Het is nu 14 nov 2018, 16:31

Pagina 4 van 7 [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2017/2018
BerichtGeplaatst: 22 sep 2017, 08:17 
Volwassene

Goedemorgen,

Ik heb de laatste tijd wat minder geschreven maar wel mee gelezen.

Met ons meiske gaat het super lekker. Ze is zo blij op het moment!
Inmiddels hebben we het startgesprek met de nieuwe meester achter de rug en dat was ook erg positief. Hele rustige vriendelijke man die er echt zin in heeft om met de klas een mooi laatste jaar te draaien. Hij had al door dat ons meiske echt veel uitdaging nodig heeft, uit het overdrachtsrapport en ook uit eigen ervaring tot nu toe.
Belangrijkste verrijking bij taal / woordenschat is het maken van een werkstuk over politiek. Ze mocht zelf haar insteek kiezen en die gaat richting de staatsrechtelijke kant.
Voor rekenen gaat hij haar doortoetsen. Daar is hij meteen de week daarna (we hadden het gesprek op vrijdag) mee gestart. Als hij weet waar ze staat dan gaat hij nadenken over goede verrijking
Begrijpend lezen krijgt ze nieuwsbegrip op VO niveau begreep ik van haar. Weten jullie daar meer van?

Daarna hebben we ook nog een informatie avond over de overgang naar het VO gehad. Was wel interessant. Hier schrijven de basisscholen de leerlingen in op 1 school. Daarna hoor je of je direct of na loting bent geplaatst. Ben je niet geplaatst dan mag je tweede keus aangeven uit het rijtje van scholen die nog plek hebben. Wordt je dan weer uitgeloot dan blijven er nog minder scholen over.
En er zijn dus 10 VWO scholen. Het wordt dus nog een hele zoektocht waarbij we ook nog moeten bedenken of je "strategisch" gaat kiezen...
Eind oktober is al de eerste informatieavond!

Anne72

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 10:52 
Volwassene

Dochter hier is ook heel erg vrolijk en opgewekt sinds ze de uitslag heeft gehad van haar intelligentieonderzoek. Het lijkt wel een bevestiging die ze nodig had! Het is ook verbazingwekkend hoe school ineens van houding is veranderd van: "ze moet eerst maar eens laten zien dat ze het kan" naar "we gaan haar meteen levelwerk aanbieden en ze mag aansluiten bij een intern klasje voor vermoedelijk hb kinderen". Nu stelt dat laatste niet veel voor (1 uurtje in de twee weken), maar toch. Kennelijk moet school toch eerst een soort van bewijs zien. Nu is dochter natuurlijk ook niet echt een klassiek hb voorbeeld, want ze scoort bij taal en spelling maar heel gemiddeld.

We hadden trouwens onlangs het eerste oudergesprek en terloops kwamen we op de schoolkeuze terecht. Of we al wisten naar welke school dochter wou. Ja, naar dezelfde als haar broer (gymnasium). De reactie van de meester: "nou, dat moet niet zo'n probleem zijn". Hij herstelde zich daarna wel meteen met dat hij natuurlijk niet op de feiten vooruit mocht lopen. Is heel wat anders dan haar meester van vorig jaar die haar toch wel als havist zag.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 11:08 
Volwassene

Wat fijn ValeNova!

Anne, bij jou ook al goed nieuws!

Mmm of dat systeem van die middelbare scholen nu top is bij jullie... We hebben weinig te kiezen maar alleen de Vrije School heeft beperkte plekken (en daar wil zoon toch niet heen). We gaan maar open dagen af.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 10:47 
Volwassene

Dat klinkt goed Valenova!
Hier zit dochter ook een stuk beter in haar vel (hoewel we dachten dat het al prima ging) sinds zij de uitslag van het onderzoek weet. Alsof er voor haar stukjes op z'n plek beginnen te vallen.

De uitdaging die ze krijgt, stelt echt weinig voor vind ik. Een uurtje levelwerk en plusboeken (waar ze zich weinig voor interesseert). Maar ik heb het maar een beetje los gelaten. We zoeken de uitdaging maar buitenshuis, niet zozeer cognitief, maar in andere dingen als toneel. Dat zou ze vroeger niet gedurfd hebben, nu wel. Dus hier nu een druk programma na school, ook met sport erbij. Maar dat gaat prima.

Ten aanzien van het schooladvies: dat was hier ook havo/vwo. In het laatste gesprek kwam het aan de orde en dat zou dan wel vwo worden, maar.... misschien was het dan wel goed om haar in een havo/vwo klas te plaatsen.... Echt, daar gaan mijn haren recht van overeind staan. Dochter heeft een goede werkhouding, heeft prima cito's (tussen I+ en II) en heeft een plafondscore op haar IQ-test. Ik snap echt niet waarom je dan niet vol inzet op een niveau wat passend is voor haar. Maargoed, het officiele 'voorlopig advies' krijgen we nog. We zullen zien. Ik vind het alleen gewoon zo jammer dat er zo behoudend wordt gedaan en niet wordt gedacht vanuit vertrouwen in een kind.

Anne72: wat een gedoe weer met loten... Fijn dat je dochter zo goed in haar vel zit en haar meester haar goed ziet!!

BerichtGeplaatst: 02 okt 2017, 06:56 
­

Anne, klinkt als het Utrechtse systeem. Ben er zelf niet echt blij mee, maar ook hier dus misschien dit jaar weer. Smurf wil tot nu toe liever naar een school buiten de stad, maar ik wil eigenlijk dat ze ook hier rond kijkt. In ieder geval fijn dat we ook iets buiten de stad hebben.

Gelukkig gaat het nu met smurf beter dan afgelopen jaren. De begrijpend lezen toets die eigenlijk al voor het voorlopigheid advies in groep 7 zou worden gedaan, is uiteindelijk begin dit schooljaar gedaan en nog goed gemaakt ook. Hopelijk maakt dat de stap naar een passend advies weer wat gemakkelijker. Ze heeft voor die (groep 8) toets een I gehaald en gecombineerd met de I+ die ze al had voor rekenen en spelling zou er dan toch meer in moeten zitten dan mavo.

Ook wordt er nu eindelijk een en ander gecompact en verrijking ingezet. Hoop dat ze hiermee dit schooljaar niet weer terugvalt in onderpresteren.

En nieuwsbegrip op vo niveau bedoelen ze waarschijnlijk C mee. Dat is bedoeld voor de goede lezers in groep 8 en officieel ook voor de lagere klassen op het vo, al hebben ze daar op de scholen van onze oudste nooit mee gewerkt.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 12:26 
Volwassene

Oei, ben benieuwd hoe dochter uit school gaat komen: net een mailtje gehad dat haar meester per 1 jan gaat stoppen. Had ze ein-de-lijk een leerkracht die haar zag zoals ze is, gaat er halverwege het schooljaar een helemaal nieuwe, vreemde leerkracht voor de klas komen. Nog voordat het middelbare schooladvies wordt gegeven.
Ik ga denk ik toch maar eens navragen hoe school denkt dat die nieuweling hier een goede inschatting over moet maken. Juist bij de twijfelgevallen kan de persoonlijke indruk van de leraar de doorslag geven. Lijkt mij een onmogelijke opgave voor iemand die koud een maand voor de klas staat.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 18:27 
Volwassene

Hier hebben we het eerste rapport gekregen. Zag er goed uit. Wel de opmerking 2x dat zoon moet leren focussen. We merken zelf ook dat hij heel erg verstrooid raakt, met veel spullen kwijt raken en zo.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2017, 12:22 
Volwassene

Fijn Bissi dat het rapport goed was.
Heb je ook al een voorlopig advies gekregen?
Hier komt volgende week het rapport.
Ik ben benieuwd voor zowel de oudste als de jongste die dit jaar vanuit gr 2 gestart is op het leonardo onderwijs groep 4.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2017, 14:44 
Volwassene

Het voorlopige advies hadden we voor de zomer gekregen. Ze doen geen entreetoets maar wel een NIO en straks de CITO m8. Van de NIO nog geen uitslag gehad.

Hij volgt op dit moment al Engels op een vo school vlakbij zijn basisschool twee uurtjes per week. Dat hadden we gevraagd omdat hij zelf heel enthousiast bezig was met Engels leren in de vakantie.

Die school is niet heel dicht bij ons huis. We brengen hem nu met de auto. We hebben altijd gezegd: naar de middelbare school mag je zelf op de fiets, scholen genoeg in de buurt. TTO VWO lijkt hem leuk, Dat doet zijn zus ook.
Maar ik merk wel dat die school veel minder flexibel is dan de school verder weg waar hij nu Engels volgt. Hij vindt het heel fijn dat hij daar veel zelfstandiger en vrijer kan werken. Ze zijn er ook flexibel met versnellen of extra vakken kiezen. En hebben een hb beleid.
De school van zijn zus doet ook veel leuke activiteiten en heeft oog voor de bredere vorming van de leerlingen. Ook geven ze vwo leerlingen de tijd om aan de brugklas te wennen. Fijn is ook dat ze meteen in een vwo-klas komen, dus geen stress aan het eind de brugklas over puntengemiddeldes om naar het gymnasium te gaan. De school is een kwartier fietsen. Maar is dus niet flexibel en heeft geen hb beleid.

Lastig

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 13:40 
Volwassene

Mijn middelste dochter zit nu ook in groep 8. Doet officieel groep 7-8 in een jaar echter lost haar totaal geen extra inspanning. Ze heeft een dagdeel externe plusklas met oa chinees en uitdagende opdrachten voor op school. Ook heeft ze een dagdeel verrijkingslessen op het vo. Ze heeft nog geen advies gekregen aangezien ze vorig jaar in groep 6 zat. Echter in haar handelingsplan staat dat verwacht mag worden dat ze vwo uitstroomt. Plusklasjuffen geven aan te adviseren om naar de vwo+ onderdelen te gaan kijken.
Er zijn 4 scholengemeenschappen in de buurt. (nou ja... 18-22 km) 2 daarvan hebben vwo+ en 1 daarvan is een hb profielsschool waar oudste dochter ook gestart is (technasium vwo). Middelste weet totaal niet waar haar interesses liggen en heeft dus ook geen idee wat voor soort vwo ze wil doen. in januari gaan we de open dagen bezoeken en doe avonden/middagen. Hopelijk dan een beter beeld.
In april krijgen ze hier de IEP toets.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 14:14 
Volwassene

Scholen gaat zo te lezen heel verschillend met de schooladviezen om. Hier krijg je bij rapport in februari in groep 7 al een eerste voorlopig beeld. Met gesprek over wat eventueel aan houding/kennis zou moeten veranderen voor een ander advies.

Na de herfstvakantie dan een voorlopig advies gesprek en in februari na de Cito m8 een definitief advies. En ze maken dan nog de IEP als eindtoets. Cito telt mee, maar zeker ook de toetsen in de klas en hoe er gewerkt wordt in de klas.

Gelukkig hier geen zorgen of stress over schooladvies - vol VWO advies. Dus nu aan ons de keus welke school. Op gymnasiumniveau best wat te kiezen in de nabije omgeving en geen last van loting oid.
Eigenlijk heeft elke school een duidelijk ander profiel (dalton, categoraal gym, scholengemeenschap met meer structuur/toetsen en scholengemeenschap die meer inzet op persoonlijke ontwikkeling via meer opdrachten dan toetsen). We vinden het vooral lastig om in te schatten hoeveel ondersteuning ze volgend jaar nodig zal hebben. Hebben beetje gevoel dat het 2 kanten op kan - of ze pikt het moeiteloos op of juist niet door gevoeligheid en onderontwikkelde vaardigheden.
Voelt ook heel dubbel om te praten bij kennismaking met scholen ervanuit gaande dat het “mis” zal gaan....
Ook omdat ze pas net 11 zal zijn als ze naar de middelbare zal gaan en ze nog zo kan veranderen de komende paar maanden.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 20:50 
Volwassene

Hier een voorlopig havo-vwo advies en dat viel eigenlijk wel wat tegen. Ze zit in alles op pluswerk en levelwerk, volgt de interne plusklas en de meester bestempelde haar als een echte vwo leerling. De enige reden waarom ze dan toch havo-vwo combi kreeg was omdat ze het niveau nog niet altijd in de toetsen liet zien. En welke toetsen gaan dan mis? Juist, spelling! En we hebben dus te horen gekregen van de orthopedagoog dat dat ws door dyslexie komt. Voor rekenen zit ze altijd heel hoog en voor begrijpend lezen scoorde ze zelfs P99!

Soms snap je er ook niets van... Maar het maakt het toch weer spannend, want het definitief advies wordt door de nieuwe juf gegeven (die begint jan). Niet erg optimaal allemaal!

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 21:22 
Volwassene

Wat vervelend dat ze zo'n advies geven op basis van spelling Valenova. Is dat nog bespreekbaar op school denk je? Begrijpend lezen is toch veel relevanter op taalgebied.
Wil je dat nog gaan afstemmen op een school naar keuze?

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 21:26 
Volwassene

Citaat:
Er zijn 4 scholengemeenschappen in de buurt. (nou ja... 18-22 km)

Dat voelt voor mij als best ver weg eigenlijk. Het is maar wat je referentiekader is natuurlijk. En dan maakt de route of de verbinding ook nog uit natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 09:33 
Volwassene

Bissi schreef:
Wat vervelend dat ze zo'n advies geven op basis van spelling Valenova. Is dat nog bespreekbaar op school denk je? Begrijpend lezen is toch veel relevanter op taalgebied.

Tja, het is nu helemaal niet zinvol om het gesprek aan te gaan met school. Het is een veel te drukke periode en de meester is per 1 jan toch vertrokken en 'kan er niets over zeggen'. Ik vertrouw er eerlijk gezegd wel op dat het goed komt (door de ervaring die ik heb met mijn andere kinderen), maar echt fijn is het niet. Dochter weet al naar welke school ze wil (gymnasium) en deze school neemt ook kinderen met havo/vwo advies aan, maar dan moeten we kunnen aantonen dat ze wel degelijk vwo niveau is. Nou, dat mag niet zo'n probleem zijn met het intelligentieverslag dat wij hebben. Hierin staat nadrukkelijk vermeld dat gymnasium haalbaar is voor dochter.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 10:17 
Volwassene

Bissi schreef:
Citaat:
Er zijn 4 scholengemeenschappen in de buurt. (nou ja... 18-22 km)

Dat voelt voor mij als best ver weg eigenlijk. Het is maar wat je referentiekader is natuurlijk. En dan maakt de route of de verbinding ook nog uit natuurlijk.

Ze gaan hier met de bus. De route ernaar toe is niet zo handig met de fiets. Weinig verlichting. Daar doen ze een uur over enkele reis. Echter deze vier zijn de dichtsbijzijnde scholen dus heel veel anders wordt het ook niet.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 10:29 
Volwassene

ValeNova schreef:
Bissi schreef:

Tja, het is nu helemaal niet zinvol om het gesprek aan te gaan met school. Het is een veel te drukke periode en de meester is per 1 jan toch vertrokken en 'kan er niets over zeggen'. Ik vertrouw er eerlijk gezegd wel op dat het goed komt (door de ervaring die ik heb met mijn andere kinderen), maar echt fijn is het niet. Dochter weet al naar welke school ze wil (gymnasium) en deze school neemt ook kinderen met havo/vwo advies aan, maar dan moeten we kunnen aantonen dat ze wel degelijk vwo niveau is. Nou, dat mag niet zo'n probleem zijn met het intelligentieverslag dat wij hebben. Hierin staat nadrukkelijk vermeld dat gymnasium haalbaar is voor dochter.

Bij onze oudste hetzelfde advies. Wij hebben toen aangegeven: advies wordt gegeven op basis van ervaring/beoordeling van leerkracht. Hij geeft aan vwo advies te geven echter door de cito resultaten naar beneden bij te stellen. Er wordt in het eindniveau juist niet naar de cito gekeken omdat het een lange termijn beslissing moet zijn. De beslissing van de leerkracht wordt om gevraagd. Daarop is bij ons het niveau bijgesteld naar vwo advies. Bij de IEPtoets een dikke maand later kwam er gelukkig een grote vwo score uit.

Bij twijfel omtrent dyslexie zou ik in groep 8 nog een test laten doen. Mijn oudste dochter zit nu in de brugklas en terwijl er op de basisschool alleen maar twijfel was en te hoge scores valt ze nu op het vwo duidelijk uit op de spelling. Waar ze op de basisschool maar 10-20 woorden had om te leren voor een toets en ze deze prima tijdelijk kon leren heeft ze er nu 70-80 en dat kan ze niet meer compenseren. Ze heeft nu 2x een 5 gehaald. (cijfer opgekrikt dmv begrijpend lezen onderdeel) maar de spellingstoets deze week verwacht ik een dikke dikke onvoldoende. Nu wordt er alles op alles gezet om haar evt vroeger te kunnen testen via school. De cijfers tellen nu gewoon mee omdat ze nog geen verklaring heeft. Gelukkig heeft ze de rest van de cijfers wel allemaal goed maar motiverend is het niet voor haar.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 10:57 
Volwassene

Nycave, ik kreeg juist van de basisschool te horen dat die dyslexie verklaring in de middelbare school “makkelijker” ging komen omdat de eisen anders zijn.
Aangezien mijn zoon op spelling beduidend lager scoort dan verwacht gezien zijn andere prestaties maar niet de vereiste 2keer een lage 5 op de Cito.... mochten ze het geen dyslexie noemen...

Voorlopig advies hier is vwo, zonder problemen (leerkracht:” ik mag daar officieel nog niets van zeggen maar ga er maar van uit”). Ondanks de slechtere scores voor spelling op cito’s.
Het is ook van de zotte om een kind met duidelijke potenties en wil om te leren, niet naar een vwo te laten gaan, alleen vanwege spelling. Zeker nu steeds meer digitaal gaat en je overal autocorrect en spellingscontrole hebt.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 12:54 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Nycave, ik kreeg juist van de basisschool te horen dat die dyslexie verklaring in de middelbare school “makkelijker” ging komen omdat de eisen anders zijn.
Aangezien mijn zoon op spelling beduidend lager scoort dan verwacht gezien zijn andere prestaties maar niet de vereiste 2keer een lage 5 op de Cito.... mochten ze het geen dyslexie noemen...
.

Zo ging het hier ook. Op de cito´s 3 en 4 scores ipv de benodigde 5 score. Op de IEP toets heeft ze zelfs nog hoger gescoord dan op het rekenkundig onderdeel. Bijzonder. School wilde aanvankelijk niet eens verdenking dyslexie op de overdracht naar de vo zetten. op ons verzoek toch erop gezet. En nu paar maand later is het zo overduidelijk.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 18:54 
Volwassene

Zijn jullie ook druk met open dagen bezoeken? Ik vind het erg lastig. Zoon heeft andere voorkeur dan mama. Hij moet het 6 jaar doen dus mag beslissen... mijn keus heeft een duidelijk programma voor mb/hb kinderen. Keus van zoon worden pas actief als er problemen zijn en begonnen meteen over “extern inkopen v hulp”.
Nog 1 school staat op het lijstje om te kijken, die werkt intensief samen met de school die zoon nu verkiest.

Gelukkig hebben we nog tot begin maart om te kiezen.

Pagina 4 van 7 [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende