Het is nu 19 aug 2018, 02:46

Pagina 7 van 7 [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2017/2018
BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 13:39 
Volwassene

Hier wordt het zowiezo een mixklas, 10-12 hb-ers aangevuld met andere kinderen met duidelijk VWO advies. Ze verwachten rond de 22 leerlingen in de klas te krijgen.

Ik vind het op zich wel fijn dat ze met aantal hb-ers in de klas komt, omdat ze dan hopelijk gaat merken dat ze niet de enige is die op zo’n manier denkt. Nu heeft ze soms zo weinig herkenning dat ze gaat twijfelen aan zichzelf en zich erg aanpast.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 15:56 
Volwassene

L wil inmiddels niet meer naar school. Hij verveelt zich echt te pletter, heeft het gevoel dat hij zijn tijd er zit te verdoen, vindt de sociale omgeving afschuwelijk, en heeft absoluut 0,0 plezier op school. Hoe houden we het vol tot het eind van het schooljaar, en wat doet dat met de motivatie voor het VO volgend jaar?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 16:37 
Volwassene

Sorry geen ervaring? Alleen heel veel succes voor jullieen de tip om ook een eigen draadje te openen. Niet veel ouders met kinderen nu op vo volgen dit draadje denk ik terwijl zij een aantal jaar geleden of vorig jaar misschien hetzelfde hebben meegemaakt.

Anne72

Laatst bijgewerkt door Anne72 op 26 maart 2018, 18:16, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 16:51 
Volwassene

Mijn groep 8er mag momenteel zelf zijn werk inplannen. Verder zijn ze aan het tutorlezen met kinderen uit groep 3, hebben aantal nieuwe Kahoot's gemaakt (van die overhoor spelletjes). Verder doen ze Squla en levelwerk. Hij verveelt zich gelukkig niet.
We hebben bevestiging van aanmelding gehad, volgende week zijn de "warme overdracht gesprekken" en daarna horen we of hij echt is aangenomen op de school van zijn keuze. Volgens de leerkracht is er geen enkele reden om aan te nemen dat hij er niet aangenomen wordt.
Binnenkort doen beide zoons met een vriendje als team mee aan een schoolschaakkampioenschap.

Mvark, kan L geen eigen Engelstalige boeken meenemen? David Walliams heeft leuke boeken geschreven (we hebben Bad Dad liggen in het Engels maar ook wel iets in het Nederlands). Kun je met school afspreken dat je 1 keer per 2 weken (voor zover thuis lukt he) een dag iets anders buiten school te doen? Kan er geschaakt worden (wellicht tegen de computer)?

Mijn jongens hebben zich in een vakantie wel eens bezig gehouden met opdrachten als "plan een vakantie van x dagen, op max x km vanaf Maastricht met minimaal 3 campings en zoek de dingen op die je daar in de buurt zou willen zien". Dat zijn opdrachten die met een internetverbinding makkelijk en vooral zelfstandig te doen zijn. Je kunt zo'n opdracht zo breed maken als je wilt (met aantal personen, max reistijd of budget of ....een mail met reservering in het Engels of Frans of Duits). Zou je hem zo het gevoel kunnen geven zijn tijd niet volkomen nutteloos door te brengen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 19:28 
Volwassene

Mvark schreef:
L wil inmiddels niet meer naar school. Hij verveelt zich echt te pletter, heeft het gevoel dat hij zijn tijd er zit te verdoen, vindt de sociale omgeving afschuwelijk, en heeft absoluut 0,0 plezier op school. Hoe houden we het vol tot het eind van het schooljaar, en wat doet dat met de motivatie voor het VO volgend jaar?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Onze zoon had ook niet meer zo'n zin in school.
Ik heb hem aangeraden om contacten te leggen bij de parallelklassen (tot nu toe deden ze daar weinig mee, maar ze gaan wel samen op kamp straks) en om leuke dingen te bedenken op school en buiten school nu hij nog veel vrije tijd heeft. Misschien heeft hij het straks op het vo wel heel druk en denkt hij dan weemoedig terug aan deze maanden.
Op school mag hij dus een boek schrijven en hij gaat wat luchtiger om met allerlei dingen van school. Ik heb ook uitgelegd dat taal en rekenen bijhouden handig is, omdat je de details kunt vergeten als je er maanden niks aan doet en dan moet je het in september weer opnieuw leren-dat is nog saaier.
Inhoudelijk zou hij allang liever vo-stof doen, maar ja. Dat te veel benadrukken zou hem ongelukkig maken denk ik (frustrerend immers).

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 08:53 
Volwassene

Dank voor de tips. Hij is inmiddels dusdanig gedemotiveerd voor school dat hij niet meer te porren is voor 'leuke dingen' op school. Sterker nog, hij vindt niks meer leuk. Hij wil zo weinig mogelijk doen met de musical, ziet op tegen kamp, vindt de kinderen maar onaardig en lomp, heeft z'n advies binnen dus ziet geen enkele noodzaak meer om wat te doen op school.... Geen idee hoe we dit kunnen omkeren...

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 12:04 
Volwassene

Kun je hem niet zelf laten bedenken hoe hij zijn resterende tijd kan indelen?
Acties voor de musical, kan hij juist fiche/programmaboekje of zo maken/helpen bedenken (met de uitleg dat handigheid op de pc met word/illustrator of wat dan ook altijd mooi meegenomen is voor het VO en daarna).

Voor wat betreft kamp... mijn dochter trok het kamp ook niet, ze is enkel bij 1 ochtend en 1 middagactiviteit geweest. Voor de rest had ze een zelf bedacht programma op school. Nu was ik in de luxepositie om te halen/brengen etc..

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 14:12 
Volwassene

Ik zal de vraag eens stellen hoe hij liefst zijn resterende tijd zou indelen. Ingeval school hiermee akkoord zou gaan... Maar L gaat de confrontatie liever niet aan... Hij voelt zich door de leerkracht niet serieus genomen, en heeft het gevoel dat er naar hem niet geluisterd wordt en dat er met hem niet respectvol omgegaan wordt.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 17:46 
Volwassene

Misschien wil je zoon wel via een thuiscursus werken aan de taal van zijn favoriete vakantieland tijdens schooltijd?

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 10:55 
Volwassene

De week van de eindcito! Mijn middelste benadert die eindcito als volgt "Ik ga gewoon mijn best doen, ook al verandert het mijn advies niet meer. Ik wil gewoon niet dat mijn eind toets veel lager is dan mijn normale cito's. Dat ziet ook raar uit voor de middelbare school waar ik heen wil".

Doen jullie kinderen ook de Cito of een andere eindtoets? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1920603 ... f-winkelen.
Er is natuurlijk iets te zeggen voor meerdere verschillende eindtoetsen maar het vergelijken van scholen en vergelijken van resultaten over de jaren heen, wordt veel moeilijker gemaakt.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 13:07 
Volwassene

Hier geen eindcito. Ik dacht dat ze de IEP gaan doen.
Op dit moment staat de rolverdeling in de musical iets meer in de aandacht :-)

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 13:31 
­

Hier ook de IEP, morgen en overmorgen, maar ik vrees het ergste.

De RT Plus is sinds de kerstvakantie gestopt. Verrijkingsboekjes liggen er nog wel, maar niemand stuurt nog op de voortgang. De 4-dagen-per-week-juf is de laatste maanden steeds vaker afwezig vanwege prive-omstandigheden en zal er vanaf vandaag 2 weken onverwacht helemaal niet zijn. De andere juf is toevallig net 2 maanden op reis. Komende weken dus iedere dag een vervanger. En natuurlijk sla ik gisteren een deur dicht met de hand van Smurf ertussen. Flink gekneusd.

Kortom geen optimale omstandigheden en ben blij dat we het advies al binnen hebben. Hier nog geen definitief bericht van vo-school. Hoop dat we dat eerdaags krijgen.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 13:57 
Volwassene

Bissi schreef:
Op dit moment staat de rolverdeling in de musical iets meer in de aandacht :-)

Dat is hier na de meivakantie pas. Nu eindcito en Koningsspelen, dan lekker vakantie.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018, 22:49 
­

Het is wel heel rustig in dit topic. Je zou bijna denken dat we groep 8 al hebben afgesloten 8)

Hoe is het met jullie kinderen? Hier overduidelijk het laatste restje basisschool. Echt veel doen ze al niet meer. Na de eindtoets was en nog het verkeersexamen en verder zijn ze veel bezig geweest met EHBO, maar ook dat examen zit er inmiddels op. Wekelijk gaan ze nog naar de schooltuintjes, maar daar zijn ze inmiddels ook al aan het oogsten. Sinds de meivakantie volop bezig met de musical (wat dat betreft zijn ze niet echt origineel dit jaar, minimaal 4 scholen hier in de wijk hebben dezelfde musical). Echt veel gewerkt wordt er niet meer.

Deze week ook bericht gehad van de nieuwe school. Smurf gaat naar dezelfde school als haar oudere zus, maar het onderwijs op maat concept zoals ze dat nu in de brugklas hebben, is voor mij toch ook weer anders, al heb ik er alle vertrouwen in. Ik ben vooral nieuwsgierig. De namen van de mentoren van Smurf zeiden mij niet veel, maar oudste heeft al laten weten dat in ieder geval een van de mentoren ok is. De 20e kennismaking, dan zal ze ook wat kinderen gaan zien. En daarna is het basisschooltijdperk hier in huis dus echt bijna afgesloten. :lol:

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 13:48 
Volwassene

Volgens mij doen ze hier ook niet veel meer, maar ik heb het idee dat dat niet alleen in groep 8 zo is. Helaas was de eindcito niet zo goed gemaakt als verwacht/gehoopt, met name rekenen was erg slecht gemaakt (door 4 van de 6 kinderen) en dat terwijl dat altijd zijn sterke vak was waar we jaren om extra uitdaging hebben gevraagd. Ik heb het idee dat de leerkracht hier wat steken heeft laten vallen. Hier wordt geen eindmusical gedaan, maar wel een musical met de hele school en daar wordt vooral hard aan gewerkt nu. Twee weken geleden bericht gekregen dat hij is toegelaten op VWO-TTO samen met drie andere klasgenoten in dezelfde klas. A.s. dinsdag kennismaking met de klas en de mentor. Het gaat nu wel heel hard, nog twee weken gewoon school, dan een week met drie dagen kamp en dan nog 1 dag school. School sluit twee dagen eerder ivm verhuizing.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 15:01 
Volwassene

Mijn groep8er is vooral druk met musical. Komende week schoolverlaterskamp 4dagen en een dag sportdag..... helaas begint komende week ook de selectieperiode voor hockey. Hoop dat hockeyclub toch echt door vermoeidheid heen kijkt... dinsdag gaan we hem halen op kamp zodat hij selectie kan doen, dan woensdagochtend terug brengen, donderdag is einde kamp en weer selectietraining.... dan de week erna nog 1 training en 1 wedstrijd.
De mensen die selecteren hebben echt al regelmatig her en der met trainingen mee gekeken en ook de trainers moeten een lijst inleveren over inzet/coachbaarheid etc...
En als hij niet in de C1 komt, is dat helemaal geen probleem voor hem of ons. Hij speelt nu D1.

We hebben nog niets gehoord van kennismakingsmiddag ofzo van de middelbare school. Eindcito was zoals verwacht, mooie vwo score.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 19:46 
Volwassene

Mijn zoon is al op kamp geweest en heeft nu vooral musical, project, maar ook nog wat rekenen en taal.
Op 4 juli kennismaking op het vo 's middags. 8 juli musical en 9 juli laatste schooldag .

En dan is de basisschooltijd voor ons ook voorbij!
Gaat ons wel veel tijd schelen om niet meer te hoeven brengen en halen, pff.

Pagina 7 van 7 [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7