Het is nu 18 feb 2018, 10:07

Pagina 3 van 5 [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2017/2018
BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 21:51 
Volwassene

Volgens mij doen ze bij ons Cito M8 en de IEP ergens in het voorjaar.
Niet meer de Cito eindtoets omdat die meer tijd kost dan de IEP.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 07:51 
Volwassene

Ik had begrepen dat er naast de M8 nog een andere objectieve toets afgenomen moet worden voor het definitieve schooladvies dat begin 2018 gegeven wordt. De IEP wordt bij ons ook afgenomen aan het eind in april. Maar dat is dacht ik meer voor het bepalen van de resultaten van de school dan voor de kinderen. Wel kan die IEP uitslag dan reden zijn om het advies naar boven bij te stellen. In plaats van de IEP aan het eind kan het ook een andere toets zijn zoals eindcito of route66.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 08:04 
­

Hier ook in januari de M8 en dan in het voorjaar de Iep. Iep is op onze school pas voor het tweede jaar, dus ken ik nog niet van de oudsten, maar deze schijnt adaptief te zijn?

Gaby doen ze dat drempelonderzoek bij jullie bij iedereen? Hier doen ze het drempelonderzoek alleen bij de kinderen die laag uit zullen stromen. Wel hebben ze hier in groep 7 de drempeltoets gehad en die twee worden soms door elkaar gehaald (dus ik hoop dat ik nu die namen niet verwissel). Drempeltoets is vergelijkbaar met de NIO.

Maar de eerste week zit er weer bijna op. Wij hebben als het goed is over anderhalve week afstemmingsgesprekken. Hoop dat de rest van het jaar een beetje meevalt.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 08:19 
Volwassene

Cindy, er staat in de memo dat het programma voor het drempelonderzoek voor de groepen 8 maandag start.
Dus ik ga er van uit dat iedereen het drempelonderzoek krijgt.
Mijn oudste had het er over dat ze al met rekenen aan het oefenen waren. Hij zei dat er drempel op het blaadje stond.
Als eindtoets hebben ze hier ook de iep.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 09:44 
Volwassene

Misschien wat voorbarig maar de conclusie van dit onderzoek gaat denk ik ook op voor groep 8: http://m.knack.be/nieuws/gezondheid/urenlang-samen-met-je-kind-zitten-studeren-is-verkeerde-aanpak/article-normal-891991.html

Werken aan studievaardigheden kan nu ook al. Op zoon's school kwam iemand een proefles geven van een cursus voorbereiding op het VO. Sommige tips vond ik eigenlijk niet zo handig. Bijv als je voor drie vakken huiswerk hebt, begin je dan met het makkelijkste, het moeilijkste of ertussen in. Ik zou zelf met het moeilijkste beginnen, dan heb je dat alvast maar af en hoef je er niet tegen op te zien. Het 'goede' antwoord was: begin met iets makkelijks, dan doe je een succeservaring op en ga je geloven dat je de rest ook wel kunt. (Ik denk dan meteen: onlogisch, die vakken hebben toch niks met elkaar te maken? Begin liever met de lastigste klus, dan weet je dat je daarna snel klaar bent met de rest).
Mijn zoon nam wel alles vrij serieus aan, merkte ik. Zo wil hij nu een leren boksbal als pauze-activiteit -advies van de cursusleidster. Ik weet niet of ze ook een eigen webshop heeft ;-)

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 11:31 
Volwassene

Na jaren dat wij dachten een heel slim meisje thuis te hebben met mogelijk dyslexie, maar een school die dat niet zo zag ('onmogelijk dat ze dyslexie heeft, want ze scoort daar te goed voor') en na de entreetoets havo advies kreeg (voorlopig), vandaag dan intelligentieonderzoek.

Resultaat (mondeling meegedeeld, verslag komt nog): duidelijke signalen van dyslexie en IQ van 132. Ik geloof dat we met school om tafel moeten.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 12:04 
Volwassene

Bissi schreef:
Misschien wat voorbarig maar de conclusie van dit onderzoek gaat denk ik ook op voor groep 8: http://m.knack.be/nieuws/gezondheid/urenlang-samen-met-je-kind-zitten-studeren-is-verkeerde-aanpak/article-normal-891991.html

Werken aan studievaardigheden kan nu ook al. Op zoon's school kwam iemand een proefles geven van een cursus voorbereiding op het VO. Sommige tips vond ik eigenlijk niet zo handig. Bijv als je voor drie vakken huiswerk hebt, begin je dan met het makkelijkste, het moeilijkste of ertussen in. Ik zou zelf met het moeilijkste beginnen, dan heb je dat alvast maar af en hoef je er niet tegen op te zien. Het 'goede' antwoord was: begin met iets makkelijks, dan doe je een succeservaring op en ga je geloven dat je de rest ook wel kunt. (Ik denk dan meteen: onlogisch, die vakken hebben toch niks met elkaar te maken? Begin liever met de lastigste klus, dan weet je dat je daarna snel klaar bent met de rest).
Mijn zoon nam wel alles vrij serieus aan, merkte ik. Zo wil hij nu een leren boksbal als pauze-activiteit -advies van de cursusleidster. Ik weet niet of ze ook een eigen webshop heeft ;-)

Sowieso niet handig om hier antwoord op te geven als zijnde een vaststaand feit. Voor de een is moeilijk beginnen het beste, voor de ander makkelijk, en voor de derde tussenin.......

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 12:47 
Volwassene

Nou, inderdaad, dat verschilt per persoon toch?
Mijn zoon (3VWO) probeert het altijd zo te plannen dat hij geen twee talen achter elkaar doet. Werkt voor hem, prima dus.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 22:06 
Volwassene

Samenwerken in projecten, hoe vinden jullie dat gaan? Zoon ergert zich regelmatig aan kinderen die niet zo veel doen. Hij gaat soms zelf maar het meeste doen omdat een teamgenoot de afspraken niet nakomt. Bekend verhaal op de middelbare school ook.
Hoor ik net bij een ouderavond op het VO dat VWO-leerlingen zo'n moeite hebben met samenwerken omdat ze de controle willen houden. En 's middags op het schoolplein vavan de basisschool een vader die ook vond dat het aan de hb-leerling ligt als de samenwerking met een niet-hb leerling niet goed loopt.
Ik krijg er plaatsvervangend een moedeloos gevoel van. Ze worden beoordeeld op het resultaat, maar afgerekend op het gegeven dat ze proberen dit dan maar zelfstandig te behalen wanneer medeleerlingen steeds niks doen. Ik vind het zo'n no-win situatie, waarin kinderen die niet doorwerken in een project minder gezeur over slecht samenwerken krijgen dan kinderen die wel doorwerken.
Zucht.
Maar dat vertel ik zoon natuurlijk niet :wink:

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 08:35 
Volwassene

ValeNova, wat fijn die bevestiging, zo sta je een stuk steviger in je schoenen in het gesprek met school :) .

Mijn dochter heeft er moeite mee nu op het hb onderwijs weer aande bak te moeten na 2 jaar op het SO geen klap te hebben hoeven uitvoeren.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2017, 20:46 
Volwassene

Even een vraag: wat voor verrijking krijgen jullie kinderen in groep 8?

Onze dochter krijgt momenteel levelwerk en plusboeken. Nav de iqtest werd geadviseerd om juist geen levelwerk in te zetten omdat dat minder geschikt zou zijn voor deze kinderen, maar eerder rekentijgers, hogere orde denkopdrachten etc.

Dochter geeft zelf aan dat ze echt graag wil nadenken en niet zo nodig meer wil weten van onderwerpen. Dat vindt ze wel leuk, maar daar ligt haar behoefte niet. Onze dochter is pas recent getest en had een uitzonderlijk hb score. Ze heeft verder nooit in plusgroepen gezeten (vanwege prima, maar niet uitzonderlijk hoge Cito-scores), dus we zijn aan het zoeken welk verrijkingswerk passend voor haar zou zijn. Hebben jullie tips, ervaringen?

BerichtGeplaatst: 13 sep 2017, 21:07 
Volwassene

Ik zal morgen eens aan zoon vragen, ze hebben in het verleden wel rekentijgers bij het levelwerk gehad...

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 09:37 
Volwassene

Volgens mij heeft zoon rekentijgers, rekenmeesters, taalmeesters en wisschriften (vooral de laatste zijn erg leuk).

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 08:28 
Volwassene

Bovenstaande verrijking is hier ook beschikbaar en ook Kinheim gidsen en boekjes om vreemde talen te leren. Maar niet elk kind krijgt een standaard aanbod van die materialen. Ze zijn ook niet allemaal even leuk.

Daarnaast krijgen ze opdrachten als: maak een prentenboek in het Engels, een werkstuk van 8 hoofdstukken schrijven, boekbespreking, 10 Nederlandse boeken lezen en twee Engelse, ze volgen EHBO lessen. De gewone opdrachten worden eigenlijk verzwaard of verdiept.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 08:49 
Volwassene

Hallo Lieselotje,

misschien vind je dochter het leuk om met de nieuwe serie "Overdenken" aan de slag te gaan:

http://www.schoolmaterialen.nl/leermidd ... swerk.html

Mogelijk zoekt ze zoiets als ze aangeeft dat ze graag meer wil nadenken.

Mijn dochter heeft het eerste deel net uit, en is aan het tweede begonnen. Ze vond het leuke, interessante opdrachten, al vond ze het schriftelijk toelichten van haar antwoorden soms wel lastig. Deel hebben we thuis mondeling besproken.

Persoonlijk vind ik dat er hele goede opbouw in de opdrachten zit, waardoor er goed zelfstandig mee te werken is. Maar het is natuurlijk wel leuk om er ook af en toe op school of thuis over te discussiëren.

Verder is mijn dochter enthousiast over de begrijpend lezen-opdrachten in het Engels van Muiswerk. Ik weet niet of jullie school daar een abonnement op heeft.

Groet, Gerbera

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 10:50 
Volwassene

Dank voor alle tips! Ik neem het mee richting school. Leuk om ook eens wat andere verrijkingsvormen te lezen.
' overdenken' kende ik niet, maar mijn dochter vindt filosoferen erg leuk, dus leuke tip! Ze wil inderdaad 'echt nadenken', dus zoiets zou goed aan kunnen sluiten.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 11:30 
Volwassene

Nog even in aanvulling op mijn eerdere post:

Logikwis van Denksport (gewoon bij de boekhandel te verkrijgen) is misschien ook wel leuk, eventueel ook voor thuis als ze daar haar "denkhoofd" meer wil gebruiken. Mijn dochter vindt het leuk om dit soort puzzels in vakanties te doen. Tectonic is ook leuk, vinden wij :)

Heeft je dochter al eens met de Kangoeroewedstrijd meegedaan? Die opdrachten vind ik persoonlijk ook leuk. Die kun je gratis downloaden op deze website: http://www.w4kangoeroe.nl/kangoeroe/historie/

Een vergelijkbare wedstrijd is de Beverwedstrijd. Hier vind je een serie puzzels die je op internet kunt maken:

http://www.beverwedstrijd.nl/voorbeelden.php

Als ze dit soort puzzels leuk vindt, is dit boekje mogelijk ook interessant:

http://www.vierkantwinkel.nl/nl/product ... oplossing/

Het leuke van dit boekje vind ik dat er niet alleen maar puzzels in staan, maar ook strategieën voor het oplossen van allerlei logische puzzels worden toegelicht. Maar ik kan het niveau nog niet helemaal goed inschatten. Het is eigenlijk bedoeld voor de middelbare school, maar ik denk dat er best groep-8-kinderen zijn waar het ook leuk voor is. Mijn dochter heeft er overigens nog niet mee gewerkt, maar het plan is wel dat ze dat dit jaar in groep 8 gaat doen.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 12:10 
Volwassene

Leuke links Gerbera
Mijn zoon heeft ook Cryptologisch gedaan van Kinheim. Daarbij leer je cryptogrammen maken.

http://www.kinheim.com/64-cryptologisch

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 12:56 
Volwassene

Dat ziet er ook leuk uit. Dank voor de tip Bissi!

Oja, en het boek "De telduivel" is een aanrader.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 15:17 
Volwassene

Rekentijgers, plustaaktaal, rekentoppers, denkwerk. Dat is wat volgens groep 8 zoon in levelwerk zit.

Op naar het VO, rekentijgers, en nog paar dingen heeft groep 7 zoon.

Pagina 3 van 5 [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende