Het is nu 17 okt 2018, 02:26

Pagina 6 van 7 [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2017/2018
BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 13:12 
Volwassene

Pfft Marije, daar zou ik dus niets mee kunnen. Moet je dan maar gewoon binnen een week vrij krijgen op je werk voor een gesprek? Dat is lang niet voor iedere functie een optie...

We gaan zaterdag naar de laatste Open Dag kijken en dan moeten we beslissen. Inschrijven is hier 5-9 maart. Maar de website is nu "under construction".... Dus geen info te vinden :shock:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 14:09 
Volwassene

Gelukkig zitten er maar 6 kinderen in groep 8 en gaat de juf redelijk flexibel om met het maken van afspraken. Ze weet dat wij niet naast de deur werken, dus meestal hebben wij een afspraak om 18:00 uur. In dat geval is alleen de woensdag niet mogelijk, maar op andere tijden zijn maandag en dinsdag ook al niet mogelijk.

Een website "under construction" is ook niet echt handig.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 17:52 
Volwassene

Onze zoon gaat nog een ochtend meelopen op een school en dan na de vakantie volgende week ergens inschrijven.
Ik heb het met hem gehad over aspecten waarop we scholen kunnen vergelijken: hoeveelheid instructie, vrijheid om keuzes te maken, grote of kleine klas, reistijd, grote of kleine school, zware boekentas of laptop, differentiatie mogelijkheden en keuzevakken, sfeer, gebouw.

Hij is niet een kind dat op gevoel een school kiest, hij lijkt zich op verschillende plaatsen thuis te voelen. Voor hem hielp wel: als school A en B hier om de hoek lagen, wat koos je Dan?

Ik merk dat zelf kiezen wel belangrijk voor hem is.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 12:40 
­

Hier zoals eerder geschreven wel een definitief advies, maar nog geen keuze.

Tot het advies, was Smurf er van overtuigd dat ze naar de school van onze oudste wilde. Een begaafdheidsprofielschool waar ze werken met gepersonaliseerd leren. Zelf heb ik goede ervaringen en daardoor veel vertrouwen in die school, maar groot nadeel is dat ze 50 km verderop zitten. Oudste vindt die reistijd geen enkel probleem, rechtstreekse verbinding met de trein en station pal naast school en ook op loopafstand van ons huis. Over deze school heeft Smurf al een dagje meegelopen en ze vindt de school echt leuk.

Vorige week waren echter de openlesmiddagen hier in de stad en toen is ze naar een cultuurprofielschool aan deze kant van de stad geweest. Daar kwam ze heel erg enthousiast van terug en eigenlijk heb ik het idee dat ze daar liever heen wil dan naar de school van oudste. Zelf geeft ze aan dat ze het concept van de school van de oudste iets meer bij haarzelf vindt passen, maar de afstand staat haar nu toch wel tegen. De cultuurprofielschool is heel dicht bij en onze halve wijk gaat daar standaard heen en wat haar aansprak was dat ze op die school proberen de vakken in samenhang aan te bieden.

De cultuurprofielschool had echter een paar jaar geleden nog echt een slechte naam en in mijn hoofd hangen die slechte ervaringen toch nog wel, maar ik hoor om me heen dat dat nu een stuk beter is. Ex kent vanuit zijn familie echter die slechte ervaringen in het verleden en eist bijna dat ik haar naar de verre school laat gaan. Hij hoeft dan echter niet dagelijks te reizen en hij betaalt ook niet de reiskosten.

Erg lastig dus nog.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 19:33 
Volwassene

Ergens wel ironisch dat iemand eist dat een kind naar een school zo ver weg moet gaan...
Nou ja, kan altijd nog, zou ik dan denken.

Ver reizen kan voor de een OK zijn en voor de ander niet, denk ik.

Scholen kunnen inderdaad van reputatie veranderen. Hier lokaal hoor ik dat ook over scholen, van mensen met kinderen die een jaar of 6 ouder zijn, een schoolgeneratie eerder zeg maar.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 20:45 
­

De school ver weg staat hier in ieder geval hoog op het lijstje en als mijn ex zich ook maar een beetje verdiept had in scholen en ook met argumenten kwam, dan had ik het best begrepen. Het grappige is alleen dat hij nog nooit een gesprek Met school heeft gehad, een mail heeft gewisseld of iets dergelijks. De school ver weg had ik destijds bewust daar gezocht, omdat hij daar toen woonde, maar hij is er nooit geweest :roll: Misschien kan ik het daarom nu minder goed hebben. In combinatie met het eisende en het er verder geen verantwoordelijkheid voor willen dragen. Maar wie weet, wordt het ook wel onze keuze.

Op dit moment twijfelen we heel erg. Vandaag van dit forum en van een vader van een oud klasgenootje weer positieve dingen gehoord, maar net vandaag neigt Smurf weer meer naar de school ver weg van zus :roll: 8) Bij mij zijn mijn vooroordelen wat weg genomen, maar Smurf constateerde dat ze op de school dichterbij minder wiskunde zou krijgen. In ieder geval de bevestiging van de basisschool gehad dat we onze keus niet voor de vakantie hoeven door te geven.

Vooroordelen zijn trouwens wel van minder dan 6 jaar geleden. Een jaar of 5 geleden toen we naar een school voor onze oudste zochten, speelde het al wel, maar ook recenter nog. Een jaar of 2 a 3 geleden was er nog minimaal 1 afdeling zwak. Maarja, dat kan ook een voordeel zijn, dan moeten ze wel gaan verbeteren en die slag hebben ze nu duidelijk gemaakt als ik iedereen hoor.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2018, 16:57 
Volwassene

Hier hebben we vandmiddag het definitief advies gekregen: VWO. Dochter weet allang naar welke school ze wil. Zaterdag houdt die een open dag en volgende wk minilesjes. En dan zsm inschrijven (kan nu nog niet, want formulier moet nog door directrice ondertekend worden en hier kan je alleen met dat formulier inschrijven. Inschrijven kan dus ook echt maar op 1school).

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 10:15 
Volwassene

Fijn dat er al een hoop adviezen zijn.
Geeft toch wat meer rust vind ik.
Marije wat raar dat je nog niks gehoord heb.
Een voorlopig advies hadden wij ook niet, maar om dan tot het laatste moment te moeten wachten op het definitieve advies is wel heel vervelend.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 15:45 
Volwassene

Hier is de keuze VO vandaag gemaakt, wat geeft dat een rust na anderhalf jaar grondig oriënteren. Vanwege het vastlopen van F op de basisschool (ondanks de bewuste keuze voor die school) en de daaropvolgende schoolwissel hebben we afgesproken dat wij als ouders de kaders aan zouden geven en dat F vervolgens uit de passende scholen mocht kiezen. Veel scholen gezien en veel info verzameld. Het aantal opties werd steeds verder teruggebracht. Vanochtend de laatste school bezocht waar we nog niet echt waren geweest. Vanaf het moment dat we binnenstapten werd de glimlach op F zijn gezicht elk kwartier groter, zijn ogen gingen stralen, hij liep uiteindelijk letterlijk te springen van enthousiasme. 'Ik voel me hier helemaal thuis!' Hoeveel duidelijker wil je het hebben? Zo fijn!

Succes voor iedereen die nog in de afwegingen zit.

Het hart ziet vaak helderder dan het verstand – Buddha

BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 16:14 
Volwassene

Leuk dat hij zo enthousiast heeft gekozen!

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 08:32 
Volwassene

Flomar, dat is een duidelijke keuze! Fijn!

We hebben gisteren de laatste open dag bezocht. Komende woensdag gaan beide zoons naar een proefmiddag. Daarna moet middelste echt gaan kiezen, de keuze is nog maar tussen 2 scholen. De ene met een gepersonaliseerd systeem zoals kunskapskolan. De andere heeft de optie van tto gymnasium en de verrijking verdieping wordt er al jaren toegepast en zit dus in het systeem. Afstand naar beide scholen is nagenoeg gelijk.
Ik zie zoon op beide scholen eigenlijk wel zitten en zijn ding doen.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 19:59 
­

Ook wij lijken onze keuze inmiddels gemaakt te hebben. Had mijn eigen twijfels over de school dichtbij eigenlijk zo goed als overboord gegooid en begon oa door de verhalen van iemand van dit forum en van een paar ouders die ik had gesproken zelfs best enthousiast te worden, maar uiteindelijk wilde Smurf toch naar de school ver weg.

Dat gepersonaliseerde leren sprak haar wel heel erg aan. Bovendien viel het aantal uren wiskunde op de school dichterbij haar tegen. Met dat gepersonaliseerde leren kan ze sneller door de stof gaan en mag ze gewoon verder werken voor een vak als zij dat wil en ze wil echt graag met wiskunde verder kunnen. Al sinds vorig schooljaar pakt ze regelmatig de wiskunde boeken van haar broer en ze heeft geen zin om nu maar 3 lesuurtjes in de week wiskunde te gaan doen :lol:

Voor de school verder weg moeten wij los van school aanmelden, dat formulier hebben we hier klaarliggen, net zoals het onderwijskundig rapport van de basisschool en eigenlijk sluit het verhaal over haar wel heel erg goed aan bij die school verder weg...

BerichtGeplaatst: 05 maart 2018, 10:53 
Volwassene

Fijn Cindy dat de keus gemaakt is!

Voor de middelste heb ik vanmorgen het inschrijfformulier ingeleverd op de school van zijn keuze, gepersonaliseerd leren wordt het! Wel mooi, 30 jaar na mij, begint hij op dezelfde middelbare school. Hoop dat hij er net zo;n fijne tijd gaat hebben als ik had! Mijn 2 beste vriendinnen leerde ik daar in de brugklas kennen... We vieren dit najaar dat we 30 jaar vriendinnen zijn!

BerichtGeplaatst: 05 maart 2018, 11:06 
­

bloemetje75 schreef:
Fijn Cindy dat de keus gemaakt is!

Voor de middelste heb ik vanmorgen het inschrijfformulier ingeleverd op de school van zijn keuze, gepersonaliseerd leren wordt het! Wel mooi, 30 jaar na mij, begint hij op dezelfde middelbare school. Hoop dat hij er net zo;n fijne tijd gaat hebben als ik had! Mijn 2 beste vriendinnen leerde ik daar in de brugklas kennen... We vieren dit najaar dat we 30 jaar vriendinnen zijn!

Klinkt goed! Hier dus ook gepersonaliseerd leren en hier vanmorgen de formulieren aan mijn oudste meegegeven. Hoop dat ze een bevestiging mee krijgt, maar vond het ook een beetje overdreven om zelf de trein te pakken voor die formulieren als oudste toch die kant op moet. 8)

BerichtGeplaatst: 05 maart 2018, 11:23 
Volwassene

Ik heb geen bevestiging meegekregen, zal wel goed komen. Snap dat je er de trein niet voor neemt!

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 15:21 
Volwassene

Afgelopen dinsdag (dus te laat) eindelijk het advies ontvangen. Het gesprek stelde niet zoveel voor en we kregen het verwachte advies: VWO/TTO.

L. heeft nog steeds geen voorkeur of keuze gemaakt. Wel hebben we 1 school laten afvallen, omdat technasium toch niet echt iets voor hem is gelet op zijn interesses en de school vooral gericht is op het VMBO en niet op VWO en al helemaal niet op VWO+. Hij worstelt nog steeds erg met de schoolkeuze, maar wil ook niet dat wij kiezen. Deze week daarom maar naar een haptonoom geweest met hem. Dat vond hij heel prettig. Het was vooral een intake en een eerste kennismaking met wat gevoelens in je lijf doen. Ik hoop dat dit hem gaat helpen om zich prettiger te voelen.

De leerkracht gaf overigens aan dat ze niets in het dossier zet over hb richting de middelbare school. Nu is het feit dat hij hb is wel duidelijk uit het feit dat hij van het Leonardo komt. Ik was het daar eigenlijk wel mee eens, zonder stempel of vooroordelen van leerkrachten kunnen beginnen, maar ik las hier ergens dat andere ouders daar heel ander over denken. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 17:55 
Volwassene

Marije mv L en N schreef:
Afgelopen dinsdag (dus te laat) eindelijk het advies ontvangen. Het gesprek stelde niet zoveel voor en we kregen het verwachte advies: VWO/TTO.

L. heeft nog steeds geen voorkeur of keuze gemaakt. Wel hebben we 1 school laten afvallen, omdat technasium toch niet echt iets voor hem is gelet op zijn interesses en de school vooral gericht is op het VMBO en niet op VWO en al helemaal niet op VWO+. Hij worstelt nog steeds erg met de schoolkeuze, maar wil ook niet dat wij kiezen. Deze week daarom maar naar een haptonoom geweest met hem. Dat vond hij heel prettig. Het was vooral een intake en een eerste kennismaking met wat gevoelens in je lijf doen. Ik hoop dat dit hem gaat helpen om zich prettiger te voelen.

De leerkracht gaf overigens aan dat ze niets in het dossier zet over hb richting de middelbare school. Nu is het feit dat hij hb is wel duidelijk uit het feit dat hij van het Leonardo komt. Ik was het daar eigenlijk wel mee eens, zonder stempel of vooroordelen van leerkrachten kunnen beginnen, maar ik las hier ergens dat andere ouders daar heel ander over denken. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Hier 1 keer wel in het dossier, maar dat was omdat Cito niet overeenkwam met verwachtingen. (VMBO, terwijl we VWO wilden, even heel zwart wit)
Voor de andere twee hebben we gekozen er niets over te zeggen. Ik vond het geen enkele meerwaarde hebben eigenlijk. Ons VO kijkt gewoon naar het kind en wat die nodig heeft. Ik kon niet goed bedenken wat ze eventueel anders zouden doen wanneer ze zouden weten dat de kinderen hb zijn. Bij problemen kun je het altijd nog ter sprake brengen, was en is mijn mening.
Het zal anders zijn wanneer een kind echt bepaalde dingen nodig heeft die niet standaard zijn.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 19:28 
Volwassene

Zo sta ik er ook in. Tot nu toe is er geen aanleiding om te denken dat er iets speciaals nodig is. Als er problemen komen, kan het altijd nog.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 22:48 
Volwassene

Hier zijn we er ook uit. Dochterlief uiteindelijk zover gekregen om echt open te staan voor haar gevoelens en ook de 2 systemen goed te vergelijken. Hier viel echt wat te kiezen qua aanpak namelijk.

Uiteindelijk is het de school met TTO/Technasium + Latijn als keuzevak geworden op een aspirant begaafdheidsprofielschool.

Hier wel aangegeven om onderzoeksrapportage (is minder dan 2 jaar oud) en hb zijn te vermelden in onderwijskundig rapport van de basisschool.
Dit omdat de middelbare school speciale klas/traject heeft met extra aandacht voor hoogbegaafden. Die worden gemonitord en geholpen met compacten, het kiezen en uitvoeren van eigen projecten en eventuele dingen waar hb kids tegenaan kunnen lopen met leren leren, faalangst enzovoort.
School heeft inmiddels zo’n 10 jaar ervaring met hb-klassen/hb-begeleiding. En gesprek met 1 van de leraren/coördinatoren heeft ons ook vertrouwen in hun aanpak gegeven.
Trots op dochterlief die echt de laatste 1,5 maand weer een stap gemaakt heeft om uit haar hangmatje te komen.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 09:15 
Volwassene

Citaat:

Bij onze zoon zet de hb- school wel standaard in het onderwijskundig rapport dat hij de afgelopen jaren onderwijs met veel verrijking heeft gevolgd (andere formulering natuurlijk). Omdat het vo in een andere stad is, vond ik dat wel handig. Het voelt ook anders wanneer er staat welke aanvulling er is geweest op het onderwijs dat hij heeft gehad, dan dat hij in groep 3 een iq-test heeft gehad met een bepaalde score. Het woord hb roept vaak weerstand op, de beschrijving van het onderwijs is feitelijker. Ik krijg de indruk dat hij het zelf wel fijn vindt dat hij straks juist niet in een hb-klasje komt te zitten.

Pagina 6 van 7 [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende