aantal meer scholen bezocht.
Nu is er nog een short list van 2; 1 had eigenlijk al een tijdje de voorkeur, maar er is twijfel gekomen dus nu toch weer 2 scholen aan het vergelijken.

Vind het best lastig, ook om voor te stellen hoe dochter het zal gaan doen en welke valkuilen je wel/niet rekening mee moet houden. Ze is de laatste tijd alweer zo anders dan vorig schooljaar toen we eerste rondje maakte op scholen.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2018, 16:22 
­

Hier ook volop bezig met de keuze, maar het wil nog niet zo lukken. Definitief advies is hier nog niet binnen en kan nog alle kanten op. Hoop stiekem dat het nog vwo wordt, omdat ik denk dat ze daar het best op haar plaats is. Heb met zoeken zowel naar havo/vwo als vwo brugklassen gekeken.

Ben voor wat betreft havo/vwo echt niet blij met de keuze hier in de stad. Zoek in dat geval eigenlijk een school die ook op dat niveau kinderen uitdaagt en kansen geeft, maar de meeste scholen hier in de stad zijn vrij traditioneel. Havo/vwo is in feite havo en alleen als je voor alle vakken een 8 staat, stroom je door naar het vwo. Dat vind ik wat kort door de bocht.

Bij een havo-advies zou de school van mijn oudste een goed alternatief zijn. School werkt met gepersonaliseerd leren en ook op havo kunnen kinderen op eigen tempo en niveau door de stof en als dat vwo-niveau is voor 1 , meer of alle vakken, dan kan dat. Precies wat ik zoek dus, op de basisschool gaat Smurf namelijk juist onderpresteren als ze op de klas moet wachten en onnodige instructies af moet luisteren. Nadeel is dat die school 50 km verderop zit en dat brengt flink wat treinkosten mee.

Ook bij vwo-advies is die school een goed alternatief. Bij dat advies zouden ook hier in de stad wat alternatieven zijn, zoals de categorale gymnasia. Scholengemeenschappen hier in de stad, blijf ik dan wat eng vinden, omdat die naar mijn idee kinderen vrij gemakkelijk laten afstromen, maar de keuzemogelijkheden zijn hoe dan ook beter bij een vwo-advies.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 12:45 
Volwassene

Ik vind het zo moeilijk! Heb net op de site van scholenopdekaart naar slagingspercentages en tevredenheidscijfers etc zitten kijken.
Levert alleen maar meer vragen op. Want hoe komt het dat een school in 2 jaar van 92% via 83% naar 81% afzakt? Gaat om 160 eindexamenkandidaten in 2016/2017 dus het gaat niet om 1 of 2 leerlingen die niet geslaagd zijn die het percentage zo beïnvloeden.
Is die 92% dan een uitschieter? En waarom staan de cijfers van het ouder-tevredenheidsonderzoek er (nog) niet op?

We gaan nog naar 1 school kijken eind februari. Die werkt samen met school 2. Heeft wel goede slagingspercentages maar ik hoor van ouders met kinderen die daar nu zitten, dat alle verdieping, verrijking, extra's aangevraagd moeten worden....

Bij onze oudste was er eigenlijk weinig keus. Volgens de toen geldende info, kon ze maar op 1 school Havo eindexamen doen (en vmbo- TL) en met een TL/Havo advies was dat dus wel handig. Anders was het schoolveranderen na 2 jaar...

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 13:04 
Volwassene

Ook https://allecijfers.nl/middelbare-scholen-overzicht/ gevonden.
Roept alleen nog maar meer vragen op :roll:

Mooie lijst ondertussen om met mijn man eens te bekijken en vragen te stellen op een info-avond.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 22:10 
­

Vind zelf dat verschil in slagingspercentages niet zo extreem. Die groepen verschillen nu eenmaal, soms is de samenstelling van de groep anders, ze kunnen andere docenten hebben gehad en ik heb bijvoorbeeld ook niet helemaal scherp of die regels zijn veranderd.

Zou zelf ook niet teveel naar die slagingspercentages kijken, maar meer naar de samenhang tussen die verschillende resultaten. Kun je bijvoorbeeld van die school ook vinden hoe de kinderen er na 3 jaar zitten tov het basisschool advies? En of er veel zittenblijvers zijn? Vaak zie je bijvoorbeeld ook dat scholen die kinderen veel kansen geven, juist een lager slagingspercentage hebben. Of andersom dat scholen met hoge slagingspercentages bijvoorbeeld weer meer zittenblijvers hebben.

Blijf het zelf ook lastig vinden. De scholen hier in de stad scoren vaak ook niet goed op dat soort kengetallen, toch zijn er ook veel ouder wel erg tevreden. Ik ben er echt totaal nog niet uit. Ergens volgende week het definitieve advies, dat is de eerste hobbel. En dan dus de rest. Moeten heel wat dingen duidelijk zijn tussen nu en een maand en dan eventueel nog een loting.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 14:59 
­

Smurf is vandaag een dagje naar de school van haar zus geweest. Gewoon een dagje meedraaien in een brugklas om te zien hoe de school echt is. Ze zou tot de grote pauze blijven en dan zou ik met haar terug reizen. Ik was al onderweg die kant op, toen ik een berichtje van mijn oudste bleef met de vraag of haar zusje niet gewoon de hele dag kon blijven. Ik ben heel nieuwsgierig hoe het was, wel jammer dat die school zo ver weg is.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 20:06 
Volwassene

Leuk Cindy! Ik neem aan dat het dan wel goed bevallen is?

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 22:23 
­

Ze heeft het echt geweldig gehad. Het hele concept spreekt haar heel erg aan. Het niet naar instructies hoeven luisteren als het niet nodig is, het verder kunnen werken, het duidelijke overzicht, het past echt bij haar. Ook de kinderen en docenten waren heel aardig geweest. Blijf het jammer vinden dat de school zo ver weg zit, anders was de keus helemaal gemakkelijk denk ik.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 18:35 
Volwassene

Hoi,
Hoe is het met iedereen?
Hier hebben we het definitieve advies binnen.
Het is een vol vwo advies.
Zoon heeft erg hard gewerkt en het was dik verdiend zeiden zijn juffen.
We zijn er erg blij mee.
Gr Gaby2

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 20:57 
Volwassene

Hier ook inderdaad. Nu nog de definitieve keuze voor de school maken. We zijn er nog niet helemaal uit.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 00:02 
­

Had het al ergens geschreven, maar ook hier vorige week het advies gehad, ook vwo.

Schoolkeuze blijft nog even lastig. Door het lage voorlopige advies hebben we nog niet echt naar de vwo-scholen hier gekeken en nu is het daar te laat voor. Nog 1 open lesmiddag te gaan hier in de stad, maar tot nu toe wil Smurf nog steeds naar de school van haar zus. Prima zou je zeggen, maar school zit wel 50 kilometer verder op. De reistijd vinden de kinderen geen probleem, maar zelf vind ik de trein voor 2 kinderen toch best duur en een school hier in de stad zou dus niet verkeerd zijn 8)

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 10:23 
Volwassene

Hier gister definitief advies gekregen - dik VWO advies, en liefst naar een school met de nodige extra’s - VWO plus zoals de leerkracht het omschreef.

Ze benoemden zelfs dat zij het hoogste advies/resultaat van de hele klas had.
Dat had dochterlief zelf nog niet in de gaten gehad :wink: Dus die vond dat wel een opsteker.

Schoolkeuze is een nog een lastige. 2 goed scholen in de buurt. Het hele jaar is de ene school de school waar ze heen wilde, maar nu is de twijfel toegeslagen. Mede doordat ze begint na te denken wat als een les saai is. Is er veel alleen instructie of is dat maar een deel van de les.

Ik was eigenlijk wel gelukkig met de meer gestructureerdere school, met duidelijke regels en ook een cognitief verrijkingsprogramma. Ik heb haar al die jaren op de basisschool met veel executieve vaardigheden moeten helpen en bijsturen. En hoopte dat ze meegetrokken zou worden door de structuur en zo meer tot doen zou komen.
Zelf lijkt de meer vrijere school haar fijn, maar ik zie haar nog niet zelf veel meer dan de basis doen dan. En dat lijkt me geen goed plan, want uiteindelijk wordt ze van te weinig hersens kraken heel apathisch.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 17:57 
Volwassene

Mamv2,
Dat vind ik ook lastig. Wanneer leerlingen zelf moeten vragen om verrijking of verdieping, gaan ze dat dan doen? Of niet omdat ze niet willen opvallen?
En als ze dat niet doen, hebben ze dan door wat het effect is?
Aan de andere kant ken ik ook kinderen die op een gestructureerde school zaten met plusprogramma, maar die in de puberteit alsnog afhaakten. Geen eigen keuze. Het kan allerlei kanten opgaan.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 07:15 
Volwassene

Nou ze is er uit! Ze kiest voor het gymnasium van een cultuurprofielschool hier in de stad. Is een mavo tot gymnasium school.
Wij zijn het helemaal eens met die keuze. Enige minpuntje is dat het een half uur fietsen is. Maar daar zit ze zelf helemaal niet mee.
Van haar klas is ze de enige die voor deze school kiest. Ze kwam bij de open lesmiddag al een meisje tegen die ze kent van de Bso. Want een fietsmaatje zou wel gezellig zijn.
Nu maar hopen dat ze niet wordt uitgeloot. Zelf denk ik dat die kans niet groot is. Voorgaande jaren is er ook niet geloot voor deze school. Veel gymnasiasten kiezen voor 1 van de twee categorale gymnasia. En de school ligt echt heel decentraal waardoor die voor deel van de stad echt heel ver is.

Dat we hebben gekozen geeft haar echt rust. Voor haarzelf maar ook binnen de klas. De adviezen zijn gegeven en de keuzes gemaakt. Nu dus focus op de musical.
Ons meiske vindt dat echt geweldig! Zelf is ze op school haar wereldreis aan het plannen. Incl vlucht vaar rijd schema, belangrijkste dingen om te zien en de openingstijden daarvan en andere leuke dingen en een begroting.

Kortom: het gaat goed!

Anne72

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 10:50 
Volwassene

Klinkt goed Anne!

Hier nog een info avond te gaan en dan hopen we er ook uit te zijn.
Wel stoer van zoonlief dat hij ook zijn eigen weg kiest, naast wat lichte twijfel vorig jaar toen hij er achter kwam de enige te zijn die voor deze school kiest. Hij heeft met plezier de proeflesjes gevolgd. De keuze zit hem nu nog in twee verschillende stromen op deze school.

Ik vind het ook lastig in te schatten hoeveel structuur zoonlief nodig gaat hebben en als de puberteit begint nog toestaat te ontvangen....
Maar goed, hij is er in ieder geval nu enthousiast over.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 13:23 
Volwassene

Ook wij kregen vandaag een mooi VWO advies. Spelling blijft achter, daar gaat hij vanaf nu in een groepje voor geplaatst worden waar ze met een andere methode nog dingen willen proberen.
Voor de rest gewoon prima, veel 1 en 1+ (zeker rekenen dat was bijna foutloos).
Leerkracht zei nogmaals dat hij zoon eigenlijk zowel in een reguliere school als op een gepersonaliseerd leren systeem ziet passen. Extra uitdaging en verdieping/verrijking blijven wel nodig.

Pagina 5 van 5 [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5