Het is nu 21 aug 2019, 13:30

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 10 jarige naar het VO?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2017, 11:37 
Volwassene

Ik weet het echt niet meer....mijn dochter van 9 jaar zit nu in groep 7 maar kan eigenlijk door naar groep 8. Is al versneld van 4 naar 6. En ze heeft het al heel lang niet meer naar haar zin op school. Ik ben bang dat ze het niet lang meer volhoudt. Ze vindt school verschrikkelijk saai, zit al 2 jaar in de plusklas en heeft daar ook niet meer echt uitdaging (vindt ze nog wel fijn daar) en wat ze zelf het naarste vindt; ze heeft geen enkele aansluiting meer. Sinds het vertrek van haar 2 HB vriendinnen vorig haar ( gingen toen naar VO) heeft ze werkelijk niemand meer in de klas.
We hebben gesprekken gehad op het VO. Ze is daar welkom, school heeft enige ervaring met 10 jarige. Het is alleen wel een behoorlijke grote school. En ze geeft zelf aan enorm tegen het huiswerk op te zien. Wat betreft het plannen en organiseren van haar werk zie ik niet echt problemen. Wel wat betreft haar sociaal/emotionele ontwikkeling, ik ben bang voor overvragen dat het huiswerk haar veel te veel wordt, ze wil ook na schooltijd nog heel graag spelen, sproten, leuke dingen doen. Ik zet het hier allemaal makkelijk neer, maar eigenlijk slaap ik er al maanden niet van. Ze heeft het nooit makkelijk gehad, van school gewisseld, maar zich iedere keer weer herpakt. Stapt goed af op nieuwe situaties. Alleen....het is gewoon nog een kind van bijna 10 jaar. Van de week sprak een moeder mij aan dat meisjes vaak vastlopen in de 3e. Dat dan het verschil heel groot is ( 14 of 16 jaar) en veel kinderen vastlopen of uitvallen.

Als optie zouden we nog een jaar groep 8 kunnen doen met extra invulling. Ik zou dus echt niet meer weten wat we moeten doen.... iemand tips?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: 10 jarige naar het VO?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2017, 12:12 
Volwassene

Onze zoon gaat komend schooljaar naar het VO en is net 10 geworden, ook twee keer versneld. Wij hebben ook eerst heel hard geroepen dat we een tweede versnelling niet wilde, maar we zijn er toch naar toe gegroeid.
Kijk goed naar je kind, wat kan zij aan en hoe staat zij er tegenover? Wij weten uit ervaring dat het heel moeilijk is om een kind een jaar bezig te houden. Hij is nu zelfs echt zijn tijd aan het uitzitten op de basisschool.
Tja en in de toekomst kijken kunnen we niet, misschien gaat hij op het vo vastlopen en misschien ook niet. Ik heb ergens gelezen dat er slechts een enkele versnelde leerlingen echt vastloopt op het VO. We gaan gewoon voor de beste oplossing nu en dat is met een zeer gemotiveerde leerling naar het VO en volgend jaar zien we wel hoe het gaat. Komt tijd komt raad.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2017, 12:19 
Volwassene

Dank voor je reactie. Ja daar heb je ook gelijk in kijken op de korte termijn. Ik vind het juist zo moeilijk om in te schatten wat ze aan kan. School is nu geen enkele uitdaging voor haar, dus zo moeilijk in te schatten. Ik heb het gevoel dat het verschil met de basisschool ( jaren gewoon niks doen) een enorm verschil is met het VO. ( ik hoor verhalen van 1.5 tot 2 uur huiswerk per dag?)

BerichtGeplaatst: 13 feb 2017, 12:32 
Volwassene

Dat hoeft niet hoor, het is echt niet zo dat elk kind op elke school de 'standaard' 1,5-2 u huiswerk per dag maakt. Ik PB je even.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2017, 21:06 
Volwassene

Zoon is dit schooljaar met 10 jaar op gym gestart. Nu is hij in januari 11 geworden. Basisschool had voor hem geen jaar langer meer moeten duren. Sommige dagen/weken is er veel huiswerk. Andere keren niet. Uit de grond van zijn hart gaf hij aan zijn plekje gevonden te hebben. Hij zit op een grote school met mavo, havo, vwo en gym. Succes met je beslissing.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2017, 22:25 
Volwassene

ik zou niet zo bang zijn voor dat huiswerk. Niet dat ik het bagatelliseer, en er zal ook wel wat veranderd zijn inmiddels, maar ik heb zelf de eerste drie jaar van de middelbare nooit enig huiswerk gemaakt. Dat was niet goed, ik heb nooit leren werken, leren leren, maar ik kwam de eerste jaren wel goed mee in de klas. Op het VO beginnen ze heus de eerste dag niet meteen met een bak huiswerk waar niemand mee om kan gaan en waar niemand doorheen komt. Daar groeien ze langzaam in, en als je makkelijk leert dan heb je daar veel minder werk aan dan iemand die er hard voor moet blokken.

Misschien kan ze kiezen voor een school waar je tijdens schooltijden (in het laatste uur of in een tussenuur) je huiswerk in een huiswerkklas kan maken, dan is ze helemaal vrij om te spelen als ze thuis is. Misschien is lekker uitgedaagd worden op het VO, gewone cijfers halen en een deel van je huiswerk kunnen doen een betere oplossing dan je eerst een jaar vervelen, straks hoge cijfers halen op VO maar weinig motivatie op kunnen brengen voor het (dan saai geworden) huiswerk.

Ziet ze - afgezien van het huiswerk - het zelf zitten? Wat wil ze zelf? Wat zeggen haar 2 hb vriendinnen die nu op het VO zitten? Zijn die ook 10? Heeft ze aansluiting bij kinderen van 12, 13 jaar met spelen, praten, lol maken? Je kunt ook denken dat jouw dochter de moeilijke jaren (15, 16?) ingaat op het moment dat het op school allemaal wat makkelijker wordt (5 en vooral 6 vwo zijn volgens mij beter te doen dan 4 vwo). Ik was een jaar jonger dan de rest op het VO, en was in de 4e nog niet toe aan de dingen waar andere meisjes in mijn klas volop hun tijd aan besteedden: uitgaan, jongens, etc. Dat vond ik niet zo erg, en achteraf heeft het een hoop gescheeld in mijn schoolresultaten (in de 3e bleek namelijk dat ik het toch niet zou redden zonder huiswerk te maken, en dat moest ik toen nog leren doen, hahaha!).

Of is er een school in de buurt waar ze een 9e groep zou kunnen doen? Een HB school bijvoorbeeld (schakeljaar, tussenjaar)?

Succes!

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 09:25 
Volwassene

Tja, lastig om te moeten kiezen tussen twee mogelijkheden waarvan je de consequenties niet kunt overzien.

Onze zoon is ook met 10 jaar naar het VO gegaan. Er zitten nog minstens 2 versnelde kinderen in zijn klas, waarvan één nog ietsje jonger dan hij. Maar ik moet wel zeggen: hij is er in de loop van de jaren echt naartoe gegroeid - en wij dus ook. Hij was helemaal klaar met de basisschool en had ook geen aansluiting meer. Nu zit hij helemaal op zijn plek, heeft weer vrienden gemaakt, werkt op niveau

Ja, hij zit inderdaad zo'n 1,5-2 uur aan zijn huiswerk. Dat komt bij hem bovenop een forse reistijd, dus zijn hobbies zijn echt op een lager pitje komen te staan. Maar dat moeten we ook niet overdrijven: hij heeft nog tijd voor zijn muziekles + oefenen, voor het orkest en voor twee soorten niet-lesgebonden activiteiten binnen zijn school. En inmiddels, een half jaar na de start, heeft hij ook door hoe hij zijn huiswerk efficient kan maken en blijft er steeds meer tijd over voor 'leuke dingen'.

Misschien is het huiswerk ook iets waar ze even doorheen moeten? Volgend jaar of een jaar later.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 09:48 
Volwassene

Hier ook een 10 jarige zoon in de brugklas, jammer voor je dat er nog geen meisjes-ervaringen zijn, dat schijnt toch net iets anders te zijn dan jongens.
Ik sluit aan bij cacao, onze zoon is ook veel tijd aan zijn huiswerk kwijt. Ik vind ook echt wel dat dat er in hakt, juist omdat hij nog zo jong is heeft hij nog veel behoefte aan spelen, al zie ik dat nu ook wel wat afnemen. Ook zie ik dat hij sociaal nog niet helemaal past in het brugklasgedoe. Hij loopt emotioneel dan ook niet voor, zijn voorsprong is vooral cognitief.
Ik herken je slapeloze nachten en de schijnbaar onmogelijke keuze tussen verschillende 'slechte' opties. Ik kan er nog steeds wel eens wakker van liggen. Er zijn op steeds meer scholen tussenjaren, daar zou je nog naar kunnen zoeken. Wij hebben het niet gedaan omdat dat voor hem weer een extra schoolwissel zou betekenen, onderwchat dat ook niet. Als er een tussenjaar is op een school waar ze kan blijven, zou dat ideaal zijn.
Zoon geeft zelf aan dat hij echt niet langer op de basisschool had willen blijven en wij zagen ook echt niet hoe dat nog had gekund. En zoon is cognitief helemaal opgefleurd, hij geniet ondanks de lange dagen enorm van alle nieuwe stof en het eindelijk mogen leren. Hoe het op de langere termijn uitpakt moeten we afwachten, maar dat was ook zo geweest als hij op de basisschool was gebleven.
Veel sterkte met jullie keuze!

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 10:12 
Volwassene

Jepe schreef:
. Uit de grond van zijn hart gaf hij aan zijn plekje gevonden te hebben.

Dit ontroert mij. Wat fijn!

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 11:15 
Volwassene

Wat fijn jullie reacties! Dank hiervoor! @Baloo ze heeft op dit moment geen enkele aansluiting meer. Meisjes groepjes is werkelijk niks voor haar, ze kan zich niet schikken in de dingen die zij doen, dus is ze alleen. Ze heeft zeker wel behoefte aan contact met andere kinderen. Ze heeft nog wel 2 vrienden op school beide HB. Met haar vorige vriendinnen heeft ze weinig contact. Zelf vind ik niet dat ze echt onder doet voor een groep 8 kind. Al is ze in lengte gewoon klein. Helaas is hier geen groep 9, niet eens in de omgeving anders had ik dat zeker overwogen.

@MoederJan, ja die slapeloze nachten..... ik vind het zo moeilijk. Ben daarnaast ook nog een moeder die iets sneller dan gemiddeld bezorgd is dus ik word met 2 HB kinderen waanzinnig op de proef gesteld. ;)
@Cacao goed om te horen dat ze efficiënter gaan werken....mijn dochter is thuis niet echt vooruit te krijgen, aan de andere kant is de groep waar ze nu in zit met nog een dagdeel VO en hele dag plusklas een eitje voor haar, werken kan ze dus zeker.
Ze geeft zelf aan wel graag naar het VO te gaan. Ze zei vanochtend: dan maar liever huiswerk dan hier nog jaren niks doen.....

Al blijf ik het een vreselijk moeilijke keuze vinden....

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 11:38 
Volwassene

Daphne38 schreef:
Ze geeft zelf aan wel graag naar het VO te gaan. Ze zei vanochtend: dan maar liever huiswerk dan hier nog jaren niks doen.....

Mijn advies: Luister naar je dochter. En het liefst: Maak je pas zorgen als er problemen ontstaan, maak je nog geen zorgen om problemen je die mogelijkerwijs ooit zal tegenkomen. Onze zoon zat ook met 10 in de brugklas. Geen probleem geweest. Huiswerk was vooral een veel tot de herfstvakantie, nu gaat het prima.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 12:27 
Volwassene

Hier een meisje dat nog net 8 jaar was toen ze naar het VO ging (3 versnellingen). Inmiddels is ze 11 en zit ze in de derde. Het is absoluut de beste keuze geweest. Het laatste jaar op de BS was heel vervelend, en nog langer op de BS had echt niet gekund. Sociaal gaat het prima, dochter past prima tussen de rest van haar klas, heeft haar plekje daar gevonden. Qua leren merken we inderdaad dat de derde klas even pittig is. Maar dat komt vooral omdat ze nooit heeft geleerd hoe ze moet studeren en klas 1 en 2 heeft ze met nauwelijks inzet prima doorlopen. Ze krijgt nu hulp bij het leren leren en gaat met sprongen vooruit. Dit jaar heb ik dus voor het eerst het idee dat ze echt begint te leren. We hebben nog nooit een moment spijt van de keuze gehad om haar vervroegd door te laten stromen. Dochter heeft zelf trouwens altijd heel goed aan kunnen geven wat zij wilde en daar hebben we voorral naar geluisterd.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 12:45 
Volwassene

Hier een zoon die versneld in 7 eigenlijk klaar was met BO. Hij wilde zelf nog niet naar het VO. Groep 8 was wel soms een jaar van hangen en wurgen, maar achteraf was dit ook voor hem de beste beslissing.
Bij zoon zat vorig jaar ook een jongen van 10 in de brugklas. Volgens zoon (die dus zelf ook een van de jongere is) merk je soms wel dat hij jonger is, maar dat is verder geen issue. Inhoudelijk is hij een van de besten van de klas volgens zoon, dus qua stof/huiswerk gaart het hem goed af.

Ik zou heel goed luisteren naar je dochter. Die moet het uiteindelijk doen en als zij wil, dan zou ik daar ook voor gaan.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 19:42 
Volwassene

Mijn kinderen waren net 9 en net 10 toen ze naar het VO gingen. Dat is op wat hobbels na (jongste die halverwege de 4e klas vaststelde dat hij een verkeerde vakkenkeuze gemaakt had) helemaal goed gegaan, ze studeren nu allebei. De sociale ontwikkeling en aansluiting waren het minste probleem - verveling en ergernis over tempo en herhaling waren eerder een probleem. Al konden ze daar op het VO beter mee omgaan dan op de basisschool.
Oudste ging vooral naar school voor de gezelligheid en de sociale contacten, jongste 'omdat 't moest' en hij toch wel graag een diploma wilde halen.

Jongste had de eerste anderhalf jaar wel moeite met elke dag huiswerk maken en 'moeten'. We hebben hem dan (in overleg met school) ook wel eens thuis gehouden om buiten te spelen (toen er sneeuw lag) of bij te tanken.

Wanneer je voorziet dat je dochter moeite gaat krijgen met plannen en structureren (niet raar voor een 10-jarige), en je inschat dat je niet zelf in staat gaat zijn om dit te begeleiden (dat is én intensief, én wordt niet door elk kind geaccepteerd), zou je kunnen kiezen voor een extern huiswerkinstituut. Dat zorgt er voor dat je kind klaar is met het meeste huiswerk als ze thuis komt. Bij ons bracht het veel rust in huis.

Wij kozen wel voor de luxe van een VO met hb-onderbouwklassen, zodat er in elk geval voldoende peers waren. Al zijn de onderlinge verschillen tussen hb kinderen levensgroot en is niet iedereen automatisch een 'ontwikkelingsgelijke'. Ook waren er meer 10-jarigen zodat de kinderen zich geen enorme uitzonderingen voelden.

Sociaal gezien maakten ze vrienden met hb en niet-hb leerlingen, variërend van 1 tot 4 jaar ouder dan zijzelf. Dat heeft nooit problemen opgeleverd.
Natuurlijk is het ene kind het andere niet. Maar als je dochter nu al meer aansluiting heeft bij oudere kinderen, dan is de kans groot dat dat zo blijft. En de puberteit start niet voor elk kind op hetzelfde moment, dat varieert enorm. En hoeft dus helemaal geen probleem te vormen voor een jonge, versnelde leerling.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2017, 20:24 
Volwassene

Bernadine schreef:
Daphne38 schreef:

Mijn advies: Luister naar je dochter. En het liefst: Maak je pas zorgen als er problemen ontstaan, maak je nog geen zorgen om problemen je die mogelijkerwijs ooit zal tegenkomen. Onze zoon zat ook met 10 in de brugklas. Geen probleem geweest. Huiswerk was vooral een veel tot de herfstvakantie, nu gaat het prima.

Dankjewel voor deze wijze woorden..... die ga ik onthouden.....

BerichtGeplaatst: 15 feb 2017, 20:25 
Volwassene

kennaf schreef:
Hier een meisje dat nog net 8 jaar was toen ze naar het VO ging (3 versnellingen). Inmiddels is ze 11 en zit ze in de derde. Het is absoluut de beste keuze geweest. Het laatste jaar op de BS was heel vervelend, en nog langer op de BS had echt niet gekund. Sociaal gaat het prima, dochter past prima tussen de rest van haar klas, heeft haar plekje daar gevonden. Qua leren merken we inderdaad dat de derde klas even pittig is. Maar dat komt vooral omdat ze nooit heeft geleerd hoe ze moet studeren en klas 1 en 2 heeft ze met nauwelijks inzet prima doorlopen. Ze krijgt nu hulp bij het leren leren en gaat met sprongen vooruit. Dit jaar heb ik dus voor het eerst het idee dat ze echt begint te leren. We hebben nog nooit een moment spijt van de keuze gehad om haar vervroegd door te laten stromen. Dochter heeft zelf trouwens altijd heel goed aan kunnen geven wat zij wilde en daar hebben we voorral naar geluisterd.

Jeetje, wat een verhaal.... gewoon tranen in mijn ogen. Wat heerlijk dat het zo goed gaat en dit zo'n goede keuze is geweest.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2017, 20:29 
Volwassene

@Paula, dank voor het En delen van jouw verhaal. Doet mij echt goed. Wat fijn ook dat school flexibel was in af en toe een dagje thuis om bij te tanken. En goed om te lezen dat ze sociaal zo'n goede aansluiting hadden....

BerichtGeplaatst: 16 feb 2017, 03:13 
­

Ik kwam toevallig even langs en zag de titel ... ik zou moeten gaan slapen, maar ik kon het gewoon niet laten.
Mijn zoon is inmiddels 15,5 en zit is 6 VWO. Hij startte 2 weken voor zijn 10de verjaardag in de brugklas.

Kijk hier: hier voor het hele verhaal vanaf de peuterspeelzaal tot een jaar geleden.

Inmiddels staat hij voor zijn eindexamen, werkt (meestal) keihard en is ontzettend gemotiveerd. Hij is heel gelukkig en staat met beide voeten stevig op de grond. Elke minuut die hij niet slapend of studerend doorbrengt gaat naar vrienden, schaken, basketbal en af en toe gamen. Zoals het een puber betaamt, zie ik hem dus alleen als hij honger heeft of als hij zijn 'moederfiguur' (zo noemt hij me vaak haha) ergens voor nodig heeft. :lol:

Ik wil absoluut geen reclame maken voor versnellen! Het is allesbehalve gemakkelijke rit geweest (zie mijn verhaal) en ieder kind is weer anders. Ik deel alleen mijn ervaringen om te laten zien hoe het ook kan lopen. Er zijn genoeg andere verhalen te vinden over hoe het de andere kant op kan gaan.

Oja en huiswerk? Uhm ... de eerste 3 jaar hooguit 1,5 u. per week denk ik ... (was dan ook echt met allemaal zesjes over elk jaar)
Nu redt hij het niet eens met 2 u. per dag denk ik. Naja is soms dagenlang niets en soms is het 5-6 u. per dag. Maar dat is dan ook wel te zien aan zijn cijfers ... allemaal achten en negens ... profielwerkstuk een 9 ...

Als je aan mijn zoon vraagt wat hij het ergste vind aan zijn laatste versnelling, dan is het dat hij de musical van groep 8 gemist heeft. Verder heeft hij er wel een hekel aan om altijd de jongste te zijn (het merendeel van zijn vrienden is inmiddels 18+).

In zijn klas zitten nog 2 jongens die 10 jaar waren in de brugklas en met beide jongens gaat het net zoals met mijn zoon prima. Een van de twee gaat volgend jaar een tussenjaar doen in Engeland en daarna naar het Erasmus om dezelfde studie te doen als mijn zoon wil doen en de andere gaat net als mijn zoon in september al naar de Uni (ook Rotterdam, ze gaan geloof ik geen van de drie op kamers. ;))
Een andere jongen van dezelfde leeftijd die tot de derde bij ze in de klas zat, is blijven zitten wegens gezondheidsproblemen, maar daar gaat het inmiddels ook prima mee.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Oja .. .en ik kom meestal maar om de paar maanden eens binnenwandelen, dus de kans dat ik verder niet meer reageer is zeer groot. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 18 feb 2017, 15:36 
Volwassene

Dank jullie wel allemaal voor delen van jullie ervaringen... :)

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]